Beta 1438SAC Handleiding

Type
Handleiding
28
GEBRUIKSAANWIJZING
NL
SPECIFIEKE SET VOOR HET CENTREREN VAN SAC- KOPPELIN-
GEN, INCLUSIEF CENTREERWERKTUIG
ONDERDELEN
Beta code Beschrijving Beta code Beschrijving
VN952 Bus met voorgemonteerde schroef VN933 Centreerwerktuig Ø 15
VN949 Centreerwerktuig voorzijde Ø11,85 VN927 Centreerwerktuig Ø 15/23
VN950 Centreerwerktuig voorzijde Ø13,85 VN938
Centreerwerktuig Ø 15/26.5
koppelingen BMW
VN951 Centreerwerktuig voorzijde Ø14,85 VN928 Centreerwerktuig Ø 15/28
---------- OR-ring 4028 VN929 Centreerwerktuig Ø 15/34
VN959 Afstandsstuk Ø18 mm VN934 Centreerwerktuig Ø 16
VN963
Universele centreerinrichting
Ø16 - 21 mm voor motoras
VN935 Centreerwerktuig Ø 17
VN957
Conische centreerinrichting
Ø15 mm
VN936 Centreerwerktuig Ø 18
VN815 Dop Ø15 mm VN937 Centreerwerktuig Ø 19
VN816
Universele centreerinrichting
Ø20 - 25 mm voor motoras
VN925 M6 pin
VN817 Conische centreerinrichting Ø18 VN924 M7 pin
VN818 Conische centreerinrichting Ø19 VN923 M8 pin
VN953 Schroef in het midden M8x170 VN922 Spreider
VN956 Plunjer Ø17,8 VN930 Hars expander Ø 12
VN920 Plaat 3 armen VN942 Centreerhandgreep Ø 20
VN921 Plaat 4 armen VN940
Handgreep Ø 12 compleet met
ronde knoppen
---------- Inbusschroef 8x45 VN941 Vaste handgreep Ø 20
VN931 Centreerwerktuig Ø 12 VN926 Knop
VN932 Centreerwerktuig Ø 14 VN939 Pen met gat
VN958 Afstandsstuk Ø15 mm VN964 Conische centreerinrichting Ø15
1438SAC.indd 281438SAC.indd 28 03/02/20 10:3903/02/20 10:39
29
GEBRUIKSAANWIJZING
NL
Tegenwoordig hebben steeds meer auto’s zogenaamde SAC (Self Adju¬sting
Clutch)-koppelingen. Vervolgens worden enkele modellen genoemd:
Merk Model
Alfa romeo 147 - 159 - 166 - Brera - Spider
Audi A3 - A4 - A6 - A8 - TT
Bmw 320 - 330 - 520 - 530
Citroën C-Crosser
Fiat Ulisse - Croma - Ducato - Bravo - Stilo
Ford Mondeo - Galaxy - Transit - S-Max - Focus C-Max
Hyundai H-1 - I30 - Santa Fè - Sonata - Tuscon
Lancia Delta - Thesis - Phedra
Mercedes C - E - CLS - S - CLK - SLK - SL
Mitsubishi Grandis - Outlander
Opel Vivaro
Peugeot 4007
Renault Espace IV - Laguna - Laguna II - Laguna III - Trac II - Vel Satis
Seat Altea - Leon - Toledo III
Skoda Octavia - Superb
Vauxhall Vivaro
Volkswagen
Eos - Golf IV - Golf V - Golf V Plus - Jetta III - Multivan T5 - Passat - Passat CC - Scirocco - Touran
- Transporter V
Volvo Volvo S40 II - V50
TOEPASSING:
Deze koppelingen worden zelfstellend
genoemd, omdat ze met behulp van
een automatisch regelmechanisme de
toenemende speling compenseren, die
ontstaat door de slijtage van de koppe-
lingsplaat.
Dit mechanisme garandeert een constan-
te pull-off kracht over lange tijd en be-
halve dat hierdoor het comfort toeneemt,
wordt ook het leven van de koppeling
sterk verlengd.
SAC-koppelingen zijn te herkennen aan de aanwezigheid
van 2 of 3 gele veren op het mechanisme.
1438SAC.indd 291438SAC.indd 29 03/02/20 10:3903/02/20 10:39
30
Tijdens de montage van deze koppelingen
moet goed worden opgelet, omdat een
verkeerde montage vervormingen van de
koppelingsklok of een vermindering van de
afstelling ervan kan veroorzaken.
Dit brengt moeilijkheden met zich mee bij het
erkennen van de garantie bij het vervangen van die
onderdelen, die het niet goed doen vanwege monta-
gefouten.
Om deze problemen te voorkomen, moeten deze
SAC-koppelingen met een speciaal werktuig correct
worden gemonteerd en gedemonteerd.
DEMONTAGE:
Dit speciale gereedschap moet noodzakelijkerwijs worden gebruikt
om zelfnastellende koppelingen (SAC) te demonteren.
Als we zouden proberen een SAC-koppeling zonder dat werktuig te
demonteren, kan de koppeling ontregeld worden, wat problemen in
de werking veroorzaakt bij het hermonteren,
Volg de volgende aanwijzingen:
● Breng de handgreep volgens guur 1 aan.
● Draai de 3 schroeven op 120° (of de 4 schroeven op 90°,
g. 2) los.
● Monteer de overeenkomstige bijgeleverde M6, M7 of M8
schroeven (afstandsstukken) (g. 3 en 4).
● Breng het speciale bevestigingswerktuig (3 of 4 armen) aan
en zet het met de M8 moeren vast.
● Draai de handgreep van het speciale werktuig om de veer
kap helemaal vast te zetten (g. 5).
● Draai nu de andere bevestigingsschroeven van het vliegwiel
los (g. 6).
● Verwijder de M8 moeren van het speciale werktuig en vervol
gens het speciale werktuig en de 3 afstandsstukken.
● Nu kunt u de plaat van de drukplaat optillen. De koppelingsk
lok ligt tegen het vliegwiel wat het verwijderen van de koppe
ling vereenvoudigt (g. 7).
1
2
3
4
5
6
1438SAC.indd 301438SAC.indd 30 03/02/20 10:3903/02/20 10:39
31
MONTAGE:
● Leg de plaat en het koppelingsmechanisme op het vliegwiel.
● Centreer de koppelingsplaat met behulp van het speciaal
hiervoor bestemde bijgeleverde werktuig (g. 8 - 9 - 10 - 11).
● Breng de drie schroeven (afstandsstukken) aan zonder ze
aan te draaien, omdat het SAC-mechanisme anders
beschadigd wordt.
● Breng het speciale blokkeerwerktuig aan en zet het met de
drie bijgeleverde bouten vast.
U merkt nu dat de koppelingsklok geen contact meer maakt
met het vliegwiel.
● Draai de handgreep van het speciale werktuig om de veer
helemaal vast te zetten. De koppelingsklok ligt nu helemaal
tegen het vliegwiel aan.
● Breng de bevestigingsschroeven op het vliegwiel aan en
draai ze aan.
● Neem de druk van het gereedschap en verwijder alle delen.
● Breng de drie schroeven aan en beëindig de operatie.
7
8
9
10
11
Drukplaat
Vliegwiel
Plaat
1438SAC.indd 311438SAC.indd 31 03/02/20 10:3903/02/20 10:39
32
Het centreergereedschap voor de koppeling is geschikt
voor gebruik op alle typen en merken auto’s.
Het gereedschap maakt een perfecte centrering in de
interne boring van de motoras mogelijk, zelfs bij aanwe-
zigheid van een geleidingslager.
GEVAL 1*: In de interne boring van de motoras zit een
geleidingslager, waarvan de diameter kleiner is dan de
binnendiameter van de koppelingsplaat;
De kit BETA 1438SAC is dankzij de meegeleverde
accessoires en expanders (universele centreerinrich-
tingen) geschikt voor beide omstandigheden.
Het centreergereedschap voor de koppeling is nodig
voor een correcte montage van de versnellingsbak en
een goede werking van de koppeling. Een perfecte
uitlijning van de koppelingsplaat, tijdens de montage-
fase, maakt het mogelijk en garandeert:
minder trillingen
Brandstofbesparing en een verminderde uitstoot
Compensatie van een centrale uitlijnfout tussen de
motor en de versnellingsbak
Een langere levensduur van de koppelingsplaat
Verzekert de garantie van de fabrikant van de kop-
peling
GEVAL 2*: zonder geleidingslager is de binnendiameter
van de motoras groter dan de binnendiameter van de
koppelingsplaat.
1438SAC.indd 321438SAC.indd 32 03/02/20 10:3903/02/20 10:39

Documenttranscriptie

NL GEBRUIKSAANWIJZING SPECIFIEKE SET VOOR HET CENTREREN VAN SAC- KOPPELINGEN, INCLUSIEF CENTREERWERKTUIG ONDERDELEN Beta code Beschrijving Beta code Beschrijving VN952 Bus met voorgemonteerde schroef VN933 Centreerwerktuig Ø 15 VN949 Centreerwerktuig voorzijde Ø11,85 VN927 Centreerwerktuig Ø 15/23 VN950 Centreerwerktuig voorzijde Ø13,85 VN938 Centreerwerktuig Ø 15/26.5 koppelingen BMW VN951 Centreerwerktuig voorzijde Ø14,85 VN928 Centreerwerktuig Ø 15/28 ---------- OR-ring 4028 VN929 Centreerwerktuig Ø 15/34 VN959 Afstandsstuk Ø18 mm VN934 Centreerwerktuig Ø 16 VN963 Universele centreerinrichting Ø16 - 21 mm voor motoras VN935 Centreerwerktuig Ø 17 VN957 Conische centreerinrichting Ø15 mm VN936 Centreerwerktuig Ø 18 VN815 Dop Ø15 mm VN937 Centreerwerktuig Ø 19 VN816 Universele centreerinrichting Ø20 - 25 mm voor motoras VN925 M6 pin VN817 Conische centreerinrichting Ø18 VN924 M7 pin VN818 Conische centreerinrichting Ø19 VN923 M8 pin VN953 Schroef in het midden M8x170 VN922 Spreider VN956 Plunjer Ø17,8 VN930 Hars expander Ø 12 VN920 Plaat 3 armen VN942 Centreerhandgreep Ø 20 VN921 Plaat 4 armen VN940 Handgreep Ø 12 compleet met ronde knoppen ---------- Inbusschroef 8x45 VN941 Vaste handgreep Ø 20 VN931 Centreerwerktuig Ø 12 VN926 Knop VN932 Centreerwerktuig Ø 14 VN939 Pen met gat VN958 Afstandsstuk Ø15 mm VN964 Conische centreerinrichting Ø15 28 1438SAC.indd 28 03/02/20 10:39 GEBRUIKSAANWIJZING NL Tegenwoordig hebben steeds meer auto’s zogenaamde SAC (Self Adju¬sting Clutch)-koppelingen. Vervolgens worden enkele modellen genoemd: Merk Model Alfa romeo 147 - 159 - 166 - Brera - Spider Audi A3 - A4 - A6 - A8 - TT Bmw 320 - 330 - 520 - 530 Citroën C-Crosser Fiat Ulisse - Croma - Ducato - Bravo - Stilo Ford Mondeo - Galaxy - Transit - S-Max - Focus C-Max Hyundai H-1 - I30 - Santa Fè - Sonata - Tuscon Lancia Delta - Thesis - Phedra Mercedes C - E - CLS - S - CLK - SLK - SL Mitsubishi Grandis - Outlander Opel Vivaro Peugeot 4007 Renault Espace IV - Laguna - Laguna II - Laguna III - Trafic II - Vel Satis Seat Altea - Leon - Toledo III Skoda Octavia - Superb Vauxhall Vivaro Volkswagen Eos - Golf IV - Golf V - Golf V Plus - Jetta III - Multivan T5 - Passat - Passat CC - Scirocco - Touran - Transporter V Volvo Volvo S40 II - V50 TOEPASSING: Deze koppelingen worden zelfstellend genoemd, omdat ze met behulp van een automatisch regelmechanisme de toenemende speling compenseren, die ontstaat door de slijtage van de koppelingsplaat. Dit mechanisme garandeert een constante pull-off kracht over lange tijd en behalve dat hierdoor het comfort toeneemt, wordt ook het leven van de koppeling sterk verlengd. SAC-koppelingen zijn te herkennen aan de aanwezigheid van 2 of 3 gele veren op het mechanisme. 29 1438SAC.indd 29 03/02/20 10:39 Tijdens de montage van deze koppelingen moet goed worden opgelet, omdat een verkeerde montage vervormingen van de koppelingsklok of een vermindering van de afstelling ervan kan veroorzaken. Dit brengt moeilijkheden met zich mee bij het erkennen van de garantie bij het vervangen van die onderdelen, die het niet goed doen vanwege montagefouten. Om deze problemen te voorkomen, moeten deze SAC-koppelingen met een speciaal werktuig correct worden gemonteerd en gedemonteerd. DEMONTAGE: Dit speciale gereedschap moet noodzakelijkerwijs worden gebruikt om zelfnastellende koppelingen (SAC) te demonteren. Als we zouden proberen een SAC-koppeling zonder dat werktuig te demonteren, kan de koppeling ontregeld worden, wat problemen in de werking veroorzaakt bij het hermonteren, 3 Volg de volgende aanwijzingen: 4    5  ● Breng de handgreep volgens figuur 1 aan. ● Draai de 3 schroeven op 120° (of de 4 schroeven op 90°, fig. 2) los. ● Monteer de overeenkomstige bijgeleverde M6, M7 of M8 schroeven (afstandsstukken) (fig. 3 en 4). ● Breng het speciale bevestigingswerktuig (3 of 4 armen) aan en zet het met de M8 moeren vast. ● Draai de handgreep van het speciale werktuig om de veer kap helemaal vast te zetten (fig. 5). ● Draai nu de andere bevestigingsschroeven van het vliegwiel los (fig. 6). ● Verwijder de M8 moeren van het speciale werktuig en vervol gens het speciale werktuig en de 3 afstandsstukken. ● Nu kunt u de plaat van de drukplaat optillen. De koppelingsk lok ligt tegen het vliegwiel wat het verwijderen van de koppe ling vereenvoudigt (fig. 7).    1 6      2 30 1438SAC.indd 30 03/02/20 10:39 MONTAGE: ● Leg de plaat en het koppelingsmechanisme op het vliegwiel. ● Centreer de koppelingsplaat met behulp van het speciaal hiervoor bestemde bijgeleverde werktuig (fig. 8 - 9 - 10 - 11). ● Breng de drie schroeven (afstandsstukken) aan zonder ze aan te draaien, omdat het SAC-mechanisme anders beschadigd wordt. ● Breng het speciale blokkeerwerktuig aan en zet het met de drie bijgeleverde bouten vast. U merkt nu dat de koppelingsklok geen contact meer maakt met het vliegwiel. ● Draai de handgreep van het speciale werktuig om de veer helemaal vast te zetten. De koppelingsklok ligt nu helemaal tegen het vliegwiel aan. ● Breng de bevestigingsschroeven op het vliegwiel aan en draai ze aan. ● Neem de druk van het gereedschap en verwijder alle delen. ● Breng de drie schroeven aan en beëindig de operatie. 9 10 7  Drukplaat 11  Plaat   Vliegwiel 8  31 1438SAC.indd 31 03/02/20 10:39 De kit BETA 1438SAC is dankzij de meegeleverde accessoires en expanders (universele centreerinrichtingen) geschikt voor beide omstandigheden. Het centreergereedschap voor de koppeling is geschikt voor gebruik op alle typen en merken auto’s. Het gereedschap maakt een perfecte centrering in de interne boring van de motoras mogelijk, zelfs bij aanwezigheid van een geleidingslager. Het centreergereedschap voor de koppeling is nodig voor een correcte montage van de versnellingsbak en een goede werking van de koppeling. Een perfecte uitlijning van de koppelingsplaat, tijdens de montagefase, maakt het mogelijk en garandeert: minder trillingen Brandstofbesparing en een verminderde uitstoot Compensatie van een centrale uitlijnfout tussen de motor en de versnellingsbak Een langere levensduur van de koppelingsplaat Verzekert de garantie van de fabrikant van de koppeling GEVAL 1*: In de interne boring van de motoras zit een geleidingslager, waarvan de diameter kleiner is dan de binnendiameter van de koppelingsplaat; GEVAL 2*: zonder geleidingslager is de binnendiameter van de motoras groter dan de binnendiameter van de koppelingsplaat. 32 1438SAC.indd 32 03/02/20 10:39
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48

Beta 1438SAC Handleiding

Type
Handleiding