INHOUD VAN DE VERPAKKING
• Motor (1)
• Grondplaat (1)
• Sleutel voor ontgrendeling (1)
• Zakje met toebehoren voor de montage (1)
• Montage-instructie (1)
• Rechte arm (1)
• Gebogen arm (1)
VOOR U BEGINT
De AGO250 is speciaal geschikt voor brede pilaren met een
doorsnede tot ca. 30cm.
De hekvleugel mag niet breder zijn dan 2,5m en niet
zwaarder dan 200kg. De maximaal aanbevolen openingshoek
is 125 graden. Voor de aandrijving moet er aan de zijkant
ruimte worden gelaten voor de armen en de montage. Let
erop dat deze ruimte beschikbaar is.
Hekken met een grote windbelasting dienen bovendien te
worden beveiligd met een elektrisch slot.
De aandrijving is voorzien van interne eindschakelaars; toch
dienen er op de grond altijd aanslagen gemonteerd te
worden, zodat klapperen van het hek voorkomen wordt.
Er zijn een aantal factoren die bepalend zijn
voor de keuze van de juiste hekopener. Gesteld
dat het hek goed functioneert, is het "in gang
zetten” het zwaarst. Als het hek eenmaal in beweging is,
is er aanzienlijk minder kracht nodig.
♦ Heklengte: De heklengte speelt een grote rol. Wind kan
een remmende werking hebben of het hek zelfs stilzetten,
waardoor er beduidend meer kracht geleverd moet worden.
♦ Hekgewicht: De informatie bij het hekgewicht is slechts
een richtgrootheid, die zeer sterk van de daadwerkelijke
behoefte kan afwijken. Van belang is ook de functie.
♦ Temperatuur: Lage buitentemperaturen kunnen het in
gang zetten bemoeilijken (bodemveranderingen e.d.) of
onmogelijk maken.
Hoge buitentemperaturen kunnen de
temperatuurbeveiliging (ca. 135
o
) eerder activeren.
♦ Bedrijfsfrequentie/inschakelduur: De hekopeners hebben
een maximale inschakelduur van 50% (bv. 50% van
een uur).
Let op: de openers zijn er niet op gemaakt gedurende
langere tijd op de maximale inschakelduur te functioneren
(continuproces). Wanneer de opener te warm wordt,
schakelt hij uit totdat opnieuw de inschakeltemperatuur
bereikt wordt. De buitentemperatuur en het hek zijn een
belangrijke factor voor de daadwerkelijke inschakelduur.
1
VOORBEREIDINGEN
Controleer voor de montage de inhoud van de verpakking op
volledigheid. Houd er rekening mee dat u nog materiaal
nodig kunt hebben dat begrijpelijkerwijs niet meegeleverd
wordt (lege buizen, kabels, schroeven, pluggen etc.). Om
ongewenste slingerbewegingen te voorkomen, dient de
vleugel stabiel te zijn en dienen de scharnieren zo weinig
mogelijk speling te hebben. Hoe lichter de vleugel loopt, hoe
fijner de kracht moet worden ingesteld. Instabiele houten
hekken dienen te worden verstevigd met een metalen raam.
MONTAGE -
1. Bevestig de arm aan de motor. Afbeelding 2. Ontgrendel
de aandrijving door aan de bijgeleverde sleutel
(zeskantsleutel) te draaien. Afbeelding 3.
2. Kies en markeer de montagehoogte op de pilaar.
Afbeelding 4.
3. Het hek dient op het montagepunt zeer stabiel te zijn
(raam, versteviging). Zorg voor dat de schroeven lang
genoeg zijn voor een stabiele montage. Controleer of de
armen genoeg ruimte hebben om hun werk te kunnen
doen! Afbeelding 5.
4. De arm niet volledig gestrekt monteren. Afbeelding 6. De
aandrijving is zelfremmend. Het geheel dient gemonteerd
te worden met een hoek van ongeveer 90 graden.
Wanneer de hoek groter wordt, is er aan de zijkant
weliswaar minder ruimte nodig, maar wel meer kracht.
Bevestig de aandrijving provisorisch (bv. met
lijmschroeven, klemmen) en controleer de hoeveelheid
ruimte door het hek met de hand te openen.
5. Hebt u het juiste montagepunt gevonden? Bevestig dan de
aandrijving aan de pilaar en het hek. De aandrijving oefent
grote krachten op de pilaar uit. Een stalen pilaar geeft uit
het oogpunt van stabiliteit de minste problemen. Over het
algemeen ontstaan acceptabele montageafmetingen,
wanneer de meegeleverde scharnierplaat direct aan de
pilaar wordt gelast wordt (Afbeelding 7A+B). Bij dikke
betonnen of stenen pilaren moet het scharnierende deel
op een steunplaat gelast worden, en wel zodanig dat de
pluggen niet los kunnen gaan. Zelfklevende
schroefdraadpennen die spanningsvrij in de steen of het
beton worden vastgeplakt, lenen zich hiervoor beter dan
stalen of plastic pluggen. Op de pilaar moet naast de
scharnierplaat een waterdichte verdeelkast worden
geplaatst. De voedingskabel van de
vleugelpoortaandrijving wordt hierin van onderuit
ingevoerd. Afbeelding 8.
ELEKTRISCHE AANSLUITING
Voor de bediening bevelen wij het gebruik van de GOC1A aan.
De betekenis van de symbolen voor de aansluiting
(afbeelding 9)
N= neutraal (blauw)
L1= Aan of uit (indien nodig verwisselen)
L1= Aan of uit (indien nodig verwisselen)
Vergeet niet het systeem te aarden!
De bedrading van de condensator is reeds in de fabriek
aangesloten.
9
82
NL-2