Hydraulische pomp 1,2 L en 2,0 L - Installatie-instructies 1


Om de beste prestaties te garanderen en om schade aan uw boot te
voorkomen, moet u de hydraulische pomp 1,2/2,0 L van Garmin
®
aan
de hand van de volgende instructies installeren. Deze instructies vormen
een aanvulling op de bij uw Garmin stuurautomaat geleverde installatie-
instructies.
Het wordt ten zeerste aangeraden om de pomp door een erkende
installateur te laten installeren, omdat er specieke kennis van hydraulische
stuurinrichtingen is vereist om de pomp correct te installeren.
Lees alle installatie-instructies zorgvuldig door voordat u met de
installatie begint. Neem contact op met Garmin Product Support als u
problemen ondervindt tijdens het installeren.

Vul de onlineregistratie vandaag nog in, zodat wij u beter kunnen helpen.
Ga naar http://my.garmin.com.
Bewaar uw originele aankoopbewijs of een fotokopie op een veilige
plek.

Neem contact op met Garmin Product Support als u vragen hebt over dit
product.
Ga in de VS naar www.garmin.com/support of neem telefonisch contact
op met Garmin USA via (913) 397.8200 of (800) 800.1200.
Neem in het VK contact op met Garmin (Europe) Ltd. via het
telefoonnummer 0808 2380000.
Ga in Europa naar www.garmin.com/support en klik op Contact Support
voor ondersteuningsinformatie voor uw regio.


U bent verantwoordelijk voor het veilig en voorzichtig besturen van
uw vaartuig. De stuurautomaat is een hulpmiddel waarmee u de boot beter
kunt besturen. Het ontheft u echter niet van uw verantwoordelijkheid om
de boot veilig te besturen. Voorkom gevaren tijdens het navigeren en zorg
ervoor dat het roer nooit onbemand is.
Lees de gids Belangrijke veiligheids- en productinformatie in de verpakking
van de stuurautomaat voor waarschuwingen met betrekking tot het product
en andere belangrijke informatie.

Het niet in overeenstemming met deze instructies installeren en
onderhouden van dit toestel kan leiden tot schade of letsel.
Draag altijd een veiligheidsbril, oorbeschermers en een stofmasker tijdens
het boren, zagen en schuren.
opmerking
Deze apparatuur dient te worden geïnstalleerd door een gekwaliceerde
nautische installateur.
Deze apparatuur is alleen geschikt voor gebruik in combinatie met Garmin-
stuurautomaten.
Controleer altijd voordat u gaat boren of zagen wat zich aan de andere kant
van het oppervlak bevindt. Pas op voor brandstoftanks, elektriciteitskabels
en slangen van het hydraulische systeem.

De hydraulische pomp 1,2/2,0 L stuurt uw boot door interactie met de
hydraulische stuurinrichting via opdrachten die u invoert op het scherm van
de stuurautomaat. De pomp maakt geen deel uit van het basispakket van de
stuurautomaat, omdat het type pomp dat u bij de stuurautomaat nodig hebt,
afhangt van de grootte en het type van de stuurautomaat op uw boot.

Pompset 1,2/2,0 L (onderdeelnummer 010-11098-00)
Ongebalanceerde set (bij installatie in een boot met een ongebalanceerde
stuurcilinder, onderdeelnummer 010-11201-00)
Hydraulische slang met machinaal vervaardigde of zelf te vervangen
ttingen met een minimumbelasting van 1000 lbf/in
2
.
Hydraulische vloeistof
Schroefdraadafdichtmiddel
Hydraulisch ontluchtingsgereedschap
Montageschroeven: er zijn montageschroeven bijgeleverd in de
pompset, maar als de geleverde schroeven niet geschikt zijn voor het
montageoppervlak, moet u zelf voorzien in de juiste soort schroeven.

Veiligheidsbril
Boormachine en boren
Moersleutels
Momentsleutel (voor installatie ongebalanceerde set)
Draadkniptang/-striptang
Schroevendraaiers: kruiskop en platte kop
Kabelbinders
Watervaste kit
Corrosieremmende spray voor boten

Omdat elke boot anders is, moet de installatie van de pomp zorgvuldig
worden gepland.
1. Kies een montagelocatie (pagina 1).
2. Monteer de pomp (pagina 2).
3. Sluit de pomp aan op de hydraulische leidingen (pagina 2).
4. Sluit de pomp aan op de ECU van de stuurautomaat (pagina 2).

1. Raadpleeg de schema's op pagina 4–6 voor informatie over
aansluitingen en afmetingen.
2. Kies een locatie voor het installeren van de pomp, rekening houdend
met het volgende:
De pomp moet binnen 0,5 meter (19 inch) van de ECU worden
geplaatst.
De kabels die de pomp verbinden met de ECU kunnen niet worden
verlengd.
De pomp moet indien mogelijk in horizontale positie worden
gemonteerd.
Als horizontaal monteren niet mogelijk is, moet de pomp verticaal
worden gemonteerd met de pompkopconnectors omhoog.
De pomp moet worden gemonteerd op een plaats die bereikbaar is
voor de hydraulische leidingen van de stuurinrichting van de boot.
2 Hydraulische pomp 1,2 L en 2,0 L - Installatie-instructies

Als uw boot een stuurinrichting met een ongebalanceerde cilinder heeft,
moet u, voordat u de pomp monteert, de optionele, ongebalanceerde
kleppenset installeren (pagina 3).
1. Bepaal na het kiezen van de montagelocatie welk bevestigingsmateriaal
u daarvoor nodig hebt.
Het bij de pomp geleverde bevestigingsmateriaal is mogelijk niet
geschikt voor het montageoppervlak.
2. Koop zo nodig geschikt bevestigingsmateriaal.
3. Plaats de pomp op de gewenste montageplaats en teken de
montagegaten op de ondergrond af. Gebruik de pomp zelf als sjabloon.
4. Gebruik een boortje dat geschikt is voor de ondergrond en het gekozen
bevestigingsmateriaal en boor de vier gaten in het montageoppervlak.
5. Gebruik het gekozen bevestigingsmateriaal om de pomp stevig op het
montageoppervlak te bevestigen.

opmerking
Gebruik de stuurautomaat pas om de boot te besturen als elk onderdeel van
het hydraulische systeem is ontlucht (pagina 3).
Wanneer er een hydraulische leiding wordt toegevoegd aan het systeem,
gebruik dan alleen leidingen met machinaal vervaardigde of zelf te
vervangen ttingen met een minimum belasting van 1000 lbf/in
2
.
Gebruik geen loodgieterstape voor hydraulische ttingen. Gebruik een
schroefdraadborging die speciaal is bedoeld voor watersporttoepassingen op
alle pijpdraden in het hydraulische systeem.
Raadpleeg, voordat u de pomp aansluit op de hydraulische leidingen, een
van deze schema's om de juiste plaats te bepalen voor het toevoegen van de
pomp en de ttingen aan het hydraulische systeem.
Enkel stuurwiel zonder stuurbekrachtiging (pagina 4)
Dubbel stuurwiel zonder stuurbekrachtiging (pagina 5)
Enkel stuurwiel met stuurbekrachtiging (pagina 6)
De pomp heeft twee sets slangaansluitttingen voor verschillende
slangconguraties. U kunt een van de sets of beide sets gebruiken. Voeg zo
nodig een hydraulische slang toe.

1. Koppel de benodigde leidingen los van het hydraulische systeem.
2. Koppel de T-connector aan de stuurboordleiding.
3. Sluit de T-connector van de stuurboordleiding aan op de
stuurboordtting van de pomp.
4. Koppel de T-connector aan de bakboordleiding.
5. Sluit de T-connector van de bakboordleiding aan op de bakboordtting
van de pomp.
6. Installeer de Shadow Drive in de stuurboord- of bakboordleiding tussen
het stuurwiel en de T-connector.
Instructies voor het installeren van de Shadow Drive kunt u vinden in de
installatie-instructies bij uw Garmin-stuurautomaat.
7. Sluit de retourleiding van het stuurwiel aan op de retourtting van de
pomp.
8. Steek de pluggen in de lege pompttingen, draai ze aan en dicht ze af.

1. Koppel de benodigde leidingen los van het hydraulische systeem.
2. Sluit de T-connector aan op de stuurboordleiding tussen de T-connector
van het stuurwiel en de stuurcilinder.
3. Sluit de T-connector van de stuurboordleiding aan op de
stuurboordtting van de pomp.
4. Sluit de T-connector aan op de bakboordleiding tussen de T-connector
van het stuurwiel en de stuurcilinder.
5. Sluit de T-connector van de bakboordleiding aan op de bakboordtting
van de pomp.
6. Installeer de Shadow Drive in de stuurboord- of bakboordleiding tussen
de T-connector van het stuurwiel en de T-connector van de pomp.
Instructies voor het installeren van de Shadow Drive kunt u vinden in de
installatie-instructies bij uw Garmin-stuurautomaat.
7. Sluit de retourleiding van de T-connector van het stuurwiel aan op de
retourtting van de pomp.
8. Steek de pluggen in de lege pompttingen, draai ze aan en dicht ze af.

1. Koppel de benodigde leidingen los van het hydraulische systeem.
2. Sluit de T-connector aan op de stuurboordleiding tussen de
stuurbekrachtigingsmodule en de stuurcilinder.
3. Sluit de T-connector van de stuurboordleiding aan op de
stuurboordtting van de pomp.
4. Sluit de T-connector aan op de bakboordleiding tussen de
stuurbekrachtigingsmodule en de stuurcilinder.
5. Sluit de T-connector van de bakboordleiding aan op de bakboordtting
van de pomp.
6. Installeer de Shadow Drive in de stuurboord- of bakboordleiding tussen
het stuurwiel en de stuurbekrachtigingsmodule.
Instructies voor het installeren van de Shadow Drive kunt u vinden in de
installatie-instructies bij uw Garmin-stuurautomaat.
7. Verwijder de ontluchtingstting uit de retourleiding van de
stuurbekrachtigingsmodule.
8. Bevestig de ontluchtingstting aan de retourtting van de pomp.
9. Sluit een T-connector aan op de retourleiding tussen de
stuurbekrachtigingsmodule en het stuurwiel.
10. Sluit de T-connector van de retourleiding aan op de retourtting van de
pomp.
11. Steek de pluggen in de lege pompttingen, draai ze aan en dicht ze af.

Voordat u de pomp op de ECU aansluit, moet u de pomp
(pagina 2) en de ECU monteren.
Instructies voor het installeren van de ECU kunt u vinden in de installatie-
instructies bij uw Garmin-stuurautomaat.
Sluit de twee kabels uit de pomp aan op de poorten op de ECU, die
respectievelijk worden aangeduid met DRIVE en FEEDBACK.
De ttingen van de kabels passen in de poorten.
Hydraulische pomp 1,2 L en 2,0 L - Installatie-instructies 3


opmerking
Hieronder volgt een algemene procedure voor het ontluchten van een
hydraulische stuurinrichting. Raadpleeg de instructies van de fabrikant van
de stuurinrichting voor meer specieke informatie over de ontluchting van
het systeem.
Zorg voordat u de hydraulische besturing ontlucht dat alle
slangaansluitingen zijn geïnstalleerd en volledig zijn aangedraaid.

1. Voer een actie uit:
Als het roerreservoir onvoldoende vloeistof bevat, vult u voldoende
hydraulische vloeistof bij.
Als het roerreservoir te veel vloeistof bevat, verwijdert u
hydraulische vloeistof om overlopen tijdens het ontluchten te
voorkomen.
2. Draai het stuurwiel handmatig naar beide cilinderstops.
3. Draai het stuurwiel handmatig volledig naar bakboord.
4. Open een bypassklep bij de cilinderpoort.
5. Draai het stuurwiel langzaam gedurende drie minuten naar bakboord.
6. Sluit de bypassklep van de cilinder.
7. Voeg zo nodig vloeistof toe aan het roerreservoir.
8. Herhaal de stappen 2 tot en met 7 totdat het roerreservoir vol blijft.

opmerking
Breng voor een lange levensduur van alle onderdelen minstens twee keer
per jaar een roestpreventiemiddel aan op aan de pomp.
Breng een roestpreventiemiddel aan op aan de pomp, als de installatie is
voltooid en alle hydraulische en elektrische verbindingen zijn gemaakt.

Als uw boot een stuurinrichting met ongebalanceerde cilinder heeft, dient u
de optioneel verkrijgbare ongebalanceerde kleppenset te installeren.

1. Verwijder de vier schroeven waarmee het spruitstuk aan de pomp is
bevestigd en haal het spruitstuk uit het pomphuis.
2. Vervang de o-ringen op het pomphuis door de in de ongebalanceerde
kleppenset geleverde o-ringen.
3. Plaats de ongebalanceerde klep tussen het pomphuis en het spruitstuk,
met de o-ringen op de ongebalanceerde klep aan de kant van het
spruitstuk.
4. Gebruik de langere schroeven die zijn meegeleverd bij de
ongebalanceerde kleppenset om het spruitstuk en de ongebalanceerde
klep op het pomphuis te bevestigen. Gebruik schroefdraadafdichtmiddel
en draai de schroeven aan op 3,95 Nm.

opmerking
Draai de messing schroeven niet verder los dan aangegeven.
Gebruik het systeem niet, als de messing schroeven volledig zijn
aangedraaid.
Installeer eerst de ongebalanceerde klep en sluit de hydraulische
leidingen aan, voordat u de ongebalanceerde klep kalibreert. De messing
kalibratieschroeven aan weerszijden van de ongebalanceerde klep dienen
om de klep te stellen.
1. Draai beide kalibratieschroeven aan tot ze niet verder gaan.
2. Meet het uitstekende gedeelte van elke schroef.
3. Als de schroeven niet even ver uitsteken, draait u de kortere schroef los
tot beide schroeven gelijk zijn.
4. Draai beide schroeven tweeëneenhalve slag los.

opmerking
Zorg bij het openen van de afsluitklep dat de drie messing schroeven
niet voorbij hun stoppunt worden gedraaid. Als de schroeven voorbij hun
stoppunt worden gedraaid, kan dit het spruitstuk permanent beschadigen.
De pomp 1,2/2,0 L is voorzien van een afsluitklep die de pomp isoleert van
het hydraulische systeem, als dit moet worden nagekeken en gerepareerd.
Als de afsluitklep gesloten is, kan de boot normaal worden bestuurd en
kan de stuurautomaat de stuurinrichting niet besturen. Als de afsluitklep
gesloten is, kunt u de pomp voor reparatie uitnemen uit het systeem zonder
hydraulische leidingen te ontkoppelen.
Voer een actie uit:
Draai de drie schroeven volledig aan om de afsluitklep te sluiten
.
Draai de schroeven volledig los om de afsluitklep te openen.

Sluit eerst de afsluitklep, voordat u de pomp uit het hydraulische systeem
verwijdert (pagina 3).
1. Verwijder de vier inbusbouten
waarmee het spruitstuk op de pomp is
bevestigd.
2. Ontkoppel de pomp van de ECU.
3. Verwijder de pomp uit de montagelocatie.

1. Monteer de pomp op zijn oorspronkelijke plaats.
2. Sluit de pomp aan op de ECU.
3. Sluit het spruitstuk aan op de pomp met de vier inbusbouten.
4. Open de afsluitklep (pagina 3).
4 Hydraulische pomp 1,2 L en 2,0 L - Installatie-instructies

opmerking
Indien de stuurinrichting van uw boot niet overeenkomt met een van de hydraulische schema's in deze handleiding en u weet niet zeker hoe u de pomp
moet installeren, neem dan contact op met Garmin Product Support.
Voordat u de pomp installeert, moet u bepalen welk type hydraulische besturing in uw boot aanwezig is. Elke boot is anders. Daarom moet u rekening
houden met bepaalde aspecten van het bestaande hydraulische schema voordat u een montageplaats voor de pomp kiest.

Stuurboordleiding
Retourleiding
Bakboordleiding
Shadow Drive
Pomp
Stuur
Stuurcilinders

Een ongebalanceerde cilinder vereist een
ongebalanceerde klep op de pomp.
De pomp moet binnen 0,5 meter (19 inch) van de ECU
worden geplaatst.
De kabels die de pomp verbinden met de ECU kunnen
niet worden verlengd.
De pomp moet indien mogelijk in horizontale positie
worden gemonteerd.
Als horizontaal monteren niet mogelijk is, moet de pomp
verticaal worden gemonteerd met de pompkopconnectors
omhoog.
Monteer de pomp op een plaats die bereikbaar is voor
de hydraulische leidingen van de stuurinrichting van de
boot.
Hydraulische pomp 1,2 L en 2,0 L - Installatie-instructies 5

Stuurboordleiding
Retourleiding
Bakboordleiding
Shadow Drive
Pomp
Besturing onder
Besturing boven
Stuurcilinders

Een ongebalanceerde cilinder vereist een ongebalanceerde klep op de pomp.
De pomp moet binnen 0,5 meter (19 inch) van de ECU worden geplaatst.
De kabels die de pomp verbinden met de ECU kunnen niet worden verlengd.
De pomp moet indien mogelijk in horizontale positie worden gemonteerd.
Als horizontaal monteren niet mogelijk is, moet de pomp verticaal worden gemonteerd met de pompkopconnectors omhoog.
Monteer de pomp op een plaats die bereikbaar is voor de hydraulische leidingen van de stuurinrichting van de boot.

Stuurboordleiding
Retourleiding
Bakboordleiding
Shadow Drive
Stuur
Stuurbekrachtigingsmodule
Pomp
Stuurcilinders

Een ongebalanceerde cilinder vereist een ongebalanceerde klep
op de pomp.
De pomp moet binnen 0,5 meter (19 inch) van de ECU worden
geplaatst.
De kabels die de pomp verbinden met de ECU kunnen niet
worden verlengd.
De pomp moet indien mogelijk in horizontale positie worden
gemonteerd.
Als horizontaal monteren niet mogelijk is, moet de pomp
verticaal worden gemonteerd met de pompkopconnectors
omhoog.
Monteer de pomp op een plaats die bereikbaar is voor de
hydraulische leidingen van de stuurinrichting van de boot.
Het kan nodig zijn de stuurbekrachtiging te verwijderen om bij
de ttingen, slangen en ontluchtingstting te kunnen komen.
De pomp moet voor een goede werking worden geïnstalleerd
tussen de cilinder en de stuurbekrachtigingsmodule.
© 2012 Garmin Ltd. of haar dochtermaatschappijen
Garmin International, Inc.
1200 East 151st Street Olathe, Kansas 66062, VS
Garmin (Europe) Ltd.
Liberty House, Hounsdown Business Park
Southampton, Hampshire, SO40 9LR, Verenigd Koninkrijk
Garmin Corporation
No. 68, Zhangshu 2nd Road, Xizhi Dist.
New Taipei City, 221, Taiwan (Republiek China)
www.garmin.com
September 2012 190-01332-75_0A Gedrukt in Taiwan
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6