Dell Inspiron 518 Snelstartgids

Type
Snelstartgids
www.dell.com | support.dell.com
Dellâ„¢ Inspironâ„¢
Snelle referentiegids
Model: DCMF
Opmerkingen, kennisgevingen en
waarschuwingen
OPMERKING: Een OPMERKING duidt belangrijke informatie aan voor een beter
gebruik van de computer.
LET OP: Met LET OP wordt potentiële schade aan hardware of potentieel
gegevensverlies aangegeven en hier wordt verteld hoe het probleem kan worden
vermeden.
WAARSCHUWING: Een WAARSCHUWING duidt het risico van schade aan
eigendommen, lichamelijk letsel of overlijden aan.
____________________
De informatie in dit document kan zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
© 2008 Dell Inc. Alle rechten voorbehouden.
Verveelvoudiging van dit materiaal, op welke wijze dan ook, zonder de schriftelijke toestemming van
Dell Inc. is strikt verboden.
Merken die in deze tekst worden gebruikt: Dell, het DELL-logo, DellConnect, Inspiron en
YOURS IS HERE zijn merken van Dell Inc.; Intel, Celeron, Core en Pentium zijn gedeponeerde merken
van Intel Corporation; AMD, AMD Athlon en Phenom zijn merken van Advanced Micro Devices, Inc.;
HyperTransport is een in licentie gegeven merk van het HyperTransport Technology Consortium;
Microsoft, Windows, Windows Vista, en de startknop van Windows Vista zijn merken of gedeponeerde
merken van Microsoft Corporation in de V.S. en/of andere landen; Bluetooth is een merk van Bluetooth
SIG, Inc. en wordt onder licentie door Dell gebruikt; Blu-ray Disc is een merk van Blu-ray Disc
Association.
Overige merken en handelsnamen kunnen in dit document worden gebruikt om naar entiteiten te
verwijzen die het eigendomsrecht op de merken dan wel de namen van hun producten claimen.
Dell Inc. claimt op geen enkele wijze enig eigendomsrecht ten aanzien van andere merken of
handelsnamen dan haar eigen merken en handelsnamen.
Model: DCMF
Juni 2008 O/N H722D Rev. A01
Inhoud 3
Inhoud
1 Over uw Dellâ„¢ Inspironâ„¢ 518/519 . . . . . . 7
Vooraanzicht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Achteraanzicht
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Connectoren op het achterpaneel
. . . . . . . . . . 9
2 De computer instellen . . . . . . . . . . . . . . . 11
De computer in een kast installeren . . . . . . . . . . 11
Verbinding maken met internet
. . . . . . . . . . . . . 13
De internetverbinding instellen
. . . . . . . . . . . 13
Gegevens overbrengen naar een nieuwe
computer
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
3 Specificaties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
4 Probleemoplossen
. . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Hulpprogramma's voor probleemoplossing. . . . . . . 27
Pieptooncodes
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Systeemberichten
. . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Problemen met de hardware oplossen in het
besturingssysteem Windows Vista
®
. . . . . . . . 32
Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)
. . . . . . . . . 32
4 Inhoud
Problemen oplossen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Voedingsproblemen
. . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Geheugenproblemen
. . . . . . . . . . . . . . . . 38
Vastlopen en softwareproblemen
. . . . . . . . . 39
5 Het besturingssysteem opnieuw
installeren
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Stuurprogramma's . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Wat is een stuurprogramma?
. . . . . . . . . . . . 43
Stuurprogramma's controleren
. . . . . . . . . . . 44
Stuurprogramma's en hulpprogramma's opnieuw
installeren
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
de schijf Drivers and Utilities
. . . . . . . . . . . . 45
Het besturingssysteem herstellen
. . . . . . . . . . . . 47
Systeemherstel van Microsoft
Windows
gebruiken. . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Dell Factory Image Restore gebruiken
. . . . . . . 48
De cd/dvd met het besturingssysteem
gebruiken
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
6 Informatie zoeken . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
7 Weergeven van Help-informatie
. . . . . . 55
Hulp verkrijgen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Support en klantenservice
. . . . . . . . . . . . . 56
DellConnectâ„¢
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Onlineservices
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
AutoTech Service
. . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Geautomatiseerde bestelstatusservice
. . . . . . 58
Inhoud 5
Problemen met een bestelling. . . . . . . . . . . . . . 58
Productinformatie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Items retourneren voor reparatie of restitutie
. . . . . 58
Voordat u belt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Contact opnemen met Dell
. . . . . . . . . . . . . . . 61
A Bijlage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
FCC-kennisgeving (alleen V.S.) . . . . . . . . . . . . . 63
FCC Klasse B
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Productkennisgeving Macrovision
. . . . . . . . . . . 64
Index . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
6 Inhoud
Over uw Dellâ„¢ Inspironâ„¢ 518/519 7
Over uw Dellâ„¢ Inspironâ„¢ 518/519
OPMERKING: Zie "Specificaties" op pagina 17 voor meer informatie over de
poorten en connectoren op uw computer.
Vooraanzicht
1 USB 2.0-connectoren (2) 2 optisch station
3 paneel voor optisch station 4 uitwerpknop optische schijf
5 USB 2.0-connectoren (2) 6 hoofdtelefoonconnector
7 microfoonconnector 8 aan/uit-knop
9 activiteitslampje station 10 deurgreep voorpaneel
11 FlexBay-station 12 optioneel optisch schijfcompartiment
13 Servicelabel (bevindt zich boven op
het chassis, richting voorzijde)
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
13
4
8 Over uw Dellâ„¢ Inspironâ„¢ 518/519
Achteraanzicht
1 voedingsaansluiting 2 voltagekeuzeschakelaar
3 voedingslampje 4 connectoren op het achterpaneel
5 sleuven uitbreidingskaarten (4) 6 beugels voor hangslot
7 opening voor beveiligingskabel
1
2
3
4
5
7
6
Over uw Dellâ„¢ Inspironâ„¢ 518/519 9
Connectoren op het achterpaneel
1 IEEE 1394-connector 2 verbindingintegriteitsslampje
3 connector voor netwerkadapter 4 activiteitenlampje netwerk
5 connector voor middelste
luidspreker/subwoofer
6 lijningang
7 line-out connector L/R voor 8 microfoon
9 surroundconnector L/R zijkant 10 surroundconnector L/R achter
11 USB 2.0-connectoren (4) 12 VGA-videoconnector
23
9
8
4
5
6
7
11
12
10
1
10 Over uw Dellâ„¢ Inspironâ„¢ 518/519
De computer instellen 11
De computer instellen
De computer in een kast installeren
Als u uw computer in een kast plaatst, kan de computer oververhit raken
waardoor de prestaties achteruitgaan. Dit komt door onvoldoende ventilatie.
Volg onderstaande richtlijnen als u de computer in een kast plaatst:
LET OP: De bedrijfstemperatuur die in deze handleiding is opgegeven, geeft de
maximale omgevingstemperatuur aan. Houd rekening met de
omgevingstemperatuur als u de computer binnen een kast opstelt. Als de
omgevingstemperatuur bijvoorbeeld 25°C is, zal er afhankelijk van uw
computerspecificatie slechts een marge van 5° tot 10°C zijn voordat de maximale
bedrijfstemperatuur voor uw computer wordt bereikt. Raadpleeg "Specificaties" op
pagina 17 voor meer informatie over de specificaties van uw computer.
• Laat een ruimte vrij van minimaal 10,2 cm (4 inch) aan alle zijden van de
computer waar luchtgaten zitten, zodat er genoeg luchtstroom is voor een
goede ventilatie.
• Als de behuizing deuren heeft, moeten ze van een type zijn dat een
minimaal 30 procent van de luchtstroom door de behuizing doorlaat
(voor- en achterzijde).
LET OP: Plaats de computer niet in een kast zonder luchtstroom. Bij onvoldoende
luchtstroom gaan de computerprestaties achteruit en kan de computer oververhit
raken.
12 De computer instellen
• Als de computer in een hoek wordt geplaatst of onder een bureau, moet u
ervoor zorgen dat er minstens 5,1 cm tussen de achterkant van de
computer en de muur vrij is om te zorgen dat er genoeg lucht kan worden
aangezogen voor ventilatie.
De computer instellen 13
Verbinding maken met internet
OPMERKING: Het aanbod van internetproviders verschilt per land
Als u verbinding wilt maken met internet, hebt u een modem of
netwerkverbinding nodig en een internetprovider (ISP), zoals AOL of MSN.
Uw internetprovider biedt een of meer van de volgende opties voor
internetverbindingen.
• ADSL-verbindingen die internettoegang met hoge snelheid via een
bestaande telefoonlijn bieden. Met een ADSL-verbinding kunt u bellen en
internetten tegelijk.
• Kabelmodemverbindingen die snelle internettoegang bieden via uw
plaatselijke kabeltelevisieverbinding.
• Satellietmodemverbindingen die snelle internettoegang bieden via een
satelliettelevisiesysteem.
• Inbelverbindingen die internettoegang via een telefoonlijn bieden.
Inbelverbindingen zijn aanzienlijk trager dan ADSL- en
kabelverbindingen.
• Draadloze LAN-verbindingen die internettoegang bieden op basis van
draadloze Bluetooth
®
-technologie.
Als u een inbelverbinding gebruikt, moet u voor het instellen van de
internetverbinding een telefoonlijn aansluiten op de modemconnector op de
computer en op de telefoonaansluiting. Als u een ADSL- of kabel-
/satellietmodem gebruikt, moet u contact opnemen met uw internetprovider
of mobiele provider voor installatieinstructies.
De internetverbinding instellen
U stelt als volgt een internetverbinding in met een bijgeleverde snelkoppeling
van de internetprovidert:
1
Sla eventuele geopende bestanden op en sluit deze en sluit eventuele
geopende programma's af.
2
Dubbelklik op het pictogram van de internetprovider
op het bureaublad
van Microsoft
®
Windows
®.
3
Volg de instructies op het scherm om het instellen te voltooien.
Als er geen pictogram van een internetprovider op het bureaublad wordt
weergegeven of als u een internetverbinding via een andere internetprovider
wilt instellen, moet u de stappen in het volgende gedeelte uitvoeren die
overeenkomen met het besturingssysteem dat op uw computer draait.
14 De computer instellen
OPMERKING: Raadpleeg de Dell Technology Guide als u problemen hebt bij
verbinding maken met het internet. Als u nu geen verbinding kunt maken, maar dit
eerder wel is gelukt, functioneert het netwerk mogelijk niet. Neem contact op met
uw internetprovider of probeer het later nog eens.
OPMERKING: Zorg ervoor dat u de informatie van uw internetprovider bij de hand
hebt. Als u geen internetprovider hebt, kan de wizard Verbinding maken met het
Internet u helpen om een internetprovider te vinden.
1
Sla eventuele geopende bestanden op en sluit deze en sluit eventuele
geopende programma's af.
2
Klik op de knop Start van Windows Vista â„¢ en klik op
Configuratiescherm
.
3
Klik onder
Netwerk en internet op Verbinding met internet maken
.
Het venster
Verbinding met internet maken
verschijnt.
4
Klik afhankelijk van de manier waarop u een internetverbinding wilt
maken op
Breedband
of
Inbelverbinding
:
• Selecteer
Breedband
als u een ADSL-, satellietmodem-, kabel- of
draadloze Bluetooth-verbinding wilt maken.
• Selecteer
Inbelverbinding
als u een inbel- of ISDN-modem wilt
gebruiken.
OPMERKING: Als u niet weet welk type verbinding u moet selecteren, klikt u
op Help mij bij het selecteren of neemt u contact met uw internetprovider op.
5
Volg de instructies op het scherm en gebruik de installatie-informatie van
de internetprovider om de installatie te voltooien.
6
Sla eventuele geopende bestanden op en sluit deze en sluit eventuele
geopende programma's af.
7
Klik op de knop Start van Windows Vista en klik op
Configuratiescherm
.
8
Klik onder
Netwerk en internet op Verbinding met internet maken
.
Het venster
Verbinding met internet maken
verschijnt.
De computer instellen 15
9
Klik afhankelijk van de manier waarop u een internetverbinding wilt
maken op
Breedband
of
Inbelverbinding
:
• Selecteer
Breedband
als u een ADSL-, satellietmodem-, kabel- of
draadloze Bluetooth-verbinding wilt maken.
• Selecteer
Inbelverbinding
als u een inbel- of ISDN-modem wilt
gebruiken.
OPMERKING: Als u niet weet welk type verbinding u moet selecteren, klikt u
op Help mij bij het selecteren of neemt u contact met uw internetprovider op.
10
Volg de instructies op het scherm en gebruik de installatie-informatie van
de internetprovider om de installatie te voltooien.
Gegevens overbrengen naar een nieuwe
computer
Met de "wizards" van uw besturingssysteem kunt u bestanden en andere
gegevens overzetten van de ene computer naar de andere — bijvoorbeeld van
een oude naar een nieuwe computer. Informatie naar een nieuwe computer
overzetten met de Windows Vista
®-
wizard:
1
Klik op de knop Start van Windows Vista en klik daarna op
Bestanden
en instellingen overzetten
→
Windows Easy Transfer starten
.
2
Klik in het dialoogvenster
Gebruikersaccountbeheer
op
Doorgaan
.
3
Klik op
Een nieuwe transfer starten
of
Doorgaan met een reeds gestarte
transfer
.
Volg de instructies van de wizard Windows Easy Transfer op het scherm
.
16 De computer instellen
Specificaties 17
Specificaties
OPMERKING: Het aanbod kan per regio verschillen. Klik voor meer informatie over
de configuratie van uw computer op Start→ Help en ondersteuning en selecteer de
optie om informatie over uw computer weer te geven.
Processor Inspiron 518 Inspiron 519
Ty p e
•Intel
®
Coreâ„¢ 2 Quad-processor
• Intel Core 2 Duo-processor
• Intel Pentium
®
Dual-Core-processor
• Intel Celeron
®
-processor
• AMD Atholon™
64/ LE/ 64 X2/ X2 BE
• AMD Phenom™
X2/ X4/ X2 GE/ triple core
L2-cache Ten minste 512 KB pipeline-burst,
eight-way set associative,
writeback SRAM
• Maximaal 2 MB voor
AMD Athlon 64 X2
dual-core-processors
• Maximaal 512 KB voor
AMD Athlon
64-processors
• Maximaal 4 MB voor
AMD Phenom-processors
DRAM-busbreedte Niet van toepassing 64 bits per kanaal
Computergegevens Inspiron 518 Inspiron 519
Chipset Intel G33 en ICH9 AMD RS780 en SB700
RAID-ondersteuning RAID 1 (mirroring) Niet van toepassing
Gegevensbusbreedte 64-bits Niet van toepassing
DRAM-busbreedte 64-bits Niet van toepassing
Busbreedte
processoradres
32 bits 16-bits up/down
HyperTransport-verbinding
Flash-EPROM 8 MB 8 MB
18 Specificaties
Uitbreidingsbus Inspiron 518 Inspiron 519
Bustype PCI 2.3
PCI Express 1.0A
SATA 1.0 en 2.0
USB 2.0
PCI 2.3
PCI Express 2.0
SATA 1.0 en 2.0
USB 2.0
Bussnelheid
PCI
133 MB/s 133 MB/s
PCI Express
x1-sleuf, bidirectionele
snelheid - 500 MB/s
x16-sleuf, bidirectionele
snelheid - 8 GB/s
x1-sleuf, bidirectionele
snelheid
—
1 GB/s
x16-sleuf, bidirectionele
snelheid - 16 GB/s
SATA
1,5 Gbps en 3,0 Gbps 1,5 Gbps en 3,0 Gbps
USB • Hoge snelheid
-
480 Mbps
• Volle snelheid
-
12 Mbps
• Lage snelheid
-
1,2 Mbps
• Hoge snelheid
-
480 Mbps
• Volle snelheid
-
12 Mbps
• Lage snelheid
-
1,2 Mbps
PCI
Connectoren
Connectorgrootte
Maximale
gegevensbreedte
connector
Een
124 pins
32 bits
Een
124 pins
32 bits
Specificaties 19
PCI Express
Connector
Connectorgrootte
Maximale
gegevensbreedte
connector
Twee x1
36 pins
1 PCI Express lane
Tw e e x1
36 pins
1 PCI Express lane
PCI Express
Connector
Connectorgrootte
Maximale
gegevensbreedte
connector
Een x16
164 pins
16 PCI Express lane
Een x16
164 pins
16 PCI Express lane
Geheugen Inspiron 518/519
Aansluiting voor geheugenmodule Vier voor de gebruiker toegankelijke
DIMM-aansluitingen
Capaciteit geheugenmodules 512 MB, 1 GB en 2 GB
Type geheugen 667 MHz, 800 MHz Non-ECC DDR2
SDRAM
Minimumgeheugen 512 MB
Maximumgeheugen 4 GB
Stations Inspiron 518/519
Extern toegankelijk Een 3,5-inch stationscompartiment
Twee 5,25-inch stationcompartimenten
Intern toegankelijk Twee 3,5-inch stationscompartimenten
Beschikbare apparaten Twee 3,5-inch SATA vaste schijven
Twee 5.25-inch SATA dvd-rom/dvd+/-rw
supermulti-station / Blu-ray Disc-station /
Blu-ray Disc rw-station
Een 3,5-inch USB-
mediakaartlezer/Bluetooth-mediakaartlezer
Uitbreidingsbus Inspiron 518 Inspiron 519
20 Specificaties
Connectoren Inspiron 518/519
Externe connectoren
Audio
ALC888 (7.1 kanaalsaudio)
Line-in-connector - Gebruik de blauwe line-
in-connector om een opname-
/afspeelapparaat aan te sluiten, zoals een
microfoon, bandrecorder, cd-speler of
videorecorder.
Gebruik op computers met een geluidskaart
de connector op de kaart.
L/R line-out-connector voor - Gebruik de
groene line-out-connector voor het
aansluiten van koptelefoons en voor het
aansluiten van de meeste speakers met
geïntegreerde versterkers.
Gebruik op computers met een geluidskaart
de connector op de kaart.
Microfoon-connector - Gebruik de roze
connector om een pc-microfoon aan te
sluiten voor spraak- of muziekinvoer in een
geluids- of telefonieprogramma.
Gebruik op computers met een geluidskaart
de microfoonconnector op de kaart.
Connector middelste speaker/subwoofer -
Gebruik de oranje connector om de
subwoofer aan te sluiten.
Connector L/R-speakers achter - Gebruik de
zwarte surroundconnector om speakers aan te
sluiten die meerdere kanalen aankunnen.
L/R-surroundconnector zijkant - Gebruik de
grijze connector om verbeterde surround-
audio te bieden voor computers met 7.1-
speakers.
Gebruik op computers met een geluidskaart
de connector op de kaart.
Specificaties 21
IEEE 1394
Een 6-pins seriële connector op het
achterpaneel
Gebruik de optionele IEEE 1394-connector
voor apparaten met hoge gegevenssnelheden,
zoals digitale videocamera's en externe
opslagapparaten.
Netwerk
10/100/1000 Mbps Ethernet LAN op het
moederbord.
RJ-45-poort - Sluit een uiteinde van een
netwerkkabel aan op een netwerkconnector of
op uw netwerk- of breedbandapparaat. Sluit
het andere uiteinde van de netwerkkabel aan
op de connector voor de netwerkadapter op
de computer. Een klikgeluid geeft aan dat de
netwerkkabel goed vastzit.
LET OP: Sluit geen telefoonkabel aan op
de netwerkconnector.
Gebruik voor computers met een extra
netwerkconnectorkaart de connectoren op de
kaart en op de achterkant van de computer
wanneer u meerdere netwerkverbindingen
instelt (zoals een apart intra- en extranet).
U wordt aangeraden om Category 5-
bedrading en -connectoren voor uw netwerk
te gebruiken. Als u toch gebruikmaakt van
Category 3-bedrading, moet u de
netwerksnelheid verhogen tot 10 Mbps om
een betrouwbare werking te garanderen.
Connectoren (vervolg) Inspiron 518/519
22 Specificaties
USB
Acht USB 2.0-connectoren
Voorpaneel (2)
Achterpaneel (4)
Bovenste USB-lade (2)
Gebruik de achterste USB-connectoren voor
apparaten die normaal gesproken altijd
aangesloten zijn, zoals printers en
toetsenborden.
OPMERKING: Gebruik de voorste USB-
connectoren voor apparaten die u af en toe
aansluit, zoals sleutels met flashgeheugen of
camera's, of voor opstartbare USB-apparaten.
Video
Geïntegreerde videokaart
15-gatsconnector - Sluit de VGA-kabel van de
monitor aan op de VGA-aansluiting op de
computer.
OPMERKING: Uw computer ondersteunt een
optionele PCI Express x16-videokaart. Als u een
videokaart hebt geïnstalleerd, moet u de
connector op de kaart gebruiken.
Moederbordconnectoren
Ventilator behuizing
Een 3-pins-connector
HDA-kop audio voorpaneel
Een 10-pins-connector
Voorpaneelbesturing
Een 10-pins-connector
Interne USB
Vier 10-pinsconnectoren
Geheugen
Vier 240-pins-connectoren
PCI 2.3
Een 124-pins-connector
PCI Express x1
Twee 36-pins-connectoren
PCI Express x16
Een 164-pins-connector
Voeding
Een 24-pins-connector
Voeding 12V
Een 4-pins-connector
Connectoren (vervolg) Inspiron 518/519
Specificaties 23
Processor • Inspiron 518
-
een 775-pins-connector
• Inspiron 519
-
een 940-pins-connector
Ventilator processor
Een 4-pins-connector
Seriële ATA
Vier 7-pins-connectoren
Schakelaars en lampjes Inspiron 518/519
Voorkant van de computer
Aan-uitknop
Drukknop
aan/uit-lampje
Blauw lampje - Een blauw lampje geeft
aan dat de computer zich in een
slaapstand bevindt. Een aanhoudend
blauw lichtje geeft aan dat de computer is
ingeschakeld.
Oranje lampje - Een knipperend oranje
lampje duidt op een probleem met het
moederbord. Een continu brandend
oranje lampje wanneer het systeem niet
opstart, geeft aan dat het moederbord de
initialisatie niet kan starten. Mogelijk is er
sprake van een probleem met het
moederbord of de stroomvoorziening (zie
"Voedingsproblemen" op pagina 36).
Activiteitslampje station
Blauw lampje - Een knipperend blauw
lampje geeft aan dat de computer
gegevens leest van of schrijft naar de
SATA vaste schijf of cd/dvd.
Connectoren (vervolg) Inspiron 518/519
24 Specificaties
Achterkant van de computer
Lampje voor de verbindingsintegriteit
(op de geïntegreerde netwerkadapter)
Groen lampje - geeft aan dat er een goede
verbinding is tussen een
10/100-Mbps-netwerk en de computer.
Oranje lampje - geeft aan dat er een
goede verbinding is tussen een
1000-Mbps-netwerk en de computer.
Uit (geen lampje) - geeft aan dat de
computer geen fysieke verbinding met
het netwerk detecteert.
Netwerkactiviteitslampje (op de
ingebouwde netwerkadapter)
Geel knipperend lampje - geeft aan dat er
activiteit is op het netwerk.
Uit (geen lampje) - geeft aan dat er geen
activiteit is op het netwerk.
Diagnostisch lampje voeding
Groen - geeft aan dat de voeding stroom
krijgt.
Uit - geeft aan dat de voeding geen
stroom krijgt of dat de voeding niet werkt.
Voeding Inspiron 518/519
Voeding (gelijkstroom):
Vermogen 300 W
Maximale warmteafgifte 162 W
OPMERKING: Hitteverspreiding wordt
berekend aan de hand van de
wattagewaarde voor de voeding.
Voltage (zie de veiligheidsinstructies die
bij uw computer zijn meegeleverd voor
belangrijke informatie over voltage-
instellingen)
115/230 VAC, 50/60 Hz, en 7A/ 4A
Knoopcelbatterij 3-V CR2032 lithium knoopcel
Schakelaars en lampjes (vervolg) Inspiron 518/519
Specificaties 25
Fysieke specificaties Inspiron 518/519
Hoogte 379 mm (14,9 inch)
Breedte 17,0 mm (6,7 inch)
Diepte 43,5 mm (17,1 inch)
Gewicht 13,1 kg (28,9 lb)
Omgevings- Inspiron 518/519
Temperatuurbereik:
Bij bedrijf
10° tot 35°C (50° to 95°F)
Opslag
-40° tot 65°C
Relatieve vochtigheid (maximum): 20% tot 80% (niet-condenserend)
Maximale trilling (met behulp van een
willekeurig vibrerend spectrum dat de
gebruikersomgeving simuleert):
Bij bedrijf
5 tot 350 Hz bij 0,0002 G2/Hz
Opslag
5 tot 500 Hz bij 0,001 tot 0,01 G2/Hz
Maximale schok (gemeten met vaste
schijf in de parkeerstand bij een halve
sinuspuls van 2 ms):
Bij bedrijf
40 G +/- 5% bij pulsduur van 2 msec
+/- 10% (equivalent aan 51 cm/sec)
Opslag
105 G +/- 5% bij pulsduur van 2 msec
+/- 10% (equivalent aan 127 cm/sec)
Hoogte (maximum):
Bij bedrijf
-15,2 tot 3048 m (-50 to 10.000 ft)
Opslag
-15,2 tot 10.668 m (-50 to 35.000 ft)
Contaminatieniveau in de lucht G2 of lager, zoals gedefinieerd in
ISA-S71.04-1985
26 Specificaties
Probleemoplossen 27
Probleemoplossen
WAARSCHUWING: Ter bescherming tegen elektrische schokken of verwonding
door bewegende ventilatorschoepen of andere onverwacht letsel, dient u de
computer altijd los te koppelen van het stopcontact voordat u de behuizing opent.
Hulpprogramma's voor probleemoplossing
Gebruik de volgende tips voor het oplossen van problemen met uw computer:
• Als u een onderdeel hebt toegevoegd of verwijderd voordat het probleem
begon, neemt u de installatieprocedures nogmaals door en controleert u of
het onderdeel correct is geïnstalleerd.
• Als een randapparaat niet werkt, controleert u of het apparaat correct is
aangesloten.
• Als er een foutbericht op het scherm verschijnt, noteert u de exacte tekst.
Met dit bericht kunnen supportmedewerkers achterhalen wat het
probleem is en een oplossing vinden.
• Als er een foutmelding in een programma verschijnt, raadpleegt u de
documentatie van het programma.
OPMERKING: De procedures in dit document zijn geschreven voor de standaard
Microsoft
®
Windows
®
-weergave en zijn daarom mogelijk niet van toepassing als u
uw Dellâ„¢-computer hebt ingesteld op de klassieke Windows-weergave.
Pieptooncodes
Uw computer kan tijdens het opstarten een reeks pieptonen later horen als
fouten of problemen niet op de monitor kunnen worden weergegeven. Deze
reeks pieptonen, ook wel een pieptooncode genaamd, identificeert een
probleem. Een mogelijke piepcode bestaat uit een herhaalde reeks van drie
korte pieptonen. Deze pieptooncode vertelt u dat de computer tegen een
mogelijk probleem met het moederbord is aangelopen.
Als uw computer tijdens het opstarten een pieptoon laat horen, gaat u als
volgt te werk:
1
Noteer de piepcode.
2
Voer Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) uit om een eventuele ernstigere
oorzaak vast te stellen (zie "Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)" op
pagina 32).
28 Probleemoplossen
Code
(herhaalde
korte
pieptonen)
Beschrijving Mogelijke oplossing
1 Fout in de BIOS-
checksum. Mogelijke
moederbordfout.
Neem contact op met Dell. Raadpleeg "Contact
opnemen met Dell" op pagina 61 voor meer
informatie.
2 Er zijn geen
geheugenmodules
gedetecteerd
1
Als u twee of meer geheugenmodules hebt
geïnstalleerd, dient u deze te verwijderen.
Plaats één module terug (zie de
Onderhoudshandleiding
op de Dell Support-
website op
support.dell.com
) en start de
computer dan opnieuw. Als de computer
normaal start, kunt u een volgende module
terugplaatsen. Ga door tot u een defecte
module hebt gevonden of tot u alle modules
zonder problemen opnieuw hebt geïnstalleerd.
2
Installeer goed geheugen van hetzelfde type in
uw computer, indien beschikbaar (zie de
Onderhoudshandleiding
op de Dell Support-
website op
support.dell.com
).
3
Neem contact op met Dell als het probleem
zich blijft voordoen.
3 Mogelijke
systeemkaartfout
Neem contact op met Dell. Raadpleeg "Contact
opnemen met Dell" op pagina 61 voor meer
informatie.
4 RAM-lees-
/schrijffout
1
Ga na of er sprake is van speciale vereisten voor
de plaatsing van
geheugenmodules/geheugenconnectoren (zie
de
Onderhoudshandleiding
op de Dell Support-
website op
support.dell.com
).
2
Controleer of de geheugenmodules die u
installeert, compatibel zijn met uw computer
(zie de
Onderhoudshandleiding
op de Dell
Support-website op
support.dell.com
).
3
Neem contact op met Dell als het probleem
zich blijft voordoen
(zie "Contact opnemen
met Dell
" op pagina 61
)
.
Probleemoplossen 29
Systeemberichten
OPMERKING: Als het door u ontvangen bericht niet in de tabel wordt vermeld,
raadpleegt u de documentatie bij het besturingssysteem of het programma dat werd
uitgevoerd toen het bericht verscheen.
OPMERKING: Voor informatie over het verwijderen en installeren van onderdelen
dient u de Onderhoudshandleiding te raadplegen op support.dell.com.
5 Fout met
realtimeklok.
Mogelijke storing van
de batterij of het
moederbord.
1
Vervang de batterij (zie de
Onderhoudshandleiding
op de Dell Support-
website op
support.dell.com
).
2
Neem contact op met Dell als het probleem
zich blijft voordoen
(zie "Contact opnemen
met Dell
" op pagina 61
)
.
6 Fout tijdens Video-
BIOS-test
Neem contact op met Dell. Raadpleeg "Contact
opnemen met Dell" op pagina 61 voor meer
informatie.
7 Fout bij testen van
CPU-cache
Neem contact op met Dell. Raadpleeg "Contact
opnemen met Dell" op pagina 61 voor meer
informatie.
STORING IN DE AANSLUITING VOOR DE 1394-KABEL — De verbinding van de
IEEE 1394-kabel kan los zitten. Controleer of er een kabelverbinding los zit.
Code
(herhaalde
korte
pieptonen)
Beschrijving Mogelijke oplossing
30 Probleemoplossen
ALERT! PREVIOUS ATTEMPTS AT BOOTING THIS SYSTEM HAVE FAILED AT
CHECKPOINT [NNNN] (EERDERE POGINGEN OM DIT SYSTEEM OP TE STARTEN
ZIJN MISLUKT BIJ CONTROLEPUNT [NNNN]). FOR HELP IN RESOLVING THIS
PROBLEM, PLEASE NOTE THIS CHECKPOINT AND CONTACT DELL TECHNICAL
S
UPPORT (WAARSCHUWING! EERDERE POGINGEN OM DEZE COMPUTER OP TE
STARTEN ZIJN MISLUKT BIJ CONTROLEPUNT [NNNN]. NOTEER DIT
CONTROLEPUNT EN NEEM CONTACT OP MET DE SUPPORTAFDELING VAN DELL OM
DIT PROBLEEM OP TE LOSSEN)—De computer is er drie keer achtereen niet in
geslaagd om de opstartprocedure uit te voeren vanwege dezelfde fout (zie "Contact
opnemen met Dell" op pagina 61 voor hulp).
CMOS CHECKSUM ERROR (FOUT IN CMOS-CHECKSUM)— Mogelijke
moederbordfout of de RTC-batterij is bijna leeg. Vervang de batterij. Zie de
Onderhoudshandleiding op de Dell Support-website op support.dell.com of zie
"Contact opnemen met Dell" op pagina 61 voor hulp.
CPU FAN FAILURE (DEFECTE PROCESSORVENTILATOR)—CPU fan failure
(defecte processorventilator) Vervang de ventilator van de CPU.
DISKETTE READ FAILURE (LEESFOUT DISKETTE)— De diskette is defect of er zit
een kabel los. Vervang de diskette of controleer of er een kabel los zit.
FRONT IO CABLE CONNECTION FAILURE (STORING IN DE VOORSTE I/O-
VERBINDING)—De voorste kabel van het I/O-paneel kan los zitten.
FRONT USB CABLE CONNECTION FAILURE (STORING IN DE USB-
KABELVERBINDING AAN DE VOORZIJDE)— De USB-kabel die de USB-poorten op
het I/O-paneel aan de voorzijde verbindt is mogelijk los.
HARD- DISK DRIVE FAILURE (STORING IN HARDE-SCHIJFSTATION)—Mogelijke
storing van de vaste schijf tijdens the POST (power-on self-test) van de vaste schijf.
Controleer kabels / vervang de vaste schijven of zie "Contact opnemen met Dell"
op pagina 61 voor hulp.
Probleemoplossen 31
HARD-DISK DRIVE READ FAILURE (LEESFOUT IN HARDESCHIJFSTATION)—
Mogelijke storing in de vaste schijf tijdens de opstarttest (zie "Contact opnemen
met Dell" op pagina 61 voor hulp).
KEYBOARD FAILURE (TOETSENBORD WERKT NIET)—Het toetsenbord
functioneert niet of de kabel van het toetsenbord zit los.
NO BOOT DEVICE AVAILABLE (GEEN OPSTARTBRON BESCHIKBAAR)—Er is geen
opstartpartitie op de vaste schijf of er bevinden zich geen opstartbare media in het
optische station of de kabel van de vaste schijf/het optische station is los of er is
geen opstartbaar apparaat.
• Als het optische station uw opstartapparaat is, moet u ervoor zorgen dat zich een
opstartbare schijf in het station bevindt.
• Als de vaste schijf uw opstartbron is, controleert u of de kabels zijn aangesloten
en of de schijf juist is geïnstalleerd en als opstartbron is gepartitioneerd.
• Open het systeemsetupprogramma en controleer of de opstartvolgorde juist is.
NO TIMER TICK INTERRUPT (GEEN TIMERTIKONDERBREKING)— Een chip op
het moederbord is mogelijk defect of er is een storing in het moederbord.
LET OP - HET ZELFCONTROLEREND SYSTEEM VAN DE HARDE SCHIJF HEEFT
AANGEGEVEN DAT EEN VAN DE PARAMETERS HET NORMALE GEBRUIKSBEREIK
HEEFT OVERSCHREDEN. DELL RAADT U AAN OM REGELMATIG EEN RESERVEKOPIE
VAN UW GEGEVENS TE MAKEN. EEN PARAMETER DAT BUITEN HET BEREIK LIGT,
KAN WEL OF NIET DUIDEN OP EEN PROBLEEM MET DE VASTE SCHIJF —
(S.M.A.R.T.)-fout (self monitoring, analysis, and reporting technology ofwel
zelfbewakings-, analyse- en rapportagetechnologie) Mogelijke storing in de vaste
schijf. Deze functie kan worden in- of uitgeschakeld in de BIOS-setup.
STORING IN DE USB-KABELVERBINDING AAN DE BOVENZIJDE" TO "TOP USB
CABLE CONNECTION FAILURE (STORING IN DE USB-KABELVERBINDING AAN DE
BOVENZIJDE)—De USB-kabel die de USB-poorten op de bovenste USB-lade met
het moederbord verbindt is mogelijk los.
32 Probleemoplossen
Problemen met de hardware oplossen in het besturingssysteem
Windows Vista
®
Als een apparaat niet wordt gedetecteerd tijdens het installeren van het
besturingssysteem of als het wel wordt gedetecteerd maar niet juist wordt
geconfigureerd, kunt u de Probleemoplosser voor hardware gebruiken om de
incompatibiliteit op te lossen.
U start de Probleemoplosser voor hardware als volgt:
1
Klik op de knop Start van Windows Vista
, en klik op
Help en
ondersteuning
.
2
Ty p
hardware troubleshooter
(probleemoplosser voor hardware)
in het zoekveld en druk op <Enter> om de zoekactie te starten.
Selecteer in de zoekresultaten de optie die het probleem het beste omschrijft
en volg de overige stappen om het probleem op te lossen.
Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)
WAARSCHUWING: Voordat u een van de procedures in deze sectie uitvoert,
moet u de veiligheidsinstructies doornemen die bij uw computer zijn verzonden.
Wanneer gebruik te maken van Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)
Als er zich een probleem voordoet met uw computer, moet u eerst de controles
uitvoeren die worden beschreven in Vastlopen en softwareproblemen (zie
"Vastlopen en softwareproblemen" op pagina 39) en moet u eerst Dell
Diagnostics (Dell-diagnostiek) uitvoeren voordat u contact met Dell opneemt
voor technische hulp.
Het is raadzaam om deze procedures af te drukken voordat u begint.
LET OP: Dell Diagnostics werkt alleen op Dellâ„¢-computers.
USB OVER CURRENT ERROR (USB GEBRUIKT TE VEEL STROOM)—Koppel het
USB-apparaat los. Gebruik een externe stroombron voor het USB-apparaat.
WARNING: SYSTEM FAN FAILURE, PLEASE CONTACT DELL TECHNICAL SUPPORT
IMMEDIATELY (WAARSCHUWING: STORING IN DE VENTILATOR VAN HET
SYSTEEM, NEEM ONMIDDELLIJK CONTACT OP MET DELL)—Storing in de
systeemventilator. Vervang de systeemventilator.
Probleemoplossen 33
OPMERKING: De Drivers and Utilities Media is optioneel en is mogelijk niet met uw
computer meegeleverd.
Zie de sectie System Setup (systeemsetup) in de Onderhoudshandleiding om
de configuratie voor uw computer door te nemen en om ervoor te zorgen dat
het apparaat dat u wilt testen in het systeemsetupprogramma wordt
weergegeven en actief is.
Start Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) vanaf de harde schijf of vanaf de
Drivers and Utilities Media.
Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) starten vanaf de harde schijf
Het hulpprogramma Dell Diagnostiscs bevindt zich op een verborgen partitie
op de harde schijf.
OPMERKING: Zie
"Contact opnemen met Dell
" op pagina 61 als uw computer geen
beeld geeft.
1
Controleer of de computer is aangesloten op een stopcontact dat naar
behoren werkt.
2
Zet de computer aan of start deze opnieuw op.
3
Druk op F12 zodra het DELLâ„¢-logo verschijnt. Selecteer
Diagnostics
(Diagnostiek) in het opstartmenu en druk op <Enter>.
OPMERKING: Als u te lang wacht en het logo van het besturingssysteem
verschijnt, wacht u totdat het bureaublad van Microsoft
®
Windows
®
wordt
weergegeven. Vervolgens sluit u de computer af en probeert u het opnieuw.
OPMERKING: Als een bericht wordt weergegeven dat er geen partitie met
een diagnostisch hulpprogramma is gevonden, voert u Dell Diagnostics (Dell-
diagnostiek) uit vanaf de cd/dvd Drivers and Utilities.
4
Druk op een toets om Dell Diagnostics vanaf de verborgen partitie op de
vaste schijf te starten.
Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) starten vanaf de Drivers and Utilities Media
1
Plaats de schijf Drivers and Utilities" in het station.
2
Zet de computer uit en start deze opnieuw.
Wanneer het DELL-logo verschijnt, drukt u direct op <F12>.
OPMERKING: Als u te lang wacht en het logo van het besturingssysteem
verschijnt, wacht u totdat het bureaublad van Microsoft
®
Windows
®
wordt
weergegeven. Vervolgens sluit u de computer af en probeert u het opnieuw.
34 Probleemoplossen
OPMERKING: Met de volgende stappen wordt de opstartvolgorde slechts
eenmalig gewijzigd. De volgende keer dat u de computer opstart, gebeurt dit
op basis van de programma's die in het System Setup-programma zijn
opgeslagen.
3
Wanneer de lijst met opstartapparaten verschijnt, markeert u het
cd/dvd/cd-rw
-station en drukt u op <Enter>.
4
Kies in het menu dat wordt weergegeven, de optie
Boot from CD-ROM
(Opstarten vanaf cd) en druk op <Enter>.
5
Ty p
1
om het cd-menu te starten, en druk op <Enter> om verder te gaan.
6
Selecteer
Run the Dell 32-bit Diagnostics
(32-bits Dell-diagnostiek
uitvoeren) in de genummerde lijst. Als er meerdere versies worden
aangegeven, moet u de versie selecteren die op uw computer van
toepassing is.
7
Wanneer het
hoofdmenu
van Dell Diagnostics wordt weergegeven,
selecteert u de test die u wilt uitvoeren.
Hoofdmenu Dell Diagnostics
1
Nadat Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) is geladen en het
hoofdmenu
wordt weergegeven, klikt u op de knop voor de gewenste optie.
OPMERKING: Het wordt aanbevolen om Test System (Computer testen) te
selecteren om een volledige test van uw computer uit te voeren.
2
Nadat u in het hoofdmenu de optie
Test System
(Computer testen) hebt
geselecteerd, verschijnt het volgende menu:
OPMERKING: U wordt aangeraden om in het onderliggende menu Extended
Test (Uitgebreide test) te selecteren om een grondiger test uit te voeren van
de apparaten binnen de computer.
Optie Functie
Test Memory
(Geheugen testen)
Hiermee voert u een geheugentest uit
Test System
(Computer testen)
Hiermee voert u een diagnostische scan van de
computer uit
Exit (Afsluiten)
Hiermee sluit u Dell Diagnostics af
Probleemoplossen 35
3
Als er tijdens een test een probleem wordt gedetecteerd, wordt er een
bericht weergegeven met de foutcode en een beschrijving van het
probleem. Noteer de foutcode en een beschrijving van het probleem en
raadpleeg "Contact opnemen met Dell" op pagina 61.
OPMERKING: Het serviceplaatje voor de computer bevindt zich boven aan
elk testvenster. Als u contact opneemt met Dell, zullen de medewerkers van
de technische ondersteuning naar het serviceplaatje vragen.
4
Wanneer u een test uitvoert van de optie
Custom Test
(Aangepaste test)
of Symptom Tree
(Symptomenstructuur), kunt u voor meer informatie
over de test op een van de tabbladen klikken die in de volgende tabel
worden beschreven.
Optie Functie
Express Test
(Snelle test)
Hiermee voert u een snelle test van de apparaten
binnen de computer uit. Deze test neemt normaliter
10 tot 20 minuten in beslag.
Extended Test
(Uitgebreide test)
Hiermee voert u een grondige test van de hardware
binnen de computer uit. Deze test neemt normaliter
minimaal een uur in beslag.
Custom Test
(Aangepaste test)
Hiermee kunt u een specifiek apparaat testen of zelf
bepalen welke tests worden uitgevoerd.
Symptom Tree
(Symptoomstructuur)
Deze optie stelt u in staat om tests te selecteren op
basis van de probleemsymptomen. Met behulp van
deze optie geeft u lijst van de meest voorkomende
symptomen weer.
Tabblad Functie
Results (Resultaten)
Hier worden de resultaten van de test weergegeven,
samen met eventuele foutcondities die zijn
aangetroffen.
Errors (Fouten)
Geeft de aangetroffen foutcondities weer en een
beschrijving van het probleem.
Help
Geeft een beschrijving van de test en mogelijke
vereisten voor het uitvoeren van de test.
36 Probleemoplossen
5
Wanneer de tests zijn voltooid, sluit u het testscherm om terug te keren
naar het scherm met het
hoofdmenu
. Als u Dell Diagnostics wilt afsluiten
en de computer opnieuw wilt opstarten, sluit u het
hoofdmenu
.
6
Verwijder de schijf Dell
Drivers and Utilities
uit het cd-station(indien
aanwezig).
Problemen oplossen
Voedingsproblemen
WAARSCHUWING: Voordat u aan een van de procedures in dit gedeelte begint,
dient u de veiligheidsinstructies te volgen die met de computer zijn meegeleverd.
Configuration
(Configuratie)
Geeft de hardwareinstellingen voor het geselecteerde
apparaat weer.
Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) haalt
configuratiegegevens op voor alle apparaten uit
System Setup, het geheugen, verschillende interne
tests en geeft de informatie weer in de lijst met
apparaten in het linkervenster van het scherm.
Mogelijk worden in het apparaatoverzicht niet de
namen van alle onderdelen weergegeven die zijn
geïnstalleerd in of aangesloten op de computer.
Parameters
Hiermee kunt u de test aanpassen door de
testinstellingen te wijzigen.
ALS HET AAN-UITLAMPJE UIT IS — De computer is uitgeschakeld of krijgt geen
stroom.
• Steek het netsnoer opnieuw in de voedingsaansluiting aan de achterkant van de
computer en het stopcontact.
• Als de computer is aangesloten op een stekkerdoos, gaat u na of de stekkerdoos is
aangesloten op een stopcontact en of de stekkerdoos is ingeschakeld. Omzeil
voedingsbeschermingsapparaten, stekkerdozen en verlengkabels om te controleren
of de computer aangaat.
• Controleer de stroomvoorziening van het stopcontact door er een ander apparaat,
zoals een lamp, op aan te sluiten.
Tabblad Functie (vervolg)
Probleemoplossen 37
ALS HET STROOMLAMPJE BLAUW OF WIT IS EN DE COMPUTER NIET
REAGEERT —
• Controleer of het beeldscherm is aangesloten en is ingeschakeld.
• Zie "Pieptooncodes" op pagina 27 als het beeldscherm is aangesloten en is
ingeschakeld.
ALS HET AAN/ UIT- LAMPJE BLAUW OF WIT KNIPPERT — De computer is in de
stand-bymodus. Druk op een toets op het toetsenbord, beweeg de muis of druk op
de aan-uitknop om de normale werking te hervatten.
ALS HET AAN- UITLAMPJE ORANJE BRANDT — Probleem met de
stroomvoorziening of een storing in een intern apparaat.
• Ga na of de 12-volt stroomaansluiting (12V) stevig vast zit aan het moederbord
(z
ie de
Onderhoudshandleiding
op de Dell Support-website op
support.dell.com
).
• Ga na of de hoofdstroomkabel en de kabel van het voorpaneel stevig vast zitten
aan het moederbord (z
ie de
Onderhoudshandleiding
op de Dell Support-website
op
support.dell.com
).
ALS HET AAN- UITLAMPJE ORANJE KNIPPERT — De computer krijgt stroom en
een van de onderdelen is mogelijk defect of verkeerd geïnstalleerd.
• Verwijder de geheugenmodules en plaats deze opnieuw (z
ie de
Onderhoudshandleiding
op de Dell Support-website op
support.dell.com
).
• Verwijder eventuele kaarten en plaats deze opnieuw (z
ie de
Onderhoudshandleiding
op de Dell Support-website op
support.dell.com
).
• Verwijder de videokaart en plaats deze opnieuw (z
ie de
Onderhoudshandleiding
op
de Dell Support-website op
support.dell.com
).
HEF INTERFERENTIE OP — Interferentie kan worden veroorzaakt door:
• Stroom-, toetsenbord- en muisverlengkabels.
• Te veel apparaten aangesloten op een contactdoos.
• Meerdere contactdozen aangesloten op hetzelfde stopcontact.
38 Probleemoplossen
Geheugenproblemen
WAARSCHUWING: Voordat u aan een van de procedures in dit gedeelte begint,
dient u de veiligheidsinstructies te volgen die met de computer zijn meegeleverd.
ALS ER EEN BERICHT WORDT WEERGEGEVEN MET DE MELDING DAT ER
ONVOLDOENDE GEHEUGEN IS —
• Bewaar en sluit alle geopende bestanden of programma's die u niet gebruikt om
erachter te komen of het probleem daarmee is opgelost.
• Raadpleeg de documentatie bij de software voor de minimale geheugenvereisten.
Installeer zo nodig extra geheugen (
zie de
Onderhoudshandleiding
op de Dell
Support-website op
support.dell.com
).
• Verwijder de geheugenmodules en plaats deze opnieuw (
zie de
Onderhoudshandleiding
op de Dell Support-website op
support.dell.com
) om er
zeker van te zijn dat uw computer goed met het geheugen communiceert.
• Voer Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) uit (zie "Dell Diagnostics (Dell-
diagnostiek)" op pagina 32).
ALS ER ANDERE PROBLEMEN MET HET GEHEUGEN ZIJN —
• Verwijder de geheugenmodules en plaats deze opnieuw (
zie de
Onderhoudshandleiding
op de Dell Support-website op
support.dell.com
) om er
zeker van te zijn dat uw computer goed met het geheugen communiceert.
• Zorg ervoor dat u de richtlijnen voor het installeren van geheugen volgt (z
ie de
Onderhoudshandleiding
op de Dell Support-website op
support.dell.com
).
• Uw computer biedt ondersteuning voor DDR2-geheugens. Zie "Specificaties" op
pagina 17 voor meer informatie over het type geheugen dat door uw computer
wordt ondersteund.
• Voer Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) uit (zie "Dell Diagnostics (Dell-
diagnostiek)" op pagina 32).
Probleemoplossen 39
Vastlopen en softwareproblemen
WAARSCHUWING: Voordat u aan een van de procedures in dit gedeelte begint,
dient u de veiligheidsinstructies te volgen die met de computer zijn meegeleverd.
De computer start niet op
De computer reageert niet meer
LET OP: U loopt het risico gegevens te verliezen als u het besturingssysteem niet
afsluit.
Een programma reageert niet meer
Een programma blijft crashen
OPMERKING: Bij software worden normaliter installatie-instructies geleverd in de
vorm van een installatiehandleiding of op een diskette of cd.
Controleer of de stroomkabel goed is aangesloten op de computer en het
stopcontact.
SCHAKEL DE COMPUTER UIT — Als u niet in staat bent een reactie te krijgen door
op een toets op het toetsenbord te drukken of de muis te bewegen, dient u de
aan/uit-knop in te drukken en deze minstens 8-10 seconden ingedrukt te houden
tot de computer uit gaat. Start de computer vervolgens opnieuw.
BEËINDIG HET PROGRAMMA —
1
Druk gelijktijdig op <Ctrl><Shift><Esc>.
2
Klik op
Toepassingen
.
3
Klik op het programma dat niet meer reageert.
4
Klik op
Taak beëindigen
.
RAADPLEEG DE SOFTWAREDOCUMENTATIE — Indien nodig maakt u de installatie
van het programma ongedaan en installeer u het opnieuw.
40 Probleemoplossen
Een programma is ontwikkeld voor een eerdere versie van het besturingssysteem
Microsoft
®
Windows
®
Er wordt een blauw scherm weergegeven
VOER DE WIZARD PROGRAMMACOMPATIBILITEIT UIT —
Met de wizard Programmacompatibiliteit wordt een programma zodanig
geconfigureerd dat dit wordt uitgevoerd in een omgeving die vergelijkbaar is met
een andere omgeving dan die van het Windows Vista-besturingssysteem.
1
Klik op
Start
→
Configuratiescherm
→
Programma's
→
Een ouder programma
met deze versie van Windows gebruiken
.
2
Klik in het welkomstscherm op
Volgende
.
3
Volg de aanwijzingen op het scherm.
SCHAKEL DE COMPUTER UIT — Als u niet in staat bent een reactie te krijgen door
op een toets op het toetsenbord te drukken of de muis te bewegen, dient u de
aan/uit-knop in te drukken en deze minstens 8-10 seconden ingedrukt te houden
tot de computer uit gaat. Start de computer vervolgens opnieuw.
Probleemoplossen 41
Andere softwareproblemen
RAADPLEEG DE SOFTWAREDOCUMENTATIE OF NEEM CONTACT OP MET DE
SOFTWARELEVERANCIER VOOR INFORMATIE OVER HET OPLOSSEN VAN
PROBLEMEN —
• Controleer of het programma compatibel is met het besturingssysteem dat op de
computer is geïnstalleerd.
• Controleer of de computer aan de minimale hardwarevereisten voor de software
voldoet. Raadpleeg de softwaredocumentatie voor informatie.
• Controleer of het programma op juiste wijze is geïnstalleerd en geconfigureerd.
• Controleer of de stuurprogramma's voor het apparaat geen conflict met het
programma veroorzaken.
• Indien nodig maakt u de installatie van het programma ongedaan en installeer u
het opnieuw.
MAAK DIRECT EEN RESERVEKOPIE VAN UW BESTANDEN
GEBRUIK EEN VIRUSSCANNER OM DE VASTE SCHIJF, DISKETTES OF CD'S TE
SCANNEN
BEWAAR EN SLUIT ALLE GEOPENDE BESTANDEN OF PROGRAMMA' S EN SLUIT DE
COMPUTER AF VIA HET MENU START
42 Probleemoplossen
Het besturingssysteem opnieuw installeren 43
Het besturingssysteem opnieuw
installeren
Stuurprogramma's
Wat is een stuurprogramma?
Een stuurprogramma is een programma waarmee een apparaat, zoals een
printer, muis of toetsenbord, wordt bestuurd. Voor alle apparaten is een
stuurprogramma nodig.
Een stuurprogramma fungeert als omzetter voor het apparaat en de overige
programma's die het apparaat gebruiken. Elk apparaat beschikt over een eigen
reeks speciale opdrachten die alleen door het bijbehorende stuurprogramma
worden herkend.
Wanneer Dell de computer levert, zijn de benodigde stuurprogramma's al
geïnstalleerd; u hoeft verder niets te installeren of configureren.
LET OP: Op de Drivers and Utilities Media kunnen stuurprogramma's staan voor
besturingssystemen die niet op uw computer voorkomen. Zorg ervoor dat u de juiste
software voor uw besturingssysteem installeert.
Veel stuurprogramma's, bijvoorbeeld het stuurprogramma voor het
toetsenbord, zijn inbegrepen in het besturingssysteem
Microsoft
®
Windows
®
. In de volgende gevallen moet u mogelijk zelf
stuurprogramma's installeren:
• U voert een upgrade van het besturingssysteem uit
• U installeert het besturingssysteem opnieuw
• U sluit een nieuw apparaat aan of u installeert een nieuw apparaat
44 Het besturingssysteem opnieuw installeren
Stuurprogramma's controleren
Als u problemen met een apparaat ondervindt, controleer dan of het
stuurprogramma de bron van het probleem is en installeer zo nodig een
update van het stuurprogramma.
1
Klik op de knop Start van Windows Vista en klik dan met de
rechtermuisknop op
Computer
.
2
Klik op
Eigenschappen
→
Apparaatbeheer
.
OPMERKING: Het venster Gebruikersaccountbeheer wordt mogelijk
weergegeven. Als u een beheerder op de computer bent, klikt u op Doorgaan;
anders neemt u contact op met de beheerder om door te gaan.
Controleer of er een apparaat in de lijst voorkomt met een uitroepteken (een
gele cirkel met een [!]) op het pictogram voor het apparaat.
Als u een uitroepteken naast de naam van het apparaat ziet staan, moet u het
stuurprogramma mogelijk opnieuw installeren of een nieuw stuurprogramma
installeren (zie "Stuurprogramma's en hulpprogramma's opnieuw installeren"
op pagina 44).
Stuurprogramma's en hulpprogramma's opnieuw installeren
LET OP: U vindt goedgekeurde stuurprogramma's voor Dellâ„¢-computers op de
Dell Support-website op support.dell.com en op de Drivers and Utilities Media. Als
u stuurprogramma's installeert die afkomstig zijn van een andere bron, loopt u het
risico dat uw computer niet meer goed functioneert.
De functie Vorig stuurprogramma in Windows gebruiken
Als u problemen met uw computer ondervindt nadat u een stuurprogramma
hebt bijgewerkt of geïnstalleerd, dient u met de functie Vorig
stuurprogramma in Windows het stuurprogramma te vervangen door de
vorige geïnstalleerde versie van het stuurprogramma.
1
Klik op de knop Start
van Windows Vista en klik met de
rechtermuisknop op
Computer
.
2
Klik op
Eigenschappen
→
Apparaatbeheer
.
OPMERKING: Het venster Gebruikersaccountbeheer wordt mogelijk
weergegeven. Als u een beheerder op de computer bent, klik dan op
Doorgaan; neem anders contact op met de beheerder om naar
Apparaatbeheer te gaan.
Het besturingssysteem opnieuw installeren 45
3
Klik met de rechtermuisknop op het apparaat waarvoor een nieuw
stuurprogramma is geïnstalleerd en klik op
Eigenschappen
.
4
Klik op het tabblad
Stuurprogramma's
→
Stuurprogramma terugzetten
.
de schijf Drivers and Utilities
Als het probleem zich niet laat verhelpen met Vorig stuurprogramma of
Systeemherstel ("Het besturingssysteem herstellen" op pagina 47), dient u het
stuurprogramma opnieuw te installeren vanaf de
Drivers and Utilities
Media.
1
Ga naar het bureaublad van Windows en plaats de
Drivers and Utilities
Media in het cd-station.
Als dit de eerste keer is dat u de cd
Drivers and Utilities
gebruikt, gaat u
naar stap 2. Zo niet, gaat u naar stap 5.
2
Als het installatieprogramma van de
Drivers and Utilities
Media start, volgt
u de aanwijzingen op het scherm.
3
Wanneer het venster
De wizard InstallShield is voltooid
wordt
weergegeven, dient u de
Drivers and Utilities
Media te verwijderen. Klik op
Voltooien
om de computer opnieuw op te starten.
4
Plaats de
Drivers and Utilities
Media weer in het station wanneer het
Windows-bureaublad wordt weergegeven.
5
Klik in het welkomstscherm
Welcome Dell System Owner
(Welkom,
gebruiker van het Dell-systeem) op
Volgende
.
OPMERKING: De Drivers and Utilities Media geeft alleen stuurprogramma's
weer voor hardware die binnen uw computer is geïnstalleerd. Als u extra
hardware hebt geïnstalleerd, staan de stuurprogramma's voor de nieuwe
hardware mogelijk niet op de Drivers and Utilities Media. Als de bewuste
stuurprogramma's niet worden weergegeven, sluit u het programma van de
Drivers and Utilities Media af. Raadpleeg de documentatie die u bij de
apparatuur hebt gekregen voor informatie over stuurprogramma's.
Er wordt een bericht weergegeven waarin staat dat
Drivers and Utilities
hardware op uw computer heeft aangetroffen.
De stuurprogramma's waarvan uw computer gebruikmaakt, worden
automatisch weergegeven in het scherm
My Drivers—The Drivers and
Utilities media has identified these components in your system
(Mijn
stuurprogramma's - Drivers and Utilities Media heeft de volgende
onderdelen op uw systeem aangetroffen).
46 Het besturingssysteem opnieuw installeren
6
Klik op het stuurprogramma dat u opnieuw wilt installeren en volg de
instructies op het scherm.
Als een bepaald stuurprogramma niet voorkomt, is dat stuurprogramma niet
nodig voor uw besturingssysteem.
Stuurprogramma's handmatig installeren
Nadat u de stuurprogrammabestanden naar de harde schijf hebt uitgepakt
zoals in het vorige gedeelte beschreven:
1
Klik op de knop Start
van Windows Vista en klik met de
rechtermuisknop op
Computer
.
2
Klik op
Eigenschappen
→
Apparaatbeheer
.
OPMERKING: Het venster Gebruikersaccountbeheer wordt mogelijk
weergegeven. Als u een beheerder op de computer bent, klik dan op
Doorgaan; neem anders contact op met de beheerder om naar
Apparaatbeheer te gaan.
3
Dubbelklik op het type apparatuur waarvoor u het stuurprogramma wilt
installeren (bijvoorbeeld
geluid
of
video
).
4
Dubbelklik op de naam van het apparaat waarvoor u het stuurprogramma
wilt installeren.
5
Klik op het tabblad
Stuurprogramma
→
Stuurprogramma bijwerken
→
Op
mijn computer naar stuurprogramma's zoeken
.
6
Klik op
Bladeren
en blader naar de locatie waarnaar u de
stuurprogrammabestanden al hebt gekopieerd.
7
Als de naam van het juiste stuurprogramma wordt weergegeven, klikt u op
de naam van het stuurprogramma en vervolgens op
→
OK
→
Volgende
.
8
Klik op
Voltooien
en start de computer opnieuw op.
Het besturingssysteem opnieuw installeren 47
Het besturingssysteem herstellen
U kunt het besturingssysteem van uw computer op de volgende manieren
herstellen:
• Met Systeemherstel van Microsoft® Windows®XP kunt u de computer
terugzetten in een eerdere status zonder dat gegevensbestanden verloren
gaan. Gebruik Systeemherstel als eerste oplossing voor het herstellen van
het besturingssysteem met behoud van de gegevensbestanden.
• Met Dell PC Restore van Symantec kunt u de vaste schijf terugzetten in
de toestand waarin deze verkeerde op het moment dat u de computer
kocht. Beide toepassingen verwijderen alle gegevens en programma's die u
na ontvangst van de computer op de vaste schijf hebt geplaatst,
permanent. Gebruik Dell Factory Image Restore alleen als Systeemherstel
het probleem met het besturingssysteem niet heeft opgelost.
• Als u een schijf
Operating System
(besturingssysteem) bij de computer
hebt ontvangen, kunt u deze gebruiken om het besturingssysteem te
herstellen. Als u de schijf
Operating System
gebruikt, worden echter alle
gegevens op de vaste schijf gewist. Gebruik de cd
alleen
als u het probleem
niet kunt oplossen met Systeemherstel.
Systeemherstel van Microsoft
Windows
gebruiken
De besturingssystemen van Windows bieden een optie Systeemherstel,
waarmee u uw computer terug kunt zetten naar een eerdere besturingsstatus
(zonder dat dit van invloed is op uw gegevensbestanden) als de computer niet
meer goed functioneert na wijzigingen aan de hardware, software of andere
systeeminstellingen. Alle wijzigingen die Systeemherstel aan uw computer
aanbrengt, kunnen volledig ongedaan worden gemaakt.
LET OP: Maak regelmatig reservekopieën van uw gegevensbestanden.
Systeemherstel doet niets aan het bewaken of herstellen van uw
gegevensbestanden.
OPMERKING: De procedures in dit document zijn geschreven voor de
standaardweergave van Windows, dus mogelijk zijn ze niet van toepassing als u de
klassieke weergave van Windows op uw Dell-computer hebt ingesteld.
48 Het besturingssysteem opnieuw installeren
Systeemherstel starten
1
Klik op
Start
.
2
Type in het venster Zoeken starten
System Restore
(Systeemherstel)
en druk op <Enter>.
OPMERKING: Het venster Gebruikersaccountbeheer wordt mogelijk
weergegeven. Als u een beheerder op de computer bent, klikt u op Doorgaan;
anders neemt u contact op met de beheerder om met de gewenste actie door
te gaan.
3
Klik op
Volgende
en volg de instructies op het scherm.
Mocht de kwestie met Systeemherstel niet te verhelpen zijn, dan kan het
nodig zijn het laatste systeemherstel ongedaan te maken.
Het laatste systeemherstel ongedaan maken
LET OP: Voordat u het laatste systeemherstel ongedaan maakt, dient u alle
geopende bestanden te sluiten en dient u alle geopende programma's af te sluiten.
Zorg ervoor dat u geen bestanden of programma's wijzigt, opent of verwijdert tot
het systeemherstel is voltooid.
1
Klik op
Start
.
2
Type in het venster Zoeken starten
System Restore
(Systeemherstel)
en druk op <Enter>.
3
Klik op
De laatste herstelbewerking ongedaan maken
en klik op
Volgende
.
Dell Factory Image Restore gebruiken
LET OP: Met Dell Factory Image Restore worden alle gegevens op de harde schijf
permanent verwijderd. Ook worden alle toepassingen en stuurprogramma's
verwijderd die u hebt geïnstalleerd nadat u de computer hebt ontvangen. Indien
mogelijk maakt u een reservekopie van de gegevens voordat u deze opties gebruikt.
Gebruik Dell Factory Image Restore alleen als Systeemherstel het probleem met het
besturingssysteem niet heeft opgelost.
OPMERKING: Dell Factory Image Restore is in sommige landen of op sommige
computers mogelijk niet beschikbaar.
Het besturingssysteem opnieuw installeren 49
Gebruik Dell Factory Image Restore alleen als laatste redmiddel om uw
besturingssysteem te herstellen. Met deze opties kunt u de harde schijf
terugbrengen in de toestand waarin deze verkeerde toen u de computer kocht.
Alle programma's en bestanden die u hebt toegevoegd nadat u de computer
hebt gekocht—inclusief gegevensbestanden—worden permanent van de
vaste schijf verwijderd. Gegegevensbestanden zijn onder andere documenten,
spreadsheets, e-mailberichten, digitale foto's en muziekbestanden. Maak
indien mogelijk een reservekopie van alle gegevens voordat u Factory Image
Restore gebruikt.
Dell Factory Image Restore
1
Zet de computer aan. Druk wanneer het Dell-logo verschijnt herhaalde
malen op <F8> om het venster met geavanceerde opstartopties van Vista
te openen.
2
Selecteer
Uw computer herstellen
.
Het venster Opties voor Systeemherstel wordt weergegeven.
3
Selecteer een toetsenbordindeling en klik op
Volgende
.
4
Als u toegang wilt tot de herstelopties, moet u zich aanmelden als een
lokale gebruiker. Om toegang tot de opdrachtregel te krijgen, typt u
administrator
(administrator) in het veld voor de gebruikersnaam en
klikt u op
OK
.
5
Klik op
Dell Factory Image Restore
.
OPMERKING: Afhankelijk van uw configuratie kan het nodig zijn om Dell
Factory Tools en vervolgens Dell Factory Image Restore te selecteren.
Het welkomstscherm van Dell Factory Image Restore wordt weergegeven.
6
Klik op
Next
(Volgende).
Het scherm Confirm Data Deletion (Verwijdering van gegevens
bevestigen) wordt weergegeven.
LET OP: Als u niet verder wilt gaan met Factory Image Restore, klikt u op Cancel
(Annuleren).
50
Het besturingssysteem opnieuw installeren
7
Schakel het selectievakje in om te bevestigen dat u wilt doorgaan met het
herformatteren van de harde schijf en het herstel van de
fabrieksinstellingen van de systeemsoftware. Klik vervolgens op
Next
(Volgende).
Het herstelproces begint en kan circa vijf minuten in beslag nemen, of
meer. Er wordt een bericht weergegeven wanneer het besturingssysteem en
de fabriekstoepassingen zijn hersteld naar fabriekswaarden.
8
Klik op
Finish
(Voltooien) om het systeem opnieuw op te starten.
De cd/dvd met het besturingssysteem gebruiken
Voordat u begint
Als u overweegt om Windows XP opnieuw te installeren om een probleem
met een zojuist geïnstalleerd stuurprogramma te corrigeren, is het aan te
bevelen de functie Vorig stuurprogramma van Windows XP eerst te proberen.
Zie "De functie Vorig stuurprogramma in Windows gebruiken" op pagina 44.
Als u het probleem niet kunt verhelpen met Vorig stuurprogramma, zet u het
besturingssysteem via Systeemherstel terug in de status waarin het was
voordat u het nieuwe stuurprogramma installeerde. Zie "Systeemherstel van
Microsoft
Windows
gebruiken" op pagina 47.
LET OP:
Voordat u de installatie uitvoert, dient u een reservekopie te maken van
alle gegevensbestanden op uw primaire harde schijf. Bij conventionele vaste schijf-
configuraties zal de computer de primaire vaste schijf als eerste station detecteren.
Als u Windows opnieuw wilt installeren, hebt u de volgende items nodig:
• De cd Dell™
Operating System
•Dell
Drivers and Utilities
Media (stuur- en hulpprogramma's)
OPMERKING:
De schijf Dell Drivers and Utilities bevat stuurprogramma's die
tijdens de montage van de computer zijn geïnstalleerd. U kunt de
cd/dvd
Drivers
and Utilities van
Dell
met het besturingssysteem gebruiken om de benodigde
drivers te installeren. Afhankelijk van de regio waarin u de computer hebt besteld,
of het feit of u de cd's hebt besteld, worden de schijven Dell Drivers and Utilities en
Operating System mogelijk niet bij de computer meegeleverd.
Het besturingssysteem opnieuw installeren 51
Windows Vista
®
opnieuw installeren
Het kan 1 tot 2 uren duren voordat het herinstallatieproces is voltooid. Nadat
u het besturingssysteem opnieuw hebt geïnstalleerd, moet u ook de
apparaatstuurprogramma's, het antivirusprogramma en andere software
opnieuw installeren.
1
Sla eventuele geopende bestanden op en sluit deze en sluit eventuele
geopende programma's af.
2
Plaats de schijf met het
besturingssysteem
.
3
Klik op
Afsluiten
wanneer het Install Windowsbericht
Install
Windows
(Windows installeren) wordt weergegeven.
4
Start de computer opnieuw op.
Wanneer het DELL-logo verschijnt, drukt u direct op <F12>.
OPMERKING: Als u te lang wacht en het logo van het besturingssysteem
verschijnt, wacht u totdat het bureaublad van Microsoft
®
Windows
®
wordt
weergegeven. Vervolgens sluit u de computer af en probeert u het opnieuw.
OPMERKING: Met de volgende stappen wordt de opstartvolgorde slechts
eenmalig gewijzigd. De volgende keer dat u de computer opstart, gebeurt dit
op basis van de programma's die in het System Setup-programma zijn
opgeslagen.
5
Wanneer de lijst met opstartbronnen verschijnt, selecteert u het
cd/dvd/cd-rw-station
en drukt u op <Enter>.
6
Druk op een willekeurige toets om de computer
vanaf de cd
te starten.
7
Volg de instructies op het scherm om het instellen te voltooien.
52 Het besturingssysteem opnieuw installeren
Informatie zoeken 53
Informatie zoeken
OPMERKING: Sommige functies of media kunnen optioneel zijn en niet bij uw
computer zijn geleverd. Sommige functies of media zijn in bepaalde landen niet
beschikbaar.
OPMERKING: Mogelijk werd er bij uw computer extra informatie meegeleverd.
Document/media/label Inhoud
Serviceplaatje/code voor express-service
Het serviceplaatje/de code voor express-
service bevindt zich op uw computer.
• Gebruik het servicelabel om de
computer te identificeren als u gebruik
maakt van support.dell.com of contact
opneemt met de technische
ondersteuning.
• Voer de code voor express-service in
zodat uw telefonische verzoek naar de
juiste medewerker van de
ondersteuningsdienst wordt doorgeleid.
OPMERKING: Uw serviceplaatje/code
voor express-service bevindt zich op uw
computer.
Drivers and Utilities Media
De Schijf Drivers and Utilities is een cd of
dvd die mogelijk bij uw computer is
meegeleverd.
• Een diagnostisch programma voor de
computer.
• Stuurprogramma's voor uw computer.
OPMERKING: Updates van
stuurprogramma's en documentatie kunt u
vinden op support.dell.com.
• Desktop System Software (DSS).
• Leesmij-bestanden.
OPMERKING: Op uw media kunnen
leesmij-bestanden zijn opgenomen met
daarin de laatste updates over technische
wijzigingen aan de computer of
geavanceerde technische naslaginformatie
voor computertechnici en ervaren
gebruikers.
54 Informatie zoeken
Cd/dvd met het besturingssysteem
De Drivers and Utilities Media is een cd
of dvd die mogelijk bij uw computer is
meegeleverd.
Voor het opnieuw installeren van het
besturingssysteem
onderhoudshandleiding
U vindt de Onderhoudshandleiding voor
uw computer op support.dell.com.
• Onderdelen verwijderen en vervangen
• Systeeminstellingen configureren
• Problemen vaststellen en oplossen
technologiehandleiding van Dell
De Technologiehandleiding van Dell is
beschikbaar op support.dell.com.
• Meer over uw besturingssysteem.
• Het gebruik en onderhoud van
randapparatuur.
• Meer over technologieën als RAID,
internet, Bluetooth
®
, e-mail, netwerken
en nog veel meer.
Microsoft
®
Windows
®
-licentielabel
Uw licentie voor Microsoft Windows
bevindt zich op uw computer.
• Geeft de productsleutel voor het
besturingssysteem
Informatie over productveiligheid en
garantie is ook op papier beschikbaar bij
uw computer.
• Garantiegegevens
• Algemene voorwaarden en Policies
(alleen VS)
• Veiligheidsinstructies
• Informatie over regelgeving
• Informatie over ergonomie
• Gebruiksrechtovereenkomst
Document/media/label Inhoud
Weergeven van Help-informatie 55
Weergeven van Help-informatie
Hulp verkrijgen
WAARSCHUWING: Wanneer u de computerkap wilt verwijderen, moet u eerst
de kabel van de computer en modem uit het stopcontact verwijderen.
Als u een probleem met de computer ondervindt, kunt u de volgende stappen
uitvoeren om het probleem te vast te stellen en op te lossen:
1
Zie "Problemen oplossen" op pagina 36 voor informatie en procedures met
betrekking tot het computerprobleem.
2
Zie "Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek)" op pagina 32 voor procedures en
instructies voor het uitvoeren van Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek).
3
Vul de "Diagnostische checklist" op pagina 60 in.
4
Gebruik het uitgebreide scala aan onlineservices van Dell
(
op support.dell.com
) voor hulp tijdens de installatie en bij het oplossen
van problemen. Zie "Onlineservices" op pagina 56 voor een uitgebreidere
lijst met onlineservices van Dell Support.
5
Als het probleem niet met behulp van de voorgaande stappen kan worden
opgelost, raadpleegt u "Contact opnemen met Dell" op pagina 61.
OPMERKING: Bel Dell Support vanaf een telefoon in de buurt van de computer
zodat de supportmedewerkers u kunnen assisteren tijdens de benodigde
procedures.
OPMERKING: De code voor express-service is mogelijk niet in alle landen
beschikbaar.
Wanneer het automatische telefoonsysteem van Dell u daarom vraagt, voert
u de code voor express-service in om het gesprek rechtstreeks naar de juiste
supportmedewerker door te schakelen. Als u niet over een code voor express-
service beschikt, opent u de map Dell Accessories (Dell-accessoires),
dubbelklikt u op het pictogram Express Service Code (Code voor express-
service) en volgt u de instructies op het scherm.
56 Weergeven van Help-informatie
Zie "Support en klantenservice" op pagina 56 voor instructies met betrekking
tot het gebruik van de technische support van Dell.
OPMERKING: Sommige van de onderstaande services zijn mogelijk niet
beschikbaar op locaties buiten de Verenigde Staten. Bel uw plaatselijke
vertegenwoordiger van Dell voor informatie over beschikbaarheid van deze
services.
Support en klantenservice
De supportafdeling van Dell staat klaar om al uw vragen met betrekking tot
de hardware van Dellâ„¢ te beantwoorden. Onze supportmedewerkers maken
gebruik van diagnostische functionaliteit op de computer voor snelle,
nauwkeurige antwoorden.
Zie "Voordat u belt" op pagina 59 als u contact met de afdeling Support van
Dell wilt opnemen en raadpleeg vervolgens de contactgegevens voor uw regio,
of ga naar support.dell.com.
DellConnectâ„¢
DellConnect is een eenvoudig hulpmiddel waarmee de supportmedewerkers
van Dell met een breedbandverbinding online toegang krijgen tot uw
computer, zodat zij het probleem onder uw toezicht kunnen diagnostiseren
en herstellen. Ga voor meer informatie naar support.dell.com en klik op
DellConnect.
Onlineservices
Meer informatie over de producten en diensten van Dell is beschikbaar op de
volgende websites:
www.dell.com
www.dell.com/ap
(alleen landen in Azië/aan de Grote Oceaan)
www.dell.com/jp
(alleen Japan)
www.euro.dell.com
(alleen Europa)
www.dell.com/la
(landen in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied)
www.dell.ca
(alleen Canada)
Weergeven van Help-informatie 57
Via de volgende websites en e-mailadressen kunt u contact opnemen met Dell
Support:
• Dell Support-websites
support.dell.com
support.jp.dell.com
(alleen Japan)
support.euro.dell.com
(alleen Europa)
• E-mailadressen voor Dell Support
[email protected] (alleen landen in Latijns-Amerika en het
Caribisch gebied)
(alleen landen in Azië/aan de Grote Oceaan)
• E-mailadressen Dell Marketing en Sales
(alleen landen in Azië/aan de Grote Oceaan)
[email protected] (alleen Canada)
• Anonymous file transfer protocol (FTP)
ftp.dell.com
Log in als de gebruiker
anonymous
en gebruik uw e-mailadres als
wachtwoord.
AutoTech Service
De geautomatiseerde ondersteuningsdienst van Dell, AutoTech, biedt
antwoorden op de meest gestelde vragen van Dell-klanten over hun laptop- en
desktopcomputers.
Wanneer u AutoTech belt, gebruikt u de toetsen van de telefoon om het
onderwerp te kiezen dat met uw vragen overeenkomt. Zie "Contact opnemen
met Dell" op pagina 61 voor het telefoonnummer dat u voor uw regio moet
bellen.
58 Weergeven van Help-informatie
Geautomatiseerde bestelstatusservice
U kunt de status van de door u bestelde Dell-producten raadplegen via
support.dell.com
of bellen met de geautomatiseerde bestelstatusservice. Een
opgenomen boodschap zal u vragen om de informatie in te voeren die nodig is
om uw bestelling en de status daarvan te vinden. Zie "Contact opnemen met
Dell" op pagina 61 voor het telefoonnummer dat u voor uw regio moet bellen.
Problemen met een bestelling
Als u een probleem met uw bestelling hebt, zoals ontbrekende onderdelen,
verkeerde onderdelen of onjuiste facturering, neemt u contact op met Dell.
Houd uw factuur of pakbon bij de hand wanneer u belt. Zie "Contact
opnemen met Dell" op pagina 61 voor het telefoonnummer dat u voor uw
regio moet bellen.
Productinformatie
Als u informatie over andere Dell-producten nodig hebt of een bestelling wilt
plaatsen, kunt u de website van Dell bezoeken op www.dell.com. Zie
"Contact opnemen met Dell" op pagina 61 voor het telefoonnummer voor uw
regio of het nummer van een verkoopspecialist.
Items retourneren voor reparatie of restitutie
Bereid alle items die worden teruggezonden (voor reparatie dan wel restitutie)
als volgt voor:
1
Neem telefonisch contact op met Dell voor een machtigingsnummer voor
het retourneren van producten. Noteer dit nummer op een duidelijk
zichtbare plaats op de doos.
Zie "Contact opnemen met Dell" op pagina 61 voor het telefoonnummer
dat u voor uw regio moet bellen. Voeg een kopie van de factuur toe en een
brief waarin u de reden voor de retournering beschrijft.
2
Voeg een kopie van de diagnostische checklist toe (zie "Diagnostische
checklist" op pagina 60) om aan te geven welke tests u hebt uitgevoerd en
welke foutberichten door Dell Diagnostics (Dell-diagnostiek) werden
gerapporteerd (zie "Contact opnemen met Dell" op pagina 61).
Weergeven van Help-informatie 59
3
Stuur alle accessoires mee die bij de geretourneerde items behoren, zoals
stroomkabels, software, handleidingen etc. als u in aanmerking voor
restitutie komt.
4
Verpak de apparatuur die u terugstuurt in de oorspronkelijke verpakking of
een vergelijkbare verpakking.
De verzendkosten zijn voor rekening van de klant. U bent verantwoordelijk
voor het verzekeren van de geretourneerde producten en aansprakelijk voor
het risico van eventueel verlies tijdens het retourneren van de items naar Dell.
Materiaal dat onder rembours wordt verzonden, wordt niet geaccepteerd.
Als niet aan de bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, zullen de
geretourneerde producten bij het magazijn van Dell worden geweigerd en aan
u worden geretourneerd.
Voordat u belt
OPMERKING: Zorg ervoor dat u uw code voor express-service bij de hand hebt
wanneer u telefonisch contact met Dell opneemt. Met behulp van deze code kan
het geautomatiseerde telefoonsysteem van Dell Support uw gesprek op efficiëntere
wijze naar de juiste persoon doorschakelen. Mogelijk wordt er ook naar het
serviceplaatje gevraagd. Dit plaatje bevindt zich aan de onderzijde van de
computer.
Vergeet niet de diagnostische checklist in te vullen (zie "Diagnostische
checklist" op pagina 60). Zet indien mogelijk uw pc aan voordat u contact
met Dell opneemt voor assistentie en bel vanaf een plek in de buurt van de
computer. Mogelijk wordt u gevraagd om enkele opdrachten in te voeren via
het toetsenbord, informatie op te geven tijdens het uitvoeren van procedures
of andere stappen op het gebied van probleemoplossing uit te voeren die
alleen mogelijk zijn vanaf de pc in kwestie. Zorg ervoor dat u de
documentatie van de computer bij de hand hebt.
WAARSCHUWING: Volg de veiligheidsinstructies die met de computer zijn
meegeleverd voordat u aan de onderdelen in de computer gaat werken.
60 Weergeven van Help-informatie
Diagnostische checklist
Naam:
Datum:
Addres:
Telefoonnummer:
Servicelabel:
Code voor express-service:
Machtigingsnummer voor het retourneren van materiaal (indien verstrekt door een
supportmedewerker van Dell):
Besturingssysteem en versie:
Apparaten:
Uitbreidingskaarten:
Bent u op een netwerk aangesloten? Ja Nee
Netwerk, versie en netwerkadapter:
Programma's en versies:
Raadpleeg de documentatie die bij uw besturingssysteem werd geleverd om de
inhoud van de opstartbestanden van de computer te bepalen. Als de pc op een
printer is aangesloten, kunt u de bestanden afdrukken. Als dit niet het geval is,
dient u de inhoud van elk bestand te noteren alvorens u telefonisch contact met
Dell opneemt.
Foutbericht, piepcode of diagnostische code:
Beschrijving van probleem en uitgevoerde probleemoplossingsprocedures:
Weergeven van Help-informatie 61
Contact opnemen met Dell
Klanten in de VS kunnen bellen met 800-WWW-DELL (800-999-3355).
OPMERKING: Als u niet over een actieve internetverbinding beschikt, kunt u
contactgegevens vinden op de factuur, de pakbon of in de productcatalogus van
Dell.
Dell biedt verschillende online en telefonische supportservices en -
mogelijkheden. De beschikbaarheid hiervan verschilt per land en product.
Sommige services zijn mogelijk niet in uw regio beschikbaar. U neemt als
volgt contact op met Dell voor zaken op het gebied van verkoop, support of
klantenservice:
1
Ga naar
support.dell.com
.
2
Zoek naar uw land of regio in het vervolgkeuzemenu
Choose A
Country/Region
(Kies een land/regio) onderaan de pagina.
3
Klik aan de linkerzijde van de pagina op
Contact Us
(Contact opnemen).
4
Selecteer de gewenste dienst- of ondersteuningslink.
5
Selecteer de gewenste methode om contact met Dell op te nemen.
62 Weergeven van Help-informatie
Bijlage 63
Bijlage
FCC-kennisgeving (alleen V.S.)
FCC Klasse B
Door deze apparatuur wordt radiofrequentie gegenereerd, gebruikt en
uitgezonden. Indien niet geïnstalleerd en gebruikt volgens de instructies, kan
deze apparatuur storing veroorzaken tijdens de ontvangst van radio- en tv-
signalen. Deze apparatuur is getest en geschikt bevonden binnen de grenzen
van Klasse B digitale apparatuur, in overeenstemming met Deel 15 van de
FCC-richtlijnen.
Dit apparaat voldoet aan de FCC-richtlijnen, deel 15. Gebruik is onderhevig
aan de volgende twee voorwaarden:
1
Dit apparaat mag geen schadelijke interferentie veroorzaken.
2
Dit apparaat dient alle ontvangen interferentie te accepteren, inclusief
interferentie die een ongewenst effect op de werking van het apparaat
heeft.
LET OP: De richtlijnen van de FCC bepalen dat met wijzigingen of aanpassingen die
niet expliciet zijn goedgekeurd door Dell Inc., uw gebruiksrecht voor deze
apparatuur kan komen te vervallen.
Deze grenzen worden aangehouden om redelijke bescherming tegen
schadelijke interferentie te bieden bij plaatsing in een woonomgeving. Wij
kunnen echter niet garanderen dat er in een bepaalde situatie geen
interferentie zal optreden. Als deze apparatuur schadelijke storing veroorzaakt
voor radio- of televisieontvangst (u kunt dit bepalen door de apparatuur in en
uit te schakelen), raden we u aan de interferentie als volgt te verhelpen:
• Richt de ontvangstantenne een andere kant op.
• Verplaats het systeem ten opzichte van de ontvanger.
• Plaats de subwoofer uit de buurt van de ontvanger
• Sluit het systeem aan op een ander stopcontact, zodat het systeem en de
ontvanger zijn aangesloten op verschillende vertakte circuits.
64 Bijlage
Indien nodig kunt u voor advies contact opnemen met een medewerker van
Dell of een ervaren radio-/televisie-installateur.
Overeenkomstig de FCC-richtlijnen, wordt de volgende informatie verstrekt
voor het apparaat of de apparaten waarop dit document van toepassing is:
• Productnaam: Dell™ Inspiron 518/Dell Inspiron 519
• Modelnummer: DCMF
• Bedrijfsnaam:
Dell Inc.
Worldwide Regulatory Compliance & Environmental Affairs
One Dell Way
Round Rock, TX 78682 USA
512-338-4400
OPMERKING: Zie de informatie over regelgeving die bij de computer is
meegeleverd als u meer wilt weten over de regelgeving.
Productkennisgeving Macrovision
Dit product bevat technologie voor bescherming van het auteursrecht, als
beschermd door methodische claims van bepaalde patenten in de VS en
overige rechten op het intellectueel eigendom van Macrovision Corporation
en overige houders van rechten. Gebruik van deze technologie ter
bescherming van het auteursrecht moet worden goedgekeurd door
Macrovision Corporation, en is bestemd voor thuisgebruik en overige
vertoning in beperkte kring, tenzij Macrovision Corporation hiervan
afwijkende toestemming heeft gegeven. Reverse engineering of demontage is
verboden.
Index 65
Index
A
aan-uitlampje
indicaties, 36
B
besturingssysteem
cd/dvd, 50
opnieuw installeren, 54
C
Cd besturingssysteem, 54
Cd's
besturingssysteem, 54
computer
herstellen naar een eerdere
werkende stand, 47
loopt vast, 39-40
piepcodes, 27
reageert niet meer, 39
specificaties, 17
conflicten
incompatibiliteit van software en
hardware, 32
contact opnemen met Dell, 61
D
Dell
contact opnemen, 61
Dell Diagnostics
(Dell-diagnostiek), 32
Dell Diagnostics
(Dell-diagnostiek) starten
vanaf de Drivers and
Utilities Media, 33
Dell Diagnostics
(Dell-diagnostiek) starten
vanaf de harde schijf, 33
DellConnect, 56
diagnostiek
Dell, 32
piepcodes, 27
documentatie
ergonomie, 54
garantie, 54
Gebruiksrechtovereenkomst, 54
onderhoudshandleiding, 54
Productinformatiegids, 54
technologiehandleiding van
Dell, 54
veiligheid, 54
wet- en regelgeving, 54
Drivers and Utilities Media
Dell Diagnostics
(Dell-diagnostiek), 32
66 Index
F
Factory Image Restore, 49
foutmeldingen
piepcodes, 27
G
Gebruiksrechtovereenkomst, 54
geheugen
problemen, 38
H
hardware
conflicten, 32
Dell Diagnostics
(Dell-diagnostiek), 32
piepcodes, 27
I
informatie omtrent garantie, 54
informatie omtrent wet- en
regelgeving, 54
informatie over ergonomie, 54
informatie overbrengen naar een
nieuwe computer, 15
Internetverbinding
instellen, 13
opties, 13
over, 13
IRQ-conflicten, 32
O
onderhoudshandleiding, 54
P
piepcodes, 27
printer
aansluiten, 13
installeren, 13
probleemoplossing
herstellen naar een eerdere
werkende stand, 47
problemen
algemeen, 39
blauw scherm, 40
computer loopt vast, 39-40
computer reageert niet meer, 39
conflicten, 32
Dell Diagnostics
(Dell-diagnostiek), 32
geheugen, 38
herstellen naar een eerdere
werkende stand, 47
indicaties aan-uitlampje, 36
piepcodes, 27
programma loopt vast, 39
programma reageert niet meer, 39
programma's en compatibiliteit
met Windows, 40
software, 39-41
voeding, 36
problemen oplossen
conflicten, 32
Dell Diagnostics, 32
Probleemoplosser voor
hardware, 32
Index 67
S
S.M.A.R.T, 31
software
conflicten, 32
problemen, 39-41
specificaties, 17
stuurprogramma's, 43
controleren, 44
opnieuw installeren, 44
over, 43
support
contact opnemen met Dell, 61
Systeemherstel, 47
T
technologiehandleiding van
Dell, 54
telefoonnummers, 61
V
veiligheidsinstructies, 54
voeding
problemen, 36
W
Windows Vista
Factory Image Restore, 49
Probleemoplosser voor
hardware, 32
Systeemherstel, 47
wizard
Programmacompatibiliteit, 40
Windows XP
functie Vorig stuurprogramma, 44
opnieuw installeren, 54
Systeemherstel, 47
wizard Bestanden en instellingen
overzetten, 15
wizard Bestanden en instellingen
overzetten, 15
wizard
Programmacompatibiliteit,
40
wizards
wizard Bestanden en instellingen
overzetten., 15
wizard
Programmacompatibiliteit,
40
68 Index
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68

Dell Inspiron 518 Snelstartgids

Type
Snelstartgids