Cannondale Coda Brakes de handleiding

Type
de handleiding
58.
Gefeliciteerd en hartelijk dank voor uw aanschaf van het CODA Competition Schijfrem systeem. De
CODA Competition Schijfrem is een volledig hydraulisch, gesloten systeem met twee bewegende
zuigers, dat optimale remprestaties levert in alle weersomstandigheden. Het is een lichtgewicht sys-
teem, onderhoudsarm en volledig instelbaar. In vergelijk met de traditionele kabel-remsystemen levert
de CODA Competition Schijfrem minder slijtage aan de remblokken, meer efficiency zonder de kabels
te rekken of speling te veroorzaken en geen aanslepende plaatjes, ook niet wanneer het wiel verbogen
is.
Omdat het CODA schijfrem systeem zo uniek is, is er een aantal belangrijke dingen waarvan u op de
hoogte dient te zijn. De aanwijzingen zijn duidelijk beschreven, leest u ze rustig en aandachtig door; ze
zijn er zodat u er uw voordeel mee kan doen.
CODA Competition Schijfremmen zijn ontworpen om optimaal te functioneren met zowel draai-schakel-
systemen. Ze zijn ook compatibel met 9-versnellings druk-schakelsystemen zonder versnellings indi-
catievensters.
CODA schijfremmen dienen te worden gebruikt met wielen opgebouwd rond de CODA schijfrem-com-
patibele naven. Deze wielen dienen kruis over drie gespalkt te worden met 14, 14/15, 15 of 15/16
roestvrijstalen spaken, en ingevlochten door een ervaren wielenbouwer. Het gebruik van een
kwaliteitsvelg met eyelets wordt aanbevolen.
NB: CODA Competition schijfremmen dienen niet gebruikt te worden op tandems en downhill fietsen.
Ze zijn ontworpen om gebruikt te worden op cross-country mtb fietsen.
ROTOR MAAT GIDS
NIEUWE LICHTERE ROTORS MOETEN GEBRUIKT WORDEN MET DE NIEUWE VIERHOEKIGE
REMPLAATJES (#QBDPAD/GRN)
CODA Competition schijfrem
Wiel Fiets en Jaar diameter (gestampt in rotor) Onderdeel no.
Voor Alle Cannondale en anderen 171mm rotor QBDRF/171
Achter 1999 en later, Cannondale en anderen 151mm rotor QBDRR/151
OUDERE ROTORS KUNNEN GEBRUIKT WORDEN MET ELKE ANDERE CODA SCHIJFREM REM-
PLAATJES (INCL. #QBDPAD/GRN)
CODA Competition schijfrem
Wiel Fiets en Jaar diameter (gestampt in rotor) Onderdeel no.
Voor Alle Cannondale en anderen 178mm rotor QBDRF/7.1
Achter 1999 en later, Cannondale en anderen 158mm rotor QBDRR/6.35
Achter Pre 1999 Cannondale 148mm rotor QBDRR/6.0
BENODIGD GEREEDSCHAP
Waswater, van een 1 op 10 oplossing van afwasmiddel, met heet water
7mm steeksleutel
8mm steeksleutel
11mm steeksleutel
Goede kwaliteit kabelsnijder (of een scherp mesje)
Moment sleutel
Schone doeken, zeker niet besmet met enigerlei olie of vet.
CODA Competition Schijfrem Gebruikers Gids
CODACompetDBUsManCE2.qxd 8/21/00 3:22 PM Page 58
SECTIE I: INSTALLATIE EN SET UP
Belangrijk: remsystemen zijn zeer belangrijk voor de veiligheid van elke fiets en daarom adviseert
Cannondale dat elke reparatie geschied door een erkende Cannondale dealer. De volgende instruc-
ties zijn voor personen met een goede kennis van fietsen en fiets-specifieke procedures en die
bovendien beschikken over het juiste gereedschap. Onjuiste installatie of reparatie van het remsys-
teem kan leiden tot blessures of zelfs tot dodelijke ongelukken. Mocht u enige twijfel hebben bij het
uitvoeren van de volgende procedures, neemt u dan contact op met uw lokale Cannondale dealer.
Indien de rotor ook maar een enkele keer verontreinigd, is geraakt met olie, vet of remvloeistof, dient
deze grondig te worden gereinigd met de afwasmiddeloplossing, gespoeld met schoon water en daar-
na te worden gedroogd voordat de fiets weer bereden wordt. Wanneer de remplaatjes verontreinigd
zijn, dienen deze gedemonteerd en vervangen te worden. Smerige en vettige oppervlakken hebben te
weinig frictie om de fiets te stoppen, wat resulteert in een verlies van controle over de fiets, wat tot
blessures kan leiden.
Wees er van bewust dat de CODA Competition Schijfrem niet te onderhouden is. Verwijder niet de
2.5 mm inbusschroef aan de achterkant van de caliper, het is daar alleen geplaatst in de productie.
Wanneer de schroef verwijderd wordt, lekt de remvloeistof uit het systeem, met als risico dat de rem-
plaatjes en de rotor verontreinigd kunnen worden en daardoor remkracht verliezen. Het moet geïn-
stalleerd worden met Loctite 620 (groen) en aangedraaid met een moment van 16.5 tot 19 Nm.
Bovendein dient het systeem doorbloed te worden.
BEVESTIGING VAN DE ROTOR AAN DE
NAAF
1. Bevestig de rotors aan de naaf door
gebruik te maken van de meegeleverde M5 x
12 boutjes. Zoals aangegeven in het boven-
staande schema gaat de grootste rotor op het
voorwiel. De maat van elke rotor wordt in mm
aangegeven op de rotor. Draai de boutjes aan
met een momentsleutel van 4.5 tot 6 Nm.
Wees er zeker van dat de rotor gemonteerd
is met de rotatiepijl in de richting van de
draaiing van het voorwiel. (zie figuur 1)
Wees er van bewust dat de Lefty naaf een
plastic afdichting gebruikt die tussen de rotor
en het industrie lager wordt geplaatst om
water en vuil buiten te houden. Wees er
zeker van dat de afdichting op zijn plaats is
voordat u de rotor op het voorwiel monteert
en dat de rotor de afdichting op zijn plek
houdt.
2. Controleer regelmatig dat de bouten die de rotor tegen de naaf houden goed vast zitten.
INSTALLATIE EN DEMONTAGE VAN DE REMPLAATJES
WAARSCHUWING: DE PLAATJES DIE MEEGELEVERD WORDEN MET DE CODA
COMPETITION REMMEN ZIJN GEMAAKT VAN EEN STOF OP BASIS VAN KEVLAR, SPECIAAL
ONTWIKKELD VOOR HET CODA SYSTEEM MET DE ROESTVRIJSTALEN ROTOR. GEBRUIK
BIJ VERVANGING ALLEEN DE CODA PLAATJES (KIT # QBDPAD/GRN) DIE HOREN BIJ DE
ROTOR. WEES ER VAN BEWUST DAT DE VIERKANTE PLAATJES NIET UITWISSELBAAR ZIJN
MET DE NIEUWE CODA COMPETITION EN COMPETITION ROTORS (171 EN 151MM DIAME-
TER). DAARENTEGEN KUNNEN ALLE NIEUWE VIERHOEKIGE PLAATJES GEBRUIKT WOR-
59.
Fig. 1
CODACompetDBUsManCE2.qxd 8/21/00 3:22 PM Page 59
DEN OP ALLE CODA ROTORREMSYSTEMEN, ONAFHANKELIJK VAN DE ROTORAFMETING.
DE NIEUWE VIERHOEKIGE REMBLOKKEN ZIJN OOK LINKS EN RECHTS SPECIFIEK. HET
PLAATJE DIENT ZO TE WORDEN GEMONTEERD DAT DE ZE OVER HET GEHELE VLAK CON-
TACT MAKEN MET DE ROTOR. ZIE ONDERSTAANDE FIGUUR VOOR IDENTIFICATIE.
Waarschuwing: gebruik enkel originele CODA plaatjes. Het gebruik van andere plaatjes zal de
garantie laten vervallen en zou kunnen leiden tot het falen van de remprestaties.
1. De CODA Competition remplaatjes worden in de caliper gehouden door magnetische kracht. De
plaatjes hebben een stalen achterkant en dienen te worden geïnstalleerd met deze stalen achterkant
in de caliper en de voorkant van het plaatje naar de rotor toe. Deze loopt tussen de twee plaatjes.
2. Draai de afstelknop op de remgreep helemaal uit. Dit zal de zuigers inde caliper volledig openen.
NB: De Afstelschroef op de CODA schijfremmen werken in de tegengestelde richting als een normale
cantilever hendel. Wanneer de afstelschroef volledig is uitgedraaid, is de ruimte tussen de zuigers het
grootst, terwijl de ruimte minder wordt wanneer de afstelschroef dichtgedraaid wordt.
3. Installeer de plaatjes één voor één door de plaatjes simpelweg bij de 'tab' te houden en door de
plaatjes in te brengen in de caliper (zie figuur 3). De pin op elke zuiger dient te vallen in het gat in de
achterkant van de plaatjes, en de tabs dienen uit de caliper te steken. Opnieuw: wees er zeker van
dat elk van de plaatjes aan de goede kant van de caliper gemonteerd is.
4. Plaatjes kunnen gedemonteerd worden door eenvoudigweg de plaatjes bij de stalen 'tabs' aan te
pakken, en zo de plaatjes uit de caliper te manoeuvreren.
BEVESTIGING VAN REMGREPEN
NB: De CODA Competition Schijfrem komt geassembleerd met de linker remgreep gemonteerd aan
de voorste caliper en de rechte remgreep gemonteerd aan de achter caliper. Mocht u de grepen
willen omwisselen, draait u dan eenvoudigweg de grepen om. De remgrepen zijn symmetrisch en
kunnen gebruik worden aan beide kanten van het stuur. De bevestigingsbout kan verwijderd worden
zodat deze toegankelijk is van beide kanten van de greep.
1. Schuif de remgrepen op het stuur, met de remleidingen wijzend naar het midden van het stuur,
zoals u elke remgreep zou monteren. Over het algemeen dient u de draai-schakelsystemen na de
remgreep te monteren.
2. Draai de schakelaars aan en bevestig de handvatten zoals beschreven door de fabrikant.
3. Wanneer de remgrepen en schakelaar gepositioneerd zijn, draai dan de remgrepen aan met 8-12
Nm.
4. Het bereik van elke remgreep kan worden ingesteld door de 2.5mm inbusbout aan te draaien dan-
wel uit te draaien. Dit brengt ook de remplaatjes dichter tegen de rotor. Wanneer u de remgreep
afstelt, nadat u de remmen heeft gemonteerd, kan het nodig zijn de caliper opnieuw af te stellen met
60.
Fig. 2
LINKER PLAATJE
QBDPAD/GRN
OUDE
PLAATJES
RECHTER PLAATJE
CODACompetDBUsManCE2.qxd 8/21/00 3:22 PM Page 60
de twee 5mm inbusschroeven in de caliper. Zie ook
'afstellen van de remplaatjes' hieronder.
Wees er van bewust dat de CODA Competition
schijfremgrepen en CODA Competition schijfrem-
grepen niet uitwisselbaar zijn.
BEVESTIGING VAN DE CALIPER
1. Voordat u de caliper monteert, installeer elk wiel
in het frame of vork, en wees er zeker van dat de
as van het wiel correct bevestigd is (de rotor dient
gemonteerd te worden aan de kant van de caliper-
bevestiging). Bevestig de quickrelease stevig.
WAARSCHUWING: VOOR INSTRUCTIES VOOR
HET CORRECTE GEBRUIK VAN QUICK
RELEASES, ZIE SECTIE 6 (HOW THINGS
WORK) VAN DE CANNONDALE OWNER'S
MANUAL OF DE SECTIE OVER QUICK RELEAS-
ES IN DE GEBRUIKERSGIDS.
2. Wees er zeker van dat de plaatjes correct in de
caliper geïnstalleerd zijn. Mocht het nodig zijn, dan
kan de ruimte tussen rotor en plaatjes afgesteld
worden door de beide 5mm schroeven in de
caliper.
3. Hang de caliper over de rotor, zo dat de ontlucht-
ingsschroef aan de buitenkant, links van de fiets
geplaatst is. Plaats twee shims per bout tussen de
caliper en de bevestigingnokken, en draai de M6 x 18
bouten aan. Draai de bouten aan met een
momentsleutel van 8-9 Nm.
4. Controleer of de rotor gecentreerd is in de caliper.
Als dit niet het geval is, plaats of verwijder dan van
elke bout een shim totdat de rotor gecentreerd is
tussen de caliper. (De)Monteer altijd even veel shims
bij de onderste- en bovenste bevestigingsbout. Stel de
caliper zo af dat de plaatjes zo hoog mogelijk volledig
contact maken met de rotor. De plaatjes moeten niet
boven de bovenste rand van de rotor staan.
5. Wanneer het systeem is afgesteld, draai de beves-
tigingbouten aan met het draaimoment 8-9Nm.
6. Herhaal de procedure voor de andere caliper.
WAARSCHUWING: BEVESTIG DE REMLEIDINGEN
AAN DE GEBRUIKELIJKE KABELSTOPS AAN HET
FRAME DOOR GEBRUIK TE MAKEN VAN DE
MEEGELEVERDE CLIPS (KIT # QBDC/). DE REMLEIDINGEN DIENEN GEEN CONTACT TE
MAKEN MET HET WIEL OF BAND, OF DE VOORVERING DANWEL HET STUREN TE BEÏN-
VLOEDEN. WEES ER OOK ZEKER VAN DAT DE REMLEIDINGEN NIET KUNNEN KNAKKEN TIJ-
DENS HET RIJDEN. ZIE OOK DE SECTIE OVER HET INKORTEN VAN DE REMLEIDINGEN.
AFSTELLEN VAN DE REMPLAATJES
1. Wanneer het systeem volledig geïnstalleerd is, of wanneer u de remplaatjes vervangt, het systeem
61.
Fig. 3
Fig. 4
CODACompetDBUsManCE2.qxd 8/21/00 3:22 PM Page 61
ontlucht, of de reikwijdte van de remgreep verandert, dient u de positie van de remplaatjes af te
stellen. Draai de afstelknop op de remgreep in of uit voor de optimale afstand van de remplaatjes tot
de rotor
NB: De Afstelschroef op de CODA schijfremmen werken in de tegengestelde richting als een normale
cantilever hendel. Wanneer de afstelschroef volledig is uitgedraaid, is de ruimte tussen de zuigers het
grootst, terwijl de ruimte minder wordt wanneer de afstelschroef dichtgedraaid wordt.
2. Mocht een van de remplaatjes niet goed bewegen, dient u de meer bewegende zuiger tegen te
houden met een plastic, niet schurend stuk gereedschap (bandlichter). Druk nu zacht de andere rem-
greep in, dit zal de lastig bewegende zuiger doen
bewegen. Herhaal indien nodig.
3. Controleer of de remmen goed functioneren en dat
de remleidingen goed gemonteerd zijn, voordat de fiets
gebruikt wordt. Rijdt voorzichtig totdat u gewend bent
aan de nieuwe remmen, omdat hydraulische remmen
anders remmen dan traditionele kabelremmen.
Onthoudt dat de nieuwe plaatjes 30 tot 40 volledige
stops nodig hebben om goed in te lopen. Het inlopen
kan worden bevorderd door te rijden op een vlak ter-
rein (een parkeerplaats bv) en daar 200-300 meter te
rijden met de remmen ingedrukt. Daarna maakt u 20
tot 30 volledige stops.
REMPLAATHOUDER
Wanneer u het wiel demonteert, plaats dan de CODA
remplaathouder (kit# QC111/) in de caliper om er zeker
van te zijn dat de plaatjes niet uit de caliper vallen.
Controleer eerst of de houder vrij is van olie, vet of
remvloeistof. Installeer de CODA remplaathouder
met de uitsparing in zijn geheel in de caliper. De
twee ronde knoppen zullen de houder in e caliper
houden. (zie
figuur 5)
Wees er zeker van dat beide remplaatjes in de
caliper zitten wanneer u het wiel opnieuw installeert.
REM- SLIJTAGE INDICATORS
Vervang de CODA plaatjes wanneer de pin op de
zuiger volledig door het plaatje gaat. (zie figuur 6.)
De CODA rotors zijn ook aan slijtage onderhevig en dienen te worden te vervangen wanneer deze
dunner zijn dan 1.73mm. Nieuw meten de rotors 1.98mm.
De CODA remvloeistof, ontwikkeld door de NASA, is niet onderhevig aan veranderingen door
extreme temperaturen en absorbeert geen vocht, zodat ze niet afbreekt naar verloop van tijd.
SECTIE II: SERVICE
HET VERKORTEN VAN DE REMLEIDINGEN
NB: U dient de Competition Schijfremleiding te verkorten bij de caliper.
WAARSCHUWING: VERWIJDER WIELEN EN PLAATJES VOOR HET VERKORTEN VAN DE
62.
Fig. 5
Fig. 6
NIEUWE PLAATJE
VERLESTEN
PLAATJE
CODACompetDBUsManCE2.qxd 8/21/00 3:22 PM Page 62
REMLEIDINGEN. WEES ER ZEKER VAN DAT DE PLAATJES EN DE ROTOR VRIJ BLIJVEN VAN
OLIE, VET OF REMVLOEISTOF. ALVORENS DE PLAATJES EN DE ROTOR TE BEHANDELEN,
DIENT U DE REMLEIDINGEN, DE CALIPER EN DE REMGREEP SCHOON TE MAKEN MET DE
OPLOSSING VAN AFWASMIDDEL, DAARNA TE SPOELEN MET SCHOON WATER, EN TE
LATEN DROGEN. NB WAS EERST UW HANDEN !! WANNEER DE ROTOR BESMET IS MET
REMVLOEISTOF, MAAK ZE DAN EERSTE GOED SCHOON MET DE OPLOSSING VAN AFWAS-
MIDDEL, SPOEL ZE MET SCHOON WATER EN LAAT ZE DROGEN. WANNEER DE PLAATJES
SMERIG ZIJN, VERWIJDER ZE EN GEBRUIK NIEUWE PLAATJES.
1. Draai de afstelschroeven volledig uit (voor een maximale ruimte tussen de plaatjes).
2. Verwijder de wielen en plaatjes van de fiets. Trek de plastic beschermkap van de caliper, zodat de
bevestigingsschroef van de remleiding zichtbaar is.
3. Gebruik een 8mm steeksleutel, draai de schroef los en trek de remleiding uit de caliper. Schuif de
beschermkap en de bevestingsschroef ver weg van de plaats waar u gaat verkorten.
Druk de remgreep niet in als de remleiding niet bevestigd is.
4. Gebruik een scheermes of een speciaal stuk snijd-gereedschap om de remleiding op de gewenste
lengte te knippen. Snijdt de remleiding recht af en tenminste 1cm van het oude uiteinde om te
voorkomen dat u de insert beschadigt. Gebruik geen gekartelde messen of scharen, omdat deze het
uiteinde van de lijn kunnen beschadigen.
5. Schuif een nieuwe knelring ver genoeg
over het einde van de remleiding, zodat
5mm van de remleiding zichtbaar is.
Plaats de knelring met de scherpe kant
richting de bevestigingsschroef (weg van
de remgreep). Plaats dan een nieuwe
insert in de remleiding. De afstand van de
knelring tot de rand van de insteekadapter
zal niet meer dan 1.6mm bedragen. Zie
figuur 7.
Belangrijk: Gebruik een nieuwe knelring en een insert elke keer als de remleiding wordt verkort.
Meerdere reserveonderdelen zijn meegeleverd bij de remset.
6. Druk het uiteinde van de remleiding in de remgreep totdat de knelring kontakt maakt met de
caliper, en controleer dat de remleiding niet de band, het wiel of onderdelen van de fiets raakt. Schuif
de bevestigingsschroef terug in de remgreep en draai deze met 8-9Nm aan. Wees voorzichtig met
het aandraaien, zodat u niet de schroefdraad in de remgreep beschadigt.
7. Trek voorzichtig aan de remleiding om er zeker van de zijn dat deze goed vast zit.
8. Voor het opnieuw installeren van de wielen of de remplaatjes, dient u het systeem te ontluchten.
Zie de volgende sectie voor het correct uitvoeren van het ontluchten.
HET ONTLUCHTEN VAN HET SYSTEEM / VLOEISTOF VERVANGEN
GEBRUIK ENKEL EN ALLEEN CODA REMVLOEISTOF. ANDERE VLOEISTOFFEN ZIJN NIET
UITWISSELBAAR MET DE COMPETITION AFDICHTINGEN EN HET HYDRAULISCHE SYSTEEM.
WAARSCHUWING: VERWIJDER WIELEN EN REMPLAATJES VOOR HET VERKORTEN VAN DE
REMLEIDINGEN. WEES ER ZEKER VAN DAT DE PLAATJES EN DE ROTOR VRIJ BLIJVEN VAN
OLIE, VET OF REMVLOEISTOF. ALVORENS DE PLAATJES EN DE ROTOR TE BEHANDELEN,
DIENT U DE REMLEIDINGEN, DE CALIPER EN DE REMGREEP SCHOON TE MAKEN MET DE
OPLOSSING VAN AFWASMIDDEL, DAARNA TE SPOELEN MET SCHOON WATER, EN TE
LATEN DROGEN. NB: WAS EERST UW HANDEN !! WANNEER DE ROTOR BESMET IS MET
REMVLOEISTOF, MAAK ZE DAN EERST GOED SCHOON MET DE OPLOSSING VAN AFWAS-
63.
Fig. 7
CODACompetDBUsManCE2.qxd 8/21/00 3:22 PM Page 63
64.
MIDDEL, SPOEL ZE MET SCHOON WATER EN LAAT ZE DROGEN. WANNEER DE PLAATJES
SMERIG ZIJN, VERWIJDER ZE EN GEBRUIK NIEUWE PLAATJES.
Elke keer wanneer het systeem geopend is, dient het te worden ontlucht. Als er lucht in het systeem
is, zal de remgreep zacht aanvoelen en zullen de remprestaties onder de maat zijn. Indien het sys-
teem goed ontlucht is, zal dit door de remgreep goed voelbaar zijn, bij het indrukken van de remgreep
is te voelen dat de remplaatjes stevig op de rotor drukken. De rem voelt dan niet sponsig aan.
De doorbloedingskit (kit# QBDS, bijgeleverd bij elke set) bestaat uit een flesje remvloeistof, 2 slanget-
jes, een 20cc spuit en vier knelringen en 4 insteekadapters (inserts).
1. Verwijder de wielen en de plaatjes van de fiets, mocht u dit nog niet gedaan hebben.
2. Draai de afstelschroef op de remgreep zo ver mogelijk uit, zodat er zoveel mogelijk ruimte is tussen
de remplaatjes. Wees er ook zeker van dat de remgreep volledig uitgeveerd is en dat de 2mm reikwi-
jdte stelschroef niet de reikwijdte onderdrukt. Plaats een kunststof handvat van een inbus T sleutel in
de sleuf van de caliper en gebruik een 5 mm inbussleutel om de rechter caliper stelschroef zover in te
draaien dat het kunststof handvat klem komt te zitten tussen de vlakke kanten van de zuigers (niet
tegen de uitstekende pinnetjes van de zuigers plaatsen!)
3. Verwijder de rubberen beschermingen van de caliper en van de remgreep. Als deze afwezig zijn,
wees er dan zeker van dat ze vrij zijn van vuil en andere besmetting. Gebruik een 1.5mm inbussleutel
om vuil te verwijderen. Het voor het ontluchten niet verwijderen van het vuil zal de levensduur van de
interne afdichtingen aanmerkelijk verkorten.
4. Draai de remgreep los en draai de greep zo dat de ontluchtingsschroef naar boven wijst. Bevestig
één van de slangetjes aan de ontluchtingsschroef en steek het andere einde in de schone droge fles.
NB: Het makkelijkste is om de opvangfles aan het stuur vast te binden met een draad, elastiek of met
behulp van een oude spaak. Wees er zeker van dat de vloeistof en het flesje absoluut schoon blijven.
Gebruik nooit vloeistof die smerig is.
5. Bevestig de tweede slang aan de spuit en vul de spuit met remvloeistof. Zet de spuit met slang op
de kop, zodat de lucht uit de spuit en de slang kan. Bevestig nu de slang aan de ontluchtingsschroef
van de caliper.
6. Gebruik een 7mm steeksleutel om de ontluchtingsschroef op de remgreep een halve slag te
draaien. Gebruik hierna een 5mm inbussleutel om de zuigerzijde van de caliper op zijn plaats te
houden, terwijl u met een 7mm steeksleutel de ontluchtingsschroef op de caliper opent. Begin te
drukken op de spuit. Ga door met het ontluchten totdat de schroeven dichtgedraaid worden in stap 10.
NB: Als er geen vloeistof meer aanwezig is in de spuit, sluit dan simpelweg de ontluchtingsschroef op
de caliper. Verwijder de slang en vul deze opnieuw, daarna begint u overnieuw.
7. Terwijl u druk uitoefent op de spuit, begint u met de plastic achterkant van een schroevendraaier op
de caliper te tikken, zodat de kleinste luchtbellen uit de caliper verdwijnen. Gedurende deze actie kunt
u waarschijnlijk luchtbellen door het systeem naar boven zien komen in de opvangfles.
8. Begin nu te tikken op de remleiding, en langzaam gaat u door tot aan boven aan het systeem, ter-
wijl u nog steeds op de spuit drukt.
9. Tik op de cilinder op de remgreep om daarna enkele malen langzaam de greep in te drukken en los
te laten. Dit om lucht uit de zuiger van de cilinder te krijgen, terwijl u druk blijft uitoefenen op de spuit.
10. Als u er zeker van bent dat alle lucht uit het systeem is, sluit u de ontluchtingschroef op de caliper
en daarna die op de remgreep. Draai de ontluchtingsschroeven aan met 6-7Nm. De ontluchtingss-
chroef op de caliper laat zich het makkelijkst sluiten door wanneer de zuiger zijde tegengehouden
wordt met een 5mm inbussleutel. Verwijder de slangen van de ontluchtingsschroeven en retourneer
de vloeistof in de opvangfles in de oorspronkelijke fles, als deze er niet verontreinigd, besmet of
verkleurd uitziet.
CODACompetDBUsManCE2.qxd 8/21/00 3:22 PM Page 64
11. Herpositioneer de remgreep en draai de bevestigingsbout aan met 8-12 Nm. Druk de greep een
aantal malen goed in om er zeker van te zijn dat er geen lek is bij een van de twee ontluchtingss-
chroeven. De rem zou stevig moeten aanvoelen tegen het stuk plastic. Als u er zeker van bent dat er
geen lucht meer is in het systeem, verwijdert u het plastic T-stuk uit de caliper.
12. Alvorens u de plaatjes of de rotor behandelt, was eerst de buitenkant van de remleiding, caliper
en remgreep met de 1 op 10 oplossing van afwasmiddel en heet water. Spoel met schoon water en
laat het geheel drogen, daarna herinstalleert u de plaatjes en de wielen.
13. Stel de reikwijdte van de remgreep in door middel van een 2mm stelschroef. En stel de ruimte
tussen plaatjes en rotor in door middel van de 5mm inbussleutel, zoals beschreven in "Het afstellen
van de plaatjes". Onthoudt dat de plaatje aan de vaste kant van de caliper zo dicht mogelijk tegen de
rotor aan dient te staan, zonder deze af te remmen.
NB: Maak ook de spuit en de slangen schoon met de oplossing. Als u vloeistof in de spuit laat, zal dit
de spuit aantasten.
VERVANGING VAN REMLEIDING
WAARSCHUWING: GEBRUIK ALLEEN CODA SCHIJFREM LEIDINGEN (KIT# QBDT/110).
ANDERE LEIDINGEN ZIJN NIET UITWISSELBAAR OF KUNNEN BREKEN ONDER DRUK.
WAARSCHUWING: VERWIJDER WIELEN EN PLAATJES VOOR HET VERKORTEN VAN DE
REMLEIDINGEN. WEES ER ZEKER VAN DAT DE PLAATJES EN DE ROTOR VRIJ BLIJVEN VAN
OLIE, VET OF REMVLOEISTOF. ALVORENS DE PLAATJES EN DE ROTOR TE BEHANDELEN,
DIENT U DE REMLEIDINGEN, DE CALIPER EN DE REMGREEP SCHOON TE MAKEN MET DE
OPLOSSING VAN AFWASMIDDEL, DAARNA TE SPOELEN MET SCHOON WATER, EN TE
LATEN DROGEN. NB: WAS EERST UW HANDEN !! WANNEER DE ROTOR BESMET IS MET
REMVLOEISTOF, MAAK ZE DAN EERSTE GOED SCHOON MET DE OPLOSSING VAN AFWAS-
MIDDEL, SPOEL ZE MET SCHOON WATER EN LAAT ZE DROGEN. WANNEER DE REMPLAAT-
JES BESMET ZIJN, VERWIJDER ZE EN GEBRUIK NIEUWE PLAATJES.
De CODA Schijfrem leiding vervangingskit bestaat uit een nieuwe remleiding, knelringen, en
hydraulische leidinginsteek adapters.
NB: Wanneer u een remleiding vervangt dient u eerst de nieuwe leiding aan de remgreep te bevesti-
gen en daarna aan de caliper.
De procedure voor het vervangen van de remleidingen is identiek aan het verkorten van de remleidin-
gen, behalve dat de remleiding ook weer aan de remgreep bevestigd dient te worden.
1. Verwijder eerst de remleiding van de caliper zoals beschreven in de stappen 1-3 in het verkorten
van de remleiding.
65.
Fig. 8
CODACompetDBUsManCE2.qxd 8/21/00 3:22 PM Page 65
66.
2. Met een 8mm steeksleutel dient de fitting uit de remgreep geschroefd te worden. Trek de lijn uit de
remgreep.
3. Gebruik de oude remleiding als een maat voor het bepalen van de lengte van de nieuwe leiding.
Wees er van bewust dat de nieuwe leiding 110 inch lang is, zodat de leiding kan dienen om voor- en
achterrem gelijktijdig te vervangen. Wees er van bewust dat de lijn een zilveren O-ring fitting heeft
voor de remgreep.
4. Druk het einde van de nieuwe leiding met de zilveren O-ring in de afstelschroef op de remgreep,
wees er zeker van de O-ring niet te beschadigen. Vervangende O-ringen zijn beschikbaar (kit#
QC110/). Voer de klemfitting in en draai deze aan met 8 tot 9 Nm. Glijdt de plastic beschermcover
over de klemfitting.
Ga naar stap 5 van "het verkorten van de remleiding" sectie om de procedure af te ronden. Als een
keer de nieuwe leiding gemonteerd is, dient het systeem eerst doorbloedt te worden alvorens te rijden
met de fiets.
PERIODIEK ONDERHOUD
Volg de volgende stappen iedere paar maanden of indien nodig eerder:
1. Vet de remgreep in met dikke olie of vet.
2. Controleer of alle bouten vastzitten met de juiste momentsleutel specificatie.
3. Verwijder de plaatjes en controleer ze op slijtage. Zie ook bovenstaande informatie over slijtage
aan plaatjes. Maak de caliper schoon en verwijder het vuil. Gebruik geen hogedrukspuit om vuil uit de
caliper te spuiten. Beëindig de schoonmaakbeurt door de caliper, binnen en buiten met de 1 op 10
afwasmiddel / heet water oplossing schoon te maken.
WAARSCHUWING VOOR DE CODA COMPETITION SCHIJFREM:
DE CODA COMPETITION SCHIJFREM CALIPERS KUNNEN ALLEEN GEMONTEERD WORDEN
OP EEN FRAME MET ORIGINELE INTEGRALE SCHIJFREM BEVESTIGINGSNOKKEN.
PROBEER NIET OM OP ENIGE ANDERE WIJZE (LASSEN, BINDEN ETC.) NOKKEN TE BEVES-
TIGEN OP EEN FRAME OF VORK. GEBRUIK GEEN ADAPTERS OF IETS DERGELIJKS ALS
DEZE NIET DOOR CODA GEFABRICEERD ZIJN. HET GEBRUIK VAN NIET-ORIGINELE NOKKEN
KAN LEIDEN TOT PERSOONLIJKE BLESSURES OF ONGEVALLEN.
DE PLAATJES DIENEN VOL CONTACT TE MAKEN MET DE ROTOR. ELK WIEL DIENT
VOLLEDIG IN DE PATTEN EN STEVIG EN VEILIG GEÏNSTALLEERD TE WORDEN. ALS DE
PLAATJES NIET VOLLEDIG CONTACT MAKEN MET DE ROTOR KUNNEN DE REMPRESTATIES
ONDER DE MAAT ZIJN MET ALS GEVOLG EEN VERLIES AAN CONTROLE OVER DE FIETS
MET DE MOGELIJKE GEVOLGEN VAN DIEN.
CONTROLEER DE REMLEIDINGEN REGELMATIG OP SCHADE, EN/OF PUTTEN. KNAK OF
BUIG EEN REMLEIDING NOOIT. VERVANG ELKE BESCHADIGDE REMLEIDING DIRECT EN
ALLEEN DOOR ORIGINELE CODA REMLEIDINGEN. EEN BESCHADIGDE REMLEIDING KAN
BREKEN, RESULTEREND IN EEN PLOTSELING VERLIES VAN REMPRESTATIES EN
MOGELIJKE PERSOONLIJKE BLESSURES.
DE CODA COMPETITION SCHIJFPLAATJES VRAGEN OM 30 TOT 40 STOPS OM IN TE LOPEN
EN OM MAXIMALE REMPRESTATIES TE VERKRIJGEN. BOVENDIEN DIENEN DE REMMEN
CODACompetDBUsManCE2.qxd 8/21/00 3:22 PM Page 66
VOORZICHTIG OP EEN VLAKKE ONDERGROND TE WORDEN UITGEPROBEERD OM DE REN-
NER TE LATEN WENNEN AAN DE KRACHT VAN DE SCHIJFREMMEN.
WEES ER ZEKER VAN DAT DE BEIDE PLAATJES IN DE CALIPER ZITTEN NA VERWIJDERING
VAN HET WIEL EN VOOR HER-INSTALLATIE VAN DE WIELEN OP DE FIETS. DRUK DE REM-
GREPEN NIET IN ALS ER GEEN PLAATJES IN DE CALIPER ZITTEN (OF ALLEEN MET DE
PLASTIC HOUDER). DE ZUIGER KAN VERDER DRUKKEN DAN HAAR AFDICHTINGEN, RESUL-
TEREND IN EEN VERLIES VAN REMVLOEISTOF.
REMSCHIJVEN, CALIPERS EN REMPLAATJES KUNNEN EXTREEM HEET WORDEN TIJDENS
GEBRUIK. PAS OP VOOR UW HANDEN EN VOETEN, DAT DE REMMEN VOLLEDIG AFKOELEN
VOORDAT HET SYSTEEM EEN BEURT TE GEVEN.
WANNEER U EEN MET EEN CODA SCHIJFREM UITGEVOERDE FIETS WAST, WEES
VOORZICHTIG OM GEEN VET, OLIE OF KETTINGOLIE OP DE ROTOR EN HET PLAATJE TE
SPUITEN. BOVENDIEN DIENT U GEEN SMEERMIDDEL, WAX OF POETSMIDDEL IN DE BUURT
VAN DE ROTOR OF REMPLAATJES AAN TE BRENGEN.
DRAAG ALTIJD EEN VEILIGHEIDSBRIL WANNEER U HET SYSTEEM ONDERHOUDT OF WAN-
NEER U AAN ANDERE DELEN VAN UW FIETS SLEUTELT. KIJK OP DE CODA SCHIJFREM
VLOEISTOF FLES VOOR WAARSCHUWINGEN OVER CONTACT MET DE OGEN.
CODA GARANTIE
Alle CODA onderdelen zijn gegarandeerd tegen productiefouten in materiaal of vakmanschap voor
een periode van één jaar vanaf de datum van aanschaf.
Niet gedekt onder deze garantie is schade voortkomend uit: onjuiste installatie, modificatie of onder-
houd, gebrek aan onderhoud, veranderingen, valpartijen of gebruik, door CODA beoordeeld als over-
matig of misbruik.
Voor vragen over garantie of meer informatie over CODA producten, neemt u gerust contact op met
ons.
USA en Canada: (888) CODA-USA
Europa (EC): (31) 541-573580
Japan: (81) 722-99-9399
Australië: (61) 2-9979-5851
USA en Canada: [email protected]
Europa (EC): [email protected]
http://www.codausa.com
http://www.codausa.com
http://www.cannondale.com
APPENDIX
Lijst van CODA Competition Schijfrem specifieke vervangingonderdelen:
QBDS/ Ontluchtingskit
QBDPAD/GRN Remplaatjes, paar
QC111/ Remplaathouder, oranje, voor wanneer het wiel niet in de fiets geïnstalleerd is.
QBDRF/171 Rotor voor Competition Schijfrem, voor, 171mm diameter
67.
CODACompetDBUsManCE2.qxd 8/21/00 3:22 PM Page 67
QBDRR/151 Rotor voor Competition Schijfrem, achter, 151mm diameter
QBDRF/7.1 Rotor voor Competition schijfrem, voor, 7.1" diameter
QBDRR/6.35 Rotor voor Competition schijfrem, achter, 6.35" diameter
QBDRR/6.0 Rotor voor Competition schijfrem, achter, 6.0" diameter
QBDR/MHW Bouten voor rotor, 8 stuks
QBDT/110 Vervangingsremleiding, 110 inch lang, met fittingen
QBDC/ Remleiding bevestigingen
QBDF/8 Remvloeistof voor CODA schijfrem, pakket van 4
QBDCF/10 Klemringen en insteekadapters (inserts), pakket van 10
QBDCS/2 Bevestigingsschroeven, houdt de remleiding, de caliper en de remgreep,
pakket van 2
QBDC/MHW Caliper bouten en shims, 4 bouten en 32 shims
QBDBS/2 Bloedschroeven, pakket van 2
QBDCAP/BLEEDER Rubberen dopjes voor op ontluchtingsschroef, 4 stuks
QBDL/COMP Competition Schijfrem remhendel, 1 stuk (links en rechts zijn identiek)
QBDCAL/EBO Competition Schijf Caliper, 1 stuk (links en rechts zijn identiek)
QBDM/L Competiton remgreep, kompleet met hendel, links
QBDM/R Competiton remgreep, kompleet met hendel, rechts
QC110/ Competition Remgreep O-ringen, pakket van 4
68.
CODACompetDBUsManCE2.qxd 8/21/00 3:22 PM Page 68
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11

Cannondale Coda Brakes de handleiding

Type
de handleiding