Syntaxis: INVERT_P([G, x1, y1, x2, y2])
Hiermee speelt u een video omgekeerd af van de geselecteerde regio. G kan elk van de grasche variabelen
zijn en is optioneel. De standaardinstelling is G0.
x2, y2 zijn optioneel. Als deze punten niet zijn opgegeven, vormen ze de rechterbenedenhoek van de
afbeelding.
x1, y1 zijn optioneel. Als deze punten niet zijn opgegeven, vormen ze de linkerbovenhoek van de afbeelding.
Als er slechts één x,y-paar is opgegeven, wordt hiermee naar de linkerbovenhoek verwezen.
LINE_P, LINE
Syntaxis: LINE_P([G], x1, y1, x2, y2, [kleur])
Syntaxis: LINE_P([G],points_definition, lines_definitions, rotation_matrix of
{rotation_matrix of -1, ["N"], [{eye_x, eye_y, eye_z} of -1], [{3Dxmin,
3Dxmax, 3Dymin, 3Dymax, 3Dzmin, 3Dzmax}]}, [zstring])
Syntaxis: LINE_P([G],pre_rotated_points, line_definitions, [zstring])
Syntaxis: LINE([G], x1, y1, x2, y2, [kleur])
Syntaxis: LINE([G],points_definition, lines_definitions, otation_matrix of
{rotation_matrix of -1, ["N"], [{eye_x, eye_y, eye_z} of -1], [{3Dxmin,
3Dxmax, 3Dymin, 3Dymax, 3Dzmin, 3Dzmax}]}, [zstring])
Syntaxis: LINE([G],pre_rotated_points, line_definitions, [zstring])
Met de basisvorm van LINE_P wordt in de opgegeven kleur een lijn getekend tussen opgegeven
pixelcoördinaten in de afbeelding.
Met de geavanceerde vorm van LINE_P kunnen tegelijkertijd meerdere lijnen worden getekend met een
potentiële 3D-transformatie van de hoekpunten van de driehoek.
Deze vorm wordt meestal gebruikt als u een set hoekpunten en lijnen hebt en deze allemaal tegelijk wilt
weergeven (wat dus sneller is).
points_definition is een lijst of matrix van puntdenities. Elk punt wordt gedenieerd door twee tot
vier getallen: x, y, z en kleur. Een geldige
puntdenitie kan meerdere vormen hebben. Hier volgen enkele
voorbeelden: [x, y, z, c], {x, y, z, c}, {x, y, #c}, {(x, y), c}, (x,y). U kunt een vector van punten gebruiken in plaats
van een lijst. In dat geval kunnen de punten worden uitgedrukt als complexe getallen.
line_ definitions is een lijst of matrix van lijndenities. Elke regel wordt gedenieerd door twee tot
vier getallen: p1, p2, kleur en alfa. P1 en p2 zijn de index in de points_definition van de twee punten
die de lijn deniëren. Kleur wordt gebruikt om de kleurdenitie per punt te overschrijven. Als u wel een Alfa-
waarde maar geen kleur moet opgeven, gebruikt u -1 voor de kleur.
Ook {Kleur, [Alfa], lijn_1, ..., lijn_n} is een geldige vorm om te voorkomen dat voor elke
lijn steeds opnieuw dezelfde kleur moet worden opgegeven.
rotation_matrix is een matrix van 2*2 tot 3*4 groot die de rotatie en translatie van het punt speciceert
met de gebruikelijke 3D- of 4D-geometrie.
{eye_x, eye_y, eye_z} denieert de oogpositie (projectie).
{3Dxmin, 3Dxmax, 3Dymin, 3Dymax, 3Dzmin, 3Dzmax} wordt gebruikt om de reeds
getransformeerde objecten bij te snijden in 3D.
584 Hoofdstuk 28 Programmeren in HP PPL