Hydraulische pomp 2,1 L - Installatie-instructies 1


Om de beste prestaties te garanderen en om schade aan uw boot te
voorkomen, moet u de hydraulische pomp 2,1 L van Garmin
®
aan de
hand van de volgende instructies installeren. Deze instructies vormen een
aanvulling op de installatie-instructies van uw Garmin-stuurautomaat.
Een deskundige installatie van de pomp wordt sterk aangeraden omdat er
specieke kennis van hydraulische stuurinrichtingen is vereist voor een
goede installatie van de pomp.
Lees alle installatie-instructies zorgvuldig door voordat u met de
installatie begint. Neem contact op met Garmin Product Support als u
problemen ondervindt tijdens het installeren.

Vul uw onlineregistratie vandaag nog in, zodat wij u beter kunnen helpen.
Ga naar http://my.garmin.com.
Bewaar uw originele aankoopbewijs of een fotokopie op een veilige
plek.

Neem contact op met Garmin Product Support als u vragen hebt over dit
product.
Ga in de VS naar www.garmin.com/support of neem telefonisch contact
op met Garmin USA via (913) 397.8200 of (800) 800.1200.
Neem in het VK contact op met Garmin (Europe) Ltd. via het
telefoonnummer 0808 2380000.
Ga in Europa naar www.garmin.com/support en klik op Contact Support
voor ondersteuningsinformatie in uw regio.


U bent verantwoordelijk voor het veilig en voorzichtig besturen van
uw vaartuig. De stuurautomaat is een hulpmiddel waarmee u de boot beter
kunt besturen. Het ontheft u echter niet van uw verantwoordelijkheid om de
boot veilig te besturen. Voorkom gevaren tijdens de navigatie en zorg ervoor
dat het roer nooit onbemand is.
Lees de gids Belangrijke veiligheids- en productinformatie in de verpakking
van de stuurautomaat voor waarschuwingen met betrekking tot het product
en andere belangrijke informatie.

Het niet in overeenstemming met deze instructies installeren en
onderhouden van dit toestel kan leiden tot schade of letsel.
Draag altijd een veiligheidsbril, oorbeschermers en een stofmasker tijdens
het boren, zagen en schuren.
opmerking
Deze apparatuur dient te worden geïnstalleerd door een gekwaliceerde
nautische installateur.
Deze apparatuur is alleen geschikt voor gebruik in combinatie met Garmin-
stuurautomaten.
Controleer altijd voordat u gaat boren of zagen wat zich aan de andere kant
van het oppervlak bevindt. Pas op voor brandstoftanks, elektriciteitskabels
en slangen van het hydraulische systeem.

De hydraulische pomp 2,1 L bestuurt de boot door middel van interactie
met de hydraulische stuurinrichting, aan de hand van de opdrachten die u
invoert via de display van de stuurautomaat. De pomp hoort niet bij het
basispakket van de stuurautomaat omdat het type pomp dat u gebruikt met
uw stuurautomaat wordt bepaald door het formaat en type stuurinrichting
van uw boot.

Pompset 2,1 L (onderdeelnummer 010-11099-10)
Hydraulische slang met krimp- of vervangbare ttingen die een
minimale belasting hebben van 1000 lbf/in
2
.
Inline hydraulische terugslagkleppen
Hydraulische vloeistof
Schroefdraadafdichtmiddel
Hydraulisch ontluchtingsgereedschap
Montageschroeven: montageschroeven zijn bijgeleverd bij de pompset,
maar als deze schroeven ongeschikt blijken voor het montageoppervlak,
moet u andere schroeven gebruiken.

Veiligheidsbril
Boormachine en boren
Moersleutels
Draadkniptang/-striptang
Schroevendraaiers: kruiskop en plat
Kabelbinders
Watervaste kit
Corrosieremmende spray voor boten

Omdat elke boot weer anders is, moet de installatie van de pomp zorgvuldig
worden gepland.
1. Een montageplek kiezen (pagina 1).
2. De pomp monteren (pagina 2).
3. De pomp aansluiten op de hydraulische leidingen (pagina 2).
4. De pomp aansluiten op de ECU van de stuurautomaat (pagina 2).

1. Raadpleeg de schema's op pagina’s 5–7 voor aandachtspunten bij
aansluitingen en afmetingen.
2. Kies een montageplek voor de pomp, waarbij u rekening houdt met de
volgende richtlijnen:
De pomp dient op maximaal 0,5 m (19 inch) afstand van de ECU te
worden geplaatst.
De kabels van de pomp naar de ECU kunnen niet worden verlengd.
De pomp moet indien mogelijk in horizontale positie worden
gemonteerd.
Indien de pomp niet in horizontale positie kan worden gemonteerd,
moet deze in verticale positie worden gemonteerd met de
aansluitingen van de pompkop naar boven gericht.
De pomp moet worden gemonteerd op een plaats die bereikbaar is
voor de hydraulische leidingen van de stuurinrichting van de boot.
De pomp beschikt over vijf ttingen voor de hydraulische
aansluiting, die een alternatieve installatiemethode mogelijk
maken. Raadpleeg pagina 4 voor een illustratie van de layout van
de ttingen en pagina 8 voor een illustratie van de alternatieve
installatiemethode.
2 Hydraulische pomp 2,1 L - Installatie-instructies

Als uw boot een stuurinrichting met een ongebalanceerde cilinder heeft,
moet u de pomp opnieuw congureren zodat deze goed werkt met de
ongebalanceerde cilinder, voordat u de pomp kunt monteren (pagina 3).
1. Na het selecteren van een montageplek, bepaalt u welke
bevestigingsmaterialen u nodig hebt voor het montageoppervlak.
Bevestigingsmateriaal wordt bij de pomp geleverd, maar dit is mogelijk
niet geschikt voor het montageoppervlak.
2. Schaf indien noodzakelijk bevestigingsmaterialen aan.
3. Plaats de pomp op de gewenste montageplaats en teken de
montagegaten op de ondergrond af. Gebruik de pomp zelf als sjabloon.
4. Gebruik een boortje dat geschikt is voor het bevestigingsmateriaal en
boor de vier gaten in het bevestigingsoppervlak.
5. Gebruik het betreffende bevestigingsmateriaal om de pomp op de plaats
te bevestigen.

opmerking
Gebruik de stuurautomaat nooit om de boot te besturen voordat elk
onderdeel van het hydraulische systeem is ontlucht (pagina 3).
Wanneer er een hydraulische leiding wordt toegevoegd aan het systeem,
gebruik dan alleen leidingen met machinaal vervaardigde of zelf te
vervangen ttingen met een minimum belasting van
1000 lbf/in
2
.
Gebruik geen loodgieterstape voor hydraulische ttingen. Gebruik een
schroefdraadborging die speciaal is bedoeld voor watersporttoepassingen op
alle pijpdraden in het hydraulische systeem.
Raadpleeg voordat u de pomp aansluit op de hydraulische leidingen eerst
een van deze schema's, om de juiste locatie te vinden waar de pomp en de
ttingen kunnen worden toegevoegd aan het hydraulische systeem.
Enkel stuurwiel zonder stuurbekrachtiging (pagina 5)
Dubbel stuurwiel zonder stuurbekrachtiging (pagina 6)
Enkel stuurwiel met stuurbekrachtiging (pagina 7)
Installatiemethode met vijf aansluitingen (pagina 8)
De schema's op pagina’s 5–7 tonen de aanbevolen pompinstallatiemethode,
met T-connectors in de hydraulische stuurleidingen van de boot, waarbij
slechts drie ttingen op het spruitstuk worden gebruikt. Het is echter
mogelijk om de pomp te installeren met de vijf aansluitingen, zoals wordt
getoond op pagina 8.

1. Koppel de benodigde leidingen los van het hydraulische systeem.
2. Voeg een T-connector toe aan de stuurboord- en bakboordleidingen van
het systeem.
3. Voeg hydraulische slang toe aan de ongebruikte tting op elke
T-connector. Gebruik voldoende slang om de T-connector te verbinden
met de pompttingen.
4. Verbind de T-connector van de stuurboordleiding met de H1- of H2-
pomptting.
5. Verbind de T-connector van de bakboordleiding met de H-pomptting
die u niet in stap 4 hebt gebruikt.
6. Installeer de Shadow Drive in de hydraulische leiding aan stuurboord of
bakboord tussen het stuurwiel en de T-connector.
Raadpleeg de installatie-instructies bij uw Garmin-stuurautomaat voor
instructies over het installeren van Shadow Drive.
7. Verbind de retourleiding van het stuurwiel met de tanktting van de
pomp.
8. Installeer een terugslagklep (pagina 2) op elke hydraulische leiding die
rechtstreeks met de pomp is verbonden (niet meegeleverd).
9. Steek de meegeleverde pluggen in de lege pompttingen, draai ze aan
en dicht ze vervolgens af.

1. Koppel de benodigde leidingen los van het hydraulische systeem.
2. Voeg een T-connector toe aan de stuurboord- en bakboordleidingen van
het systeem tussen het stuurwiel en de stuurcilinder.
3. Voeg hydraulische slang toe aan de ongebruikte tting op elke
T-connector. Gebruik voldoende slang om de T-connector te verbinden
met de pompttingen.
4. Verbind de T-connector van de stuurboordleiding met de H1- of H2-
pomptting.
5. Verbind de T-connector van de bakboordleiding met de H-pomptting
die u niet in stap 4 hebt gebruikt.
6. Installeer de Shadow Drive in de hydraulische leiding aan stuurboord of
bakboord tussen de T-connector van het stuurwiel en de T-connector van
de pomp.
Raadpleeg de installatie-instructies bij uw Garmin-stuurautomaat voor
instructies over het installeren van Shadow Drive.
7. Verbind de retourleiding van de T-connector van het stuurwiel met de
tanktting van de pomp.
8. Installeer een terugslagklep (pagina 2) op elke hydraulische leiding die
rechtstreeks met de pomp is verbonden (niet meegeleverd).
9. Steek de meegeleverde pluggen in de lege pompttingen, draai ze aan
en dicht ze vervolgens af.

1. Koppel de benodigde leidingen los van het hydraulische systeem.
2. Voeg een T-connector toe aan de stuurboord- en bakboordleidingen van
het systeem tussen de stuurbekrachtiging en de stuurcilinder.
3. Voeg hydraulische slang toe aan de ongebruikte tting op elke
T-connector. Gebruik voldoende slang om de T-connector te verbinden
met de pompttingen.
4. Verbind de T-connector van de stuurboordleiding met de H1- of H2-
pomptting.
5. Verbind de T-connector van de bakboordleiding met de H-pomptting
die u niet in stap 4 hebt gebruikt.
6. Installeer de Shadow Drive in de hydraulische leiding aan stuurboord of
bakboord tussen het stuurwiel en de T-connector.
Raadpleeg de installatie-instructies bij uw Garmin-stuurautomaat voor
instructies over het installeren van Shadow Drive.
7. Verbind een T-connector aan de retourleiding tussen de
stuurbekrachtiging en het stuurwiel.
8. Verbind de retourleiding van het stuurwiel met de tanktting van de
pomp.
9. Installeer een terugslagklep (pagina 2) op elke hydraulische leiding die
rechtstreeks met de pomp is verbonden (niet meegeleverd).
10. Steek de meegeleverde pluggen in de lege pompttingen, draai ze aan
en dicht ze vervolgens af.

Garmin raadt de installatie aan van terugslagkleppen op elke leiding die is
aangesloten op de pomp. De terugslagkleppen zorgen voor het gemakkelijk
loskoppelen en verwijderen van de pomp uit het hydraulische systeem,
zonder dat dit van invloed is op de roerbesturing. Raadpleeg de schema's op
pagina’s 5–7 voor de ideale locatie van de terugslagkleppen.

Voordat u de pomp aansluit op de ECU, moet u de pomp (pagina 2) en ECU
monteren.
Raadpleeg de installatie-instructies bij uw Garmin-stuurautomaat voor
instructies over het installeren van de ECU.
Sluit de twee kabels van de pomp aan op de poorten op de ECU die zijn
aangeduid met DRIVE en FEEDBACK.
De poorten zijn genummerd voor aansluiting op de juiste contactpunten
op de draden.
Hydraulische pomp 2,1 L - Installatie-instructies 3

opmerking
Hieronder volgt een algemene procedure voor het ontluchten van een
hydraulische stuurinrichting. Raadpleeg de instructies van de fabrikant van
de stuurinrichting voor meer specieke informatie over de ontluchting van
het systeem.
Zorg voordat u de hydraulische besturing ontlucht dat alle
slangaansluitingen zijn geïnstalleerd en volledig zijn aangedraaid. De pomp
beschikt over een bypassklep voor het ontluchten van het systeem.

1. Voer een actie uit:
Als het roerreservoir onvoldoende vloeistof bevat, vult u voldoende
hydraulische vloeistof bij.
Als het roerreservoir te veel vloeistof bevat, verwijdert u
hydraulische vloeistof om overlopen tijdens het ontluchten te
voorkomen.
2. Draai het roer handmatig naar beide cilinderstops.
3. Draai het roer handmatig naar bakboord.
4. Open een bypassklep bij de cilindertting.
5. Draai het roer langzaam gedurende drie minuten naar bakboord.
6. Sluit de bypassklep van de cilinder.
7. Voeg eventueel vloeistof toe aan het roerreservoir.
8. Herhaal de stappen 2 tot en met 7 totdat het roerreservoir vol blijft.
9. Open de bypassklep op het pompspruitstuk.
10. Schakel de stuurautomaat in en schakel de Shadow Drive uit.
11. Houd de toets
op de GHC 10 gedurende 10 seconden
ingedrukt en wacht op stuurbeweging.
12. Selecteer een optie:
Zodra u een stuurbeweging opmerkt, gaat u verder met stap 13.
Als er geen stuurbeweging is, houdt u toets
ingedrukt
totdat een stuurbeweging ontstaat.
13. Houd de toets waarmee een stuurbeweging wordt geproduceerd
ingedrukt, en stuur helemaal tot aan de stop.
14. Draai het stuurwiel met behulp van de GHC 10 naar de andere kant.
15. Sluit de bypassklep op het pompspruitstuk.
16. Schakel na het ontluchten van het hydraulische systeem de Shadow
Drive weer in.

opmerking
Breng voor een lange levensduur van alle onderdelen minstens twee keer
per jaar een roestpreventiemiddel aan op de pomp.
Nadat de installatie van de pomp is voltooid en alle hydraulische
aansluitingen en elektrische verbindingen tot stand zijn gebracht, brengt u
een nautische corrosiebescherming aan op de pomp.

Als de boot een besturing met ongebalanceerde cilinder heeft, moet u de
pomp congureren zodat deze goed met de besturing werkt.

opmerking
Houd alle onderdelen schoon en stofvrij tijdens het congureren van de
pomp voor een stuurinrichting met een ongebalanceerde cilinder.
Als u de terugslagkleppen verwijdert nadat het hydraulische systeem is
ontlucht, moet dit opnieuw worden ontlucht.
1. Verwijder de terugslagkleppen
van het pompspruitstuk.
2. Trek de zuigers
uit het pompspruitstuk.
De pomp is in de fabriek ingesteld met de zuigers in de gebalanceerde
conguratie
.
3. Plaats de zuigers opnieuw in het pompspruitstuk in de ongebalanceerde
conguratie
.
4. Plaats de terugslagkleppen in het pompspruitstuk en draai ze vast.
4 Hydraulische pomp 2,1 L - Installatie-instructies

De pomp 2,1 L kan op twee manieren worden aangesloten op de hydraulische besturing. De methode met vijf aansluitingen (pagina 8) maakt gebruik van
de ttingen C1
en C2
voor de aansluiting van de pomp op de cilinder, en de ttingen H1
en H2
voor de verbinding tussen pomp en stuurwiel.
De methode met drie aansluitingen (pagina’s 5–7) maken alleen gebruik van de ttingen H1 en H2, en een T-connector die de verbinding tussen het
stuurwiel en de cilinder splitst. De retourleiding
wordt in beide gevallen alleen met het stuurwiel verbonden. De terugslagkleppen
hoeven niet
opnieuw te worden gecongureerd als de boot is uitgerust met een gebalanceerde cilinder. Als de boot een ongebalanceerde cilinder heeft, moeten de
terugslagkleppen wel opnieuw worden gecongureerd (pagina 3). De bypassklep
wordt alleen voor hydraulische ontluchting geopend en moet tijdens
normaal bedrijf geheel gesloten zijn.
Hydraulische pomp 2,1 L - Installatie-instructies 5

opmerking
Indien de stuurinrichting van uw boot niet overeenkomt met een van de hydraulische schema's in deze handleiding en u weet niet zeker hoe u de pomp
moet installeren, neem dan contact op met Garmin Product Support.
Voordat u de pomp installeert, moet u bepalen welk type hydraulische besturing in uw boot aanwezig is. Elke boot is anders. Daarom moet u rekening
houden met bepaalde aspecten van het bestaande hydraulische schema voordat u een montageplaats voor de pomp kiest.

Shadow Drive
Bakboordleiding
Retourleiding
Pomp
Stuurboordleiding
Terugslagkleppen
Stuurwiel
Stuurcilinders

De pomp moet opnieuw worden gecongureerd als de
boot is uitgerust met een ongebalanceerde stuurcilinder
(pagina 3).
De pomp moet indien mogelijk in horizontale positie
worden gemonteerd.
Indien de pomp in verticale positie moet worden
gemonteerd, moet deze met de aansluitingen van de
pompkop naar boven gericht worden gemonteerd.
Garmin raadt de methode met de T-connectors aan voor
de aansluiting van de hydraulische leidingen op de pomp.
Raadpleeg het schema pagina 8 voor een illustratie van
de alternatieve aansluitmethode.
Voor het eenvoudig uitschakelen en verwijderen van
de pomp, raadt Garmin aan de terugslagkleppen te
installeren in de hydraulische leidingen tussen het
pompspruitstuk en de T-connectors.
6 Hydraulische pomp 2,1 L - Installatie-instructies

Retourleiding
Shadow Drive
Bakboordleiding
Stuurboordleiding
Pomp
Terugslagkleppen
Besturing onder
Besturing boven
Stuurcilinders

De pomp moet opnieuw worden gecongureerd als de boot is uitgerust met een ongebalanceerde stuurcilinder (pagina 3).
De pomp moet indien mogelijk in horizontale positie worden gemonteerd.
Indien de pomp in verticale positie moet worden gemonteerd, moet deze met de aansluitingen van de pompkop naar boven gericht worden gemonteerd.
Garmin raadt de methode met de T-connectors aan voor de aansluiting van de hydraulische leidingen op de pomp. Raadpleeg het schema pagina 8 voor
een illustratie van de alternatieve aansluitmethode.
Voor het eenvoudig uitschakelen en verwijderen van de pomp, raadt Garmin aan de terugslagkleppen te installeren in de hydraulische leidingen tussen
het pompspruitstuk en de T-connectors.
Hydraulische pomp 2,1 L - Installatie-instructies 7

Shadow Drive
Bakboordleiding
Stuurboordleiding
Retourleiding
Stuurwiel
Stuurbekrachtiging
Pomp
Terugslagkleppen
Stuurcilinders

De pomp moet opnieuw worden gecongureerd
als de boot is uitgerust met een ongebalanceerde
stuurcilinder (pagina 3).
De pomp moet indien mogelijk in horizontale
positie worden gemonteerd.
Indien de pomp in verticale positie moet worden
gemonteerd, moet deze met de aansluitingen
van de pompkop naar boven gericht worden
gemonteerd.
Het kan nodig zijn de stuurbekrachtiging te
verwijderen om bij de ttingen, slangen en
ontluchtingstting te kunnen komen.
De pomp moet voor een goede werking
worden geïnstalleerd tussen de cilinder en de
stuurbekrachtiging.
Garmin raadt de methode met de T-connectors aan
voor de aansluiting van de hydraulische leidingen
op de pomp. Raadpleeg het schema pagina 8 voor
een illustratie van de alternatieve aansluitmethode.
Voor het eenvoudig uitschakelen en
verwijderen van de pomp, raadt Garmin aan de
terugslagkleppen te installeren in de hydraulische
leidingen tussen het pompspruitstuk en de
T-connectors.

De schema's op pagina’s 5–7 tonen de aanbevolen pompinstallatiemethode, met T-connectors in de hydraulische stuurleidingen van de boot, waarbij slechts
drie ttingen op het spruitstuk worden gebruikt. Het is echter mogelijk om de pomp te installeren met de vijf aansluitingen, zoals wordt getoond in deze
illustratie.
© 2012 Garmin Ltd. of haar dochtermaatschappijen
Garmin International, Inc.
1200 East 151st Street
Olathe, Kansas 66062, VS
Garmin (Europe) Ltd.
Liberty House, Hounsdown Business Park
Southampton, Hampshire, SO40 9LR, Verenigd Koninkrijk
Garmin Corporation
No. 68, Zhangshu 2nd Road, Xizhi Dist.
New Taipei City, 221, Taiwan (Republiek China)
www.garmin.com
September 2012 190-01333-75-0A Gedrukt in Taiwan
Bakboordleiding naar stuurcilinder
Retourleiding naar stuurwiel
Stuurboordleiding naar stuurcilinder
Bakboordleiding naar stuurwiel
Stuurboordleiding naar stuurwiel
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8