Vetus Diesel fuel tank type FTANK..A/B Installatie gids

Categorie
AV-apparatuur staat
Type
Installatie gids
Vaste dieselbrandstoftanks 40, 60 en 80 l
Rigid diesel fuel tanks 40, 60 and 80 l
Feste Dieseltreibstofftanks 40, 60 und 80 L
Réservoirs à gazole fixes 40, 60 et 80 l
Depósitos de combustible diésel rígidos 40, 60 y 80 l
Serbatoi rigidi per carburante diesel da 40, 60 e 80 l
40,60 en 80 l
Copyright © 2007 Vetus n.v. Schiedam Holland
Installatie instructies
Installation instructions
Einbauanleitung
Instructions d’installation
Instrucciones de instalación
Istruzioni per il montaggio
NEDERLANDS 2
ENGLISH 5
DEUTSCH 8
FRANÇAIS 11
ESPAÑOL 14
ITALIANO 17
2 040105.01
Inleiding
Deze handleiding geldt voor de Vetus (vaste) kunststof diesel-
brandstoftanks. Deze tanks voldoen aan de eisen volgens ISO
10088. Voor afmetingen zie tekeningen op blz. 21. Voor alle af-
metingen gelden toleranties van + of - 2% !
Benzine
Bij gebruik van de tank voor de opslag van benzine moet de
tank in een goed geventileerde ruimte worden opgesteld. Voor
schepen die aan de eisen van de Europese Richtlijn Plezier-
vaartuigen (ERP) moeten voldoen is het gebruik van kunst-
stof tanks voor de opslag van benzine niet toegestaan!
Deze tanks zijn gemaakt van lagedruk polyetheen en hebben
daardoor de volgende eigenschappen: ze zijn algenwerend,
er vormt zich nauwelijks condens, het materiaal isoleert, het
oppervlak is zeer glad, de kunststof is onverwoestbaar en zeer
milieuvriendelijk en er treedt geen elektrolyse op.
Installatie
Algemeen
Houdt bij het kiezen van een plaats van de tank en een plaats
voor de dekvuldop met het volgende rekening: de vulslang moet
zo kort mogelijk zijn, moet continu van de dekdop naar de tank
aflopen en zo recht mogelijk zijn.
Wanneer de brandstoftank gebruikt gaat worden voor benzine
dan dient de ruimte, waarin de tank geplaatst is, voldoende
geventileerd te worden. Zie ook opmerking onder ‘Inleiding’.
In het geval van een twee-motorige installatie verdient het
de hoogste aanbeveling om een aparte tank voor elke motor
te installeren. De brandstoftoevoerleiding dient zo te wor-
den uitgevoerd dat in geval van nood elk van de tanks
brandstof kan leveren aan beide motoren. Elke tank moet
voorzien zijn van een vulaansluiting en een ontluchting.
Verdeel de tanks, dus het gewicht, gelijkmatig over het schip.
(F = Brandstof (Fuel) en W = Water).
Tank fittingen
Reserveonderdelen
(met de tank meegeleverd). Het inspectie-
deksel met pakkingring is reeds in de tank
gemonteerd.
Brandstoftankvlotter
Er is een voorbereiding gemaakt om
snel een brandstoftankvlotter te kun-
nen monteren. Voor de montage: zie
pagina 4 onder 'Los te verkrijgen on-
derdelen' voor een overzicht van de
bestelcode van brandstoftankvlotters).
Aanzuig- en retouraansluitin-
gen
De aanzuig- en retour-aan-
sluitingen 8 mm of Ø 10
mm) met haakse fitting zijn
reeds op de tank gemonteerd.
Deze aansluitingen zijn over
360˚draaibaar.
Vaste dieselbrandstoftanks 40, 60 en 80 liter
Via de vuldop kan tijdens het vullen brandstof overlopen
en op het dek terechtkomen. Dit is te voorkomen door
het installeren van een Vetus brandstof-overloop tussen
vuldop en de tank. Raadpleeg de bijbehorende hand-
leiding voor installatie van de Vetus brandstof-overloop.
! WAARSCHUWING
Plaats de vuldop nooit in een afgesloten ruimte,
gemorste brandstof kan dan in het schip terechtko-
men!
040105.01 3
  NEDERLANDS
Opstelling
Stel de tank zodanig op
dat deze goed toegankelijk
is voor inspectie. De tank
dient steeds boven het max-
imale niveau van het bilge-
water te worden opgesteld.
Zorg ook voor voldoende
vrije ruimte aan de bovenzi-
jde van de tank in verband
met de slangaansluitingen,
deze moeten tijdens de mon-
tage goed toegankelijk zijn.
Voor ventilatie dient de tank
rondom ca. 1 cm vrij te blijven
van schotten of andere tanks.
Zorg voor een voldoende
stevige fundatie om te tank
op te stellen en goed vast te
kunnen zetten. De afmetin-
gen van een tank nemen in
geringe mate toe als deze
gevuld is. Houd hiermee
rekening met het vastzetten
van de tank. Zet de tank vast
met de bevestigingsbanden
deze staan uitzetten van de
tank toe (zie blz 20).
Montage in zeilschepen
Houd rekening bij het monteren,
dat de vulslang te allen tijde aan
dezelfde boordzijde gemonteerd
dient te worden als de tank.
Dit voorkomt mogelijk een te grote
overdruk bij varen onder helling.
Aansluiten van de tank
Montage van de aansluitnippels
Vulaansluiting (2)
Op de vulaansluiting kan di-
rect een brandstofbestendige
vulslang met een diameter van
38 mm worden aangesloten.
Schuif een slangklem over
het uiteinde van de slang. Be-
vochtig de vulslang aan de bin-
nenzijde, schuif de slang over
de tule en draai de slangklem
aan.
Herhaal deze stappen voor het
monteren van de slang aan
de vuldop (5). Installeer deze
slang zodanig dat zowel tank
als de vuldop niet mechanisch
worden belast.
Ontluchtingsaansluiting (3).
Monteer een slang met een diameter van 16 mm op de tule (3).
Schuif een slangklem over de slang. Bevochtig de slang aan de
binnenzijde, schuif de slang over de tule en draai de slangklem
aan. Herhaal deze stappen voor het monteren van de ontluch-
tingsnippel (1). Monteer de ontluchtingsnippel zo hoog mogelijk
boven de vuldop. De ontluchtingsleiding dient, vanaf de tank ge-
zien, voortdurend in hoogte oplopend te worden gemonteerd.
Brandstofaanzuigleiding (4).
Sluit de aanzuigleiding van de motor of generator aan op een van
de aanzuigleidingen van de tank (4). Hiervoor kan een slangklem
worden gebruikt.
Brandstofretourleiding (4).
Sluit de brandstofretour van de motor of generator aan op de
andere leiding van de tank (4).
Algemeen
houd er rekening mee dat de leidingen kunnen bewegen wanneer
de tank wordt gevuld. Gebruik altijd RVS slangklemmen.
5
4
2
3
1
4
1
2
3
1. Inspectiedeksel
2. Vulaansluiting Ø 38 mm
3. Ontluchtingsaansluiting Ø 16 mm
4. Aanzuigaansluiting/ retouraansluiting Ø 8 of 10 mm
! WAARSCHUWING
Kies een zodanige plaats voor de ontluchting dat uit-
stromende brandstof of brandstofdamp niet in het schip
terecht komt.
Vaste dieselbrandstoftanks 40, 60 en 80 liter
4 040105.01
Winterklaar maken
Het is raadzaam de brandstoftank tijdens de winterperiode vol-
ledig te vullen met brandstof om condensatie tegen te gaan. Wa-
terdruppels in brandstof zijn de ideale transporteurs van vuil en
roest door nauwe leidingen. Een volle brandstoftank voorkomt
bacterievorming in de tank.
Onderhoud
Controleer regelmatig de ontluchtingsnippel en reinig de zeef
van de ontluchtingsnippel indien noodzakelijk.
Controleer jaarlijks de slangen en slangverbindingen op moge-
lijke lekkage en monteer nieuwe slangen en/of slangklemmen
indien noodzakelijk. Controleer tevens de tank op beschadig-
ingen ten gevolge van schavielen. Vervang een beschadigde
tank onmiddelijk.
Leveringsomvang
- 1 vaste brandstoftank ( in 40,60 of 80 liter)
(code: FTANK40A,60A,80A of FTANK40B,60B,80B)
- 2 aanzuig- en retouraansluitingen Ø 8 mm of Ø 10 mm
met haakse fitting
- 2 kabelwartels
- een inspectiedeksel met tegenring
- 2 montagebanden
Technische gegevens
Type: FTANK40A FTANK60A FTANK80A
Inhoud: 40 60 80 L*
Gewicht: 4,2 kg 5,9 kg 8,1 kg
Max. druk: 20kPa (0.2bar)
Materiaal : Polyethyleen
Kleur: Wit
Type: FTANK40B FTANK60B FTANK80B
Inhoud: 40 60 80 L*
Gewicht: 4,2 kg 5,9 kg 8,1 kg
Max. druk: 20kPa (0.2bar)
Materiaal : Polyethyleen
Kleur: Wit
*) Opgegeven zijn de nominale waarden voor inhoud en gewicht.
Geringe afwijkingen zijn mogelijk.
Los te verkrijgen onderdelen
- brandstof-overloop: FS3816, FS5116 of FS5125
- brandstof diefstalbeveiliging: FUELSAFE
- retour-brandstofkoeler: FCOOLER
- dieselolie-geurfilter: NSF-DS/FES/D/FE
- brandstofslang: FUHOSE
- brandstofvulslang:FFHOSE
- waterafscheiders/groffilters: WS
- roestvast stalen ontluchtingsnippels: AB16B, AB16S,ST04..
- vernikkelde messing kogelkranen: KRA, KRAAN
- slangklemmen: HCS
- roestvaststalen dekdoppen:CAPG..W of CAPF..W of
- dekdoppen messing,verchroomd: FCAPDF..
- tankvlotter SENSOR280 of FSENSOR2
Rigid diesel fuel tanks 40, 60 and 80 l
040105.01 11-07 Printed in the Netherlands
FOKKERSTRAAT 571 - 3125 BD SCHIEDAM - HOLLAND - TEL.: +31 10 4377700
FAX: +31 10 4372673 - 4621286 - E-MAIL: sales@vetus.nl - INTERNET: http://www.vetus.com
vetus n. v.

Documenttranscriptie

Installatie instructies Installation instructions Einbauanleitung ­Instructions d’installation Instrucciones de instalación Istruzioni per il montaggio NEDERLANDS ENGLISH DEUTSCH FRANÇAIS ESPAÑOL ITALIANO 2 5 8 11 14 17 Vaste dieselbrandstoftanks 40, 60 en 80 l Rigid diesel fuel tanks 40, 60 and 80 l Feste Dieseltreibstofftanks 40, 60 und 80 L Réservoirs à gazole fixes 40, 60 et 80 l Depósitos de combustible diésel rígidos 40, 60 y 80 l Serbatoi rigidi per carburante diesel da 40, 60 e 80 l 40,60 en 80 l Copyright © 2007 Vetus n.v. Schiedam Holland Inleiding Tank fittingen Deze handleiding geldt voor de Vetus (vaste) kunststof dieselbrandstoftanks. Deze tanks voldoen aan de eisen volgens ISO 10088. Voor afmetingen zie tekeningen op blz. 21. Voor alle afmetingen gelden toleranties van + of - 2% ! Benzine Bij gebruik van de tank voor de opslag van benzine moet de tank in een goed geventileerde ruimte worden opgesteld. Voor schepen die aan de eisen van de Europese Richtlijn Pleziervaartuigen (ERP) moeten voldoen is het gebruik van kunststof tanks voor de opslag van benzine niet toegestaan! Reserveonderdelen (met de tank meegeleverd). Het inspectiedeksel met pakkingring is reeds in de tank gemonteerd. Deze tanks zijn gemaakt van lagedruk polyetheen en hebben daardoor de volgende eigenschappen: ze zijn algenwerend, er vormt zich nauwelijks condens, het materiaal isoleert, het oppervlak is zeer glad, de kunststof is onverwoestbaar en zeer milieuvriendelijk en er treedt geen elektrolyse op. Installatie Algemeen Houdt bij het kiezen van een plaats van de tank en een plaats voor de dekvuldop met het volgende rekening: de vulslang moet zo kort mogelijk zijn, moet continu van de dekdop naar de tank aflopen en zo recht mogelijk zijn. Brandstoftankvlotter Er is een voorbereiding gemaakt om snel een brandstoftankvlotter te kunnen monteren. Voor de montage: zie pagina 4 onder 'Los te verkrijgen onderdelen' voor een overzicht van de bestelcode van brandstoftankvlotters). Aanzuig- en retouraansluitingen De aanzuig- en retour-aansluitingen (Ø 8 mm of Ø 10 mm) met haakse fitting zijn reeds op de tank gemonteerd. Deze aansluitingen zijn over 360˚draaibaar. Wanneer de brandstoftank gebruikt gaat worden voor benzine dan dient de ruimte, waarin de tank geplaatst is, voldoende geventileerd te worden. Zie ook opmerking onder ‘Inleiding’. In het geval van een twee-motorige installatie verdient het de hoogste aanbeveling om een aparte tank voor elke motor te installeren. De brandstoftoevoerleiding dient zo te worden uitgevoerd dat in geval van nood elk van de tanks brandstof kan leveren aan beide motoren. Elke tank moet voorzien zijn van een vulaansluiting en een ontluchting. Verdeel de tanks, dus het gewicht, gelijkmatig over het schip. (F = Brandstof (Fuel) en W = Water). ! WAARSCHUWING Plaats de vuldop nooit in een afgesloten ruimte, gemorste brandstof kan dan in het schip terechtkomen! Via de vuldop kan tijdens het vullen brandstof overlopen en op het dek terechtkomen. Dit is te voorkomen door het installeren van een Vetus brandstof-overloop tussen vuldop en de tank. Raadpleeg de bijbehorende handleiding voor installatie van de Vetus brandstof-overloop.    040105.01 Vaste dieselbrandstoftanks 40, 60 en 80 liter   NEDERLANDS Opstelling Stel de tank zodanig op dat deze goed toegankelijk is voor inspectie. De tank dient steeds boven het maximale niveau van het bilgewater te worden opgesteld. Zorg ook voor voldoende vrije ruimte aan de bovenzijde van de tank in verband met de slangaansluitingen, deze moeten tijdens de montage goed toegankelijk zijn. Voor ventilatie dient de tank rondom ca. 1 cm vrij te blijven van schotten of andere tanks. ! WAARSCHUWING Kies een zodanige plaats voor de ontluchting dat uit­ stromende brandstof of brandstofdamp niet in het schip terecht komt. Zorg voor een voldoende stevige fundatie om te tank op te stellen en goed vast te kunnen zetten. De afmetingen van een tank nemen in geringe mate toe als deze gevuld is. Houd hiermee rekening met het vastzetten van de tank. Zet de tank vast met de bevestigingsbanden deze staan uitzetten van de tank toe (zie blz 20). Montage in zeilschepen Houd rekening bij het monteren, dat de vulslang te allen tijde aan dezelfde boordzijde gemonteerd dient te worden als de tank. Dit voorkomt mogelijk een te grote overdruk bij varen onder helling. Aansluiten van de tank Montage van de aansluitnippels Vulaansluiting (2) Op de vulaansluiting kan direct een brandstofbestendige vulslang met een diameter van 38 mm worden aangesloten. Schuif een slangklem over het uiteinde van de slang. Bevochtig de vulslang aan de binnenzijde, schuif de slang over de tule en draai de slangklem aan. Herhaal deze stappen voor het monteren van de slang aan de vuldop (5). Installeer deze slang zodanig dat zowel tank als de vuldop niet mechanisch worden belast. 1 5 3 2 4 Ontluchtingsaansluiting (3). Monteer een slang met een diameter van 16 mm op de tule (3). Schuif een slangklem over de slang. Bevochtig de slang aan de binnenzijde, schuif de slang over de tule en draai de slangklem aan. Herhaal deze stappen voor het monteren van de ontluchtingsnippel (1). Monteer de ontluchtingsnippel zo hoog mogelijk boven de vuldop. De ontluchtingsleiding dient, vanaf de tank gezien, voortdurend in hoogte oplopend te worden gemonteerd. Brandstofaanzuigleiding (4). Sluit de aanzuigleiding van de motor of generator aan op een van de aanzuigleidingen van de tank (4). Hiervoor kan een slangklem worden gebruikt. Brandstofretourleiding (4). Sluit de brandstofretour van de motor of generator aan op de andere leiding van de tank (4). Algemeen houd er rekening mee dat de leidingen kunnen bewegen wanneer de tank wordt gevuld. Gebruik altijd RVS slangklemmen. 1. 2. 3. 4. 4 Inspectiedeksel Vulaansluiting Ø 38 mm Ontluchtingsaansluiting Ø 16 mm Aanzuigaansluiting/ retouraansluiting Ø 8 of 10 mm 1 3 2 Vaste dieselbrandstoftanks 40, 60 en 80 liter 040105.01   Winterklaar maken Technische gegevens Het is raadzaam de brandstoftank tijdens de winterperiode volledig te vullen met brandstof om condensatie tegen te gaan. Waterdruppels in brandstof zijn de ideale transporteurs van vuil en roest door nauwe leidingen. Een volle brandstoftank voorkomt bacterievorming in de tank. Type: Inhoud: Gewicht: Max. druk: Materiaal : Kleur: FTANK40A FTANK60A FTANK80A 40 60 80 L* 4,2 kg 5,9 kg 8,1 kg 20kPa (0.2bar) Polyethyleen Wit Type: Inhoud: Gewicht: Max. druk: Materiaal : Kleur: FTANK40B FTANK60B FTANK80B 40 60 80 L* 4,2 kg 5,9 kg 8,1 kg 20kPa (0.2bar) Polyethyleen Wit Onderhoud Controleer regelmatig de ontluchtingsnippel en reinig de zeef van de ontluchtingsnippel indien noodzakelijk. Controleer jaarlijks de slangen en slangverbindingen op mogelijke lekkage en monteer nieuwe slangen en/of slangklemmen indien noodzakelijk. Controleer tevens de tank op beschadigingen ten gevolge van schavielen. Vervang een beschadigde tank onmiddelijk. *) Opgegeven zijn de nominale waarden voor inhoud en gewicht. Geringe afwijkingen zijn mogelijk. Leveringsomvang - 1 vaste brandstoftank ( in 40,60 of 80 liter) (code: FTANK40A,60A,80A of FTANK40B,60B,80B) - 2 aanzuig- en retouraansluitingen Ø 8 mm of Ø 10 mm met haakse fitting - 2 kabelwartels - een inspectiedeksel met tegenring - 2 montagebanden    040105.01 Los te verkrijgen onderdelen - brandstof-overloop: FS3816, FS5116 of FS5125 - brandstof diefstalbeveiliging: FUELSAFE - retour-brandstofkoeler: FCOOLER - dieselolie-geurfilter: NSF-DS/FES/D/FE - brandstofslang: FUHOSE - brandstofvulslang:FFHOSE - waterafscheiders/groffilters: WS - roestvast stalen ontluchtingsnippels: AB16B, AB16S,ST04.. - vernikkelde messing kogelkranen: KRA, KRAAN - slangklemmen: HCS - roestvaststalen dekdoppen:CAPG..W of CAPF..W of - dekdoppen messing,verchroomd: FCAPDF.. - tankvlotter SENSOR280 of FSENSOR2 Rigid diesel fuel tanks 40, 60 and 80 l vetus n. v. FOKKERSTRAAT 571 - 3125 BD SCHIEDAM - HOLLAND - TEL.: +31 10 4377700 FAX: +31 10 4372673 - 4621286 - E-MAIL: [email protected] - INTERNET: http://www.vetus.com 040105.01  11-07 Printed in the Netherlands
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24

Vetus Diesel fuel tank type FTANK..A/B Installatie gids

Categorie
AV-apparatuur staat
Type
Installatie gids