Haba 301912 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
Spielanleitung
Instructions
Règle du jeu
Spelregels
Instrucciones
Istruzioni
Copyright - Spiele Bad Rodach 2016
TATA,
TATU
die Feuerwehr ist da !
-
Fire! Fire! Fire Fighters!
·
Pin-pon, voilà les pompiers !
Ta-tu, ta-tu, daar komt de brandweer!
¡Niinooo, niinooo! ¡Los bomberos!
·
Allarme pompieri!!
NEDERLANDS
21
Ta-tu, ta-tu, daar komt
de brandweer!
Een fantastisch behendigheidsspel voor 2 - 4 kleine brandweerman-
nen van 5 - 99 jaar.
Auteur:
Reinhard Staupe
Illustraties:
Peter Pfeiffer
Speelduur:
10 - 15 minuten
Alarm, alarm, het brandt in Vuurdam! Steven Slager zijn favoriete
worst staat in lichterlaaie. Brandmeester Berend en zijn vier collega’s
van de brandweer worden opgeroepen! Helaas hebben twee brand
-
weermannen zich verslapen, zodat ze niet snel genoeg klaarstaan.
Dus moet de brandweerauto zonder de slaapkoppen uitrukken, voor
Steven Slagers worst helemáál verkoold is. Wie de meeste branden
kan blussen, wint het spel en is de beste brandweerman van de hele
stad.
Inhoud van het spel
4 brandweerauto’s, 4 zwaailichten, 4 brandweerploegen
(met telkens 5 brandweermannen), 10 sufferdkaarten,
16 terreinkaarten, 10 actiekaarten, 1 spelhandleiding
Brandweerploeg
Brandweerauto
Zwaailicht
NEDERLANDS
22
Sufferdkaarten: Hierop zijn de twee brandweerman-
nen te zien die er niet in geslaagd zijn op tijd hun
uniform aan te schieten, om mee uit te rukken.
Actiekaarten: Deze kaarten tonen hoe jullie de terreinkaarten
moeten opbouwen. Ze zijn als het ware het naviga-
tiesysteem van jullie brandweer.
Terreinkaarten: Hiermee bouwen jullie het actiege-
bied op.
De brandweerkazerne: Dit is jullie uitgangspunt.
Hier wachten de brandweermannen tot ze worden
opgeroepen en hier blijven ook de brandweerman-
nen die niet mee kunnen uitrukken.
De brand: Steven Slagers barbecue staat in lich-
terlaaie. Jullie moeten ernaartoe, om de brand te
blussen.
De brandkraan: In elke stad staan overal brandkra
-
nen. Hier sluit de brandweer slangen op aan, om met
het water te blussen. Zonder brandkraan heeft jullie
brandweerauto ook geen water!
Met de brandweerauto rijden
De brandweerauto raast het beste over een glad op
-
pervlak. Speel daarom aan een tafel of een soortgelijke
gladde ondergrond. Leg het zwaailicht in het ronde
gat van de brandweerauto. Nu zijn jullie klaar om
uit te rukken. Maak eerst nog een proefrit met jullie
brandweerauto, voor het spel begint. Plaats hiervoor een vinger op
het zwaailicht en beweeg de brandweerauto over de tafel. Let op! Je
overige vingers of hand mogen de brandweerauto hierbij niet aanra
-
ken. Je mag ook niet met je andere hand ingrijpen.
= beginner
= prof
NEDERLANDS
23
Voorbereiding van het spel
Iedere speler neemt 1 brandweerauto, 1 zwaailicht, 1 brandweer-
ploeg met 5 verschillende brandweermannen, 1 brandkraan,
1 brandweerkazerne, 1 brand
Meng de sufferdkaarten en leg deze verdekt als vier stapeltjes op een
rij in het midden van de tafel. De eerste stapel heeft vier kaarten, de
tweede drie, de derde twee en de laatste één.
Sorteer de actiekaarten zo, dat de gevorderden zijde naar boven en
de beginners zijde naar onderen gericht is. Meng de actiekaarten ver
-
volgens goed en leg deze als een stapel naast de rij sufferdkaarten.
Verloop van het spel
Jullie spelen allemaal tegelijk. De speler die als laatste een brandweer-
sirene gehoord heeft, is de brandmeester en draait aan het begin van
elke nieuwe ronde voor alle spelers de bovenste actiekaart om.
Elk van de vier speelronden bestaat uit twee fasen: de op
-
bouwfase en de actiefase.
Wat is de opbouwfase?
Leg jullie terreinkaarten zoals op de actiekaart is
aangegeven. De 5 plaatjes met de brandweer-
ploeg leggen jullie op de kaart met de brandweer-
kazerne.
Wanneer alle terreinkaarten juist zijn opgebouwd,
roept de brandmeester: “Brand!” en draait hij een
sufferdkaart om. Hiermee begint voor iedereen de
actie.
BackBack 1-10
BackBack 1-10
BackBack 1-10
BackBack 1-10
BackBack 1-10
BackBack 1-10
BackBack 1-10
BackBack 1-10
BackBack 1-10
BackBack 1-10
NEDERLANDS
24
+
Hoe verloopt een actie?
De omgedraaide sufferdkaart toont jullie welke twee brandweer-
mannen te laat zijn om mee uit te rukken. Deze twee mogen niet
meerijden. Leg de drie andere ploegplaatjes op de brandweerauto en
vertrek snel (zie ‘Met de brandweerauto rijden’)!
Actieregels:
Jullie kunnen de brand alleen blussen, als jullie bij de brand
aankomen met de drie brandweermannen waarmee jullie
vertrokken zijn! Indien jullie onderweg brandweermannen verlie
-
zen, moeten jullie stoppen, de brandweermannen verzamelen en
weer verder rijden.
De brandweerauto moet direct naast de brand en de brandkraan
tot stilstand komen, om een brand te kunnen blussen. De brand-
weerauto hoeft de beide terreinkaarten daarom nog niet te raken,
maar hij moet wel bij de brand en bij de brandkraan staan.
Natuurlijk moeten jullie met de juiste ploeg bij de brand aan-
komen. De sufferds mogen niet in de brandweerauto meerijden.
Jullie mogen de terreinkaarten tijdens de actie niet verschui-
ven! Licht aanstoten is wel toegestaan.
Brand geblust!
Wie met zijn brandweerauto bij de brand aankomt en daarbij nog zijn
NEDERLANDS
25
volledige ploeg aan boord heeft, klopt met zijn hand op de blootge-
legde sufferdkaart en roept: “Brand geblust!”
Alle spelers stoppen direct hun brandweerauto en controleren of de
brand inderdaad volgens de voorschriften geblust is. Indien de speler
alle actieregels heeft nageleefd, mag hij als beloning de sufferd
-
kaart nemen. Alle spelers keren nu met hun brandweerauto naar de
brandweerkazerne terug en leggen hun ploegplaatjes weer op de
brandweerkazerne. De speler die de laatste brand geblust heeft, is de
nieuwe brandmeester en draait de volgende sufferdkaart om.
Attentie!
Indien meerdere spelers tegelijk met hun hand op de sufferdkaart
kloppen en zo meerdere handen boven op elkaar liggen, contro-
leren jullie eerst de actie van de speler wiens hand onderaan ligt.
Indien deze speler een fout heeft gemaakt, controleren jullie de
actie van de speler wiens hand op de zijne lag enz.
Wie “Brand geblust!” geroepen heeft, maar een fout gemaakt
heeft, valt uit, tot de volgende sufferdkaart wordt getrokken. Wie
uitgevallen is, roept opnieuw: “Brand!” De overblijvende spelers
zetten de onderbroken actie dan voort, tot weer iemand “Brand
geblust!” roept.
Einde van de ronde
Wanneer een van de vier stapels sufferdkaarten is opgebruikt, is de
spelronde afgelopen. De brandmeester trekt een nieuwe actiekaart en
een nieuwe ronde begint met een nieuwe opbouwfase. De sufferd
-
kaarten worden nu van de volgende stapel getrokken.
Einde van het spel
Het spel eindigt, wanneer een speler de laatste sufferdkaart voor zich
heeft neergelegd. Leg vervolgens al jullie sufferdkaarten op een rij
voor jullie neer. Wie de langste rij kaarten heeft, wint het spel en is de
beste brandweerman van de stad!
NEDERLANDS
26
Tips voor varianten
Willen jullie de rit naar de brand nog spannender maken? Dan kun-
nen jullie de volgende varianten in het spel opnemen:
Stapel de brandweermannen op elkaar. Alleen wanneer jullie met
de gestapelde ploegplaatjes bij de brand aankomen, kunnen jullie
de brand blussen.
Vinden jullie de rit naar de brand te gemakkelijk? Bouw dan met
bouwblokken of ander speelgoed hindernissen op de weg van de
brandweer.
Variant voor gevorderde hoofdbrandmeesters
Verder wordt volgens de basisregels van het spel gespeeld, maar dan
met de volgende aanpassingen:
Voorbereiding van het spel
Sorteer de actiekaarten zo, dat de lichte zijde naar boven en de
donkere zijde naar onderen gericht is. Meng de actiekaarten vervol-
gens goed en leg deze als een stapel naast de rij sufferdkaarten.
Iedere speler neemt 1 extra terreinkaart met een brandkraan.
Verloop van het spel
Wanneer alles voorbereid is, draait de hoofdbrandmeester een
actiekaart voor gevorderden om.
Wie met zijn brandweerauto als eerste tussen de brand en de beide
brandkranen tot stilstand komt, hierbij zijn volledige ploeg in de
brandweerauto heeft zitten en “Brand geblust!” roept, heeft de
actie volgens de voorschriften voltooid en krijgt als beloning de
sufferdkaart.
Einde van het spel
Wanneer alle sufferdkaarten zijn opgebruikt, is het spel afgelopen.
Liebe Kinder, liebe Eltern,
unter www.haba.de/Ersatzteile können Sie ganz einfach nachfragen,
ob ein verlorengegangenes Teil des Spielmaterials noch lieferbar ist.
Dear Children and Parents,
At www.haba.de/Ersatzteile it‘s easy to ask whether a missing part
of a toy or game can still be delivered.
Chers enfants, chers parents,
Vous pouvez demander tout simplement si la pièce de jeu que vous avez perdue
est encore disponible sur www.haba.fr dans la partie Pièces détachées.
Geachte ouders, lieve kinderen
via www.haba.de/Ersatzteile kunt u heel eenvoudig navragen of kwijtgeraakte
delen van het spelmateriaal nog kunnen worden nabesteld.
Queridos niños, queridos padres:
en www.haba.de/Ersatzteile pueden ver si todavía disponemos de una pieza de
juego que hayan perdido.
Cari bambini e cari genitori,
sul sito www.haba.de/Ersatzteile (ricambi) potete informarvi se un pezzo
mancante del gioco è ancora disponibile.
Queridas crianças, queridos pais,
Se perdeu a peça de um jogo, consultar a página
www.haba.de/Ersatzteile para ver se há peças de reposição.
Kære børn, kære forældre,
på hjemmesiden www.haba.de/Ersatzteile kan du helt enkelt
spørge om en tabt del/brik af spillematerialet stadigvæk kan leveres.
Kära barn, kära föräldrar,
se hemsidan www.haba.de/Ersatzteile , när du vill fråga
om det finns en reservdel till den leksak som kommit
bort. Fråga helt enkelt om vi kan leverera den.
Kedves Gyerekek, kedves Szülők!
A www.haba.de/Ersatzteile internetes címen egyszerű
módon megérdeklődhetik, hogy a játék elveszett
darabja még megrendelhető-e.

Documenttranscriptie

Spielanleitung • Instructions • Règle du jeu • Spelregels • Instrucciones • Istruzioni TAT U - TATA , die Feuerwehr ist da ! Fire! Fire! Fire Fighters! · Pin-pon, voilà les pompiers ! Ta-tu, ta-tu, daar komt de brandweer! ¡Niinooo, niinooo! ¡Los bomberos! · Allarme pompieri!! Copyright - Spiele Bad Rodach 2016 Ta-tu, ta-tu, daar komt de brandweer! Een fantastisch behendigheidsspel voor 2 - 4 kleine brandweermannen van 5 - 99 jaar. Alarm, alarm, het brandt in Vuurdam! Steven Slager zijn favoriete worst staat in lichterlaaie. Brandmeester Berend en zijn vier collega’s van de brandweer worden opgeroepen! Helaas hebben twee brandweermannen zich verslapen, zodat ze niet snel genoeg klaarstaan. Dus moet de brandweerauto zonder de slaapkoppen uitrukken, voor Steven Slagers worst helemáál verkoold is. Wie de meeste branden kan blussen, wint het spel en is de beste brandweerman van de hele stad. NEDERLANDS Reinhard Staupe Auteur: Illustraties: Peter Pfeiffer Speelduur: 10 - 15 minuten Inhoud van het spel 4 brandweerauto’s, 4 zwaailichten, 4 brandweerploegen (met telkens 5 brandweermannen), 10 sufferdkaarten, 16 terreinkaarten, 10 actiekaarten, 1 spelhandleiding Brandweerploeg Zwaailicht Brandweerauto 21 Sufferdkaarten: Hierop zijn de twee brandweermannen te zien die er niet in geslaagd zijn op tijd hun uniform aan te schieten, om mee uit te rukken. Actiekaarten: Deze kaarten tonen hoe jullie de terreinkaarten moeten opbouwen. Ze zijn als het ware het navigatiesysteem van jullie brandweer. = beginner NEDERLANDS 22 = prof Terreinkaarten: Hiermee bouwen jullie het actiegebied op. De brandweerkazerne: Dit is jullie uitgangspunt. Hier wachten de brandweermannen tot ze worden opgeroepen en hier blijven ook de brandweermannen die niet mee kunnen uitrukken. De brand: Steven Slagers barbecue staat in lichterlaaie. Jullie moeten ernaartoe, om de brand te blussen. De brandkraan: In elke stad staan overal brandkranen. Hier sluit de brandweer slangen op aan, om met het water te blussen. Zonder brandkraan heeft jullie brandweerauto ook geen water! Met de brandweerauto rijden De brandweerauto raast het beste over een glad oppervlak. Speel daarom aan een tafel of een soortgelijke gladde ondergrond. Leg het zwaailicht in het ronde gat van de brandweerauto. Nu zijn jullie klaar om uit te rukken. Maak eerst nog een proefrit met jullie brandweerauto, voor het spel begint. Plaats hiervoor een vinger op het zwaailicht en beweeg de brandweerauto over de tafel. Let op! Je overige vingers of hand mogen de brandweerauto hierbij niet aanraken. Je mag ook niet met je andere hand ingrijpen. Voorbereiding van het spel Iedere speler neemt 1 brandweerauto, 1 zwaailicht, 1 brandweerploeg met 5 verschillende brandweermannen, 1 brandkraan, 1 brandweerkazerne, 1 brand Meng de sufferdkaarten en leg deze verdekt als vier stapeltjes op een rij in het midden van de tafel. De eerste stapel heeft vier kaarten, de tweede drie, de derde twee en de laatste één. Back 1-10 Back 1-10 Back 1-10 Back 1-10 Back 1-10 Back 1-10 Back 1-10 Back 1-10 Back 1-10 Back 1-10 Verloop van het spel Jullie spelen allemaal tegelijk. De speler die als laatste een brandweersirene gehoord heeft, is de brandmeester en draait aan het begin van elke nieuwe ronde voor alle spelers de bovenste actiekaart om. Elk van de vier speelronden bestaat uit twee fasen: de opbouwfase en de actiefase. NEDERLANDS Sorteer de actiekaarten zo, dat de gevorderden zijde naar boven en de beginners zijde naar onderen gericht is. Meng de actiekaarten vervolgens goed en leg deze als een stapel naast de rij sufferdkaarten. Wat is de opbouwfase? Leg jullie terreinkaarten zoals op de actiekaart is aangegeven. De 5 plaatjes met de brandweerploeg leggen jullie op de kaart met de brandweerkazerne. Wanneer alle terreinkaarten juist zijn opgebouwd, roept de brandmeester: “Brand!” en draait hij een sufferdkaart om. Hiermee begint voor iedereen de actie. 23 Hoe verloopt een actie? De omgedraaide sufferdkaart toont jullie welke twee brandweermannen te laat zijn om mee uit te rukken. Deze twee mogen niet meerijden. Leg de drie andere ploegplaatjes op de brandweerauto en vertrek snel (zie ‘Met de brandweerauto rijden’)! Actieregels: • Jullie kunnen de brand alleen blussen, als jullie bij de brand aankomen met de drie brandweermannen waarmee jullie vertrokken zijn! Indien jullie onderweg brandweermannen verliezen, moeten jullie stoppen, de brandweermannen verzamelen en weer verder rijden. •  De brandweerauto moet direct naast de brand en de brandkraan tot stilstand komen, om een brand te kunnen blussen. De brandweerauto hoeft de beide terreinkaarten daarom nog niet te raken, maar hij moet wel bij de brand en bij de brandkraan staan. + NEDERLANDS • Natuurlijk moeten jullie met de juiste ploeg bij de brand aankomen. De sufferds mogen niet in de brandweerauto meerijden. •  Jullie mogen de terreinkaarten tijdens de actie niet verschuiven! Licht aanstoten is wel toegestaan. Brand geblust! Wie met zijn brandweerauto bij de brand aankomt en daarbij nog zijn 24 volledige ploeg aan boord heeft, klopt met zijn hand op de blootgelegde sufferdkaart en roept: “Brand geblust!” Alle spelers stoppen direct hun brandweerauto en controleren of de brand inderdaad volgens de voorschriften geblust is. Indien de speler alle actieregels heeft nageleefd, mag hij als beloning de sufferdkaart nemen. Alle spelers keren nu met hun brandweerauto naar de brandweerkazerne terug en leggen hun ploegplaatjes weer op de brandweerkazerne. De speler die de laatste brand geblust heeft, is de nieuwe brandmeester en draait de volgende sufferdkaart om. kloppen en zo meerdere handen boven op elkaar liggen, controleren jullie eerst de actie van de speler wiens hand onderaan ligt. Indien deze speler een fout heeft gemaakt, controleren jullie de actie van de speler wiens hand op de zijne lag enz. •W  ie “Brand geblust!” geroepen heeft, maar een fout gemaakt heeft, valt uit, tot de volgende sufferdkaart wordt getrokken. Wie uitgevallen is, roept opnieuw: “Brand!” De overblijvende spelers zetten de onderbroken actie dan voort, tot weer iemand “Brand geblust!” roept. Einde van de ronde Wanneer een van de vier stapels sufferdkaarten is opgebruikt, is de spelronde afgelopen. De brandmeester trekt een nieuwe actiekaart en een nieuwe ronde begint met een nieuwe opbouwfase. De sufferdkaarten worden nu van de volgende stapel getrokken. NEDERLANDS Attentie! • Indien meerdere spelers tegelijk met hun hand op de sufferdkaart Einde van het spel Het spel eindigt, wanneer een speler de laatste sufferdkaart voor zich heeft neergelegd. Leg vervolgens al jullie sufferdkaarten op een rij voor jullie neer. Wie de langste rij kaarten heeft, wint het spel en is de beste brandweerman van de stad! 25 Tips voor varianten Willen jullie de rit naar de brand nog spannender maken? Dan kunnen jullie de volgende varianten in het spel opnemen: • S tapel de brandweermannen op elkaar. Alleen wanneer jullie met de gestapelde ploegplaatjes bij de brand aankomen, kunnen jullie de brand blussen. • Vinden jullie de rit naar de brand te gemakkelijk? Bouw dan met bouwblokken of ander speelgoed hindernissen op de weg van de brandweer. Variant voor gevorderde hoofdbrandmeesters Verder wordt volgens de basisregels van het spel gespeeld, maar dan met de volgende aanpassingen: Voorbereiding van het spel • S orteer de actiekaarten zo, dat de lichte zijde naar boven en de NEDERLANDS donkere zijde naar onderen gericht is. Meng de actiekaarten vervolgens goed en leg deze als een stapel naast de rij sufferdkaarten. • Iedere speler neemt 1 extra terreinkaart met een brandkraan. Verloop van het spel •W  anneer alles voorbereid is, draait de hoofdbrandmeester een actiekaart voor gevorderden om. •W  ie met zijn brandweerauto als eerste tussen de brand en de beide brandkranen tot stilstand komt, hierbij zijn volledige ploeg in de brandweerauto heeft zitten en “Brand geblust!” roept, heeft de actie volgens de voorschriften voltooid en krijgt als beloning de sufferdkaart. Einde van het spel Wanneer alle sufferdkaarten zijn opgebruikt, is het spel afgelopen. 26 Liebe Kinder, liebe Eltern, unter www.haba.de/Ersatzteile können Sie ganz einfach nachfragen, ob ein verlorengegangenes Teil des Spielmaterials noch lieferbar ist. Dear Children and Parents, At www.haba.de/Ersatzteile it‘s easy to ask whether a missing part of a toy or game can still be delivered. Chers enfants, chers parents, Vous pouvez demander tout simplement si la pièce de jeu que vous avez perdue est encore disponible sur www.haba.fr dans la partie Pièces détachées. Geachte ouders, lieve kinderen via www.haba.de/Ersatzteile kunt u heel eenvoudig navragen of kwijtgeraakte delen van het spelmateriaal nog kunnen worden nabesteld. Queridos niños, queridos padres: en www.haba.de/Ersatzteile pueden ver si todavía disponemos de una pieza de juego que hayan perdido. Cari bambini e cari genitori, sul sito www.haba.de/Ersatzteile (ricambi) potete informarvi se un pezzo mancante del gioco è ancora disponibile. Queridas crianças, queridos pais, Se perdeu a peça de um jogo, consultar a página www.haba.de/Ersatzteile para ver se há peças de reposição. Kære børn, kære forældre, på hjemmesiden www.haba.de/Ersatzteile kan du helt enkelt spørge om en tabt del/brik af spillematerialet stadigvæk kan leveres. Kära barn, kära föräldrar, se hemsidan www.haba.de/Ersatzteile , när du vill fråga om det finns en reservdel till den leksak som kommit bort. Fråga helt enkelt om vi kan leverera den. Kedves Gyerekek, kedves Szülők! A www.haba.de/Ersatzteile internetes címen egyszerű módon megérdeklődhetik, hogy a játék elveszett darabja még megrendelhető-e.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40

Haba 301912 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding