Shimano WH-M975 Service Instructions

Type
Service Instructions
Bevestigingsbo ut
van freewheelhuis
Freewheelhuis
Tussenring van
freewheelhuis
De afdichting niet
demonteren.
Maat
Aantal spaken
Velgmaat
Bandenmaat van toepassing
Remmen van toepassing
9
24
26
26 x 1,5 ~ 2,25
Schijfremmen
Velgbreedte 23,3 mm
Specificaties
Vervangen van de spaken
Insteken van de spaken
Rijg de spaken in zoals aangegeven in de afbeelding.
1. Schuif de onderlegring en de plug over de spaak.
2. Steek de spaak in het gat in de naafflens en trek
vervolgens de moer aan. Gebruik bij het monteren
de spaakaanslag om de spaak vast te houden zodat
deze niet meedraait en steek vervolgens een
schroevendraaier of soortgelijk gereedschap in de
groef in de moer om de moer in te schroeven.
3. Draai de plug rechtsom en schroef deze in het
schroefgat in de velg.
Gebruik daarbij de spaakaanslag om meedraaien van
de spaak te voorkomen.
1
Voor voorzijde Voor achterzijde
Cassettetandwiel
CS-M970
Rotor
SM-RT97
Ketting
CN-7701 / CN-HG93 / CN-HG73
Technische montage-instructies SI-4CK0A-001
WH-M975
Wiel
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt het aanbevolen
gebruik te maken van de onderstaande combinatie van onderdelen.
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
De eenheid kan worden gedemonteerd zoals
aangegeven in de illustratie.
Breng periodiek vet aan op de diverse
onderdelen.
Onderhoud
Opmerking:
• De Voorwielnaaf kan niet gedemonteerd worden vanaf de linkerzijde van de
naafeenheid (de zijde met de opsteekvertanding van de rotor).
• Bij het verwijderen en monteren van de afdichting, bijzonder voorzichtig zijn de
afdichting niet te verbuigen.
Bij het terugmonteren van de afdichting, er op letten deze in de juiste richting
te monteren en zover mogelijk in te steken.
• De stofkap welke op de conus is geribbeld niet demonteren.
Opmerking:
• Als de onderlegring niet wordt
gemonteerd, kan de spaakspanning
niet worden afgesteld, dus de
onderlegring niet vergeten te
monteren.
• Trek de moer aan tot aan het einde
van de schroefdraad.
Onderlegring
Plug
Spaakaanslag
Spaak
Moer
2
3
<Montage>
Gebruik het speciaal gereedschap (TL-HS23 / 18 mm) voor
het monteren van de naafas en een 5 mm inbussleutel om
de borgmoer zodanig aan te trekken dat het mechanisme
dubbel vergrendeld wordt, zoals aangegeven in de illustratie.
Aantrekkoppel:
15 - 17 N·m {150 - 170 kgf·cm}
5 mm inbussleutel
TL-HS23
Naafas
1
1T
ba
12T
ar
ba
J
A
CS-M970 (ba)
CS-M970 (bd)
CS-M970 (be)
Tandwielafstandsringen
Borgring
Montage van de HG tandwielen
Alle tandwielen dienen met de zijde welke voorzien is van
het groepmerkteken naar buiten gericht te worden en
zodanig gemonteerd te worden dat de brede gedeelten van
de uitsteeksels van elk tandwiel en gedeelte A van het
freewheelhuis (waar de groef het breedste is) met elkaar
uitgelijnd zijn.
De groef is op
slechts een plaats
het breedst.
a
c
-
1
4
T
A
Brede gedeelte
Plaatje van borgring
Borgring
Plaatje van borgring
Borgring
Plaatje van borgring
Gebruik voor de montage van de HG tandwielen het
speciaal gereedschap (TL-LR15) om de borgring vast te
zetten.
Aantrekkoppel:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Borgring
Gereedschap
(TL-SR21)
Demontage
TL-LR15
Gebruik bij het vervangen
van de HG tandwielen het
speciaal gereedschap (TL-
LR15) en TL-SR21 om de
borgring te verwijderen.
Monteren van de rotor (SM-RT97)
Aantrekkoppel:
40 N·m {400 kgf·cm}
Borgring van
rotorbevestiging
TL-LR15
5 mm inbussleutel
Naafas
Vervanging van het freewheelhuis
% Trek eerst de naafas naar buiten door het volgen van de procedure aangegeven in de illustratie.
Het gedeelte met de dubbele vergrendeling aan de freewheelzijde kan niet gedemonteerd worden.
(1) (2) (3)
Opmerking:
• Bij het verwijderen en monteren van de afdichting, bijzonder voorzichtig zijn de
afdichting niet te verbuigen.
Bij het terugmonteren van de afdichting, er op letten deze in de juiste richting te
monteren en zover mogelijk in te steken.
• De stofkap welke op de conus is geribbeld niet demonteren.
17 mm steeksleutel
Conus met stofkap
(Kan niet worden gedemonteerd)
Lip is aan de buitenkant
Afdichting
Linkerzijde Aantrekkoppel:
15 - 20 N·m {150 - 200 kgf·cm}
% Verwijder eerst de naafas en verwijder vervolgens de bevestigingsbout van
het freewheelhuis (binnen in het freewheelhuis) en vervang vervolgens het
freewheelhuis.
Opmerking:
Bij het vervangen van het freewheelhuis, de bevestigingsbout van het
freewheelhuis tegelijkertijd vervangen. Breng vet aan op de
schroefdraad van de bevestigingsbout van het freewheelhuis, omdat
anders de bout los kan raken of klem kan gaan zitten.
Probeer het freewheelhuis niet te demonteren, aangezien dit defecten
tot gevolg kan hebben.
Aantrekkoppel:
45 - 50 N·m {450 - 500 kgf·cm}
14 mm inbussleutel
Demontage
Demontage
Vastdraaien
Afdichting
Afdichting
Conus met stofkap
Opsteekvertanding van
rotor (FH-M975)
Algemene veiligheidsinformatie
Opmerking
• Als het wiel stroef gaat en moeilijk te draaien wordt, dient u dit met vet
te smeren.
• Breng geen olie aan op de binnenzijde van de naaf, anders zal het vet
naar buiten komen.
• Speciale spaaksleutels zijn als optionele accessoire verkrijgbaar.
• Het wordt aanbevolen in het geral ea in het begin speling in de spaken
is en na de eerste 1,000Km fietsen de spaakspnningen door een
erkende fietsendealer te laten afstellen.
• Gebruik geen schoonmaakmiddelen of chemische reinigingsmiddelen
voor het reinigen van het wiel, anders zou het luchtafdichtmiddel dat op
de randen van de velg is aangebracht kunnen loslaten.
• Gebruik geen schoonmaakmiddel of andere chemicaliën bij het
schoonmaken van het wiel, omdat anders de sticker op de velg los kan
laten.
• Reflectors zijn eveneens afzonderlijk verkrijgbaar. Vraag uw fietsdealer
om bijzonderheden.
• Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met de fiets te
gaan rijden.Als de wielen op een of andere manier loszitten, kunnen
deze van de fiets losraken, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
• Controleer voor gebruik de wielen om te zien of er geen verbogen of
loszittende spaken zijn en of de buitenkant van de velg geen deuken,
scheurtjes of krassen vertoont. Als er problemen zoals deze worden
aangetroffen, het wiel niet gebruiken.
• Het wiel is bestemd voor cross-country weggebruik. Gebruik het niet
voor het rijden van afdalingen, aangezien het wiel mogelijk verbogen of
anderszins beschadigd kan worden, hetgeen ongelukken tot gevolg kan
hebben.
• Als het snelontgrendelmechanisme niet op de juiste wijze wordt gebruikt,
bestaat de kans dat het wiel losraakt van de fiets, hetgeen ernstig letsel
tot gevolg kan hebben. Alvorens in gebruik te nemen, de montage-
instructies voor het snelontgrendelmechanisme goed lezen.
• Deze wielen zijn uitsluitend bestemd voor gebruik met schijfremmen.
Gebruik deze wielen niet met velgremmen.
• Let er op de montage-instructies voor de schijfremmen eveneens
zorgvuldig door te lezen.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze
nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren. Loszittende,
versleten of beschadigde onderdelen kunnen tot gevolg hebben dat u
met de fiets komt te vallen en ernstig letsel oploopt. Het wordt ten
zeerste aanbevolen uitsluitend gebruik te maken van originele Shimano
vervangingsonderdelen.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op
een veilige plaats voor toekomstige referentie.
WAARSCHUWING
• Gebruik geen velgband. Velgband kan het verwijderen en monteren van
de band bemoeilijken en de band of binnenband beschadigen of de
kans bestaat dat de banden plotseling lek raken en los komen, hetgeen
ernstig letsel tot gevolg kan hebben.
LET OP
LET OP
• Gebruik originele Shimano spaken, moeren, pluggen en onderlegringen
om beschadiging van de velg en de naafeenheid te voorkomen.
• De luchtdruk dient binnen het bereik te zijn van 200-400 kPa {29-58 psi}.
• Let er op bij het afstellen van de spaakspanningen de plugs niet te strak
aan te trekken. Als de plugs te strak worden aangetrokken, kan dit
beschadiging van de velg veroorzaken.
(Het wordt aanbevolen de afstellingen door erkende fietsendealers te
laten uitvoeren.)
• Het wordt afgeraden gebruik te maken van algemeen gangbare
alkalische bandreparatiemiddelen, aangezien deze corrosie op de
velgen en luchtlekkages kunnen veroorzaken.
Waarde van spaakspanning
Voor achterzijde
Rechterzijde
(tandwiel)
900 - 1350 N
(90 - 135 kgf)
Linkerzijde
600 - 1000 N
(60 - 100 kgf)
Voor voorzijde
Rechterzijde
600 - 1000 N
(60 - 100 kgf)
Linkerzijde
900 - 1350 N
(90 - 135 kgf)
* Deze waarden dienen uitsluitend als richtlijn.
DURA-ACE vet
(Y-04110000)
Met vet smeren
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of
veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
• Spaakbeschermers ijn eveneens afzonderlijk verkrijgbaar. Vraag uw
fietsdealer om bijzonderheden.
CP-WH14
CP-WH15
CS-M960 (11-34T), CS-M960 (12-34T), CS-M970
CS-M960 (11-32T)
Modelnummer Specificatie
JIS / CPSC
AS
DIN
Kleur
Wit
Amber
Amber
RR-550-WUW SW W/O BRACKET
RR-550-WUA SW W/O BRACKET
RR-317-WUA SW W/O BRACKET
  • Page 1 1

Shimano WH-M975 Service Instructions

Type
Service Instructions