Toro 53cm Rear-Bagging Lawn Mower Handleiding

Type
Handleiding
Form No. 3356 -810 Rev A
53cm Rear -Bagging Lawn
Mower
Modelnr.: 26634 —Serienr. 270000001 og højere
Registreer uw product op www.Toro.com Vertaling van de oorspronkelijke tekst (NL)
Inleiding
Lees deze handleiding zorgvuldig, zodat u w eet hoe
u de mac hine op de juiste wijze kunt g ebr uik en en
onderhouden en letsel en sc hade aan de mac hine
kunt v oork omen. U bent v erantw oordelijk v oor
het juiste en v eilig e g ebr uik v an de mac hine .
U kunt rec htstreeks met T oro op www .T oro .com
contact opnemen om infor matie o v er producten
en accessoires te v erkrijg en, een dealer te vinden
of uw product te registreren.
Als u ser vice , originele T oro -onderdelen of
aan vullende infor matie nodig hebt, kunt u contact
opnemen met een erk ende Ser vice Dealer of met
de klantenser vice v an T oro . U dient hierbij altijd
het modeln ummer en het serien ummer v an het
product te v er melden. De locatie v an het plaatje
met het modeln ummer en het serien ummer v an
het product is aang eg ev en op Figuur 1 . U kunt de
n ummers noteren in de r uimte hieronder .
Figuur 1
1. Plaats van modelnummer en serienummer
Modelnr.:
Serienr.:
Deze handleiding noemt een aantal mog elijk e
g ev aren en bev at een aantal v eiligheidsberic hten
( Figuur 2 ) met de v olg ende v eiligheidssymbolen,
die duiden op een g ev aarlijk e situatie die zw aar
lic hamelijk letsel of de dood tot g ev olg kan hebben
w anneer de v eiligheidsv oorsc hriften niet in ac ht
w orden g enomen.
Figuur 2
1. Veiligheidssymbool
Er w orden in deze handleiding tw ee w oorden
g ebr uikt om uw aandac ht op bijzondere infor matie
te v estig en. Belang rijk attendeer t u op bijzondere
tec hnisc he infor matie en Opmer king duidt
alg emene infor matie aan die bijzondere aandac ht
v erdient.
Inhoud
Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
V eiligheid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Alg emene v eiligheidsreg els i.v .m.
de maaimac hine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Geluidsdr uk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Geluidsni v eau . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
T rilling op handen/ar men . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
V eiligheids - en instr uctiestic k-
ers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Montag e . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1 De handg ree p bev estig en . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
2 Het star tk oord bev estig en . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
3 Het car ter vullen met olie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Alg emeen o v erzic ht v an de mac hine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Bedieningsorg anen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Gebr uiksaanwijzing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Motorolie peil controleren . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
De brandstoftank vullen met
benzine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Motor star ten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Motor afzetten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Zelfaandrijving g ebr uik en . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Maaihoogte instellen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
De g raszak g ebr uik en . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Tips v oor bediening en
g ebr uik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Onderhoud . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Aanbev olen onderhoudssc hema . . . . . . . . . . . . . . . 17
Smering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
De aandrijfwielen smeren . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Onderhoud motor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Onderhoud v an het luc htfilter . . . . . . . . . . . . 18
Motorolie v er v ersen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Bougie v er v ang en . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Onderhoud brandstofsysteem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
© 2007—The Toro® Company
8111 Lyndale Avenue South
Bloomington, MN 55420
2
U kunt contact met ons opnemen op www.Toro.com.
Printed in the USA.
Alle rechten voorbehouden
Benzine aftappen uit de
brandstoftank . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Onderhoud aandrijfsysteem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
De wielaandrijving aftstellen . . . . . . . . . . . . . . 20
Onderhoud v an het maaimes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Onderhoud v an het maaimes . . . . . . . . . . . . . 21
R einiging . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Het k oelsysteem reinig en . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Onderkant v an de maaikast
reinig en . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Stalling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Het brandstofsysteem
klaar mak en . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
De motor klaar mak en . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Alg emene infor matie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Na de stalling . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Problemen, oorzaak en remedie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
3
Veiligheid
Onjuist ge br uik of onderhoud v an de machine
kan letsel v er oorzak en. Om dit risico te
v er minder en, dient u zich aan de v olgende
instr ucties te houden.
T oro heeft deze maaimac hine ontwikk eld en g etest
om een redelijk e mate v an g ebr uiksv eiligheid te
bieden; niet -naleving v an deze instr ucties kan
ev enw el leiden tot lic hamelijk letsel.
Het is v an essentieel belang dat u of elk e
ander e ge br uik er v an de maaimachine eer st
de handleiding leest en beg rijpt alv or ens de
motor te star ten. Hierdoor w ordt maximale
v eiligheid, de beste maair esultaten en inzicht
in het pr oduct v er kr egen. Let v ooral op
het v eiligheidssymbool dat betek ent
V oorzichtig , W aar schuwing of Gev aar
"instr uctie v oor per soonlijk e v eiligheid." Lees
die instr uctie en z org er v oor dat u die beg rijpt
omdat dez e betr ekking heeft op de v eiligheid.
Niet -naleving v an de instr uctie kan leiden tot
lichamelijk letsel.
Algemene veiligheidsregels
i.v.m. de maaimachine
De v olg ende instr ucties zijn ontleend aan
ISO -nor m 5395.
Deze maaimac hine kan handen of v oeten
amputeren en v oorw er pen uitw er pen. Als u
de hier na besc hrev en v eiligheidsinstr ucties niet
opv olgt, kan dat er nstig letsel of de dood tot
g ev olg hebben.
Instructie
Lees de instr ucties aandac htig door . Zorg
er v oor dat u v er trouw d raakt met de
bedieningsorg anen en w eet hoe u de mac hine
moet g ebr uik en.
Laat nooit kinderen of personen die de
instr ucties niet k ennen, de maaimac hine
g ebr uik en. V oor de bestuurder kan een
w ettelijk e minim umleeftijd g elden.
Onthoud dat de bestuurder v erantw oordelijk is
v oor ong ev allen of sc hade aan andere personen
of hun eig endommen.
Zorg er v oor dat u alle pictog rammen op de
maaimac hine of in de instr ucties beg rijpt.
Benzine
W AARSCHUWING Benzine is
uiterst ontvlambaar . Neem de v olg ende
v oorzorgsmaatreg elen.
Bew aar brandstof uitsluitend in tanks of
blikk en die daar v oor speciaal zijn bedoeld.
V ul de brandstoftank nooit binnenshuis;
tijdens het bijvullen niet rok en.
V ul brandstof bij v oordat u de motor aanzet.
V erwijder nooit de dop v an de brandstoftank
en vul nooit benzine bij w anneer de motor
loopt of heet is .
Als er brandstof g emorst mag u de motor
niet aanzetten, maar dient u eerst de
maaimac hine v er plaatsen. Zorg er v oor dat
er g een ontstekingsbronnen in de buur t v an
de g emorste brandstof k omen totdat alle
benzinedampen v erdw enen zijn.
Doe steeds de dop w eer zorgvuldig op
brandstoftanks en -containers .
Voor ingebruikname
Draag tijdens het maaien altijd een lang e broek
en stevig e sc hoenen. Draag g een sc hoenen
met open tenen en loop niet op blote v oeten.
Inspecteer eerst g rondig het ter rein w aar u
de mac hine wilt g ebr uik en, en v erwijder alle
stenen, takk en, draden, botten of andere
vreemde v oorw er pen.
Controleer vóór g ebr uik altijd of de
besc her mplaten en v eiligheidsv oorziening en
zoals g rasg eleiders en g rasv ang er , op hun
plaats zitten en naar behoren w erk en.
Controleer de messen, bev estigingsbouten
en het maaimec hanisme altijd op sporen v an
slijtag e of besc hadiging vóór het g ebr uik.
V er v ang v ersleten of besc hadigde messen en
bouten altijd als complete set om een g oede
balans te behouden.
Starten
Sc hak el alle mes - en aandrijf k oppeling en uit en
zet de v ersnelling in de neutraalstand v oordat
u de motor star t.
Houd de maaimac hine niet sc huin als u de
mac hine star t of de motor aanzet, behalv e als u
de mac hine sc huin moet houden om te star ten.
4
Houd de mac hine in dat g ev al niet sc huiner
dan nodig is , en til alleen de zijde op die het
v erst v an u v erwijderd is .
Houd u bij het star ten of aanzetten v an de
motor zorgvuldig aan de v oorsc hriften en houd
uw v oeten uit de buur t v an de maaimes(sen) en
niet vóór de afv oeropening .
Bediening
Houd iedereen w eg uit het g ebied w aarin u
de mac hine g ebr uikt, met name kinderen en
huisdieren.
Maai uitsluitend bij daglic ht of g oed kunstlic ht.
Gebr uik indien mog elijk de maaimac hine niet
op een nat g azon.
Let op kuilen in het ter rein en andere
v erborg en g ev aren.
Houd handen en v oeten uit de buur t v an
draaiende onderdelen. Blijf altijd uit de buur t
v an de afv oeropening .
U mag een maaimac hine nooit optillen of
drag en terwijl de motor loopt.
Ga zeer v oorzic htig te w erk als u een
loopmaaimac hine ac hter uitrijdt of naar u
toetrekt.
Lopen, nooit rennen.
Helling en:
Maai niet op al te steile helling en.
W ees uiterst v oorzic htig op helling en.
Maai dw ars o v er een helling, nooit helling
op en af , en w ees uiterst v oorzic htig als u
op een helling v an ric hting v erander t.
Zorg dat u op helling en altijd stevig staat.
Neem g as ter ug als u de tractie -k oppeling
insc hak elt, v ooral w anneer de mac hine in een
hog e v ersnelling staat. V er minder de snelheid
op een helling en in een sc her pe boc ht om te
v oork omen dat de mac hine omkie pt of dat u
de controle o v er de mac hine v erliest.
Zorg er v oor dat het mes stilstaat als u
de maaimac hine sc huin moet houden om
opper vlakk en o v er te stek en die niet met g ras
zijn beg roeid, en als u de mac hine naar het
ter rein brengt w aar u moet maaien of daar
w eer w eghaalt.
Laat de motor nooit in een afg esloten
r uimte lopen, omdat zic h daar giftig e
k oolmono xidedampen kunnen v erzamelen.
Zet de motor af
als u de maaimac hine ac hterlaat;
v oordat u brandstof bijvult.
v oordat u de g rasv ang er v erwijder t.
v oordat u de maaihoogte instelt, tenzij die
v anaf de bestuurderspositie kan w orden
ing esteld.
Zet de motor af en maakt de bougiekabel los .
v oordat u v erstopping en v erwijder t of de
afv oer tunnel ontstopt.
v oordat u de maaimac hine controleer t,
reinigt of daaraan w erkzaamheden v er ric ht.
als u een vreemd v oorw er p heeft g eraakt,
moet u de maaimac hine op besc hadiging en
controleren en re paraties uitv oeren v oordat
u de mac hine opnieuw star t en w eer in
g ebr uik neemt.
als de maaimac hine abnor maal begint te
trillen (direct controleren).
Neem g as ter ug terwijl de motor uitloopt en
sluit de brandstof kle p als u klaar bent met
maaien.
Let op het v erk eer als u in de buur t v an een
w eg w erkt of deze o v ersteekt.
Onderhoud en stalling
Draai alle moeren, bouten en sc hroev en
reg elmatig strak aan, zodat de mac hine steeds
v eilig in g ebr uik is .
Gebr uik g een hog e dr uk als u w erktuig en op
de mac hine reinigt.
Stal de mac hine nooit met benzine in de tank
in een g ebouw w aar dampen open vlammen of
v onk en kunnen bereik en.
Laat de motor af k oelen v oordat u de mac hine
in een afg esloten r uimte stalt.
Om het risico v an brand te v er minderen,
moet u de motor , de g eluiddemper , het
accucompar timent en de benzinetank vrij v an
g ras , bladeren of o v er tollig v et houden.
U moet de onderdelen v an de g rasv ang er en
de afv oerg eleider v eelvuldig controleren en,
indien nodig, v er v ang en door onderdelen die
de fabrikant heeft aanbev olen.
V er v ang v ersleten of besc hadigde onderdelen
met het oog op een v eilig g ebr uik.
V er v ang g eluiddempers die g ebrek en v er tonen.
5
Als het nodig is de brandstoftank af te tappen,
doe dit dan buiten.
V erander de instelling en v an de motor niet en
v oork om o v erbelasting v an de motor . Laat de
motor niet met een te hoog toerental lopen
omdat dit de kans op ong ev allen kan v erg roten.
W ees v oorzic htig als u de mac hine afstelt,
teneinde te v oork omen dat uw ving ers bekneld
rak en tussen de draaiende messen en de v aste
onderdelen v an de mac hine .
Om de beste pr estaties en een v eilig
ge br uik te v erz ek er en, dient u uitsluitend
originele T or o -onderdelen en accessoir es
ge br uik en. Nooit uni v er sele onderdelen
en accessoir es ge br uik en; dez e kunnen de
v eiligheid in gev aar br engen.
Geluidsdruk
Deze mac hine oefent een A -g ew og en equi v alente
contin ue g eluidsdr uk uit op het g ehoor v an de
bestuurder v an 89 dB A, g ebaseerd op meting en bij
identiek e mac hines v olg ens EN 11094 en EN 836
procedures .
Geluidsniveau
Deze mac hine oefent een A -g ew og en equi v alente
contin ue g eluidsdr uk v an 98 dB A uit, g ebaseerd
op meting en bij identiek e mac hines v olg ens
EN 11094 procedures .
Trilling op handen/armen
Deze mac hine heeft een maximaal trillingsni v eau
v an 4,6 m/s
2
op de handen en ar men, g ebaseerd
op meting en bij identiek e mac hines v olg ens
EN 1033 procedures .
Veiligheids - en
instructiestickers
V eiligheidsstic k ers en
v eiligheidsinstr ucties zijn
g emakk elijk zic htbaar v oor
de bestuurder en bevinden
zic h bij plaatsen w aar g ev aar
kan ontstaan. V er v ang alle
besc hadigde of v erdw enen
stic k ers .
Merkteken van fabrikant
1. Geeft aan dat het mes onderdeel van een originele
Toro -maaimachine is.
112 -8759
1. Waarschuwing—Lees de
Gebruikershandleiding.
4. Handen of voeten
kunnen worden
gesneden/geamputeerd,
maaimes—Blijf uit de
buurt van bewegende
onderdelen.
2. De machine kan voor-
werpen uitwerpen—Houd
omstanders op een veilige
afstand van de machine.
5. Handen of voeten
kunnen worden
gesneden/geamputeerd,
maaimes—Maai nooit
heuvelopwaarts en
heuvelafwaarts; gebruik
de machine dwars
op hellingen; zet de
motor af alvorens de
bedieningspositie te
verlaten; en kijk achterom
als u achteruitloopt.
3. Handen of voeten kunnen
worden gesneden/geam-
puteerd, maaimes Trek
de bougiekabel van de
bougie en lees de instruc-
ties alvorens service of
onderhoudswerkzaamhe-
den uit te voeren; blijf uit
de buurt van bewegende
onderdelen.
6
Montage
Losse onderdelen
Gebruik onderstaande lijst om te controleren of alle onderdelen zijn geleverd.
Stap
Omschrijving
Hoe-
veel-
heid
Gebruik
Handgreep
1
Bout 1
Borgmoer 1
1
Kabelklemband
1
De handgreep bevestigen.
2
Geen onderdelen vereist
Het startkoord bevestigen.
3
Geen onderdelen vereist
Het carter met olie bijvullen
Opmerking: Be paal v an uit de nor male
bedieningspositie de link er - en rec hterzijde v an de
mac hine .
1
De handgreep bevestigen
Benodigde onderdelen voor deze
stap:
1
Handgreep
1 Bout
1 Borgmoer
1
Kabelklemband
Procedure
1. Draai de knoppen op de bev estigingsbeug els
los ( Figuur 3 ).
Figuur 3
1. Handgreep
3. Knop (2)
2. Bevestigingsbeugel (2)
4. Uitsparing in de behuizing
(2)
2. Plaats de bev estigingsbeug els v er ticaal, zodat
de g aten naar bo v en wijzen.
3. Sc huif de uiteinden v an de handg ree p in
de g aten v an de bev estigingsbeug els tot de
uiteinden zic h v olledig in de beug els bevinden
( Figuur 3 ).
Opmerking: Zorg er v oor dat de
mesremkabel en de tractiekabel zic h bo v en
op de linkse bev estigingssteun bevinden
( Figuur 4 ).
7
Figuur 4
1. Mesremkabel 2. Tractiekabel
4. Draai de handg ree p en de bev estigingsbeug els
naar ac hteren totdat de beug els stevig v astzitten
in de uitsparing en in de behuizing ( Figuur 3 ).
5. Draai de knoppen v ast tot de randen v an de
sleuv en bo v enop de bev estigingsbeug els elkaar
rak en.
6. Zet de kabels v ast aan de onderzijde v an de
link erbuis met een kabelklemband.
7. Plaats de klemband 2,5 cm onder de boc ht in
de handg ree p , zoals is afg ebeeld in Figuur 5 .
Figuur 5
1. Kabelklemband
2. 2.5 cm
Opmerking: Zorg er v oor dat de kabels niet
het openen of sluiten v an het afv oerdeur tje
blokk eren.
8. Snij het o v er tollig e g edeelte v an de klemband
af .
9. Zet de bedieningshendel v ast aan de
bedieningsstang met een bout en een borgmoer
( Figuur 6 ).
Figuur 6
1. Schakelhendel
3. Bout
2. Bedieningsstang
4. Borgmoer (niet getoond)
2
Het startkoord bevestigen
Geen onderdelen vereist
Procedure
T rek het star tk oord door de k oordg eleider op de
handg ree p ( Figuur 7 ).
Figuur 7
1. Koordgeleider 2. Startkoord
Opmerking: Om het k oord g emakk elijk er te
kunnen bev estig en, dr ukt u de bedieningsstang op
de handg ree p in om de mesrem te ontk oppelen.
8
3
Het carter vullen met olie
Geen onderdelen vereist
Procedure
Het car ter kan 0,65 liter olie bev atten. Gebr uik
uitsluitend hoogw aardig e reinigingsolie , type SAE
30, met onderhoudsclassificatie SF , SG , SH of SJ
v an het American P etroleum Institute (API).
Controleer v oor elk g ebr uik of het olie peil tussen
de mark ering en Add (bijvullen) en Full (v ol) op de
peilstok staat ( Figuur 8 ).
Figuur 8
1. Olievuldop 2. Peilstok
Olie bijvullen g aat als v olgt:
1. Zet de maaimac hine op een horizontaal
opper vlak.
2. Maak de omg eving v an de peilstok sc hoon
( Figuur 8 ).
3. V erwijder de peilstok uit de olievulbuis door de
dop linksom te draaien en er uit te trekk en.
4. V eeg de peilstok met een sc hone doek sc hoon.
5. Steek de peilstok helemaal in de vulbuis , en
haal hem er w eer uit.
Opmerking: V oor een cor recte aflezing
v an het olie peil is het belang rijk dat de stok
helemaal omlaag in de buis g aat.
6. Lees het olie peil af v an de peilstok ( Figuur 8 ).
7. Als het peil onder de Add (bijvullen) -mark ering
op de peilstok staat, giet dan langzaam net
g enoeg olie in de vulopening totdat het peil de
Full (v ol) -mark ering op de peilstok bereikt.
Belangrijk: Giet niet te v eel olie in het
car ter; als de motor daar na gaat lopen,
ontstaat schade aan de motor . T ap de
o v er tollige olie af totdat het oliepeil w eer
op de Full (v ol) -mar k ering staat.
8. Steek de peilstok in de vulbuis en draai de dop
rec htsom totdat deze g oed v ast zit.
9
Algemeen
overzicht van de
machine
Figuur 9
1. Rijsnelheidshendel 6. Hulpstartknop
2. Handgreep startkoord 7. Peilstok/vulbuis
3. Grasvanger
8. Bougie
4. Dop van brandstoftank 9. Maaihoogtehendel
5. Luchtlter
Bedieningsorganen
De bedieningsorg anen bevinden zic h op het
bo v enste deel v an de handg ree p , zoals g etoond in
Figuur 10 .
Figuur 10
1. Starthandgreep 3. Bedieningsstang
2. Rijsnelheidsregelaar
10
Gebruiksaanwij-
zing
Opmerking: Be paal v an uit de nor male
bedieningspositie de link er - en rec hterzijde v an de
mac hine .
Controleer elk e k eer dat u g aat maaien of de
zelfaandrijving en de bedieningsstang nog g oed
w erk en. Als u de bedieningsstang loslaat, moeten
motor en zelfaandrijving stoppen. Doen ze
dat niet, dan moet u contact opnemen met een
erk ende Ser vice Dealer .
Motoroliepeil controleren
Controleer v oordat u de maaimac hine g aat
g ebr uik en eerst of het olie peil tussen de Add
(bijvullen) - en Full (v ol) -mark ering en op de
peilstok staat ( Figuur 8 ). Als de olie lag er staat
dan Add (bijvullen), moet u olie bijvullen. Zie Het
car ter vullen met olie .
De brandstoftank vullen
met benzine
Gebr uik v oor de beste resultaten sc hone , v erse ,
loodvrije benzine met een octaang etal v an 87 of
hog er . Om te zorg en dat de benzine v oldoende
v ers is , moet u niet meer benzine aansc haffen dan
u naar v erw ac hting in 30 dag en zult g ebr uik en. Als
u loodvrije benzine g ebr uikt, zullen zic h minder
v erbrandingsproducten in de motor afzetten en
heeft de motor een lang ere lev ensduur . U mag
ook g elode benzine g ebr uik en als er g een loodvrije
benzine v erkrijgbaar is .
Belangrijk: Meng nooit olie door de
benzine.
Belangrijk: Nooit methanol, benzine
die methanol bev at, gasohol met meer dan
10% ethanol, superbenzine of w asbenzine
ge br uik en, omdat dez e het brandstofsysteem
v an de motor kunnen beschadigen.
Belangrijk: Ge br uik geen benzine die no g
is o v erblev en v an een v orig maaiseiz oen of die
z elfs no g ouder is.
In bepaalde omstandigheden is benzine
uiter st ontvlambaar en z eer explosief. Brand
of explosie v an benzine kan brand w onden
bij u of ander en en materiële schade
v er oorzak en.
V ul de benzinetank in de open lucht
w anneer de motor k oud is. Ev entueel
gemor ste benzine opnemen.
V ul de brandstoftank niet helemaal v ol.
V ul de brandstoftank tot maximaal 6
tot 13 mm v anaf de onder kant v an de
vulbuis. Dit geeft de benzine r uimte om
uit te z etten.
Als u w er kt met benzine, ma g u
nooit r ok en en moet u uit de buur t
blijv en v an open vuur of plaatsen w aar
benzinedampen door een v onk tot
ontbranding kunnen k omen.
Benzine in een goedgek eurd benzinev at
en buiten ber eik v an kinder en bew ar en
K oop nooit meer benzine dan u in
30 da gen kunt opmak en.
11
Tijdens het bijvullen v an benzine kan in
bepaalde omstandigheden een statische
lading ontstaan die de benzine tot
ontbranding kan br engen. Brand of explosie
v an benzine kan letsel v an u of ander en en
materiële schade v er oorzak en.
Benzinev aten altijd op de g r ond en uit de
buur t v an de machine z etten alv or ens de
brandstoftank bij te vullen.
Benzinev aten niet in een vrachtw a gen of
aanhanger vullen, omdat bekleding of
kunststof beplating het v at kan isoler en,
w aardoor de afv oer v an statische lading
w ordt bemoeilijkt.
Als het praktisch mo gelijk is, kunt u het
beste een machine met een benzinemotor
eer st v an de vrachtw a gen of aanhanger
halen en bijtank en als de machine met
de wielen op de g r ond staat.
Als dit niet mo gelijk is, moet u dergelijk e
machines op een tr uck of een aanhanger
bij v oor k eur uit een draa gbaar v at
bijvullen, niet met behulp v an een
vulpistool v an een pomp .
Als een vulpistool moet w orden ge br uikt,
de vulpijp v oor tdur end in contact met de
rand v an de brandstoftank of de opening
v an het v at houden, totdat het bijvullen
v oltooid is.
Gebr uik reg elmatig een brandstofstabilisa-
tor/conditioner tijdens g ebr uik en stalling . Een
stabilisator/conditioner houdt tijdens het g ebr uik
de motor sc hoon en v oork omt dat er tijdens
de stalling harsac htig e afzetting en in de motor
w orden g ev or md.
Belangrijk: Ge br uik nooit ander e
brandstof additiev en dan een brandstofsta bili-
sator/conditioner . Ge br uik geen sta biliz er s op
basis v an alcohol z oals ethanol, methanol, of
isopr opanol.
1. Maak de omg eving v an de dop v an de
brandstoftank sc hoon ( Figuur 11 ).
Figuur 11
1. Dop van brandstoftank
2. V erwijder de dop v an de tank.
3. V ul de brandstoftank met loodvrije benzine tot
op 6 tot 13 mm v an de bo v enrand v an de tank.
Niet tot in de vulbuis bijvullen.
4. Doe de dop w eer op de tank en v eeg ev entueel
g emorste benzine w eg .
Motor starten
1. Sluit de bougiekabel aan op de bougie
( Figuur 12 ).
Figuur 12
1. Bougiekabel 2. Hulpstartknop
2. Zet de rijsnelheidsreg elaar in de stand (Neutral)
(vrij).
3. Dr uk de hulpstar tknop driemaal in, steeds met
een seconde w ac httijd daar tussen ( Figuur 12 ).
Opmerking: Als de temperatuur 13°C of
lag er is , dr uk dan de hulpstar tknop vijf maal in,
met steeds een seconde daar tussen.
Opmerking: Gebr uik de hulpstar tknop
niet om een w ar me motor die maar k or t heeft
uitg estaan w eer te star ten. Bij k oud w eer kan
ec hter g ebr uik v an de hulpstar tknop ook in die
situatie nodig zijn.
4. Houd de bedieningsstang teg en het bo v endeel
v an de handg ree p ( Figuur 10 ).
5. T rek de star thandg ree p langzaam uit totdat u
w eerstand v oelt, daar na krac htig uittrekk en.
Laat het k oord langzaam naar de handg ree p
ter ugk eren.
Opmerking: Wil de motor na 3 poging en
niet star ten, herhaal dan de stappen 3 tot en
met 5 .
12
Motor afzetten
Zet de bedieningsstang vrij. Zo w el de motor als
het mes moet n u stoppen. Doen ze dat niet, neem
dan contact op met een erk ende Ser vice Dealer .
Zelfaandrijving gebruiken
1. Zet de rijsnelheidsreg elaar in de g ew enste
stand.
2. Dr uk de bedieningsstang teg en de handg ree p
om te rijden ( Figuur 13 ).
Figuur 13
1. De rijsnelheid wordt hoger als u de bedieningsstang tegen
de handgreep duwt.
U kunt de rijsnelheid v ariëren door de afstand
tussen bedieningsstang en handg ree p te v erg roten
of te v erkleinen ( Figuur 13 ). Hierbij g aat u als
v olgt te w erk:
Zet de bedieningsstang omlaag om de
maaimac hine langzamer te laten rijden. Als u
de bedieningsstang te v eel omlaag zet, stopt de
zelfaandrijving v an de maaimac hine .
Duw de bedieningstang naar de handg ree p toe
om de snelheid te v erhog en.
Zet de rijsnelheidsreg elaar in de stand (Neutral)
(vrij) als u g aat maaien.
Opmerking: De aandrijfwielen w orden
g elev erd met vrijloopk oppeling en w aardoor u
de maaimac hine g emakk elijk er ac hter uit kunt
trekk en als u de wielaandrijving uitsc hak elt.
Om de k oppeling en uit te sc hak elen, duwt u de
maaimac hine minstens 2,5 cm v oor uit, nadat u de
wielaandrijving hebt uitg esc hak eld.
Maaihoogte instellen
Bij het afstellen v an de maaihoo gtehendels
kunnen uw handen in aanraking k omen
met een bew egend mes. Dit kan er nstig
lichamelijk letsel v er oorzak en.
Zet de motor af en w acht tot alle
bew egende delen stilstaan v oordat u de
maaihoo gte instelt.
Geen vinger s onder de maaikast stek en
bij het instellen v an de maaihoo gte.
1. Zet de motor af en w ac ht totdat alle bew eg ende
delen tot stilstand g ek omen zijn.
2. Maak de bougiekabel los v an de bougie
( Figuur 12 ).
Opmerking: Om de instelling te
v erg emakk elijk en, kunt de maaikast optillen,
zodat het wiel vrij v an de g rond k omt. Plaats
uw ving ers niet onder de maaikast om de
mac hine op te tillen.
3. Dr uk de instelhendel teg en het wiel ( Figuur 14 )
en zet deze in de g ew enste instelling .
Figuur 14
1. Maaihoogtehendel
4. Plaats de pen op de instelhendel v oor de
maaihoogte in de g ew enste ink e ping .
5. Zorg er v oor dat alle wielen dezelfde instelling
hebben.
13
De graszak gebruiken
De graszak monteren
1. W ac ht totdat alle bew eg ende delen tot stilstand
zijn g ek omen.
2. Open het afv oerdeur tje , sc huif het oploopstuk
dat aan de zak is bev estigd, in de afv oeropening
en haak het zakframe aan het ronde g edeelte
v an de bev estigingsbeug els ( Figuur 15 ).
Figuur 15
1. Zakdeur 4. Zakbeugel
2. Zakoploopstuk
5. Bevestigingsbeugel (2)
3. Afvoerdeurtje
6. Zakframehaak (2)
Opmerking: Zorg er v oor dat het deur tje
v an de g raszak v olledig sluit teg en de g raszak
v oordat u de g raszak op de maaimac hine
installeer t.
3. Laat het deur tje sluiten o v er de g raszak
( Figuur 16 ).
Figuur 16
Maaien met de graszak
Door een v er sleten g raszak kunnen steentjes
en ander e v oorw er pen w orden uitgew or pen
in de richting v an de bestuurder of de
omstander s. Uitgew or pen v oorw er pen
kunnen er nstig lichamelijk of dodelijk
letsel toe br engen aan de bestuurder of
omstander s.
Contr oleer de g raszak r egelmatig . Plaats
een nieuw e T or o -g raszak als de oude is
beschadigd.
De graszak verwijderen
Door een v er sleten g rasv anger kunnen
steentjes en ander e v oorw er pen w orden
uitgew or pen in de richting v an de bestuurder
of de omstander s. Uitgew or pen v oorw er pen
kunnen er nstig lichamelijk of dodelijk
letsel toe br engen aan de bestuurder of
omstander s.
Contr oleer de g rasv anger r egelmatig . Plaats
een nieuw e T or o -g rasv anger als de oude is
beschadigd.
1. Zet de motor af en w ac ht totdat alle bew eg ende
delen tot stilstand g ek omen zijn.
2. Sc huif het deur tje omhoog en houd het open.
3. P ak de handg ree p v an de g raszak beet en til u
de zak v an de maaimac hine af .
4. Sluit het afv oerdeur tje .
Opmerking: Als u de g raszak w eghaalt,
v erwijder t het zak oploopstuk maaisel
w aardoor de afv oeropening is v erstopt. Als de
afv oeropening nog steeds is v erstopt, maakt u
de bougiekabel los en v erwijder t u het maaisel
met een stok.
14
Als het afv oerdeur tje niet geheel
is gesloten, kan de maaimachine
v oorw er pen uitw er pen. Dez e kunnen
er nstig lichamelijk of dodelijk letsel
v er oorzak en.
Als het afv oerdeur tje niet geheel kan
w orden gesloten omdat het maaisel de
afv oer heeft v er stopt, z et u de motor
af, w acht u tot alle bew egende delen
tot stilstand zijn gek omen, en bew eegt
u de handg r eep v an het afv oerdeur tje
v oorzichtig heen en w eer totdat u het
deur tje geheel kunt sluiten. Als u het
deur tje no g niet kunt sluiten, v erwijder
dan de v er stopping met een stok, niet
met de hand.
Tips voor bediening en
gebruik
Algemene tips
Zorg er v oor dat u g edurende het hele seizoen
steeds met een sc her p maaimes maait. Vijl
reg elmatig k er v en en ink e ping en in het mes
w eg .
V er v ang indien nodig het maaimes door een
origineel T oro -mes .
Maai uitsluitend droog g ras of drog e bladeren.
Nat g ras en natte bladeren g aan aank oek en,
w aardoor de maaimac hine v erstopt kan rak en
of de motor kan afslaan.
Als u nat g ras en natte blader en maait,
kunt u uitg lijden, in aanraking k omen
met het mes en er nstig letsel oplopen.
Maai uitsluitend in dr o ge
omstandigheden.
R einig de onderkant v an de maaikast na elk e
maaibeur t. Zie Onderkant v an de maaikast
reinig en.
Houd de motor steeds in g oede conditie .
Zet het motor toerental in de hoogste stand om
de beste maairesultaten te v erkrijg en.
Als de motor v an de maaimachine
tijdens het maaien sneller loopt dan de
f a brieksinstelling , kan de machine een
stuk v an het mes of een motor onderdeel
uitw er pen in de richting v an de
ge br uik er of de omstander s. Dit kan
er nstig lichamelijk of dodelijk letsel
v er oorzak en.
Nooit het ingestelde maximumtoe-
r ental v an de motor v erander en.
Als u denkt dat het motor toer ental
ho ger is dan nor maal, moet u contact
opnemen met een Er k ende Ser vice
Dealer .
R einig reg elmatig het luc htfilter . Bij fijnmak en
zal meer maaisel en stof ontstaan, w aardoor
het luc htfilter v erstopt raakt en de prestaties
v an de motor minder w orden.
Het maaien van het gras
Het tempo w aar mee het g ras g roeit, v arieer t
per jaarg etijde . Har tje zomer kunt u in het
alg emeen het g ras het beste maaien bij een
maaihoogte v an 51 mm, 64 mm of 76 mm. U
moet telk ens niet meer dan ong ev eer eenderde
v an de g rassprieten afmaaien. Maai niet met
een stand lag er dan 51 mm, tenzij de g rasmat
dun is , of als het laat in het najaar is w anneer
het g ras langzamer begint te g roeien.
Als u g ras wilt mak en dat lang er dan 15 cm is ,
moet u maaien bij de maximale maaihoogte
en een langzamere loopsnelheid. V er v olg ens
g aat u maaien bij een lag ere maaihoogte om
het g azon een zo fraai mog elijk uiterlijk te
g ev en. Als het g ras te lang is en in hoopjes
ac hterblijft op het g azon, kan de maaimac hine
g eblokk eerd rak en, w aardoor de motor afslaat.
Maai steeds in wisselende ric hting en. Hierdoor
w ordt het maaisel beter o v er het g azon
v erstrooid, zodat het g azon g elijkmatig w ordt
bemest.
Als u met het uiterlijk v an het v oltooide g azon niet
tevreden bent, probeer dan een of meer v an de
v olg ende stappen:
Slijp het mes .
15
Loop langzamer tijdens het maaien.
Stel de maaimac hine in op een hog ere
maaihoogte .
Maai het g ras v ak er .
Laat de maaibanen o v erlappen in plaats v an
steeds een v olledig nieuw e baan te maaien.
Stel de maaihoogte bij de v oorwielen één stand
lag er in dan bij de ac hterwielen. Bijv oorbeeld:
zet maaihoogte v an de v oorwielen op 51 mm
en die v an de ac hterwielen op 64 mm.
Bladeren jnmaken
Na het maaien moet altijd 50 % v an het g azon
zic htbaar blijv en door de bladerlaag . Dit kan
een of meerdere rondg ang en o v er de bladeren
v ereisen.
Als u het g azon met een lic hte laag bladeren
wilt bedekk en, moet u alle wielen afstellen op
dezelfde maaihoogte .
Als er een laag bladeren v an meer dan 12,7 cm
op het g azon ligt, moet u de v oorwielen een
of tw ee uitsparing en hog er zetten dan de
ac hterwielen. Hierdoor kunnen de bladeren
g emakk elijk er onder de maaikast w orden
ing ev oerd.
Als de maaimac hine de bladeren niet fijn
g enoeg maakt, is het beter om w at langzamer
te maaien.
Als u v eel eik enbladeren fijnmaakt, kunt u in
het v oor jaar kalk op het g azon strooien. Dit
v er minder t de zuurg raad v an de eik enbladeren.
16
Onderhoud
Opmerking: Be paal v an uit de nor male bedieningspositie de link er - en rec hterzijde v an de mac hine .
Aanbevolen onderhoudsschema
Onderhoudsinterval
Onderhoudsprocedure
Na de eerste 5
bedrijfsuren
De motorolie verversen.
Bij elk gebruik of
dagelijks
Motoroliepeil controleren.
De stoptijd van de mesrem controleren. Het mes moet stoppen binnen
drie seconden nadat de bedieningstang is vrij gezet; als dit niet het geval is,
moet u contact opnemen met een erkende Service Dealer om de mesrem
te laten repareren.
Bevestigingen van maaimes en motor controleren. Draai deze aan als ze
los zitten.
Maaisel en vuil van de onderkant van de maaikast verwijderen.
Om de 25 bedrijfsuren
Reinig het schuimlterelement en vervang het papieren luchtlterelement
(vervang het papierelement vaker als de maaimachine wordt gebruikt in
stofge of vuile omstandigheden).
Bougie controleren en indien nodig vervangen.
Om de 50 bedrijfsuren
Ververs de motorolie (dit moet vaker gebeuren in stofge omstandigheden).
Check for leaks in the fuel system and/or a deteriorating fuel hose. Replace
parts if necessary.
Wielaandrijving afstellen en smeren.
Het mes slijpen of vervangen; zorg ervoor dat het mes scherp blijft als
de snijrand als gevolg van zware en zanderige omstandigheden snel bot
wordt).
Om de 100 bedrijfsuren
Koelsysteem reinigen.
Vóór de stalling
Laat de benzine uit de brandstoftank lopen voordat u vereiste reparaties
uitvoert of de machine stalt.
Belangrijk: Zie de ge br uik er shandleiding v an de motor v oor v erder e onderhoudspr ocedur es.
Als u de ka bel op de bougie laat zitten, bestaat de kans dat iemand de motor per ongeluk star t
w aardoor u of ander e omstander s er nstig letsel kunnen oplopen.
V erwijder de bougieka bel v an de bougie alv or ens onderhouds w er kzaamheden uit te v oer en.
Dr uk de ka bel opzij, z odat dez e niet onbedoeld contact kan mak en met de bougie.
17
Smering
De aandrijfwielen smeren
Om de 25 bedrijfsuren of aan het einde v an
het seizoen moeten de aandrijfwielen w orden
g esmeerd.
1. Smeer 2 à 3 dr uppels dun vloeibare olie op
de binnenkant v an de v oorwielen en op de
buitenkant v an alle wielbouten.
2. Draai de wielen rond om de olie in de
lag erbussen te v erdelen.
3. V eeg o v er tollig e olie w eg .
4. Zet de maaihoogtehendels v an de ac hterwielen
in de instelling v an 51 mm.
5. V eeg de smeer nippels af met een sc hone doek
( Figuur 17 ).
Figuur 17
1. Smeernippel
6. Zet een v etspuit op elk e smeer nippel en pomp
er v oorzic htig tw ee à drie slag en Nr . 2 smeer v et
op lithiumbasis v oor alg emene doeleinden in.
Belangrijk: Inpompen v an v et met te
ho ge dr uk kan schade aan de afdichtingen
v er oorzak en.
Onderhoud motor
Onderhoud van het
luchtlter
R einig het sc huimelement en v er v ang het luc htfilter
om de 25 bedrijfsuren of elk seizoen; u moet het
luc htfilter v ak er v er v ang en als de mac hine w ordt
g ebr uikt in stoffig e omstandigheden.
Belangrijk: Zet de motor niet aan
z onder luchtfilter , hierdoor w ordt er nstige
motor schade v er oorzaakt.
1. Zet de motor af en w ac ht totdat alle bew eg ende
delen tot stilstand g ek omen zijn.
2. Maak de bougiekabel los v an de bougie
( Figuur 12 ).
3. Draai de sc hroev en los w aar mee het
luc htfilterdeksel v astzit ( Figuur 18 ).
Figuur 18
1. Deksel 3. Luchtlter
2. Schuimlterelement 4. Schroeven
4. V erwijder het luc htfilterdeksel en maak dit
g rondig sc hoon ( Figuur 18 ).
5. V erwijder het sc huimfilterelement.
6. W as het sc huimfilterelement met een mild
reinigingsmiddel en w ater . De p dit daar na
droog ( Figuur 18 ).
7. V erwijder het papieren luc htfilterelement en
g ooi dit w eg ( Figuur 18 ).
Belangrijk: P apier en filter element nooit
schoonmak en.
8. Steek het nieuw e papierelement in het
sc huimelement ( Figuur 18 ).
9. Monteer het nieuw e luc htfilter .
10. Monteer het deksel en zet dit g oed v ast.
Motorolie verversen
V er v ers de olie na de eerste vijf bedrijfsuren en
daar na om de 50 bedrijfsuren of elk seizoen. Laat
de motor v oor het v er v ersen ev en draaien zodat de
olie w ordt opg ew ar md. W ar me olie is vloeibaarder
en v oer t v er vuiling en beter mee .
Opmerking: Bij g ebr uik in zw are
omstandigheden of hog e temperaturen de olie om
de 25 bedrijfsuren v er v ersen.
Olie aftappen bo v en maaikast
(v oor k eur smethode)
18
De olie kan heet zijn nadat de motor heeft
gelopen; contact met hete olie kan er nstig
brand w onden v er oorzak en.
V er mijd contact met hete motor olie als u
dez e aftapt.
1. V erwijder de g raszak.
2. Zet de motor af en w ac ht totdat alle bew eg ende
delen tot stilstand g ek omen zijn.
3. Maak de bougiekabel los v an de bougie
( Figuur 12 ).
4. T ap de benzine af uit de brandstoftank; zie
Benzine aftappen uit de brandstoftank
5. Haal de peilstok uit de olievulbuis en zet een
opv angbak links naast de maaimac hine .
6. K antel de maaimac hine op de link erzijkant ,
zodat de olie loopt in de opv angbak loopt.
( Figuur 19 ).
Figuur 19
1. Olievulbuis
7. Zet de maaimac hine w eer rec htop .
8. V ul het car ter met nieuw e olie , totdat het peil
de V OLmark ering op de peilstok bereikt. Zie
De car ter vullen met olie .
9. Plaats de peilstok.
10. V eeg ev entueel g emorste olie w eg .
11. Sluit de bougiekabel aan op de bougie .
12. V oer de oude olie af v olg ens de plaatselijk
g eldende v oorsc hriften.
Olie aftappen onder de maaikast (optionele
methode)
Opmerking: Hier v oor hebt u een 3/8 -inc h
dopsleutelv erlengstuk nodig .
Het maaimes is scher p; contact met het
maaimes kan er nstig lichamelijk letsel
v er oorzak en.
Draa g handschoenen of wikk el een lap om
de scher pe kanten v an het mes.
1. Maak de bougiekabel los v an de bougie
( Figuur 12 ).
2. T ap de benzine af uit de brandstoftank; zie
Benzine aftappen uit de brandstoftank
3. K antel de maaimac hine op de link erzijkant en
zorg er v oor dat deze niet kan omv allen.
4. Plaats een opv angbak onder de maaimac hine .
5. V erwijder de olieaftapplug, zet de maaimac hine
w eer rec htop en laat de olie in de opv angbak
lopen ( Figuur 20 ).
Figuur 20
1. Aftapplug carterolie 2. 3/8 -inch dopsleutelver-
lengstuk
Opmerking: Zorg er v oor dat u g een olie
op de drijfriem morst.
Belangrijk: Het kan nodig zijn het
maaimes te draaien om bij de aftapplug
te k omen. V erdraai het maaimes z o min
mo gelijk om later pr oblemen met het
star ten te v oor k omen.
6. K antel de maaimac hine op de link erzijkant ,
en monteer de aftapplug .
7. V erwijder de opv angbak v an onder de
maaimac hine en zet de maaimac hine rec htop .
8. V ul het car ter met nieuw e olie , totdat het peil
de V OLmark ering op de peilstok bereikt. Zie
De car ter vullen met olie .
9. Plaats de peilstok.
10. V eeg ev entueel g emorste olie w eg .
19
11. Sluit de bougiekabel aan op de bougie .
12. V oer de oude olie af v olg ens de plaatselijk
g eldende v oorsc hriften.
Bougie vervangen
Controleer de bougie om de 25 bedrijfsuren.
Gebr uik een Champion R C12Y C bougie of
equi v alent type .
1. Zet de motor af en w ac ht totdat alle bew eg ende
delen tot stilstand g ek omen zijn.
2. Maak de bougiekabel los v an de bougie
( Figuur 12 ).
3. Maak de omg eving v an de bougie sc hoon.
4. Haal de bougie uit de cilinderk op .
Belangrijk: V er v ang de bougie als dez e
aangetast, vuil of ge bar sten is, of als de
elektr oden v er sleten of beschadigd zijn.
Maak niet de elektr oden schoon, omdat
door het g r uis de motor beschadigd kan
rak en.
5. Stel de elektrodenafstand in op 0,50 mm
( Figuur 21 ).
Figuur 21
1. 0,5 mm
6. Plaats de bougie en de pakking afdic hting .
7. Draai de bougie v ast met een torsie v an 20 Nm.
8. Sluit de bougiekabel aan op de bougie .
Onderhoud
brandstofsysteem
Benzine aftappen uit de
brandstoftank
1. Zet de motor af en laat deze af k oelen.
Belangrijk: U ma g uitsluitend benzine
aftappen als de motor k oud is.
2. Maak de bougiekabel los v an de bougie
( Figuur 12 ).
3. V erwijder de dop v an de brandstoftank.
4. Laat de benzine met behulp v an een handpomp
in een sc hone , g oedg ek eurd benzinev at lopen.
5. Sluit de bougiekabel aan op de bougie .
6. Laat de motor draaien totdat deze afslaat.
7. Star t de motor opnieuw om er zek er v an te zijn
dat er g een benzine meer in de carburateur is .
Onderhoud
aandrijfsysteem
De wielaandrijving
aftstellen
Als de zelfaandrijving v an maaimac hine niet w erkt
of de mac hine de neiging heeft om v oorw aar ts te
kr uipen w anneer u de wielaandrijving uitsc hak elt,
moet u de bedieningskabel v an de tractie bijstellen.
1. Zet de motor af en w ac ht totdat alle bew eg ende
delen tot stilstand g ek omen zijn.
2. Maak de bougiekabel los v an de bougie .
3. Maak de moer op het steunblok los ( Figuur 22 ).
Figuur 22
1. Moer
4. Onderste zelfborgende
moer
2. Steunblok 5. Tractiekabel
3. Bovenste zelfborgende
moer
4. Maak de onderste zelfborg ende bout v an de
tractiekabel los .
5. Duw de bedieningsstang omhoog totdat u
enig e w eerstand v oelt. Als de bedieningsstang
cor rect is afg esteld, bevindt de bedieningsstang
zic h op 4 cm v an de handg ree p ( Figuur 23 ).
20
Figuur 23
1. 4 cm
6. Bew eeg de bo v enste zelfborg ende moer naar
bo v en om de afstand tussen de bedieningsstang
en de handg ree p te v erg roten of naar beneden
om deze afstand te v erkleinen.
7. Draai de onderste zelfborg ende moer aan om
de bo v enste zelfborg ende moer v ast te zetten
teg en het steunblok ( Figuur 23 ).
8. Draai de moer op het steunblok v ast.
Onderhoud van het
maaimes
Onderhoud van het maaimes
Een rec ht, sc her p mes lev er t de beste
maaiprestaties . Controleer en slijp het mes
reg elmatig .
Het maaimes is scher p; contact met het
maaimes kan er nstig lichamelijk letsel
v er oorzak en.
Draa g handschoenen of wikk el een lap om
de scher pe kanten v an het mes.
1. Zet de motor af en w ac ht totdat alle bew eg ende
delen tot stilstand g ek omen zijn.
2. Maak de bougiekabel los v an de bougie
( Figuur 12 ).
Als de maaimachine kantelt, kan
er benzine uit de carburateur of
benzinetank lekk en. Benzine is
uiter mate ontvlambaar en explosief en
kan onder bepaalde omstandigheden
lichamelijk letsel of schade aan
eigendommen v er oorzak en.
V oor k om dat er benzine w ordt gemor st
door tev or en de tank te laten dr oo g lopen
of door benzine te v erwijder en met een
handpomp . Ge br uik nooit een hev el.
3. T ap de benzine af uit de brandstoftank; zie
Benzine aftappen uit de brandstoftank.
4. K antel de maaimac hine op de link erzijde .
Belangrijk: V erdraai het maaimes z o
min mo gelijk om later pr oblemen met het
star ten te v oor k omen.
Het mes controleren
Controleer v oorzic htig het maaimes op sc her pte
en slijtag e , in het bijzonder op de plaats w aar
het platte en het g ekromde deel samenk omen
( Figuur 24 A). Omdat het metaal dat het platte
en g ekromde deel v an het mes v erbindt, kan
w egslijten door zand en ander sc hurend materiaal,
moet u dit steeds controleren v oordat u g aat
maaien. Als u een gleuf of slijtplek ziet ( Figuur 24 B
en Figuur 24 C), moet u het mes v er v ang en; zie
Het maaimes v erwijderen.
Figuur 24
1. Wiek 3. Slijtage
2. Platte deel van het mes 4. Groefvorming
21
Opmerking: De beste resultaten krijgt u
door een nieuw mes te monteren v oordat het
maaiseizoen begint. In de loop v an het jaar vijlt u
dan kleine ink e ping en of deuk en w eg, zodat u een
g oede snijkant blijft houden.
Een v er sleten of beschadigd mes kan
br ek en en een stuk v an het mes kan w orden
uitgew or pen in de richting v an de bestuurder
of omstander s en er nstig lichamelijk of
dodelijk letsel toe br engen.
Contr oleer op gez ette tijden het maaimes
op slijta ge of beschadigingen.
V er v ang een v er sleten of beschadigd
mes.
Het maaimes verwijderen
1. P ak het uiteinde v an het mes v ast met een lap
of een dikk e handsc hoen.
2. V erwijder de mesbout en het mes ( Figuur 25 ).
Figuur 25
1. Mes
2. Mesbout
Het maaimes slijpen
Vijl de bo v enkant v an het mes bij, zodat de
oorspronk elijk e snijhoek ( Figuur 26 A) en
binnenste snijkantradius ( Figuur 26 B) g ehandhaafd
blijft. Het mes blijft in balans als u ev en v eel
materiaal w eghaalt v an beide snijkanten.
Figuur 26
1. Slijp alleen onder deze
hoek.
2. Behoud hier de
oorspronkelijke radius.
Balanceren van het mes
1. Controleer de balans v an het mes door het g at
in het midden v an het mes bo v en een spijk er of
de steel v an een sc hroev endraaier te houden,
die horizontaal in een banksc hroef is g eklemd
( Figuur 27 ).
Figuur 27
Opmerking: U kunt de balans ook
controleren met behulp v an een v oor
handelsdoeleinden v er v aardigde mesbalans .
2. Als één v an de uiteinden v an het mes omlaag
draait, vijlt u nog w at materiaal aan die kant
w eg (niet v an de snijrand of het uiteinde bij de
snijrand). Het mes is in balans als g een v an
beide uiteinden omlaag bew eegt.
Het maaimes monteren
1. Monteer een sc her p , uitg ebalanceerd
T oro -maaimes en de mesmoer .
Opmerking: Het wiekdeel v an het mes
moet omhoog wijzen (naar de bo v enkant v an
de maaikast).
2. Draai de mesbout v ast met een torsie v an 82
Nm.
3. Zet de maaimac hine w eer rec htop .
4. Sluit de bougiekabel aan op de bougie .
Reiniging
Het koelsysteem reinigen
Om de 100 bedrijfsuren of aan het begin v an
het seizoen moeten vuil en haksel dat aan de
cilinder , de k oelvinnen v an de cilinderk op , en
rond de carburateur en de v erbinding is blijv en
zitten, w orden v erwijderd. Haal vuil w eg v an de
luc htinlaatsleuv en op het ter ugslaghuis . Hierdoor
22
blijkt g oede k oeling g ew aarborgd, zodat de motor
optimaal presteer t.
Onderkant van de maaikast
reinigen
Als de maaimachine kantelt, kan er
benzine uit de carburateur of benzinetank
lekk en. Benzine is uiter mate ontvlambaar
en explosief en kan onder bepaalde
omstandigheden lichamelijk letsel of schade
aan eigendommen v er oorzak en.
V oor k om dat er benzine w ordt gemor st door
tev or en de tank te laten dr oo g lopen of door
benzine te v erwijder en met een handpomp .
Ge br uik nooit een hev el.
K antelt u de maaimac hine en sc hraapt u deze
sc hoon.
1. V erwijder de g raszak.
2. Maak de bougiekabel los v an de bougie
( Figuur 12 ).
3. T ap de benzine uit de brandstoftank af . Zie
Benzine aftappen uit de brandstoftank.
4. K antel de maaimac hine op de link erzijde .
5. V erwijder vuil en maaisel met een hardhouten
of plastic sc hraper . V er mijd bramen en sc her pe
randen.
Belangrijk: V erdraai het maaimes z o
min mo gelijk om later pr oblemen met het
star ten te v oor k omen.
6. Zet de maaimac hine w eer rec htop .
7. Sluit de bougiekabel aan op de bougie .
23
Stalling
Om de maaimac hine klaar te mak en v oor de stalling
buiten het maaiseizoen moeten de aanbev olen
onderhoudsprocedures w orden uitg ev oerd.
Stal de maaimac hine op een k oele , sc hone en
drog e plaats .
Het brandstofsysteem
klaarmaken
Benzine kan bij langdurige opsla g
v erdampen en de benzinedampen kunnen
ontplof fen als zij in contact k omen met een
open vuur .
Bew aar benzine niet v oor langer e tijd.
Stal de maaimachine niet met benzine
in de brandstoftank of de carburateur in
een afgesloten r uimte w aar open vuur is
(bijv oorbeeld een o v en of de w aakvlam
v an een boiler).
Laat de motor af k oelen v oordat u de
maaimachine in een afgesloten r uimte
stalt.
Maak de brandstoftank leeg nadat u de mac hine
v oor de laatste k eer hebt g ebr uikt v oordat deze
de stalling in g aat.
1. Laat de motor lopen totdat hij afslaat door
g ebrek aan benzine .
2. Gebr uik de hulpstar ter en star t de motor
nogmaals .
3. Laat de motor lopen totdat deze afslaat. Als
de motor niet meer wil star ten, is de benzine
v oldoende v erbr uikt.
De motor klaarmaken
1. T erwijl de motor nog w ar m is , v er v erst u de
olie in het car ter . Zie Motorolie v er v ersen.
2. V erwijder de bougie .
3. Giet met behulp v an een olieblik ong ev eer een
eetle pel olie in het bougieg at.
4. Draai de motor langzaam een paar maal rond
met behulp v an het star tk oord om de olie te
v erspreiden.
5. Monteer de bougie , maar sluit de kabel niet
aan op de bougie .
Algemene informatie
1. R einig de maaikast. Zie Onderkant v an de
maaikast reinig en.
2. Haal ev entueel vuil en maaisel v an de cilinder ,
de k oelribben v an de cilinderk op en de
behuizing v an de blazer .
3. V erwijder maaisel, vuil en roet v an de
buitenste motoronderdelen, de uitlaatring en
de bo v enkant v an de maaikast.
4. Controleer de conditie v an het maaimes . Zie
Onderhoud v an het maaimes .
5. Geef het luc htfilter een onderhoudsbeur t; zie
Onderhoud v an het luc htfilter .
6. Smeer de zelfaandrijving; zie De aandrijfwielen
smeren.
7. Draai alle moeren, bouten en sc hroev en g oed
aan.
8. W erk alle g eroeste of afg ebladderde
v erfopper vlakk en bij met lak die v erkrijgbaar is
bij een erk ende Ser vice Dealer .
Na de stalling
Onjuist in - of uitklappen v an de handg r eep
kan bekneld rak en, uitr ekk en of ander e
beschadiging v an de ka bels v er oorzak en.
Geknikte, uitger ekte of beschadigde ka bels
kunnen storingen v er oorzak en, w aardoor
een on v eilige situatie ontstaat.
Zorg er v oor dat de ka bels niet bekneld
rak en, uitr ekk en of schade oplopen.
Let goed op de ka bels als u de handg r eep
in - of uitklapt.
De maaimachine niet ge br uik en als één
of meer ka bels geknikt, uitger ekt of
beschadigd zijn. Neem contact op met
een er k ende Ser vice Dealer .
24
1. Klap v oorzic htig het bo v enste deel v an de
handg ree p w eer uit totdat het in het onderdeel
v alt, en zet dan de knoppen v ast.
2. Controleer alle bev estiging en en draai ze aan.
3. Haal de bougie er uit en draai de motor snel
rond met behulp v an het star tk oord om
o v er tollig e olie uit de cilinder te v erwijderen.
4. Maak de bougie sc hoon, of monteer een
nieuw e als de oude bougie g ebarsten of
g ebrok en is , of als de elektroden v ersleten zijn.
5. Plaats de bougie en draai hem v ast met een
torsie v an 20 Nm.
6. V oer de v oorg esc hrev en onderhoudsprocedu-
res uit.
7. V ul de brandstoftank met v erse , sc hone
benzine .
8. Motorolie peil controleren. Zie Motorolie peil
controleren.
9. Sluit de bougiekabel aan op de bougie .
25
Problemen, oorzaak en remedie
Probleem
Mogelijke oorzaak Remedie
1. Brandstoftank leeg of
oude benzine in het
brandstofsysteem.
1. Brandstoftank aftappen
en vullen met verse
benzine. Neem contact
op met een erkende
Service Dealer, als
het probleem blijft
voortduren.
2. De gashendel staat niet
op Choke.
2. Gashendel op Choke
zetten.
3. De kabel is niet
aangesloten op de
bougie.
3. Sluit de kabel aan op de
bougie.
Motor start niet
4. De bougie is
aangetast, vuil, of de
elektrodenafstand is niet
correct afgesteld.
4. De bougie controleren
en indien nodig de
elektrodenafstand
afstellen. De bougie
vervangen als deze
aangetast, vuil of
gebarsten is.
26
Probleem
Mogelijke oorzaak Remedie
1. De brandstoftank bevat
oude benzine.
1. Brandstoftank aftappen
en vullen met verse
benzine.
2. De ventilatieopening in
de brandstoftankdop is
verstopt.
2. De ventilatieopening van
de brandstoftankdop
reinigen of dop
vervangen.
3. Het luchtlterelement
is vuil en belemmert de
luchtstroom.
3. Het schuimelement
reinigen en/of
het papierelement
vervangen.
4. De onderkant van de
maaikast is bedekt met
maaisel en rommel.
4. De onderkant van de
maaikast reinigen.
5. De bougie is
aangetast, vuil, of de
elektrodenafstand is niet
correct afgesteld.
5. De bougie controleren
en indien nodig de
elektrodenafstand
afstellen. De bougie
vervangen als deze
aangetast, vuil of
gebarsten is.
Motor start moeilijk of
verliest vermogen
6. Het motoroliepeil is te
laag of de olie is vuil.
6. Het motoroliepeil
controleren. Olie
verversen als deze vuil is
of olie bijvullen als het
oliepeil te laag is.
1. De kabel is niet
aangesloten op de
bougie.
1. Sluit de kabel aan op de
bougie.
2. De bougie is
aangetast, vuil, of de
elektrodenafstand is niet
correct afgesteld.
2. De bougie controleren
en indien nodig de
elektrodenafstand
afstellen. De bougie
vervangen als deze
aangetast, vuil of
gebarsten is.
3. De gashendel staat niet
op Snel.
3. Gashendel op Snel
zetten.
De motor loopt
onregelmatig
4. Het luchtlterelement
is vuil en belemmert de
luchtstroom.
4. Het schuimelement
reinigen en/of
het papierelement
vervangen.
27
Probleem
Mogelijke oorzaak Remedie
1. Het mes is verbogen of
uit balans.
1. Het mes balanceren. Het
mes vervangen als dit is
verbogen.
2. De montagemoeren van
het maaimes zitten los.
2. De montagemoeren
vastdraaien.
3. De onderkant van de
maaikast is bedekt met
maaisel en rommel.
3. De onderkant van de
maaikast reinigen.
De maaimachine of de
motor trilt abnormaal
4. De bevestigingsbouten
van de motor zitten los.
4. De bevestigingsbouten
van de motor
vastdraaien.
1. Alle vier wielen staan niet
op dezelfde hoogte.
1. Alle vier de wielen
instellen op dezelfde
hoogte.
2. Het mes is bot. 2. Mes slijpen en
balanceren.
3. U maait steeds in
hetzelfde patroon.
3. In een ander patroon
maaien.
Ongelijkmatig maaipatroon
4. De onderkant van de
maaikast is bedekt met
maaisel en rommel.
4. De onderkant van de
maaikast reinigen.
1. De kabel van de
zelfaandrijving is
ontsteld of beschadigd.
1. De kabel van de
zelfaandrijving afstellen.
De kabel vervangen
indien dit nodig is.
De zelfaandrijving van de
maaimachine werkt niet.
2. Er zit rommel onder de
drijfriemkap.
2. De rommel onder de
drijfriemkap verwijderen.
28
International Distributor List—Consumer Products
Distributor:
Country:
Phone Number:
Atlantis Su ve Sulama Sisstemleri Lt Turkey
90 216 344 86 74
Balama Prima Engineering Equip
Hong Kong 852 2155 2163
B-Ray Corporation
Korea 82 32 551 2076
Casco Sales Company
Puerto Rico
787 788 8383
Ceres S.A
Costa Rica
506 239 1138
CSSC Turf Equipment (pvt) Ltd
Sri Lanka
94 11 2746100
Cyril Johnston & Co Nothern Ireland
44 2890 813 121
Equiver Mexico
52 55 539 95444
Femco S.A.
Guatemala
502 442 3277
G.Y.K. Company ltd.
Japan
81 726 325 861
Geomechaniki of Athens
Greece 30 10 935 0054
Guandong Golden Star China
86 20 876 51338
Hako Gorund and Garden Sweden
46 35 10 0000
Hydroturf Int. Co Dubai United Arab Emirates
97 14 347 9479
Hydroturf Egypt LLC
Egypt
202 519 4308
Ibea S.p.A. Italy
39 0331 853611
Irriamc
Portugal
351 21 238 8260
Jean Heybroek b.v. Netherlands
31 30 639 4611
Lely (U.K. ) Limited
United Kingdom
44 1480 226 800
Maquiver S.A.
Colombia
57 1 236 4079
Maruyama Mfg. Co. Inc.
Japan
81 3 3252 2285
Metra Kft
Hungary
36 1 326 3880
Mounteld a.s. Czech Republic
420 255 704 220
Munditol S.A.
Argentina
54 11 4 821 9999
Oslinger Turf Equipment SA Ecuador
593 4 239 6970
Oy Hako Ground and Garden Ab Finland
358 987 00733
Parkland Products Ltd New Zealand
64 3 34 93760
Prochaska & Cie
Austria
43 1 278 5100
RT Cohen 2004 Ltd Israel
972 986 17979
Riversa Spain
34 9 52 83 7500
Roth Motorgerate GmBh & Co
Germany 49 7144 2050
Sc Svend Carlsen A/S Denmark
45 66 109 200
Solvert S.A.S
France
33 1 30 81 77 00
Spypros Stavrinides Limited
Cyprus 357 22 434131
Surge Systems India Limited India
91 1 292299901
T-Markt Logistics Ltd
Hungary
36 26 525 500
Toro Australia Australia
61 3 9580 7355
Toro Europe BVBA
Belgium
32 14 562 960
374-0102 Rev A
Toro Warranty
Voorwaarden en producten waarvoor de garantie geldt
The Toro® Company en de hieraan gelieerde onderneming, Toro Warranty
Company, geven de oorspronkelijke koper* krachtens een overeenkomst tussen
beide ondernemingen gezamenlijk de garantie alle Toro producten die worden
gebruikt voor normale huiselijke doeleinden*, te zullen repareren als deze
materiaalgebreken en fabricagefouten vertonen. De volgende perioden zijn van
toepassing vanaf de datum van de oorspronkelijke aankoop:
Producten
Garantieperiode
Motorgazonmaaiers 2 jaar garantie
Riders
2 jaar garantie
Gazon - & Tuintractoren
2 jaar garantie
Elektrische trimmers en bladblazers
2 jaar garantie
Sneeuwruimers
2 jaar garantie
Zero Turn maaiers
2 jaar garantie
* “Oorspronkelijke koper": de persoon die het Toro product oorspronkelijk
heeft gekocht.
* “Normale huiselijke doeleinden”: gebruik van het product op het terrein dat bij
uw huis hoort. Gebruik op meerdere locaties wordt beschouwd als commercieel
gebruik. Hierop is de garantie voor commercieel gebruik van toepassing.
Garantie voor commercieel gebruik
Toro Op consumentenproducten en werktuigen die worden gebruikt voor
commerciële en institutionele doeleinden of worden verhuurd, wordt garantie
verleend tegen materiaalgebreken en fabricagefouten gedurende de volgende
perioden vanaf de datum van de oorspronkelijke aankoop:
Producten
Garantieperiode
Motorgazonmaaiers
90 dagen garantie
Riders
90 dagen garantie
Gazon - & Tuintractoren
90 dagen garantie
Elektrische trimmers en bladblazers
90 dagen garantie
Sneeuwruimers
90 dagen garantie
Zero Turn maaiers
45 dagen garantie
Aanwijzingen voor aanvraag van garantieservice
Als u van mening bent dat een Toro product materiaalgebreken of
fabricagefouten vertoont, moet u deze procedure volgen:
1. Neem contact op met de verkoper om het product te laten nakijken of
te repareren. Als u om enige reden geen contact met de verkoper kunt
opnemen, kunt u zich in verbinding stellen met een Erkende Service Dealer
om het product door deze te laten nakijken of te repareren..
2. Breng het product met uw aankoopbewijs (kwitantie) naar de verkoper
of de Service Dealer.
Als u om enige reden ontevreden bent over het onderzoek van de Service
Dealer of de verleende hulp, verzoeken wij u contact op te nemen met deToro
importeur of met ons op:
Customer Care Department, Consumer Division
Toro Warranty Company
8111 Lyndale Avenue South
Bloomington, MN 55420 -1196
Manager: Technical Product Support: 001 -952 -887 -8248
Zie bijgevoegde lijst met dealers
Plichten van de eigenaar
U dient uw Toro product te onderhouden zoals wordt beschreven in de
gebruikershandleiding. Dit routineonderhoud is voor uw rekening, ongeacht of
dit wordt uitgevoerd door de dealer of uzelf.
Zaken en gevallen die niet onder de garantie vallen
Buiten deze expliciete garantie vallen:
Kosten van gewoon onderhoud of onderdelen, zoals lters, brandstof,
smeermiddelen, afstelling van onderdelen, slijpen van maaimessen,
afstelling van de rem en de koppeling.
Elk product of onderdeel dat is veranderd of verkeerd is gebruikt of moet
worden vervangen of worden gerepareerd als gevolg van normale slijtage,
ongelukken of gebrekkig onderhoud.
Reparatie die noodzakelijk is omdat de verkeerde brandstof, is gebruikt, vuil
in het brandstofsysteem is terechtgekomen of het brandstofsysteem niet
goed is voorbereid op een periode van buitengebruikstelling van langer
dan drie maanden.
Motor en transmissie. Deze vallen onder de toepasselijke fabrieksgarantie
met aparte algemene voorwaarden.
Alle reparatiewerkzaamheden die onder deze garantie vallen, moeten worden
uitgevoerd door een Erkende Toro Service Dealer, waarbij Toro goedgekeurde
vervangingsonderdelen dienen te worden gebruikt.
Algemene voorwaarden
De koper wordt beschermd door de nationale wetgeving van elk land. De
rechten waarover de koper beschikt op grond van deze wetgeving, worden niet
beperkt door deze garantie.
374 -0112 Rev A
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32

Toro 53cm Rear-Bagging Lawn Mower Handleiding

Type
Handleiding