Reely 1646409 Handleiding

Type
Handleiding
Gebruiksaanwijzing
Elektrische quadrocopter
“Rocket Drone FPV” RtF
Bestelnr. 1646409
2
Inhoudsopgave
Pagina
1. Inleiding ...............................................................................................................................................................4
2. Verklaring van de symbolen .................................................................................................................................4
3. Doelmatig gebruik ................................................................................................................................................ 5
4. Omvang van de levering ...................................................................................................................................... 5
5. Productbeschrijving .............................................................................................................................................6
6. Veiligheidsinstructies ...........................................................................................................................................7
a) Algemeen ......................................................................................................................................................7
b) Vóór de ingebruikname .................................................................................................................................8
c) Tijdens het gebruik ........................................................................................................................................8
7. Voorschriften voor batterijen en accu’s .............................................................................................................. 10
a) Algemeen ....................................................................................................................................................10
b) Aanvullende informatie over lithium-accu’s ................................................................................................. 11
8. Startvoorbereidingen .........................................................................................................................................13
a) Batterijen in de zender plaatsen ................................................................................................................. 13
b) Vliegaccu laden ...........................................................................................................................................14
c) Eindmontage ...............................................................................................................................................15
9. Bedieningselementen van de zender ................................................................................................................16
10. Veiligheidsvoorzieningen ...................................................................................................................................18
11. Informatie over de eerste start ...........................................................................................................................20
a) Zweefvlucht .................................................................................................................................................20
b) Gier-functie .................................................................................................................................................. 20
c) Nick-functie ..................................................................................................................................................21
d) Roll-functie ...................................................................................................................................................21
e) Vliegmodus ..................................................................................................................................................21
12. Starten van de quadrocopter .............................................................................................................................22
13. Trimmen van de quadrocopter ........................................................................................................................... 23
14. Kalibratie van de sensoren ................................................................................................................................24
15. Starten van de rotoren en automatisch landen door een druk op de knop ........................................................ 25
16. Vliegbewegingen ...............................................................................................................................................26
17. Headless-modus ................................................................................................................................................ 27
3
Pagina
18. Beeld- en video-opnamen ..................................................................................................................................28
a) Algemeen ....................................................................................................................................................28
b) Installeer een microSD-kaart ....................................................................................................................... 28
c) Foto- en video-opnamen .............................................................................................................................29
19. FPV-gebruik ....................................................................................................................................................... 30
a) Algemene informatie ....................................................................................................................................30
b) App downloaden ..........................................................................................................................................30
c) Model startklaar maken ...............................................................................................................................31
d) Functies van de app ....................................................................................................................................31
e) Bediening met de app ..................................................................................................................................33
f) Foto’s of video’s bekijken.............................................................................................................................33
g) Sla foto’s of video’s op de microSD-kaart op ............................................................................................... 34
20. Gebruik van de quadrocopter met de smartphone ............................................................................................35
a) Besturing met de bedieningselementen van de app ...................................................................................35
b) Andere besturingselementen van de app ...................................................................................................37
c) Besturing met de positiesensoren van de smartphone ...............................................................................38
21. Onderhoud, verzorging en reparatie .................................................................................................................. 39
a) Regelmatige reiniging ..................................................................................................................................39
b) Vervangen van de rotoren ...........................................................................................................................39
22. Afvoer ................................................................................................................................................................40
a) Product ........................................................................................................................................................40
b) Batterijen/accu’s ..........................................................................................................................................40
23. Conformiteitsverklaring (DOC) ...........................................................................................................................40
24. Technische gegevens ........................................................................................................................................41
a) Zender .........................................................................................................................................................41
b) Quadrocopter ...............................................................................................................................................41
c) Camera ........................................................................................................................................................41
d) Accu .............................................................................................................................................................42
e) USB-lader .................................................................................................................................................... 42
f) Algemeen ....................................................................................................................................................42
4
1. Inleiding
Geachte klant,
Hartelijk dank voor de aankoop van dit product.
Dit product voldoet aan alle wettelijke, nationale en Europese normen.
Om deze situatie te behouden en een veilig gebruik te garanderen, moet u als gebruiker deze gebruiksaanwijzing in
acht nemen!
Deze gebruiksaanwijzing behoort bij dit product. Er staan belangrijke aanwijzingen in over de ingebruik-
name en het gebruik. Houd hier rekening mee als u dit product doorgeeft aan derden.
Bewaar deze gebruiksaanwijzing daarom voor later gebruik!
Alle vermelde bedrijfs- en productnamen zijn handelsmerken van de respectievelijke eigenaren. Alle rechten voor-
behouden.
Bij technische vragen kunt u zich wenden tot onze helpdesk.
Voor meer informative kunt u kijken op www.conrad.nl of www.conrad.be
2. Verklaring van de symbolen
Het symbool met het uitroepteken in een driehoek wijst op belangrijke tips in deze gebruiksaanwijzing die
beslist opgevolgd moeten worden.
Het pijl-symbool ziet u waar bijzondere tips en aanwijzingen over de bediening worden gegeven.
5
3. Doelmatig gebruik
De quadrocopter “Rocket Drone FPV” is een elektrisch aangedreven helikoptermodel, dat met behulp van het mee-
geleverde draadloze afstandsbedieningssysteem draadloos bestuurd kan worden. De quadrocopter is uitsluitend
bedoeld voor particulier gebruik in de modelbouw en de bijbehorende gebruikstijden.
Het systeem is niet geschikt voor andere toepassingen. Een ander gebruik dan hier beschreven kan beschadiging
van het product en de hiermee verbonden gevaren zoals bijv. kortsluiting, brand, elektrische schokken, enz. tot gevolg
hebben. Neem de veiligheidsaanwijzingen per sé in acht!
Het product mag niet vochtig of nat worden.
Het apparaat is geen speelgoed en is niet geschikt voor kinderen jonger dan 14 jaar.
Volg alle veiligheidsinstructies in deze gebruiksaanwijzing. Deze bevatten belangrijke informatie voor de
omgang met het product.
U alleen bent verantwoordelijk voor een veilige werking van het model!
4. Omvang van de levering
• Voorgemonteerde quadrocopter “Rocket Drone FPV”
• Zender
• LiPo-vliegaccu
• USB-LiPo-lader
• Landingsgestel
• 4x propellerbescherming
• Smartphonehouder
• Twee reserverotoren (voor)
• Twee reserverotoren (achter)
• Kleine onderdelen (schroeven, schroevendraaier)
• Gebruiksaanwijzing
Actuele gebruiksaanwijzingen
Download de meest recente gebruiksaanwijzing via de link www.conrad.com/downloads of scan de
afgebeelde QR-Code. Volg de instructies op de website.
6
5. Productbeschrijving
De quadrocopter “Rocket Drone FPV” is een voorgemonteerd helikoptermodel met vier rotoren en een ingebouwde
camera. Op professioneel gebied worden dergelijke vliegtuigen al voor een verscheidenheid aan taken gebruikt. De
armen van de vier rotoren kunnen worden ingeklapt. Dit maakt de quadrocopter bijzonder gemakkelijk te transpor-
teren.
State-of-the-art microprocessor gestuurde elektronica met positieregeling en versnellingssensoren stabiliseren zowel
de positie als de hoogte van de quadrocopter “Rocket Drone FPV”. Met de in de quadrocopter geintegreerde camera
is door een live-transmissie een zogenaamd “FPV-gebruik” (FPV = “First Person View” = vliegen naar het videobeeld)
mogelijk. Zelfs een bediening uitsluitend via een smartphone is inbegrepen. Foto- en video-opnamen zijn eveneens
mogelijk.
Hoogwaardige gelijkstroommotoren in combinatie met de speciaal ontwikkelde bediening maken krachtige vliegbe-
wegingen mogelijk. Door de innovatieve besturing en de elektronische zelfstabilisatie ontstaan uitstekende vliegei-
genschappen.
Het product is bedoeld voor gebruik in grotere afgesloten ruimten/hallen, maar kan ook bij windstilte buitenshuis wor-
den gebruikt. De ingebouwde elektronische bedieningselementen (geïntegreerde gyro) kunnen weliswaar kleinere
ongewenste wijzigingen van de vliegpositie corrigeren, echter niet volledig corrigeren. Vanwege het geringe gewicht
van de quadrocopter “Rocket Drone FPV”, reageert deze gevoelig op wind of tocht.
Voor de werking van de afstandsbediening zijn nog 4 batterijen van het type AA/mignon nodig (niet inbegrepen).
7
6. Veiligheidsinstructies
In geval van schade, die ontstaat door het niet naleven van de gebruiksaanwijzing, komt de
waarborg/garantie te vervallen. We zijn niet aansprakelijk voor gevolgschade!
Wij zijn niet aansprakelijk voor materiële schade of persoonlijk letsel veroorzaakt door verkeerd
gebruik of het niet opvolgen van de veiligheidsinstructies! In dergelijke gevallen komt de waarborg/
garantie te vervallen.
Onder de garantie vallen bovendien niet de normale slijtage en schade door ongelukken of
neerstorten (b.v. gebroken rotoren of onderdelen van het chassis).
Geachte klant,
Deze veiligheidsvoorschriften hebben niet alleen de bescherming van het product, maar ook van uw ge-
zondheid en die van andere personen tot doel. Lees daarom dit hoofdstuk aandachtig door voordat u het
product in gebruik neemt!
a) Algemeen
Let op, belangrijke aanwijzing!
Het gebruik van het model kan schade aan objecten en/of persoonlijk letsel veroorzaken.
Zorg er dus voor dat u voldoende verzekerd bent voor de bediening van het model, bijvoorbeeld via
een aansprakelijkheidsverzekering.
Als u al een aansprakelijkheidsverzekering bezit, controleer dan voor de ingebruikneming van het
model bij uw verzekeringsmaatschappij of de bediening van het model wordt gedekt.
Let op:
In verschillende landen is er een verplichte verzekering voor alle modelvliegtuigen!
Informeer uzelf over de lokale wettelijke voorschriften voor het gebruik van modelvliegtuigen.
In Duitsland bijvoorbeeld zijn de voorschriften voor een gebruiker van vliegtuigmodellen van
welke aard ook vastgelegd in de luchtvaartcode. Overtredingen van de daar vermelde wettelijke
voorschriften kunnen leiden tot zware straffen en beperkingen op de dekking van de verzekering.
• Vanwegedeveiligheidendenormeringishetniettoegestaanditproductzelftemodicerenen/ofaan
te passen.
• Het apparaat is geen speelgoed en is niet geschikt voor kinderen jonger dan 14 jaar.
• Het product mag niet vochtig of nat worden.
• Gelieve u tot een ervaren modelsporter of een modelbouwclub te wenden als u nog niet genoeg kennis
heeft voor het gebruik van afstandsbediende modelbouwproducten.
• Laat het verpakkingsmateriaal niet rondslingeren, dit kan voor kinderen gevaarlijk speelgoed zijn.
• Als u vragen hebt die niet door deze gebruiksaanwijzing kunnen worden beantwoord, kunt u contact met
ons (zie voor contactgegevens hoofdstuk 1) of met een andere specialist opnemen.
8
b) Vóór de ingebruikname
• De bediening en het gebruik van afstandsbediende quadrocopters moet geleerd worden! Als u nog nooit
een dergelijk model bestuurd heeft, moet u heel voorzichtig beginnen en u eerst vertrouwd maken met
de reacties van het model op de commando’s van de afstandsbediening. Wees alstublieft geduldig!
• Zorg ervoor dat er geen andere modellen worden gebruikt binnen het bereik van de afstandsbediening
op dezelfde 2,4 GHz-band (zendfrequentie). Controleer altijd of gelijktijdig gebruikte 2,4 GHz zendinstal-
laties uw model niet storen.
• Controleer regelmatig de technische veiligheid van uw model en het afstandsbedieningssysteem. Let
hierbij op zichtbare beschadigingen, zoals bijv. beschadigde mechanica (bijv. rotoren).
• Alle beweegbare onderdelen van het model moeten soepel werken, maar mogen geen speling in de
lagers vertonen.
• Controleer vóór iedere ingebruikname de correcte en vaste montage van de rotoren.
• De voor het gebruik noodzakelijke vliegaccu moet volgens de gebruiksaanwijzing vermelde instructies
worden geladen.
• Zorg ervoor dat er voldoende resterende capaciteit is (batterijcontrole) van de batterijen die in de zender
zijn geplaatst. Als de batterijen leeg zijn, moeten steeds alle batterijen vervangen worden, dus nooit
aparte batterijen.
c) Tijdens het gebruik
• Neem bij het gebruik van het model geen risico! Uw eigen veiligheid en die van uw omgeving is uitslui-
tend afhankelijk van uw verantwoord gebruik van het model.
• Een verkeerd gebruik kan ernstig persoonlijk letsel en materiële schade tot gevolg hebben! Houd daar-
om bij het vliegen voldoende afstand tot personen, dieren en voorwerpen.
• Kies een geschikte locatie voor het gebruik van uw model. Neem ook de lokale, wettelijke regelingen
voor het gebruik van modelvliegtuigen in acht.
• U mag het model alleen besturen als uw reactievermogen niet verminderd is. Vermoeidheid of beïnvloe-
ding door alcohol of medicijnen kunnen verkeerde reacties tot gevolg hebben.
• Let er bij draaiende rotoren op dat er zich geen voorwerpen en lichaamsdelen in de draai- en aanzuig-
zone van de rotoren bevinden.
• Vlieg nooit direct op toeschouwers of op uzelf af.
• Motoren, elektronica en vliegaccu kunnen tijdens het gebruik van het model warm worden. Maak daarom
een pauze van 5 - 10 minuten, vóórdat u de vliegaccu opnieuw laadt.
• Laat de afstandsbediening (zender) steeds ingeschakeld zolang het model in gebruik is. Zet na het
landen altijd eerst de aan-/uitschakelaar op de quadrocopter op “off” (“OFF”). Pas daarna mag de af-
standsbediening of zender uitgeschakeld worden.
• In geval van een defect of een verkeerde werking moet eerst de oorzaak van de storing verholpen
worden voordat u het model opnieuw start.
• Het model en de afstandsbediening mogen niet gedurende langere tijd aan direct zonlicht of grote hitte
blootgesteld worden.
9
• In het geval van een ernstige crash (bijvoorbeeld van een grote hoogte), kunnen de elektronische gyro-
sensoren worden beschadigd. Voordat een nieuwe vlucht plaats vindt, moet daarom absoluut de vol-
ledige functie gecontroleerd worden!
• Bij een crash moet u meteen de rotormotoren uitschakelen. Draaiende rotoren kunnen bij contact met
hindernissen resp. bij contact met obstakels worden beschadigd. Voor een nieuwe vlucht moeten deze
absoluut worden gecontroleerd op mogelijke scheuren of breuken!
• Om schade aan het model door een val als gevolg van onderspanning of een diepe ontlading van de
batterij te voorkomen, raden wij u aan tijdens de vlucht op de signalen voor onderspanning te letten.
• Let op het maximale bereik overeenkomstig de technische gegevens in deze gebruiksaanwijzing. In het
geval van besturing via een smartphone, is de mogelijke reikwijdte ongeveer 50 % van een haalbare
reikwijdte met de afstandsbedieningzender. Als het model buiten bereik is, zal het ongecontroleerd vlie-
gen totdat het crasht! De waarborg/garantie komt te vervallen!
10
7. Voorschriften voor batterijen en accu’s
Het gebruik van batterijen en accu’s is vandaag de dag weliswaar vanzelfsprekend, maar er bestaan
toch tal van gevaren en problemen. Vooral bij LiPo-/Li-Ion-accu’s met hun hoge energie-inhoud (in
vergelijking met gewone NiMH-accu’s) dient men verschillende voorschriften in acht te nemen,
omdat er anders explosie- en brandgevaar bestaat.
Houd daarom in ieder geval rekening met de volgende informatie en veiligheidsinstructies voor de
omgang met batterijen en accu’s.
a) Algemeen
• Houd batterijen en accu’s uit de buurt van kinderen. Bewaar batterijen/accu’s buiten het bereik van
kinderen.
• Laat batterijen/accu’s niet rondslingeren. Er bestaat dan gevaar dat ze door kinderen of huisdieren
worden ingeslikt. Neem in dat geval direct contact op met een arts!
• U mag batterijen/accu’s nooit kortsluiten, demonteren of in het vuur werpen. Er bestaat explosiegevaar!
• Lekkende of beschadigde batterijen/accu’s kunnen bij contact met de huid chemische brandwonden
veroorzaken. Gebruik in dergelijke gevallen geschikte veiligheidshandschoenen.
• Uit batterijen en accu’s lekkende vloeistoffen zijn chemisch uiterst agressief. Voorwerpen of oppervlak-
ken die in contact komen met lekkende of defecte accu’s of batterijen, kunnen ernstig beschadigd raken.
Bewaar batterijen/accu’s daarom op een daarvoor geschikte plaats.
• Gewone (niet-oplaadbare) batterijen mogen niet worden opgeladen. Er bestaat brand- en explosie-
gevaar! Niet-oplaadbare batterijen zijn uitsluitend bestemd voor eenmalig gebruik en dienen als ze
verbruikt zijn, op een correcte manier te worden verwijderd. Laad uitsluitend accu’s op die daarvoor
bestemd zijn. Gebruik een geschikte lader.
• Als u het product langere tijd niet gebruikt (bijv. als u het opbergt), moet u de batterijen/accu’s uit de
zender halen om beschadigingen door lekkende batterijen/accu’s te voorkomen. Koppel de vliegaccu
volledig los van het vliegmodel en haal hem uit het vliegmodel.
Bewaar batterijen en de rij-accu op een droge, schone en koele plaats die voor kinderen niet toegankelijk
is. Installeer een rookmelder in de ruimte. Het risico op brand (of giftige rookontwikkeling) kan niet
worden uitgesloten. Vooral accu’s voor de modelbouw zijn aan hoge belastingen onderhevig (bijv. hoge
laad- en ontlaadstromen, trillingen etc.).
• Vervang steeds het volledige set batterijen of accu’s in de zender. Gebruik geen volle en halfvolle bat-
terijen of accu’s door elkaar. Gebruik steeds batterijen of accu’s van hetzelfde type en dezelfde fabrikant.
U mag nooit oplaadbare en niet-oplaadbare batterijen door elkaar gebruiken!
• Let bij het plaatsen van de batterijen/accu’s in de zender resp. bij het aansluiten van een vliegaccu op het
vliegmodel op de juiste polariteit (plus/+ en min/-). Bij onjuiste poolrichting wordt niet alleen uw model,
maar ook de accu beschadigd. Er bestaat brand- en explosiegevaar!
• U mag de lader en de vliegaccu niet aan hoge/lage temperaturen en direct zonlicht blootstellen.
• Batterijen/accu’s mogen niet vochtig of nat worden. Hetzelfde geldt voor de lader. U mag de lader alleen
in droge en gesloten ruimtes gebruiken. Bij de vliegaccu bestaat brand- en explosiegevaar door vocht!
Vooral accu’s met lithium-technologie (bijv. LiPo-/Li-Ion-accu’s) zijn vanwege de gebruikte chemicaliën
zeer gevoelig voor vocht!
11
• Ontkoppel de vliegaccu voor het aansluiten aan de lader volledig van uw model. Laat de vliegaccu tij-
dens het laden nooit aangesloten op de quadrocopter. Dit kan beschadigingen aan lader, quadrocopter
of vliegaccu veroorzaken! Haal de vliegaccu uit het quadrocopter om deze op te laden.
• Plaats de lader en de accu op een niet-brandbaar en hittebestendig oppervlak (bijv. een stenen tegel).
Zorg voor voldoende afstand tot brandbare voorwerpen. Zorg voor voldoende afstand tussen de lader
en de accu en leg de accu nooit op de lader.
• Laad geen accu’s op die nog heet zijn (bijv. veroorzaakt door een hoge ontladingsstroom in het model).
Laat de accu eerst tot op kamertemperatuur afkoelen voordat u deze oplaadt.
• Omdat zowel de lader als het accupack warm worden tijdens het opladen, moet er voor voldoende
ventilatie gezorgd worden. Dek de lader en de vliegaccu nooit af!
• Laad accu’s nooit onbeheerd op. Controleer regelmatig of de accu overmatig verhit raakt of opzwelt.
Als dit het geval is, bestaat er een acuut explosie- en brandgevaar! Stop direct met laden, ontkoppel de
accu van de lader en breng deze naar een plek (bijv. buitenshuis) waar een exploderende resp. in brand
geraakte accu geen schade kan veroorzaken.
• Koppel de vliegaccu los van de lader als de accu volledig opgeladen is.
• Beschadig nooit de buitenkant van een accu. Laad nooit beschadigde, lekkende of vervormde accu’s op.
Dit kan brand of een explosie tot gevolg hebben! Verwijder een dergelijke onbruikbaar geworden accu op
milieuvriendelijke wijze en gebruik deze niet meer.
• Laad accu’s regelmatig op (ongeveer elke 2 à 3 maanden), omdat de accu’s zich anders door zelfontla-
ding te diep ontladen. Daardoor worden de accu’s onbruikbaar!
LiPo-/Li-Ion-accu’s behouden hun energie normaal gesproken gedurende meerdere maanden, maar ze
worden door een diepteontlading blijvend beschadigd en kunnen niet meer worden gebruikt.
b) Aanvullende informatie over lithium-accu’s
Moderne accu’s gebaseerd op lithiumtechnologie beschikken over een duidelijk hogere capaciteit
dan NiMH- of NiCd-accu’s en wegen ook duidelijk minder. Dit maakt dit soort accu’s erg interessant
voor gebruik in de modelbouw en hier worden dan ook meestal zogeheten LiPo-accu’s (lithium-
polymeer) of Li-Ion-accu’s gebruikt.
Voor lithium-accu’s is echter bij het laden/ontladen en tijdens het gebruik de nodige zorgvuldigheid
vereist.
Daarom willen wij u in de volgende hoofdstukken erover informeren, welke gevaren er bestaan en
hoe deze kunnen worden voorkomen, zodat dergelijke accu’s lange tijd hun capaciteit behouden.
• De buitenste laag van veel lithium-accu’s bestaat meestal slechts uit een dikke folie en is daarom zeer
kwetsbaar. Demonteer of beschadig de accu niet. Laat de accu niet vallen en steek er geen voorwerpen
in! Vermijd iedere mechanische belasting van de accu en trek ook nooit aan de aansluitkabel van de
accu! Er bestaat brand- en explosiegevaar!
• Let hier ook op als de accu in het model wordt bevestigd of uit het model verwijderd wordt.
• Let er bij gebruik, op- of ontladen, transport en opslag van de accu op dat deze niet oververhit raakt.
Plaats de accu niet in de buurt van warmtebronnen en zorg er ook voor dat de accu niet wordt blootge-
steld aan direct zonlicht. Als de accu oververhit raakt, bestaat er brand- en explosiegevaar! De accu mag
nooit een hogere temperatuur dan +60 °C hebben. (Neem eventuele extra informatie van de fabrikant
op de accu in acht!).
12
• Als de accu beschadigingen aan het omhulsel vertoont of is opgezwollen/opgeblazen, mag de accu niet
meer worden gebruikt. Laad hem niet meer op. Er bestaat brand- en explosiegevaar!
• Pak de accu slechts voorzichtig vast en gebruik geschikte beschermende handschoenen. Voer de accu
op milieuvriendelijke wijze af.
• Bewaar dergelijke accu’s in geen geval meer in een woning of een huis/garage. Beschadigde of opge-
blazen lithium-accu’s kunnen spontaan in brand vliegen.
• Gebruik voor het laden van lithium-accu’s alleen een hiervoor geschikte lader en gebruik de juiste laad-
procedure. Conventionele laders voor NiCd-, NiMH- of loodaccu’s mogen niet worden gebruikt vanwege
het brand- en explosiegevaar! Kies afhankelijk van de accu altijd de juiste laadprocedure.
• Als u een lithium-accu met meer dan één cel laadt, gebruik dan absoluut een zog. balancer (bijv. in de
hier geleverde lader al geïntegreerd).
• Laad LiPo-/Li-Ion-accu’s met een laadstroom van max. 1C (tenzij anders aangegeven door de fabrikant
van de accu!). Dat betekent dat de laadstroom niet groter mag zijn dan de op de accu afgedrukte capa-
citeitswaarde (bijv. accucapaciteit 1000 mAh, max. laadstroom 1000 mA = 1 A).
• De ontlaadstroom mag niet groter zijn dan de op de accu afgedrukte waarde.
• Als er bijvoorbeeld op een LiPo/Li-Ion-accu een waarde van “20C” is aangegeven, dan is de maximale
ontlaadstroom 20 keer groter dan de capaciteit van de accu (bijv. accucapaciteit 1000 mAh, max. ont-
laadstroom 20C = 20 x 1000 mA = 20 A).
• Anders kan de accu oververhit raken, wat tot het vervormen/opblazen van de accu of tot een explosie
of brand kan leiden!
• De aangegeven waarde (bijv. “20C”) heeft doorgaans geen betrekking op de continue stroom, maar op
de maximale stroom die de accu kortstondig kan leveren. De continue stroom mag niet hoger zijn dan
de helft van de aangegeven waarde.
• Zorg ervoor dat de afzonderlijke cellen van een lithium-accu niet diep ontladen worden. Een diepontla-
ding van een lithium-accu leidt tot onherstelbare schade/vernietiging van de accu.
• Als het model niet is voorzien van een beveiliging tegen diepontlading of een optische indicatie van een
te lage accuspanning, dient u tijdig te stoppen met het gebruik van het model.
13
8. Startvoorbereidingen
a) Batterijen in de zender plaatsen
Verwijder het batterijvakdeksel op de achterkant van de
zender.
Hiervoor moet u de schroef van het batterijvakdeksel eruit
draaien; vervolgens schuift u deze een stukje in de richting
van de pijl (zie opschrift op het batterijvakdeksel). Pas dan
kan het batterijvakdeksel eraf worden getild.
Plaats vier batterijen van het type AA/Mignon en houd
rekening met de juiste polariteit. Raadpleeg hiervoor ook
de betreffende symbolen in het batterijvak en op de bat-
terijen.
Plaats vervolgens het batterijvakdeksel weer terug en zet
hem vast met de schroef.
Het gebruik van de zender met accu’s wordt afgeraden vanwege de lagere celspanning (batterij = 1,5 V, accu =
1,2 V) en de zelfontlading van accu’s. Een snelle melding van de zender voor een lage laadtoestand van
de voeding zender zou het gevolg zijn.
Omdat de zender zeer weinig stroom nodig heeft, gaan de batterijen aanzienlijk langer mee. We raden u
aan om hoogwaardige alkaline-batterijen te gebruiken.
Afbeelding 1
14
b) Vliegaccu laden
Voor de stroomvoorziening van de meegeleverde USB-lader kan een geschikte USB-netvoedingsadapter of een
USB-adapter voor de sigarettenaansteker van een auto gebruikt worden (niet meegeleverd), die elk een uitgangs-
stroom van ten minste 1000 mA moet kunnen leveren.
Een USB-poort van een computer of een USB-hub met een eigen voeding wordt niet aanbevolen, omdat
de stroomvereisten van ongeveer 1000 mA de mogelijke stroom van een poort overschrijden. Schade aan
de computer zou het gevolg zijn.
Open de klep van het batterijvak en verwijder de vliegaccu
(afb. 2).
Sluit de meegeleverde USB-lader met de USB-stekker
aan op de USB-stroomverzorging (zoals hierboven be-
schreven bijv. een USB-netvoedingsadapter).
Verbind vervolgens de kleine stekker van de USB-lader
met de overeenkomstige aansluiting van de accu (afbeel-
ding 3). Let op de juiste oriëntatie van de stekker (contour
van de stekker moet overeenkomen met de bus van de
accu).
Als de accu niet defect is (hoog-ohmig/onderbroken) en
de stroomvoorziening aanwezig is, begint het laadproces.
Dit wordt aangegeven door de rode led op de USB-lader.
De volgende led-indicaties zijn mogelijk:
Led brandt continu: Accu wordt opgeladen
Led is uit: Accu is vol resp. opgeladen
Als de batterij volledig is opgeladen (led op de USB-lader is uitgegaan), ontkoppel dan de accu van de USB-lader.
Plaats de accu terug in het accuvak van de quadrocopter.
De accu wordt echter pas op het modelvliegtuig aangesloten, als u het vliegen wilt starten.
Afbeelding 2
Afbeelding 3
15
c) Eindmontage
Monteer het landingsgestel door het eenvoudig op de cor-
pus van het model te duwen zoals getoond op afbeelding
4. Let hierbij op de uitsparing voor de MicroSD-kaart, zie
beelduitsnede rechts.
Het model heeft draaibare rotorarmen. Dientengevolge
bereikt zelfs het gemonteerde landingsgestel een zeer
kleine pakgrootte en vergemakkelijkt zo het transport.
Voor het vliegen moeten de rotorarmen worden uitgeklapt.
Om dit te doen, draait u elk van de vier armen voorzichtig
naar buiten totdat de armen hoor- en voelbaar vastklikken.
Voor transport of opslag kunt u de armen eenvoudig weer
inklappen door de schuiven in de armen te bedienen (zie
afbeelding 5).
Monteer de vier rotoren de één na de ander met een
schroef (A) zoals weergegeven op afbeelding 6. Let er
hierbij absoluut op, dat de draairichting van de rotoren (zie
de markeringen op de rotor) overeenkomt met de weer-
gegeven draairichting van de motor, zie markering op de
arm.
Doe dit voorzichtig en met een beetje kracht (gebruik geen
geweld).
Neem hiervoor ook de informatie in hoofdstuk 21. b) in
acht.
Ter bescherming van de rotoren worden vier beschermen-
de roosters (B) meegeleverd. Monteer op elke arm een
beschermend rooster, zoals weergegeven in afbeelding 6.
Let hierbij op de contouren van de houders; deze moeten
in de overeenkomstige gaten van de rotorhouder schui-
ven. De beschermende roosters moeten elk met een
schroef (C) worden beveiligd.
Afbeelding 4
Afbeelding 5
Afbeelding 6
16
9. Bedieningselementen van de zender
Afbeelding 7
1 Aan-/uit-schakelaar met led ter controle van de functie
2 Camera naar boven zwenken
3 Camera naar beneden zwenken
4 Linker stuurstick (stijgen/dalen en Gier)
5 Knop voor het starten van de rotoren/automatische landing
6 Knop voor de vliegmodus
7 Knop voor video-opname start/stop
8 Knop voor headless-modus
9 Knop voor foto-opname
10 Rechter stuurstick (roll en nick)
11 Knop voor nick-instelling
12 Knop voor roll-instelling
1
10
11
12
2
3
4
5
6
7
8
9
17
De smartphone-houder wordt weergegeven in afbeelding 8. Hiermee kunnen smartphones met een breedte tot 100
mm worden vastgeklemd. De houder is vast verbonden met een tweede batterijvakdeksel.
Afbeelding 8
Als u bijvoorbeeld met het model in de FPV-modus vliegt en daarvoor een smartphone op de zender wilt laten
monteren, vervangt u gewoon het klepje van het normale batterijvakdeksel met het deksel van het batterijvak met de
smartphonehouder. Het batterijvakdeksel moet hierbij absoluut met een schroef worden beveiligd.
Plaatsuwsmartphoneindehouder,duwdehouderinelkaarenxeerdezepositiemetdeachterstekartelschroef.
De hoek van de smartphonehouder kunt u in meerdere stappen veranderen. De gewenste stand moet met de aan de
zijkant aangebrachte kartelschroef worden vastgezet.
18
10. Veiligheidsvoorzieningen
De Quadrocopter “Rocket Drone FPV” is uitgerust met een aantal veiligheidsvoorzieningen in zender en
model, die het modelvliegtuig tegen schade beschermen of mogelijke schade tot een minimum te beper-
ken. De beveiligingsmechanismen worden aangegeven door het led-display op het modelvliegtuig en door
een optisch waarschuwingssignaal op de zender.
Zender
De toestand van de batterijen wordt permanent gecontroleerd, als de zender in gebruik is. Als het spanningsniveau
van de batterijen onder een bepaalde waarde zakt, signaleert de zender dit door een permanent knipperen van de
led in de schakelaar (afbeelding 7, pos. 1). In dit geval moet u onmiddellijk stoppen met vliegen en de batterijen van
de zender vervangen.
Model
De led’s in de quadcopter (in de corpus) geven aan of de zender “gekoppeld” is aan het model en of de ontvangst van
het zendersignaal feilloos is. Dit wordt aangegeven door permanent brandende led’s. Knipperen de led's, ontvangt de
quadrocopter het zendersignaal niet correct. In dit geval moet het zgn. “Binding” opnieuw worden uitgevoerd.
Valt het model bij een mislukte landing op de zijkant en bedraagt de hellingshoek van het model 45° of meer, scha-
kelen de motoren automatisch uit. Bovendien kunt u de motoren onmiddellijk uitschakelen door tegelijkertijd op de
knoppen voor de hoek van de camera te drukken (zie ook afbeelding 7, pos. 2 + 3). De app bevat hiervoor een eigen
pictogram.
Afbeelding 9
De quadrocopter bewaakt ook constant de spanning van de ingebouwde vliegaccu. Als de accu vol is, branden alle
drie de led’s in de corpus van het model. Tijdens de ontlading door de vluchtfunctie gaan de twee bovenste led’s uit.
Als de batterijspanning gedurende een bepaalde periode onder een kritieke waarde daalt, wordt dit aangegeven
doordat de laatste led knippert.
Als de spanning te laag is (laatste led knippert) en permanent onder een bepaalde waarde ligt, wordt na korte tijd een
noodlanding gestart en worden de motoren uitgeschakeld.
Als de onderspanning op de quadrocopter wordt aangegeven doordat de onderste led knippert, resteren
nog slechts ongeveer 20 à 30 seconden vliegtijd over om het model zelfstandig terug naar het startpunt te
vliegen en te landen.
19
Wanneer een bepaalde spanningswaarde van de vliegaccu wordt bereikt, wordt de motorregeling door
de zender uitgeschakeld en wordt een automatische landing gestart. Dit proces kan niet langer worden
beïnvloed door de zender.
Als het model op dit moment boven water, bomen, huizen, straten, personen, dieren enz. is en/of het model
vliegt op dit moment meer dan één meter boven de grond vliegt, bestaat kans op schade of verlies van het
model, evenals op materiële schade en verwondingen van omstanders/dieren.
Het model bezit ook een eenvoudige hindernisherkenning
die met een infrarood-lichtstraal werkt. In de corpus van
het modelvliegtuig is hiervoor aan elke kant boven het
landingsgestel telkens een infrarood-led geïnstalleerd.
Het licht van de infrarood-led is niet zichtbaar voor het
menselijke oog.
De infrarood-lichtstraal wordt door hindernissen/voorwer-
pen (bijv. een muur) gereecteerd. Door een infrarood
ontvanger aan de onderkant van de corpus worden deze
reectiesherkendendebesturingselektronicazodoende
gesignaleerd dat zich een obstakel in de vliegbaan be-
vindt. De elektronica probeert dan door geschikte stuur-
commando’s dit hindernis te ontwijken.
De genoemde functie wordt altijd geactiveerd na ingebruikname. Voor het deactiveren drukt u gedurende ongeveer
drie seconden op de knop voor de foto-opnames (zie afbeelding 7, pos. 9) voordat u de rotoren start. De genoemde
functie is gedeactiveerd als de led’s in de corpus van de quadrocopter “lang” knipperen. De functie is geactiveerd als
de led’s in de corpus “kort” knipperen.
De hindernisherkenning is alleen bedoeld voor de zweeftoestand van het modelvliegtuig. Een zendersig-
naal (bijv. nick = vooruit/achteruit) wordt hierbij niet overstuurd. Als u bijv. op een obstakel vliegt en niet
tijdig het besturingselement voor nick/roll (zie afbeelding 7, pos. 10) in de neutrale stand zet, zal het model
tegen het obstakel botsen.
Het is ook normaal dat de hindernisherkenning bijv. in krappe ruimtes na een tijdje zelfstandig trilt. In dat
geval moet u met de noodzakelijke stuurcommando’s ingrijpen.
Ook vreemd licht met een hoog infrarood-aandeel (bijv. fel zonlicht, kunstlicht e.d.), reecties, scheve
muren/schuine daken of doorlatende obstakels zoals bijv. bomen beperken de werking van de hinderni-
sherkenning.
Deze functionele beperkingen zijn inherent aan het infrarood-licht.
Afbeelding 10
20
11. Informatie over de eerste start
Om de uitleg van de besturing eenvoudiger en uniformer te maken, worden hier de klassieke termen
gebruikt. Deze komen uit de luchtvaarttaal en worden veel gebruikt.
Richtingaanduidingen moeten altijd worden begrepen vanuit het perspectief van een “virtuele” piloot in het
model. Als richtingsindicator gelden de drie groene led’s in de corpus) en betekenen “achter”.
a) Zweefvlucht
Iedere vliegtoestand, waarbij de quadrocopter noch stijgt noch daalt en zodoende de naar boven gerichte opwaartse
kracht gelijk is aan de neerwaartse kracht, vlt onder het zweven.
Schuif nadat de motoren met de knop voor “motoren starten/automatische landing” (afbeelding 7, pos. 5) gestart
werden, de linker stuurhendel (afbeelding 7, pos. 4) naar voren. Hiermee wordt het toerental van de motor verhoogd
en de quadrocopter stijgt. Als u de stuurhendel naar achteren trekt, zal de quadrocopter dalen. Als u de stuurhendel
in de middelste stand laat, probeert de quadrocopter met behulp van ingebouwde sensoren die hoogte te houden.
Afbeelding 11
Bij een vlucht net boven de grond evenals bij de start ontstaan turbulenties en luchtstromingen die de
quadrocopter beïnvloeden. Dit resulteert in een snellere reactie op de besturingsbewegingen en een licht
uitbreken van de quadrocopter voorwaarts, achterwaarts of opzij. Dit zogenaamde grondeffect is niet lan-
ger beschikbaar vanaf een hoogte van ongeveer 50 cm.
b) Gier-functie
Met “gier” wordt de draaiing van de quadrocopter om de verticale as bedoeld. Deze beweging vindt of onbedoeld
plaats vanwege het koppel van de rotoren of opzettelijk als een verandering van de vliegrichting. Bij de quadrocopter
wordt deze beweging veroorzaakt door de snelheidsverandering van de afzonderlijke rotoren ten opzichte van elkaar.
Als u de linker stuurhendel (afbeelding 7, pos. 4) naar links beweegt, zal de quadrocopter naar links draaien. Als u de
stuurhendel naar rechts beweegt, zal de quadrocopter naar rechts draaien.
Afbeelding 12
21
c) Nick-functie
“Nick” is de beweging om de dwarsas, vergelijkbaar met het knikken van het hoofd. Dientengevolge wint de quadro-
copter voorwaartse of achterwaartse vliegsnelheid of remt.
Als u de rechter stuurhendel (afbeelding 7, pos. 10) naar voren beweegt, zal de quadrocopter in de totaliteit naar
voren zweven. Als u de stuurhendel naar achteren beweegt, zal de quadrocopter naar achteren zweven.
Afbeelding 13
d) Roll-functie
Met “Roll” wordt de beweging om de lengteas bedoeld, vergelijkbar met het zijwaarts rollen van een bal (of het zij-
waarts wandelen van een krab). Daardoor beweegt door het optillen van een kant van de quadrocopter onafhankelijk
van zijn voorwaartse beweging naar de zijkant.
Als u de rechter stuurhendel (afbeelding 7, pos. 10) naar links beweegt, zal de quadrocopter in de totaliteit naar links
zweven. Als u de stuurhendel naar rechts beweegt, zal de quadrocopter naar rechts zweven.
Afbeelding 14
e) Vliegmodus
Met de quadrocopter kunt u kiezen tussen twee verschillende vliegmodi, afhankelijk van uw vliegervaring. Als u de
vliegmodus wilt wijzigen, drukt u kort op de knop voor de vliegmodus (afbeelding 7, pos. 6) op de zender.
In de beginnermodus zijn de bedieningsbevelen beperkt in de zin dat u heel gemakkelijk en heel snel kunt leren
vliegen met de quadrocopter. Deze vliegmodus wordt aanbevolen voor piloten die geen of zeer weinig vliegervaring
hebbenmeteenquadrocopter.Debeginnermodusisnaiederinschakelenvandezenderdebasisconguratie.
De geavanceerde modus wordt aanbevolen voor piloten die al ervaring hebben opgedaan met andere quadrocopter-
modellen. In deze modus is de quadrocopter aanzienlijk behendiger in zijn besturingsgedrag dan in de beginnermo-
dus. Om deze modus te activeren, drukt u kort op de vluchtmodusknop op de zender (afbeelding 7, pos. 6) totdat
u een dubbele pieptoon hoort. Door nogmaals op de knop te drukken, is de beginnermodus weer actief. Dit wordt
gesignaleerd met een enkele toon.
In de app is deze functie drie-traps. De professionele modus wordt aanbevolen voor piloten die al veel
ervaring hebben opgedaan met andere quadrocopter-modellen. In deze modus is de quadrocopter nog
behendiger in zijn besturingsgedrag dan in de geavanceerde modus. Om de professionele modus te acti-
veren, drukt u zo vaak kort op het symbool voor de vliegmodus (afbeelding 25, pos. 5) op de smartphone,
totdat u de maximale weergave ziet in het “snelheidsmetersymbool”.
22
12. Starten van de quadrocopter
De bediening en het gebruik van afstandsbediende modelvliegtuigen moet worden geoefend! Als u nog
nooit een dergelijk model bestuurd heeft, moet u heel voorzichtig starten en u eerst vertrouwd maken met
de reacties van het model op de commando’s van de afstandsbediening. Wees geduldig! Volg de instruc-
ties in hoofdstuk 11.
Neem bij het gebruik van het product geen risico’s! Uw eigen veiligheid en die van uw omgeving is uitslui-
tend afhankelijk van uw verantwoord gebruik van het model.
Laad de vliegaccu volledig op, plaats hem in het batterijvak, sluit hem aan en sluit het batterijvak.
Schakel de quadrocopter in (knop in de corpus boven de led’s). De led’s in het model beginnen eerst snel en vervol-
gens iedere seconde te knipperen.
Plaats het model op een vlakke, gladde ondergrond (bijv. een stenen vloer). Een tapijt is hier minder goed voor
geschikt, aangezien de landingspoten gemakkelijk in het tapijt vast kunnen raken. De (groene) led’s wijzen naar de
achterkant (naar u toe) en betekenen “achter”.
Schakel de afstandsbediening aan met behulp van de aan-/uitschakelaar. De zender bevestigt dit door een geluids-
signaal. De controle-led in de schakelaar knippert.
Duw de linker stuurhendel (afbeelding 7, pos. 4) naar voren en trek de linker stuurhendel vervolgens weer naar ach-
teren. De controle-led op de zender en de led’s op de quadrocopter branden nu permanent. Stel de linker stuurhendel
weer in de neutraalstand.
De quadrocopter is nu verbonden met de zender en klaar om te starten. Start de rotoren door op de knop “Start
rotoren/automatische landing” te drukken (afbeelding 7, pos. 5). De rotoren starten.
Verhoog nu het toerental van de rotoren van de quadrocopter, door het linker stuurhendel langzaam naar voren te
schuiven, totdat de quadrocopter omhoog gaat en op een hoogte van ca. 1,5 meter voor u zweeft. Vermijd in het
algemeen hectische en grote stuurbewegingen. Observeer of en in welke richting de quadrocopter afdrijft. Mocht de
quadrocopter in de functie “Roll” (zijwaarts) of “Nick” (vooruit of achteruit) afdrijven, zo kunt u met de rechter stuurhen-
del met gevoel tegen de driftrichting insturen.
Om de quadrocopter weer te landen, trekt u bij een geschikte landingsplek langzaam de linker stuurhendel terug
totdat de quadrocopter op de grond landt. Een iets stevigere landing op de grond vormt daarbij geen probleem en
mag niet met plotse snelle gasbewegingen worden gecorrigeerd.
Als u de rotoren wilt uitschakelen, houdt u de linker stuurhendel (afbeelding 7, pos. 4) ongeveer twee seconden in de
achterste positie vast totdat de rotoren zijn gestopt. U kunt ook opnieuw op de knop “motoren starten/automatische
landing” (afbeelding 7, pos. 5) drukken.
Probeer zo verticaal mogelijk te landen (“helikopterlanding”). Vermijd landen met hoge horizontale snelheden (“vlieg-
tuiglanding”). Schakel - indien dit nog niet gebeurd is - na de landing de motoren uit.
Oefen deze startprocedure enkele malen om een gevoel voor de quadrocopter te ontwikkelen. Zodra u zich hierbij op
uw gemak voelt, kunt u beginnen met navigeren in gier-, nick- en roll-functie (zie opmerkingen in hoofdstuk 11). Stuur
altijd langzaam en gevoelig en oefen een paar manoeuvres eerst, voordat u er echt aan begint. De eerste vluchten
mogen niet meer dan 30 tot 60 seconden duren.
Als u zich al een beetje met de vliegeigenschappen van het model vertrouwd gemaakt heeft, kunt u verdere oefenin-
gen uitvoeren. Hierbij dient u met eenvoudige vliegmanoeuvres zoals een meter naar voren/achteren vliegen (nick-
functie) beginnen. Oefen vervolgens het zweven naar links/rechts (roll-functie). Als u hier ook de nodige oefening in
heeft, kun je beginnen cirkels en achten te vliegen.
Als u wilt stoppen met vliegen, moeten de rotoren pas na het landen worden uitgeschakeld. Zet de aan-/uitschakelaar
van het modelvliegtuig op “OFF” (uitgeschakeld = led’s uit). Pas daarna mag de zender uitgeschakeld worden.
23
13. Trimmen van de quadrocopter
Vanwege zijn technische eigenschappen is de quadrocopter niet 100% intrinsiek stabiel en zal hij niet altijd
op zijn plaats blijven maar soms in een willekeurige richting afdrijven. De afwijking wordt enerzijds veroor-
zaakt door externe omstandigheden (bijv. wind) en door niet-gekalibreerde sensoren (gyro’s). Dit kan door
een kalibratie van de sensoren en ook door de trimfuncties grotendeels worden geëlimineerd.
Als de quadrocopter in een bepaalde richting afdrijft, moet u met behulp van de trimming op de zender in de tegen-
gestelde richting trimmen.
Als het model bijvoorbeeld naar voren zweeft (nick), moet
u de achterste trimknop voor nick (afbeelding 7, pos. 11)
zo vaak drukken, totdat het model niet meer naar voren
beweegt.
Als het model naar achteren zweeft, moet u de voorste
trimknop (afbeelding 7, pos. 11) drukken.
Als het model bijvoorbeeld naar links zweeft (roll), moet
u de rechter trimknop voor roll (afbeelding 7, pos. 12) zo
vaak drukken, totdat het model niet meer naar links be-
weegt.
Als het model naar rechts zweeft, moet u de linker trim-
knop (afbeelding 7, pos. 12) drukken.
Afbeelding 15
Afbeelding 16
24
14. Kalibratie van de sensoren
Als de trimwegen niet langer voldoende zijn om het model op zijn plaats te laten zweven (bijv. na een
crash), moeten de sensoren opnieuw worden gekalibreerd.
Ga als volgt te werk:
Plaats de quadrocopter die gereed is voor gebruik op een
vlakke ondergrond.
Trek nu gedurende ca. drie seconden tegelijkertijd beide
stuurhendels zoals weergegeven in afbeelding 17 op de
betreffende eindaanslagen.
De led’s op het model knipperen vervolgens in een zeer
snel ritme.
Houd beide stuurhendels zo lang in de getoonde positie,
totdat de kalibratie is voltooid. Dit is het geval als de led’s
van het model weer continu branden.
Afbeelding 17
25
15. Starten van de rotoren en automatisch landen
door een druk op de knop
Opgelet!
Het starten van de rotoren vergt ene barrièrevrije startplaats in alle richtingen. Deze functie kan daarom
alleen in grote ruimtes/hallen of buitenshuis worden gebruikt.
Personen en voorwerpen moeten om veiligheidsredenen ten minste 2 meter van de startplaats verwijderd
zijn. Als u dit niet doet, kan dit materiële schade aan het model of andere voorwerpen in de buurt veroor-
zaken, evenals het risico van letsel voor de aanwezige personen/dieren!
Het automatisch landen is een vast geprogrammeerde procedure. De voorwaarde voor een veilige, auto-
matische landing is dat het model zich in een stabiele vluchttoestand bevindt (zweven) voordat de corres-
ponderende bedieningsknop op de zender wordt gebruikt, de hoogte idealiter niet hoger is dan 1,5 meter
en zich bij de landingsplek ten minste twee meter rondom geen obstakels en personen/dieren bevinden.
Als u dit niet doet, kan dit materiële schade aan het model of andere voorwerpen in de buurt veroorzaken,
evenals het risico van letsel voor de aanwezige personen/dieren!
De rotoren worden gestart met een knop (afbeelding 7, pos. 5) door op een knop te drukken en ook met dezelfde knop
een automatische landing wordt gestart.
Plaatsdeready-to-yquadrocopteropvoldoendeafstandvandepilootenobstakelsopeenvlakkeondergrond(zie
voorafgaande instructies).
Druk voor de start eerst op de knop “motoren starten/automatische landing” op de zender (afbeelding 7, pos. 5). De
rotoren starten.
Druk nu voorzichtig de linker stuurhendel op de zender (afbeelding 7, pos. 4) naar voren totdat het model loskomt. De
quadrocopter gaat nu verticaal omhoog.
Stel een vlieghoogte van ca. 1 - 1,5 meter hoogte in, zodat het model voor u zweeft. Nu kunt u vliegen door geschikte
stuurbewegingen op de zender uit te voeren.
Zoek een geschikte landingsplaats (zie hierboven) uit om te kunnen landen, breng het model in een stabiele zweef-
toestand en op een hoogte van idealiter max. 1,5 meter.
Druk nu opnieuw op de knop “rotoren starten/automatische landing” (afbeelding 7, pos. 5). Onmiddellijk daarna zal het
model de landing starten, de hoogte verticaal verminderen en de rotoren op de grond uitschakelen. U kunt ingrijpen
om de richting te corrigeren.
26
16. Vliegbewegingen
Nadat het model is gestart en getrimd, bevindt het zich in de zogenaamde zweefvlucht. Duw de linker stuurhendel op
de zender voorzichtig naar voren. Dit initieert een stijgen van het model. Als u de linker stuurhendel terugbrengt naar
de middelste stand, stopt het stijgen. Als u de linker stuurhendel voorzichtig achteruit trekt, wordt een daling gestart.
Als u de linker stuurhendel terugbrengt naar de middelste stand dan stopt het dalen.
Als u de linker stuurhendel naar links beweegt, draait het model rond de verticale as naar links. Als u naar rechts
stuurt, draait de quadrocopter naar rechts.
Druk op de rechter stuurhendel voorzichtig naar voren. Het model wordt naar voren gestuurd. Als u de rechter stuur-
hendel naar achteren drukken, zal de quadrocopter naar achteren worden gestuurd.
Als de rechter stuurhendel naar links wordt gestuurd, zweeft het model naar links. Wordt de rechter stuurhendel naar
rechts gedrukt, zal de quadrocopter naar rechts zweven.
Neem ook de instructies in hoofdstuk 11 in acht voor het besturen van het model.
27
17. Headless-modus
De headless-modus is een relatieve regelmodus, dat wil zeggen, ongeacht de richting waarin de quadrocopter zich
bevindt, deze vliegt altijd rechts van de piloot, bijvoorbeeld wanneer hij naar rechts wordt gestuurd (ongeacht of het
model naar achteren, links, voren of rechts wijst). De quadrocopter wordt dus met de rechter stuurhendel (nick en roll)
altijd de richting getoond, waar hij naartoe moet vliegen.
Belangrijk!
De zender en de quadrocopter moeten bij het activeren van de headless-modus precies gelijk te zijn
uitgelijnd! Daarom kan deze functie alleen in werking worden gesteld als de quadrocopter niet vliegt, maar
op de grond staat. De (groene) led’s zijn naar achteren gericht! Als u dit proces niet volgt, resulteert dit in
onverwachte resultaten, dat wil zeggen, de quadrocopter zal niet daar naartoe vliegen, waar hij naartoe
wordt gestuurd.
De headless-modus wordt in het model met relatief eenvoudige middelen (bijv. zonder kompas/GPS-on-
dersteuning) gerealiseerd. Daarom zijn afwijkingen en onnauwkeurigheden in de bepaling van de koers
resp. de terugkeernauwkeurigheid normaal.
Aangezien normaliter op het moment, dat het model naar u toe vliegt, u anders moet denken wat de besturing be-
treft (u stuurt naar links, de quadricopter vliegt vanuit uw standpunt echter naar rechts), kan de headless-modus dit
anders denken van u overnemen. Hoe de quadrocopter ook wordt ingesteld, dit soort relatieve besturing levert snel
resultaten op, vooral voor beginners. Als u echter wilt leren correct te vliegen, moet u niet wennen aan het vliegen in
de headless-modus, maar direct de “normale” besturing leren.
Voor het activeren van de headless-modus verbindt u zender en quadrocop-
ter met elkaar (startvoorbereiding). De rotoren zijn voor de eerste activering
nog uit. Lijn de ready-to-go quadrocopter nu uit op de grond zodat de groene
led’s in één lijn met de zender naar achteren richting de zender wijzen (zie
afbeelding 18).
Druk nu kort op de knop voor de “Headless-modus” (afbeelding 7, pos. 8) tot
een dubbele pieptoon klinkt.
De led’s vanaf de quadrocopter knipperen in een snel ritme en geven hier-
mee aan dat u zich nu in headless-modus bevindt.
Start de quadrocopter.
De bewegingen van het model zullen (onafhankelijk van de hoek van het
quadrocopter ten opzichte van de piloot) bij geactiveerde headless-modus
altijd ook de stuurrichtingen van de rechter stuurhendel volgen. Stuurt u
vooruit, zal de quadrocopter altijd van u weg bewegen. Indien u naar rechts
stuurt, zal de quadrocopter altijd naar rechts bewegen.
Voor het uitschakelen van de headless-modus drukt u opnieuw op de knop voor de “headless-modus” (afbeelding 7,
pos. 8), tot u een signaaltoon hoort. De quadrocopter signaleert de deactivering van de headless-modus daardoor dat
de led’s op de quadrocopter ophouden met knipperen.
Afbeelding 18
28
18. Beeld- en video-opnamen
a) Algemeen
De quadrocopter is standaard uitgerust met een camera die draadloos 90° kan worden gedraaid. Het maken van
foto’s en video’s maar ook de bediening van de camera kunnen van de zender alsook van een op de smartphone
geïnstalleerde app worden uitgevoerd.
De foto’s resp. video’s worden bij een gebruik met de zender op een microSD-kaart (niet inbegrepen) of in het geval
van een geïnstalleerde app op uw smartphone opgeslagen (als in de quadrocopter een microSD-kaart is geplaatst,
wordt hier eveneens opgeslagen).
b) Installeer een microSD-kaart
Welke microSD-kaart hiervoor geschikt is of aan welke technische
vereisten de microSD-kaart moet voldoen, is te vinden in de techni-
sche gegevens aan het eind van deze gebruiksaanwijzing.
Plaats de microSD-kaart op een dergelijke manier dat de contacten van de
geheugenkaart naar beneden zijn gericht. Het wordt aanbevolen om eerst het
landingsgestel te verwijderen.
Schuif de SD-kaart voorzichtig in de kaartsleuf totdat de kaart op zijn plaats
klikt. Om de microSD-kaart te vervangen, schuift u hem voorzichtig in de
kaartsleuf tot u een “klik” -geluid hoort en de kaart is ontgrendeld. Ook hier
wordt het aanbevolen, eerst het landingsgestel te verwijderen.
Via een geschikte kaartlezer kunnen de foto’s en video’s vanaf de geheugen-
kaart naar de pc worden overgezet en worden opgeslagen.
Afbeelding 19
29
c) Foto- en video-opnamen
Stel de gewenste camerapositie op de zender in met behulp van de camerabedieningsknoppen. Met de linker knop
(afbeelding 7, pos. 2) beweegt de camera naar boven. Met de rechter knop (afbeelding 7, pos. 3) beweegt de camera
naar beneden. Het instelbereik bedraagt ca. 90°. In de app bevinden de symbolen zich aan de linkerkant van het
display.
Afbeelding 20
Als u een foto wilt maken, drukt u kort op de knop op de zender met het fotosymbool (afbeelding 21, pijl naar links).
De foto wordt opgeslagen op de microSD-kaart in het gegevensformaat “JPG”.
Als u een video wilt starten, drukt u kort op de knop met het video-symbool (afbeelding 21, pijl naar rechts). De op-
name wordt gestart. Als u nogmaals kort op de knop drukt, wordt de video-opname gestopt.
Afbeelding 21
30
19. FPV-gebruik
a) Algemene informatie
De quadrocopter is standaard voorzien met een camera die draadloos een video live weergeeft op een geschikte
smartphone (niet inbegrepen). Het maken van foto’s en video’s maar ook de bediening van de camera wordt van een
op de smartphone geïnstalleerde app aangestuurd. Foto’s of video’s kunnen worden opgeslagen op de smartphone
en op een microSD-kaart (niet inbegrepen, moet apart worden gekocht) in de quadrocopter. Van daaruit kunnen foto’s
en video’s indien nodig verder worden bewerkt.
Door de live transmissie van het videosignaal is een zgn. “FPV-gebruik” (FPV = First Person View = vliegen volgens
het videobeeld) mogelijk.
Opgelet!
Een puur FPV-gebruik brengt een ongevalsrisico met zich mee omdat u obstakels misschien niet of niet
op tijd kunt zien door de camerabeelden. Daarom moet een FPV-gebruik altijd door een co-piloot worden
geobserveerd, zodat hij tijdig kan waarschuwen voor gevaren.
Het kost ook veel oefening om het model via FPV-bediening te besturen. Zorg er bovendien vooral in de
leerfase voor dat het geselecteerde vliegveld vrij is van obstakels en ver weg van mensen, dieren, gebou-
wen en wegen.
Voor een storingsvrije overdracht van videosignalen mogen geen andere zenders op het 2,4 GHz zendbe-
reik van het model aanwezig zijn. De functie “Bluetooth
®
” moet gedeactiveerd zijn op de smartphone.
Het FPV-gebruik is in principe ook mogelijk als het model wordt bestuurd door de bedieningselementen
op de smartphone. Het camerabeeld is echter door de getoonde bedieningselementen/symbolen evenals
door de vingers die de bedieningselementen bedienen, sterk beperkt. Om deze reden raden wij alleen een
FPV-gebruik met de zender aan.
b) App downloaden
Voor een FPV-gebruik moet eerst een speciale app op uw smartphone installeren. Er ontstaan hiervoor eventueel
alleen kosten, die door een download gewoonlijk kunnen ontstaan. De app zelf is gratis.
Scan, afhankelijk van het besturingssysteem van uw smartphone (iOS resp. Android), een van de volgende QR-
codes. Door het scannen wordt u automatisch doorgestuurd naar de actuele versie van de app. Alternatief kunt u ook
voor het besturingssysteem iOS in de “Apple Store” en voor het besturingssysteem Android in de “Google Play Store”
naar de app “Rocket Drone” van REELY zoeken.
Afbeelding 22: iOS Afbeelding 23: Android
31
c) Model startklaar maken
Maak uw quadrocopter startklaar door de quadrocopter te verbinden met de ingeschakelde zender. Het model geeft
nu een signaal af (vergelijkbaar met WiFi van een internetrouter).
Activeer onder de “Instellingen” de “WiFi-functie”. Zoek vervolgens naar de app “Rocket Drone” onder de aangeboden
WiFi-signalen “Foldable Drone_xxxxx” (xxxxx = een cijfer-/tekencombinatie). Dit WiFi wordt door de quadrocopter
uitgezonden en moet met de smartphone worden verbonden. Als u het signaal van de quadrocopter “Rocket Drone
FPV” met succes heeft verbonden met uw smartphone, verlaat u de instellingen van de smartphone en opent u de
app “Rocket Drone” op uw smartphone.
d) Functies van de app
In afbeelding 24 ziet u de startpagina van de app (bij nieu-
were versies van de app wijkt de weergave eventueel af).
Er zijn drie keuzes:
Vraagteken = help-functie (1)
Tandwiel = instellingen uitvoeren (2)
Play = start de app (3)
Vraagteken = help-functie (1)
Onder “vraagteken” vindt u de bijbehorende aanwijzingen
voor het gebruik in de Engelse taal die u verder kunnen
helpen, indien u de gebruiksaanwijzing niet bij de hand
heeft. Deze beeldscherminhoud kunt u verlaten door het
symbool linksboven te selecteren.
Tandwiel = instellingen uitvoeren (2)
Onder “tandwiel” (2) kunt u de volgende functies instellen:
• “Parameters auto save”:
Automatische opslag van foto’s en video’s (aanbevolen).
• “Reset the parameters”:
Reset de app op de fabrieksinstellingen.
• “Right hand mode”: Met deze functie kunt u de besturing van modus II op modus I (= Right hand mode) omschake-
len. Houd er rekening mee dat bij het omschakelen van Mode iI naar Mode I de motorbesturing van links naar rechts
en daarvoor de besturing voor “Nick” van rechts naar links wisselt. De functies roll en gier blijven op de bekende
posities en worden niet veranderd.
• “720P preview”:
Als “720P preview” is geactiveerd, worden foto’s en video’s in de hoogst mogelijke resolutie opgenomen. De hoge
resolutie heeft echter veel geheugen en rekenkracht nodig. Bovendien worden grenzen ingesteld door de gebruikte
WiFi-technologie. Het is mogelijk dat bij het FPV-gebruik strepen in de afbeeldingen te zien zijn en/of de beeld-
overdracht schokkerig en vertraagd is. Daarom wordt het inschakelen van deze functie aanbevolen als u alleen
maar foto’s of video’s wilt maken. Voor puur FPV-gebruik en bij beperkingen bij de beeldoverdracht raden wij het
deactiveren van deze functie aan.
1
2
3
Afbeelding 24
32
Play = start de app (3)
Als u “Play” (3) selecteert, opent het onderstaande bedieningsoppervlak:
Afbeelding 25
De getoonde symbolen hebben de volgende functies:
1 Beeldscherminhoud verlaten
2 Maak een foto met de quadrocopter-camera
3 Maak een video met de quadrocopter-camera
4 Opgeslagen foto’s resp. video’s bekijken
5 Vliegmodus kiezen (eerste niveau = beginners, tweede niveau = geavanceerd, derde niveau = professional; zie
ook hoofdstuk 11. e)
6 “Gravity sensor mode”: Het model besturen met de positiesensoren van de smartphone; functie alleen gegeven
als de bedieningselementen worden weergegeven
7 “OFF”/“ON”: Besturingselementen worden in- en uitgeschakeld (voor rotoren start/landing, rotor nood-stop, bestu-
ringselementen voor het toerental, gier, roll, nick en trimming)
8 Vliegroute:Ophetdisplaygetekendeguren(bijv.eencirkel)ofeenroutewordenautomatischdoordequadro-
copter gevlogen.
Opgelet!
Voor het automatisch vliegen van een route heeft de quadrocopter een barrièrevrije luchtruimte in alle rich-
tingen nodig. Deze functie kan daarom alleen in zeer grote ruimtes/hallen of buitenshuis worden gebruikt.
Personen en voorwerpen moeten ten minste 10 meter van de startplaats verwijderd zijn.
Het automatisch vliegen van vliegroutes is een vast ingesteld verloop. Voorwaarde hiervoor is een stabiele
vliegconditie (zweeftoestand), dat de vlieghoogte idealiter niet hoger is dan 1,5 meter en dat de route ten
minste 10 meter verwijderd is van obstakels en mensen.
Als u dit niet doet, kan dit materiële schade aan het model of andere voorwerpen in de buurt veroorzaken,
evenals het risico van letsel voor de aanwezige personen/dieren!
9 Camerabeeld 180° draaien
10 In- en uitschakelen van de symbolen voor “VR-modus” en “Kalibratie” - zie daartoe de informatie op de volgende
pagina
1
10
2
3
4
5
6
7
8
9
33
Wordt het tandwiel (zie afbeelding 25, pos. 10) geactiveerd, worden bovendien de volgende symbolen weergegeven:
Afbeelding 26
11 “VR” instelling voor 3D-live weergave (alleen mogelijk met een speciale “VR-bril”)
12 Kalibratie (kalibratie van de sensoren in de quadrocopter; zie ook hoofdstuk 14)
e) Bediening met de app
Als de quadrocopter klaar is om te starten en de app wordt geactiveerd op uw smartphone met “Play”, ontvangt u een
live-beeld van de quadrocopter-camera. U kunt onmiddellijk met de afstandsbedieningzender beginnen en - indien
gewenst - de quadrocopter laten vliegen op basis van de camerabeelden in de zogenaamde FPV-modus. Het model
wordt hierbij met de zender bestuurd.
Bovendien kunt u voor of tijdens het gebruik van de quadrocopter op het display van uw smartphone door het selec-
teren van een bepaald symbool (zie afbeelding 25, pos. 2 of 3) een foto met de quadrocopter-camera maken of de
video-opname starten.
Met de app kunnen geen serie-foto’s worden gemaakt. Bij het aanraken van symbool #2 is de camera
geactiveerd. Na het loslaten van het symbool wordt de foto gemaakt. Een video-opname stop wanneer u
het symbool #3 opnieuw selecteert.
Tijdens een video-opname wordt een stopwatch voor de opnameduur weergegeven. Om een video-opname te stop-
pen, selecteert u gewoon opnieuw het symbool in afbeelding 25, pos. 3. De opname wordt gestopt, de stopwatch
verdwijnt en de opname wordt opgeslagen.
Tijdens een video-opname is het ook mogelijk, extra foto’s te maken.
f) Foto’s of video’s bekijken
Als u klaar bent met vliegen, kunt u de gemaakte foto’s of video’s direct op uw smartphone bekijken. Selecteer hier-
voor het overeenkomstige symbool op het display (afbeelding 25, pos. 4). Er verschijnt een scherm.
Selecteer of “Pictures” (foto’s) of “Video” (video). Afhankelijk van de selectie wordt nog een andere scherminhoud met
de opgeslagen foto’s of video’s weergegeven, die door het aantikken kunnen worden bekeken. Voor het wissen van
foto’s resp. video’s selecteert u het desbetreffende bestand (langer aanraken met de vinger) en volgt u daarna de
aanwijzingen op het scherm.
11
12
34
g) Sla foto’s of video’s op de microSD-kaart op
Welke microSD-kaart hiervoor geschikt is of aan welke technische vereisten de microSD-kaart moet vol-
doen, is te vinden in de technische gegevens aan het eind van deze gebruiksaanwijzing.
De quadrocopter heeft onde het batterijvakdeksel een kaartsleuf voor een microSD-kaart. Analoog met de op uw
smartphone opgeslagen opnames kunt u deze foto’s en video’s op een geplaatste microSD-kaart (niet inbegrepen,
moet apart worden gekocht) opslaan.
Plaats de microSD-kaart zo dat de contacten van de geheugenkaart naar beneden zijn gericht. Schuif de microSD-
kaart voorzichtig in de kaartsleuf totdat de kaart op zijn plaats klikt. Om de microSD-kaart te verwijderen/vervangen,
schuift u hem voorzichtig in de kaartsleuf tot u een “klik” -geluid hoort en de kaart is ontgrendeld.
Via een geschikte kaartlezer kunnen de foto’s en video’s vanaf de geheugenkaart naar de pc worden overgezet en
worden opgeslagen.
35
20. Gebruik van de quadrocopter met de smartphone
De Quadrocopter “Rocket Drone FPV” kan in plaats van met de meegeleverde zender ook alleen via een
smartphone worden bestuurd. Hierbij zijn er twee mogelijkheden, die hierna worden getoond. Voor een
storingsvrije overdracht van de besturings- en videosignalen mogen geen andere zenders op de 2,4 GHz
zendbereik van het model aanwezig zijn. De functie “Bluetooth
®
” moet gedeactiveerd zijn op de smart-
phone.
De reacties van het model op besturingscommando’s van de smartphone geschiedt iets trager en - omdat
u dit niet gewend bent - niet zo nauwkeurig als de besturing met de afstandsbediening. Zorg daarom abso-
luut voor een barrièrevrij vliegveld. Wees geduldig bij het besturen van het model met een smartphone.
Let bij het gebruik van de quadrocopter met de smartphone als zender op dat de maximaal haalbare reik-
wijdte aanzienlijk geringer is dan de reikwijdte met de afstandsbediening (zie ook hoofdstuk “Technische
gegevens”).
a) Besturing met de bedieningselementen van de app
Na het starten van de app worden, naast het camerabeeld verschillende bedieningselementen op het display van de
smartphone weergegeven. Naast de reeds bekende bedieningselementen voor de camera (zie afbeelding 25, pos.
2 - 4) worden na het selecteren van het symbool in afbeelding 25, pos. 7 aanvullende besturingselementen van de
afstandsbediening weergegeven.
Na activering worden een symbool voor “rotoren starten/automatische landing” (afbeelding 27, pos. 13) en het sym-
bool voor “Rotor-noodstop” (afbeelding 27, pos. 14) weergegeven. Dit symbool wordt dan geselecteerd, als bijv. door
een mislukte landing de rotoren worden geblokkeerd. De rotoren worden hiermee onmiddellijk uitgeschakeld.
Afbeelding 27
Met het linker besturingselement (afbeelding 27, pos. 15) wordt analoog aan de afstandsbedieningszender de hoog-
teregeling en de rotatie om de eigen verticale as (gier) bestuurd. Met het rechter besturingselement (afbeelding 27,
pos. 16) wordt de besturing van “nick” en “roll” uitgevoerd.
In afbeelding 27, positie 17 ziet u het trim-element voor “gier”. De positie 18 is het trim-element voor “nick” en positie
19 is de trimming voor “roll”. Om te trimmen, drukt u al naar behoefte bij “gier” en “roll” de linker- of de rechterpijl of bij
“nick” de bovenste of onderste pijl zo vaak, totdat het gewenste vlieggedrag is ingesteld. Verdere instructies voor het
trimmen van het model vindt u in hoofdstuk 13 en 14.
13
14
15 16
17
18
19
20
21
36
Wilt u het model met de smartphone en de in de app aanwezige bedieningselementen besturen, dan gaat u
als volgt te werk:
• Schakel de quadrocopter aan. De led’s in de armen knipperen. Het model zendt nu een zendsignaal uit.
• Schakel uw smartphone aan. Verbind onder “Instellingen/WIFI” het door de quadrocpter uitgezonden signaal met
uw smartphone.
• Start nu de app “Rocket Drone” op uw smartphone.
• Selecteer “Play”. Op het display verschijnen de bedieningselementen van de app (zie afbeelding 25) en het video-
beeld van de in het model ingebouwde camera.
• Plaats de quadrocopter op een geschikt startpunt. Raadpleeg hiervoor alle instructies uit hoofdstuk 11 en 12.
• Selecteer het symbool in afbeelding 25, pos. 7. Er verschijnen de bedieningselementen (analoog zoals bij de zen-
der de stuurhendels) als “punten”. Bovendien worden de trim-elementen weergegeven.
• De led’s op de arm moeten nu continu branden; dit geeft het succesvolle “koppelen” van het model met de app op
de smartphone aan.
• Selecteer het symbool in afbeelding 27, pos. 13. De rotoren starten.
• Beweeg het linker besturingselement (afbeelding 27, pos. 15) iets naar voren. Het model zal van de grond komen
om op een hoogte van ongeveer 1,5 meter voor u te zweven.
• De twee bedieningselementen (punten - zie afbeelding 27, pos. 15 en 16) op het display staan symbool voor de
stuurhendels van een afstandsbediening en kunnen ook op deze manier worden bediend. Houd de smartphone in
uw handen. Raak met elk een vinger (bij voorkeur met de duim) elke “punt” aan en bestuur het model analoog zo,
zoals het bedienen met één afstandsbediening in de hoofdstukken 11 en 12 wordt uitgelegd.
• Wilt u het model weer landen, beweeg dan de linker besturingselement (afbeelding 27, pos. 15) langzaam naar
achteren. Als alternatief kunt u een automatische landing starten door het symbool in afbeelding 27, pos. 13 te se-
lecteren. Voor een nooduitschakeling van de rotoren bij een mislukte landing selecteert u het symbool in afbeelding
27, pos. 14. De rotoren worden vervolgens onmiddellijk uitgeschakeld.
• Met het symbool in afbeelding 27, pos. 20 zwenkt u de camera naar boven. Met het symbool in afbeelding 27, pos.
21 zwenkt u de camera naar beneden.
37
b) Andere besturingselementen van de app
Indebasisconguratie(zieooksymboolinafbeelding25,pos.5)isdeappbijheteersteniveauopca.30%van
de maximaal mogelijke stuurwegen ingesteld. Dit komt overeen met het beginnermodus (zie ook hoofdstuk 11). De
besturingsfuncties zijn qua werking beperkt.
Als u dit symbool (afbeelding 25, pos. 5) nogmaals aanraakt, wordt de weergave aangevuld met nog een ander
weergave-element. De besturing is nu op ca. 60 % van het maximum ingesteld. Dit komt overeen met de gevorder-
den-modus. Het model reageert behendiger op de stuurbevelen.
Wanneer het symbool (afbeelding 25, pos. 5) nogmaals wordt aangeraakt, wordt de weergave aangevuld met het
derde element. Dit betekent 100 % van alle mogelijkheden. Hierdoor is er geen begrenzing ingesteld, wat overeen
komt met de professionele modus. De besturingsfuncties zijn niet beperkt. Als er opnieuw hetzelfde symbool geselec-
teerd wordt, springt de display weer terug naar het eerste niveau (30 %).
Met het symbool op afbeelding 25, pos. 8 wordt de functie “vliegroute” geactiveerd. Het linker besturingselement
blijft zichtbaar en kan voor de besturing (hoog/laag en gier) worden gebruikt. Het rechter besturingselement wordt
verborgen.
Afbeelding 28
In dit vrijgemaakte gebied kunt u vliegroutes op het scherm tekenen (zie pijl in afbeelding 28, bijvoorbeeld een cirkel
tekenen). De getekende route wordt dan automatisch door het model gevlogen.
Om dit te doen, brengt u het model in een stabiele vluchtconditie en activeert u de functie van de vliegroute (symbool
in afbeelding 25, pos. 8). Teken nu een route op het display. Nadat u klaar bent met het tekenen van de route (neem
uw vinger van het display van de smartphone), zal het model onmiddellijk de getekende route vliegen.
Opgelet!
Voor het automatisch vliegen van een route heeft de quadrocopter een barrièrevrije luchtruimte in alle rich-
tingen nodig. Deze functie kan daarom alleen in zeer grote ruimtes/hallen of buitenshuis worden gebruikt.
Personen en voorwerpen moeten ten minste 10 meter van de startplaats verwijderd zijn.
Het automatisch vliegen van vliegroutes is een vast ingesteld verloop. Voorwaarde hiervoor is een stabiele
vliegconditie (zweeftoestand), dat de vlieghoogte idealiter niet hoger is dan 1,5 meter en dat de route ten
minste 10 meter verwijderd is van obstakels en mensen/dieren.
Als u dit niet doet, kan dit materiële schade aan het model of andere voorwerpen in de buurt veroorzaken,
evenals het risico van letsel voor de aanwezige personen/dieren!
38
Met het symbool “REV” (afbeelding 25, pos. 9) inverteert u het videobeeld met 180°. Zodoende staat dus alles op
zijn kop.
Als het tandwielsymbool (afbeelding 25, pos. 10) is geselecteerd, verschijnen er verdere symbolen voor de bediening
van het model.
Selecteer “VR” (afbeelding 26, pos. 11), waardoor een “quasi 3D-functie” wordt geactiveerd. Hierbij wordt de live-
weergave van de camerabeelden op het display van de smartphone in tweeën gedeeld. Hiermee kunt u in combinatie
met een VR-bril (niet inbegrepen, moet apart worden gekocht) de FPV-modus min of meer in 3D (dus met ruimtelijke
standpunt) uitvoeren. Schakel in de app de 3D-functie (afbeelding 26, pos. 11) en monteer uw smartphone in de VR-
bril. Zet nu de VR-bril op en start de vlucht.
Als de instellingsopties van de trim-elementen niet langer voldoende zijn om het model stabiel en zonder drift te laten
vliegen of als de vliegeigenschappen anders zijn dan gebruikelijk, moeten de sensoren van de quadrocopter opnieuw
worden gekalibreerd. Plaats hiervoor de ready-to-go quadrocopter op een horizontale, stabiele en vlakke ondergrond.
Druk op het symbool voor de kalibratie (afbeelding 26, pos. 12). De led’s in de armen beginnen te knipperen. De
kalibratie is succesvol afgerond, als de led’s weer continu branden.
c) Besturing met de positiesensoren van de smartphone
In smartphones zijn positiesensoren ingebouwd, die bijv. het display afhankelijk van de positie van het apparaat zo
draaien dat u de inhoud kunt lezen resp. herkennen. De quadrocopter kan met deze sensoren in de besturingsfuncties
“nick” (vooruit en achteruit), evenals in de functie “roll” (links en rechts) worden gestuurd.
Om uw model met de positiesensoren van de smartphone te besturen, moet u eerst alle startvoorbereidingen treffen,
die in het hoofdstuk 20. a) worden weergegeven. Is dit met succes uitgevoerd, klikt u op het symbool in afbeelding 25,
pos. 6, zodat het brandt. Hiermee wordt de sturing via de positiesensoren geactiveerd.
Houd uw smartphone horizontaal in uw handen. Let hierbij op het rechter stuurelement (rechter “punt”, zie afbeelding
27, pos. 16), dat afhankelijk van de positie van de smartphone beweegt. Voor de start weer op het symbool voor
“Rotoren starten/automatische landing” (afbeelding 27, pos. 13). Bedien het linker stuurelement (afbeelding 27, pos.
15) om de start te starten. De quadrocopter zal onmiddellijk starten en voor u zweven.
De hoogte en de draaiing om de verticale as stuurt u verder via het display met het linker besturingselement (afbeel-
ding 27, pos. 15). Het zweven naar links/rechts resp. voor/achter wordt nu niet meer met het rechter besturingsele-
ment maar door de positiesensoren van de smartphone bestuurd.
Kantel de smartphone naar voren, waardoor het model naar voren drift. Kantel de smartphone naar achteren, waar-
door het model de voorwaartse beweging stopt resp. naar achteren drift. Kantel de smartphone naar links, waardoor
het model naar links drift. Afhankelijk van hoe u uw smartphone houdt, wordt de betreffende vliegrichting geïnitieerd.
39
21. Onderhoud, verzorging en reparatie
a) Regelmatige reiniging
De quadrocopter “Rocket Drone FPV” is een heel eenvoudig gebouwd vliegtuig. Er zijn geen mechanische onderde-
len die een smering of ander onderhoud vergen. Desalniettemin dient u de quadrocopter na elke vlucht te ontdoen
van eventueel aanwezige verontreiniging (draden, haren, stof, enz.).
Gebruik voor het reinigen een droge of licht vochtige doek en vermijd contact met water aan elektronica, accu en
motoren.
b) Vervangen van de rotoren
Indien een rotor als gevolg van neerstorten of andere inwerking beschadigd is, dient u deze direct te vervangen. Dit
isookvantoepassingalsujnescheurenofhaarscheurtjesinderotorvaststelt.Doorhethogetoerentalkunnenbij
beschadigde rotoren materiaaldelen los raken en tot leiden tot schade of gevaar voor de omgeving.
Voor het vervangen van een rotor dient u voorzichtig de schroef van de motoras los te maken. Trek de defecte
rotor voorzichtig eraf en steek de nieuwe rotor erop. Let er hierbij absoluut op dat de draairichting van de rotor (zie
markeringen op de rotor) passend bij de weergegeven draairichting van de motor (zie de markering op de arm) is.
Vervangen rotoren moeten weer met een schroef worden beveiligd tegen losraken. Ga bij deze werkzaamheden
zorgvuldig en met passende kracht tegen.
Afbeelding 29
Opgelet!
Het is essentieel om rekening te houden met de draairichting van de betreffende motor (zie markeringen
op de arm) en de keuze van de bijbehorende rotor (markeringen op de rotor). Als de toewijzing verkeerd is
gekozen, is het model niet in staat om te vliegen en treedt er een storing op bij een volgende start van het
model! De waarborg/garantie komt daarmee te vervallen!
40
22. Afvoer
a) Product
Elektronische apparaten zijn recyclebare stoffen en horen niet bij het huisvuil. Voer het product aan het
einde van zijn levensduur volgens de geldende wettelijke bepalingen af.
Verwijder de geplaatste batterijen/accu’s en gooi deze afzonderlijk van het product weg.
b) Batterijen/accu’s
Als eindverbruiker bent u conform de KCA-voorschriften wettelijk verplicht om alle lege batterijen/accu’s in te leveren.
Batterijen/accu’s mogen niet met het huisvuil meegegeven worden.
Batterijen/accu’s die schadelijke stoffen bevatten, worden aangegeven met het nevenstaande symbool. Dit
pictogram duidt erop dat afvoer via het huishoudelijk afval verboden is. De aanduidingen voor de zware
metalen die het betreft zijn: Cd = cadmium, Hg = kwik, Pb = lood (de aanduiding staat op de batterijen/
accu's bijv. onder het links afgebeelde vuilnisbaksymbool).
Ukuntverbruiktebatterijen/accu’sgratisafgevenbijhetKCA,onzelialenofoveralwaarbatterijen/accu’sworden
verkocht.
Zo voldoet u aan de wettelijke verplichtingen en draagt u bij aan de bescherming van het milieu.
23. Conformiteitsverklaring (DOC)
Hiermee verklaart Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Straße 1, D-92240 Hirschau dat het product voldoet aan
richtlijn 2014/53/EU.
De volledige tekst van de EU-conformiteitsverklaring is als download via het volgende internetadres be-
schikbaar:
www.conrad.com/downloads
Kies een taal door op een vlagsymbool te klikken en voer het bestelnummer van het product in het zoek-
veld in; aansluitend kunt u de EU-conformiteitsverklaring downloaden in pdf-formaat.
41
24. Technische gegevens
a) Zender
Zendfrequentie .................................................2,402 - 2,450 GHz
Zendvermogen .................................................2 dBm
Reijkwijdte ........................................................max. 50 - 70 m (in open veld)
Bedrijfsspanning ...............................................6 V/DC (4 batterijen van het type Mignon/AA)
Afmetingen (b x l x h) ........................................150 x 110 x 64 mm
Gewicht .............................................................ca. 255 g (met batterijen en smartphone-houder)
b) Quadrocopter
Zendfrequentie (WiFi) .......................................2,402 - 2,450 GHz
Zendvermogen (WiFi) .......................................13 - 15 dBm
Reikwijdte (WiFi) ...............................................ca. 25 - 30 m (in open veld)
Vleigduur ..........................................................ca. 4 - 5 minuten
Hoogte opgevouwen .........................................180 mm
Engte opgevouwen ...........................................92 mm
Breedte opgevouwen .......................................92 mm
Hoogte ready-to-go ...........................................180 mm
Lengte ready-to-go ...........................................300 mm
Breedte ready-to-go ..........................................300 mm
Diameter van de rotoren ...................................135 mm
Totale diameter .................................................355 mm
Startgewicht ......................................................ca. 170 g
c) Camera
Cameraresolutie ...............................................0,9 MP
Resolutie (foto en video) ...................................1280 x 720 pixels
Beeldherhalingsfrequentie ................................25 fps
Beeldhoek .........................................................120°
Zwenkbereik .....................................................90° (omhoog/omlaag)
Videoformaat ....................................................AVI
Beeldformaat ....................................................JPG
42
d) Accu
Nominale spanning ...........................................3,7 V (LiPo 1S)
Capaciteit ..........................................................900 mAh
Ontladingspatroon ............................................25C
Stekkersysteem ................................................BEC
e) USB-lader
Bedrijfsspanning ...............................................5 V/DC (via USB)
Noodzakelijke ingangsstroom ...........................min. 1000 mA
Laadspanning ...................................................4,2 V (LiPo 1S)
Oplaadduur .......................................................ca. 120 minuten
f) Algemeen
Toegestane vluchtuitvoering .............................in gebouwen en buitenshuis bij windstilte
Toegestane temperatuurbereik .........................0 °C tot +40 °C
Toegestane vochtigheid ....................................max. 75 % relatieve luchtvochtigheid, niet condenserend
App ...................................................................vanaf Android 4.0/vanaf iOS 7.1
Opslagmedium .................................................microSD, max. 64 GByte
Categorie opslagmedium ..................................Class 4 of hoger
43
Dit is een publicatie van Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau (www.conrad.com).
Alle rechten, vertaling inbegrepen, voorbehouden. Reproducties van welke aard dan ook, bijvoorbeeld fotokopie,
microverlmingofderegistratieinelektronischegegevensverwerkingsapparatuur,vereisendeschriftelijketoestemmingvan
de uitgever. Nadruk, ook van uittreksels, verboden. De publicatie voldoet aan de technische stand bij het in druk bezorgen.
Copyright 2018 by Conrad Electronic SE.
1646409_V1_0418_02_VTP_m_nl
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44

Reely 1646409 Handleiding

Type
Handleiding