Vetus 330/340/350VTE(P)B/75330/75340/75350VTEB Installatie gids

Type
Installatie gids
2040305.02
Fuel Filters/Water Separators
Algemeen
De Vetus brandstoffilters/waterafscheiders (75)
330VTE (P) B, (75) 340VTE (P) B en (75) 350VTE
(P) B hebben een uniek en gepatenteerd filter
met 3 trappen van filtratie.
1) Als eerste worden 80% van de vaste vuil-
deeltjes en het water, wat zwaarder is dan
brandstof, in de transparante opvangkom
verzameld.
2) Daarna stroomt de brandstof omhoog.
Water en vaste vuildeeltjes worden afge-
scheiden door het coalescentie-effect (coa-
lesceren: samenklitten van microscopisch
kleine vloeistofdruppels tot een grotere
druppel) en ook in de transparante opvang-
kom verzameld.
3) Als laatste stroomt de brandstof verder
omhoog door het filtermedium wiens pri-
maire functie het is om de kleinste vaste
vuildeeltjes en water tegen te houden; hier-
mee wordt een hoge graad van filtratie en
een lange gebruiksduur van het fijnfilter op
de motor bereikt.
Voor voortstuwingsmotoren, wordt als vei-
ligheidsvoorziening de dubbele filter – reeds
voorzien van het nodige fitwerk – aanbevolen.
Dit maakt snelle overschakeling in het geval
van een plotseling geblokkeerde filter moge-
lijk, iets wat zonder waarschuwing kan gebeu-
ren en een serieus risico is tijdens het varen.
Deze filters zijn alleen geschikt voor diesel-
brandstof.
Installatie
Opmerking
Houd rekening met de regels die de lokale
autoriteiten opleggen betreffende de spe-
cificatie en installatie van brandstoftanks
en leidingen.
Waarschuwing
Bij een dubbel filter staat het filter onder
druk (met een samengeperst niet-brand-
baar gas).
Vóór het installeren van het filter eerst de
kappen op de aansluitingen voor de brand-
stofleiding verwijderen en de afsluiters ope-
nen om het filter drukloos te maken.
Als de afsluiters pas na het installeren, met
een gevulde brandstoftank geopend wor-
den zal er geen brandstof naar het filter
stromen!
Opstelling
Bij nieuwbouw schepen:
(Zie afbeeldingen A1 en A2)
Monteer de aanzuigleiding in de bodem van
de tank; de bodem van de tank wordt hierdoor
te allen tijde schoon gehouden en het opho-
pen van water en bacteriën wordt hiermee
voorkomen.
De brandstof-retourleiding dient aan de
bovenzijde in de tank te worden gevoerd maar
moet doorlopen tot op de bodem aan de
tegenoverliggende kant als de aanzuigleiding.
Schuimvorming in de brandstoftank wordt
hiermee voorkomen; de constante stroom
brandstof zorgt er voor dat het ophopen van
vuil en daarmee reinigingskosten van de tanks
wordt voorkomen.
040305.023
Fuel Filters/Water Separators
NEDERLANDS
Bij bestaande schepen:
(Zie afbeelding B1 en B2):
Breng de brandstoffilter/waterafscheider aan
in de leiding voor brandstoftoevoer, tussen de
brandstoftank en de brandstofopvoerpomp.
Om te voorkomen dat de brandstoftank leeg
loopt als zich ergens in de brandstofleiding
naar de motor een lekkage voordoet, dient bij
de aanzuigaansluiting van de tank een afsluiter
te worden geplaatst.
Met de enkele uitvoering van de brandstoffil-
ter/waterafscheider worden de volgende aan-
sluitdelen meegeleverd:
Twee slangpilaren – M16 x 1,5 – met aanslui-
ting voor 10 mm slang en 3 M16 x 1,5 blinde
pluggen.
Alle fijnfilters die voor of na de brandstofop-
voerpomp zijn geïnstalleerd moeten op hun
plaats blijven.
Monteer de behuizing van de filter tegen een
verticaal schot. Zorg voor voldoende ruimte
onder de filter om afgescheiden water af te
kunnen tappen, om in de opvangkom de ver-
ontreiniging te kunnen zien en om het fil-
terelement te kunnen vervangen.
Let op de stroomrichting. Deze wordt duidelijk
aangegeven.
Ontlucht het brandstofsysteem indien dit niet
automatisch ontluchtend is. Zie ‘Ontluchten.
Start de motor en controleer het brandstofsy-
steem op lekkages.
Onderhoud
Water van de waterafscheider aftappen:
Tap eens per maand verzameld water van
de waterafscheider af. Als de transparante
opvangkom een grote hoeveelheid verzamelt
water aangeeft, dient u frequenter het water af
te tappen. Zie afbeelding 3.
Het filterelement vervangen:
Vervang het filterelement tenminste eens per
jaar of elke 200 motordraaiuren, al naar gelang
wat zich het eerste voordoet.
Als de vacuümmeter een druk in het oranje
gebied (-0,2 tot -0,38 kg/cm
2
) aanwijst, dient
u het filterelement zo snel mogelijk te vervan-
gen.
Ga als volgt te werk:
Zie afbeelding 4.
Zorg voor een vervangend filterelement.
Bij een enkel filter: Zet de motor uit en sluit
de brandstoftoevoer af.
Bij een dubbel filter: Open de kranen van
de tweede filter. Sluit de kranen van het te
vervangen filter. Het is niet noodzakelijk de
motor te stoppen!
Maak met een droge hand of een ruwe lap
het spin-off filterelement los.
Gebruik GEEN gereedschappen om het
filter vast te zetten.
Neem de schroeven los waarmee de meta-
len beschermkom op het filterelement is
bevestigd.
Bevestig de metalen beschermkom op het
nieuwe filterelement.
Vul de nieuwe filter met voldoende schone
brandstof.
Breng een dunne laag motorolie op de
O-ring aan en zet het filter met de hand
vast.
4040305.02
Fuel Filters/Water Separators
Technische gegevens
Type 330VTEB 330VTEPB 75330VTEB 340VTEB 340VTEPB 75340VTEB 350VTEB 350VTEPB 75350VTEB
Versie Enkel Met pomp Dubbel Enkel Met pomp Dubbel Enkel Met pomp Dubbel
Motorvermogen
tot 140 pk
van 140 tot 280 pk van 280 tot 450 pk
tot 103 kW van 103 tot 206 kW van 206 tot 330 kW
Maximale capaciteit,
(verbruik + retour)
190 liter/uur 380 liter/uur 460 liter/uur
Filterfijnheid 10 micron
Aansluitingen M16 X 1,5 M16 X 1,5 R ½ M16 X 1,5 M16 X 1,5 R ½ M16 X 1,5 M16 X 1,5 R ½
Gewicht 1,3 kg 1,3 kg 4,7 kg 1,45 kg 1,45 kg 5 kg 1,6 kg 1,6 kg 5,3 kg
Gecertificeerd volgens CE + ABYC
Vervangingselement, filterfijnheid 10 micron VT33EB VT33EB 2 x VT33EB VT34EB VT34EB 2 x VT34EB VT35EB VT35EB 2 x VT35EB
Vervangingselement, filterfijnheid 30 micron VT33ER VT33ER 2 x VT33ER VT34ER VT34ER 2 x VT34ER VT35ER VT35ER 2 x VT35ER
Wanneer de maximale capaciteit is vastgesteld,
denk er dan aan dat bij de dubbele filters er
met slechts één filter in bedrijf moet worden
gerekend.
Het motorvermogen en de maximale capaci-
teit zijn bij de dubbele filters opgegeven met
één filter in bedrijf en één filter als reserve.
De maximum capaciteit is bepaald bij een druk
van 0,1 kg/cm
2
met een nieuw filterelement en
een goede kwaliteit diesel brandstof.
Ontluchten
De meeste huidige motoren zijn zelfontluch-
tend. Als dit niet het geval is, moet u zelf het
systeem ontluchten nadat u het water heeft
afgetapt of als u het filterelement heeft ver-
vangen.
Vul het nieuwe filterelement met schone
brandstof, monteer het element en laat de
motor gedurende 30 seconden met half gas
draaien.
Als alternatief: Gebruik de handbediening op
de brandstof-opvoerpomp om handmatig te
kunnen ontluchten.
040305.025
Fuel Filters/Water Separators
NEDERLANDS
Technische gegevens
Type 330VTEB 330VTEPB 75330VTEB 340VTEB 340VTEPB 75340VTEB 350VTEB 350VTEPB 75350VTEB
Versie Enkel Met pomp Dubbel Enkel Met pomp Dubbel Enkel Met pomp Dubbel
Motorvermogen
tot 140 pk
van 140 tot 280 pk van 280 tot 450 pk
tot 103 kW van 103 tot 206 kW van 206 tot 330 kW
Maximale capaciteit,
(verbruik + retour)
190 liter/uur 380 liter/uur 460 liter/uur
Filterfijnheid 10 micron
Aansluitingen M16 X 1,5 M16 X 1,5 R ½ M16 X 1,5 M16 X 1,5 R ½ M16 X 1,5 M16 X 1,5 R ½
Gewicht 1,3 kg 1,3 kg 4,7 kg 1,45 kg 1,45 kg 5 kg 1,6 kg 1,6 kg 5,3 kg
Gecertificeerd volgens CE + ABYC
Vervangingselement, filterfijnheid 10 micron VT33EB VT33EB 2 x VT33EB VT34EB VT34EB 2 x VT34EB VT35EB VT35EB 2 x VT35EB
Vervangingselement, filterfijnheid 30 micron VT33ER VT33ER 2 x VT33ER VT34ER VT34ER 2 x VT34ER VT35ER VT35ER 2 x VT35ER
28040305.02
Fuel Filters/Water Separators
Installatie-
voorbeelden
Installation
examples
Montage-
Beispiele
4
5
1
3
2
6
IN
OUT
6
4
5
1
3
2
IN
OUT
A2
OPTIMAAL
OPTIMAL
OPTIMO
OTTIMALE
A1
OPTIMAAL
OPTIMAL
OPTIMO
OTTIMALE
1 Brandstoffilter/wateraf-
scheider
2 Afsluiter
3 Brandstoftank
4 Fijnfilter
5 Brandstofopvoerpomp
6 Brandstofretour
1 Fuel Filter/Water Separator
2 Valve
3 Fuel tank
4 Fine filter
5 Fuel supply pump
6 Fuel return
1 Treibstofffilter und
Wasserabscheider
2 Absperrventil
3 Brennstofftank
4 Feinfilter
5 Brennstoffpumpe
6 Treibstoffrückfuhr
1 Filtre à carburant/sépara-
teur d’eau
2 Valve d’arrêt
3 Réservoir de carburant
4 Filtre fin
5 Distributeur de carburant
6 Retour de carburant
1 Filtro de combustible/
Separador de agua
2 Obturador
3 Depósito de carburante
4 Filtro de carburante para
partículas finas
5 Bomba de inyección de
carburante
6 Retorno de combustible
1 Filtro carburante/separa-
tore d’acqua
2 Valvola
3 Serbatoio del carburante
4 Filtro fine
5 Pompa del carburante
6 Ritorno di carburante
30040305.02
Fuel Filters/Water Separators
3
Aftappen van water
Draining water
Wasser ablassen
Vidange de l’eau
Vaciado del agua
Spurgo dell’acqua
Dit produkt voldoet aan de norm: ISO 10088
This product complies to the standard: ISO 10088
Dieses Produkt entspricht der ISO Norm 10088
Ce produit est conforme à la norme: ISO 10088
Este producto cumple la norma: ISO 10088
Questo prodotto è conforme alla norma: ISO 10088
330VTEB
330VTEPB
75330VTEB
340VTEB
340VTEPB
75340VTEB
350VTEB
350VTEPB
75350VTEB
vetus b. v.
FOKKERSTRAAT 571 - 3125 BD SCHIEDAM - HOLLAND
TEL.: +31 0(0)88 4884700
[email protected] - www.vetus.com
Printed in the Netherlands
040305.02 2017-09

Documenttranscriptie

Algemeen De Vetus brandstoffilters/waterafscheiders (75) 330VTE (P) B, (75) 340VTE (P) B en (75) 350VTE (P) B hebben een uniek en gepatenteerd filter met 3 trappen van filtratie. 1) Als eerste worden 80% van de vaste vuildeeltjes en het water, wat zwaarder is dan brandstof, in de transparante opvangkom verzameld. 2) Daarna stroomt de brandstof omhoog. Water en vaste vuildeeltjes worden afgescheiden door het coalescentie-effect (coalesceren: samenklitten van microscopisch kleine vloeistofdruppels tot een grotere druppel) en ook in de transparante opvangkom verzameld. 3) Als laatste stroomt de brandstof verder omhoog door het filtermedium wiens primaire functie het is om de kleinste vaste vuildeeltjes en water tegen te houden; hiermee wordt een hoge graad van filtratie en een lange gebruiksduur van het fijnfilter op de motor bereikt. Voor voortstuwingsmotoren, wordt als veiligheidsvoorziening de dubbele filter – reeds voorzien van het nodige fitwerk – aanbevolen. Dit maakt snelle overschakeling in het geval van een plotseling geblokkeerde filter mogelijk, iets wat zonder waarschuwing kan gebeuren en een serieus risico is tijdens het varen. Deze filters zijn alleen geschikt voor dieselbrandstof. 2 040305.02 Installatie Opmerking Houd rekening met de regels die de lokale autoriteiten opleggen betreffende de specificatie en installatie van brandstoftanks en leidingen. Waarschuwing Bij een dubbel filter staat het filter onder druk (met een samengeperst niet-brandbaar gas). Vóór het installeren van het filter eerst de kappen op de aansluitingen voor de brandstofleiding verwijderen en de afsluiters openen om het filter drukloos te maken. Als de afsluiters pas na het installeren, met een gevulde brandstoftank geopend worden zal er geen brandstof naar het filter stromen! Opstelling Bij nieuwbouw schepen: (Zie afbeeldingen A1 en A2) Monteer de aanzuigleiding in de bodem van de tank; de bodem van de tank wordt hierdoor te allen tijde schoon gehouden en het ophopen van water en bacteriën wordt hiermee voorkomen. De brandstof-retourleiding dient aan de bovenzijde in de tank te worden gevoerd maar moet doorlopen tot op de bodem aan de tegenoverliggende kant als de aanzuigleiding. Schuimvorming in de brandstoftank wordt hiermee voorkomen; de constante stroom brandstof zorgt er voor dat het ophopen van vuil en daarmee reinigingskosten van de tanks wordt voorkomen. Fuel Filters/Water Separators NEDERLANDS Bij bestaande schepen: (Zie afbeelding B1 en B2): Breng de brandstoffilter/waterafscheider aan in de leiding voor brandstoftoevoer, tussen de brandstoftank en de brandstofopvoerpomp. Om te voorkomen dat de brandstoftank leeg loopt als zich ergens in de brandstofleiding naar de motor een lekkage voordoet, dient bij de aanzuigaansluiting van de tank een afsluiter te worden geplaatst. Met de enkele uitvoering van de brandstoffilter/waterafscheider worden de volgende aansluitdelen meegeleverd: Twee slangpilaren – M16 x 1,5 – met aansluiting voor 10 mm slang en 3 M16 x 1,5 blinde pluggen. Alle fijnfilters die voor of na de brandstofopvoerpomp zijn geïnstalleerd moeten op hun plaats blijven. Monteer de behuizing van de filter tegen een verticaal schot. Zorg voor voldoende ruimte onder de filter om afgescheiden water af te kunnen tappen, om in de opvangkom de verontreiniging te kunnen zien en om het filterelement te kunnen vervangen. Let op de stroomrichting. Deze wordt duidelijk aangegeven. Ontlucht het brandstofsysteem indien dit niet automatisch ontluchtend is. Zie ‘Ontluchten’. Start de motor en controleer het brandstofsysteem op lekkages. Fuel Filters/Water Separators Onderhoud Water van de waterafscheider aftappen: Tap eens per maand verzameld water van de waterafscheider af. Als de transparante opvangkom een grote hoeveelheid verzamelt water aangeeft, dient u frequenter het water af te tappen. Zie afbeelding 3. Het filterelement vervangen: Vervang het filterelement tenminste eens per jaar of elke 200 motordraaiuren, al naar gelang wat zich het eerste voordoet. Als de vacuümmeter een druk in het oranje gebied (-0,2 tot -0,38 kg/cm2) aanwijst, dient u het filterelement zo snel mogelijk te vervangen. Ga als volgt te werk: Zie afbeelding 4. • Zorg voor een vervangend filterelement. • Bij een enkel filter: Zet de motor uit en sluit de brandstoftoevoer af. Bij een dubbel filter: Open de kranen van de tweede filter. Sluit de kranen van het te vervangen filter. Het is niet noodzakelijk de motor te stoppen! • Maak met een droge hand of een ruwe lap het spin-off filterelement los. Gebruik GEEN gereedschappen om het filter vast te zetten. • Neem de schroeven los waarmee de metalen beschermkom op het filterelement is bevestigd. Bevestig de metalen beschermkom op het nieuwe filterelement. • Vul de nieuwe filter met voldoende schone brandstof. • Breng een dunne laag motorolie op de O-ring aan en zet het filter met de hand vast. 040305.02 3 Ontluchten De meeste huidige motoren zijn zelfontluchtend. Als dit niet het geval is, moet u zelf het systeem ontluchten nadat u het water heeft afgetapt of als u het filterelement heeft vervangen. Vul het nieuwe filterelement met schone brandstof, monteer het element en laat de motor gedurende 30 seconden met half gas draaien. Als alternatief: Gebruik de handbediening op de brandstof-opvoerpomp om handmatig te kunnen ontluchten. Technische gegevens Type 330VTEB 330VTEPB 75330VTEB Versie Enkel Met pomp Dubbel tot 140 pk Motorvermogen tot 103 kW Maximale capaciteit, (verbruik + retour) 190 liter/uur Filterfijnheid Aansluitingen M16 X 1,5 M16 X 1,5 R½ 1,3 kg 1,3 kg 4,7 kg Vervangingselement, filterfijnheid 10 micron VT33EB VT33EB 2 x VT33EB Vervangingselement, filterfijnheid 30 micron VT33ER VT33ER 2 x VT33ER Gewicht Gecertificeerd volgens Wanneer de maximale capaciteit is vastgesteld, denk er dan aan dat bij de dubbele filters er met slechts één filter in bedrijf moet worden gerekend. één filter in bedrijf en één filter als reserve. De maximum capaciteit is bepaald bij een druk van 0,1 kg/cm2 met een nieuw filterelement en een goede kwaliteit diesel brandstof. Het motorvermogen en de maximale capaciteit zijn bij de dubbele filters opgegeven met 4 040305.02 Fuel Filters/Water Separators NEDERLANDS 340VTEB Enkel 340VTEPB Met pomp 75340VTEB 350VTEB Dubbel Enkel 350VTEPB Met pomp van 140 tot 280 pk van 280 tot 450 pk van 103 tot 206 kW van 206 tot 330 kW 380 liter/uur 460 liter/uur 75350VTEB Dubbel 10 micron M16 X 1,5 M16 X 1,5 R½ M16 X 1,5 M16 X 1,5 R½ 1,45 kg 1,45 kg 5 kg 1,6 kg 1,6 kg 5,3 kg CE + ABYC VT34EB VT34EB 2 x VT34EB VT35EB VT35EB 2 x VT35EB VT34ER VT34ER 2 x VT34ER VT35ER VT35ER 2 x VT35ER Fuel Filters/Water Separators 040305.02 5 Installatie­ voorbeelden Installation examples MontageBeispiele A1 4 5 1 6 IN OUT OPTIMAAL OPTIMAL 3 2 A2 OPTIMO OTTIMALE 6 3 2 1 IN OUT 4 OPTIMAAL OPTIMAL OPTIMO OTTIMALE 1 Brandstoffilter/waterafscheider 2 Afsluiter 3 Brandstoftank 4 Fijnfilter 5 Brandstofopvoerpomp 6 Brandstofretour 1 Treibstofffilter und Wasserabscheider 2 Absperrventil 3 Brennstofftank 4 Feinfilter 5 Brennstoffpumpe 6 Treibstoffrückfuhr 1 2 3 4 5 6 1 Filtre à carburant/séparateur d’eau 2 Valve d’arrêt 3 Réservoir de carburant 4 Filtre fin 5 Distributeur de carburant 6 Retour de carburant 28 Fuel Filter/Water Separator Valve Fuel tank Fine filter Fuel supply pump Fuel return 040305.02 5 1 Filtro de combustible/ Separador de agua 2 Obturador 3 Depósito de carburante 4 Filtro de carburante para partículas finas 5 Bomba de inyección de carburante 6 Retorno de combustible 1 Filtro carburante/separatore d’acqua 2 Valvola 3 Serbatoio del carburante 4 Filtro fine 5 Pompa del carburante 6 Ritorno di carburante Fuel Filters/Water Separators Aftappen van water Draining water Wasser ablassen Vidange de l’eau Vaciado del agua Spurgo dell’acqua 3 30 040305.02 Fuel Filters/Water Separators 330VTEB Dit produkt voldoet aan de norm: ISO 10088 330VTEPB 75330VTEB 340VTEB This product complies to the standard: ISO 10088 Dieses Produkt entspricht der ISO Norm 10088 340VTEPB 75340VTEB 350VTEB Ce produit est conforme à la norme: ISO 10088 Este producto cumple la norma: ISO 10088 350VTEPB 75350VTEB Questo prodotto è conforme alla norma: ISO 10088 vetus b. v. FOKKERSTRAAT 571 - 3125 BD SCHIEDAM - HOLLAND TEL.: +31 0(0)88 4884700 [email protected] - www.vetus.com Printed in the Netherlands 040305.02  2017-09
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32

Vetus 330/340/350VTE(P)B/75330/75340/75350VTEB Installatie gids

Type
Installatie gids