Aantrekkoppel:
30 – 45 N·m
{300 – 450 kgf·cm}
Links
Achtervork
Niet-meedraaiende tussenring
Omgekeerd
Standaard
5R/ Geel
6R/ Zilver
5L /Bruin
6L / Wit
Merkteken/Kleur
Maat
Rechts
7R/ Zwart 7L / Grijs
Omgekeerd
volledige
kettingbeschermer
5R/ Geel
= 0
= 0
5L /Bruin
7R
De uitstekende gedeelten dienen zich aan de
kant van de achtervork te bevinden.
Monteer de niet-meedraaiende tussenringen
zodanig dat de uitstekende gedeelten stevig
aan beide zijden van de naafas in de gleuven
van de achtervork passen.
Gebruik de niet-meedraaiende tussenringen
welke overeenkomen met de vorm van de
achtervork. De niet-meedraaiende tussenringen
zijn voor links en rechts verschillend.
Merkteken
Verticaal
8R/
Blauw
20
38
= 60 – 90
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
CJ-8S20
JAPAN
CJ-8S20
JAPAN
Rechterzijde van
het naafhuis
Poelie
Steun
Cassettekoppeling
Moet uitgelijnd zijn
Lijn bij het
monteren de
rode
merktekens
uit.
Lijn bij het
monteren de
rode
merktekens
uit.
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
6R
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
7R
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
7R
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
2.
3.
Monteer de afdekking van de aandrijfeenheid aan de
aandrijfeenheid aan de rechterzijde van het naafhuis.
1.
Achtervork
Kettingspanner
Naafas
Naafas
Afdekking van
aandrijfeenheid
Afdekking van aandrijfeenheid
Aandrijfeenheid
De methode voor het monteren van de naaf aan het
frame is hetzelfde wanneer de kettingspanner gebruikt
wordt en wanneer deze niet gebruikt wordt.
Cassettekoppeling
Dopmoer
Niet-meedraaiende tussenring
Niet-meedraaiende
tussenring
(voor rechterzijde)
Niet-meedraaiende tussenring (voor linkerzijde)
Niet-meedraaiende
tussenring
Tussenring
Bagagedragersteun
Spatschermsteun
Borgring
Beschermplaat
CS-S500 tandwiel
Aandrijfeenheid
Aandrijfeenheid
Kettingbeschermer
Rechter stofkap
Rechter
stofkap B
Rechter stofkap B
Dopmoer
Wanneer de kettingspanner niet gebruikt wordt
Wanneer de kettingspanner gebruikt wordt
Kettingbeschermer
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
– Ter voorkoming van ernstig
letsel:
OPMERKING:
U kunt tijdens het pedaling de versnellingen overschakelen, echter in
zeldzame gevallen kan het voorkomen dat de pallen en de palplaat
binnen in de naaf daarna bij het normaal overschakelen van de
versnellingen geluid te horen geven.
De 8-versnellingen naaf heeft een ingebouwd mechanisme voor
ondersteuning van het overschakelen. Wanneer dit ondersteunend
mechanisme tijdens het overschakelen werkt, kan er geluid of trilling
worden voortgebracht. Het kan ook zijn dat het overschakelen anders
aanvoelt afhankelijk van de stand van de versnelling op het moment van
overschakelen.
Geluid kan ook voortgebracht worden als de crankarmen achteruit
gedraaid worden of als de fiets achteruit geduwd wordt wanneer de stand
van de versnelling 5, 6, 7 of 8 is.
Deze verschijnselen zijn een normaal gevolg van de constructie van het
interne schakelmechanisme en duiden niet op een defect.
De CJ-8S20 cassettekoppeling mag uitsluitend gebruikt worden samen
met tandwielen van 16T tot 23T.
Als een kettingspanner wordt gebruikt, het speciale CS-S500 18T of 20T
tandwiel met kettingbeschermer gebruiken. Gebruik geen tandwielen van
een ander type, omdat anders de ketting van de tandwielen af kan glijden.
Voor het behoud van de juiste prestatie wordt het aanbevolen de plaats
waar u de fiets gekocht heeft of uw dichtstbijzijnde Pro winkel te vragen
onderhoud uit te voeren, zoals het ongeveer eenmaal per 2 jaar smeren
van de interne naaf, te beginnen vanaf het eerste gebruik (of ongeveer
eenmaal per 5000 km als de fiets bijzonder veelvuldig gebruikt wordt).
Verder wordt het aanbevolen bij het uitvoeren van onderhoud gebruik te
maken van Shimano intern naafvet of de smeringset. Als het speciaal vet
of de smeringset niet wordt gebruikt, kunnen er problemen ontstaan zoals
het niet correct functioneren van de overschakeling van de versnellingen.
U dient de tandwielen regelmatig in een neutraal reinigingsmiddel schoon
te spoelen en deze vervolgens opnieuw te smeren. Bovendien kan het
reinigen van de ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren
een effectieve manier zijn om de gebruiksduur van de tandwielen en de
ketting te verlengen.
Als de ketting tijdens het fietsen van de tandwielen blijft afglijden, de
tandwielen en de ketting vernieuwen.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of
veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
Neem voor eventuele vragen betreffende de methoden van behandeling
of afstelling contact op met de plaats van aankoop.
Let er op bij het monteren van de naaf aan het frame de juiste niet-
meedraaiende tussenringen aan de linker en rechter zijde te monteren
en trek de dopmoeren met het voorgeschreven aantrekkoppel aan. Als
de niet-meedraaiende tussenringen enkel aan één kant worden
gemonteerd, of als de dopmoeren niet voldoende worden aangetrokken,
bestaat de kans dat de niet-meedraaiende tussenring naar buiten valt.
Dit kan tot gevolg hebben dat de naafas en de cassettekoppeling gaan
draaien. Hierdoor vervolgens kan het stuur door de versnellingskabel
per ongeluk naar één kant worden getrokken, hetgeen een
buitengewoon ernstig ongeluk tot gevolg kan hebben.
Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter beschikking heeft en
lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren.
Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen kunnen de berijder
ernstig letsel toebrengen. Het wordt ten sterkste aanbevolen uitsluitend
originele Shimano vervangingsonderdelen te gebruiken.
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met de fiets te
gaan rijden. Als de wielen op een of andere manier loszitten, kunnen
deze van de fiets losraken, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op
een veilige plaats voor toekomstige referentie.
Technische montage-instructies
Lees deze montage-instructies tesamen met de montage-instructies voor
de rem en de schakelhendel voor gebruik zorgvuldig door.
Monteer de kettingbeschermer aan de rechter stofkap
van het naafhuis en monteer vervolgens de rechter
stofkap B aan de aandrijfeenheid.
Monteren van het CS-S500
tandwiel met kettingbeschermer
1.
Monteer het CS-S500 tandwiel aan de aandrijfeenheid
aan de rechterzijde van het naafhuis met de
beschermplaat naar buiten gericht en bevestig deze met
behulp van de borgring op zijn plaats.
2.
Let op de
richting
Monteren van de
cassettekoppeling aan de naaf
Monteren van de naaf aan het frame
Monteer de ketting op het tandwiel en plaats vervolgens
de naafas in de achtervork.
1.
Plaats de niet-meedraaiende tussenringen aan de
rechter en linker zijde van de naafas. Draai daarbij de
cassettekoppeling zodat de uitstekende delen van de
niet-meedraaiende tussenringen in de gleuven van de
achtervork passen. Als dit gebeurt is, kan de
cassettekoppeling gemonteerd worden zodat deze
nagenoeg parallel is aan de kettingsteun.
Lees wanneer de kettingspanner gebruikt wordt deze
montage-instructies tesamen met de montage-instructies
voor de CT-S500 kettingspanner.
2.
Span de ketting en zet het wiel vast aan het frame met
behulp van de dopmoeren.
3.
Opmerking:
Bij het monteren van een onderdeel zoals een
spatschermsteun aan de naafas, monteren in de
volgorde zoals aangegeven in onderstaande
illustratie.
Achtervork
Draai de cassettekoppelingpoelie in de richting van de
pijl in de illustratie om de rode merktekens op de
poelie en de steun met elkaar uit te lijnen. Wanneer de
cassettekoppeling zich in deze positie bevindt, deze
zodanig monteren dat het rode merkteken op de
cassettekoppeling uitgelijnd is met het rode merkteken
aan de rechterzijde van het naafhuis.
Bevestigingsring van
cassettekoppeling
Bevestigingsring van
cassettekoppeling
Cassettekoppeling-
poelie
Lijn bij het
monteren de
gele
merktekens
uit.
Zet de cassettekoppeling vast op de naaf met behulp
van de bevestigingsring van de cassettekoppeling. Lijn
bij het monteren van de bevestigingsring van de
cassettekoppeling het gele merkteken uit met het gele
merkteken op de cassettekoppelingpoelie en draai
vervolgens de bevestigingsring van de
cassettekoppeling 45
°
rechtsom.
Zet de cassettekoppelingsteun stevig vast.
45
°
draaien
Gleuf in achtervork
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd
worden. (Dutch)
Let op de
richting
Kettingsteun
8L /
Groen
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
7R
Opmerking:
Bij het monteren van de naaf aan het frame bestaat
de kans dat de kettingbeschermer los raakt, dus
controleer of de kettingbeschermer stevig
gemonteerd is zodat deze niet los kan raken.
Als de kettingbeschermer niet goed gemonteerd
wordt, kunnen er bijgeluiden ontstaan.
Kettingbeschermer
Monteren van de rotor
TL-LR10
Rotor
Rotormontagering
Aantrekkoppel:
40 N·m {400 kgf·cm}
SG-S501
CS-S500
CJ-8S20
Naaf voor Inter-8
schijfrem
Tandwiel met
kettingbeschermer
Cassettekoppeling
SI-37N0A-001