Shimano CS-S500 Service Instructions

Type
Service Instructions

Deze handleiding is ook geschikt voor

2
Let op de
richting
Achtervork
Niet-meedraaiende tussenring (Links)
Omgekeerd
Standaard
2 / Geel
Merkteken/Kleur
Maat
Omgekeerd
volledige
kettingbeschermer
= 0
= 0
Het uitstekende gedeelte dient zich aan de
kant van de achtervork te bevinden.
Monteer de niet-meedraaiende tussenring
zodanig dat het uitstekende gedeelte stevig
aan beide zijden van de naafas in de groef
van de achtervork past.
Gebruik de niet-meedraaiende tussenringen welke
overeenkomen met de vorm van de achtervork.
Merkteken
Verticaal
8L /
Groen
20
38
= 60 – 90
Achtervork
Kettingspanner
Naafas
SI-36U0A-001
SG-3D55
CS-S500
De methode voor het monteren van de naaf aan het
frame is hetzelfde wanneer de kettingspanner gebruikt
wordt en wanneer deze niet gebruikt wordt.
Getande tussenring (3,2 mm)
Naafmoer (9 mm)
Niet-meedraaiende
tussenring
Naaf voor Inter-3
schijfrem
Tandwiel met
kettingbeschermer
Borgring
Beschermplaat
CS-S500 tandwiel
Aandrijfeenheid
Aandrijfeenheid
Rechter stofkap A
Monteer de kettingbeschermer aan de rechter stofkap A
van het naafhuis en monteer vervolgens de rechter
stofkap B aan de aandrijfeenheid.
Monteren van het tandwiel op de naaf
1.
Monteer het CS-S500 tandwiel aan de aandrijfeenheid
aan de rechterzijde van het naafhuis met de
beschermplaat naar buiten gericht en bevestig deze met
behulp van de borgring op zijn plaats.
2.
Monteren van de rotor
Monteer de ketting op het tandwiel en plaats vervolgens
de naafas in de achtervork.
1.
Plaats de niet-meedraaiende tussenring aan de
buitenzijde op de linkerzijde van de naafas. Draai op dat
moment de naafas zodanig dat het uitstekende gedeelte
van de niet-meedraaiende tussenring in de groef van de
achtervork past.
Lees wanneer de kettingspanner gebruikt wordt deze
montage-instructies tesamen met de montage-instructies
voor de CT-S500 kettingspanner.
2.
Span de ketting en zet het wiel vast aan het frame met
behulp van de getande tussenring (3,2 mm) en de
naafmoer (9 mm) aan de rechterzijde van de naafas, en
met behulp van de dopmoer aan de linkerzijde van de
naafas.
3.
Opmerking:
Opmerking:
Bij het monteren van de naaf aan het frame bestaat de
kans dat de kettingbeschermer los raakt, dus controleer
of de kettingbeschermer stevig gemonteerd is zodat
deze niet los kan raken.
Als de kettingbeschermer niet goed gemonteerd wordt,
kunnen er bijgeluiden ontstaan.
Achtervork
Naafas
Kettingbeschermer
TL-LR10
Rotor
Rotormontagering
Voor het CS-S500 tandwiel met
kettingbeschermer
Tandwiel
Rechter
stofkap A
Plaats de rechter stofkap B op de aandrijfeenheid aan de
rechterzijde van het naafhuis. Monteer vervolgens het
tandwiel en zet het vast met de borgring.
Rechter
stofkap B
Kettingbeschermer
Borgring
Rechter
stofkap B
Als het tandwiel een naar binnen gemonteerd tandwiel
is met 16T of minder, zal de rechter stofkap A met het
tandwiel in aanraking komen en mag deze dus niet
worden gebruikt.
Opmerking:
Rechter stofkap B
Kettingbeschermer
Voor de SM-GEAR
Naafmoer (9 mm)
Getande tussenring
(3,2 mm)
De totale breedte van de achtervork
en de kettingspanner dient 6,5 tot
10 mm te bedragen.
Opmerking:
Controleer of de afstand vanaf het uiteinde van de
naafmoer tot aan het rechter uiteinde van de naafas
tussen 8 en 13 mm bedraagt.
Tandwiel Achtervork
8 – 13 mm
Naafas
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
– Ter voorkoming
van ernstig letsel:
OPMERKING:
Gebruik een wiel met 3x of 4x spaakverdeling. Wielen met
een radiale spaakverdeling kunnen niet worden gebruikt
aangezien de spaken en het wiel bij het gebruik van de
remmen beschadigd kunnen worden en remgeluiden
kunnen voortbrengen.
U kunt tijdens het pedaling de versnellingen
overschakelen, echter in zeldzame gevallen kan het
voorkomen dat de pallen en de palplaat binnen in de naaf
daarna bij het normaal overschakelen van de
versnellingen geluid te horen geven.
Als een kettingspanner wordt gebruikt, het speciale
CS-S500 18T of 20T tandwiel met kettingbeschermer
gebruiken. Gebruik geen tandwielen van een ander type,
omdat anders de ketting van de tandwielen af kan glijden.
Het wordt aanbevolen bij het uitvoeren van onderhoud
gebruik te maken van Shimano intern naafvet of de
Shimano smeringset. Als het speciaal vet niet wordt
gebruikt, kunnen er problemen ontstaan zoals het niet
correct functioneren van de overschakeling van de
versnellingen.
De interne naaf is niet volledig waterdicht. Vermijd het
gebruik van de naaf op plaatsen waar water in de naaf
kan terechtkomen en gebruik geen hogedrukreiniger voor
het reinigen, omdat anders het interne mechanisme van
de naaf kan gaan roesten.
U dient de tandwielen regelmatig in een neutraal
reinigingsmiddel schoon te spoelen en deze vervolgens
opnieuw te smeren. Bovendien kan het reinigen van de
ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren
een effectieve manier zijn om de gebruiksduur van de
tandwielen en de ketting te verlengen.
Als de ketting tijdens het fietsen van de tandwielen blijft
afglijden, de tandwielen en de ketting vernieuwen.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke
slijtage of veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
Neem voor eventuele vragen betreffende de methoden
van behandeling of afstelling contact op met de plaats van
aankoop.
Het is van belang dat u de werking van het remsysteem
van uw fiets volledig begrijpt. Indien het remsysteem van
uw fiets niet op de juiste wijze gebruikt wordt, kan dit tot
gevolg hebben dat u de macht over het stuur verliest of
tot een ongeluk leiden waarbij u ernstige verwondingen
kunt oplopen. Omdat de bediening van elke fiets
verschillend is, dient u de juiste remtechnieken te leren
(zoals de kracht waarmee de remhendel ingedrukt dient
te worden alsmede de overige bedieningseigenschappen
van uw fiets). Raadpleeg hiervoor het instructieboekje
van uw fiets en een professionele fietsenhandelaar en
oefen uw rij- en remtechniek.
Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter
beschikking heeft en lees deze nauwkeurig alvorens
de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of
beschadigde onderdelen kunnen de berijder ernstig letsel
toebrengen. Het wordt ten sterkste aanbevolen uitsluitend
originele Shimano vervangingsonderdelen te gebruiken.
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens
met de fiets te gaan rijden. Als de wielen op een of
andere manier loszitten, kunnen deze van de fiets
losraken, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig
en bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige
referentie.
Technische montage-instructies
Lees deze montage-instructies tesamen met de
technische montage-instructies voor de rem en de Inter-3
schakelhendel voor gebruik zorgvuldig door.
Aandrijfeenheid
Aantrekkoppel:
40 N·m {400 kgf·cm}
Monteren van de naaf aan het
frame
Wanneer de kettingspanner niet
gebruikt wordt
Wanneer de kettingspanner gebruikt
wordt
Aantrekkoppel:
30 – 45 N·m
{300 – 450 kgf·cm}
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd
worden. (Dutch)
Let op de
richting
  • Page 1 1

Shimano CS-S500 Service Instructions

Type
Service Instructions
Deze handleiding is ook geschikt voor