Haba 4502, 4502 Toverbosje de handleiding

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Haba 4502 de handleiding. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
15
NEDELRLANDS
Habermaaß spel nr. 4502
Toverbosje
Een mag(net)isch spel voor 2 - 4 tovenaarsleerlingen
van 4 - 8 jaar.
Met twee speelvarianten voor oudere tovenaars.
Spelidee: Wolfgang Dirscherl
Illustraties: Silvio Neuendorf
Speelduur: ca. 10 minuten
De grote tovenaar Borstelbaard
heeft grote verwarring gesticht. Hij
heeft in het toverbosje allerlei levende
wezens betoverd: van kleine paddestoelen of snelle
hazen, slimme vossen en elegante eenhoorns tot reusachtige
bomen. Alleen met hulp van de slimme tovenaarsleerling Magnus
Magneticus kunnen jullie de betovering verbreken. Maar let op!
Een heleboel wezens zijn helemaal niet betoverd!
Spelinhoud
1 tovenaarsleerling
1 dobbeltoverstokje
4 toverbosjes
28 kaarten (waarvan 16 magnetisch en 12 niet magnetisch zijn)
spelregels
14
Petit
« truc » du grand magicien Barbenbroussaille :
« Pour vous y retrouvez plus facilement dans la
forêt, retenez bien ceci : les cartes sur lesquelles
on voit peu de créatures ont un nombre plus
grand de créatures ensorcelées que les cartes
qui montrent beaucoup de créatures ».
« Variante à risque » pour les magiciens plus âgés
Les règles sont les mêmes que pour la variante « Points
magiques », mais avec cette différence :
Quand tu as désensorcelé une carte à l'aide de Magnus
Magnéticus, pose-la à côté de la forêt enchantée et pose une
nouvelle carte de la pile sur l'emplacement libre. Tu dois alors
prendre une décision :
soit tu relances la baguette-dé magique et tentes ta chance
avec d'autres cartes. Mais attention : si tu n'enlèves pas le
sort de la carte suivante, tu dois sortir du jeu toutes les cartes
que tu as déjà désensorcelées pendant ce tour.
soit tu gardes la (les) carte(s) déjà récupérée(s) et finis ainsi
ton tour. Prends les cartes désensorcelées et pose-les devant
toi.
Magnus Magnéticus vous souhaite un
excellent moment dans la forêt enchantée !
17
NEDELRLANDS
Blijft de kaart mag(net)isch aan de tovenaarsleerling hangen?
Ja?
Wat een toverkracht - je hebt de kaart onttoverd! Haal de
kaart van de tovenaarsleerling en leg hem voor je. Trek ver-
volgens een kaart van de stapel en leg hem op de vrijge-
komen plek in het toverbosje.
Nee?
Wat een duivelse toverpech! Je krijgt in deze ronde helaas
geen kaart. De kaart blijft in het toverbosje liggen. Alle
kinderen moeten deze kaart goed onthouden, want hij is niet
door tovenaar Borstelbaard betoverd.
Daarna is het volgende kind aan de beurt. Het krijgt de tovenaars-
leerling en gooit met het dobbeltoverstokje.
Einde van het spel
Het spel is afgelopen zodra de laatste kaart van de stapel in één
van de toverbosjes is gelegd.
Het kind met de hoogste stapel kaarten wint het spel. Bij
gelijkspel zijn er meerdere winnaars.
Speelvariant „Puntentoverij“
Op de kaarten staan verschillende levende wezens afgebeeld.
Aan het einde van het spel telt ieder kind het aantal wezens dat
op zijn kaarten staat afgebeeld, bij elkaar op. Het kind met het
hoogste aantal punten wint het spel. Bij gelijkspel zijn er
meerdere winnaars.
Kinderen die nog niet zo goed kunnen tellen, worden geholpen
door een medespeler of een volwassene.
16
Doel van het spel
Wie vindt en onttovert de meeste betoverde wezens?
Spelvoorbereiding
Leg de vier toverbosjes in het midden van de tafel. Schud de 28
kaarten en leg ze op een stapel naast één van de toverbosjes
naar keuze. Leg in ieder toverbosje vier kaarten. Houd de toven-
aarsleerling en het dobbeltoverstokje klaar.
Spelverloop
Er wordt kloksgewijs om de beurt gespeeld. Wie als laatste in
een toverbos geweest is, mag beginnen.
Wat, niemand? Jullie zijn nog nooit in een toverbos geweest?
Dan begint het jongste kind en gooit met het dobbeltoverstokje.
Vervolgens kies je één van de vier kaarten van het toverbosje uit
waarvan je de kleur hebt gegooid. Pak de tovenaarsleerling, zet
hem op de uitgekozen kaart en til hem op.
19
ESPAÑOL
Juego HABA nr. 4502
El bosquecillo mágico
Un juego mág(nét)ico para 2 a 4 jugadores de 4 a 8 años.
Con dos variantes del juego para magos más mayores.
Autor: Wolfgang Dirscherl
Ilustraciones: Silvio Neuendorf
Duración de una partida: Aproximadamente 10 minutos
El célebre mago Barbagreñas tiene a todo el mundo sumido en el
mayor de los desconciertos. Ha encantado en el bosquecillo
mágico a numerosas criaturas: desde pequeñas setas, pasando
por rápidas liebres, astutos zorros y elegantes unicornios, incluso
gigantescos árboles. Sólo los podréis liberar del
encantamiento con ayuda del astuto
aprendiz de brujo Magnus Magnéticus.
Pero, ¡cuidado!: ¡Algunas criaturas no
están encantadas!
Contenido
1 aprendiz de brujo
1 barita mágica (dado)
4 bosquecillos mágicos
28 cartas (16 magnéticas y 12 no magnéticas)
Instrucciones de juego
18
Geheime tip van de grote tovenaar Borstelbaard:
„Ik wil het jullie in het toverbos een beetje
gemakkelijker maken. Daarom heb ik het
volgende bedacht: van de kaarten waarop
weinig wezens staan, is een groter aantal
betoverd als van die waarop een heleboel
wezens staan.”
„Risicovariant“ voor oudere tovenaars
Er gelden dezelfde regels als in de speelvariant „Puntentoverij“,
afgezien van de volgende wijzigingen:
Als je met hulp van Magnus Magneticus een kaart hebt ontto-
verd, leg je deze naast het toverbosje en leg je een nieuwe kaart
van de stapel op de vrijgekomen plek. Daarna moet je een keuze
maken:
Je kan nog een keer met het dobbeltoverstokje gooien en je
geluk met een andere kaart proberen. Maar let op: als je de
volgende kaart niet onttovert, moet je alle kaarten die je in
deze ronde hebt onttoverd uit het spel nemen.
Of je kan je behaalde kaart(en)veilig stellen en je beurt vrijwil-
lig beëindigen. Pak de onttoverde kaart(en) en leg (de)ze voor
je neer.
Magnus Magneticus wenst jullie veel plezier
in het toverbos!
1/13