Cannondale Moterra de handleiding

Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Supplement gebruikershandleiding
Nederlands
LEES DIT SUPPLEMENT EN JE
CANNONDALE GEBRUIKERSHANDLEIDING
Beide documenten bevatten belangrijke
veiligheidsinformatie. Bewaar deze documentatie
voor toekomstige naslag.
WAARSCHUWING
Moterra
Habit Neo
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
Veiligheidswaarschuwingen
In dit supplement wordt bepaalde belangrijke informatie op de volgende manier gepresenteerd:
Betekent een gevaarlijke situatie die kan
leiden tot zwaar letsel of overlijden indien
OPMERKING
Betekent dat speciale
voorzorgsmaatregelen moeten worden
genomen om schade te voorkomen.
De volgende symbolen worden gebruikt in deze handleiding:
Symbool Naam Omschrijving
NGLI-2
NGLI2 synthetisch smeervet NGLI2 synthetisch smeervet aanbrengen.
ANTI-S
Anti-seize pasta (voorkomt vastzitten) Permetex® Anti-Seize pasta aanbrengen
CRB-GEL
Carbon gel Carbon Gel (frictiepasta) KF115/ aanbrengen
2
Verwijderbaar schroefdraadborgmiddel,
gemiddelde sterkte
Loctite® 242 (blauw) of een gelijkwaardig
borgmiddel aanbrengen
1
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
INHOUDSOPGAVE
Veiligheidsinformatie ........................ 26
Identification / Numéro de séries ........7
Sleutel ....................................................... 8
Technische informatie ..................... 923
Vervangingsonderdelen ................2425
Onderhoud ............................................ 26
Cannondale
supplementen
Deze handleiding is een supplement bij
je Cannondale gebruikershandleiding.
Dit supplement bevat aanvullende
en belangrijke modelspecifieke
veiligheidsinformatie plus onderhoud-
stips en technische informatie.
Er kunnen meerdere belangrijke aanvul-
lende handleidingen en supplementen
voor jouw fiets beschikbaar zijn. Zorg
dat je ze allemaal in bezit krijgt en
doorleest.
Neem contact op met je geautoriseerde
Cannondale-dealer als je een
handleiding of supplement nodig hebt
of als je een vraag hebt over je fiets. Je
kunt ook contact met ons opnemen
via de landelijke/regionale/plaatselijke
informatiepunten.
Je kunt Adobe Acrobat PDF-versies
van elke handleiding/supplement
downloaden van onze website:
www.cannondale.com
Contact opnemen met
Cannondale
Cannondale USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
Cycling Sports Group Europe B.V
Mail: Postbus 5100
Visits: Hanzepoort 27
7575 DB, Oldenzaal, Netherlands
Je Cannondale-dealer
Om ervoor te zorgen dat je fiets op de
juiste manier service en onderhoud
krijgt, en dat de betreende garanties
worden gewaarborgd, is het verstandig
om alle service- en onderhoudswerk via
je geautoriseerde Cannondale-dealer te
laten verlopen
OPMERKING
Ongeautoriseerde service en
onderhoud of vervangende imitatie-
onderdelen kunnen leiden tot schade
en het vervallen van de garantie.
2
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
VEILIGHEIDSINFORMATIE
Belangrijke informatie
over composietmateriaal
Je fiets (frame en componenten) is
gemaakt van composietmateriaal,
ook wel carbon genoemd.
Alle rijders dienen een funda-
menteel begrip te hebben van
de mogelijkheden en beperkingen
van composietmaterialen. Compos-
ietconstructies met carbonvezels
zijn licht en sterk. Bij een ongeval of
overbelasting zullen carbonvezels
echter niet buigen, maar afbreken.
Voor je eigen veiligheid als eigenaar
en gebruiker van de fiets moet je op
de juiste wijze service, onderhoud
en inspectie van alle composiet-
onderdelen uitvoeren (frame, stuur-
pen, voorvork, stuur, zadelpen,
enz.). Vraag advies en hulp aan je
Cannondale-dealer.
We adviseren je dringend om DEEL II,
sectie D, ’Veiligheidsinspecties’ van
je Cannondale gebruikershandleiding.
te lezen VOORDAT je gaat fietsen.
Als je deze waarschuwing negeert,
kun je door een ongeval ernstig
letsel oplopen, verlamd raken of
Inspectie & schade na
ongeval met carbon
frames/vorken
NA EEN ONGEVAL OF BOTSING:
Inspecteer het frame zorgvuldig
op schade (Zie DEEL II, sectie
D, ’Veiligheidsinspecties’ van je
Cannondale gebruikershandleiding).
Cannondale gebruikershandleiding.
Rij niet op de fiets als je enige
vorm van schade constateert,
zoals gebroken, versplinterde of
gedelamineerde carbonvezel.
DE VOLGENDE ZAKEN KUNNEN
EEN INDICATIE ZIJN VAN
DELAMINATIE OF SCHADE:
·· Een ongebruikelijk of raar gevoel in
het frame
· Carbon voelt zacht aan of is van
vorm veranderd
· Kraken of andere onverklaarbare
geluiden
· Zichtbare scheuren, witte of
melkachtige kleur in de buitenste
carbonlaag
Het rijden met een beschadigd
frame verhoogt de kans op een
framebreuk met als mogelijk gevolg
een (dodelijk) ongeval voor de rijder.
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
3
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
Gebruiksdoel
Het gebruiksdoel van
alle modellen is ASTM
GEBRUIKSKLASSE 4,
All-Mountain.
Zorg dat je de fiets op de juiste
manier gebruikt en weet waarvoor hij
is bedoeld. Je fiets op de verkeerde
manier gebruiken is gevaarlijk.
Raadpleeg de Cannondale gebruiker-
shandleiding.voor meer informatie
over het gebruiksdoel en de
rijomstandigheden in de ASTM.
Onderhoud
Dit supplement kan procedures
bevatten die meer vergen dan
algemene technische kennis en
vaardigheden.
Mogelijk zijn speciale gereedschap-
pen, vaardigheden en kennis vereist.
Onjuist uitgevoerde technische
werkzaamheden verhogen de kans
op ongevallen. Fietsongevallen
kunnen ernstig letsel, verlamming of
de dood tot gevolg hebben
Om de risico’s zo veel mogelijk te
beperken, raden wij fietseigenaren
aan technische werkzaamheden
altijd te laten uitvoeren door een
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
4
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
Maximum vorklengte
De maximum vorklengte is een belangrijke framespecificatie waarop een veiligheids-
controle moet plaatsvinden bij mountainbikes die voorzien zijn van een geveerde
voorvork. Je moet deze lengte altijd controleren bij de montage van balhoofdlagers,
balhoofdadapters, plaatsing en afstelling van een voorvork en bij de keuze van een
vervangende voorvork.
Je moet een vervangende voorvork niet alleen kiezen op basis van de diameter van
de balhoofdbuis. De meest kritische factor is namelijk de maximale vorklengte die
past bij het frame.
Nooit de maximum vorklengte overschrijden. Het overschrijden van de MAXIMUM
VORKLENGTE kan leiden tot overbelasting waardoor het frame kan breken tijdens
het rijden.
Je dealer is VERPLICHT de specificaties van jouw fiets te volgen. De maximum
vorklengte voor Cannondale-fietsen kun je hier vinden: www.cannondale.com.
Als Je Deze Waarschuwing Negeert, Kun Je Door Een Ongeval Ernstig Letsel
Oplopen, Verlamd Raken Of Overlijden.
WAARSCHUWING
Naar midden
van de vooras
Vanaf onderzijde
balhoofdbuis
Maximum
vorklengte
5
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
Bandenmaat x maximum bandbreedte
Bekijk de bandenmaat x maximum bandbreedte voor jouw fiets op de pagina
“Specificaties” elders in deze handleiding.
Bij montage van de verkeerde bandenmaat kunnen de banden het frame of de vork
raken tijdens het rijden. Als dit gebeurt kun je de controle over je fiets verliezen en ten
val komen. Een bewegende band kan plotseling tot stilstand komen als de band het
frame of de vork raakt.
Nooit te grote banden monteren of banden die tegen het frame of de vork schuren.
Monteer geen banden die resulteren in te weinig ruimte tussen band en frame/vork,
of banden die het frame of de vork raken als de vering volledig wordt ingedrukt tijdens
het rijden.
Zorg dat de banden die je kiest geschikt zijn voor het frame en de vork van jouw fiets.
Volg bovendien de betreende aanbevelingen van de fabrikant van je voorvork of
achterdempers.
Als je overweegt om andere banden op je fiets te monteren, denk dan aan de
volgende zaken:
De feitelijke maat van de banden kan afwijken van de markering op de zijwanden. Elke
keer dat je een nieuwe band monteert, controleer dan de feitelijke afstand tussen de
bewegende band en alle onderdelen van het frame. De Amerikaanse organisatie voor
consumentenveiligheid (CPSC) beveelt aan dat er minimaal 1,6 mm ruimte moet zijn
tussen de band en enig ander onderdeel van de fiets.
Rekening houdend met een geringe zijdelingse flex van het wiel of een velg die niet
volledig recht is, betekent dit in de praktijk dat de achterband meer ruimte moet
hebben dan de aanbeveling van de CPSC.
Vraag je dealer naar de juiste banden voor jouw fiets, passend bij de specifieke
onderdelen!
Als je deze waarschuwing negeert, kun je door een ongeval ernstig letsel oplopen,
verlamd raken of overlijden.
WAARSCHUWING
6
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
Minimum insteekdiepte
zadelpen
Zorg ervoor dat de zadelpen altijd
minstens 100 mm in het frame
steekt.
Door de zadelpen minder ver in het
frame te steken, kan een zeer grote
belasting ontstaan op de verbinding
tussen zitbuis en bovenbuis
waardoor het frame kan scheuren
tijdens het rijden.
Verwijder de zadelpen. Meet 100
mm vanaf de onderzijde van de
zadelpen. Gebruik een permanente
markeerstift om de zadelpen te
markeren op 100 mm.
Zorg ervoor dat bij het afstellen van
de zadelhoogte de markeringslijn op
de zadelpen niet boven de bovenrand
van de zitbuis uitkomt.
Wees ervan bewust dat zadelpennen
vaak reeds voorzien zijn van een
permanente markering (‘minimum
insert’) door de fabrikant.
Je mag echter niet vertrouwen
op deze markering als een
juiste indicatie van de minimale
insteekdiepte.
Als Je Deze Waarschuwing Negeert,
Kun Je Door Een Ongeval Ernstig
Letsel Oplopen, Verlamd Raken Of
Overlijden.
Achterdempers
Kies alleen vorken en dempers
die geschikt zijn voor jouw fiets.
Modificeer je fiets op geen enkele
manier om een vork of demper
passend te maken.
Laat de vork of demper monteren
door een professionele fietsmonteur.
Rijden met een verkeerde
achterdemper kan het frame bescha-
digen. Je kunt zwaar ten val komen.
Let erop dat de totale veerweg,
afstand tussen de bevestig-ingsogen
en slaglengte van de dem-per
die je kiest overeenkomt met de
specificatielijst elders in
deze handleiding.
Zorg ervoor bij de keuze voor een
andere vork of demper dat deze
geschikt zijn voor het ontwerp
van jouw fiets en passen bij het
inzetbereik en de manier waarop jij
fietst.
Als je deze waarschuwing negeert,
kun je door een ongeval ernstig
letsel oplopen, verlamd raken of
overlijden.
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
7
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
AB12345
1
2
3
4
5
6
7
8
IDENTIFICATIE/SERIENUMMER
1. Aandrijfeenheid
2. Accu
3. Besturingscomputer
4. Snelheidssensor (linkerzijde)
5. Cassette
6. Kettingblad
7. Accuslot (linkerzijde)
8. Serienummer/ID van de
Het serienummer staat vermeld op een
sticker aan de onderzijde van het bottom
bracket. Dit is een barcode met 7 karakters
(1). Gebruik het serienummer om je fiets te
registreren.
Je fiets registreren: ga naar de
pagina Productregistratie op onze
website www.cannondale.com
Noteer hier het serienummer van jouw fiets:
________________________________________
(Uiterlijk van de fiets kan ver-
schillen
8
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
De sleutel wordt gebruikt voor het wielslot en
het accuslot.
Het aandrijfsysteem kan soms ook worden
geactiveerd met dezelfde sleutel. Kijk in de
bedienings-/gebruikershandleiding van het
aandrijfsysteem om dit te bepalen.
Noteer het serienummer van de sleutel voor
toekomstig gebruik of bij vervanging van de
sleutel.
Als de sleutels worden verloren of gestolen,
of als je extra reservesleutels wilt hebben,
neem dan contact op met de sleutelfabrikant
die genoemd is in de paragraaf ”Frame-
specificaties” elders in deze handleiding.
1. Main Key
2. Spare Key
a. Serial Number
12345
12345
a
1
2
Let op:
Na een groot aantal ritten en wasbeurten
kan het accuslot droog worden en lastiger
te openen/sluiten. Om dit te voorkomen kun
je elke keer als je de ketting smeert, meteen
een paar druppels kettingolie op de sleutel
aanbrengen, de sleutel vervolgens in het slot
steken en het slot openen en weer sluiten.
De sleutel vervolgens uit het slot halen en
schoonmaken.
Noteer hier het serienummer van jouw
sleutel:
________________________________________
OPMERKING
Nooit gaan rijden met de sleutel in het
accuslot.
De sleutel na gebruik altijd verwijderen
uit het slot. De sleutels kunnen worden
gestolen of per ongeluk afbreken in het
slot. Bewaar de sleutels op een veilige
plek.
SLEUTEL
Deze illustratie toont een sleutel in het ac-
cuslot dat zich aan de linkerzijde van de fiets
bevindt.
9
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
TECHNISCHE INFORMATIE
Specificaties - Habit NEO
Frame
Onderdeel Specificatie
Veerweg achter 130 mm
Balhoofdbuis UPR: 11/8 in LWR: 11/2 in
Balhoofdlager FSA Orbit C40-ACB
Bottom Bracket: Type/breedte Bosch Drive Unit
Voorderailleur N/A
Zadelpen: Diameter/klem 31.6 mm / 34.9 mm
Min. insteek zadelpen
100 mm
Bandenmaat x Max. breedte (feitelijk
gemeten)
29 in x 2.6 in
Max. vorklengte
547 mm
Achterdemper:
Oog-tot-oog / Slaglengte / Breedte bussen
210  50 mm / FT: 820mm RR: Bare
Aanbevolen sag: 25%,
Remmen: Bevestiging / Min/max diameter
remschijf
Post Mount /180 mm / 203mm
Achternaaf
Maxle TA / 148  12mm/ 180 mm length
Ai-oset
Rear Wheel: 3 mm oset to NDS, SRAM Chainring: +6 mm
oset, Hollowgram SpideRing: Ai Oset
Gebruiksdoel1
ASTM CONDITION 4, All-Mountain
Max. gewichtslimiet (totaal van rijder + alle
uitrusting):
300 lbs / 150 kg
* Meet de feitelijke breedte van de band in opgepompte toestand op een bepaalde velg. Let erop dat de gemeten breedte kan
afwijken van hetgeen op de zijwand van de band vermeld staat.
Aandrijving
Platform/Regiospecificatie
Habit Neo / EU Habit Neo / US
Gebruiksklasse
1
ASTM Condition 4 ASTM Condition 4
Modelcode C65150M C65250M C65350M C65450M C65250M C65450M
Modelnaam Habit Neo 1
Habit
Neo 2
Habit
Neo 3
Habit
Neo 4
Habit
Neo 2
Habit
Neo 4
EPAC Type
2
/ EBike klasse
3
N/A Class 1
EPAC volgens normering EN 15194 N/A
Aandrijfsysteem Bosch Performance Line CX
Bosch Performance
Line CX
Accu
Bosch PowerTube
625 Wh
Bosch PowerTube 500
Wh
Bosch
PowerTube
625 Wh
Bosch
PowerTube
500 Wh
Display Bosch Kiox Bosch Purion Bosch Kiox
Bosch
Purion
Max. continu vermogen 250 W 250 W
Max. snelheid 25 km/h 20 mph
EPAC max. gewicht 22.1 kg 22.8 kg 21.3 kg 22.3 kg 50.2 lbs. 49.2 lbs.
Max. totaalgewicht 150 kg 330 lbs.
Gebruikershandleiding aandrijf-
systeem
https://www.bosch-ebike.com/de/service/downloads/
1
ASTM F2043
2
2006/42/EC
(EU)
3
AB 1096 (USA)
10
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
Specifications - Moterra
Frame
Onderdeel Specificatie
Veerweg achter 160 mm
Balhoofdbuis UPR: 11/8 in LWR: 11/2 in
Balhoofdlager FSA Orbit C40-ACB, No. 42
Bottom Bracket: Type/breedte Bosch Drive Unit
Voorderailleur/kettingblad N/A / 34T Max.
Achterderailleur Shimano Standard
Zadelpen: Diameter/klem 31.6 mm / 34.9 mm
Min. insteek zadelpen
100 mm
Bandenmaat x Max. breedte (feitelijk gemeten)
S: 27.5 in x 2.8 in
MDXL: 29 in x 2.6 in
MOTERRA SE: S.: 27.5 in x 2.5 in
MOTERRA SE: MDXL: 29 in x 2.5 in
Max. vorklengte
S: 561 mm, MDXL : 582 mm
Achterdemper:
Oog-tot-oog / Slaglengte / Breedte bussen
230 mm / 65 mm / FT: 820mm, RR: Bare
Aanbevolen sag: 25%,
Kettinggeleider N/A
Remmen: Bevestiging / Min/max diameter remschijf Post Mount /180 mm / 203 mm
Achternaaf 148 mm, M12  1.75  180 mm
Ai-oset
Rear Wheel: 3 mm oset to NDS
SRAM Chainring: +6 mm oset
Hollowgram SpideRing: Ai Oset
Gebruiksdoel1
ASTM CONDITION 4, All-Mountain
Max. gewichtslimiet (totaal van rijder + alle
uitrusting):
300 lbs / 150 kg
* Meet de feitelijke breedte van de band in opgepompte toestand op een bepaalde velg. Let erop dat de gemeten breedte kan
afwijken van hetgeen op de zijwand van de band vermeld staat.
1
ASTM F2043
2
2006/42/EC
(EU)
3
AB 1096 (USA)
11
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
Aandrijving
Platform/Regiospecificatie Moterra / EU
Gebruiksklasse1
ASTM Condition 4
Modelcode C65100M C65120M C65200M C65300M
Modelnaam Moterra 1 Moterra SE Moterra 2 Moterra 3
EPAC Type2
EN 15194
EPAC volgens normering N/A
Aandrijfsysteem Bosch Performance Line CX
Accu Bosch PowerTube 625Wh Bosch PowerTube 500Wh
Range extender N/A
Display Bosch Kiox Bosch Purion
Max. continu vermogen 250 W
Max. snelheid 25 km/h
Max. gewicht drager 25 kg
EPAC max. gewicht 23.3 kg 24.0 kg 23.2 kg 21.9 kg
Max. totaalgewicht 150 kg
Gebruikershandleiding aandrijf-
systeem
https://www.bosch-ebike.com/de/service/downloads/
Aandrijving
Platform/Regio Moterra / US
Gebruiksklasse1
ASTM Condition 4
Modelcode C65100M C65120M C65200M C65300M
Modelnaam Moterra 1 Moterra SE Moterra 2 Moterra 3
EPAC Type2
Class 1
EPAC volgens normering N/A
Aandrijfsysteem Bosch Performance Line CX
Accu Bosch PowerTube 625Wh Bosch PowerTube 500Wh
Range extender N/A
Display Bosch Kiox Bosch Purion
Max. continu vermogen 250 W
Max. snelheid 20 mph
Max. gewicht drager N/A
EPAC max. gewicht (kg) 23,3 kg 52.9 lbs. 51.1 lbs. 48.3 lbs.
Max. totaalgewicht 330 lbs.
Gebruikershandleiding aandrijv-
ing
https://www.bosch-ebike.com/de/service/downloads/
12
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
M
N
O
L
H
K
G
I
J
75 mm
F
B
P
C
A
D
E
E’
HTH
Geometrie - Habit NEO
Afmetingen = centimeters/inches
S M L XL
A Zitbuislengte 40.0/15.7 43.0/16.9 46.0/18.1 51.0/20.1
B Bovenbuis horizontaal 58.7/23.1 61.0/24.0 63.7/25.1 66.5/26.2
C Bovenbuis feitelijk 53.6/21.1 55.6/21.9 58.2/22.9 61.2/24.1
D Balhoofdhoek 66.5° * * *
E Eectieve zitbuishoek 75. * * *
E’ Feitelijke zitbuishoek 67.5° 68.0° 68.2° 68.5°
F Standover-hoogte 74.0/29.1 75.5/29.7 77.0/30.3 78.0/30.7
G Lengte balhoofdbuis 10.0/3.9 11.0/4.3 12.0/4.7 13.0/5.1
H Wielbasis 118.1/46.5 120.5/47.4 123.4/48.6 126.3/49.7
I Front-center 72.8/28.7 75.2/29.6 78.1/30.8 81.0/31.9
J Lengte liggende achtervork 45.5/17.9 * * *
K Bottom Bracket drop 3.8/1.5 * * *
L Bottom Bracket hoogte 34.2/13.5 * * *
M Vorksprong 5.1/2.0 * * *
N Naloop 10.9/4.3 * * *
O Stack 60.5/23.8 61.4/24.2 62.3/24.5 63.3/24.9
P Reach 42.5/16.7 44.5/17.5 47.0/18.5 49.5/19.5
HTH Balhoofdbuis-hoogte 54.1/21.3 * * *
Veerweg achter 13.0/5.1 * * *
Aanbevolen sag % 25% * * *
* Geeft dezelfde waarde aan.
Alle specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
13
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
M
N
O
L
H
K
G
I
J
75 mm
F
B
P
C
A
D
E
E’
HTH
Afmetingen = centimeters/inches
Size S M L XL
A Zitbuislengte 41.0/16.1 44.0/17.3 47.0/18.5 51.5/20.3
B Bovenbuis horizontaal 58.7/23.1 61.4/24.2 63.8/25.1 66.6/26.2
C Bovenbuis feitelijk 52.2/20.6 55.2/21.7 57.8/22.8 61.2/24.1
D
Balhoofdhoek 66.0° * * *
MOTERRA SE 65.0° * * *
E Eectieve zitbuishoek 75. * * *
E’
Feitelijke zitbuishoek 67.0° * * *
MOTERRA SE 66.0° * * *
F Standover-hoogte 73.9/29.1 74.9/29.5 75.5/29.7 77.8/30.6
G Lengte balhoofdbuis 10.0/3.9 11.0/4.3 12.0/4.7 13.0/5.1
H Wielbasis 118.4/46.6 122.1/48.1 124.7/49.1 127.6/50.3
I Front-center 73.5/28.9 77.2/30.4 79.7/31.4 82.7/32.6
J Lengte liggende achtervork 45.0/17.7 * * *
K Bottom Bracket drop 1.0/0.4 1.8/0.7 * *
L Bottom Bracket hoogte 35.1/13.8 36.2/14.2 * *
M Vorksprong 4.4/1.7 5.1/2.0 * *
N Naloop 11.3/4.4 11.3/4.5 * *
O Stack 58.5/23.0 61.9/24.4 62.9/24.7 63.8/25.1
P Reach 43.0/16.9 44.8/17.6 47.0/18.5 49.5/19.5
HTH Balhoofdbuis-hoogte 54.9/21.6 57.1/22.5 * *
Veerweg achter 16.0/6.3 * * *
Demper oog-tot-oog 23.0/9.1 * * *
Slag achterdemper 6.0/2.4 * * *
Aanbevolen sag % 25% * * *
* Geeft dezelfde waarde aan.
Alle specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
Geometrie - Moterra
14
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
Powertube accu
Verwijderen van de accu:
1. Zorg dat de fiets stevig rechtop staat en
niet kan omvallen.
2. Controleer of het aandrijvingssysteem is
uitgeschakeld (OFF).
3. Draai de sluitknop (2) van de accudeksel
tegen de klok in om de deksel (1) uit het
frame te verwijderen.
4. Steek de sleutel (4) in het slot (9).
Draai de sleutel met de klok mee om de
accu los te maken.
5. De accuvergrendeling (b) die zich
onderaan de accu bevindt indrukken.
Zodra de vergrendeling is ingedrukt zal
de accu uit de houder schuiven.
Terugplaatsen van de accu:
1. Zorg dat de fiets stevig rechtop staat en
niet kan omvallen.
2. Draai de sleutel met de klok mee om de
onderste accuvergrendeling in het frame
te openen.
3. Schuif het bovenste deel van de accu in
het frame zodat de accu-connector aan
de bovenzijde contact maakt met de
bovenste frame-connector (5).
De accu van het aandrijfsysteem (3) is in de onderbuis geplaatst.
De accu kan worden geladen via de laadpoort (7) of kan uit de fiets worden gehaald om te laden.
4. Druk het onderste deel van de accu in de
vergrendeling en draai de sleutel met de
klok mee om de vergrendeling te openen.
Draai de sleutel vervolgens tegen de klok
inom het mechanisme te vergrendelen
(6).
6. Haal de sleutel uit het slot.
7. Plaats de accudeksel terug (1) en zet hem
vast door de sluitknop (2) om te draaien..
OPMERKING
Niet met de fiets rijden als de
accudeksel niet op het frame zit.
Dan kan er vuil, water en andere
verontreiniging in het frame komen
en/of de accu beschadigd raken.
Controleer regelmatig of de accu nog
stevig in het frame bevestigd zit.
De accu altijd controleren na een val
of botsing. Check of er geen losse of
beschadigde onderdelen zijn.
Gebruik alleen de voorgeschreven accu.
De accu of andere onderdelen nooit
modificeren.
Als de accu uit het frame wordt
gehaald, de accudeksel terug in het
frame plaatsen en vergrendelen.
Als er schade wordt geconstateerd, dan
niet op de fiets rijden.
Zorg dat beschadigde onderdelen.
15
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
b
1
2
3
6
4
a
5
7
8
9
10
10
1. Accudeksel
2. Sluitknop
3. Accu
4. Sleutel
5. Frame-connector
6. Onderste accuver-
grendeling
7. Afsluitdop laadpoort
8. Laadpoort
9. Slot
10. Kabelclip
(kabelgeleiding)
a. Accu-contactdoos
b. Accu-ontgrende-
lingsknop
Identificatie van onderdelen
16
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
Acculaadpoort
De laadpoort voor de accu zit aan de
linkerzijde van de fiets, aan de onderzijde van
de zitbuis.
Via de laadpoort kan de accu worden
opgeladen terwijl deze nog in de fiets zit.
Het verbinden van de laadkabel met de
laadpoort:
1. Plaats de fiets en de lader op een veilige
plek waar beide ongestoord kunnen staan
tijdens het opladen.
2. Haal de afsluitdop van de laadpoort.
3. Bevestig de voorgeschreven laadkabel.
Gebruik geen andere laders dan het
origineel meegeleverde exemplaar.
Volg de laadinstructies van de fabrikant
betreende de laadtijd.
4. Haal de laadkabel uit de poort en plaats
de afsluitdop terug.
Zorg dat de afsluitdop volledig in de
frameopening valt.
5. Haal de stekker van de lader uit het
stopcontact.
Volg de instructies van de fabrikant van
het aandrijfsysteem betreende het
laden en het gebruik van de accu.
Zorg dat de conditie van de accu is
gecontroleerd
volgens de richtlijnen van de fabrikant
voordat de accu wordt opgeladen.
Onjuist opladen of verkeerd gebruik
kan resulteren in brand of een explosie,
hetgeen weer kan leiden tot zwaar
letsel of overlijden.
Koppelstuk /
Demperbevestiging
De volgende standaard onderhoud-
swerkzaamheden moeten regelmatig worden
uitgevoerd om te voorkomen dat de fiets
ongewenste geluiden gaat maken.
1. Maak de achterdemper los van het
koppelstuk en maak de bouten van de
koppeling en de bevestigingsogen van de
demper schoon met isopropyl alcohol en
een schone doek.
2. Breng een dunne laag anti-seize pasta
(Permatex®) aan op de grijze vlakken uit
de bovenstaande illustratie. Vergeet niet
de pasta aan te brengen op de afge-
schuinde facetten van de koppelings-
bouten. Gebruik geen vet. Vet voldoet op
deze plek minder goed dan anti-seize.
3. Maak schroefdraad van de kleinere (male)
koppelingsbout schoon en smeer een 3
mm brede strook (de eerste schroefdra-
den) in met Loctite 242 (blauw).
4. Aandraaien tot 15 Nm. Hou de grotere
(female) koppelingsbout tegen met een
inbussleutel en draai de kleinere (male)
bout vast.
15 N·m
2
ANTI-S
ANTI-S
1
2
3
4
1. Koppelstuk
2. Demper
3. Bolt (female)
4. Bolt (male)
17
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
Set Up
1. Stel de luchtdruk af op je lichaamsge-
wicht en volg daarbij de aanbevelingen
van de demperfabrikant.
Volg de instructies van de demperfabrikant
voor het oppompen van de demper.
2. Schuif de O-ring tegen de demperafdich-
ting.
3. Ga in een normale rijhouding op de fiets
zitten met je handen op het stuur en de
voeten op de pedalen zodat je gewicht
de achterdemper samendrukt. Stap
vervolgens af.
4. Meet de sag. Pas de luchtdruk in de
demper aan om de correcte sag-waarde
te krijgen.
Achterdemper
1
2
3
4
5
Lucht toevoegen om de sag te verminde-
ren. Lucht laten ontsnappen om de sag te
vergroten.
Aanbevolen sag: 25%
1. Achterdemper
2. Koppelstuk
3. Link
4. Staande achtervork
5. Bekabeling remote-bediening
Identificatie van onderdelen
18
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
LockR
Ondersteun de fiets of de achterbrug om lichamelijk letsel of beschadiging van de fiets te
voorkomen wanneer je de demperhevels gaat verwijderen/losmaken.
Verwijderen van de LockR uit het frame:
1. Draai de schroef 4 tot 6 slagen los met een T25-torxsleutel.
2. Tik met een rubber hamer op de kop van de schroef om de wigbout aan de tegenoverliggende
zijde los te maken.
3. Verwijder de schroef en de wigbout uit de nog gemonteerde LockR-as.
4. Als de wigbout niet loskomt met de schroef, steek er dan een 5 mm inbussleutel in en draai
deze een slag los om de wigbout los te maken en te verwijderen. Als de wig klem zit, steek dan
een houten of kunststof pen vanaf de aandrijfzijde in de LockR-as om de wig eruit te tikken.
5. Steek aan de niet-aandrijfzijde een inbussleutel van 6 mm in de LockR-as en draai deze tegen
de klok in totdat hij verwijderd kan worden.
Monteren van de LockR in het frame:
1. Demonteer en reinig alle onderdelen van de LockR-as. Niet als geassembleerd geheel
monteren.
Controleer de onderdelen op beschadiging (bramen, krassen, vervorming, slijtage). Vervang de
gehele LockR-eenheid als je schade constateert.
2. Breng een dunne laag hoogwaardig kogellagervet aan op alle onderdelen.
3. Lijn de hevel uit met het lager en schuif het schroefdraaduiteinde van de scharnier-as in de
niet-aangedreven zijde.
4. Gebruik een momentsleutel met een 6 mm inbus om de gemonteerde scharnier-as aan de
niet-aandrijfzijde vast te zetten met 1 Nm.
OPMERKING
Gebruik een gekalibreerde momentsleutel. Overschrijden van het 1 Nm aanhaalmoment
zorgt voor blijvende schade aan het LockR-scharnierpunt.
5. Steek de wigbout (2) in de aandrijfzijde van de LockR-as en plaats het smalle uiteinde van de
wig (3) in de kop van de as aan de niet-aandrijfzijde.
6. Zet de schroef (4) in de wigbout vast met een aanhaalmoment van 5,0 Nm.
19
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
Unthread &
tap mallet
Dislodge &
remove
4
3
Insert 5mm &
turn to free
5mm
3
Remove
6mm
Unthread &
Remove
1
T25
5 N·m
1 N·m
NGLI-2
NGLI-2
NIET GEASSEMBLEERD MONTEREN!
1 N-m
5 N-m
1 N-m
5 N-m
Losdraaien / aantikken
met rubberhamer
Losmaken &
verwijderen
4
3
5 mm insteken,
draaien, losmaken
5mm
3
Losdraaien
6mm
Verwijderen,
Losdraaien,
1
T25
NGLI-2
NGLI-2
20
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
1.5 N·m
NGLI-2
2
1
Achterderailleurhanger
1 . Achter-
derailleurhanger
2. Boutje
Telkens als de achterderailleurhanger wordt
vervangen bij schade of een valpartij, tevens
de dropout schoonmaken en controleren op
schade.
Beschermers
Controleer regelmatig de frame
protectors Controleer of ze stevig
bevestigd zijn en zich in goede staat
bevinden. Als de protectors zijn
beschadigd of ontbreken, laat ze
dan vervangen door je Cannondale-
dealer. Zie paragraaf Vervangings-
onderdelen.
Boutjes bidonhouder
OPMERKING
De meegeleverde bidonhouderboutjes
kunnen worden gebruikt voor montage van
de meeste bidonhouders.
Als andere boutjes worden gebruikt, zorg
er dan voor dat ze niet uitsteken aan de
binnenzijde van het frame.
Dat kan leiden tot beschadiging aan de
bedrading, de accu of andere interne
componenten.
1
2
3
4
5
a
1. Bidon
2. Bidonhouder
3. Boutjes (2x)
4. Railmoer (accu)
5. Railbout
a. Bouteinde
21
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
4 mm
5 mm
5 mm
4 mm
RD
RD
WS
RB
RB
SR
SR
SP
SP
RB
WS
SP
RD
RD
RB
WS
WS
RB
Kabelgeleiding
RD - achterderailleur
RB - achterrem
SP - Zadelpen remote
SR - Demper remote
WS - Wielsensor
Identificatie van onderdelen
Er wordt een kabelbinder gebruikt om alle kabels in het mid-
den van het frame te bundelen, ter hoogte van het kabelk-
noopunt bij de motorbevestiging.
Let op:Ga niet zelf aan de slag met de kabelgeleiding. Door de complexe aard van de onderdelen
en de hoeveelheid demontagewerkzaamheden die nodig is om bij de bekabeling te komen, is het
zinvoller om reparaties of vervangingen van binnen- of buitenkabels te laten uitvoeren door een
geautoriseerd Cannondale e-Bike service center.
(Vooraanzicht)
Kabeldiameterseters
22
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
4 mm
5 mm
5 mm
4 mm
RD
RD
WS
RB
RB
SR
SR
SP
SP
RB
WS
SP
RD
RD
RB
WS
WS
RB
Use cables tie here
De remleiding van de achterrem (RB) en de wielsensor (WS) verlaten het frame bij het
kabelknooppunt en zijn beide vastgezet aan de eerste twee kabelgeleiders op de liggende
achtervork.
De kabel van de wielsensor (WS) loopt door de liggende achtervork en komt naar buiten
vlak voor de plek waar de sensor is gemonteerd aan de binnenkant van de dropout.
23
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
RD
WS
RB
RD
WS
24
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
G
B
A
B
C
A
1.5 N·m
2
A
B
LINK
YOKE
E
C
N
A
H
SST- LFT-INNER
SST- RGT - OUTER
SST- RGT - INNER
CS- RGT -OUTER
CS - LFT - OUTER
I
I
I
I
I
H
K
J
R
R
O
L
F
R
D
Q
P
M
10 N·m
2
4X
8 N·m
2
2X
7 N·m
2
2X
7 N·m
2
2X
5 N·m
2
2X
8 N·m
15 N·m
ANTI-S
2
Permatex®
Anti-Seize Lubricant
See Lock’R
3 N·m
NGLI-2
1 N·m
2X
4 N·m
2
2X
6X
B
2X
M5 X 12
12 mm
NGLI-2
NGLI-2
25 N·m
1.5 N·m
SST-Bridge UPPER
VERVANGINGSONDERDELEN
ID Onderdeelnummer Omschrijving
A K36060
Habit Neo/Moterra Pivot
Hardware
B K36020
Habit Neo/Moterra MP CS
SS Link Brgs.
C K36079
Yoke Driven Shock
Hardware
D K34129
Chainstay and Horst Pivot
Protectors
E1 K91030
Habit Neo/Moterra Yoke
120mm w/ BRGS
Sizes: MD/LG/XL
ID Onderdeelnummer Omschrijving
E2 K91040
Habit Neo/Moterra Yoke
110mm w/ BRGS
Size: S
F K91060
Habit Neo/Moterra Link
27.5/29 w/ BRGS
G CK3257U00OS
Derailleur Hanger TA ST
SS 015
H K34220
Habit Neo/Moterra Clear
Frame Protectors
Moterra Neo/ Habit Neo
Breng een dun laagje vet aan op
het schroefdraad
tijdens de montage
25
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
ID Part Number Description
I K76000 Battery Rail DT Bottom Exit
J K34040
Battery Cover DT Bottom
Exit V2
K K34050 Key Lock Cylinder
L K34060 NDS Adhesive Motor Cover
M K34070 Alloy Skid Plate w/Cover
N K34159 Charge Port Cover V2
O K32250
Modulator Cable Guides
455
ID Part Number Description
P K76010
Motor Mount Screws
M8X16mm (QTY = 6)
Q K76020
Skidplate/DT Battery Cover
Catch
R K32260
Habit Neo/Moterra Frame
Grommets
G
B
A
B
C
A
1.5 N·m
2
A
B
LINK
YOKE
E
C
N
A
H
SST- LFT-INNER
SST- RGT - OUTER
SST- RGT - INNER
CS- RGT -OUTER
CS - LFT - OUTER
I
I
I
I
I
H
K
J
R
R
O
L
F
R
D
Q
P
M
10 N·m
2
4X
8 N·m
2
2X
7 N·m
2
2X
7 N·m
2
2X
5 N·m
2
2X
8 N·m
15 N·m
ANTI-S
2
Permatex®
Anti-Seize Lubricant
See Lock’R
3 N·m
NGLI-2
1 N·m
2X
4 N·m
2
2X
6X
B
2X
M5 X 12
12 mm
NGLI-2
NGLI-2
25 N·m
1.5 N·m
SST-Bridge UPPER
Moterra Neo/ Habit Neo
26
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
Deze tabel omvat een lijst met aanvullende onderhoudswerkzaamheden. Gebruik deze lijst samen
met de onderhoudsinstructies die te vinden zijn in:
1  Cannondale Bicycle gebruikershandleiding
2  Gebruikershandleiding Cannondale Elektrische fietsen
3  Alle instructies van de fabrikant van het aandrijfsysteem
4  Alle instructies van de fabrikanten van componenten.
WAT TE DOEN HOE VAAK
CONTROLEER:Diverse protectors en afdekkingen op het frame,
het aandrijfsysteem, stevige bevestiging van de accu en de
afdekdoppen voor de sloten.
NA EERSTE RIT
INSPECTEER:Maak de fiets schoon en voer een visuele
inspectie uit van het gehele fietsframe en de swingarm/
demperhevelconstructie. Let op scheurtjes of andere schade.
Zie ook het hoofdstuk ’Veiligheidsinspecties’ van je Cannondale
Bicycle gebruikershandleiding
VOOR EN NA ELKE RIT
CONTROLEER:Aanhaalmomenten voor de componenten die in
dit supplement zijn genoemd. Aanhaalwaarden staan genoemd
op de pagina Vervangingsonderdelen.
OM DE PAAR RITTEN OF
NA ELKE ZWARE RIT
Laat deze procedures uitvoeren door je Cannondale-dealer:
DEMONTEREN, SCHOONMAKEN, INSPECTEREN, OPNIEUW
INVETTEN,
VERVANGEN VAN BESCHADIGDE OF VERSLETEN
ONDERDELEN BIJ DE VOLGENDE COMPONENTEN:
Hoofdraaipunt - LockR
Draaipunten bij staande/liggende achtervorken
Constructie van de demperlink en hevel
ALLE servicewerkzaamheden betreende het
aandrijfsysteem en gerelateerde componenten
IN NATTE, MODDERIGE
OF STOFFIGE
OMSTANDIGHEDEN ELKE
25 UUR.
IN DROGE
OMSTANDIGHEDEN
ELKE 50 UUR.
AANVULLEND ONDERHOUD
Elk onderdeel van een slecht onderhouden fiets kan breken of slecht functioneren waardoor een
ongeval kan ontstaan waarbij je zwaar gewond of verlamd kunt raken of kunt komen te overlijden.
Vraag je Cannondale-dealer om samen met jou een compleet onderhoudsschema op te stellen.
Dat schema omvat ook de lijst met onderdelen op je fiets die JIJZELF regelmatig moet controleren.
Regelmatige controle is noodzakelijk om problemen vroegtijdig te signaleren
27
137373 Rev 1.
NederlandsHabit Neo / Moterra - Supplement gebruikershandleiding
Bij het schoonmaken van je fiets:
GEBRUIK ALLEEN EEN OPLOSSING VAN MILDE ZEEP EN WATER.Schoon water en een
normaal vaatwasmiddel werken het best.
DEK GEVOELIGE DELEN AF MET EEN PLASTIC ZAK.Een plastic zak die tijdelijk is
vastgezet met een elastiek of tape, kan voorkomen dat er waterschade ontstaat aan
diverse fietsonderdelen zoals lagers, elektrische bedieningselementen, stekkers, sensoren,
afdichtingen, vork/demper-afstelknoppen, enz.
AFSPUITEN VOOR HET POETSENOm de lak, afwerking en framestickers niet te
beschadigen, spuit je eerst met een zachte waterstraal alle zware vervuiling en modder van de
fiets.
OPMERKING
GEEN hogedrukreiniger of andere spray-wasser gebruiken voor het schoonmaken. Door
hogedrukreinigers wordt vervuiling in onderdelen geperst waardoor ze corrosie, schade of
verhoogde slijtage veroorzaken.
GEEN compressor gebruiken om de fiets te drogen.
GEEN schurende of bijtende chemische reinigers/oplosmiddelen gebruiken die de laklaag of
onderdelen aan de buiten- of binnenzijde kunnen beschadigen.
Bij het afspuiten voorkomen dat de waterstraal direct gericht wordt op verstelknoppen op vork/
demper of op lagers.
Je fiets schoon maken
WWW.CANNONDALE.COM
© 2019 Cycling Sports Group
2019 Habit Neo Moterra Owner’s Manual Supplement
137367 Rev. 1
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7575 DB, Oldenzaal
klantenservice@cyclingsportsgroup.com
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.co.uk
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30

Cannondale Moterra de handleiding

Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor