Dell Adamo 13 de handleiding

Type
de handleiding
OnderhoudshandleidingDell™Adamo
Een SIM-kaart insteken
Het BIOS flashen
System Setup
Problemen oplossen
Hulp verkrijgen
Software opnieuw installeren
Opmerkingen en waarschuwingen
De informatie in dit document kan zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
©2009DellInc.Allerechtenvoorbehouden.
Verveelvoudiging van dit document op welke wijze dan ook zonder de schriftelijke toestemming van Dell Inc. is strikt verboden.
Merken gebruikt in deze tekst: Dell, het DELL-logo en Dell Adamo zijn merken van Dell Inc.; Bluetooth is een gedeponeerd merk dat eigendom is van Bluetooth SIG, Inc. en door
Dell onder licentie wordt gebruikt; Microsoft, Windows, Windows Vista en het startknoplogo van Windows Vista zijn merken of gedeponeerde merken van Microsoft Corporation in de
Verenigde Staten en/of andere landen.
Andere merken en handelsnamen die mogelijk in dit document worden gebruikt, dienen ter aanduiding van de rechthebbenden met betrekking tot de merken en namen of ter
aanduiding van hun producten. Dell Inc. claimt op geen enkele wijze enig eigendomsrecht ten aanzien van andere merken of handelsnamen dan haar eigen merken en
handelsnamen.
Model P01S
Maart2009Rev.A00
OPMERKING: Een OPMERKING bevat belangrijke informatie voor een beter gebruik van de computer.
VOORZICHTIG: VOORZICHTIG geeft aan dat er schade aan hardware of potentieel gegevensverlies kan optreden als de instructies niet worden
opgevolgd.
WAARSCHUWING: Een WAARSCHUWING duidt een risico van schade aan eigendommen, lichamelijk letsel of overlijden aan.
Terug naar inhoudsopgave
Het BIOS flashen
OnderhoudshandleidingDell™Adamo
Het BIOS vanaf de vaste schijf flashen
Het BIOS flashen vanaf een cd
De BIOS is een hulpprogramma dat als een interface tussen de computerhardware en het besturingssysteem dient. Het kan nodig zijn om het BIOS te flashen
wanneer er een update beschikbaar is.
Het BIOS vanaf de vaste schijf flashen
1. Let erop dat de netstroomadapter aangesloten is en dat een netwerkkabel is ingestoken.
2. Zet de computer aan.
3. Zoek naar het bestand met de BIOS-update voor uw computer op support.dell.com.
4. Klik op Download Now (Nu downloaden) om het bestand te downloaden.
5. Als het venster Export Compliance Disclaimer (Afwijzing van aansprakelijkheid bij export) verschijnt, klikt u op Yes, I Accept this Agreement (Ja, ik
accepteer deze overeenkomst).
Het venster File Download (Bestand downloaden) wordt weergegeven.
6. Klik op Save this program to disk (Dit programma op schijf opslaan) en klik vervolgens op OK.
Het venster Save In (Opslaan in) wordt weergegeven.
7. Klik op de pijl omlaag om het menu Save In (Opslaan in) weer te geven. Selecteer Desktop (Bureaublad) en klik vervolgens op Save (Opslaan).
Het bestand wordt naar het bureaublad gedownload.
8. Klik op Sluiten wanneer het venster Downloaden voltooid verschijnt.
Het bestandspictogram wordt op het bureaublad geplaatst en heeft dezelfde naam als het BIOS-updatebestand dat u hebt gedownload.
9. Dubbelklik op het bestandspictogram op het bureaublad en volg de instructies op het scherm.
Het BIOS flashen vanaf een cd
1. Let erop dat de netvoedingsadapter is aangesloten.
2. Plaats de BIOS-upgrade-cd in het externe optische station en start de computer opnieuw op.
Volg de instructies op het scherm. De computer gaat verder met opstarten en werkt de nieuwe BIOS bij. Wanneer de flash-update is voltooid, wordt de
computer automatisch opnieuw opgestart.
3. Druk tijdens POST op F2 om het System Setup-programma te openen.
4. Selecteer het menu Afsluiten.
OPMERKING: Het verdient de aanbeveling om de bijzonderheden over de BIOS-update te raadplegen om vast te stellen of deze voor uw systeem is
geschikt. Sommige updates bevatten wijzigingen die alleen van invloed zijn op bepaalde configuraties, of bieden nieuwe functies die al dan niet op uw
computer van toepassing zijn.
OPMERKING: Er wordt een foutmelding weergegeven als u niet genoeg rechten hebt om de BIOS-upgrade uit te voeren. U moet aangemeld zijn als
Administrator (beheerder) of u klikt met de rechtermuisknop op het bestand en klikt op Als Administrator uitvoeren om het BIOS bij te werken.
OPMERKING: Uw computer beschikt niet over een optisch station. U dient een extern optisch station aan te sluiten om het BIOS vanaf een cd te
kunnen bijwerken.
OPMERKING: Als u het BIOS flasht met een BIOS-upgrade-cd, geeft u aan dat de computer vanaf de cd moet opstarten voordat u de cd in het station
plaatst.
5. Selecteer Load Setup Defaults om de standaardinstellingen van de computer opnieuw in te stellen.
6. Verwijder de BIOS-upgrade-cd uit het station.
7. Selecteer Exit Saving Changes om de configuratiewijzigingen op te slaan.
8. De BIOS-upgrade wordt afgerond en uw computer start automatisch opnieuw op.
Terug naar inhoudsopgave
OPMERKING: Er wordt een foutmelding weergegeven als u niet genoeg rechten hebt om de BIOS-upgrade uit te voeren. U moet aangemeld zijn als
Administrator (beheerder) of u klikt met de rechtermuisknop op het bestand en klikt op Als Administrator uitvoeren om het BIOS bij te werken.
Terug naar inhoudsopgave
Hulp verkrijgen
OnderhoudshandleidingDell™Adamo
Ondersteuning verkrijgen
Productinformatie
Items retourneren voor reparatie of restitutie onder de garantie
Het servicelabel en de code voor express-service opzoeken
Voordat u belt
online contact opnemen
Ondersteuning verkrijgen
Als u een probleem met de computer ondervindt, kunt u de volgende stappen uitvoeren om het probleem te vast te stellen en op te lossen:
1. Zie Tips voor het oplossen van problemen voor informatie en procedures met betrekking tot het computerprobleem.
2. Zie Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) voor procedures en instructies voor het uitvoeren van Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek).
3. Vul de Diagnostische checklist in.
4. Gebruik het uitgebreide scala aan online services van Dell (op support.dell.com) voor hulp tijdens de installatie en bij het oplossen van problemen. Zie
Online services voor een uitgebreidere lijst met online services van Dell Support.
5. Als het probleem niet met behulp van de voorgaande stappen kan worden opgelost, raadpleegt u online contact opnemen.
Wanneer het automatische telefoonsysteem van Dell u daarom vraagt, voert u de code voor express-service in om het gesprek rechtstreeks naar de juiste
supportmedewerker door te schakelen.
Zie Technische ondersteuning en klantenservice voor instructies met betrekking tot het gebruik van Dell Support.
Technische ondersteuning en klantenservice
DetechnischeondersteuningvanDellstaatklaarvooraluwvragenmetbetrekkingtothardwarevanDell™.Onzeondersteuningsmedewerkersmaken
gebruik van diagnostische functionaliteit op de computer voor snelle, nauwkeurige antwoorden.
Zie Voordat u belt als u contact met de ondersteuningsafdeling van Dell wilt opnemen en raadpleeg vervolgens de contactgegevens voor uw regio, of ga naar
support.dell.com.
Online services
Meer informatie over de producten en services van Dell is beschikbaar op de volgende websites:
www.dell.com
www.dell.com/ap(alleenlandeninAzië/aandeGroteOceaan)
www.dell.com/jp (alleen Japan)
www.euro.dell.com (alleen Europa)
www.dell.com/la (landen in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied)
www.dell.ca (alleen Canada)
Via de volgende websites en e-mailadressen kunt u contact opnemen met Dell Support:
l Dell Support-websites:
support.dell.com
support.jp.dell.com (alleen Japan)
OPMERKING: Neem contact op met Dell Support vanaf een telefoon in de buurt van de desbetreffende computer zodat de medewerkers van technische
support u kunnen assisteren tijdens eventuele benodigde procedures.
OPMERKING: De code voor express-service is mogelijk niet in alle landen beschikbaar.
OPMERKING: Sommige van de onderstaande services zijn mogelijk niet beschikbaar op locaties buiten de Verenigde Staten. Bel uw plaatselijke
vertegenwoordiger van Dell voor informatie over beschikbaarheid van deze services.
support.euro.dell.com (alleen Europa)
l E-mailadressen voor Dell Support:
la-[email protected] (alleen landen in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied)
[email protected] (alleenlandeninAzië/aandeGroteOceaan)
l E-mailadressen Dell Marketing en Sales:
[email protected](alleenlandeninAzië/aandeGroteOceaan)
[email protected] (alleen Canada)
l Anoniem FTP (file transfer protocol):
ftp.dell.com Log in als de gebruiker anonymous en gebruik uw e-mailadres als wachtwoord.
Geautomatiseerde bestelstatusservice
U kunt de status van de door u bestelde Dell-producten raadplegen via support.dell.com of u kunt bellen met de geautomatiseerde bestelstatusservice. Een
opgenomen boodschap zal u vragen om de informatie in te voeren die nodig is om uw bestelling en de status daarvan te vinden. Zie online contact opnemen
voor het telefoonnummer dat u voor uw regio moet bellen.
Problemen met een bestelling
Als er problemen met uw bestelling zijn, zoals ontbrekende onderdelen, verkeerde onderdelen of onjuiste facturering, neemt u contact op met Dell. Houd uw
factuur of pakbon bij de hand wanneer u belt. Zie online contact opnemen voor het telefoonnummer dat u voor uw regio moet bellen.
Productinformatie
Als u informatie over andere Dell-producten nodig hebt of een bestelling wilt plaatsen, kunt u de website van Dell bezoeken op www.dell.com. Zie online
contact opnemen voor het telefoonnummer voor uw regio of het nummer van een verkoopspecialist.
Items retourneren voor reparatie of restitutie onder de garantie
Bereid alle items die worden teruggezonden (voor reparatie dan wel restitutie) als volgt voor:
1. Neem telefonisch contact op met Dell voor een RMA-nummer voor toegestane artikelretour. Noteer dit nummer op een duidelijk zichtbare plaats op de
doos.
2. Voeg een kopie van de diagnostische checklist toe (zie Diagnostische checklist) om aan te geven welke tests u hebt uitgevoerd en welke foutberichten
door Dell Diagnostics (Dell- diagnostiek) werden gerapporteerd (zie online contact opnemen).
3. Stuur alle accessoires mee die bij de geretourneerde items horen, zoals stroomkabels, software, handleidingen enz., als u voor restitutie in aanmerking
wilt komen.
4. Verpak de apparatuur die u terugstuurt in de oorspronkelijke verpakking of een vergelijkbare verpakking.
Het servicelabel en de code voor express-service opzoeken
Wanneer u contact opneemt met Dell voor hulp, hebt u het servicelabel en de code voor express-service nodig. Met deze informatie kan het geautomatiseerde
telefonischehulpsysteemvanDelluwvragenefficiënterdoorverwijzen.
U kunt het servicelabel en de code voor express-service op de volgende manieren vinden:
OPMERKING: Zie online contact opnemen voor het telefoonnummer dat u voor uw regio moet bellen. Voeg een kopie van de factuur toe en een brief
waarin u de reden voor de retournering beschrijft.
OPMERKING: De verzendkosten zijn voor rekening van de klant. U bent verantwoordelijk voor het verzekeren van de geretourneerde producten en
aansprakelijk voor het risico van eventueel verlies tijdens het retourneren van de items naar Dell. Pakketten die onder rembours worden verzonden,
worden niet geaccepteerd.
OPMERKING: Als niet aan de bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, zullen de geretourneerde producten bij het magazijn van Dell worden
geweigerd en aan u worden geretourneerd.
l Het servicelabel en de code voor express-servicezijnachteropdecomputergeëtst,onderdeUSB-poorten.
l Het servicelabel wordt weergegeven in het beveiligingsmenu van het systeem-setup-programma. Hoe u het systeem-setup-programma opent, leest u
in het gedeelte Het System Setup-programma.
Voordat u belt
Vergeet niet de diagnostische checklist in te vullen (zie Diagnostische checklist). Zet indien mogelijk uw pc aan voordat u contact met Dell opneemt voor
ondersteuning en bel vanaf een locatie in de buurt van de computer. Mogelijk wordt u gevraagd om enkele opdrachten in te voeren via het toetsenbord,
informatie op te geven tijdens het uitvoeren van procedures of andere stappen op het gebied van probleemoplossing uit te voeren die alleen mogelijk zijn
vanaf de pc in kwestie. Zorg ervoor dat u de documentatie van de computer bij de hand hebt.
online contact opnemen
Dell biedt verschillende online en telefonische ondersteuningsservices en -mogelijkheden. De beschikbaarheid hiervan verschilt per land en product. Sommige
services zijn mogelijk niet in uw regio beschikbaar. U neemt als volgt contact op met Dell voor zaken op het gebied van verkoop, ondersteuning of
klantenservice:
1. Ga naar support.dell.com en zoek uw land of regio in de keuzelijst Choose A Country/Region (Kies een land/regio) onder aan de pagina.
2. Klik aan de linkerkant van de pagina op Contact Us (Contact met ons opnemen) en selecteer de juiste service- of ondersteuningslink, op basis van uw
OPMERKING: Zorg ervoor dat u uw code voor express-service bij de hand hebt wanneer u telefonisch contact met Dell opneemt. Met behulp van deze
codekanhetgeautomatiseerdetelefoonsysteemvanDellSupportuwgesprekopefficiënterewijzenaardejuistepersoondoorschakelen.Ookkannaar
uw servicelabel gevraagd worden.
Diagnostische checklist
Naam:
Datum:
Adres:
Telefoonnummer:
Servicelabel:
Code voor express-service:
RMA-nummer voor toegestane artikelretour (indien verstrekt door een ondersteuningsmedewerker van Dell):
Besturingssysteem en versie:
Apparaten:
Uitbreidingskaarten:
Bent u op een netwerk aangesloten? Ja Nee
Netwerk, versie en netwerkadapter:
Programma's en versies:
Raadpleeg de documentatie die bij uw besturingssysteem is geleverd om de inhoud van de opstartbestanden van de computer te bepalen. Als de pc op een
printer is aangesloten, kunt u de bestanden afdrukken. Als dit niet het geval is, dient u de inhoud van elk bestand te noteren alvorens u telefonisch contact
met Dell opneemt.
Foutbericht, pieptooncode of diagnostische code:
Beschrijving van probleem en uitgevoerde probleemoplossingsprocedures:
OPMERKING: Als u niet over een actieve internetverbinding beschikt, kunt u contactgegevens vinden op de factuur, de pakbon of in de
productcatalogus van Dell.
behoefte.
3. Selecteer de gewenste methode om contact met Dell op te nemen.
Terug naar inhoudsopgave
Terug naar inhoudsopgave
Een SIM-kaart insteken
OnderhoudshandleidingDell™Adamo
1. Steek een naald, paperclip of lange duimnagel in het gat van de SIM-lade.
Druk stevig en duw recht naar binnen totdat de lade naar buiten komt.
2. Draai de SIM-lade om.
3. Houd de afgesneden hoek van de SIM-kaart gelijk met de afgesneden hoek in de lade en plaats de kaart. Als de kaart niet gemakkelijk in de lade past,
controleer dan of u het hoekje van de kaart gelijk hebt gelegd met het hoekje van de lade.
4. Draai de SIM-lade om en plaats hem terug in de sleuf.
Terug naar inhoudsopgave
VOORZICHTIG: Alleen een bevoegde onderhoudsmonteur mag reparaties aan uw computer uitvoeren. Schade als gevolg van
onderhoudswerkzaamheden die niet door Dell zijn goedgekeurd, valt niet onder de garantie.
OPMERKING: Let erop dat u geen krassen maakt op de computer wanneer u een object insteekt om de SIM-lade te ontgrendelen.
VOORZICHTIG: De SIM-lade is kwetsbaar. Wees voorzichtig en beschadig hem niet.
Terug naar inhoudsopgave
Software opnieuw installeren
OnderhoudshandleidingDell™Adamo
Stuurprogramma's
Het besturingssysteem herstellen
Stuurprogramma's
Als u problemen met een apparaat ondervindt, controleert u of het stuurprogramma de bron van het probleem is en werkt u het stuurprogramma indien
noodzakelijk bij.
1. Klik op de knop Start van Windows Vista en klik met de rechtermuisknop op Computer.
2. Klik op Eigenschappen® Apparaatbeheer.
Controleer of er een apparaat in de lijst voorkomt met een uitroepteken (een gele cirkel met een [!]) op het pictogram voor het apparaat.
Als u een uitroepteken naast de naam van het apparaat ziet staan, moet u het stuurprogramma mogelijk opnieuw installeren of een nieuw stuurprogramma
installeren (zie Stuurprogramma's en hulpprogramma's opnieuw installeren).
Stuurprogramma's en hulpprogramma's opnieuw installeren
Terugkeren naar de eerdere versie van een stuurprogramma
1. Klik op de knop Start van Windows Vista en klik met de rechtermuisknop op Computer.
2. Klik op Eigenschappen® Apparaatbeheer.
3. KlikmetderechtermuisknopophetapparaatwaarvooreennieuwstuurprogrammawerdgeïnstalleerdenklikopEigenschappen.
4. Klik op het tabblad Stuurprogramma's® Vorig stuurprogramma.
Als u het probleem niet met Vorig stuurprogramma kunt verhelpen, kunt u met Systeemherstel (zie Het besturingssysteem herstellen) de staat herstellen
waarin uw computer verkeerde voordat u het nieuwe stuurprogramma installeerde.
De Drivers and Utilities Media gebruiken
Als het probleem zich niet laat verhelpen met Vorig stuurprogramma of Systeemherstel (zie Het besturingssysteem herstellen), dient u het stuurprogramma
opnieuw te installeren vanaf de schijf Drivers and Utilities.
1. Plaats de schijf Drivers and Utilities in het station wanneer het Windows-bureaublad op het scherm wordt weergegeven.
Als dit de eerste keer is dat u de schijf Drivers and Utilities gebruikt, gaat u naar stap 2. Zo niet, gaat u naar stap 5.
2. Als het installatieprogramma van de schijf Drivers and Utilities start, volgt u de aanwijzingen op het scherm.
OPMERKING: Het venster Gebruikersaccountbeheer wordt mogelijk weergegeven. Als u een beheerder op de computer bent, klikt u op
Doorgaan; anders neemt u contact op met de beheerder om door te gaan.
VOORZICHTIG: Uvindtgoedgekeurdestuurprogramma'svoorDell™-computers op de Dell Support-website op support.dell.com en op de schijf
Drivers and Utilities. Als u stuurprogramma's installeert die afkomstig zijn van een andere bron, loopt u het risico dat uw computer niet meer
goed functioneert.
OPMERKING: Het venster Gebruikersaccountbeheer wordt mogelijk weergegeven. Als u een beheerder op de computer bent, klikt u op
Doorgaan; anders neemt u contact op met de beheerder om naar Apparaatbeheer te gaan.
OPMERKING: Uw computer beschikt niet over een optisch station. U dient een extern optisch station aan te sluiten als u de schijf Drivers and Utilities
wilt gebruiken.
OPMERKING: In de meeste gevallen zal het installatieprogramma van Drivers and Utilities automatisch starten. Als het programma niet start, moet u
Windows Verkenner openen. Klik op het schijfstation om de inhoud van de schijf weer te geven en dubbelklik vervolgens op het bestand autorcd.exe.
3. Wanneer het venster De wizard InstallShield is voltooid wordt weergegeven, dient u de schijf Drivers and Utilities te verwijderen. Klik op Voltooien
om de computer opnieuw op te starten.
4. Plaats de schijf Drivers and Utilities weer in het station wanneer het Windows-bureaublad wordt weergegeven.
5. Klik in het welkomstscherm Welcome Dell System Owner (Welkom, gebruiker van het Dell- systeem) op Volgende.
Er wordt een bericht weergegeven waarin staat dat de schijf Drivers and Utilities hardware op uw computer detecteert.
De stuurprogramma's waarvan uw computer gebruikmaakt, worden automatisch weergegeven in het venster My DriversThe Drivers and Utilities
media has identified these components in your system (Mijn stuurprogramma's - de Drivers and Utilities Media heeft de volgende onderdelen op uw
systeem aangetroffen).
6. Klik op het stuurprogramma dat u opnieuw wilt installeren en volg de instructies op het scherm.
Als een bepaald stuurprogramma niet wordt weergegeven, is dat stuurprogramma niet voor het besturingssysteem van uw computer vereist.
Stuurprogramma's handmatig installeren
Nadat u de stuurprogrammabestanden naar de harde schijf hebt uitgepakt zoals in het vorige gedeelte beschreven:
1. Klik op de knop Start van Windows Vista en klik met de rechtermuisknop op Computer.
2. Klik op Eigenschappen® Apparaatbeheer.
3. Dubbelklik op het type apparaat waarvoor u het stuurprogramma wilt installeren (bijvoorbeeld Audio of Video).
4. Dubbelklik op de naam van het apparaat waarvoor u het stuurprogramma wilt installeren.
5. Klik op het tabblad Stuurprogramma® Stuurprogramma bijwerken® Op mijn computer naar stuurprogramma's zoeken.
6. Klik op Bladeren en blader naar de locatie waarnaar u de stuurprogrammabestanden al hebt gekopieerd.
7. Als de naam van het stuurprogramma wordt weergegeven, klikt u op de naam van het stuurprogramma en vervolgens op® OK® Volgende.
8. Klik op Voltooien en start de computer opnieuw op.
Het besturingssysteem herstellen
U kunt het besturingssysteem van uw computer op de volgende manieren herstellen:
l Microsoft Windows Systeemherstel zet uw computer terug naar een eerdere staat, zonder dat de gegevensbestanden worden aangetast. Gebruik
Systeemherstel als eerste oplossing voor het herstellen van het besturingssysteem met behoud van de gegevensbestanden.
l Dell Factory Image Restore (beschikbaar in Windows Vista) brengt uw harde schijf terug in de staat waarin deze verkeerde toen u de computer kocht.
Dit programma verwijdert alle gegevens permanent van de vaste schijf en verwijdert ook alle programma's die u na ontvangst van de computer hebt
geïnstalleerd.GebruikDellFactoryImageRestorealleenalsSysteemherstelhetprobleemmethetbesturingssysteemnietheeftopgelost.
l Als u een schijf met het besturingssysteem bij de computer hebt ontvangen, kunt u deze gebruiken om het besturingssysteem te herstellen. Als u de cd
Operating System gebruikt, worden echter alle gegevens op de vaste schijf gewist. Gebruik de schijf alleen als u het probleem niet kunt oplossen met
Systeemherstel.
Microsoft®Windows®Systeemherstel gebruiken
De besturingssystemen van Windows bieden de optie Systeemherstel, waarmee u uw computer naar een eerdere staat kunt terugzetten (zonder dat dit van
invloed is op uw gegevensbestanden) als de computer niet meer goed functioneert na wijzigingen aan de hardware, software of andere systeeminstellingen.
Alle wijzigingen die Systeemherstel aan uw computer aanbrengt, kunnen volledig ongedaan worden gemaakt.
Systeemherstel starten
OPMERKING: Het venster Gebruikersaccountbeheer wordt mogelijk weergegeven. Als u een beheerder op de computer bent, klikt u op Doorgaan;
anders neemt u contact op met de beheerder om naar Apparaatbeheer te gaan.
VOORZICHTIG: Maakregelmatigreservekopieënvanuwgegevensbestanden.UwgegevensbestandenwordendoorSysteemherstelniet
gecontroleerd of hersteld.
OPMERKING: De procedures in dit document zijn geschreven voor de standaardweergave van Windows. Ze zijn dus mogelijk niet van toepassing als u
deDell™-computer op de klassieke weergave instelt.
1. Klik op Start .
2. Typ in het venster Zoekopdracht starten Systeemherstel en druk op <Enter>.
3. Klik op Volgende en volg de instructies op het scherm.
Als het probleem door Systeemherstel niet is verholpen, kan het nodig zijn het laatste systeemherstel ongedaan te maken (zie Het laatste systeemherstel
ongedaan maken).
Het laatste systeemherstel ongedaan maken
1. Klik op Start .
2. Typ in het venster Zoekopdracht starten Systeemherstel en druk op <Enter>.
3. Klik op Systeemherstel ongedaan maken en klik op Volgende.
Dell™FactoryImageRestoregebruiken
Gebruik Dell Factory Image Restore (Windows Vista) alleen als laatste redmiddel om uw besturingssysteem te herstellen. Met deze opties kunt u de harde
schijf terugbrengen in de toestand waarin deze verkeerde toen u de computer kocht. Alle programma's en bestanden die u hebt toegevoegd nadat u de
computer hebt gekocht inclusief gegevensbestanden worden permanent van de vaste schijf verwijderd. Gegevensbestanden zijn onder andere
documenten, spreadsheets, e-mailberichten, digitale foto's en muziekbestanden. Maak indien mogelijk een reservekopie van alle gegevens voordat u Factory
Image Restore gebruikt.
Dell Factory Image Restore
1. Zet de computer aan. Druk wanneer het Dell-logo verschijnt herhaaldelijk op <F8> om het venster Geavanceerde opstartopties van Vista te openen.
2. Selecteer Repair Your Computer (Uw computer herstellen).
Het venster Opties voor systeemherstel wordt weergegeven.
3. Selecteer een toetsenbordindeling en klik op Volgende.
4. Als u toegang wilt tot de herstelopties, moet u zich aanmelden als een lokale gebruiker. Om toegang tot de opdrachtregel te krijgen, typt u
administrator in het veld User name (Gebruikersnaam) en klikt u op OK.
5. Klik op Dell Factory Image Restore.
6. Klik in het welkomstscherm van Dell Factory Image Restore op Next (Volgende).
Het scherm Confirm Data Deletion (Verwijdering van gegevens bevestigen) wordt weergegeven.
7. Schakel het selectievakje in om te bevestigen dat u wilt doorgaan met het herformatteren van de harde schijf en het herstel van de fabrieksinstellingen
van de systeemsoftware. Klik vervolgens op Volgende.
OPMERKING: Het venster Gebruikersaccountbeheer wordt mogelijk weergegeven. Als u een beheerder op de computer bent, klikt u op Doorgaan;
anders neemt u contact op met de beheerder om met de gewenste actie door te gaan.
VOORZICHTIG: Voordat u het laatste systeemherstel ongedaan maakt, dient u alle geopende bestanden en programma's af te sluiten. Wijzig,
open en verwijder geen bestanden of programma's tot het systeemherstel is voltooid.
VOORZICHTIG: Met Dell Factory Image Restore worden alle gegevens op de vaste schijf permanent verwijderd. Ook worden alle toepassingen of
stuurprogramma'sverwijderddieuhebtgeïnstalleerdnadatudecomputerhebtontvangen.Indienmogelijkmaaktueenreservekopievande
gegevens voordat u deze opties gebruikt. Gebruik Dell Factory Image Restore alleen als Systeemherstel het probleem met het besturingssysteem
niet heeft opgelost.
OPMERKING: Dell Factory Image Restore is in sommige landen of op sommige computers mogelijk niet beschikbaar.
OPMERKING: Afhankelijk van uw configuratie kan het nodig zijn om Dell Factory Tools en vervolgens Dell Factory Image Restore te selecteren.
VOORZICHTIG: Als u niet verder wilt met Factory Image Restore, klikt u op Cancel (Annuleren).
Het herstelproces begint en kan circa vijf minuten in beslag nemen. Er wordt een bericht weergegeven wanneer het besturingssysteem en de
fabriekstoepassingen zijn hersteld naar fabriekswaarden.
8. Klik op Finish (Voltooien) om de computer opnieuw op te starten.
De schijf Operating System (Besturingssysteem)
Voordat u begint
Als u overweegt om het Windows-besturingssysteemopnieuwteinstallerenomeenprobleemmeteenzojuistgeïnstalleerdstuurprogrammateoptelossen,
is het aan te bevelen om eerst de functie Vorig stuurprogramma van Windows te proberen. Zie Terugkeren naar de eerdere versie van een stuurprogramma.
Als u het probleem niet kunt verhelpen met Vorig stuurprogramma, brengt u het besturingssysteem via Microsoft Windows Systeemherstel terug in de
toestand waarin het verkeerde voordat u het nieuwe stuurprogramma installeerde. Zie Microsoft® Windows® Systeemherstel gebruiken.
Wanneer u Windows opnieuw wilt installeren, hebt u de schijven Dell Operating System en Drivers and Utilities nodig.
Windows opnieuw installeren
Hetkan1tot2uurdurenvoordathetinstallatieprocesisvoltooid.Nadatuhetbesturingssysteemopnieuwhebtgeïnstalleerd,moetuookde
stuurprogramma's, de antivirussoftware en andere software opnieuw installeren.
1. Sla geopende bestanden op en sluit deze en eventueel geopende programma's af.
2. Plaats de cd Operating System in het cd-station.
3. Klik op Afsluiten als het bericht Windows installeren wordt weergegeven.
4. Start de computer opnieuw op.
Druk zodra het DELL-logo wordt weergegeven, onmiddellijk op F12.
5. Wanneer de lijst met opstartbronnen verschijnt, selecteert u het cd/dvd/cd-rw-station en drukt u op <Enter>.
6. Druk op een willekeurige toets om op te starten vanaf de cd-rom en volg de instructies op het scherm om de installatie te voltooien.
Terug naar inhoudsopgave
VOORZICHTIG: Voordat u de installatie uitvoert, dient u een reservekopie van alle gegevensbestanden op uw primaire vaste schijf te maken. Bij
conventionele vasteschijfconfiguraties is de primaire vaste schijf het eerste station dat door de computer wordt gedetecteerd.
OPMERKING: DeschijfDriversandUtilitiesbevatdestuurprogramma'sdieindefabriekopuwcomputerwerdengeïnstalleerd.Gebruikdeschijf Dell
Drivers and Utilities om alle benodigde stuurprogramma's te laden. Mogelijk zijn de schijf Dell Drivers and Utilities en de schijf met het besturingssysteem
niet met de computer meegeleverd. Dit is afhankelijk van de regio waar u de computer hebt aangeschaft en of u de schijven hebt aangevraagd.
OPMERKING: Als u te lang wacht en het logo van het besturingssysteem verschijnt, wacht u totdat het bureaublad van Microsoft®Windows®
wordt weergegeven. Vervolgens sluit u de computer af en probeert u het opnieuw.
OPMERKING: Metdevolgendestappenwordtdeopstartvolgordevoorslechtséénkeergewijzigd.Devolgendekeerdatuweeropstart,zalde
computer dit doen volgens de programma's aangegeven in de instellingen van het systeem.
Terug naar inhoudsopgave
System Setup
OnderhoudshandleidingDell™Adamo
De systeeminstellingen raadplegen met het systeemsetupprogramma
De BIOS-instellingen wijzigen
De systeeminstellingen raadplegen met het systeemsetupprogramma
Sommige opties die u in het systeem-setup-programma instelt, kunnen ongedaan gemaakt worden door het besturingssysteem.
U kunt het systeemsetupprogramma gebruiken om:
l gebruikersgedefinieerde functies zoals het computerwachtwoord in te stellen of te wijzigen
l informatie over de huidige configuratie van de computer, zoals de hoeveelheid systeemgeheugen te raadplegen
het systeemsetupprogramma uitvoeren om vertrouwd te raken met de systeemconfiguratie van uw computer en optionele instellingen. Het kan nuttig zijn om
de huidige instellingen te noteren voor toekomstig gebruik.
Het System Setup-programma
1. Start de computer (opnieuw) op.
2. Drukop<F2>zodrahetDELL™-logo verschijnt.
Opties van het syosteemsetupprogramma gebruiken
De opties van het systeemsetupprogramma worden aan de linkerzijde van elk scherm weergegeven. De instelling of waarde voor elke optie wordt aan de
rechterkant van de optie in kwestie weergegeven.
Opties of waarden die grijs gemaakt zijn, kunt u niet wijzigen. Deze worden bepaald door de computer.
In het rechter deelvenster wordt help-informatie voor de gemarkeerde optie weergegeven. De toetsfuncties van het systeemsetupprogramma worden
onderin het venster weergegeven.
De schermen van het systeemsetupprogramma tonen de huidige instellingen voor uw computer, zoals:
l De systeemconfiguratie
l De opstartvolgorde
l De opstartconfiguratie
l Basisinstellingen voor apparaten
l Instellingen voor de systeembeveiliging en wachtwoorden voor de vaste schijf
De opstartvolgorde wijzigen
De opstartvolgorde vertelt de computer waar deze moet zoeken naar de software die nodig is om het besturingssysteem te starten. U kunt de
opstartvolgorde bepalen en apparaten in- of uitschakelen met de pagina Boot (Opstarten) van het systeem-setup-programma.
Op de pagina Boot(Opstarten)wordteenalgemenelijstweergegevenmetdaarindeopstartbronnendieopdecomputerkunnenwordengeïnstalleerd,
inclusief maar niet beperkt tot het volgende:
l Vaste schijf
l USB Storage (USB-opslag)
l CD/DVD/CD-RW Drive (cd/dvd/cd-rw-station)
l Removable Devices (verwijderbare stations)
OPMERKING: U mag de instellingen van het systeemsetupprogramma alleen wijzigen als u een zeer ervaren computergebruiker bent of wanneer een
medewerker van de technische ondersteuning van Dell u daarom vraagt. Bepaalde wijzigingen binnen het systeemsetupprogramma kunnen ertoe dat
uw computer niet langer naar behoren werkt.
OPMERKING: Als u te lang wacht en het logo van het besturingssysteem verschijnt, moet u wachten tot u het bureaublad van Microsoft
®
Windows
®
ziet. Sluit vervolgens de computer af en probeer het opnieuw.
OPMERKING: Als u meer informatie wilt over een specifiek item in een venster van het systeem-setup-programma, selecteert u het item en raadpleegt
u het gedeelte Help op het scherm.
l Netwerk
Tijdens de opstartroutine zal de computer beginnen met de items die bovenaan in de lijst worden vermeld en vervolgens elk geactiveerd apparaat scannen op
de opstartbestanden die nodig zijn voor het besturingssysteem. Wanneer de computer de bestanden aantreft, zal deze stoppen met zoeken en het
besturingssysteem laden.
U controleert de opstartbronnen door een apparaat te selecteren (markeren) door op de pijl-omhoogtoets of pijl-omlaagtoets te drukken en vervolgens het
apparaat te activeren of deactiveren of het naar beneden of naar boven te verplaatsen in de lijst.
1. Open het systeemsetupprogramma.
2. Druk op de pijl-naar-links-toets en pijl-naar-rechts-toets om het tabblad Boot (Opstarten) te markeren.
3. Druk op de pijl-omhoogtoets of pijl-omlaagtoets om de optie Boot Device Property (Eigenschappen van opstartbron) te markeren, en druk vervolgens
op <Enter>.
4. Selecteer het opstartapparaat dat u wilt wijzigen met de pijltoetsen omhoog en omlaag en druk dan op <Shift + 1> om het apparaat in- of uit te
schakelen. Of druk op <+> om het apparaat omhoog in de lijst te verplaatsen, of op <-> om het apparaat omlaag in de lijst te verplaatsen.
5. Druk op <F10> en druk vervolgens op <Enter> om het systeemsetupprogramma te verlaten en het opstartproces te vervolgen.
De wijzigingen van de opstartvolgorde gaan van kracht wanneer u de wijzigingen opslaat en het systeemsetupprogramma afsluit.
Opstartvolgorde eenmalig wijzigen
Ukuntmetdezeinstellingvooréénkeeruwsysteemlatenstartenvanafuwvoorkeursapparaat.Devolgendekeerdatuuwsysteemstart,keerthetsysteem
terug naar de oorspronkelijke opstartvolgorde.
1. Sluit de computer af via het menu Start.
2. Zet de computer aan. Druk zodra het DELL-logo wordt weergegeven, onmiddellijk op F12.
3. Als de lijst met opstartbronnen verschijnt, markeert u het apparaat dat u wilt opstarten en drukt u op <Enter>.
De computer start vervolgens op vanaf het geselecteerde apparaat.
De opstartvolgorde wijzigen naar een USB-apparaat
1. Sluit het USB-apparaat op een USB-poort aan.
2. Start de computer (opnieuw) op.
3. Wanneer in de onderhoek van het scherm F2 = Setup, F12 = Boot Menuverschijnt,druktuopF12.
4. Het opstartmenu verschijnt. Dit menu bevat alle beschikbare opstartbronnen.
5. Gebruik de pijltoetsen om het juiste apparaat te selecteren (alleen voor de huidige opstartprocedure).
De BIOS-instellingen wijzigen
Met systeeminstellingen kunt u door de gebruiker te selecteren opties, zoals datum en tijd of het wachtwoord van het systeem, configureren in de BIOS. Zie
het gedeelte De systeeminstellingen raadplegen met het systeemsetupprogramma voor meer informatie.
De BIOS-instellingen weergeven
1. Klik op de knop Start en selecteer Alle programma's.
OPMERKING: Als u te lang wacht en het Windows-logo wordt weergegeven, moet u blijven wachten tot het bureaublad van Windows wordt
weergegeven. Daarna sluit u de computer af en probeert u het opnieuw.
OPMERKING: Als u te lang wacht en het logo van het besturingssysteem wordt weergegeven, moet u blijven wachten tot het bureaublad van Windows
wordt weergegeven. Daarna sluit u de computer af en probeert u het opnieuw.
OPMERKING: Om op te starten vanaf een USB-apparaat, moet het apparaat opstartbaar zijn. Als u wilt weten of een apparaat opstartbaar is,
raadpleegt u de documentatie bij het apparaat.
2. Klik op Accessoires® Systeemwerkset® Systeeminfo.
3. Zoek naar BIOS-versie/datum in Systeemoverzicht.
Het item BIOS-versie/datum geeft de versie en datum van de BIOS weer.
Terug naar inhoudsopgave
Terug naar inhoudsopgave
Problemen oplossen
OnderhoudshandleidingDell™Adamo
Tips voor het oplossen van problemen
Foutberichten
Als het foutbericht niet wordt vermeld, raadpleegt u de documentatie bij het besturingssysteem of het programma dat werd uitgevoerd toen het bericht
verscheen.
Auxiliary device failure (fout in hulpapparaat) De touchpad of externe muis is mogelijk defect. Controleer bij een externe muis de kabelaansluiting. Als
het probleem aanhoudt, neemt u contact op met Dell (zie online contact opnemen).
Cache disabled due to failure (cache uitgeschakeld wegens fout) Er is een fout opgetreden in de primaire cache van de microprocessor. Neem contact op
met Dell (zie online contact opnemen).
Data error (gegevensfout) De gegevens kunnen niet door de harde schijf worden gelezen. Neem contact op met Dell (zie online contact opnemen).
Een reductie van het beschikbaar geheugen Een of meer geheugenmodules zijn defect of zitten niet goed vast. Voer Dell Diagnostics uit (zie het gedeelte
Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)). Als het probleem blijft bestaan, moet u contact met Dell opnemen (zie online contact opnemen).
Disk C: failed initialization (initialisatie schijf C: mislukt) Devasteschijfkonnietwordengeïnitialiseerd.Voerdevaste-schijftests in Dell Diagnostics
(Dell-diagnostiek) uit (zie Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)).
Extended memory size has changed (hoeveelheid uitgebreid geheugen is gewijzigd) De hoeveelheid geheugen die in het NVRAM is vastgelegd, komt
nietovereenmetdehoeveelheidgeheugendieindecomputerisgeïnstalleerd.Startdecomputeropnieuwop.Alsdefoutopnieuwoptreedt,neemtucontact
op met Dell (zie online contact opnemen).
The file being copied is too large for the destination drive (het bestand dat wordt gekopieerd, is te groot voor het doelstation) Het bestand dat u wilt
kopiëren,istegrootomopdeschijftepassenofdeschijfisvol.Probeerhetbestandnaareenandereschijftekopiërenofgebruikeenschijfmeteengrotere
capaciteit.
A filename cannot contain any of the following characters: \ / : * ? " < > | (De volgende tekens mogen niet voorkomen in een bestandsnaam: \ / : * ? "
< > |) Gebruik deze tekens niet in bestandsnamen.
Gate A20 failure (fout bij poort A20) Mogelijk zit er een geheugenmodule los. Voer Dell Diagnostics uit (zie het gedeelte Dell Diagnostics (Dell-
diagnostiek)). Als het probleem blijft bestaan, moet u contact met Dell opnemen (zie online contact opnemen).
General failure (algemene fout) Het besturingssysteem kan de opdracht niet uitvoeren. Dit bericht wordt gewoonlijk gevolgd door specifieke informatie,
zoals Printer out of paper (Papier is op). Voer de juiste actie uit.
Hard-disk drive configuration error (configuratiefout vaste-schijfstation) De computer herkent het stationstype niet. Voer de vaste-schijftests in Dell
Diagnostics (Dell-diagnostiek) uit (zie Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)).
Hard-diskdrivecontrollerfailure0(foutincontrollervaste-schijfstation0) De vaste schijf reageert niet meer op opdrachten van de computer. Voer de
vaste-schijftests in Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) uit (zie Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)).
Hard-disk drive failure De vaste schijf reageert niet meer op opdrachten van de computer. Voer de vaste-schijftests in Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)
uit (zie Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)).
Hard-disk drive failure (storing in vaste-schijfstation) Mogelijk is de vaste schijf defect. Voer de vaste-schijftests in Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) uit
(zie Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)).
Insert bootable media (Plaats een opstartbaar medium) Het besturingssysteem probeert op te starten vanaf een niet-opstartbaar medium. Insert
bootable media (plaats een opstartbaar medium)
Invalid configuration information - please run System Setup Program (ongeldige configuratiegegevens - voer System Setup-programma uit) De
systeemconfiguratiegegevens komen niet overeen met de hardwareconfiguratie. De grootste kans dat dit bericht wordt weergegeven, is na het plaatsen van
een geheugenmodule. Corrigeer de van toepassing zijnde opties in het System Setup-programma.
Keyboard clock line failure (fout in kloklijn toetsenbord) Controleer bij een extern toetsenbord de kabelaansluiting. Voer de toetsenbordcontrollertest in
Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) uit (zie Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)).
Keyboard controller failure (fout in toetsenbordcontroller) Controleer bij een extern toetsenbord de kabelaansluiting. Start de computer opnieuw op en
raak tijdens het opstarten het toetsenbord en de muis niet aan. Voer de toetsenbordcontroller-test in Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) uit (zie Dell
Diagnostics (Dell-diagnostiek)).
Keyboard data line failure (fout in datalijn toetsenbord) Controleer bij een extern toetsenbord de kabelaansluiting. Voer de toetsenbordcontroller-test in
Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) uit (zie Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)).
Keyboard stuck key failure (toetsenbordtoets zit vast) Controleer bij een extern toetsenbord of -blok de kabelaansluiting. Start de computer opnieuw op
en raak tijdens het opstarten het toetsenbord en de muis niet aan. Voer de test voor vastzittende toetsen uit in Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) uit (zie Dell
Diagnostics (Dell-diagnostiek)).
Memory allocation error (geheugentoewijzingsfout) Er is een conflict tussen de software die u wilt uitvoeren en het besturingssysteem of een ander
programma of hulpprogramma. Schakel de computer uit, wacht 30 seconden en start hem opnieuw op. Probeer het programma opnieuw uit te voeren. Als het
foutbericht nog steeds wordt weergegeven, moet u de documentatie bij de software raadplegen.
No boot device available (Geen opstartbron beschikbaar) De computer kan de vaste schijf niet vinden. Als de harde schijf uw opstartapparaat is, zorg er
dan voor dat hij gepartitioneerd is als opstartapparaat.
No boot sector on hard-disk drive (geen opstartsector op vaste schijf) Mogelijk is het besturingssysteem beschadigd. Neem contact op met Dell (zie
online contact opnemen).
No timer tick interrupt (Geen timertikonderbreking) Mogelijk werkt een chip op de systeemkaart niet goed. Voer de System Set-tests in Dell Diagnostics
(Dell-diagnostiek) uit (zie Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)).
Not enough memory or resources. Exit some programs and try again (onvoldoende geheugen of bronnen; sluit een aantal programma's af en probeer
het opnieuw) Er zijn te veel programma's geopend. Sluit alle vensters en open het programma dat u wilt gebruiken.
Operating system not found (Besturingssysteem niet gevonden) Als het probleem aanhoudt, neemt u contact op met Dell (zie online contact opnemen).
Optional ROM bad checksum (onjuiste controlesom optionele ROM) Er zit een fout in de optionele ROM. Neem contact op met Dell (zie online contact
opnemen).
A required .DLL file was not found (Een vereist DLL-bestand is niet gevonden) Er ontbreekt een essentieel bestand voor het programma dat u probeert
te openen. Probeer het programma te repareren. Als dit het probleem niet oplost, verwijder dan het programma en installeer het opnieuw.
1. Klik in Windows Vista op de knop Start ® Configuratiescherm® Programma's® Programma's en onderdelen.
2. Selecteer het programma dat u wilt verwijderen.
3. Klik op Verwijderen.
4. Raadpleeg de documentatie bij het programma voor installatie-instructies.
Sector not found (sector niet gevonden) Het besturingssysteem kan geen sector op de vaste schijf vinden. Mogelijk is er een defecte sector of
beschadigde FAT op de vaste schijf. Voer het Windows-hulpprogramma voor foutcontrole uit om de bestandsstructuur op de vaste schijf te controleren. Zie
Help en ondersteuning van Windows voor instructies (klik op Start® Help en ondersteuning). Als een groot aantal sectoren defect zijn, maakt u (indien
mogelijk) een back-up van de gegevens en formatteert u de vaste schijf opnieuw.
Seek error (zoekfout) Het besturingssysteem kan een bepaald spoor op de vaste schijf niet vinden.
Shutdown failure (fout bij afsluiten) Mogelijk werkt een chip op de systeemkaart niet goed. Voer de System Set-tests in Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)
uit (zie Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)).
Time-of-day clock lost power (dagtijdklok heeft geen voeding meer) Er zijn systeemconfiguratie-instellingen beschadigd. Sluit de computer aan op een
stopcontact om de batterij op te laden. Als het probleem aanhoudt, moet u proberen de gegevens de herstellen door het System Setup-programma te
openen. Sluit het programma daarna direct af. Als het bericht opnieuw wordt weergegeven, neemt u contact op met Dell (zie online contact opnemen).
Tijd-van-de-dag-klok is stilgevallen (dagtijdklok is gestopt) Mogelijk moet de reservebatterij worden opgeladen, die de systeemconfiguratie-instellingen
ondersteunt. Sluit de computer aan op een stopcontact om de batterij op te laden. Als het probleem aanhoudt, neemt u contact op met Dell (zie online contact
opnemen).
Time-of-day not set please run the system setup program (dagtijd is niet ingesteld; voer het System Setup-programma uit) De in het System Setup-
programma ingestelde tijd of datum komt niet overeen met die van de systeemklok. Corrigeer de instellingen voor de opties Datum en Tijd.
Timer chip counter 2 failed (fout bij teller 2 timerchip) Mogelijk werkt een chip op de systeemkaart niet goed. Voer de System Set-tests in Dell
Diagnostics (Dell-diagnostiek) uit (zie Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)).
Unexpected interrupt in protected mode (onverwachte onderbreking in veilige modus) Mogelijk werkt de toetsenbordcontroller niet goed of zit er een
geheugenmodule los. Voer de systeemgeheugentests en de toetsenbordcontrollertest uit in Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) (zie Dell Diagnostics (Dell-
diagnostiek)).
x:\ is niet toegankelijk. The device is not ready. (Stationsletter x:\ is niet toegankelijk. Het apparaat is niet gereed.) Plaats een schijf in het station en
probeer het opnieuw.
Warning: Battery is critically low (Waarschuwing: batterij is bijna leeg) De batterij is bijna leeg. Sluit de computer op een stopcontact aan, activeer de
sluimerstand of schakel de computer uit.
Systeemberichten
Waarschuwing! Previous attempts at booting this system have failed at checkpoint [nnnn]. For help in resolving this problem, please note this
checkpoint and contact Dell Technical Support (Waarschuwing! Eerdere pogingen om deze computer op te starten zijn mislukt bij controlepunt [nnnn].
Noteer dit controlepunt en neem contact op met de technische ondersteuning van Dell om dit probleem op te lossen) De computer is er drie keer
achtereen niet in geslaagd om de opstartprocedure uit te voeren voor dezelfde fout (zie online contact opnemen voor hulp).
CMOS checksum error (Fout in CMOS-checksum) Mogelijke moederbordfout of de RTC-batterij is bijna leeg. Neem contact op met Dell (zie online contact
opnemen).
CPU fan failure (Defecte processorventilator) Storing in de ventilator van de processor. Neem contact op met Dell (zie online contact opnemen).
Hard-disk drive failure Mogelijke storing in de harde schijf tijdens POST van de harde schijf. Controleer de kabels, vervang de harde schijf of zie online
contact opnemen voor hulp.
Hard-disk drive failure (storing in vaste-schijfstation) Mogelijke storing in de harde schijf tijdens de opstarttest van de harde schijf (zie online contact
opnemen voor hulp).
Keyboard failure (Toetsenbord werkt niet) Het toetsenbord functioneert niet of de kabel van het toetsenbord zit los. Neem contact op met Dell (zie online
contact opnemen).
OPMERKING: Als een systeemmelding niet in de onderstaande tabel wordt vermeld, raadpleegt u de documentatie die bij het besturingssysteem werd
geleverd of bij het programma dat werd uitgevoerd toen het bericht verscheen.
No boot device available (Geen opstartbron beschikbaar) De harde schijf bevat geen opstartpartitie, de kabel van de harde schijf is los of er is geen
opstartapparaat.
l Als de harde schijf uw opstartapparaat is, zorg er dan voor dat het station gepartitioneerd is als opstartapparaat.
l Open het systeemsetupprogramma en controleer of de opstartvolgorde juist is.
No timer tick interrupt (Geen timertikonderbreking) Mogelijk is er sprake van een defect in een chip op de systeemkaart of een defect in de systeemkaart
zelf (zie online contact opnemen voor hulp).
USB over current error (USB gebruikt te veel stroom) Koppel het USB-apparaat los. Gebruik een externe stroombron voor het USB-apparaat.
NOTICE - Hard Drive SELF MONITORING SYSTEM has reported that a parameter has exceeded its normal operating range. Dell recommends that you
back up your data regularly. Als een parameter buiten het bereik ligt, kan dit duiden op een mogelijk probleem met de harde schijf. S.M.A.R.T-fout,
mogelijke hardeschijffout. Deze functie kan in de BIOS-instellingen worden in- en uitgeschakeld.
Problemen met hard- en software oplossen
Als een apparaat tijdens de installatie van het besturingssysteem niet wordt gedetecteerd of als het wel wordt gedetecteerd maar niet juist wordt
geconfigureerd, kunt u de Probleemoplosser voor hardware gebruiken om het compatibiliteitsprobleem op te lossen.
U start de Probleemoplosser voor hardware als volgt:
1. Klik op de knop Start van Windows Vista , en klik op Help en ondersteuning.
2. Typ probleemoplosser voor hardware in het zoekveld en druk op <Enter> om de zoekactie te starten.
3. Selecteer in de zoekresultaten de optie die het probleem het beste omschrijft en volg de overige stappen om het probleem op te lossen.
Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)
Wanneer gebruik te maken van Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)
Als er zich een probleem voordoet met uw computer, moet u eerst de controles uitvoeren die worden beschreven in Vastlopen en softwareproblemen (zie
Vastlopen en softwareproblemen) en moet u eerst Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) uitvoeren voordat u contact met Dell opneemt voor technische hulp.
Het verdient de aanbeveling om deze procedures af te drukken voordat u begint.
Start Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) vanaf de harde schijf of vanaf de schijf Drivers and Utilities.
Het Dell-diagnoseprogramma starten vanaf de vaste schijf
1. Controleer of de computer is aangesloten op een stopcontact dat naar behoren werkt.
2. Start de computer (opnieuw) op.
3. Drukop<F12>zodrahetDELL™-logo verschijnt. Selecteer Diagnostics (Diagnostiek) in het opstartmenu en druk op <Enter>.
4. Als een bericht wordt weergegeven dat er geen partitie met een diagnostisch hulpprogramma is gevonden, voert u Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)
uit vanaf de Drivers and Utilities media.
VOORZICHTIG: Voordat u aan een van de procedures in dit gedeelte begint, dient u de veiligheidsinstructies te volgen die met de computer zijn
meegeleverd.
OPMERKING: Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) werkt alleen op Dell-computers.
OPMERKING: De schijf Drivers and Utilities van Dell is optioneel en werd mogelijk niet met de computer meegeleverd.
OPMERKING: Zie online contact opnemen als uw computer geen beeld geeft.
OPMERKING: Als u te lang wacht en het logo van het besturingssysteem verschijnt, moet u blijven wachten tot het bureaublad van Microsoft®
Windows®wordt weergegeven. Daarna sluit u de computer af en probeert u het opnieuw.
5. Druk op een willekeurige toets om Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)testartenvanafdepartitiemetdiagnostischehulpprogramma'sopdehardeschijf.
Volg de instructies op het beeldscherm.
Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) starten vanaf de schijf Drivers and Utilities
1. Plaats de schijf Drivers and Utilities in het station.
2. Zet de computer uit en start deze opnieuw.
Druk zodra het DELL-logo wordt weergegeven, onmiddellijk op F12.
3. Wanneer de lijst met opstartapparaten verschijnt, markeert u het cd/dvd/cd-rw-station en drukt u op <Enter>.
4. Kies in het menu dat wordt weergegeven, de optie Boot from CD-ROM (Opstarten vanaf cd) en druk op <Enter>.
5. Type 1 om het cd-menu te starten, en druk op <Enter> om verder te gaan.
6. Selecteer Run the Dell 32-bit Diagnostics (32-bits Dell-diagnostiek uitvoeren) in de genummerde lijst. Als er meerdere versies worden weergegeven,
moet u de versie selecteren die op uw computer van toepassing is.
7. Wanneer het hoofdmenu van Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) wordt weergegeven, selecteert u de test die u wilt uitvoeren en volgt u de instructies
op uw scherm.
Tips voor het oplossen van problemen
Gebruik de volgende tips voor het oplossen van problemen met uw computer:
l Als een apparaat niet werkt, controleert u of dit apparaat correct is aangesloten.
l Als er een foutbericht op het scherm verschijnt, noteert u de exacte tekst. Met dit bericht kan het personeel sneller achterhalen wat het probleem is en
een oplossing vinden.
l Als er een foutmelding in een programma verschijnt, raadpleegt u de documentatie bij het programma.
Voedingsproblemen
Als het aan-uitlampje niet brandt De computer is uitgeschakeld of krijgt geen stroom.
l Steek het netsnoer weer in de hiervoor bestemde aansluiting aan de achterkant van de computer en het stopcontact.
l Gebruik geen stekkerdozen, verlengkabels en andere voedingsbeschermingsapparaten, maar steek het netsnoer rechtstreeks in een stopcontact om
te controleren of de computer goed inschakelt.
l Zorg dat alle gebruikte stekkerdozen op een stopcontact zijn aangesloten en zijn ingeschakeld.
l Controleer de stroomvoorziening van het stopcontact door er een ander apparaat, zoals een lamp, op aan te sluiten.
Als het aan/uitlampje wit knippert De computer is in de stand-bymodus. Druk op een toets op het toetsenbord, beweeg de muis of druk op de aan-
uitknop om de normale werking te hervatten.
Als het aan-uitlampje oranje knippert Decomputerkrijgtstroomeneenvandeonderdelenismogelijkdefectofverkeerdgeïnstalleerd.Neemcontactop
met Dell (zie online contact opnemen).
OPMERKING: Uw computer beschikt niet over een optisch station. U dient een extern optisch station aan te sluiten als u de schijf Drivers and Utilities
wilt gebruiken.
OPMERKING: Als u te lang wacht en het logo van het besturingssysteem verschijnt, wacht u totdat het bureaublad van Microsoft®Windows®
wordt weergegeven. Vervolgens sluit u de computer af en probeert u het opnieuw.
OPMERKING: Metdevolgendestappenwordtdeopstartvolgordevoorslechtséénkeergewijzigd.Devolgendekeerdatuweeropstart,zalde
computer dit doen volgens de programma's aangegeven in de instellingen van het systeem.
OPMERKING: De procedures in dit document zijn geschreven voor de standaardweergave van Windows, dus mogelijk zijn ze niet van toepassing als u
de klassieke weergave van Windows op uw Dell-computer hebt ingesteld.
VOORZICHTIG: Voordat u aan een van de procedures in deze sectie begint, dient u de veiligheidsinformatie te volgen die met de computer is
meegeleverd.
Als het aan-uitlampje oranje brandt Eriseenprobleemmetdestroomvoorziening.Eenvandeonderdelenismogelijkdefectofverkeerdgeïnstalleerd.
Neem contact op met Dell (zie online contact opnemen).
Hef interferentie op Interferentie kan worden veroorzaakt door:
l Stroomkabels en verlengsnoeren voor toetsenborden en muizen
l Te veel apparaten zijn op dezelfde stekkerdoos aangesloten
l Meerdere stekkerdozen aangesloten op hetzelfde stopcontact
Problemen met geheugen
Als er een bericht wordt weergegeven met de melding dat er onvoldoende geheugen is
l Bewaar en sluit alle geopende bestanden of programma's die u niet gebruikt om erachter te komen of het probleem daarmee is opgelost.
l Raadpleeg de documentatie bij de software voor de minimale geheugenvereisten.
l Voer Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) uit (zie Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)).
Als er andere problemen met het geheugen zijn
l Controleer of het gebruikte geheugentype door de computer wordt ondersteund. Raadpleeg voor meer informatie over het type geheugen dat door uw
computer wordt ondersteund de documentatie die met uw computer is meegeleverd.
l Voer Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) uit (zie Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)).
Vastlopen en softwareproblemen
De computer start niet op
Controleer of de stroomkabel goed is aangesloten op de computer en het stopcontact.
De computer reageert niet meer of er verschijnt een blauw scherm
Schakel de computer uit Als de computer niet reageert wanneer u op een toets op het toetsenbord drukt of de muis beweegt, houdt u de aan-uitknop
minstens 8-10 seconden ingedrukt (totdat de computer uitschakelt). Start de computer vervolgens opnieuw op.
Een programma reageert niet meer
Beëindighetprogramma
1. Druk tegelijkertijd op <Ctrl><Shift><Esc> om Taakbeheer te openen en klik op het tabblad Toepassingen.
2. Klik op het programma dat niet meer reageert en klik vervolgens op Taakbeëindigen.
Een programma blijft crashen
VOORZICHTIG: Voordat u aan een van de procedures in deze sectie begint, dient u de veiligheidsinformatie te volgen die met de computer is
meegeleverd.
VOORZICHTIG: Voordat u aan een van de procedures in deze sectie begint, dient u de veiligheidsinformatie te volgen die met de computer is
meegeleverd.
VOORZICHTIG: U loopt het risico gegevens te verliezen als u het besturingssysteem niet afsluit.
OPMERKING: Bij software worden normaliter installatie-instructies geleverd in de vorm van een installatiehandleiding of op een cd of dvd.
Raadpleeg de softwaredocumentatie Probeer het programma te repareren. Indien nodig maakt u de installatie van het programma ongedaan en
installeert u het opnieuw.
Een programma is voor een eerdere versie van het Microsoft®Windows®- besturingssysteem bedoeld
Voer de wizard Programmacompatibiliteit uit Met de wizard Programmacompatibiliteit wordt een programma zodanig geconfigureerd dat dit wordt
uitgevoerd in een omgeving die vergelijkbaar is met een andere omgeving dan die van het Windows Vista-besturingssysteem.
1. Klik op Start ® Configuratiescherm® Programma's® Een ouder programma met deze versie van Windows gebruiken.
2. Klik in het welkomstscherm op Volgende.
3. Volg de aanwijzingen op het scherm.
Andere softwareproblemen
Raadpleeg de softwaredocumentatie of neem contact op met de softwareleverancier voor informatie over het oplossen van problemen
l Controleerofhetprogrammacompatibelismethetbesturingssysteemdatopdecomputerisgeïnstalleerd.
l Controleer of de computer aan de minimale hardwarevereisten voor de software voldoet. Raadpleeg de softwaredocumentatie voor informatie.
l Controleerofhetprogrammaopjuistewijzeisgeïnstalleerdengeconfigureerd.
l Controleer of de stuurprogramma's voor het apparaat niet met het programma conflicteren.
l Indien nodig maakt u de installatie van het programma ongedaan en installeert u het opnieuw.
Maak direct een reservekopie van uw bestanden
l Gebruik een virusscanner om de vaste schijf te scannen.
l Sla alle geopende bestanden op, sluit de bestanden vervolgens en sluit uw computer af via het menu Start
Technische updateservice van Dell
De Technische updateservice van Dell biedt een proactieve e-mailkennisgeving van software- en hardware-updates voor uw computer. Deze service is gratis
en u kunt de inhoud, indeling en frequentie van de e-mailberichten aanpassen.
U kunt zich registreren voor de technische updateservice van Dell door naar support.dell.com/technicalupdate te gaan.
Terug naar inhoudsopgave
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22

Dell Adamo 13 de handleiding

Type
de handleiding