Specificaties
Modelnummer
Type
Totale capaciteit
Grootste tandwiel
Kleinste tandwiel
Verschil vertanding voorste kettingwiel
Voorste kettingwiel van toepassing
(Configuratie van kettingring vertanding)
RD-CT95 / RD-M340
Achterderailleur
Smart Cage
43T
34T
11T
20T
FC-TY40 (42-34-24T)
Modelnummer Tand-combinatie
Combinatie van cassettetandwiel vertandingen
Versnellingen Groepnaam
CS-HG50-8I
CS-HG40-8I
CS-HG30-8I
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30T
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 34T
11, 13, 15, 18, 21, 24, 28, 32T
8
8
8
an
ao
aw
Technische montage-instructies SI-6KN0A-001
Achter-aandrijfsysteem
Serie
Versnellingen
Schakelhendel
Buitenkabel
Achter-derailleur
Type
Vrijloopnaaf
Cassettetandwiel
Ketting
Trapas-kabelgeleider
Rechts
Tourney
8-versnellingen
SL-RS43-8
SIS
RD-CT95 / RD-M340
Smart Cage
FH-RM30-8
CS-HG50-8I / CS-HG40-8I / CS-HG30-8I
CN-HG50
SM-SP18 / SM-BT18
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt het aanbevolen gebruik te maken van de onderstaande
combinatie.
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
5 mm inbussleutel
Derailleurhanger
Afstelbout voor de B-spanning
Montage van de achterderailleu
Let er bij het monteren op dat er geen vervorming ontstaat doordat de afstelbout
voor de B-spanning in aanraking komt met de derailleurhanger.
Aantrekkoppel van montage-as:
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
Vervanging van het freewheelhuis
Verwijder eerst de naafas en
verwijder vervolgens de
bevestigingsbout van het
freewheelhuis (binnen in het
freewheelhuis) en vervang
vervolgens het freewheelhuis.
Opmerking:
Probeer het freewheelhuis niet te
demonteren, aangezien dit
defecten tot gevolg kan hebben.
Freewheelhuis Bevestigingsbo ut van
freewheelhuis
Tussenring van
freewheelhuis
10mm inbussleutel
(TL-WR37)
Demontage
Montage
Aantrekkoppel:
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Voor het verkrijgen van optimale prestaties van het SIS systeem, regelmatig
alle onderdelen van de overbrenging van smeerolie voorzien.
Wanneer de
ketting naar het
tandwiel van de
3de versnelling
verplaatst wordt
Trek de afstelbout aan totdat de
ketting terugkeert naar het
tandwiel van de 2de versnelling
(rechtsom).
Draai de afstelbout los totdat de
ketting een geluid maakt en het
tandwiel van de 3de versnelling
raakt (linksom).
Afstelbout
Optimale afstelling
De optimale afstelling is verkregen wanneer de ketting een
geluid maakt en het tandwiel van de 3de versnelling raakt
wanneer de schakelhendel juist ver genoeg wordt ingedrukt
om de speling in de hendel op te heffen.
* Druk de hendel in de oorspronkelijke stand terug (de hendel staat
dan in de 2de positie wanneer u uw vinger van de hendel heeft
afgenomen) en draai de crankarm. Indien de ketting dan nog steeds bij het
aanraken van het tandwiel van de 3de versnelling een geluid maakt, de afstelbout
een klein stukje losdraaien (rechtsom). Stop met draaien op het punt waarbij er
geen geluid meer hoorbaar is.
Bedien hendel om over te schakelen naar andere versnellingen en controleer hierbij
dat er in geen van de versnellingsstanden een geluid hoorbaar is.
a
b
1
1
T
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
Montage van de tandwielen
Alle tandwielen dienen met de
zijde welke voorzien is van het
groepmerkteken naar buiten
gericht te worden en zodanig
gemonteerd te worden dat het
driehoek (
U) merkteken van
elk tandwiel en gedeelte A van
het freewheelhuis (waar de
groef het breedste is) met
elkaar uitgelijnd zijn.
Gebruik voor de montage van de HG
tandwielen het speciaal gereedschap
(TL-LR15) om de borgring vast te zetten.
Gebruik bij het vervangen van de HG
tandwielen het speciaal
gereedschap (TL-
LR15) en TL-SR21
om de borgring
te verwijderen.
De groef is op
slechts een plaats
het breedst.
merktekens
Aantrekkoppel:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Borgring
De 6 tandwielen zijn door middel
van klinknagels bevestigd.
Buitenste rand van
kleinste
versnellingstandwiel
Geleiderpoelie
Afstelschroef voor
hoogste versnelling
1. Afstelling van de hoogste
versnelling
Draai de afstelschoef voor het kleinste
versnellingstandwiel en stel zodanig af
dat, gezien vanaf de achterzijde, de
geleiderpoelie uitgelijnd is onder de
buitenste rand van het kleinste
versnellingstandwiel.
Bevestigen van de kabel en afstelling van het
schakelbereik
4. Gebruik van de afstelschroef voor de
B-spanning
Plaats de ketting op de kleinste kettingring en
het grootste versnellingstandwiel en draai de
crankarm in achterwaartse richting. Draai
vervolgens de afstelschroef voor de B-
spanning om de geleiderpoelie zo dicht
mogelijk bij het tandwiel af te stellen. De
geleiderpoelie mag het tandwiel echter niet
raken. Schakel de ketting vervolgens over naar
het kleinste versnellingstandwiel en herhaal
bovenstaande stappen om er zeker van te zijn
dat de poelie het tandwiel niet raakt.
Grootste versnellingtandwiel
Kleinste
versnellingstandwiel
Ketting
Grootste kettingring
Grootste versnellingstandwiel
Borgring
Gereedschap
(TL-SR21)
Demontage
TL-LR15
Voeg 2 schakels toe terwiji de ketting om het
grootste versnellingstandwiel en de grootste
kettingring geplaatst is.
Kettinglengte
3. Afstelling van de laagste
versnelling
Draai de afstelschroef voor het
grootste versnellingstandwiel
zodanig dat de geleiderpoelie
direct onder het grootste
versnellingstandwiel komt te
staan.
Grootste versnellings
tandwiel
Geleiderpoelie
Afstelschroef voor
laagste versnelling
Afstelschroef voor de
B-spanning
Wanneer er geen
geluid hoorbaar is
Afstelbout
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
• Gebruik voor het reinigen van de ketting een neutraal schoonmaakmiddel. Gebruik geen alkalihoudend of zuurhoudend
schoonmaakmiddel zoals een roestverwijderingsmiddel, aangezien dit tot beschadiging en/of het breken van de ketting kan
leiden.
• Gebruik de versterkte verbindingspen uitsluitend voor het verbinden van het smalle kettingtype.
• Er zijn twee verschillende typen versterkte verbindingspen beschikbaar. Zie onderstaande tabel voor het kiezen van het te
gebruiken type verbindingspen. Als er andere verbindingspennen dan de speciale versterkte verbindingspennen worden
gebruikt, of als er een versterkte verbindingspen of gereedschap wordt gebruikt welke niet geschikt is voor het type ketting,
bestaat de kans dat de sterkte van de verbinding niet voldoende is, hetgeen tot gevolg kan hebben dat de ketting breekt of
van de tandwielen valt.
• Als het afstellen van de kettinglengte noodzakelijk is als gevolg van een verandering in het
aantal tandwieltanden, de ketting op een andere plaats doorsnijden dan op de plaats waar
de ketting door middel van een versterkte verbindingspen of een sluitpen aan elkaar
verbonden is. De ketting zal worden beschadigd wanneer deze op de plaats wordt
doorgesneden waar deze door middel van een versterkte verbindingspen of een sluitpen
aan elkaar verbonden is.
• Controleer of de spanning van de ketting correct is en of de ketting niet beschadigd is. Als de spanning onvoldoende is of
de ketting beschadigd is, dient de ketting vernieuwd te worden. Als dit niet gebeurt, bestaat de kans dat de ketting breekt
en dat ernstig letsel wordt veroorzaakt.
• Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met de fiets te gaan rijden.Als de wielen op een of andere manier
loszitten, kunnen deze van de fiets losraken, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
• Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren.
Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen kunnen de berijder letsel toebrengen. Het wordt ten zeerste aanbevolen
uitsluitend gebruik te maken van originele Shimano vervangingsonderdelen.
• Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren.
Als de afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kan de ketting afglijden en dit kan tot gevolg hebben dat u van de fiets
valt en ernstig letsel oploopt.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige referentie.
Opmerking
• De versterkte verbindingspennen kunnen niet worden gebruikt samen met de UG ketting, aangezien anders de
verbindingen niet soepel zullen bewegen en er bijgeluiden kunnen ontstaan.
• Als het overschakelen van de versnellingen niet soepel verloopt, de derailleur schoon spoelen en alle bewegende
onderdelen smeren.
• Als de mate van speling in de verbindingen zodanig is dat afstelling niet mogelijk is, dient u de derailleur te vernieuwen.
• U dient de derailleur periodiek te reinigen en alle bewegende onderdelen te smeren (mechanisme en poelies).
• Als afstelling van de overschakeling van de versnellingen niet mogelijk is, de mate van parallellisme aan het achteruiteinde
van de fiets controleren. Controleer ook of de kabel gesmeerd is en of de buitenkabel niet te lang of te kort is.
• Als u abnormale geluiden hoort als gevolg van een loszittende poelie, dient u de poelie te vernieuwen.
• Als het wiel stroef gaat en moeilijk te draaien wordt, dient u dit met vet te smeren.
• Breng geen smeermiddel aan op de binnenzijde van de naaf, anders zal het vet naar buiten komen.
• U dient de tandwielen regelmatig in een neutraal reinigingsmiddel schoon te spoelen en deze vervolgens opnieuw te
smeren. Bovendien kan het reinigen van de ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren een effectieve manier
zijn om de gebruiksduur van de tandwielen en de ketting te verlengen.
• Als de ketting tijdens het fietsen van de tandwielen blijft afglijden, de tandwielen en de ketting vernieuwen.
• Gebruik een buitenkabel die lang genoeg is, ook voor wanneer het stuur volledig naar beide kanten gedraaid wordt.
Controleer bovendien of de schakelhendel het fietsframe niet raakt wanneer het stuur volledig naar beide kanten gedraaid
wordt.
• Smeer de binnenkabel en de binnenzijde van de buitenkabel alvorens dczc in gebruik te nemen om er voor te zorgen dat
deze goed glijden.
• Gebruik van een frame met interne kabelroutering wordt ten zeerste afgeraden aangezien de kans bestaat dat door de
hoge kabelweerstand de werking van de SIS schakelfunctie nadelig beïnvloed wordt.
• De hendels van de versnelling dienen alleen te worden gebruikt als het voorwiel draait.
• Maak voor een soepele werking gebruik van de voorgeschreven buitenkabel en trapaskabelgeleider.
• Gebruik voor het verkrijgen van optimale prestaties uitsluitend het aanbevolen type ketting. Een ketting van het
brede type kan niet worden gebruikt.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
• Raadpleeg een professionele fietsenhandelaar voor eventuele vragen betreffende de methode van montage, afstelling,
onderhoud of bediening.
KettinggereedschapKetting
9-versnellingen
supersmalle ketting zoals
CN-7701 / CN-HG93
8-/7-/6-versnellingen
smalle ketting zoals
CN-HG50 / CN-HG40
Versterkte verbindingspen
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
Zilver
Zwart
Versterkte verbindingspen
Sluitpen Verbindingspen
Montage van de schakelhendel
Overschakelen van de versnellingen
Aantrekkoppel:
2 N·m {20 kgf·cm}
Stuur
Trappen wordt
zwaarder
Trappen wordt
lichter
3 mm inbussleutel
Handgreep
Monteer de remhendel in een positie waarbij de remwerking niet gehinderd wordt.
Niet gebruiken in een combinatie die tot gevolg heeft dat de remwerking
gehinderd wordt.
Laat een ruimte over van 0,5 mm tussen
de Revo-schakelhendel en de handgreep.
2. Aansluiten en bevestigen van de kabel
Bevestig de kabel aan de achterderailleur en maak de kabel, na deze eerst
voorgespannen te hebben, vast aan de achterderailleur zoals aangegeven in de
illustratie. Trek de kabel aan met een kracht van 5 - 10 kg met behulp van een
tang en zet de kabel vast.
Aantrekkoppel:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Trekken
Afsnijden van de buitenkabel
Bij het afsnijden van de buitenkabel, deze aan het uiteinde tegenovergesteld
aan het uiteinde met de markering afsnijden. Na het afsnijden van de
buitenkabel het uiteinde er van zodanig afronden dat de
binnenomtrek van het gat een gelijkmatige diameter heeft.
Insteken van de binnenkabel
Steek de binnenkabel in de buitenkabel vanaf het uiteinde met de markering.
Breng vet aan vanaf het uiteinde met de
markering om van een soepele werking van
de kabel verzekerd te zijn.
Bevestig hetzelfde
buitenkabelafsluitkapje op het
afgesneden uiteinde van het
buitenkabel.
Buitenkabelafsluitkapje
Markering
SIS afstelling
Bedien de schakelhendel eenmaal om de ketting van
het kleinste tandwiel naar het tandwiel van de 2de
versnelling te verplaatsen. Bedien hierna de
schakelhendel, doch slechts naar de mate van speling
en draai vervolgens de crankarm.
Vervangen van de binnenkabel
Vervang de binnenkabel door het uitvoeren van
de stappen
1 tot 3 zoals aangegeven in de
illustratie.
Speling
1
2
3
Groef
Opmerking:
Zorg er voor dat de kabel stevig
in de groef bevestigd wordt.