48
HANDLEIDING
•
E4
de voorkant zijn geplaatst. Let op dat de kabel niet
wordt afgeklemd! Met de bijgevoegde inbussleutel
draait u de beide inbusbouten door de gaatjes van
de stuurkolom heen vast. Niet te strak maar wel
spelingvrij, aandraaien.
BELANGRIJK! De inbusbouten zijn reeds in
de stuurkolom voorgemonteerd en nadat u het
stuur geplaatst heeft, zet u het stuur vast door de
inbusbouten tegen de richting van de klok in, vast
te draaien. De inbusbouten dus niet demonteren!
TRANSFORMATOR
Steek de stekker van de transformator in het
contact in het achterframe. Steek dan de
transformator in het wandstopcontact. Trek
na het trainen altijd de transformator uit het
wandstopcontact en de stekker uit het stopcontact.
Het snoer mag niet onder het apparaat doorlopen
of op andere wijze afgeklemd worden.
HET INSTELLEN
ZADEL
Het zadel staat op de juiste hoogte als u, met een
bijna gestrekt been, met de holte van uw voet
het pedaal in de laagste stand kunt aanraken.
Om het zadel hoger of lager te zetten: Draai eerst
de vergrendelknop èèn slag los. Trek hierna de
vergrendelknop uit en ondersteun het zadel met de
andere hand zo, dat het zadel vrij omhoog en naar
beneden kan worden geschoven. Heeft het zadel
de juiste hoogte, laat dan de knop los. Het zadel
is nu op de juiste hoogte vergrendeld. Draai de
vergrendelknop weer vast.
BELANGRIJK! Controleer altijd, vóór u met
trainen begint, of de vergrendelknop goed is
vastgedraaid!
Door middel van de schaalverdeling die is
aangebracht op de zadelstang, kunt u gemakkelijk
onthouden wat voor u de juiste hoogte van het
zadel is. Voor een juiste trainings houding, kan
het zadel ook vóór- en achter-over hellen. Wilt u
het zadel meer vóórover laten hellen, draai dan de
groene instelring onder het zadel, links om. Voor
het laten achterover hellen van het zadel, draait
u de groene ring onder het zadel, rechts om. Met
een correct ingesteld zadel verhoogt u het comfort
tijdens het trainen. Verander de instelling van het
zadel nooit, terwijl u op het zadel zit. De groene
ring kan dan niet draaien.
STUUR
Draai de grijze knop voor op het stuur los en
zet het stuur in de stand die voor u het meest
comfortabel aanvoelt. Draai de knop goed vast.
PEDALEN
Bepaal hoe strak de riempjes moeten zitten, kies
het juiste gaatje in het riempje en trek het met
enige kracht omhoog. Vooral als het apparaat
nieuw is, kost het vastzetten van de riempjes enige
moeite.
FITNESS TRAINING MET
TUNTURI
Als u lang niet getraind heeft, is het verstandig om
in onderstaande gevallen een arts te raadplegen,
vóór u met intensief trainen begint: als u 40 jaar
of ouder bent, als u in slechte fysieke conditie
bent, als u aan een chronische ziekte lijdt of
andere problemen met uw gezondheid heeft,
of als u spierblessures of andere problemen met
uw spieren heeft. Vooral voor mensen met een
hartaandoening, of welk ander medisch risico dan
ook, is het van zeer groot belang zich medisch te
laten controleren vóór men aan een training begint.
Als u uw uithoudingsvermogen wilt verbeteren, is
het goed om tenminste 3 maal per week te trainen.
Al na een paar weken begint u het resultaat van
een dergelijke training te voelen en te zien. Als u
niet erg fi t bent, begin dan met een training van
ongeveer twintig minuten. Zodra uw conditie beter
wordt, kunt u - afhankelijk van het doel dat u wilt
bereiken - 30 tot 60 minuten gaan trainen.
TRAININGS NIVEAU
Het beste resultaat bereikt u om uw algehele fi tness
te verbeteren door, effi ciënt, niet te zwaar en niet
te licht te trainen. Deze manier van trainen wordt
aërobe- of uithoudingstraining, genoemd. Tijdens
de training produceert uw lichaam de energie
die nodig is om vet met behulp van zuurstof te
verbranden. Hierdoor vermindert de hoeveelheid
vetweefsel in uw lichaam. Wat uw doel, uw streven
ook met het trainen is, u bereikt het beste resultaat
door te trainen op een niveau dat u aankunt.
Daarvoor is, zoals gezegd, uw hartslag de beste
graadmeter. Om te beginnen dient u te weten wat
uw maximale hartslag is: dit is de hartslag die bij
mèèr inspanning niet meer hoger wordt. Als u
E4_manual_vr2 48 2.10.2003, 12:49:34