Haba 4215 de handleiding

Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Spielanleitung
Instructions
Règle du jeu
Spelregels
Copyright - Spiele Bad Rodach 2002
4215
Dingalingaling!
Pin-pon, pin-pon!
Ta-tie, ta-tuu!
Oorkonden
verzamelen
Kazerne
opbouwen
Habermaaß-spel Nr. 4215
Ta-tie, ta-tuu!
Een wedstrijdspel met een spelbord met twee verdiepingen voor
2 4 kinderen van 4 tot 7 jaar.
Spelidee: Markus Nikisch
Illustraties: Thies Schwarz
Speelduur: ca. 15 minuten
De brandweer heeft het druk! Niet alleen schiet ze te hulp wanneer er
brand is, maar ook als de kelder onder water staat of een bang poesje niet
uit de hoge boom naar beneden durft, wordt ze erbij geroepen.
Elke keer als het alarm afgaat, springen de brandweerkinderen uit hun bed,
kleden zich snel aan en proberen de juiste uitrusting mee te nemen. Maar
alleen degene die op tijd in de brandweerwagen zit en dus mee kan helpen
bij de missie, krijgt later één van die felbegeerde oorkonden.
Spelinhoud:
4 brandweerkinderen
1 brandweerwagen
1 bijzondere dobbelsteen
1 bel
1 belkaart
1 spelbord uit verschillende delen:
1 bovenverdieping (brandweerkazerne), 1 benedenverdieping
(garage), glijpaal, 2 latten met steunen, 1 dikke dwarsbalk
3 noodgevalkaarten (aan twee kanten bedrukt)
12 kledingkaarten (helm, laarzen, overjas)
12 uitrustingskaarten (brandslang, pomp, ladder)
12 oorkonden
1 spelhandleiding
Doel van het spel:
Wie na een opwindende dag als brandweerkind de meeste oorkonden heeft
ontvangen, wint het spel.
Spelvoorbereiding:
Eerst moet de brandweerkazerne worden opgebouwd (zie afbeelding
volgende blz.).
Zet eerst de latjes met de steunen (1) op tafel en maak ze aan elkaar
vast, door de dikke dwarsbalk (2) in de gaten van de latten te steken.
Laat nu de garage (3) over de steunen zakken en zet dan de brand-
weerkazerne (4) op de steunen. Hierbovenop liggen zo meteen de
brandweerkinderen te slapen.
21
D
i
p
l
ô
m
e
remis à:
Pour ta bravoure et ton
concours à l’intervention
des pompiers.
Le président de la brigade
des pompiers
Simon Sapeur
Ogen: poppetje
verzetten
Kleding en
uitrusting
verzamelen
Alles verzameld:
glijden, in wagen
stappen
Bel: bel luiden,
verder zetten
5 x geluid?
Wagen rijdt naar
noodgeval
Zijn er één, twee of drie ogen op de dobbelsteen boven komen
liggen?
Jij mag je kleine brandweerpoppetje één, twee of drie velden in
willekeurige richting verzetten.
Op elk veld mag slechts één poppetje tegelijk staan.
Is het veld, waarop je terecht zou komen, al bezet, dan ga je naar het
eerstvolgende vrije veld verder.
Opgelet: op de velden voor de rekken en kasten mogen meerdere
poppetjes tegelijk staan.
Kom je op een veld voor een van de rekken of kasten terecht?
Dan mag je een van de daar aanwezige voorwerpen pakken. Je hoeft
niet precies op het veld terecht te komen. Eventuele overtollige ogen
vervallen.
Als je dit voorwerp al hebt, loop je verder, wanneer je tenminste nog
ogen te goed zou hebben.
Belangrijk: Sta je voor het rek met de uitrustingsstukken? Bekijk dan
de noodgevalkaart en beslis welke uitrusting nodig is en pak het
bijbehorende kaartje.
Heb je alle vier de voorwerpen (helm, overjas, laarzen en het bij het
noodgeval horende uitrustingsstuk) bij elkaar verzameld?
Je poppetje mag nu meteen langs de glijpaal naar beneden glijden. Sla
hiervoor zijn armen over de glijpaal. Wanneer je poppetje naar beneden
is gegleden, trek je de glijpaal een beetje omhoog. Dan kan je je
poppetje pakken en gelijk in de brandweerwagen zetten. De glijpaal
wordt opnieuw vastgezet.
Als je poppetje al in de wachtende brandweerwagen zit, dan mag je
evengoed toch met de dobbelsteen verder gooien. Wanneer de
dobbelsteen ogen vertoont, geef je deze aan een ander kind cadeau.
Als je de bel gooit, dan moeten onderstaande regels worden opgevolgd.
Ligt op de dobbelsteen de bel boven?
De tijd dringt! Brandweerlieden moeten altijd heel erg opschieten!
Pak de bel en luidt hem luid. Je kunt er ook "alarm, alarm!" bij roepen.
Zet de bel daarna weer terug op de belkaart. Zet hem echter nu een veld
verder naar rechts.
Opgelet: komt de bel op het laatste veld,waar de brandweerwagen
op staat afgebeeld, terecht? Nu kan de brandweerwagen niet langer
meer blijven wachten. Hij moet wegrijden om de mensen op tijd te
kunnen helpen. Het kind dat gegooid had, rijdt hem naar de stapel
noodgevalkaarten. Nu kunnen alle kinderen tegelijk “ta-tie, ta-tuu!”
roepen.
Alle brandweerlieden, die nog niet in de wagen zitten, zijn helaas te
langzaam geweest. Zij mogen deze keer niet meerijden.
23
Steek nu als laatste de glijpaal door het midden van de kazerne in de
kleine uitsparing van het onderste spelbord.
Om het gemakkelijker te maken, staat de glijpaal niet vast in het gat, maar
ligt los tegen de rand van het bovenste spelbord.
Nu zoekt ieder kind een brandweerpoppetje uit en legt het in het
bijpassende bed van dezelfde kleur boven in de brandweerkazerne. Nu
liggen ze nog vredig te slapen!
Zet de brandweerwagen onder in de garage.
De belkaart wordt naast het spelbord gelegd. De bel komt op het helemaal
aan de linkerkant afgebeelde, blauwomrande veld van de belkaart te staan.
Sorteer de kleding- en uitrustingskaarten volgens hun afbeel-
dingen en bekijk vervolgens de brandweerkazerne. Leg de kaarten op
een stapel in de bijbehorende rekken en kasten. De uitrustingskaarten
worden gezamenlijk in een rek gelegd. Als er minder dan vier kinderen
meespelen, worden de overgebleven poppetjes in de doos gelegd.
De drie noodgevalkaarten worden zodanig op een stapel naast de
brandweerkazerne gelegd, dat de kant met de rode rand boven ligt. Op de
stapel is slechts het eerste noodgeval te zien.
Er zijn drie verschillende noodgevallen, waarbij jullie te hulp moe-
ten komen:
Bij bakker Broodstee is brand uitgebroken.
Bij de familie Mulder is de kelder onder water gelopen.
De kat van Liesje Smits durft niet meer uit de boom naar beneden.
De oorkonden worden naast de noodgevalkaarten klaargelegd.
Ook de dobbelsteen ligt klaar.
Spelverloop:
Er wordt kloksgewijs gespeeld. Degene die als laatste een
brandweerwagen heeft gezien, mag beginnen.
Het eerste kind pakt de bel, luidt deze en roept luid: “alarm, alarm,
iedereen opstaan!”
Dan zet het de bel weer terug en gooit één keer met de dobbelsteen.
Poppetje
uitzoeken
Brandweerwagen,
belkaart, bel
Kleding- en uit-
rustingskaarten
sorteren
Noodgevalkaarten
Bel luiden
1 x gooien
22
3
1
2
4
brandweerwagen zit. Dan gaat het spel zoals boven beschreven verder.
In plaats van de oorkondekaartjes kunnen ook ‘echte’ oorkonden worden
toegekend. De in de spelregels afgedrukte oorkonde kan worden
gekopieerd en ingevuld. Of de kinderen tekenen zelf oorkonden.
Samenwerkingsvariant:
Om tot de beste brandweerwacht ter wereld te worden benoemd, moeten
jullie gezamenlijk een bepaald aantal oorkonden voor succesvolle brand-
bestrijding verzamelen.
Het spel wordt gespeeld net zoals de basisversie.
Verschil: nadat één van de kinderen gegooid heeft, kan het beslissen om
het gegooide aantal ogen zelf te benutten of dat het beter is om de worp
aan een ander brandweerkind door te geven. Zo helpen alle kinderen
elkaar en gaan er geen waardevolle punten verloren. Wanneer de drie
noodgevalkaarten aan de beurt zijn geweest, tellen jullie al jullie oorkon-
den bij elkaar op. Jullie hebben gewonnen als beste brandweerwacht, wan-
neer jullie gezamenlijk het volgende aantal oorkonden hebben kunnen ver-
zamelen:
bij 4 kinderen minstens 9 oorkonden
bij 3 kinderen minstens 7 oorkonden
bij 2 kinderen minstens 4 oorkonden.
Als jullie dat te gemakkelijk lijkt, kunnen jullie natuurlijk ook een hoger
aantal oorkonden als voorwaarde om te winnen, afspreken.
Deze spelvariant kan ook alleen worden gespeeld.
Je speelt met de vier poppetjes. Slaag je er in om 9 oorkonden voor suc-
cesvolle brandbestrijding bij elkaar te krijgen?
25
Wanneer er nog geen enkel kind in de wagen zit, dan wordt de bel
op het veld met de blauwe rand teruggezet. Alle brandweerkinderen
krijgen een tweede kans.
Zitten alle poppetjes in de brandweerwagen, voordat de bel op
het laatste veld staat, waarop de brandweerwagen staat
afgebeeld?
Bravo, jullie vormen een supersnelle brandweerbrigade! Het kind wiens
poppetje als laatste is ingestapt, rijdt de wagen meteen naar de stapel
noodgevalkaarten.
Als de wagen bij de stapel noodgevalkaarten is aangekomen, wordt de
bovenste noodgevalkaart omgedraaid.
Iedereen controleert welke uitrusting de brandweerlieden nodig hebben.
Alle kinderen die hun poppetjes in de wagen hebben zitten en de juiste
uitrustingskaart voor zich hebben liggen, krijgen een oorkonde.
De kinderen die hun poppetjes niet in de wagen hebben zitten of een
verkeerde uitrustingskaart voor zich hebben liggen, krijgen in deze
ronde helaas geen oorkonde.
De noodgevalkaart wordt opzij gelegd. Maar voordat de brandweerlui bij
het tweede noodgeval te hulp kunnen snellen, moet er eerst nog het een
en ander worden voorbereid.
De brandweerwagen rijdt terug naar de garage. De brandweerlieden
stappen uit en gaan weer in bed liggen. Per slot van rekening was de missie
behoorlijk vermoeiend! De kleding- en uitrustingskaarten worden weer
op hun plaatsen in de brandweerkazerne teruggelegd. De bel komt weer
op het blauwomrande veld van de belkaart te staan.
Dan begint de tweede ronde door opnieuw de bel te luiden.
Einde van het spel:
Is het derde noodgeval uit de wereld geholpen en zijn ook dit keer de
oorkonden verdeeld, dan is het spel afgelopen. Degene die de meeste
oorkonden heeft kunnen verzamelen, heeft gewonnen.Als er meerdere
kinderen evenveel oorkonden hebben gekregen, dan hebben ze gezamen-
lijk gewonnen. Want ook bij de brandweer gaat alles een stuk beter,
wanneer iedereen elkaar bijstaat en meehelpt!
Varianten:
Al naargelang men korter of langer wil spelen, kan ook met minder dan
drie noodgevalkaarten worden gespeeld of kunnen de noodgevalkaarten
meerdere keren gebruikt worden.
Als alle kinderen samen naar het noodgeval mogen rijden, dan wordt het
spel zonder belkaart gespeeld. Komt nu op de dobbelsteen de bel boven
te liggen, dan mag de bel worden geluid en “alarm, alarm!” worden
geroepen. Er wordt net zo lang gespeeld, tot het laatste kind in de
Goede uitrusting
mee: oorkonde
pakken
Terugrijden,
opruimen,
volgende ronde
Derde noodgeval
opgelost? Wie
heeft de meeste
oorkonden?
24
O
o
r
k
o
n
d
e
uitgereikt aan:
Voor je succesvolle en dappere
medewerking bij het werk van
de brandweer
Brandweerpresident
Willem Waterspuit
Geschenke
Gifts
Cadeaux
Geschenken
Kinderschmuck
Children’s jewelry
Bijoux d’enfants
Kindersieraden
Kinderzimmer
Children’s room
Chambre d’enfant
Kinderkamers
Habermaaß GmbH
Erfinder für Kinder
Postfach 11 07
96473 Bad Rodach
Tel.: 09564 929-113
Fax: 09564 3513
www.haba.de
Kinder begreifen spielend die Welt.
HABA begleitet sie dabei mit Spielen und
Spielzeug, das ihre Neugier weckt, mit fanta-
sievollen Möbeln, Accessoires zum Wohlfüh-
len, Schmuck, Geschenken und vielem mehr.
Denn kleine Entdecker brauchen große Ideen.
Children learn about the world
through play. HABA makes it easy for them
with games and toys which arouse curiosity,
with imaginative furniture, accessories to
delight, jewelry, gifts and much more.
Because diminutive explorers need big ideas.
Kinderen begrijpen de wereld spelen-
derwijs. HABA begeleidt hen hierbij met spel-
len en speelgoed dat nieuwsgierig maakt,
fantasievolle meubels, knusse accessoires,
sieraden, geschenken en nog veel meer. Want
kleine ontdekkers hebben grote ideeën nodig.
Les enfants apprennent à comprendre
le monde en jouant. HABA les accompagne
sur ce chemin en leur offrant des jeux et des
jouets qui éveillent leur curiosité, des meubles
pleins d'imagination, des accessoires pour se
sentir à l'aise, des bijoux, des cadeaux et bien
plus encore. Car les petits explorateurs ont
besoin de grandes idées!
Erfinder für Kinder
Inventive Playthings for Inquisitive Minds
Créateur pour enfants joueurs
Uitvinders voor kinderen
Baby & Kleinkind
Infant Toys
Jouets premier âge
Baby & kleuter
TL 61925
D
i
p
l
o
m
tildeles :
for din succesrige og
heltemodige indsats ved
brandvæsnet.
Brandværnskommandør
Bent Brandslange
I bambini scoprono il mondo giocando.
La HABA li aiuta con giochi e giocattoli che
destano la loro curiosità, con mobili fantasio-
si, accessori che danno un senso di benessere,
bigiotteria, regali e altro ancora. Poiché i pic-
coli scopritori hanno bisogno di grandi idee.
Los niños comprenden el mundo
jugando. HABA les acompaña con juegos y
juguetes, que despiertan su interés, con
muebles llenos de fantasía, accesorios para
encontrarse bien, joyas, regalos y muchas
cosas más, pues, los pequeños aventureros
necesitan grandes ideas.
Børn forstår verden gennem leg.
HABA hjælper dem til det med spil og legetøj,
som vækker deres nysgerrighed, med fantasi-
fulde møbler, hyggeligt tilbehør, smykker,
gaver o.m.a.
As crianças percebem o mundo
brincando. A HABA acompanha-as com
jogos e brinquedos que despertam a sua
curiosidade, com móveis plenos de fantasia,
acessórios para se sentirem bem, jóias,
presentes e muito mais. Pois pequenos
aventureiros necessitam grandes idéias.
Inventori per bambini
Inventor para los niños
Criativo para crianças
Opfinder for børn
Regalos
Regali
Presente
Gaver
Joyería infantil
Bigiotteria per bambini
Jóias para crianças
Børnesmykker
Decoración habitación
Camera dei bambini
Quarto de criança
Børneværelser
Bebé y niño pequeño
Bebè & bambino piccolo
Baby & criança pequena
Baby & småbørn
Habermaaß GmbH
Erfinder für Kinder
Postfach 11 07
96473 Bad Rodach
Tel.: 09564 929-113
Fax: 09564 3513
www.haba.de
Erfinder für Kinder
TL 67122
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30

Haba 4215 de handleiding

Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor