NEDERLANDS HANDLEIDING
JB SYSTEMS
®
27/50 LED DIRECTOR
Druk op ENTER (13) om te bevestigen
Draai aan het keuzewiel (14) tot “CLOCK [OFF]” op de display verschijnt
OPGELET!!! CLOCK [OFF] betekent dat de timer wel geprogrammeerd is maar NIET actief is!!!
Druk op ENTER (13) en gebruik het keuzewiel (14) om dit te veranderen in “CLOCK [ON]”
Druk op ENTER (13) om te bevestigen
Draai aan het keuzewiel (14) tot “STORE MON2 SET” (in ons voorbeeld!) op de display verschijnt
Druk op ENTER (13) om te bevestigen (gele en groene LED knipperen 3x)
Op de display verschijnt “CLOCK SUN:2” (in ons voorbeeld!)
u kunt de procedure opnieuw starten om een nieuwe timer te programmeren OF druk 2x op de MENU
toets (4) om terug te keren naar het hoofdmenu.
4/ DELETE CHASE (chase wissen)
Gebruik het keuzewiel (14) om “DELETE CHASE” te kiezen en druk op de ENTER toets (13) op de
display verschijnt “DELETE Chase: 01”.
Gebruik het keuzewiel (14) om de chase te kiezen die u wilt wissen
Druk op ENTER (13) om te bevestigen op de display verschijnt “DELETE? [NO]”
Gebruik het keuzewiel (14) om dit te veranderen in “DELETE? [YES]”
Druk op ENTER (13) om te bevestigen (de gele en groene LED knipperen 3x)
u kunt de procedure opnieuw starten om een nieuwe timer te programmeren OF druk op de MENU toets
(4) om terug te keren naar het hoofdmenu.
5/ CHASE BY TIME (chase volgens geprogrammeerde tijd)
Deze optie bepaalt hoe de parameters “fade time” en “wait time” de timing van de geprogrammeerde chase
tijdens de weergave beïnvloeden. Denk goed na alvorens u de chases begint te programmeren, gezien dit
het eindresultaat sterk beïnvloed. Er zijn 2 mogelijke opties:
RUN TIME BY CHASE: dit is de eenvoudigste methode, maar met de minste mogelijkheden. De
parameters “fade time” en “wait time” worden ingesteld tijdens de weergave. Dit betekent dat alle
stappen van de Chases dezelfde overgangstijd en wachttijd zullen hebben.
RUN TIME BY SCENE: via deze method kunt u verschillende overgangstijden en wachttijden
programmeren voor elke scene van een chase! U kunt dus de weergavetijden & de snelheden van de
kleurovergangen afzonderlijk instellen om zeer dynamische chases te bekomen. U kunt echter tijdens
de weergave deze parameters niet meer aanpassen!
Kies zoals hieronder weergegeven:
Gebruik het keuzewiel (14) om “CHASE BY TIME” te kiezen en druk op de ENTER toets (13) er
verschijnt “RUN TIME BY CHASE” of “RUN TIME BY SCENE” op de display.
Gebruik het keuzewiel (14) om de gewenste optie te kiezen.
Druk op ENTER (13) om te bevestigen (de gele en groene LED knipperen 3x)
6/ ERASE MEMORY (geheugen wissen)
Wees ZEER voorzichtig hiermee: het volledige geheugen zal gewist worden!
Gebruik het keuzewiel (14) om “ERASE MEMORY” te kiezen en druk op de ENTER toets (13) op de
display verschijnt “ERASE? [NO]”.
Gebruik het keuzewiel (14) om dit te veranderen in “ERASE? [YES]”
Druk op ENTER (13) om te bevestigen op de display verschijnt “Please Wait … “ gevolgd door het 3
keer knipperen van de gele en de groene LED.
Opmerking: indien u naar het hoofdmenu wenst terug te keren moet u gewoon even om de MENU toets (4)
drukken.
7/ LOCK KEYBOARD (toetsenbord vergrendelen)
Met deze optie kunt u het toetsenbord vergrendelen zodat onbevoegde personen deze niet kunnen
gebruiken. In het setup menu kunt u de vergredelingsoptie inschakelen, maar u moet nog enkele hadelingen
uitvoeren om het toetsenbord ECHT te vergrendelen!
Gebruik het keuzewiel (14) om “LOCK KEYBOARD” te kiezen en druk op de ENTER toets (13) op de
display verschijnt “LOCK ENABLE” (vergrendeling ingeschakeld) of “LOCK DISABLE” (vergrendeling
uitgeschakeld).
Gebruik het keuzewiel (14) om de gewenste optie te kiezen.
Druk op ENTER (13) om te bevestigen (de gele en de groene LED knipperen 3x)
NEDERLANDS HANDLEIDING
JB SYSTEMS
®
28/50 LED DIRECTOR
Het toetsenbord vergrendelen wanneer “LOCK KEYBOARD” is ingeschakeld:
TOETSENBORD VERGRENDELEN:
Druk op de ENTER toets (13) tot het “open” hangslot op de display verschijnt.
Druk tegelijkertijd op de projectorknoppen n° 1+3+6 om het toetsenbord volledig te vergrendelen
op de display verschijnt er een “gesloten” hangslot.
TOETSENBORD ONTGRENDELEN:
Druk tegelijkertijd op de projectortoetsen n° 1+3+6 om het toetsenbord terug te ontgrendelen het
toetsenbord is terug vrij voor gebruik.
8/ DMX ADRES
Wanneer er een externe DMX controller op de “DMX-in” (17) van de LED Director is aangesloten neemt
deze controller de sturing van de LED toestellen over. U kunt bepalen welke 24 DMX kanalen van de
controller er zullen gebruikt worden door eenvoudigweg het start adres in te stellen. Een voorbeeld: de
externe controller stuurt 512 DMX kanalen en u wilt dat kanalen 100 tot 123 de LED toestellen controleren
stel gewoon het DMX adres in op “100”:
Gebruik het keuzewiel (14) om “DMX ADDRESS” te kiezen en druk op de ENTER toets (13) op de
display verschijnt er “ADDRESS [xxx]” (xxx = huidige DMX adres)
Gebruik het keuzewiel (14) om het adres in te stellen; (100 in ons voorbeeld)
Druk op ENTER (13) om te bevestigen (de gele en de groene LED knipperen 3 x)
9/ DATA TRANSMIT (gegevensoverdracht)
Gebruik het keuzewiel (14) om “DATA TRANSMIT” te kiezen en druk op de ENTER toets (13) op de
display verschijnt er “TRANSMIT [NO]”
Druk op ENTER (13) om [NO] te bevestigen en keer weer naar het hoofdmenu, of gebruik het keuzewiel
(14) om dit te veranderen in “TRANSMIT [YES]”
Druk op ENTER (13) om te bevestigen op de display verschijnt “TRANSMIT met een progressie bar”
wacht even tot “TRANSMIT END” op de display verschijnt
10/ DATA RECEIVE (gegevens ontvangen)
Gebruik het keuzewiel (14) om “DATA RECEIVE” te kiezen en druk op de ENTER toets (13) op de
display verschijnt er “RECEIVE [NO]”
Druk op ENTER (13) om [NO] te bevestigen en keer weer naar het hoofdmenu, of gebruik het keuzewiel
(14) om dit te veranderen in “RECEIVE [YES]”
Druk op ENTER (13) om te bevestigen op de display verschijnt “RECEIVE met een progressie bar”
wacht even tot “RECEIVE END” op de display verschijnt
11/ DMX CONFIG
De LED Director kan LED projectoren aansturen met 2 verschillende DMX kanaal configuraties:
RGBM: CH1 = Rood + CH2 = Groen + CH3 = Blauw + CH4 = Master dimmer
MRGB: CH1 = Master dimmer + CH2 = Rood + CH3 = Groen + CH4 = Blauw
Controleer de DMX kanaal configuraties van uw toestellen en kies de gepaste configuratie:
Gebruik het keuzewiel (14) om “DMX CONFIG” te kiezen en druk op de ENTER toets (13) op de display
verschijnt er “CONFIG [RGBM]” of “CONFIG [MRGB]”.
Gebruik het keuzewiel (14) om uw gewenste optie te kiezen.
Druk op ENTER (13) om te bevestigen (de gele en de groene LED knipperen 3x)
Belangrijke opmerking: u kunt RGBM en MRGB toestellen niet samen gebruiken!
HOE GEBRUIKEN
HOE EEN CHASE PROGRAMMEREN
A. Druk gedurende ongeveer 1 seconde op de PROGRAM toets (11) om de programmeermodus te openen
de groene LED knippert terwijl er op de display “Chase [01]” verschijnt
B. Gebruik het keuzewiel (14) om de gewenste chase te kiezen, bijvoorbeeld chase 02
C. Druk op de SCENE toets (6) op de display verschijnt “C02 SN01” en de eventuele scene wordt
weergegeven op de knipperende RGB indicatoren (2).
Opmerking: als u “RUN TIME BY SCENE” in het setup menu kiest (zie punt 5 in het hoofdstuk “setup
menu”) kunt u een verschillende wachttijd en overgangstijd instellen voor elke scene tijdens het
programmeren: