Shimano WH-M988-R Service Instructions

Type
Service Instructions
Linkerzijde Aantrekkoppel:
15 - 20 N·m {150 - 200 kgf·cm}
Opmerking:
Bij het verwijderen en monteren van de afdichting, bijzonder voorzichtig zijn
de afdichting niet te verbuigen.
Bij het terugmonteren van de afdichting, er op letten deze in de juiste richting
te monteren en zover mogelijk in te steken.
De stofkap welke op de conus is geribbeld niet demonteren.
Verwijder eerst de naafas en verwijder vervolgens de bevestigingsbout van
het freewheelhuis (binnen in het freewheelhuis) en vervang vervolgens het
freewheelhuis.
Opmerking:
Bij het vervangen van het freewheelhuis, de bevestigingsbout van het
freewheelhuis tegelijkertijd vervangen. Breng vet aan op de schroefdraad
van de bevestigingsbout van het freewheelhuis, omdat anders de bout los
kan raken of klem kan gaan zitten.
Probeer het freewheelhuis niet te demonteren, aangezien dit defecten tot
gevolg kan hebben.
Met vet smeren
DURA-ACE vet
(Y-04110000)
Demontage
14 mm inbussleutel
Freewheelhuis
Bevestigingsbo ut
van freewheelhuis
De afdichting niet
demonteren.
Tussenring van
freewheelhuis
Monteren van de rotor
Borgring van
rotorbevestiging
TL-LR15
WAARSCHUWING
De WH-M988-R is niet geschikt voor downhill rijden en freerijden.
Echter, afhankelijk van de rijomstandigheden, kan er in de naafas
een scheurtje ontstaan, hetgeen het defect raken van de naafas kan
veroorzaken. Dit kan een ongeluk tot gevolg hebben dat ernstig of
zelfs dodelijk letsel kan veroorzaken. Alvorens te gaan rijden dient u
uw naven zorgvuldig te controleren om er zeker van te zijn dat er geen
scheurtjes in de assen zijn en als u een teken vindt van een scheurtje of
andere abnormale toestand, de ets NIET gebruiken.
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met de ets te
gaan rijden.Als de wielen op een of andere manier loszitten, kunnen
deze van de ets losraken, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
Controleer voor gebruik de wielen om te zien of er geen verbogen of
loszittende spaken zijn en of de buitenkant van de velg geen deuken,
scheurtjes of krassen vertoont. Als er problemen zoals deze worden
aangetroffen, het wiel niet gebruiken.
Als het snelontgrendelmechanisme niet op de juiste wijze wordt
gebruikt, bestaat de kans dat het wiel losraakt van de ets, hetgeen
ernstig letsel tot gevolg kan hebben. Alvorens in gebruik te nemen, de
montage-instructies voor het snelontgrendelmechanisme goed lezen.
Het wiel is ontworpen voor veldrijden. Gebruik het niet voor afdalingen,
omdat het wiel dan kan verbuigen of anderszins kan beschadigen, wat
tot ongevallen kan leiden.
Deze wielen zijn uitsluitend bestemd voor gebruik met schijfremmen.
Gebruik deze wielen niet met velgremmen.
Let er op de montage-instructies voor de schijfremmen eveneens
zorgvuldig door te lezen.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze
nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten
of beschadigde onderdelen kunnen tot gevolg hebben dat u met de ets
komt te vallen en ernstig letsel oploopt. Het wordt ten zeerste aanbevolen
uitsluitend gebruik te maken van originele Shimano vervangingsonderdelen.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op
een veilige plaats voor toekomstige referentie.
LET OP
Gebruik geen velgband. Velgband kan het verwijderen en monteren
van de band bemoeilijken en de band of binnenband beschadigen of de
kans bestaat dat de banden plotseling lek raken en los komen, hetgeen
ernstig letsel tot gevolg kan hebben.
LET OP
Gebruik originele Shimano spaken, moeren, pluggen en onderlegringen
om beschadiging van de velg en de naafeenheid te voorkomen.
De luchtdruk dient binnen het bereik te zijn van 200-400 kPa {29-58 psi}.
Let er op bij het afstellen van de spaakspanningen de plugs niet te
strak aan te trekken. Als de plugs te strak worden aangetrokken, kan dit
beschadiging van de velg veroorzaken.
(Het wordt aanbevolen de afstellingen door erkende etsendealers te
laten uitvoeren.)
Het wordt afgeraden gebruik te maken van algemeen gangbare
alkalische bandreparatiemiddelen, aangezien deze corrosie op de
velgen en luchtlekkages kunnen veroorzaken.
Opmerking:
Als het wiel stroef gaat en moeilijk te draaien wordt, dient u dit met vet
te smeren.
Breng geen olie aan op de binnenzijde van de naaf, anders zal het vet
naar buiten komen.
Speciale spaaksleutels zijn als optionele accessoire verkrijgbaar.
Het wordt aanbevolen in het geral ea in het begin speling in de spaken
is en na de eerste 1,000Km etsen de spaakspnningen door een
erkende etsendealer te laten afstellen.
Gebruik geen schoonmaakmiddelen of chemische reinigingsmiddelen
voor het reinigen van het wiel, anders zou het luchtafdichtmiddel dat op
de randen van de velg is aangebracht kunnen loslaten.
Gebruik geen schoonmaakmiddel of andere chemicaliën bij het
schoonmaken van het wiel, omdat anders de sticker op de velg los kan
laten.
Re ectors zijn eveneens afzonderlijk verkrijgbaar. Vraag uw etsdealer
om bijzonderheden.
Modelnummer Speci catie Kleur
RR-550-WUW SW W/O BRACKET JIS / CPSC Wit
RR-550-WUA SW W/O BRACKET AS Amber
RR-317-WUA SW W/O BRACKET DIN Amber
Spaakbeschermers ijn eveneens afzonderlijk verkrijgbaar. Vraag uw
etsdealer om bijzonderheden.
CP-WH14A CS-M980
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of
veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
Algemene veiligheidsinformatie
Technische montage-instructies
SI-4G40A-001
WH-M988-R
Wiel
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt het aanbevolen
gebruik te maken van de onderstaande combinatie van onderdelen.
Ketting CN-M980
Cassettetandwiel CS-M980
Rotor SM-RT98
Speci caties
Maat 10
Aantal spaken 24
Velgbreedte 25,8 mm
Velgmaat 26”
Bandenmaat van toepassing 26 x 1,95 ~ 2,5
Remmen van toepassing Schijfremmen
Vervangen van de spaken
1. Schuif de onderlegring en de plug over de spaak.
2. Steek de spaak in het gat in de naaf ens en trek
vervolgens de moer aan. Gebruik bij het monteren
de spaakaanslag om de spaak vast te houden
zodat deze niet meedraait en steek vervolgens een
schroevendraaier of soortgelijk gereedschap in de
groef in de moer om de moer in te schroeven.
3. Draai de plug rechtsom en schroef deze in het
schroefgat in de velg.
Gebruik daarbij de spaakaanslag om meedraaien van
de spaak te voorkomen.
Opmerking:
Als de onderlegring niet wordt
gemonteerd, kan de spaakspanning
niet worden afgesteld, dus de
onderlegring niet vergeten te
monteren.
Trek de moer aan tot aan het einde
van de schroefdraad.
Insteken van de spaken
Rijg de spaken in zoals aangegeven in de afbeelding.
Linkerzijde Rechterzijde
Waarde van spaakspanning
Linkerzijde Rechterzijde (tandwiel)
600 - 1000 N
(60 - 100 kgf)
900 - 1350 N
(90 - 135 kgf)
* Deze waarden dienen uitsluitend als richtlijn.
Onderhoud
Montage van de HG tandwielen
Alle tandwielen dienen met de zijde welke voorzien is
van het groepmerkteken naar buiten gericht te worden en
zodanig gemonteerd te worden dat de brede gedeelten
van de uitsteeksels van elk tandwiel en gedeelte A van het
freewheelhuis (waar de groef het breedste is) met elkaar
uitgelijnd zijn.
A
a
c
-
1
4
T
De groef is op slechts
een plaats het breedst.
Brede gedeelte
Gebruik voor de montage van de HG tandwielen het
speciaal gereedschap (TL-LR15 / LR10) om de borgring
vast te zetten.
Aantrekkoppel:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Gebruik bij het vervangen
van de HG tandwielen het
speciaal gereedschap
(TL-LR15 / LR10) en
TL-SR21 om de borgring
te verwijderen.
Vervanging van het freewheelhuis
Trek eerst de naafas naar buiten door het volgen van de procedure aangegeven in de illustratie.
Het gedeelte met de dubbele vergrendeling aan de freewheelzijde kan niet gedemonteerd worden.
5 mm inbussleutel TL-HS22 / 17mm
Lip is aan de buitenkant
(3)(1)
Naafas
Demontage
Conus met stofkap
(Kan niet worden gedemonteerd)
(2)
Opsteekvertanding
van rotor
Afdichting
Spaak
Moer
Spaakaanslag
Onderlegring
Plug
1
2
3
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op:
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
SI-4G40A-001-03
De eenheid kan worden gedemonteerd zoals
aangegeven in de illustratie.
Breng periodiek vet aan op de diverse
onderdelen.
Opmerking:
Bij het verwijderen en monteren van de afdichting, bijzonder voorzichtig zijn de
afdichting niet te verbuigen.
Bij het terugmonteren van de afdichting, er op letten deze in de juiste richting te
monteren en zover mogelijk in te steken.
De stofkap welke op de conus is geribbeld niet demonteren.
<Montage>
Gebruik het speciaal gereedschap (TL-HS22 / 17mm) voor
het monteren van de naafas en een 5 mm inbussleutel om de
borgmoer zodanig aan te trekken dat het mechanisme dubbel
vergrendeld wordt, zoals aangegeven in de illustratie.
5 mm
inbussleutel
TL-HS22
Naafas
Vastdraaien
Aantrekkoppel:
15 - 20 N·m {150 - 200 kgf·cm}
Afdichting
(Lip is aan de buitenkant)
Conus met stofkap
(Kan niet worden
gedemonteerd)
Met vet smeren
DURA-ACE vet
(Y-04110000)
Met vet smeren
DURA-ACE vet
(Y-04110000)
Borgring
Tandwielafstandsringen Plaatje van borgring
Gereedschap
(TL-SR21)
Borgring
TL-LR15 / LR10
Demontage
Aantrekkoppel:
40 - 50 N·m {400 - 500 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
45 - 50 N·m {450 - 500 kgf·cm}
  • Page 1 1

Shimano WH-M988-R Service Instructions

Type
Service Instructions