Maat
Aantal spaken
9
Voor voorzijde 20 Voor achterzijde 24
Velgbreedte 23.3 mm
Velgmaat
Bandenmaat van toepassing
26”
26 x 1.5 ~ 2.25
Remmen van toepassing Velgremmen
Specificaties
Insteken van de spaken
Rijg de spaken in zoals aangegeven in de afbeelding.
Voor voorzijde Voor achterzijde
Modelnummer
< Voor achterzijde >
RR-550-WUW SW W/O BRACKET
RR-550-WUA SW W/O BRACKET
RR-317-WUA SW W/O BRACKET
Specificatie
JIS / CPSC
AS
DIN
Kleur
Wit
Amber
Amber
Modelnummer
< Voor voorzijde >
RR-550-WUW/W SMN03
RR-550-WUA/ A SMN03
RR-317-WUA/ 4K SMN03
Specificatie
JIS / CPSC
AS
DIN
Kleur
Wit
Amber
Amber
Cassettetandwiel
CS-M970
Ketting
CN-7701 / CN-HG93 / CN-HG73
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt het aanbevolen gebruik te maken van de
onderstaande combinatie van onderdelen.
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
De eenheid kan worden gedemonteerd zoals
aangegeven in de illustratie.
Breng periodiek vet aan op de diverse
onderdelen.
Onderhoud
Opmerking:
• Bij het verwijderen en monteren van de afdichting, bijzonder voorzichtig zijn de
afdichting niet te verbuigen.
Bij het terugmonteren van de afdichting, er op letten deze in de juiste richting
te monteren en zover mogelijk in te steken.
• De stofkap welke op de conus is geribbeld niet demonteren.
<Montage>
Gebruik het speciaal gereedschap (TL-HS23 / 18 mm) voor
het monteren van de naafas en een 5 mm inbussleutel om
de borgmoer zodanig aan te trekken dat het mechanisme
dubbel vergrendeld wordt, zoals
aangegeven in de illustratie.
Aantrekkoppel:
15 - 17 N·m {150 - 170 kgf·cm}
5 mm inbussleutel
TL-HS23
Vastdraaien
Afdichting
Afdichting
Conus met stofkap
Conus met stofkap
Technische montage-instructies SI-4CM0A
WH-M970
Wiel
Naafas
14 mm inbussleutel
Demontage
Montage
Waarde van spaakspanning
Voor achterzijde
Rechterzijde (tandwiel)
900 - 1350 N
(90 - 135 kgf)
Linkerzijde
600 - 1000 N
(60 - 100 kgf)
Voor voorzijde
800 - 1200 N
(80 - 120 kgf)
* Deze waarden dienen uitsluitend als richtlijn.
Bevestigingsbo ut
van freewheelhuis
Freewheelhuis
Tussenring van
freewheelhuis
De afdichting niet
demonteren.
Vervangen van de spaken
1. Schuif de onderlegring en de plug over de spaak.
2. Steek de spaak in het gat in de naafflens en trek
vervolgens de moer aan. Gebruik bij het monteren
de spaakaanslag om de spaak vast te houden zodat
deze niet meedraait en steek vervolgens een
schroevendraaier of soortgelijk gereedschap in de
groef in de moer om de moer in te schroeven.
3. Draai de plug rechtsom en schroef deze in het
schroefgat in de velg.
Gebruik daarbij de spaakaanslag om meedraaien van
de spaak te voorkomen.
1
Opmerking:
• Als de onderlegring niet wordt
gemonteerd, kan de spaakspanning
niet worden afgesteld, dus de
onderlegring niet vergeten te
monteren.
• Trek de moer aan tot aan het einde
van de schroefdraad.
Onderlegring
Plug
Spaakaanslag
Spaak
Moer
2
3
Brede gedeelte
Plaatje van borgring
Borgring
Plaatje van borgring
Borgring
Plaatje van borgring
Gebruik voor de montage van de HG tandwielen het
speciaal gereedschap (TL-LR15) om de borgring vast te
zetten.
Aantrekkoppel:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Borgring
Gereedschap
(TL-SR21)
Demontage
TL-LR15
Gebruik bij het vervangen
van de HG tandwielen het
speciaal gereedschap (TL-
LR15) en TL-SR21 om de
borgring te verwijderen.
5 mm inbussleutel
Naafas
Vervanging van het freewheelhuis
% Trek eerst de naafas naar buiten door het volgen van de procedure aangegeven in de illustratie.
Het gedeelte met de dubbele vergrendeling aan de freewheelzijde kan niet gedemonteerd worden.
(1) (2) (3)
Opmerking:
• Bij het verwijderen en monteren van de afdichting, bijzonder voorzichtig zijn de
afdichting niet te verbuigen.
Bij het terugmonteren van de afdichting, er op letten deze in de juiste richting te
monteren en zover mogelijk in te steken.
• De stofkap welke op de conus is geribbeld niet demonteren.
17 mm steeksleutel
Conus met stofkap
(Kan niet worden gedemonteerd)
Lip is aan de buitenkant
Afdichting
Linkerzijde Aantrekkoppel:
15 - 20 N·m {150 - 200 kgf·cm}
% Verwijder eerst de naafas en verwijder vervolgens de bevestigingsbout van
het freewheelhuis (binnen in het freewheelhuis) en vervang vervolgens het
freewheelhuis.
Opmerking:
Bij het vervangen van het freewheelhuis, de bevestigingsbout van het
freewheelhuis tegelijkertijd vervangen. Breng vet aan op de
schroefdraad van de bevestigingsbout van het freewheelhuis, omdat
anders de bout los kan raken of klem kan gaan zitten.
Probeer het freewheelhuis niet te demonteren, aangezien dit defecten
tot gevolg kan hebben.
Aantrekkoppel:
45 - 50 N·m {450 - 500 kgf·cm}
Demontage
Algemene veiligheidsinformatie
Opmerking
• Als het wiel stroef gaat en moeilijk te draaien wordt, dient u dit met vet
te smeren.
• Breng geen olie aan op de binnenzijde van de naaf, anders zal het vet
naar buiten komen.
• De uitholling aan de andere kant van het ventiel vanaf het gat is een
richtlijn die de mate van slijtage van de velg aangeeft. Als deze
uitholling niet langer zichtbaar is, betekent dit dat de gebruiksduur van
de velg ten einde is.
• Speciale spaaksleutels zijn als optionele accessoire verkrijgbaar.
• Het wordt aanbevolen in het geral ea in het begin speling in de spaken
is en na de eerste 1,000Km fietsen de spaakspnningen door een
erkende fietsendealer te laten afstellen.
• Gebruik geen schoonmaakmiddelen of chemische reinigingsmiddelen
voor het reinigen van het wiel, anders zou het luchtafdichtmiddel dat op
de randen van de velg is aangebracht kunnen loslaten.
• Gebruik geen schoonmaakmiddel of andere chemicaliën bij het
schoonmaken van het wiel, omdat anders de sticker op de velg los kan
laten.
• Reflectors zijn eveneens afzonderlijk verkrijgbaar. Vraag uw fietsdealer
om bijzonderheden.
• Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met de fiets te
gaan rijden.Als de wielen op een of andere manier loszitten, kunnen
deze van de fiets losraken, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
• Controleer voor gebruik de wielen om te zien of er geen verbogen of
loszittende spaken zijn en of de buitenkant van de velg geen deuken,
scheurtjes of krassen vertoont. Als er problemen zoals deze worden
aangetroffen, het wiel niet gebruiken.
• Het wiel is bestemd voor cross-country weggebruik. Gebruik het niet
voor het rijden van afdalingen, aangezien het wiel mogelijk verbogen of
anderszins beschadigd kan worden, hetgeen ongelukken tot gevolg kan
hebben.
• Als het snelontgrendelmechanisme niet op de juiste wijze wordt gebruikt,
bestaat de kans dat het wiel losraakt van de fiets, hetgeen ernstig letsel
tot gevolg kan hebben. Alvorens in gebruik te nemen, de montage-
instructies voor het snelontgrendelmechanisme goed lezen.
• Deze wielen zijn uitsluitend bestemd voor gebruik met velgremmen.
Gebruik deze wielen niet met schijfremmen.
• Volg bij het monteren van onderdelen nauwkeurig de montage-
instructies. Losse, versleten of beschadigde onderdelen kunnen tot
gevolg hebben dat de berijder letsel oploopt.
Het wordt bijzonder aangeraden enkel gebruik te maken van originele
Shimano onderdelen.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op
een veilige plaats voor toekomstige referentie.
WAARSCHUWING
• Gebruik geen velgband. Velgband kan het verwijderen en monteren van
de band bemoeilijken en de band of binnenband beschadigen of de
kans bestaat dat de banden plotseling lek raken en los komen, hetgeen
ernstig letsel tot gevolg kan hebben.
LET OP
LET OP
• Gebruik originele Shimano spaken, moeren, pluggen en onderlegringen
om beschadiging van de velg en de naafeenheid te voorkomen.
• Controleer voor gebruik of er geen stukjes metaal of andere
verontreinigingen op de remblokken zijn achtergebleven. Indien
aanwezig kunnen deze bij gebruik van de remmen beschadiging van de
velg veroorzaken.
• Het wordt afgeraden de hoge prestatie remblokken met de volgende
productnamen in combinatie met dit product te gebruiken, aangezien dit
ernstige slijtage van de remoppervlakken van de velgen kan
veroorzaken.
R55HC, M70T3, M70T2, M65T3, M65T, M55T, M50T
Verder de remblokken niet gebruiken bij koolstofvelgen of bij velgen
voorzien van een keramische laag.
• De luchtdruk dient binnen het bereik te zijn van 200-400 kPa {29-58 psi}.
• Let er op bij het afstellen van de spaakspanningen de plugs niet te strak
aan te trekken. Als de plugs te strak worden aangetrokken, kan dit
beschadiging van de velg veroorzaken.
(Het wordt aanbevolen de afstellingen door erkende fietsendealers te
laten uitvoeren.)
DURA-ACE vet
(Y-04110000)
Met vet smeren
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of
veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
• Spaakbeschermers ijn eveneens afzonderlijk verkrijgbaar. Vraag uw
fietsdealer om bijzonderheden.
CP-WH14
CP-WH15
CS-M960 (11-34T), CS-M960 (12-34T), CS-M970
CS-M960 (11-32T)