Vetus 75100VTME, 79100VTME, 87100VTME, 91100VTME Installatie gids

Type
Installatie gids

Deze handleiding is ook geschikt voor

040306.01 3
Fuel Filters/Water Separators
NEDERLANDS
Algemeen
De Vetus brandstoffilters/waterafscheiders
75100VTME, 79100VTME, 83100VTME,
87100VTME en 91100VTME hebben een
uniek en gepatenteerd filter met 3 trappen
van filtratie.
1) Als eerste worden 80% van de vaste
vuildeeltjes en het water, wat zwaarder
is dan brandstof, in de transparante
opvangkom verzameld.
2) Daarna stroomt de brandstof omhoog.
Water en vaste vuildeeltjes worden wor-
den afgescheiden door het coalescen-
tie-effect (coalesceren: samenklitten van
microscopisch kleine vloeistofdruppels
tot een grotere druppel) en ook in de
transparante opvangkom verzameld.
3) Als laatste stroomt de brandstof verder
omhoog door het filtermedium wiens
primaire functie het is om de kleinste
vaste vuildeeltjes en water tegen te hou-
den; hiermee wordt een hoge graad van
filtratie en een lange gebruiksduur van
het fijnfilter op de motor bereikt.
Deze filters zijn alleen geschikt voor diesel-
brandstof.
Installatie
Opmerking
Houd rekening met de regels die de
lokale autoriteiten opleggen betreffende
de specificatie en installatie van brand-
stoftanks en leidingen.
Waarschuwing
Het filter staat onder druk (met een
samengeperst niet-brandbaar gas).
Vóór het installeren van het filter eerst
de kappen op de aansluitingen voor
de brandstofleiding verwijderen en de
afsluiters openen om het filter drukloos
te maken.
Als de afsluiters pas na het installeren,
met een gevulde brandstoftank geopend
worden zal er geen brandstof naar het
filter stromen!
Opstelling
Bij nieuwbouw schepen:
(Zie afbeeldingen A1 en A2)
Monteer de aanzuigleiding in de bodem
van de tank; de bodem van de tank wordt
hierdoor te allen tijde schoon gehouden en
het ophopen van water en bacteriën wordt
hiermee voorkomen.
De brandstof-retourleiding dient aan de
bovenzijde in de tank te worden gevoerd
maar moet doorlopen tot op de bodem aan
de tegenoverliggende kant als de aanzuig-
leiding. Schuimvorming in de brandstoftank
wordt hiermee voorkomen; de constante
stroom brandstof zorgt er voor dat het
ophopen van vuil en daarmee reinigings-
kosten van de tanks wordt voorkomen.
4 040306.01
Fuel Filters/Water Separators
Bij bestaande schepen:
(Zie afbeelding B1 en B2):
Breng de brandstoffilter/waterafscheider
aan in de leiding voor brandstoftoevoer,
tussen de brandstoftank en de brandstof-
opvoerpomp.
Om te voorkomen dat de brandstoftank leeg
loopt als zich ergens in de brandstofleiding
naar de motor een lekkage voordoet, dient
bij de aanzuigaansluiting van de tank een
afsluiter te worden geplaatst.
Alle fijnfilters die voor of na de brandstofop-
voerpomp zijn geïnstalleerd moeten op hun
plaats blijven.
Monteer de behuizing van de filter tegen
een verticaal schot.
Zorg voor voldoende ruimte onder de filter
om afgescheiden water af te kunnen tap-
pen.
Zorg voor voldoende ruimte boven de filter
om het filterelement te kunnen vervangen.
Zie afbeelding 3.
Let op de stroomrichting. Deze wordt dui-
delijk aangegeven.
Ontlucht het brandstofsysteem indien
dit niet automatisch ontluchtend is. Zie
‘Ontluchten’. Start de motor en controleer
het brandstofsysteem op lekkages.
Onderhoud
Water van de waterafscheider aftap-
pen:
Tap eens per maand verzameld water van
de waterafscheider af. Als de transparante
opvangkom een grote hoeveelheid verza-
melt water aangeeft, dient u frequenter het
water af te tappen. Zie afbeelding 4.
Het filterelement vervangen:
Vervang het filterelement tenminste eens
per jaar of elke 200 motordraaiuren, al naar
gelang wat zich het eerste voordoet.
Als de vacuümmeter een druk in het oranje
gebied (-0,2 tot -0,38 kg/cm
2
) aanwijst,
dient u het filterelement zo snel mogelijk te
vervangen.
Ga als volgt te werk:
Zie afbeelding 5.
• Zorgvooreenvervangendfilterelement.
Vetus art. code 2020VTR (standaard met
een fijnheid van 30 µ) of 2020VTB (met
een fijnheid van 10 µ).
• Opendenoggeslotenkranenensluitde
kranen van het te vervangen filter. Het is
niet noodzakelijk de motor te stoppen!
• Maak deT-hendellosenopenhetdek-
sel.
• Schuifhetoudeelementheellangzaam
uit de behuizing.
• Plaats het nieuwe element heel lang-
zaam op zijn plaats.
• Vul het filter met voldoende schone
brandstof; op deze manier hoeft u niet te
ontluchten.
• Breng een dunne laag motorolie op de
O-ring aan en plaats het deksel op het
filterhuis.
• ZetdeT-hendelhandvast.
Gebruik GEEN gereedschappen om de
T-hendel vast te zetten.
040306.01 5
Fuel Filters/Water Separators
Technische gegevens
Type 75100VTME 79100VTME 83100VTME 87100VTME 91100VTME
Motorvermogen
tot 500 pk
van 500 tot
1100 pk
van 1100 tot
2300 pk
van 2300 tot
3600 pk
van 3600 tot
5000 pk
tot 368 kW
van 368 tot
810 kW
van 810 tot
1692 kW
van 1692 tot
2648 kW
van 2648 tot
3678 kW
Maximale capa-
citeit
(verbruik +
retour)
720 liter/uur
1440 liter/
uur
2160 liter/
uur
2880 liter/
uur
3600 liter/
uur
Aantal filterele-
menten
2 3 4 5 6
Aansluitingen R 3/4 R 1 R 1 1/2 R 1 1/2 R 1 1/2
Gewicht 12,5 kg 20 kg 27,6 kg 35 kg 41 kg
Vervangings-
element
2020VTR = 30 micron (rood), 2020VTB = 10 micron (blauw)
Filterfijnheid stan-
daard
30 micron
Gecertificeerd
volgens
CE + ABYC + SOLAS (IMO)
NEDERLANDS
Bij het bepalen van de capaciteit van de
verschillende types is er van uit gegaan dat
er altijd een filter reserve of stand-by is.
Bij het kiezen van type bevelen wij aan
om uit te gaan van het vermogen van de
motor.
Ontluchten
De meeste huidige motoren zijn zelfontluch-
tend. Als dit niet het geval is, moet u zelf
het systeem ontluchten nadat u het water
heeft afgetapt of als u het filterelement heeft
vervangen.
• Vul het filter met voldoende schone
brandstof.
• Breng een dunne laag motorolie op de
O-ring aan en plaats het deksel op het
filterhuis.
• ZetdeT-hendelhandvast.
• Start de motor enlaat deze gedurende
30 seconden met half gas draaien.
Als alternatief: Gebruik de handbediening
op de brandstof-opvoerpomp om handma-
tig te kunnen ontluchten.
26 040306.01
Fuel Filters/Water Separators
4
Aftappen van water
Draining water
Wasser ablassen
Vidange de l’eau
Vaciado del agua
Spurgo dell’acqua
Min. 300 mm
(12”)
3

Documenttranscriptie

NEDERLANDS Algemeen De Vetus brandstoffilters/waterafscheiders 75100VTME, 79100VTME, 83100VTME, 87100VTME en 91100VTME hebben een uniek en gepatenteerd filter met 3 trappen van filtratie. 1) Als eerste worden 80% van de vaste vuildeeltjes en het water, wat zwaarder is dan brandstof, in de transparante opvangkom verzameld. 2) Daarna stroomt de brandstof omhoog. Water en vaste vuildeeltjes worden worden afgescheiden door het coalescentie-effect (coalesceren: samenklitten van microscopisch kleine vloeistofdruppels tot een grotere druppel) en ook in de transparante opvangkom verzameld. 3) Als laatste stroomt de brandstof verder omhoog door het filtermedium wiens primaire functie het is om de kleinste vaste vuildeeltjes en water tegen te houden; hiermee wordt een hoge graad van filtratie en een lange gebruiksduur van het fijnfilter op de motor bereikt. Deze filters zijn alleen geschikt voor dieselbrandstof. Fuel Filters/Water Separators Installatie Opmerking Houd rekening met de regels die de lokale autoriteiten opleggen betreffende de specificatie en installatie van brandstoftanks en leidingen. Waarschuwing Het filter staat onder druk (met een samengeperst niet-brandbaar gas). Vóór het installeren van het filter eerst de kappen op de aansluitingen voor de brandstofleiding verwijderen en de afsluiters openen om het filter drukloos te maken. Als de afsluiters pas na het installeren, met een gevulde brandstoftank geopend worden zal er geen brandstof naar het filter stromen! Opstelling Bij nieuwbouw schepen: (Zie afbeeldingen A1 en A2) Monteer de aanzuigleiding in de bodem van de tank; de bodem van de tank wordt hierdoor te allen tijde schoon gehouden en het ophopen van water en bacteriën wordt hiermee voorkomen. De brandstof-retourleiding dient aan de bovenzijde in de tank te worden gevoerd maar moet doorlopen tot op de bodem aan de tegenoverliggende kant als de aanzuigleiding. Schuimvorming in de brandstoftank wordt hiermee voorkomen; de constante stroom brandstof zorgt er voor dat het ophopen van vuil en daarmee reinigingskosten van de tanks wordt voorkomen. 040306.01   3 Bij bestaande schepen: (Zie afbeelding B1 en B2): Breng de brandstoffilter/waterafscheider aan in de leiding voor brandstoftoevoer, tussen de brandstoftank en de brandstofopvoerpomp. Om te voorkomen dat de brandstoftank leeg loopt als zich ergens in de brandstofleiding naar de motor een lekkage voordoet, dient bij de aanzuigaansluiting van de tank een afsluiter te worden geplaatst. Alle fijnfilters die voor of na de brandstofopvoerpomp zijn geïnstalleerd moeten op hun plaats blijven. Monteer de behuizing van de filter tegen een verticaal schot. Zorg voor voldoende ruimte onder de filter om afgescheiden water af te kunnen tappen. Zorg voor voldoende ruimte boven de filter om het filterelement te kunnen vervangen. Zie afbeelding 3. Let op de stroomrichting. Deze wordt duidelijk aangegeven. Ontlucht het brandstofsysteem indien dit niet automatisch ontluchtend is. Zie ‘Ontluchten’. Start de motor en controleer het brandstofsysteem op lekkages. 4  040306.01 Onderhoud Water van de waterafscheider aftappen: Tap eens per maand verzameld water van de waterafscheider af. Als de transparante opvangkom een grote hoeveelheid verzamelt water aangeeft, dient u frequenter het water af te tappen. Zie afbeelding 4. Het filterelement vervangen: Vervang het filterelement tenminste eens per jaar of elke 200 motordraaiuren, al naar gelang wat zich het eerste voordoet. Als de vacuümmeter een druk in het oranje gebied (-0,2 tot -0,38 kg/cm2) aanwijst, dient u het filterelement zo snel mogelijk te vervangen. Ga als volgt te werk: Zie afbeelding 5. • Zorg voor een vervangend filterelement. Vetus art. code 2020VTR (standaard met een fijnheid van 30 µ) of 2020VTB (met een fijnheid van 10 µ). • Open de nog gesloten kranen en sluit de kranen van het te vervangen filter. Het is niet noodzakelijk de motor te stoppen! • Maak de T-hendel los en open het deksel. • Schuif het oude element heel langzaam uit de behuizing. • Plaats het nieuwe element heel langzaam op zijn plaats. • Vul het filter met voldoende schone brandstof; op deze manier hoeft u niet te ontluchten. • Breng een dunne laag motorolie op de O-ring aan en plaats het deksel op het filterhuis. • Zet de T-hendel handvast. Gebruik GEEN gereedschappen om de T-hendel vast te zetten. Fuel Filters/Water Separators NEDERLANDS Ontluchten De meeste huidige motoren zijn zelfontluchtend. Als dit niet het geval is, moet u zelf het systeem ontluchten nadat u het water heeft afgetapt of als u het filterelement heeft vervangen. • Vul het filter met voldoende schone brandstof. • Breng een dunne laag motorolie op de O-ring aan en plaats het deksel op het filterhuis. • Zet de T-hendel handvast. • Start de motor en laat deze gedurende 30 seconden met half gas draaien. Als alternatief: Gebruik de handbediening op de brandstof-opvoerpomp om handmatig te kunnen ontluchten. Technische gegevens Type 75100VTME 79100VTME 83100VTME 87100VTME 91100VTME tot 500 pk van 500 tot 1100 pk van 1100 tot van 2300 tot van 3600 tot 2300 pk 3600 pk 5000 pk tot 368 kW van 368 tot 810 kW van 810 tot 1692 kW Maximale capaciteit (verbruik + retour) 720 liter/uur 1440 liter/ uur 2160 liter/ uur 2880 liter/ uur 3600 liter/ uur Aantal filterelementen 2 3 4 5 6 Motorvermogen Aansluitingen Gewicht Vervangingselement van 1692 tot van 2648 tot 2648 kW 3678 kW R 3/4 R1 R 1 1/2 R 1 1/2 R 1 1/2 12,5 kg 20 kg 27,6 kg 35 kg 41 kg 2020VTR = 30 micron (rood), 2020VTB = 10 micron (blauw) Filterfijnheid standaard Gecertificeerd volgens 30 micron CE + ABYC + SOLAS (IMO) Bij het bepalen van de capaciteit van de verschillende types is er van uit gegaan dat er altijd een filter reserve of stand-by is. Fuel Filters/Water Separators Bij het kiezen van type bevelen wij aan om uit te gaan van het vermogen van de motor. 040306.01   5 3 Min. 300 mm (12”) 4 Aftappen van water Draining water Wasser ablassen Vidange de l’eau Vaciado del agua Spurgo dell’acqua 26  040306.01 Fuel Filters/Water Separators
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28

Vetus 75100VTME, 79100VTME, 87100VTME, 91100VTME Installatie gids

Type
Installatie gids
Deze handleiding is ook geschikt voor