Reely 1934145 Handleiding

Type
Handleiding
Gebruiksaanwijzing
Elektro-Helikopter 3,5-kanaals 2,4 GHz FPV RtF
Bestelnr. 1934145
2
Inhoudsopgave
Pagina
1. Inleiding ...............................................................................................................................................................4
2. Verklaring van symbolen ......................................................................................................................................4
3. Doelmatig gebruik ................................................................................................................................................ 5
4. Omvang van de levering ...................................................................................................................................... 5
5. Productbeschrijving .............................................................................................................................................6
6. Veiligheidsinstructies ...........................................................................................................................................6
a) Algemeen ......................................................................................................................................................7
b) Vóór de ingebruikname .................................................................................................................................7
c) Tijdens het gebruik ........................................................................................................................................8
7. Voorschriften voor batterijen en accu’s ................................................................................................................ 9
8. Bedieningselementen van de zender ................................................................................................................10
9. Zender in gebruik nemen ................................................................................................................................... 11
a) Batterijen plaatsen ....................................................................................................................................... 11
b) Zender inschakelen .....................................................................................................................................12
10. Modelhelikopter in gebruik nemen ..................................................................................................................... 13
a) Vliegaccu laden ...........................................................................................................................................13
b) Rotorbladhouders controleren ..................................................................................................................... 14
c) Controle van de centrifugaalgewichtsstang .................................................................................................14
d) Plaatsen van de vliegaccu ...........................................................................................................................15
e) Inschakelen van de helikopter ..................................................................................................................... 16
11. Basisinformatie over het besturen van de modelhelikopter ............................................................................... 17
12. Praktische vliegtips voor de start ....................................................................................................................... 19
13. Kalibratie van de positiesensors ........................................................................................................................ 20
14. Starten van de helikopter ................................................................................................................................... 21
15. Landen van de helikopter ..................................................................................................................................21
16. Trimmen van de helikopter ................................................................................................................................22
17. Beginners- en expertmodus ...............................................................................................................................23
18. Smartphone-app installeren ...............................................................................................................................24
a) Open de app ................................................................................................................................................24
b) Hulpfunctie ...................................................................................................................................................25
c) Instelmogelijkheden .....................................................................................................................................25
d) Overzicht van functies en knoppen .............................................................................................................26
3
Pagina
19. Vliegen in FPV-modus .......................................................................................................................................28
20. Foto's en video's (op)nemen ..............................................................................................................................29
a) Foto- en video-opnames met de afstandsbedieningszender .......................................................................29
b) Foto- en video-opnames met behulp van de smartphone ........................................................................... 29
c) Foto- en video-opnames met behulp van gebarenbesturing ....................................................................... 30
d) Muziekvideo's opnemen ..............................................................................................................................30
21. De smartphone als afstandsbediening ..............................................................................................................31
a) De smartphone met de helikopter verbinden ...............................................................................................31
b) Besturing van de helikopter met de smartphone ......................................................................................... 32
c) Speciale functies bij de besturing met de smartphone ................................................................................ 33
22. Onderhoud en verzorging .................................................................................................................................. 34
a) Vervangen van de rotorbladen ...................................................................................................................34
b) Vervangen van de staartpropeller ................................................................................................................34
23. Verwijdering .......................................................................................................................................................35
a) Algemeen ....................................................................................................................................................35
b) Batterijen en accu's .....................................................................................................................................35
24. Conformiteitsverklaring (DOC) ...........................................................................................................................35
25. Verhelpen van storingen .................................................................................................................................... 36
26. Technische gegevens ........................................................................................................................................37
a) Zender .........................................................................................................................................................37
b) Modelhelikopter ...........................................................................................................................................37
c) Vliegaccu ..................................................................................................................................................... 37
d) Camera ........................................................................................................................................................37
e) Software "App" ............................................................................................................................................37
f) WiFi .............................................................................................................................................................38
g) USB-oplader ................................................................................................................................................ 38
4
1. Inleiding
Geachte klant,
Hartelijk dank voor de aankoop van dit product.
Het product voldoet aan alle wettelijke, nationale en Europese normen.
Om dit zo te houden en een veilig gebruik te garanderen, dient u als gebruiker de aanwijzingen in deze gebruiksaan-
wijzing op te volgen.
Deze gebruiksaanwijzing behoort bij dit product. Er staan belangrijke aanwijzingen in over de ingebruik-
name en het gebruik. Houd hier rekening mee als u dit product doorgeeft aan derden. Bewaar deze ge-
bruiksaanwijzing daarom voor later gebruik!
Alle vermelde bedrijfs- en productnamen zijn handelsmerken van de respectievelijke eigenaren. Alle rechten voor-
behouden.
Bij technische vragen kunt u zich wenden tot onze helpdesk.
Voor meer informative kunt u kijken op www.conrad.nl of www.conrad.be
2. Verklaring van symbolen
Het symbool met een uitroepteken in een driehoek duidt op belangrijke aanwijzingen in deze gebruiksaan-
wijzing die beslist opgevolgd moeten worden.
U ziet het pijl-symbool waar bijzondere tips en aanwijzingen over de bediening worden gegeven.
5
3. Doelmatig gebruik
Dit product is een elektrisch aangedreven modelhelikopter die met behulp van het meegeleverde afstandsbedienings-
systeem draadloos via 2,4 GHz bestuurd kan worden. Het model is bedoeld voor gebruik binnenshuis maar kan als
het absoluut windstil is ook buiten worden gebruikt. De modelhelikopter is vliegklaar voorgemonteerd en wordt met
reeds ingebouwde afstandsbedienings- en aandrijfcomponenten geleverd. Als alternatief voor de afstandsbediening
kan de helikopter ook worden bestuurd via de smartphone-app.
Het product mag niet vochtig of nat worden.
Het product is niet geschikt voor kinderen onder de 14 jaar.
Volg alle veiligheidsinstructies in deze gebruiksaanwijzing. Deze bevatten belangrijke informatie voor de
omgang met het product.
U alleen bent verantwoordelijk voor een veilige werking van het model!
4. Omvang van de levering
• Vliegklaar gemonteerde elektro-helikopter
• Vliegaccu
• Draadloze afstandsbediening
• USB-oplaadkabel
• Vervanging rotorbladen (2 stuks)
• Vervanging staartpropeller
• Gebruiksaanwijzing
Actuele gebruikershandleidingen
Download de meest recente gebruiksaanwijzing via de link www.conrad.com/downloads of scan de
afgebeelde QR-Code. Volg de instructies op de website.
6
5. Productbeschrijving
De vliegwaardige elektro-helikopter heeft twee tegengesteld draaiende hoofdrotors. Zo ontstaat er geen draaimoment
aan de rotoras en heeft de helikopter geen staartrotor voor de zijdelingse stabilisatie nodig. De bovenste hoofdrotor
beschikt over rotorbladen met een vaste invalshoek en een kantelscharnier, dat met behulp van een meedraaiende
centrifugaalgewichtsstang wordt gestabiliseerd. De onderste rotor beschikt eveneens over een vaste invalshoek en
wordt niet aangestuurd of gestabiliseerd.
Het opstijgen en dalen van de helikopter gebeurt door een gezamenlijke toerentalwijziging van de twee hoofdrotors.
Een ingebouwde hoogtesensor zorgt ervoor dat het model in de zweefvlucht zelfstandig de vlieghoogte kan hand-
haven.
De draaiing rond de rotoras gebeurt door de verschillende toerentallen van beide hoofdrotors. Een geïntegreerd
stabilisatiesysteem (gyro) zorgt ervoor dat de staart tijdens de vlucht niet vanzelf naar de zijkant beweegt.
Bovendien beschikt de helikopter over een horizontaal geplaatste staartpropeller, die het model in zweefvlucht naar
voren of naar achteren kantelt en zo een voorwaartse- of achterwaartse vliegbeweging mogelijk maakt.
Voor de opname van foto's en video's wordt een camera tussen het landingsgestel aangebracht.
Het starten en landen van het model gebeurt automatisch met één druk op de knop.
Voor gebruik zijn er nog 3 batterijen van het type Micro/AAA (niet in de levering inbegrepen) verkrijgbaar.
Gebruik uitsluitend batterijen en geen accu's voor de bediening van de afstandsbediening (zender).
6. Veiligheidsinstructies
Bij schade die ontstaat door het niet naleven van de gebruiksaanwijzing, komt de waarborg/garan-
tie te vervallen. Wij zijn niet aansprakelijk voor gevolgschade!
Wij zijn niet aansprakelijk voor materiële schade of persoonlijk letsel veroorzaakt door verkeerd
gebruik of het niet opvolgen van de veiligheidsinstructies! In dergelijke gevallen komt de waarborg/
garantie te vervallen.
Uitgesloten van de productgarantie zijn normale slijtage bij gebruik (zoals versleten tandwielen) en
schade door ongevallen (zoals gebroken landingsbeugel of rotorbladen).
Geachte klant, deze veiligheidsinstructies zijn niet alleen bedoeld voor de bescherming van het product,
maar ook voor de bescherming van uw gezondheid en die van anderen. Lees daarom dit hoofdstuk aan-
dachtig door, voordat u het product in gebruik neemt!
7
a) Algemeen
Let op, belangrijke aanwijzing!
Het gebruik van het model kan materiële schade en/of persoonlijk letsel veroorzaken. Zorg er dus
voor dat u voor het gebruik van het model voldoende verzekerd bent; bijvoorbeeld via een aanspra-
kelijkheidsverzekering.
Als u al een aansprakelijkheidsverzekering hebt, controleer dan voordat u het model in gebruik
neemt of dit door uw verzekeringsmaatschappij wordt gedekt.
Let op: In verschillende landen is er een verplichte verzekering voor alle modelvliegtuigen!
Informeer uzelf over de lokale wettelijke voorschriften voor het gebruik van modelvliegtuigen. In
Duitsland bijvoorbeeld zijn de voorschriften voor een gebruiker van vliegtuigmodellen van welke
aard ook vastgelegd in de luchtvaartverordening. Overtredingen van de daar vermelde wettelijke
voorschriften kunnen leiden tot zware straffen en beperkingen op de dekking van de verzekering.
• Vanwegedeveiligheidendenormeringishetniettoegestaanditproductzelftemodicerenen/ofaan
te passen.
• Het apparaat is geen speelgoed en is niet geschikt voor kinderen jonger dan 14 jaar.
• Het product mag niet vochtig of nat worden.
• Gelieve u tot een ervaren modelsporter of een modelbouwclub te wenden als u nog niet genoeg kennis
heeft voor het gebruik van afstandsbediende modelbouwproducten.
• Laat verpakkingsmateriaal niet rondslingeren; dit kan voor kinderen gevaarlijk speelgoed zijn.
• Als u vragen hebt die niet door deze gebruiksaanwijzing kunnen worden beantwoord, kunt u contact met
ons of met een andere specialist opnemen.
• De bediening en het gebruik van afstandsbediende modelhelikopters moet geleerd worden! Als u nog
nooit een dergelijk model bestuurd heeft, moet u heel voorzichtig beginnen en u eerst vertrouwd maken
met de reacties van het model op de commando’s van de afstandsbediening. Wees alstublieft geduldig!
b) Vóór de ingebruikname
• Kies een geschikte locatie voor het gebruik van uw model.
• Houd u bij het inschakelen van de modelhelikopter aan de hieronder in een eigen hoofdstuk beschreven
procedure. Alleen op deze manier kan een afstemming tussen afstandsbediening en ontvanger plaats-
vinden, zodat uw model betrouwbaar reageert op de commando's van de afstandsbediening.
• Zorg ervoor dat er geen andere modellen worden gebruikt binnen het bereik van de afstandsbediening
op dezelfde 2,4 GHz-band (zendfrequentie). Controleer altijd of gelijktijdig gebruikte 2,4 GHz zendinstal-
laties uw model niet storen.
• Controleer de technische veiligheid van het model en de afstandsbediening. Let op zichtbare schade
zoals bijv. defecte stekkerverbindingen of beschadigde kabels. Alle beweegbare onderdelen van het
model moeten soepel werken, maar mogen geen speling in de lagers vertonen.
• De voor de werking noodzakelijke vliegaccu moet voor het gebruik worden opgeladen.
• Let bij de batterijen van de afstandsbediening altijd op een nog voldoende hoge restcapaciteit (gebruik
een batterijtester). Als de batterijen leeg zijn, moeten steeds alle batterijen vervangen worden, dus nooit
afzonderlijke batterijen.
8
c) Tijdens het gebruik
• Neem bij het gebruik van het product geen risico’s! Uw eigen veiligheid en die van uw omgeving is
uitsluitend afhankelijk van het verantwoorde gebruik van het model.
• Verkeerd gebruik kan ernstig persoonlijk letsel en materiële schade tot gevolg hebben! Houd daarom bij
het vliegen voldoende afstand tot personen, dieren en voorwerpen.
• U mag nooit proberen om de vliegende helikopter met de hand te grijpen en houd lichaamsdelen en
haren uit de buurt van roterende onderdelen zoals rotors of tandwielen.
• U mag het model alleen besturen als uw reactievermogen niet verminderd is. Vermoeidheid of beïnvloe-
ding door alcohol of medicijnen kunnen verkeerde reacties tot gevolg hebben.
• Vlieg nooit direct op toeschouwers of op uzelf af.
• De motoren, de motorregelaar en de vliegaccu kunnen heet worden tijdens het gebruik. Pauzeer daarom
5 à 10 minuten voordat u de vliegaccu weer oplaadt of voordat u het model met een reserve-vliegaccu
opnieuw start.
• Laat de afstandsbediening (zender) steeds ingeschakeld zolang het model in gebruik is. Schakel na de
landing altijd eerst de helikopter uit, voordat u de afstandsbediening uitschakelt.
• Schakel tijdens het gebruik de afstandsbediening nooit uit, zolang de modelhelikopter nog in werking is.
• Het model en de afstandsbediening mogen niet gedurende langere tijd aan direct zonlicht of grote hitte
blootgesteld worden.
• In het geval van een ernstige crash (bijvoorbeeld van een grote hoogte), kunnen de elektronische gyro-
sensoren worden beschadigd. Voordat een nieuwe vlucht plaatsvindt, moet daarom absoluut de vol-
ledige functie gecontroleerd worden!
• Bij een crash moet u meteen de rotormotoren uitschakelen. Draaiende rotors kunnen bij contact met
hindernissen resp. bij contact met obstakels worden beschadigd. Voor een nieuwe vlucht moeten deze
absoluut worden gecontroleerd op mogelijke scheuren of breuken!
• Om schade aan het model door een val als gevolg van onderspanning of een diepe ontlading van de
accu te voorkomen, raden wij u aan tijdens de vlucht op de lichtsignalen voor onderspanning te letten.
9
7. Voorschriften voor batterijen en accu’s
Het gebruik van batterijen en accu’s is tegenwoordig weliswaar vanzelfsprekend, maar er bestaan
toch tal van gevaren en problemen.
Houd daarom in ieder geval rekening met de volgende algemene informatie en veiligheidsvoor-
schriften voor het gebruik van batterijen en accu´s.
• Houd batterijen en accu’s uit de buurt van kinderen.
• Laat batterijen en accu’s niet rondslingeren. Er bestaat dan gevaar dat ze door kinderen of huisdieren
worden ingeslikt. Neem in dat geval onmiddellijk contact op met een arts!
• U mag batterijen/accu’s nooit kortsluiten, demonteren of in vuur werpen. Er bestaat explosiegevaar!
• Lekkende of beschadigde batterijen/accu’s kunnen bij contact met de huid chemische brandwonden
veroorzaken. Gebruik in dergelijke gevallen geschikte veiligheidshandschoenen.
• Gewone batterijen mogen niet opgeladen worden. Er bestaat brand- en explosiegevaar! Laad uitsluitend
batterijen op die daarvoor bestemd zijn en gebruik hiervoor een geschikte acculader. Batterijen (1,5 V)
zijn enkel geschikt voor eenmalig gebruik en moeten op de juiste manier worden weggegooid, wanneer
ze leeg zijn.
• Let bij het plaatsen van batterijen of bij het aansluiten van een lader op de juiste polariteit (plus/+ en
min/-). Bij onjuiste polariteit worden niet alleen de zender, maar ook het vliegmodel en de accu's bescha-
digd. Er bestaat bovendien brand- en explosiegevaar.
• Vervang steeds de volledige set batterijen. U mag geen volle en halfvolle batterijen door elkaar gebrui-
ken. Gebruik steeds batterijen van hetzelfde type en dezelfde fabrikant.
• U mag nooit batterijen en accu’s door elkaar gebruiken! Gebruik voor de afstandsbedieningszender
uitsluitend batterijen.
• Als u het model langere tijd niet gebruikt (bijv. als u het opbergt), moet u de batterijen uit de afstandsbe-
diening nemen om beschadigingen door lekkende batterijen te voorkomen.
• Schakel na gebruik de helikopter uit en verwijder de vliegaccu. Laat de helikopter niet ingeschakeld als
u deze niet gebruikt (bijv. tijdens transport of de opslag). Anders kan de vliegaccu diep worden ontladen,
waardoor deze onbruikbaar of zelfs vernield wordt!
• U mag de vliegaccu nooit direct na het gebruik opladen. Laat de vliegaccu in de helikopter steeds afkoe-
len, totdat hij weer op kamer- of omgevingstemperatuur is.
• U mag alleen accu’s opladen die niet beschadigd zijn. Als de uitwendige isolatie van de accu is bescha-
digd of als deze een andere vorm heeft of bol staat, mag de accu in geen geval worden opgeladen. In
dit geval bestaat er een acuut gevaar voor brand en explosies!
• U mag de omhulling van de vliegaccu nooit beschadigen, de folie niet doorknippen en niet met scherpe
voorwerpen in de accu prikken. Er bestaat brand- en explosiegevaar!
• Laat de vliegaccu tijdens het opladen niet zonder toezicht.
• Koppel de vliegaccu los van de USB-laadkabel als deze volledig is opgeladen.
10
8. Bedieningselementen van de zender
Afbeelding 1
1 Smartphonehouder
2 Aan-/uitschakelaar
3 Drukknop voor roltrim naar rechts
4 Drukknop voor roltrim naar links
5 Stuurknuppel voor achter- en nick-functie
6 Drukknop voor de foto-opname
7 Drukknop voor de video-opname
8 LED-functieweergave
9 Drukknop voor de beginners- en expertmodus
10 Drukknop voor de lichtfunctie
11 Stuurknuppel voor de pitch-functie
12 Drukknop voor de startfunctie
13 Drukknop voor de landfunctie
11
9. Zender in gebruik nemen
In deze gebruiksaanwijzing hebben de cijfers in de tekst steeds betrekking op de nevenstaande afbeelding
of afbeeldingen in de paragraaf. Daarom kunnen zoeknummers met hetzelfde nummer in verschillende
afbeeldingen verschillende locaties of besturingselementen markeren. Kruisverwijzingen naar andere af-
beeldingen worden met de desbetreffende afbeeldingnummers aangegeven.
De afbeeldingen op de afstandsbediening en het model in deze handleiding dienen slechts als voorbeeld.
Stickers, ontwerp en kleurstelling kunnen bij de standaard geleverde producten afwijken van de afbeeldin-
gen in de handleiding.
a) Batterijen plaatsen
Voor de stroomvoorziening van de zender hebt u 3 batterijen van het type Micro/AAA (niet in de levering inbegrepen).
Belangrijk!
Gebruik alleen batterijen (1,5 V/cel) en geen accu's (1,2 V/cel) voor de stroomvoorziening van de zender.
Ga als volgt te werk voor het plaatsen van de batterijen:
Gebruik een geschikte schroevendraaier om de bevesti-
gingsschroef (1) op de zender aan de achterkant van het
deksel van het batterijvak (2) los te draaien.
Druk de rusthendel (3) naar beneden en til het deksel van
het batterijvak omhoog.
Plaats 3 batterijen van het type Micro/AAA volgens de af-
beelding op de bodem van het batterijvak (4) met de juiste
polariteit. Het spiraalvormige veercontact (5) moet altijd
met de minpool van de batterij worden verbonden.
Hang eerst het deksel van het batterijcompartiment langs
onderin en klik vervolgens de vergrendelingshendel in de
zenderbehuizing.
Draai vervolgens de bevestigingsschroef van het deksel
van het batterijvak (1) weer vast.
Als de smartphonehouder niet nodig is, kan deze ook wor-
den gedemonteerd.
Druk hiervoor op het gegroefde oppervlak (6) en trek de
houder omhoog uit de zenderbehuizing.
Voor het plaatsen van de houder duwt u deze van boven
in de zenderbehuizing en klikt u de vergrendeling terug
op zijn plaats.
Afbeelding 2
12
b) Zender inschakelen
Druk van boven op de aan-/uitknop (zie ook afbeelding
1, pos. 2).
De zender geeft twee korte signaaltonen en het LED-
display (zie ook afbeelding 1, pos. 8) begint langzaam te
knipperen.
Na korte tijd brandt de LED-indicator continu en geeft aan
dat de zender voldoende vermogen heeft.
Om de zender weer uit te schakelen, drukt u nogmaals op
de aan-/uitschakelaar.
Als de stroomvoorziening voor het gebruik van de zender
volgens de voorschriften onvoldoende zou zijn, dan begint
de led-aanduiding (zie afbeelding 3, pos. 8) langzaam te
knipperen Bovendien geeft de zender korte signaaltonen.
Beëindig in dit geval onmiddellijk het vliegen van de helikopter en plaats een nieuwe set batterijen in de zender.
Afbeelding 3
13
10. Modelhelikopter in gebruik nemen
a) Vliegaccu laden
De vliegaccu wordt met behulp van de meegeleverde USB-oplaadkabel opgeladen.
Omfotograscheredenenisdelaadkabelindebovensteafbeeldingvanafbeelding4ingewikkeldetoe-
stand te zien. Vóór het eerste gebruik moet de kabelbinder geopend en de laadkabel op de gehele lengte
afgerold worden.
Sluit de connector van de omgekeerde polariteit van de
laadkabel (1) aan op de verbindingsstekker (2) van de
vliegaccu (3).
Sluit vervolgens de USB-stekker (4) van de laadkabel aan
op een USB-aansluiting van een computer/notebook of op
een USB-lader. De led voor oplaadcontrole in de USB-
stekker (5) licht op en geeft zo het opladen aan.
Belangrijk!
De uitgangsstroom van de USB-aansluiting
moet minimaal 500 mA zijn.
Als de oplaadprocedure is voltooid en de vluchtaccu vol-
ledig is opgeladen, licht de rode led in de USB-connector
op.
Verbreek direct na het voltooien van de oplaadprocedure
de verbinding van de vliegaccu met de oplaadkabel en
trek de USB-stekker van de oplaadkabel uit de computer/
laptop resp. lichtnetadapter.
Opgelet!
Sluit de USB-kabel niet aan op een USB-hub
zonder eigen lichtnetadapter (bijv. een USB-
poort van een toetsenbord o.i.d.), omdat de
stroom voor de oplaadfunctie hier niet voldoen-
de is.
Het besturingssysteem herkent na het aansluiten van de oplaadkabel geen nieuwe hardware, aangezien de USB-
poort alleen wordt gebruikt voor het opladen. Houd er rekening mee dat de USB-poort van een computer/notebook
meestal alleen dan actief is, als de computer/notebook is ingeschakeld.
Wij adviseren u daarom de oplaadkabel alleen dan op de computer/notebook aan te sluiten, als deze ingeschakeld is.
Belangrijk!
Laad de vliegaccu uitsluitend met behulp van de bijbehorende oplaadkabel op. Probeer nooit om de accu
met andere of ongeschikte oplaadhulpmiddelen te laden! Laadt de vliegaccu alleen als u het oplaadproces
ook kunt bewaken.
Afbeelding 4
14
b) Rotorbladhouders controleren
Opdat de 4 hoofdrotorbladen (1) zich tijdens het vliegen
vanzelf in een hoek van 180° t.o.v. elkaar kunnen afstel-
len, mogen de 4 bevestigingsschroeven voor de bladen
(2) die van boven in het blad steken, niet te stevig worden
vastgedraaid.
Als u de modelhelikopter 90° opzij kantelt, moeten de ro-
torbladen zelf naar beneden kunnen klappen zoals weer-
gegeven in de bovenstaande afbeelding 5.
Opgelet!
Draai de bevestigingsschroeven voor de bla-
den echter niet compleet los, omdat de spoor-
loop van de rotorbladen dan niet meer klopt en
de punten van de bladen niet meer op dezelfde
hoogte zitten.
Opgelet!
Gebruik voor het vastdraaien van de schroeven
een geschikte schroevendraaier en let erop dat
u niet met te veel kracht werkt. De schroef-
draadgangen resp. het schroefmateriaal kan
anders beschadigd raken.
c) Controle van de centrifugaalgewichtsstang
Net als de hoofdrotorbladen moet ook de centrifugaalge-
wichtsstang (1) aan de bovenste rotor gemakkelijk be-
weegbaar zijn.
Beweeg de centrifugaalgewichtsstang met één hand op
en neer (zie pijlen in afbeelding 6) en controleer hierbij of
de kogelgewrichten (2) soepel lopen.
De mechanica moet soepel werken, mag echter geen spe-
ling in de lagers vertonen.
Afbeelding 5
Afbeelding 6
15
d) Plaatsen van de vliegaccu
De vliegaccu (1) wordt vanaf de achterkant in de accusleuf
(2) ingeschoven.
De vliegaccu moet hierbij zodanig worden gedraaid dat de
aansluitstekker (3) zich bovenaan bevindt.
Schuif de accu zo ver mogelijk in de sleuf zodat de stekker
van de vliegaccu in de aansluiting van de modelhelikopter
(4) kan grijpen.
De aansluiting bevindt zich boven de zwenkbare came-
ralens (5).
De juiste aansluiting kan eenvoudig worden gecontroleerd
als de helikopter een beetje naar de zijkant wordt gekan-
teld en vervolgens van onderaf wordt bekeken.
Afbeelding 7
16
e) Inschakelen van de helikopter
Bij het inschakelen dient de modelhelikopter en de afstandsbedieningszender zich in de onmiddellijke omgeving van
elkaar bevinden. Dit is belangrijk, omdat het model bij het inschakelen digitaal wordt gekoppeld aan de zender. Pas
daarna reageert het model op de besturingsbevelen van de zender.
Belangrijk!
Bij het inschakelen mag er zich geen tweede 2,4 GHz-zender in de onmiddellijke nabijheid bevinden.
Ga als volgt te werk:
• Plaats de helikopter met een volledig opgeladen vlieg-
accu op een vlakke ondergrond.
• Schuif de aan-/uitschakelaar (1) aan de rechterkant van
de helikopter van de voorste positie "OFF" naar de ach-
terste positie "ON".
• De witte LED onder de cabinekap en de zijdelingse
LED's beginnen te knipperen. De helikopter wacht nu
op het zendersignaal.
• Schakel de zender in met de aan-/uitschakelaar. De
LED in de zender begint te knipperen.
• De helikopter en de zender voeren nu het verbindings-
proces uit. Gedurende deze tijd knipperen de LED's in
de helikopter.
• Als het verbindingsproces is geslaagd, gaan de witte LED onder de kap en de rode zender-LED permanent bran-
den. De twee zijdelingse LED's op de helikopter knipperen afwisselend rood en blauw.
• Het model is nu gereed voor gebruik.
Belangrijk!
Tijdens de koppelingsfase wordt ook de interne stabilisatie-elektronica afgestemd. Daarom mag het model
in deze tijd niet worden bewogen of gedraaid.
Juiste verbinding controleren:
De juiste koppeling tussen model en zender kan gemakkelijk worden gecontroleerd. Druk de drukknop voor de licht-
functie meerdere keren (zie afbeelding 1, pos 10) en controleer of de led-verlichting van het model iedere keer als u
op de knop drukt aan- resp. uit gaat.
Opgelet, belangrijk!
Voordat u de helikopter mag laten vliegen, moet u eerst met volgende informatie rekening houden.
Afbeelding 8
17
11. Basisinformatie over het besturen van de
modelhelikopter
Voordat uw model in gebruik genomen kan worden, dient u eerst de beschikbare besturingsmogelijkheden te leren
kennen om veilig met het model te kunnen vliegen. De modelhelikopter wordt met behulp van de twee stuurknuppels
van de afstandsbediening bestuurd.
Hierbij staan de volgende functies ter beschikking:
Hoogtefunctie
Met behulp van de pitch-functie wordt de vlieghoogte van de helikopter beïnvloed (zie afbeelding 9). De besturing
vindt plaats met de linker stuurknuppel (zie ook afbeelding 1, pos. 11). Daartoe kan deze van de middelste stand uit
naar boven en naar beneden worden bewogen. Aangezien de invalshoek van de rotorbladen niet gewijzigd kan wor-
den, gebeurt de regeling van de vlieghoogte via een gezamenlijke toerentalwijziging van beide rotors.
Als de stuurknuppel zich in de middelste positie bevindt, zweeft de helikopter op gelijkblijvende hoogte. Als de stuur-
knuppel omhoog wordt bewogen, verhoogt de snelheid van beide rotors en stijgt de modelhelikopter omhoog (zie
donkere pijlen in afbeelding 9). Als de stuurknuppel omlaag wordt bewogen, verlaagt de snelheid van beide rotors en
daalt de modelhelikopter omlaag (zie heldere pijlen in afbeelding 9).
Afbeelding 9
18
Staartfunctie
Aangezien de modelhelikopter twee contraroterende rotors heeft, ontstaat er geen draaimoment aan de rotoras. De
helikopter heeft dus geen functionele staartrotor nodig voor de stabilisering. Om het model om de verticale as te
draaien, draaien de twee hoofdrotors met iets verschillende snelheden. Afhankelijk van welke van de beide hoofdro-
tors sneller of langzamer draait, zal het model naar links of naar rechts bewegen (zie afbeelding 10).
De bediening van de staartfunctie gebeurt met de rechter stuurknuppel (zie afbeelding 1, pos. 5). Als de knuppel iets
naar links wordt gestuurd, draait de punt van de romp naar links (zie de donkere pijlen in afbeelding 10). Als u naar
rechts stuurt, draait de punt van de romp eveneens naar rechts (zie de heldere pijlen in afbeelding 10).
Afbeelding 10
Nick-functie
Met behulp van de nick-functie kunt u de helikopter naar voren en achteren kantelen (zie afbeelding 11). Daarvoor
bevindt zich aan de staart van de helikopter een elektromotor met een horizontaal geplaatste propeller. Afhankelijk
van de draairichting van de staartpropeller wordt de staart van de helikopter naar beneden of naar boven gedrukt.
In een zweefvlucht waarbij de helikopter horizontaal staat, draait de staartpropeller niet (zie afbeeldingen 9 en 10).
De bediening gebeurt met de rechter stuurknuppel (zie ook afbeelding 1, pos. 5). Als de knuppel iets naar voren wordt
geduwd, wordt de staart omhoog gebracht en vliegt het model naar voren (zie donkere pijlen in afbeelding 11). Trek
de knuppel naar achteren, de staart wordt verlaagd en het model vliegt achteruit (zie de lichtpijlen in afbeelding 11).
Afbeelding 11
19
12. Praktische vliegtips voor de start
Ook al kan het model later in een krappe ruimte worden gevlogen, raden wij u aan om voor de eerste vliegpogingen
een vrije ruimte van ong. 3 x 3 m te kiezen.
Als u de eerste vlucht in de vrije natuur maakt, moet het absoluut windstil zijn.
Sta direct achter uw helikopter. Want als u uw model van achteren ziet, reageert uw model op dezelfde wijze als u
het ziet op de stuurcommando´s rechts, links, voor en achter. Als uw model echter met de kansel naar u is gericht,
reageert hij vanuit uw oogpunt in precies de tegenovergestelde richting als waarnaar u stuurt.
Laat de helikopter na de start tot ooghoogte opstijgen. Zo kan de vliegpositie optimaal worden herkend en vliegt de
helikopter duidelijk stabieler dan vlak bij de grond. Als de helikopter zo laag vliegt dat de door de rotors naar onder
geblazen lucht tot de grond reikt (grondeffect), is de vliegpositie duidelijk minder stabiel.
Opgelet, belangrijk!
Als de rotors op weerstanden stoten en geblokkeerd raken of het model kantelt, schakel dan onmiddellijk
de aandrijfmotoren van de rotors dan direct uit. Beweeg hiervoor de stuurknuppel voor de pitch-functie (zie
ook afbeelding 1, pos. 11) naar de laagste positie en houd de stuurknuppel in deze positie.
Probeer nooit om de vliegende helikopter met de hand te grijpen. Er bestaat verhoogd gevaar op letsel!
Om een schadelijke diepe ontlading van de vliegaccu te voorkomen, moet u onmiddellijk landen als de witte LED in
de modelhelikopter begint te knipperen.
Laat de vliegaccu en de modelhelikopter voldoende tijd hebben om af te koelen voordat u de accu opnieuw oplaadt
en met een reserveaccu opnieuw opstart.
De zender heeft een beperkte reikwijdte van ong. 30 m. Laat het model dus niet te ver wegvliegen. Als
de helikopter geen geldig afstandsbedieningssignaal meer ontvangt, zal hij zonder stuurloos op de grond
vallen. Hierdoor kan hij aanzienlijk worden beschadigd.
20
13. Kalibratie van de positiesensors
Voordat u de helikopter start, moet u de positiesensoren kalibreren. Dit zorgt ervoor dat de helikopter stil op zijn plaats
zweeft en niet automatisch in één richting en zonder een commando vliegt.
Ga daarbij als volgt te werk:
• Plaats vervolgens de operationele helikopter op een effen, vlakke ondergrond.
• Schakel eerst de helikopter en aansluitend de zender in. Wacht tot het verbindingsproces is voltooid en de witte
LED onder de cabinekap en de rode LED in de zender permanent oplichten.
• Beweeg aansluitend de linker stuurknuppel (zie ook af-
beelding 1, pos. 11) naar beneden en de rechter stuur-
knuppel (zie ook afbeelding 1, pos. 5) naar rechtsonder.
• Houd de twee stuurknuppels in deze positie.
• De zender geeft twee signaaltonen en de LED's in de
helikopter beginnen te knipperen.
• Als de witte LED in de helikopter weer permanent op-
licht en de zijdelingse LED's rood en blauw knipperen,
is de kalibratie voltooid. De stuurknuppel kan terug naar
de middelste positie worden geleid.
Afbeelding 12
21
14. Starten van de helikopter
Nadat de helikopter en zender zijn ingeschakeld en de sensoren met succes zijn gekalibreerd, kan de helikopter
worden gestart.
Ga achter de modelhelikopter staan en druk kort op de
drukknop om te starten (zie afbeelding 13a, pos. 12). De
beide rotors beginnen te draaien en verhogen het toeren-
tal tot de helikopter los komt van de grond en overgaat in
de stijgvlucht.
Na de klimvlucht vermindert het model automatisch het
motorvermogen op een hoogte van ong. 80 cm en zweeft
het ter plaatse.
Nu kan het model worden bestuurd met behulp van de
afstandsbediening volgens de hierboven beschreven pro-
cedure.
De helikopter is uitgerust met een automati-
sche hoogtestabilisatie.
Deze stabilisatie neemt de luchtdruk als referentie voor de actuele vlieghoogte. Aangezien de meetwaar-
den bij minimale hoogtewijzigingen slechts gering wijzigen, kunnen lichte schommelingen in de vlieghoogte
niet worden vermeden.
15. Landen van de helikopter
Als de helikopter zich in zweefvlucht bevindt, bedient u de
knop voor de automatische landingsfunctie (zie afbeelding
13b, pos. 13).
Het is belangrijk dat bij de landing zich geen hindernis on-
der het model bevindt, waar de modelhelikopter tijdens het
dalen tegenaan kan botsen.
De helikopter vermindert nu automatisch de vlieghoogte,
totdat deze weer op het landingsgestel staat. Tijdens de
landingsprocedure is de helikopter nog steeds bestuur-
baar via de staart- knikfunctie en kan het landingspunt
indien nodig worden gecorrigeerd.
De rotors blijven nadat de helikopter geland is automa-
tisch stilstaan.
Afbeelding 13b
Afbeelding 13a
22
16. Trimmen van de helikopter
Mocht de modelhelikopter de neiging hebben, de romp voortdurend naar een kant te draaien, heeft u de mogelijkheid
het model te trimmen.
Bij iedere bediening van een trimknop wordt de trim met één stap versteld en wordt de verstelling met een
korte signaaltoon bevestigd.
Als de knop ingedrukt wordt gehouden, dan laat de zender snel op elkaar volgende signaaltonen horen en
geeft zo de stapsgewijze verstelling van de trim aan.
Wanneer de trim-eindpositie is bereikt, geeft de zender geen signaaltoon meer af.
De middenpositie van de trim wordt akoestisch weergegeven met een langere pieptoon.
Als de helikopter zich met de romppunt naar rechts wil draaien, houdt dan de drukknop voor het trimmen naar links
ingedrukt (zie ook afbeelding 1, pos 4). Houd de knop zolang ingedrukt totdat het model niet langer de neiging heeft
om naar rechts te draaien (zie heldere pijlen in afbeelding 14).
Als de romppunt naar links draait, dan moet er een trimcorrectie worden uitgevoerd met de drukknop voor het trimmen
naar rechts (zie ook afbeelding 1,pos. 3) (zie donkere pijlen in afbeelding 14).
Afbeelding 14
Praktische tip:
Door aanbrengen van kleine extra gewichten aan de punt van de romp of aan de achterkant, kan de mo-
delhelikopter worden uitgebalanceerd, zodat deze in zweefvlucht niet naar voren of naar achteren vliegt.
In de praktijk is het echter nuttig gebleken om de helikopter enigszins rationeel te vliegen. Hij zal dan
onmiddellijk na het starten in een zeer langzame voorwaartse vlucht overgaan zonder door de zender naar
voor wordt gestuurd.
23
17. Beginners- en expertmodus
De afstandsbediening biedt u de mogelijkheid om de bedieningsgevoeligheid van de helikopter individueel aan te
passen met behulp van de schakelaar voor beginners en experts.
• Beginnersmodus
In de beginnersmodus reageert de helikopter minder sterk op de besturingsbevelen van de zender en laat zich dus
zeer gevoelig besturen. Deze modus is ideaal geschikt voor beginners, die voor de eerste keer met de helikopter
vliegen.
• Expertmodus
In de expertmodus staat de maximale stuurgevoeligheid tot uw beschikking. Deze instelling is bestemd voor
ervaren gebruikers en voor gebruik van de helikopter in de vrije natuur.
Activering van de verschillende vliegmodi:
Na het inschakelen bevindt de zender zich automatisch in de beginnersmodus.
Druk kort op de drukknop voor de beginnersmodus en
expertmodus om van de beginnersmodus naar de expert-
modus om te schakelen. (zie ook afbeelding 1, positie 9).
De zender geeft de activering van de expertmodus aan
door twee korte signaaltonen af te geven.
Als er weer op de toets wordt gedrukt, schakelt de zender
terug naar de beginnersmodus. Hierbij wordt er een sig-
naaltoon gegeven.
Afbeelding 15
24
18. Smartphone-app installeren
De helikopter beschikt over een Wi-Fi-functie en kan dus met een smartphone via de WLAN worden verbonden. Na
een succesvolle verbinding kunnen de beelden van de helikoptercamera op de smartphone worden bekeken. Indien
nodig kunnen de camerabeelden als foto of video op de smartphone worden opgeslagen. Bovendien kan de helikop-
ter ook via de smartphone worden bestuurd.
Hiervoor moet een speciale app op de smartphone worden geïnstalleerd. Er ontstaan hiervoor eventueel alleen
kosten, die door een download gewoonlijk kunnen ontstaan. De app zelf is gratis.
Scan, afhankelijk van het besturingssysteem (Android of iOS) één van de volgende QR-codes. Door het scannen
wordt u automatisch naar de huidige versie van de app "FHDFPV" geleid.
Android iOS
Als alternatief kunt u zoeken naar het iOS-besturingssysteem in de "Apple Store" en naar het Android-besturingssys-
teem in de "Google Play Store" naar de FHDFPV-app.
a) Open de app
U kunt de app openen nadat u deze met succes op uw smartphone hebt geïnstalleerd.
Aangezien de app doorlopend verder wordt ontwikkeld, kan het zijn dat er in de huidige app nieuwe func-
ties zijn geïntegreerd die nog niet in deze handleiding zijn opgenomen. Als er in dit geval vragen over de
functionaliteit opkomen, gebruik dan de hulpfunctie van de app.
In afbeelding 16 ziet u de startpagina van de app. er zijn vier keuzemogelijkheden:
1 Vraagtekensymbool = hulp openen
2 Tandwielsymbool = instellingen uitvoeren
3 WLAN-symbool=Vragenomwi-verbinding
4 Afspeelsymbool = App starten
Afbeelding 16
25
b) Hulpfunctie
U kunt met behulp van het vraagtekensymbool (zie afbeelding 16, pos. 1) de actuele hulpfunctie openen. Deze functie
is nuttig als de actuele versie van de app van de in deze handleiding beschreven versie afwijkt.
U kunt met de veegfunctie naar links en rechts door de pagina's bladeren. Als alternatief kunnen ook de pijlpictogram-
men (1) worden gebruikt, die tegelijkertijd ook aangeven of er extra hulppagina's beschikbaar zijn.
Met het retoursymbool (2) kan er terug naar de startpagina worden overgeschakeld.
Afbeelding 17
c) Instelmogelijkheden
Als u "Settings" (zie Afbeelding 16, item 2) hebt geselec-
teerd, verschijnt er een nieuwe weergave (Afbeelding 18)
waarin u de volgende functies kunt instellen:
"Right hand mode":
Als de functie is uitgeschakeld, gedragen de virtuele stuur-
knuppels op de smartphone (zie afbeelding 20, pos. 14)
zich op dezelfde manier als de stuurknuppels op de mee-
geleverde zender (besturingsmodus 2). Als deze functie is
geactiveerd, dan zijn bij de virtuele stuurknuppels op de
smartphone de knik- en de vlieghoogtefunctie omgekeerd
(besturingsmodus 1).
"Language settings":
Met deze instelling kan de taal voor het helpmenu worden geselecteerd. We raden u aan de fabrieksinstelling "En-
glish" te behouden.
"background settings":
Deze instelling selecteert de achtergrondafbeelding voor de startpagina van de app. Naast de fabrieksafbeelding kan
"Default" ook een foto uit het te selecteren fotoalbum van de smartphone zijn.
"SD card format":
Met deze functie kan de SD-kaart in de smartphone worden geformatteerd.
"SD card capacity":
Hier kunt u de capaciteit van de gebruikte SD-kaart weergeven.
Als het WLAN-symbool op de startpagina wordt geactiveerd (zie afbeelding 16, pos. 3) wordt ingescha-
keld, wordt u gevraagd de helikopter via WLAN met uw smartphone te verbinden. Als de verbinding al is
gemaakt, wordt u gevraagd om het afspeelsymbool in te schakelen.
Afbeelding 18
26
d) Overzicht van functies en knoppen
Als u de knop "Afspelen" selecteert (zie afbeelding 16, pos. 4), wordt de volgende gebruikersinterface geopend:
Afbeelding 19
De in afbeelding 19 getoonde symbolen hebben de volgende functies:
1 Terug naar startpagina van de app
2 Het maken van een foto met de helikoptercamera. De opslag van de foto's vindt plaats op de smartphone.
3 Het maken van een video met de helikoptercamera. De opslag van de video's vindt plaats op de smartphone.
4 Opgeslagen foto's en video's bekijken op de smartphone.
5 Omschakeling van de besturingsgevoeligheid. De besturingsgevoeligheid is 30%, 60% en 100% (beginners-,
sport- en expertmodus).
6 Stabilisatieknop voor de vlieghoogte (modus "Fixing height"). Met de modus "Fixing height" wordt de virtuele
besturing voor modellen met automatische hoogtestabilisatie omgeschakeld.
7 In de modus zwaartekrachtsensor wordt de knik- en staartbeweging van de helikopter door kantelen en wenden
van de smartphone bestuurd.
8 Virtuele stuurknuppel incl. trimaanduiding weergeven of verbergen.
9 Overige instelpunten weergeven en verbergen.
10 Het camerabeeld wordt verticaal gespiegeld door op de knop "REV" te drukken.
11 VR-omschakeling om de smartphone in een VR-bril (niet in de leveringsomvang inbegrepen) te kunnen gebruiken.
12 Knop voor het muziekarchief om video's op te nemen tijdens het opnemen met muziek.
13 Foto- of video-opnames met handgebaren besturen.
27
Als er op de knop voor de integratie van de virtuele stuur-
knuppel (zie Afbeelding 19, pos. 8) wordt gedrukt, worden
verdere weergaven en knoppen weergegeven:
14 Virtuele stuurknuppel
15 Knoppen en trimindicator
16 Knop voor kalibratie van de sensors
17 Knop voor de "volgmodus*
18 Knop voor de Headless-modus*
19 Knopvoordeipfunctie*
20 Knop voor spraakbesturing
* In samenhang met de helikopter met dubbele rotor is
deze functie niet bruikbaar.
Als de knop voor destabilisatie van de vlieghoogte ("Fixing
height"-Modus) wordt ingedrukt, worden andere knoppen
weergegeven:
21 Knop voor de automatische start
22 Knop voor de automatische landing
23 Knop voor het noodstopcircuit van de motoren
Opgelet, belangrijk!
De in de afbeeldingen 19 tot 21 weergegeven achtergrondafbeeldingen verschijnen alleen als de app is
geactiveerd zonder dat de helikopter werd geactiveerd. Als de helikopter wordt ingeschakeld en is gekop-
peld met de smartphone, verschijnt het huidige camerabeeld op de achtergrond.
Afbeelding 20
Afbeelding 21
28
19. Vliegen in FPV-modus
Door de live overdracht van de camerabeelden op de smartphone is het zgn. "FPV-bedrijf" (FPV = First Person View
= vliegen op het videobeeld) mogelijk.
Om het camerabeeld naar de smartphone over te dragen, gaat u als volgt te werk:
• Neem eerst de helikopter en vervolgens de zender in
bedrijf. De witte LED in de helikopter en de rode LED in
de zender moeten permanent oplichten.
• Roep met uw smartphone in het gebied Instellingen het
instellingenmenu voor de WLAN-verbindingen op.
• De WLAN-verbinding van de helikopter verschijnt
na korte tijd op het scherm van de smartphone (bijv.
KY720-632cd9).
• Activeer deze draadloze verbinding zodat de helikopter
en de smartphone gegevens met elkaar kunnen uitwis-
selen.
• Verlaat het gebied instellingen en open de helikopter-
app "FHDFPV".
• Zodra u de knop "Play" activeert, toont de smartphone
het actuele camerabeeld.
• Pas de optiek van de camera (1) aan door de gewenste
kantelhoek handmatig in te stellen.
• Plaats nu de smartphone tussen de klemmen (2) van de
camerahouder op de zender.
• De helikopter is klaar voor de FPV-vlucht.
Indien nodig kan de smartphone ook in een videobril worden geplaatst. In dit geval moet het beeld worden
omgeschakeld met behulp van de knop voor VR-omschakeling (zie afbeelding 19, pos. 11). Het grote to-
taalbeeld wordt vervolgens opgesplitst in twee afzonderlijke beelden om een 3D-effect in de bril te creëren.
Opgelet!
Puur FPV-bediening brengt een ongevalsrisico met zich mee omdat u obstakels misschien niet of niet op
tijd kunt zien door de camerabeelden. Daarom moet FPV-bediening altijd door een copiloot worden geob-
serveerd, zodat deze tijdig kan waarschuwen voor gevaren. Het kost ook veel oefening om het model via
FPV-bediening te besturen. Zorg er bovendien vooral in de leerfase voor dat het geselecteerde vliegveld
vrij is van obstakels en ver weg van mensen, dieren, gebouwen en wegen.
Voor een storingsvrije overdracht van videosignalen mogen geen andere zenders op het 2,4 GHz zendbe-
reik van het model aanwezig zijn. De functie "Bluetooth
®
" op de smartphone moet zijn gedeactiveerd.
Afbeelding 22
29
20. Foto's en video's (op)nemen
Let op de wettelijke regelingen van uw land betreffende het maken van foto's en video-opnamen van per-
sonen, objecten en inrichtingen en de publicatie hiervan. U alleen heeft de volledige verantwoordelijkheid
voor het geval dat door gebruik van de camera rechten, wetten of regelgeving geschonden wordt.
a) Foto- en video-opnames met de afstandsbedieningszender
Ga als volgt te werk om foto's en foto's te maken met behulp van de afstandsbediening:
• Neem de helikopter en de afstandsbediening in bedrijf
en koppel de helikopter met uw smartphone. De exacte
procedure is beschreven in de vorige paragraaf "Vlie-
gen in FPV-modus".
• Om het camerabeeld als foto op te slaan, drukt u op de
drukknop voor het maken van een foto op de afstands-
bedieningszender (zie ook afbeelding 1, pos. 6).
• Om de video-opname te starten, drukt u op de knop
voor video-opname op de afstandsbediening zender
(zie ook afbeelding 1, pos. 7).
• Linksboven in het scherm verschijnt een rode stip en de
duur van de opgenomen video wordt weergegeven (zie
ook afbeelding 24).
• Druk nogmaals op de knop voor de video-opname om de video-opname te beëindigen.
Praktische tip:
Als een video tijdens de vlucht wordt opgenomen, is het noodzakelijk om de helikopter gevoelig en zonder
hectische besturingsbewegingen te laten vliegen. Bij jachtige stuurbewegingen werkt de video zeer onrus-
tig.
b) Foto- en video-opnames met behulp van de smartphone
Als alternatief voor de afstandsbediening, kan de opname van foto's en video's ook worden gemaakt met behulp van
de smartphone-app.
Als de smartphone is gekoppeld met de helikopter en het
camerabeeld op het scherm verschijnt, moet gewoon de
knop voor foto-opnames (zie ook afbeelding 19, pos. 2)
of de knop voor video-opnames (zie afbeelding 19, item
3) worden getikt.
Om de video-opname te stoppen, moet opnieuw op de
knop voor de video-opname worden getikt.
Afbeelding 23
Afbeelding 24
30
c) Foto- en video-opnames met behulp van gebarenbesturing
Als de knop voor de gebarenbesturing (zie ook Afbeelding
19, pos. 13) werd geactiveerd, worden in de linker afbeel-
dingsrand een platte hand (24) en een vuist (25) en een
kader weergegeven in het camerabeeld.
Als de persoon in het beeld of in het kader zijn hand heen
en weer beweegt, wordt er na drie seconden een foto ge-
maakt. De drie seconden worden weergegeven als Count
Down op het scherm.
Als de persoon in het beeld zijn hand voor zijn vuist balt,
wordt de video-opname na drie seconden gestart. Om de
opname te stoppen, moet de vuist opnieuw worden ge-
bald.
Let op:
Om de gebaarbesturing goed te laten werken, moet de persoon de handsignalen naast het lichaam maken
en niet voor het lichaam (zie ook de helpfunctie in de app). Bovendien moeten de afstand tot de camera
(ong. 2 meter) en de lichtomstandigheden goed zijn.
d) Muziekvideo's opnemen
Indien gewenst, kan achtergrondmuziek samen met de video worden opgenomen.
Als u de knop voor het muziekarchief (zie ook afbeelding 19, pos. 12) activeert, komt u in de muzieklijst. U hebt vervol-
gens de keuze tussen vooraf ingestelde nummers "Popular songs" (zie afbeelding 26, pos. 26) of de lokale muzieklijst
"local music" (zie afbeelding 26, pos. 27).
Afbeelding 26
Door op de weergavepijl te tikken, kan de gewenste titel worden afgespeeld of beluisterd.
Nadatuéénvandenummersmet"Conrm"hebtgeselecteerd,schakelthetschermterugnaarhetcamerabeeld.
Bovendien wordt links in de afbeelding een muzieksleutel weergegeven (zie afbeelding 26, pos. 28).
Als u nu de video-opname start, wordt de muziek samen met de video opgenomen.
In de huidige status van de app werkt de video-opname met muziek alleen als ook de helikopter via de app
wordt bestuurd (zie het volgende hoofdstuk).
Afbeelding 25
31
21. De smartphone als afstandsbediening
Let op, belangrijke aanwijzing!
De besturing van de helikopter per smartphone is duidelijk trager dan de besturing via de meegeleverde
zender van de afstandsbediening. Daarom vereist het wat oefening, totdat men aan de besturing is ge-
wend. Voer daarom de eerste vliegpogingen op een voldoende groot oppervlak uit, zodat de helikopter niet
tegen mensen, dieren of voorwerpen kan vliegen.
Praktische tip:
Om de helikopter beter op de bewegingen van de virtuele stuurknuppel te laten reageren, moet u met
behulp van de knop voor omschakeling van de besturingsgevoeligheid (zie afbeelding 19, pos. 5) de be-
sturingsgevoeligheid op 60% of 100% instellen.
Wij raden voor de eerste vliegpogingen een windstille dag en een voldoende groot vlieggebied zonder hindernissen
aan.
a) De smartphone met de helikopter verbinden
Om de smartphone als afstandsbediening te gebruiken, moet deze worden verbonden in plaats van de zender van
de afstandsbediening met de helikopter.
Ga daarbij als volgt te werk:
• Schakel eerst de helikopter in. De drie LED's in de helikopter knipperen.
• Roep daarna met uw smartphone in de instellingen het instelmenu voor de WLAN-verbindingen op.
• De WLAN-verbinding van de helikopter verschijnt na korte tijd op het scherm van de smartphone. (bijv. KY720-
632cd9).
• Activeer deze draadloze verbinding zodat de helikopter en de smartphone gegevens met elkaar kunnen uitwis-
selen.
• Verlaat het gebied instellingen en open de helikopter-app "FHDFPV".
• Zodra u de Knop "Play" activeert, toont de smartphone het actuele camerabeeld.
Afbeelding 27
32
• Pas indien nodig de optiek van de camera aan door de gewenste kantelhoek handmatig in te stellen (zie afbeelding
22).
• Stel de waarde in op 60% of 100% met de knop voor de omschakeling van de besturingsgevoeligheid (zie ook
afbeelding 19, pos. 5).
• Druk aansluitend op de knop voor de weergave van de virtuele stuurknuppels en de trimindicators (zie ook Afbeel-
ding 19, pos. 8). Op dit moment vindt het verbindingsproces plaats en licht de witte LED in de helikopter permanent
op.
• Druk nu op de knop voor de automatische hoogtestabilisatie (zie ook afbeelding 19, pos. 6). De linker virtuele stuur-
knuppel beweegt van onder naar het midden en de knoppen voor de automatische start (zie ook afbeelding 21, pos.
21) en voor de automatische landing (zie ook afbeelding 21, pos. 22) worden weergegeven.
• De helikopter is nu klaar om te worden bestuurd via de smartphone.
b) Besturing van de helikopter met de smartphone
Net als met de afstandsbediening moeten de positiesensoren ook vóór de eerste start bij de besturing met de smart-
phone worden gekalibreerd.
Plaats hiervoor het model op een vlakke ondergrond en druk vervolgens op de sensorkalibratieknop (zie ook afbeel-
ding 20, pos. 16). Tijdens de kalibratie knipperen de LED's op de helikopter. Als de kalibratie is voltooid, licht de witte
LED continu op en knipperen de zijdelingse LED's rood en blauw.
De modelhelikopter kan nu worden gestart.
Druk hiervoor op het startvlak voor de automatische startfunctie (zie ook afbeelding 27, pos. 21). Met de twee virtuele
stuurknuppels kunt u de helikopter nu op dezelfde manier besturen als met de meegeleverde afstandsbedienings-
zender.
Naast de staarttrimming biedt de smartphone nog steeds een functionele nicktrimming (zie trimbalken aan de rechter
afbeeldingsrand in afbeelding 27), die niet beschikbaar is op de afstandsbediening.
Het is daarnaast ook mogelijk om de motoren in noodgevallen te stoppen met de noodstopknop (zie afbeelding 21,
pos. 23).
33
c) Speciale functies bij de besturing met de smartphone
Modus zwaartekrachtsensor
Houd de smartphone horizontaal en met het scherm naar boven gericht. Nu kan de knop voor de zwaartekrachtsen-
sormodus (zie afbeelding 19, pos. 7) worden geactiveerd. De rechter virtuele stuurknuppel reageert niet meer op de
vingeraanraking, maar op het draaien en kantelen van de smartphone.
Belangrijk!
Voordat u deze functie tijdens de vlucht activeert, moet u zich vertrouwd maken met de besturing terwijl de
helikopter zich nog op de grond bevindt.
Spraakbesturing
De app heeft een spraakbesturing waarmee het mogelijk is om de helikopter te besturen met een spraakopdracht.
Voor de besturing staan er verschillende commando's zoals bijv. "left", "right", "forward", "backward", "turnleft", "turn-
right" enz. ter beschikking. Na het activeren van de knop voor spraakbesturing (zie afbeelding 20, pos. 20), worden
de mogelijke opdrachten op het display weergegeven.
Door zijn constructie kan de helikopter echter niet alle besturingsopdrachten uitvoeren. Bovendien wordt de virtuele
stuurknuppel bij een gesproken stuuropdracht altijd tot het einde afgebogen.
Om deze reden moet u eerst de spraakbesturing testen bij een uitgeschakelde helikopter. Pas als u weet hoe u de
helikopter moet besturen, moet spraakbesturing tijdens de vlucht worden ingeschakeld.
Volgmodus, headless-modus en ipfunctie
Omdat de app ook voor Quadrocopter kan worden gebruikt, staan er andere functies, zoals de volg- en headless-
modus,alsookdeipfunctie(zieafbeelding20,pos.17-19)terbeschikking.Dezebesturingsmogelijkhedenmetde
helikopter met twee rotors kunnen echter niet worden gebruikt.
Omdat de helikopter niet in staat is om laterale vliegmanoeuvres uit te voeren, zal hij bijv. bij de volgmodus met
draaienreageren,maarishetvoorafgetekendevluchtguurnietterugvliegen.Omdezeredenwordthetafgeraden
om deze knoppen te activeren.
34
22. Onderhoud en verzorging
Reinig de buitenkant van de helikopter en de afstandsbediening enkel met een zachte en droge doek of kwast. U
mag in geen geval agressieve schoonmaakmiddelen of chemische oplosmiddelen gebruiken, omdat hierdoor het
oppervlak van de behuizingen beschadigd kan worden.
a) Vervangen van de rotorbladen
Indien de draaiende rotors tegen een hindernis botsen kan het gebeuren, dat een deel van een rotorblad afbreekt. Als
dit het geval is, moeten defecte rotorbladen worden vervangen door originele reserveonderdelen.
Opgelet!
Vlieg de modelhelikopter in geen geval met defecte rotorbladen, want de daardoor ontstane trillingen kun-
nen een nog grotere schade aan het model veroorzaken.
Let bij het vervangen van de hoofdrotorbladen op de
draairichting van de rotor.
De rotorbladen van de bovenste rotor (1) draaien vanaf
boven gezien met de klok mee en de rotorbladen van de
onderste rotor (2) draaien tegen de klok in.
Draai de bevestigingsschroeven van de rotorbladhouder
niet te stevig vast (zie ook afbeelding 6).
b) Vervangen van de staartpropeller
De staartpropeller (1) kan indien nodig eenvoudig met de
hand naar boven toe van de motoras (2) worden getrok-
ken.
Let bij het plaatsen van de reservepropeller op, dat de
propeller niet vast komt te zitten en hierdoor de motoras
wordt verbogen.
Controleer regelmatig alle schroeven van uw helikopter of
deze nog goed zijn vastgedraaid. Alle draaibare onderde-
len moeten gemakkelijk kunnen bewegen, maar mogen
geen speling in de lagers vertonen.
Belangrijk!
Gebruik bij vervanging van mechanische on-
derdelen uitsluitend de door de fabrikant aan-
geboden originele reserveonderdelen.
De lijst met reserveonderdelen vindt u op onze website in het downloadgedeelte van het betreffende product. Als
alternatief kunt u de reserveonderdelenlijst ook telefonisch aanvragen. De contactgegevens vindt u aan het begin van
deze gebruiksaanwijzing in het hoofdstuk "Inleiding".
Afbeelding 28
Afbeelding 29
35
23. Verwijdering
a) Algemeen
Elektronische apparaten mogen niet met het gewone huisvuil weggegooid worden. Gooi het product aan
het einde van zijn gebruiksduur weg volgens de geldende wettelijke bepalingen.
Verwijder evt. geplaatste batterijen/accu's en voer deze gescheiden van het product af.
b) Batterijen en accu's
U bent als eindverbruiker volgens de KCA-voorschriften wettelijk verplicht alle lege batterijen en accu’s in te leveren;
verwijdering via het huisvuil is niet toegestaan.
Batterijen/accu's met schadelijke stoffen worden gekenmerkt door het hiernaast afgebeelde pictogram,
dat op het verbod van verwijdering via gewoon huishoudelijk afval duidt. De aanduidingen voor de zware
metalen die het betreft zijn: Cd = cadmium, Hg = kwik, Pb = lood (aanduiding staat op de batterij/accu bijv.
onder de links afgebeelde containersymbolen).
Ukuntverbruiktebatterijen/accu’sgratisbijdeverzamelpuntenvanuwgemeente,onzelialenofoveralwaarbat-
terijen/accu’s worden verkocht, afgeven.
U voldoet daarmee aan de wettelijke verplichtingen en draagt bij aan de bescherming van het milieu.
24. Conformiteitsverklaring (DOC)
Hiermee verklaart Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Straße 1, D-92240 Hirschau dat het product voldoet aan
richtlijn 2014/53/EU.
De volledige tekst van de EU-conformiteitsverklaring is als download via het volgende internetadres be-
schikbaar:
www.conrad.com/downloads
Kies een taal door op een vlagsymbool te klikken en voer het bestelnummer van het product in het zoekveld
in; aansluitend kunt u de EU-conformiteitsverklaring downloaden in pdf-formaat.
36
25. Verhelpen van storingen
Het model en de afstandsbediening zijn volgens de nieuwste technische inzichten vervaardigd. Er kunnen deson-
danks problemen of storingen optreden. Om deze reden laten wij u zien hoe u eventuele storingen kunt verhelpen.
Probleem Oplossing
De afstandsbediening reageert niet. • Controleer de batterijen van de zender.
• Controleer de polariteit van de batterijen in de zender.
• Controleer de functieschakelaar.
Led van de bedrijfsindicator-weergave brandt
slechts zwak.
• Controleer de batterijen van de afstandsbediening of
vervang ze.
Laadtijd van de accu is zeer kort. • Vliegaccu defect.
• Vliegaccu vervangen
Rotoren starten niet. • Laadtoestand van de vliegaccu controleren.
• Soepelheid van de mechanica controleren.
• Inschakelprocedure herhalen.
De helikopter stijgt niet op. • Laadtoestand van de vliegaccu controleren.
• Soepelheid van de aandrijfmechanica controleren.
• Rotorbladen defect.
Helikopter reageert niet op de afstandsbediening. • Inschakelprocedure herhalen.
• Storingen door andere 2,4 GHz zenders.
Helikopter draait zich rond de rotoras. • Het model trimmen (zie afbeelding 14).
• Inschakelprocedure herhalen en erop letten dat de
helikopter niet wordt bewogen of gedraaid.
• Soepelheid van de aandrijfmechanica controleren.
• Rotorbladen controleren.
Vliegtijd is te kort. • Vliegaccu opnieuw laden.
• Vliegaccu defect.
• Mechanica loopt niet soepel.
• Rotorbladen defect.
Model vliegt constant in één richting. • Model trimmen.
• Ongunstige vliegomstandigheden (luchtstroom of wind).
Model trilt sterk tijdens het vliegen. • Rotoren defect.
• Rotoras verbogen.
• Peddelstang defect.
• Rotorbladen te stevig vastgeschroefd.
Beeld van de camera verschijnt niet op het scherm
van de smartphone.
• Dewi-verbindingcontrolereneneventueelopnieuw
koppelen.
37
26. Technische gegevens
a) Zender
Frequentieband ....................................2,405 – 2,475 GHz
Zendvermogen .....................................8 dBm
Aantal kanalen ...................................... 3,5
Bedrijfsspanning ...................................4,5 V/DC via 3 batterijen van het type micro/AAA
Zendbereik ............................................ong. 30 m
Afmetingen ...........................................115 x 96 x 45 mm (B x H x D)
Gewicht .................................................77 g (zonder batterijen)
Spanwijdte van de smartphonehouder .90 mm
b) Modelhelikopter
Afmetingen ...........................................245 x 50 x 125 mm (L x B x H)
Rotordiameter ....................................... 196 mm
Startgewicht .......................................... 61 g (incl. accu)
c) Vliegaccu
Type ...................................................... LiPo 3,7 V/300 mAh
Gewicht .................................................11 g
d) Camera
Videoresolutie .......................................1280 x 720 Pixel (Formaat MP4)
Beeldresolutie ....................................... 1280 x 720 Pixel (Formaat JPG)
CMOS FOV ..........................................65°
e) Software "App"
Android .................................................vanaf Android 7.0
iOS ........................................................vanaf iOS 8.0
38
f) WiFi
Frequentieband ....................................2,412 – 2,417 GHz
Zendvermogen .....................................17 dB
Zendbereik ............................................ong. 30 m
g) USB-oplader
Bedrijfsspanning ...................................5 V/DC
Ingangsstroom ...................................... 500 mA
Accutype ............................................... LiPo, 1 cel
39
Dit is een publicatie van Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau (www.conrad.com).
Alle rechten, vertaling inbegrepen, voorbehouden. Reproducties van welke aard dan ook, bijvoorbeeld fotokopie,
microverlmingofderegistratieinelektronischegegevensverwerkingsapparatuur,vereisendeschriftelijketoestemmingvan
de uitgever. Nadruk, ook van uittreksels, verboden. De publicatie voldoet aan de technische stand bij het in druk bezorgen.
Copyright 2019 by Conrad Electronic SE.
1934145_V1_1019_02_VTP_m_NL
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40

Reely 1934145 Handleiding

Type
Handleiding