Chamberlain LiftMaster CB124 de handleiding

Type
de handleiding
Anleitungen CB124
Instructions CB124
Instructions CB124
Návody CB124
Instrucciones CB124
Instruktioner CB124
Útmutatók CB124
Upute CB124
Istruzioni CB124
Instruktie CB124
Obrázky CB124
Instrukcja CB124
en
fr
de
es
hr
sv
cz
hu
it
nl
sk
pl
Chamberlain GmbH
Alfred-Nobel-Strasse 4
D-66793 Saarwellingen
www.chamberlain.de
0678
AT/BA/BE/BG/CH/CY/CZ/DE/DK/ES/
FR/GB/GR/HR/HU/IE/IS/IT/LU/MT/NL
NO/PL/PT/RO/RU/SE/SI/SK/TR/YU
nl-1
LEES EERST DEZE BELANGRIJKE VEILIGHEIDSINSTRUCTIES
Deze waarschuwingssymbolen betekenen „Voorzichtig!” en dienen in acht te worden genomen.
Veronachtzaming kan lichamelijk letsel en/of materiële schade tot gevolg hebben. Lees deze instructies a.u.b.
zorgvuldig door.
Deze hekaandrijving is dusdanig geconstrueerd en getest dat hij bij installatie en gebruik en nauwkeurige
inachtneming van de hierna volgende veiligheidsinstructies afdoende veiligheid biedt.
Niet-naleving van de volgende veiligheidsinstructies kan ernstig lichamelijk letsel of materiële schade
veroorzaken.
Elektrische leidingen moeten worden aangelegd
in overeenstemming met lokale
bouwvoorschriften en reglementen met
betrekking tot elektrische installaties. De
elektrische kabel mag uitsluitend door een
erkende elektromonteur worden aangesloten op
een correct geaard net.
Houd bij de montage rekening met de actieradius van
de draaiende vleugel met betrekking tot omringende
delen van het gebouw (bijv. een muur) om beknelling te
voorkomen.
Automatisch aangedreven apparaten moeten van
het stroomnet worden gescheiden, voordat
onderhoudswerkzaamheden zoals bijv. reiniging
worden uitgevoerd. In de uiteindelijke configuratie
van de installatie dient er een scheidingsinrichting
te worden voorzien zodat alle polen kunnen
worden uitgeschakeld met behulp van een
schakelaar (contactopening ten minste 3 mm) of
een aparte zekering.
Ga voorzichtig te werk bij de omgang met
gereedschap en kleine onderdelen en draag
geen ringen, horloges of loshangende kleding,
wanneer u installatie- of
reparatiewerkzaamheden aan een hek uitvoert.
Zorg ervoor dat deze instructies worden
opgevolgd door personen die de aandrijving
monteren, onderhouden of bedienen.
Bewaar de handleiding op een plaats waar u er
snel bij kunt.
Verwijder a.u.b. alle aan het hek aangebrachte
sloten om schade aan het hek te voorkomen.
Het is van belang dat het hek altijd goed kan
bewegen. Hekken die blijven steken of klemmen,
moeten onmiddellijk worden gerepareerd.
Probeer niet het hek zelf te repareren. Schakel
hiervoor een vakman in.
Houd extra toebehoren uit de buurt van kinderen.
Laat kinderen geen druktoetsen en
afstandsbedieningen bedienen. Een sluitend hek kan
zwaar letsel veroorzaken.
Na de installatie dient u te controleren of het
mechanisme juist is ingesteld en of de
aandrijving, het veiligheidssysteem en de
noodontgrendeling goed functioneren.
Zorg ervoor dat deze instructies worden
opgevolgd door personen die de aandrijving
monteren, onderhouden of bedienen.
Indien er zich een toegangspoort in het hek
bevindt, mag de aandrijving niet starten of
doorlopen wanneer deze poort niet goed is
gesloten.
BELANGRIJKE INSTRUCTIES VOOR MONTAGE EN GEBRUIK
WAARSCHUWING / ATTENTIE
Deze installatie mag niet worden bediend door
personen (incl. kinderen) met lichamelijke of
geestelijke gebreken of met een gebrek aan
omgangservaring met de installatie, zolang ze niet
onder toezicht staan van of zijn opgeleid in de
omgang met de installatie door een persoon die
voor hun veiligheid verantwoordelijk is.
Om te voorkomen dat kinderen met de installatie spelen,
mag u ze niet uit het oog verliezen.
Lichtgewicht porten moeten flink verstevigd
worden om schade aan de porten te voorkomen.
De beste oplossing is om bij uw portfabrikant te
informeren naar een verstevigingsset voor
opener- installatie.
De port moet tijdens het functioneren niet
uitsteken over de openbare weg.
Activeer de opener alleen wanneer u de port vol
in het zicht heeft, vrij van obstakels is en de
opener juist is ingesteld. Sta kinderen niet toe
om bij de deur te spelen.
Deze handleiding moet worden bewaard!
nl-2
4
+
TYPISCHE CONSTRUCTIE VAN EEN INSTALLATIE:
1. Motor
2. Besturing
3. Fotcel (actief bij sluiten), hoogte max. 200 cm (eerste fotocel)
4. Fotocel (actief bij openen/sluiten), hoogte max. 200 cm
(tweede fotocel (optioneel))
5. Knipperlicht (optioneel)
Belangrijk als optische waarschuwing dat het hek beweegt.
6. Sleutelschakelaar of codeslot (optioneel)
Voor montage aan de buitenzijde. Het hek wordt geopend met
behulp van een sleutel of door intoetsen van een nummer.
7. Contactstrip (optioneel)
Beveiligt het hek bij aanraking. Contactstrips kunnen worden
aangebracht aan het hek of aan de pijlers. Contactstrips moeten,
indien noodzakelijk, aangebracht worden tot een hoogte van max.
2,5 m.
TECHNISCHE GEGEVENS MOTORBESTURING
Spanning: 230V~+/- 10% 50Hz
Transformator: 230/24VAC, 150VA
Uitgang motor: 24VDC
Maximaal verbruik: max. 400W (in bedrijf)
Verbruik in stand-by: max. 4W (zonder toebehoren)
Voeding toebehoren: 24VDC / 600mA max.
Bedrijfstemperatuur: -20ºC ÷ +55ºC
Bedrijfsmodus: standaard, automatisch
Afmetingen: 250x75mm (zonder behuizing)
Afmetingen behuizing: ca. 300x220x120mm
Beveiligingsklasse: IP45
Zekering: 2 x 2A
Afstandsbediening: max. 180 x rolling code
Mogelijke frequenties: 433MHz, 868MHz
MONTAGE VAN DE BESTURINGSBOX
De besturing bestaat uit meerdere componenten.
- Box 1
- Deksel voor box 1
- Besturing 1
- Transformator 1
- Bodemplaat (voorgemonteered) 1
- Kabeldoorvoer groot 1
- Kabeldoorvoer klein 3
- Bevestigingsclips 6
- Schroeven 3,5mm x 9,5mm 4
- grote onderlegring 1
- grote schroef 1
- Kabeloog 1
- Moer M8 1
- Onderlegring M8 1
- Scharnieren voor box 5
- Zakje met jumpers 1
VOORBEREIDEN VAN DE
BESTURINGSBOX
Openen van de 4 gaten in de bodem van de
behuizing met behulp van schroevendraaier o.i.d.
De grote kabeldoorvoer links bevestigen, dan de
resterende zoals afgebeeld.
Vocht en water beschadigen de besturing. Alle
openingen en kabeldoorvoeren moeten waterdicht
worden afgesloten. De besturingsbox met de
motorbesturing dient met de kabeldoorvoeren naar
beneden te worden gemonteerd.
nl-3
6x
AANBEVOLEN WERKWIJZE
Onderste gedeelte van de behuizing aan de wand schroeven. Van tevoren de vereiste afstanden afmeten en passende boorgaten bepalen
(bevestigingsmateriaal niet inbegrepen). De bodemplaat is al voorgemonteered. (A)
Bevestigingsclips in voorgeboorde gaten drukken. (B)
Besturing op de bevestigingsclips drukken. (C)
Schroef de transformator met de grote schroef en de grote onderlegring op de montageplaat. (D)
Steek de 4 grote afsluitschroeven van de box door het deksel van de box. Schroef 2 afsluitschroeven (links of rechts) ca. 2 cm in de box. U kunt
het deksel daarna opzij klappen. Sluit de box bij wijze van proef af door de schroeven volledig in te draaien. Sluit het deksel niet goed, dan ligt de
box niet vlak op de wand en trekt daardoor krom. Dit moet u corrigeren. Het is van groot belang dat de box later waterdicht afsluit.
B
C
D
A
E
nl-4
KABEL EN BEDRADING
Wij raden aan om van motor naar de besturing afgeschermde kabel te gebruiken.
Magnetische en inductieve invloed in de kabel kan een gezoem veroorzaken en de werking van de poort verstoren.
Dit moet u vermijden:
- de besturing te ver van de poort bevestigen;
- leidingen voor 230Volt en laagspanning tezamen plaatsen; Is niet toegelaten volgens de voorschriften voor elektrische installaties;
- de kabels voor foto-elektrische beveiligingen, schakelaars, knipperlichten en elektrisch slot samen met de motorkabel plaatsen;
- telecommunikatiekabels of leidingen voor tuinverlichting eveneens samen met de motorkabel plaatsen;
- stijve koperen kabel zijn vooral bij grotere diameter moeilijk om een installatie te bedraden. Gebruik liever soepele kabels.
- Gebruik kabels die geschikt zijn voor buiten en in de grond te plaatsen of overeenkomstige kabelbuizen, of vraag advies aan uw elektricien.
Wij raden het volgende toebehoren aan:
- LA400-JB40E Kit Kit voor kabelverlenging voor een installatie. Deze kit bestaat uit 12 m 6-polige kabel met gelijke kleuren, zoals aandrijving,
verdeeldoos IP65, kabelschroefkoppelingen en bevestigingsmateriaal.
- 041ASWG-0482-50 50m Spoel met 50 m aansluitkabel, 6-polig om buiten te plaatsen. Kan zonder kabelbuis worden geplaatst. Met dezelfde
kleuren als aan de aandrijving.
Kabelmaten:
De afmetingen in de tabel zijn de minimummaten. Een grotere diameter is altijd mogelijk.
- 230Volt voedingsspanning voor de besturing: min. 0,75mm² 3-polig
- 230Volt voeding voor transformator afzonderlijk geplaatst (bv. in de garage) en lage spanning naar de poort. Zie tabel.
- Motorbekabeling: 2 kabels min. 1,0mm², 4 kabels min. 0,75mm² (of afgeschermde kabel)
- Elektrisches Schloss: Zie tabel.
- Schakelaars, foto-elektrische beveiligingen, knipperlicht: Zie tabel enz. min.0,5mm²
Aandrijfmodel
LYN, SCS, ART
Motorbekabeling
SUB (ondergrondse
aandrijving)
Motorbekabeling
Afzonderlijk geplaatste
transformator (in de
garage) en
laagspanningsvoeding
van besturing
Elektrisch slot (12 Volt)
Bekabeling
Externe Antenne
(verwijder de originele
antenne van de
besturing)
Schakelaars,
knipperlicht, enz.
Veiligiheidsensoren
Afstand
0m - 6m
2 x 1,0mm²
4 x 0,75mm²
2 x 1,0mm²
4 x 0,75mm²
0,75mm²
0,75mm²
Coaxiale kabel
50 or 75 Ohm
0,5mm²
0,5mm²
Afstand
6m - 10m
2 x 1,0mm²
4 x 0,75mm²
2 x 1,0mm²
4 x 0,75mm²
0,75mm²
0,75mm²
Coaxiale kabel
50 or 75 Ohm
0,5mm²
0,5mm²
Afstand
10m - 12m
Normal
Wiring
Gebruik afgeschermde
kabel voor de 4 kleinere
motorkabels
1,0mm²
1,0mm²
Coaxiale kabel
50 or 75 Ohm
0,75mm²
0,75mm²
Afstand
12m – xx
Max. 15m
Gebruik afgeschermde kabel voor de
4 kleinere motorkabels
Gebruik afgeschermde kabel voor de
4 kleinere motorkabels
Max. 30m; Min. 1,5mm²
Poortgewicht maximaal 50% van het
maximale motorvermogen
Max. 30m; Min. 1,5mm²
Coaxiale kabel
50 or 75 Ohm
(max. 25m)
Min. 0,75mm²
Max. 30m
Min. 0,75mm²
Max. 20m
BEDRADING VAN DE BESTURING / OVERZICHT:
a. Begin met de nog spanningsloze 230Volt
toevoerkabel aan de linker zijde van de box.
b. Bevestig het kabeloog aan de aarding. Verbind de aardkabel aan de
toevoer met de bodemplaat. Sluit alle andere kabels aan op de
besturing.
nl-6
Functies druktoetsen P1, P2, P3
Toets Functie
P1+P2+P3 Afzonderlijke bediening. De vleugels kunnen afzonderlijk worden bediend. Functie activeren: druk tegelijk op P1+P2+P3. De
DGN-led knippert zolang de functie geactiveerd is. Toets P1 zet motor1 aan. Toets P2 zet motor2 aan. Functie uitzetten: wacht
20 seconden of verbinding naar besturing verbreken. Als de vleugels eerst sluiten, dienen de rode en blauwe kabel te worden
verwisseld.
P1 Programmeert automatische de eindposities van het traject.
P1 + P2 Programmeert automatische de eindposities van het traject (evenals extra posities, bv. soft start en soft stop).
P2 + P3 Vertragingstijd elektrisch slot
P1 + P3 Instelling vleugelvertraging
P2 Automatisch sluiten. Druk hiervoor op toets P3.
P3 Software resetten naar fabrieksinstelling. Houd toets gedurende 10 seconden ingedrukt. Het radiogeheugen wordt niet gereset
(zie Radio).
Radiojumper +P1 Afstandsbedieningen voor kanaal 1 programmeren
Signaal voor beide aandrijvingen (vleugels)
Radiojumper + P2 Afstandsbedieningen voor kanaal 2 programmeren
Signaal voor één aandrijving (motor 1).
BESCHRIJVING FUNCTIE
L aansluiting L 230Volt toevoer
N aansluiting N 230Volt toevoer
30VDC aansluiting van een accukit + / -
475E + 041ADBL-0115
Motor MASTER Motor 1 (master, opent het eerst)
Motor SECOND Motor 2 (second, opent als tweede)
Controle van de juiste polariteit: zie hoofdstuk „Basisinstelling“ en
„Werking van druktoetsen P1,P2,P3”.
24V /150mA knipperlicht (toebehoren)
MASTER Motor1
BRN kabel bruin
GRN kabel groen
WHT kabel wit
YEL kabel geel
SECOND Motor2
BRN kabel bruin
GRN kabel groen
WHT kabel wit
YEL kabel geel
Light Contact Bewaking poort/tuinverlichting
PED Aansluiting voor noodstop of
COM Minpool
STOP Nodstop / Stop schakelaar
„Sleutelsymbool” sleutelschakelaar
COM Minpool
PHOTO 3 fotocel 3
PHOTO 1 fotocel 2
PHOTO 2 fotocel 1
COM Minpool
EDGE Contactstrip met 8,2 kOhm
8,2kOhm
RADIO Aansluiting radiomodule
Antennesymbool Aansluiting voor antenne 75Ohm
„Symbol” E-slot Ingang elektrisch slot
„Besturingsingang”
INPUT 24VAC 24Volt ingangsspanning van de
transformator. Kan met willekeurige
polariteit worden aangesloten.
Transformer 230VAC 230Volt toevoer naar transformator.
Kan met willekeurige polariteit worden
aangesloten.
250V/2A zekering 250V/2A (2x voorhanden)
BESCHRIJVING VAN DE LEDS (LICHTDIODE)
Beschrijving kleuren functie
STOP Groen Noodstop /Stop schakelaar
AAN: Noodstop actief
UIT: OK
(Draadbrug indien geen
schakelaar is aangesloten)
EDGE Groen Contactstrip 8.2kOhm
AAN: geactiveerd
UIT: OK
(overbruggen met weerstand
8,2kohm, indien geen
contactstrip is aangesloten)
„Sleutelsymbool” Rood Sleutelschakelaar 2-vleugel
AAN: Schakelaar ingedrukt
UIT: Schakelaar niet
ingedrukt
PED Rood Sleutelschakelaar 1-vleugel
AAN: Schakelaar gedrukt
UIT: Schakelaar niet gedrukt
PHO1 Rood fotocel 1 (sluiten)
AAN: OK (actief)
UIT: geen fotocel
aangesloten
PHO2 Rood fotocel 2 (openen en sluiten)
AAN: OK (actief)
UIT: geen fotocel
aangesloten
PHO1 Rood fotocel 1 (openen)
AAN: OK (actief)
UIT: geen fotocel aangesloten
LEARN Geel leerprogramma status
AAN: Leerprogramma actief
UIT: Geen leerprogramma
DGN Rood diagnoseprogramma
(zie „Vaak gestelde vragen”)
CH1 Rood Programmering afstandsbe-
diening voor 2-vleugel
AAN: Nieuwe afstandsbe-
diening kan worden
geprogrammeerd.
UIT: Functie uit
CH2 Rood Programmering afstandsbed.
voor 1-vleugel (zie CH1).
nl-7
POORTBEWAKING OF VERLICHTING (OPTIE)
De aansluitingen hebben twee functies naargelang de jumper Light / Spy al dan niet is ingedrukt. Zie ook onder “Jumpers” in deze handleiding.
De uitgang heeft geen eigen stroomverzorging en mag enkel to 24V belast worden.
Poortbewaking / stand van de poort (Spy):
Een led kan aan de klemmen worden aangesloten om de stand van de poort aan te geven.
Relais open = poort is gesloten
Relais knippert = poort wordt geopend
Relais gesloten = poort is open
Relais knippert snel = poort wordt gesloten
Verlichting (+ 120 seconden) (Light):
Middels in de handel verkrijgbare relais, die extern worden geplaatst, kunnen andere toepassingen worden geschakeld.
Poort gesloten = relais open
Poort in beweging = relais gesloten
Poort open = relais open
LET OP: Uitgang enkel tot max. 24V belastbaar of er moet een relais tussen geschakeld worden.
NOODSTOP / STOPSCHAKELAAR (OPTIE) MODEL: 600084
Aan deze uitgang kan een noodstopschakelaar worden aangesloten die de poort in beide richtingen doet stoppen.
SLEUTELSCHAKELAAR (OPTIONEEL) Modell: 100010, 100027, 100034, 100041
De besturing / de aandrijving kunt u activeren via toetsenbord of sleutelschakelaar. U kunt met de steekbruggen instellen of 1 vleugel of 2
vleugels geopend worden. Aansluiting: Sleutelsymbool en COM
TOEBEHOREN (zie ook Aansluitschema)
BATTERIJ (OPTIONEEL) Model CM475 (24V/AC)
De aansluitingen dienen om een externe batterij op te laden.
Bij stroompannes voorziet de batterij de aandrijving van stroom. Een volgeladen batterij kan energie voor meer dan 24h leveren. Batterijen zijn
onderhevig aan veroudering en verliezen capaciteit. Vervang de batterij naargelang het gebruik elke 2-3 jaar. De CM475 is niet geschikt voor
buiten en een passende behuizing nodig.
ANTENNE (OPTIONEEL) ANT4X-1LM
De besturing is standaard met een draadantenne uitgerust. Op de contacten 27 en 28 kan een buitenantenne (toebehoren) worden
aangesloten. Zo is de bereik groter. De antenne dient zo hoog mogelijk gemonteerd te worden.
CONTACTSTRIP (OPTIONEEL) Modell: 600046, 600053, 600077, 600060
(Jumper LOOP/EDGE muit uitgetrokken zijn)
Aan de besturing kan een contactstrip worden aangesloten die volgens het 8,2K Ohm-principe functioneert, d.w.z. een 8,2K Ohm hogere
testweerstand is aan het einde van de contactstrip bevestigd. Hierdoor kan het stroomcircuit voortdurend gecontroleerd worden. De besturing
wordt geleverd met een geïntegreerde 8,2K Ohm weerstand. Meerdere contactstrips worden serieel aangesloten.
Kabeldiameter: 0,5mm2 of groter.
KNIPPERLICHT (OPTIONEEL)
Een knipperlicht kan worden aangesloten aan de besturing. Zo worden personen gewaarschuwd voor een bewegend hek. Het knipperlicht moet
zo hoog mogelijk en duidelijk zichtbaar worden aangebracht. De besturing geeft een constant signaal dat door de lamp wordt veranderd in een
knipperen.
ELEKTRISCH SLOT (OPTIONEEL)
De besturing biedt de mogelijkheid een 12V elektrisch slot te bedienen. (Handleiding inbegrepen bij het elektrisch slot). Hiervoor moet een aparte
besturing voor het elektrisch slot aan de hoofdbesturing worden aangesloten. Als het elektrisch slot door te veel druk vande poort niet open gaat,
kan een speciale functie worden geprogrammeerd: houd P2 en P3 tegelijk 5 seconden ingedrukt en tel het aantal klikken dat u hoort.
1 klik = ca. 4 seconden stroom naar het elektrisch slot (fabrieksinstelling)
2 klikken = poort sluit 1 seconde en gaat daarna open. Verder, na het bereiken van de positie poort gesloten, drukt de aandrijving kort om het
inklikken van het electronisch slot te ondersteunen. Aanwijzing: De poort moet daarvoor met bodemsponningen uitgerust zijn.
nl-8
COM
PHOTO
3 2 1
COM EDGE
8.2KΩ
+
+
+
Ω
8.2
+
+
+
+
+
+
+
COM
PHOTO
3 2 1
COM
EDGE
8.2KΩ
STOP
PHO 1
PHO 2
PED
EDGE
CH1
CH2
LOOP/EDGE
SPEED
RADIO
PHO 3
LEARN
DGN
M
STOP
FOTOCELLEN (OPTIE)
De fotocellen dienen ter beveiliging van het hek en moeten worden toegepast. De
montageplaats is afhankelijk van de constructie van het hek. Conform EN12453 moet
een fotocellenpaar buiten op een hoogte van 200mm actief op „Sluiten” geïnstalleerd
worden. De fotocellen bestaan uit een zender en een ontvanger die tegenover elkaar
gemonteerd moeten worden. De fotocel wordt met behulp van kleine schroeven en
pluggen bevestigd aan de muur. Indien de functie „Automatisch sluiten” gewenst is,
moet de Chamberlain – Failsafe fotocel geïnstalleerd zijn. Het Chamberlain – Failsafe
systeem (2-kabelsysteem) bevat aan beide zijden een kleine, van buitenaf zichtbare
LED (licht) om de status van de fotocel aan te geven.
Fotocel programmeren:
- Fotocel aansluiten
- Programmeer het traject van de poortvleugels.
Een foto-elektrische beveiliging uit de besturing wissen:
om een aangesloten foto-elektrische beveiliging te wissen moet de besturing eerst de
functie aan de desbetreffende aansluiting blokkeren. De foto-elektrische beveiliging uit
het besturingsprogramma wissen:
- verwijder de foto-elektrische beveiliging
- zet de stroom even uit
- Programmeer het traject van de poortvleugels.
Diagnose aan de Chamberlain-Failsafe fotocel
LED constant = OK
LED knippert = fotocel blokkeert besturing
LED uit = geen stroom, fout aangesloten of verkeerde pool
Diagnose aan de besturing
LED uit = OK geen fotocel aangesloten
LED knippert = besturing blokkeert
Aansluiting 1 & COM
Actief, wanneer de poort sluit (keert de poort om)
Aansluiting 2 & COM
Actief, wanneer de poort sluit en opengaat
Aansluiting 3 & COM
Actief, wanneer de poort opengaat
(de poort blijft staan tot de hindernis uit de infraroodstraal wordt verwijderd, daarna
beweegt de poort verder)
RADIOGRAFIE
Het radio moduul op de voorgeschreven "pins" steken, als deze nog niet
voorgemonteerd is.
PROGRAMMEREN/WISSEN VAN DE
AFSTANDSBEDIENINGEN
De ontvanger bezit twee kanalen CH1 en CH2. Met deze twee kanalen
(CH1, CH2) kunt U het hek zowel één vleugelig als ook twee vleugelig
gebruiken. Voorbeeld: Programmeerd U uw afstandsbediening op CH2 =
P2 zal alleen maar één vleugel open gaan. Programeerd U een andere
knop van uw afstandsbediening op de CH1=P1 dan zullen beide vleugels
open gaan.
PROGRAMMEREN
- brug op de opsteekplaats "RADIO" opsteken
- om een afstandsbediening (signaal) te programmeren drukt U
gelijktijdig de van U gewenste knop op de afstandsbediening en de
leerknop P1 of P2
- Als U de leerknop P1 of P2 drukt zal een LED gaan branden en weer
uitgaan als de afstandsbediening geprogrammeerd is.
- herhaalt U bovengenoemde stappen om meerdere afstands-
bedieningen te programmeren (maximaal 180 per kanaal (CH1/CH2)
Belangrijk: Zorg er voor dat U NIET dezelfde drukknop van uw
afstandsbediening programmeert op CH1 en CH2 anders werkt de
besturing niet goed.
- Om af te sluiten: de brug van de opsteekplaats RADIO weer verwijderen.
DELETEN/ WISSEN
- brug op de opsteekplaats RADIO opsteken
- druk nu de leerknop P1 of P2 ongeveer 10 seconden totdat het
controle led uitgaat. Alles wat op dat kanaal geprogrameerd was is
nu uit het geheugen verwijderd
- brug van opsteekplaats RADIO weer verwijderen.
nl-9
LUSSENSOREN
(Jumper LOOP/EDGE moet ingeplugd zijn.)
Lussensoren reageren op metaal en worden meestal gebruikt voor
het herkennen van personen- en vrachtauto’s, niet van motorfietsen
of voetgangers.
Uitgangslus
De uitgangslus bevindt zich achter de poort en opent de poort
wanneer die gesloten is, houdt die open of doet ze opnieuw open.
De jumper OPEN/STEP en LOOP/EDGE moet ingeplugd zijn.
Foto-elektrische beveiligingen moeten aangesloten zijn en de
functie „Automatisch sluiten“ moet geactiveerd zijn.
Veiligheidslussensor en
lussensor in draaibereik poort
Lussensoren dienen om voertuigen (personen-, vrachtwagens) te
erkennen. Zij volstaan niet als enige veiligheidsmaatregel
aangezien zij geen personen erkennen.
De analysemodule van de lussensoren wordt als NO
sensorschakelaar aan de klemmen van de contactstrip van
8,2kOhm aangesloten. Indien u ook gebruik wenst te maken van
contactstrips:
ga voor het installeren na welke bedrijfsmodus u verkiest.
Veiligheidslussensor
=> de jumper OPEN/STEP moet ingeplugd zijn.
Lusdetector in het draaibereik van de poort
=> verwijder jumper OPEN/STEP
Verdere opties voor schuurdetectoren kunnen bij onze service
aangevraagd worden.
A
B C
4
V/150mA
BRN GRN WHT YEL
MASTER
BRN GRN WHT YEL
SECOND
COM
PHOTO
3 2 1
LIGHT
CONTACT
PED
COM
STOP
NO
Model
203292
Model
203292
R
N GRN WHT YEL
SECOND
COM
PHOTO
3 2 1
COM EDGE
8.2KΩ
LIGHT
CONTACT
PED
COM
STOP
NO
COM
NC
OPEN/STEP OPEN/STEP
A
B C
A
B
C
+
LOOP/EDGE
nl-10
1 / 2 MOTOR
Zoekt uit of 1 of 2 motoren aan de besturing zijn aangesloten.
VRIJ: 2 motoren aangesloten
OVERBRUGD: 1 motor aangesloten
OPEN/STEP
Verandert de programmering en reactie van de besturing op signalen.
Voor gebruik met lussensoren dient u eerst de info onder
„Lussensoren“ te lezen.
Stappenmodus: het eerste signaal opent de poort, het volgende stopt
de poort, het volgende sluit, het volgende stopt, het volgende opent,
enz.
Openen-modus: de poort reageert nie top besturingssignalen, zolang
ze open is en de OPEN-stand heeft bereikt.
VRIJ: Stappenmodus
OVERBRUGD: Openen-modus
LIGHT/SPY
Alleen inpluggen wanneer de functie vereist is, anders vrij laten
VRIJ: LIGHT
OVERBRUGD: SPY
OBSTACLE:
Volgens fabrieksinstelling met vaste draadbrug uitgerust. Doorsnijden
verhoogt de werkkracht aan de besturing. LET OP: Als de draadbrug
doorgesneden wordt, moet de poortinstallatie met bijkomende
veiligheidsinrichtingen (contactstrip etc.) beveiligd worden.
LOOP/EDGE
Selecteer de gewenste functie:
VRIJ: contactstrip
OVERBRUGD: lussensor
SPEED
Selecteer het motortype dat u wenst te gebruiken.
VRIJ: ART
INGEPLUGD: LYN, SCS, ART, SUB
RADIO
Om de afstandsbedieningen te programmeren is de jumper “RADIO”
vereist. De programmeringsprocedure vindt u in het desbetreffende
hoofdstuk in deze handleiding.
VRIJ: programmeren is niet mogelijk
INGEPLUGD: programmeren is mogelijk
BELANGRIJK: Trek de jumper „RADIO“ altijd uit
wanneer die niet in gebruik is.
JUMPERS
STOP
PHO 1
PED
EDGE
1/2 MOTOR
P1
P2
P3
250V/2A
OPEN/STEP
LIGHT/SPY
OBSTACLE
LOOP/EDGE
SPEED
RADIO
RADIO MODULE
VLEUGELVERTRAGING
Vleugelvertraging is nodig om de vleugels correct en veilig te kunnen
openen en sluiten. In bepaalde installatieomstandigheden of bij
bepaalde vleugellengten kan een langere vleugelvertraging
noodzakelijk zijn.
Houdt P3 en P1 samen gedurende een 5-tal seconden ingedrukt en tel
het aantal klikken dat u hoort. Een relais (lichtrelais) veroorzaakt deze
klikken.
• 1 klik = fabrieksinsstelling
• 2 klikken = 15%
• 3 klikken = 50%
• 4 klikken = 100%
• 5 klikken = geen vertraging (vleugels starten gelijktijdig)
Herhaal deze procedure indien nodig.
WENK: Het traject programmeren (wijzigen) reset de vleugelvertraging
naar de fabrieksinstelling.
1/2 MOTOR
P1
P2
P3
250V/2A
OPEN/STEP
LIGHT/SPY
OBSTACLE
LOOP/EDGE
SPEED
RADIO
nl-11
EERSTE INGEBRUIKNEMING
BASISINSTELLING
Ga puntsgewijs te werk. Begin in geval van twijfel weer vooraan. Neem ruim de tijd voor deze instellingen.
1. Is alles aangesloten wat nodig is voor het gebruik? Motoren, lichtcellen, veiligheidscontactstrip, stopschakelaar.
2. Let erop dat er zich geen personen in de buurt van het hek (kunnen) bevinden.
3. Sluit het hek en hang de motoren in. Borg de motoren met de splitpen en draai de ontgrendelingshendel in de richting van de
hekpijler. De aandrijvingen zijn nu vergrendeld.
ART:
- om het traject met succes te programmeren dient u de
referentiepunten in te stellen. Hiertoe dient u de nokken onder de kap
van de ART correct in te stellen. Eerst moet de bovenste nok de
microschakelaar activeren en daarna de onderste. De
microschakelaars mogen niet tegelijk worden geactiveerd en ook niet
wanneer de poort een eindpunt heeft bereikt. Draai de nokken met
een tang of een grote platte schroevendraaier uit elkaar.
- ontgrendel de poort voor deze instellingen
- controleer of corrigeer de positie van de schakelnokken voor poort
OPEN en poort DICHT zoals in de handleiding staat aangegeven.
- de jumpers instellen bij gebruik van ART: verwijder jumper “SPEED”.
Als „SPEED" overbrugd is zal ART niet werken. Bij de levering zijn
geen jumpers ingeplugd.
SUB (ondergrondse aandrijving):
Jumpers instellen: Slot “SPEED” overbrugd voor een snellere beweging van de poort of vrij wanneer het een zeer zware poort is of
wanneer een veilige werking primordiaal is. Kan op elk moment na inbedrijfstelling van de poort worden gewijzgd.
LYN / SCS-aandrijvingen:
Jumpers instellen: Slot “SPEED” overbrugd voor een snellere beweging van de poort of vrij wanneer het een zeer zware poort is of
wanneer een veilige werking primordiaal is. Kan op elk moment na inbedrijfstelling van de poort worden gewijzgd.
Sluit nu de besturing aan op het stroomnet.
BASISINSTELLING:
1. Druk toetsen P1, P2 en P3 gedurende 2-3 seconden gelijktijdig in, totdat de gele LED knippert.
2. Kijk naar het hek. Druk toets P1 gedurende 1-2 seconden in. De vleugel met motor 1 moet daarbij in de richting OPEN bewegen.
(Vleugel niet volledig openen, alleen korte bewegingen laten maken.) Als motor 1 sluit i.p.v. te openen, is hij foutief aangesloten en
moeten de kabels rood/blauw aan de motor worden verwisseld. (Let op: besturing eerst stroomloos schakelen!)
Opmerking: Algemene functie – als u de toets loslaat, blijft het hek staan. Als u nog een keer drukt, loopt het hek in de
tegenovergestelde richting, totdat u de toets weer loslaat enz.
3. Druk P2 gedurende 1-2 seconden in. De vleugel met motor 2 moet daarbij in de richting OPEN bewegen. (Vleugel niet volledig
openen, alleen korte bewegingen laten maken.) Als motor 2 sluit i.p.v. te openen, is hij foutief aangesloten en moeten de kabels
rood/blauw aan de motor worden verwisseld. (Let op: besturing eerst stroomloos schakelen!)
Opmerking: De besturing blijft gedurende 20 seconden in dit handmatige instelprogramma. Begin evt. weer vooraan met het
gelijktijdig indrukken van de toetsen P1/P2/P3.
Controleer het volgende:
1. Alleen voor SCS: Wanneer de vleugel opendraait, mag de voorste nok van de motor NIET in contact komen met de poort (stoten
of schuren). Onderbreek het openen meermaals en controleer! In geval van contact dient u de afstand A/B te controleren en het
poortbeslagwerk in te stellen op meer afstand.
2. Open beide vleugels volledig. Niet te ver draaien! Wanneer in de stand OPEN geen aanslag is voorzien, dient u het maximale
openingspunt te markeren.
3. Alleen voor SUB (ondergrondse aandrijving): Stel nu de mechanische eindaanslagen in de behuizing in.
Wacht totdat de leer-LED vanzelf uitgaat (20 seconden nadat u de toets voor het laatst heeft ingedrukt).
Closed position
Open position
dicht
open
nl-12
PROGRAMMERING VAN TRAJECTEN EENVOUDIG I
OPMERKING: Eindsponningen in DICHT en OPEN moeten voorhanden zijn.
1. De vleugels moeten gesloten zijn.
2. Druk toets P1 zo lang in, totdat vleugel / motor 1 open begint te gaan. (LED „LEARN” knippert)
Het automatic-programma begint (langzame beweging):
Vleugel 1 loopt tot de aanslag OPEN.
Vleugel 2 loopt tot de aanslag OPEN.
Daarna loopt vleugel 2 tot aan de aanslag DICHT en vervolgens loopt vleugel 1 tot aan de aanslag DICHT.
Zodra de LED „LEARN” uitgaat, is de programmering afgesloten.
Opmerking: Als de vleugels sluiten i.p.v. te openen, zijn de motoren verkeerd aangesloten. Verwissel rood en blauw.
PROGRAMMERING VAN TRAJECTEN EENVOUDIG II
OPMERKING: Indien er geen eindaanslag in richting OPEN voorhanden is, moet de vleugel worden gestopt bij een openingshoek
van ca. 90°.
1. De vleugels moeten gesloten zijn.
2. Druk toets P1 zo lang in, totdat vleugel / motor 1 open begint te gaan.
3. Druk toets P1 „lang drukken” 1x, zodra de vleugel / motor 1 positie hek OPEN heeft bereikt. Vleugel 2 start.
4. Druk toets P1 „lang drukken” 1x in, zodra de vleugel / motor 2 positie hek OPEN heeft bereikt. Vleugel 2 sluit dan weer
automatisch. Vervolgens sluit vleugel 1 automatisch.
5. De aandrijving leert de positie hek DICHT automatisch.
Desgewenst kunt u echter ook een individuele positie voor hek DICHT aanleren.
Druk toets P1 „lang drukken” dan aan de gewenste hek DICHT positie in voor de desbetreffende vleugel.
Zodra de LED „LEARN” uitgaat, is de programmering afgesloten.
PROGRAMMERING VAN TRAJECT „ADVANCED” (INDIVIDUEEL)
Opmerking: Toets P1 moet in dit programma in totaal 9x worden ingedrukt.
Met iedere druk op de toets wordt een positie (tijd) opgeslagen. Daardoor is het mogelijk soft-stop (langzaam lopen) op te slaan
om zo het hek of de toepassing aan uw individuele situatie aan te passen. Lange of korte soft-stop fasen zijn mogelijk.
1. De vleugels moeten gesloten zijn.
2. Druk gelijktijdig P1 en P2 gedurende enige tijd in (ca. 5-6 sec.), totdat vleugel 1 start (open gaat). Toetsen weer loslaten!
3. Druk P1 weer in; soft-stop in richting OPEN voor vleugel 1 begint vanaf deze positie.
4. Druk P1 weer in; eindaanslag OPEN bereikt. Vleugel 2 start nu automatisch.
5. Druk P1 weer in; soft-stop in richting OPEN voor vleugel 2 begint vanaf deze positie.
6. Druk P1 weer in; eindaanslag OPEN bereikt. Vleugel 2 start nu automatisch en sluit.
7. Druk P1 weer in; soft-stop in richting DICHT voor vleugel 2 begint vanaf deze positie.
8. Druk P1 weer in; eindaanslag in richting DICHT bereikt. Vleugel 1 start nu automatisch.
9. Druk P1 weer in; soft-stop in richting DICHT voor vleugel 1 begint vanaf deze positie.
10. Druk P1 weer in; eindaanslag in richting DICHT bereikt. -> klaar
nl-13
BATTERIJVERWIJDERING
Batterijen en accu’s mogen niet met het huisvuil worden meegegeven.
U kunt de batterijen na gebruik in de directe omgeving (bijv. in de
handel of gemeentelijke inzamelpunten) kosteloos terugbrengen.
Batterijen en accu’s zijn gemarkeerd met een doorkruiste vuilnisbak
alsook het chemische symbool van de schadelijke stof, namelijk
“Cd” voor cadmium, “Hg” voor kwik en “Pb” voor lood.
12VDC
Pb Cd Hg
Opmerking: Bereikt een vleugel een eindaanslag en toets L1 wordt NIET ingedrukt, dan loopt de aandrijving naar de aanslag en
leert deze positie zelfstandig.
AFSLUITEN VAN DE INSTALLATIE/PROGRAMMERING:
Zijn de trajecten geprogrammeerd, dan kunt u de handzenders aanleren (zie AANLEREN/WISSEN VAN DE HANDZENDERS)
1. Laat de poort nu door middel van een druk op de toets van de handzender of een aangesloten drukknop 2 volledige cycli
doorlopen en kijk naar het werkproces. Sluit de poort weer ZONDER dat u een verdere instellingen hebt gemaakt.
2. Zodra alle instellingen zijn uitgevoerd, controleert u de functie van de fotocellen, sensoren, knipperlicht, handzenders, toebehoren
etc.
3. Laat aan alle personen die het hek bedienen, zien hoe het hek beweegt, hoe de veiligheidsfuncties werken en hoe het hek
handmatig kan worden ontgrendeld.
Automatisch sluiten van het hek
Opmerking: Alleen mogelijk bij aangesloten en functionerende fotocel (1+COM). U kunt een automatische sluittijd tussen de 2 en
120 seconden kiezen.
Instellen
1. Druk P2 in totdat de gele LED begint te knipperen.
2. Zodra de gele LED knippert, telt u de openingstijd die u wilt programmeren.
3. Na afloop van de gewenste tijd drukt u P2 nogmaals in. -> klaar
Uitschakelen
1. Druk P2 in totdat de gele LED begint te knipperen.
2. Druk P3 in. De gele LED gaat uit. -> klaar
WERKVERMOGEN VAN DE AANDRIJVING
Het werkvermogen van de aandrijving wordt automatisch ingesteld
terwijl de trajecten geprogrammeerd worden. Een wijziging
(automatisch) is alleen mogelijk met een hernieuwde programmering
van het traject. Indient het hek klemt ten gevolge van
weersomstandigheden of wijzigingen aan de installatie (bijv. door
roest of onvoldoende smering), moet het evt. gerepareerd worden.
De besturing is conform de nieuwste EN-richtlijnen.
Een van deze richtlijnen schrijft voor dat de sluitkrachten
aan de hekzijde binnen de laatste 500 mm voor deur DICHT niet
hoger mogen zijn dan 400 N (40 kg). Verder dan 500 mm mag de
maximale kracht aan de kant van het hek 1400 N (140 kg) bedragen.
Indien dit niet kan worden gewaarborgd, dient in ieder geval een
contactstrip evt. tot een hoogte van 2,5 m aan het hek of aan de
tegenover liggende pijler te worden aangebracht (EN12453)
nl-14
DIAGNOSE VAN LEDS
De diagnose-led geeft de fout aan die zich eerst heeft voorgedaan. Indien zich nog meer fouten voordoen, is het mogelijk dat deze niet worden
aangegeven.
Oplossing
Kabel geel of wit heeft geen of slecht contact.Aansluitingen nauwkeurig
controleren. Let op de lengte van de leidingen.
Zie 1x knipperen.
Bij A: Hek in leertraject verder openen. Meer dan 50% van de maximale
afstand.
Bij B: Aansluitingen nauwkeurig controleren. Let op de lengte van de
leidingen.
Zie 3x knipperen.
Leertraject van de eindpunten herhalen.
A: Hek repareren
B: Let erop dat het hek goed loopt.
C: Hek bij sterke wind niet openen/sluiten.
D: Leertraject van de eindpunten herhalen zodat het nodige vermogen
opnieuw geleerd wordt.
A: Verwijderen
B: Controleren
C: Controleer de diameters van de kabels en de aansluitingen
Zie 7x knipperen.
Zie 7x knipperen.
A: Kabels en bedrading controleren.
B: Basisinstelling van de besturing controleren (steekbruggen).
A: Verwijderen
B: Kabels en bedrading controleren. 8.2 KOhm weerstand controleren.
C: Basisinstelling van de besturing controleren (steekbruggen).
A: Aansluitingen controleren.
B: Controle (erkend monteur)
C: Accu 24 uur laden.
A: Besturing vervangen.
Motor vergrendelen
Besturing vervangen
Controleer de bedrading
Het traject vanaf de positie poort volledig gesloten moet opnieuw
worden geïnstrueerd.
Weergave
1x knipperen
2x knipperen
3x knipperen
4x knipperen
5x knipperen
6x knipperen
7x knipperen
8x knipperen
9x knipperen
10x
knipperen
11x
knipperen
12x
knipperen
13x
knipperen
14x
knipperen
15x
knipperen
Beschrijving
Aandrijving 1 contactfout van een besturingskabel naar
besturing.
Zoals 1x knipperen voor aandrijving 2
Eindpunten aandrijving 2 werden niet geaccepteerd.
A: Na of in leertraject: Aandrijving 1 werd niet ver genoeg
geopend en heeft de ingebouwde referentieschakelaar die
zich in het midden van de aandrijving onder de spindel
bevindt, niet gepasseerd.
B: Contactfout van een besturingskabel naar besturing.
Kabel geel of wit heeft geen of een zeer slecht contact.
Eindpunten aandrijving 1 werden niet geaccepteerd.
Niet-geprogrammeerd traject in de besturing.
Benodigd vermogen om vleugels te bewegen is te hoog.
A: Hek is defect.
B: Hek loopt stroef.
C: Hek is bij wind stil blijven staan.
Fotocel 1 blokkeert functie.
A: Object blokkeert de fotocel.
B: Instelling van de lenzen naar elkaar is niet exact.
C: Spanningsvoeding naar fotocellen niet voldoende
Fotocel 2 blokkeert functie.
Fotocel 3 blokkeert functie.
Nood-Uit schakelaar blokkeert de installatie.
Contactstrip blokkeert de installatie.
A: Object drukt tegen contactstrip.
B: Contactstrip defect
C: Spanningsvoeding te laag of kabelbreuk in toevoer.
Stroomtoevoer van de besturing te laag.
A: Toevoer 230Volt defect of slecht contact.
B: Kabelbreuk in toevoer (starre koperkabel).
C: De batterij (verkrijgbaar als toebehoren) voor bedrijf bij
stroomuitval is leeg.
EEPROM fout
Starten van de besturing lukt niet.
Alleen LYN/SCS
Motor nog ontgrendeld
Defect aan een relais of aan een andere belangrijke
elektronische component
A: overspanning
B: slechte bedrading (fout)
D: te hoge vochtigheid in de foto-elektrische beveiliging
(slecht geïnstalleerd)
E: er werd een foto-elektrische beveiliging aangesloten,
maar die is niet verwijderd (afgeklemd).
nl-15
FAQ
Geen reactie wanneer P1, P2, P3 wordt ingedrukt
Zumper RADIO muit uitgetrokken zijn
Controleer of de radiomodule correct
aangebracht is.
Het traject kan niet worden geïnstrueerd
1. De jumpers zijn niet correct ingeplugd
2. Motorbekabeling niet juist of defecte kabel
3. Zie diagnose-led
4. Gezoem in de bekabeling
5. Tijdens het programmeren beweegt de
poort slechts gedurende 1 seconde en
blijft dan staan zonder achteruit te lopen
6. Alleen ART: referentiepunten zijn niet
correct ingesteld
7. Alleen ART: motor is nog ontgrendeld
1. Raadpleeg punt “1/2 motor” in de handleiding
2. Wanneer de motor beweegt: controleer de
bruine, groene, witte en gele kabel. Ga met
een andere kabel na of een eventuele fout in
de in de grond geplaatste kabel kan worden
uitgesloten, of sluit hiervoor bij wijze van test
de uit de motor komende kabel rechtstreeks
aan op de besturing.
3. Controleer de diagnose-led voor de
foutbepaling.
4. Zie oplossing 2. Vevang de kabel indien
nodig. Zie ook punt “Kabelmaten“
5. Niet voldoende voeding of slechte
bekabeling. Zie oplossing 2
6. Stel de nokken op de motor juist in. Zie de
ART-handleiding.
7. De aandrijving vergrendelen.
Zie de ART-handleiding.
De aandrijving loopt kortstondig langzaam Stroomstoring Normale procedure. Na een stroomstoring voert
de aandrijving een werkingstest uit. Naargelang
het model kan dit slechts enkele seconden
duren maar het kan ook een volledige cyclus in
beslag nemen (SUB). Tijdens deze werkings-
test mag de aandrijving niet met de afstandsbe-
diening of een schakelaar worden onderbroken:
daardoor kunnen de eindpunten worden
verschoven. En dan dient u het traject met P1
opnieuw te programmeren.
Voorkom onnodige stroomstoringen.
Meteen nadat het hek begint te bewegen, stopt
het en loopt terug.
Hindernis bij het hek. Controleer of er hindernissen bij het hek
staan of liggen.
Aandrijving opent het hek niet volledig. 1. Zijn de pijlerafmetingen A + B juist?
2. Is de looptijd van de besturing juist
geprogrammeerd?
1. A + B afmetingen controleren.
2. Evt. opnieuw programmeren.
Hek kan alleen geopend worden.
Fotocel blokkeert
1. Controle van de functie en de
aansluiting nodig.
„Automatisch sluiten” functioneert niet.
Functioneert alleen met de 2-kabel-
fotocel 770E(ML) of 771E(ML).
De aandrijving reageert niet, terwijl de besturing
wel is aangesloten. (LEDs zijn aan)
1. Handzender niet geprogrammeerd
2. LEDs melden fout.
3. Fotocel verkeerd aangesloten
4. Klem voor motoren evt. niet juist
opgestoken.
1. Handzender aanleren
2. Zie beschrijving „Diagnostic” LED
3. Aansluiting/programmering fotocel
controleren.
4. Klem en aansluitingen controleren.
Aandrijving reageer niet, LED doet het niet. Evt. stroomuitval
1. geleider en nulgeleider controleren.
2. Zekering in huis controleren
Besturing functioneert niet meer met handzender,
alleen nog met schakelaar en zelf alleen dan,
wanneer een toets (blijvend) wordt ingedrukt.
Een veiligheid-fotocel, contactstrip of de stop
blokkeren de besturing. Er is slechts een
fotocel voor OPEN aangesloten.
Er moet ten minste een fotocel actief in
DICHT of OPEN zijn aangesloten.
Besturing functioneert niet met handzender. 1. Handzender niet geprogrammeerd.
2. Een fotocel blokkeert.
1. Handzender programmeren.
2. Fotocellen controleren.
De besturing functioneert niet. Geen traject geleerd. Traject leren.
Zie eerste ingebruikneming.
Zie diangose LED
De vleugels gaan niet volledig open. 1. Vermogen te gering bij hoge
windlast (volledig dichte hekken)
2. Hek loopt stroef/moeilijk.
1. Beweeglijkheid van het hek
verbeteren.
2. Besturing opnieuw programmeren.
Het hek moet een stijgende weg volgen.
Niet aan te bevelen! Hek wijzigen! Het hek kan ongecontroleerd (gevaarlijk)
bewegen, wanneer de aandrijving ontgrendeld is. In de richting van de
stijging is een groter vermogen nodig; in tegenovergestelde richting heeft
de aandrijving dan teveel vermogen.
Reikwijdte van de zender is te gering. Het installeren van een buitenantenne is aan te bevelen omdat de
besturing met de korte kabelantenne zich meestal achter de pijler of bij de
bodem bevindt. De optimale antennepositie is altijd zo hoog mogelijk.
Chamberlain biedt optioneel ook een antenne met montageset aan met de
omschrijving ANT4X-LM.
De pijler is zo dik dat de A+B maten niet kunnen worden aangehouden.
Uitsparing in de pijler maken of hek verplaatsen.

Documenttranscriptie

de Anleitungen CB124 fr Instructions CB124 en Instructions CB124 cz Návody CB124 es Instrucciones CB124 sv Instruktioner CB124 hu Útmutatók CB124 hr Upute CB124 it Istruzioni CB124 nl Instruktie CB124 sk Obrázky CB124 pl Instrukcja CB124 Chamberlain GmbH Alfred-Nobel-Strasse 4 D-66793 Saarwellingen www.chamberlain.de [email protected] 0678 AT/BA/BE/BG/CH/CY/CZ/DE/DK/ES/ FR/GB/GR/HR/HU/IE/IS/IT/LU/MT/NL NO/PL/PT/RO/RU/SE/SI/SK/TR/YU BELANGRIJKE INSTRUCTIES VOOR MONTAGE EN GEBRUIK LEES EERST DEZE BELANGRIJKE VEILIGHEIDSINSTRUCTIES Deze waarschuwingssymbolen betekenen „Voorzichtig!” en dienen in acht te worden genomen. Veronachtzaming kan lichamelijk letsel en/of materiële schade tot gevolg hebben. Lees deze instructies a.u.b. zorgvuldig door. Deze hekaandrijving is dusdanig geconstrueerd en getest dat hij bij installatie en gebruik en nauwkeurige inachtneming van de hierna volgende veiligheidsinstructies afdoende veiligheid biedt. Niet-naleving van de volgende veiligheidsinstructies kan ernstig lichamelijk letsel of materiële schade veroorzaken. Ga voorzichtig te werk bij de omgang met gereedschap en kleine onderdelen en draag geen ringen, horloges of loshangende kleding, wanneer u installatie- of reparatiewerkzaamheden aan een hek uitvoert. Elektrische leidingen moeten worden aangelegd in overeenstemming met lokale bouwvoorschriften en reglementen met betrekking tot elektrische installaties. De elektrische kabel mag uitsluitend door een erkende elektromonteur worden aangesloten op een correct geaard net. Houd bij de montage rekening met de actieradius van de draaiende vleugel met betrekking tot omringende delen van het gebouw (bijv. een muur) om beknelling te voorkomen. Verwijder a.u.b. alle aan het hek aangebrachte sloten om schade aan het hek te voorkomen. Het is van belang dat het hek altijd goed kan bewegen. Hekken die blijven steken of klemmen, moeten onmiddellijk worden gerepareerd. Probeer niet het hek zelf te repareren. Schakel hiervoor een vakman in. Houd extra toebehoren uit de buurt van kinderen. Laat kinderen geen druktoetsen en afstandsbedieningen bedienen. Een sluitend hek kan zwaar letsel veroorzaken. Automatisch aangedreven apparaten moeten van het stroomnet worden gescheiden, voordat onderhoudswerkzaamheden zoals bijv. reiniging worden uitgevoerd. In de uiteindelijke configuratie van de installatie dient er een scheidingsinrichting te worden voorzien zodat alle polen kunnen worden uitgeschakeld met behulp van een schakelaar (contactopening ten minste 3 mm) of een aparte zekering. Na de installatie dient u te controleren of het mechanisme juist is ingesteld en of de aandrijving, het veiligheidssysteem en de noodontgrendeling goed functioneren. Zorg ervoor dat deze instructies worden opgevolgd door personen die de aandrijving monteren, onderhouden of bedienen. Bewaar de handleiding op een plaats waar u er snel bij kunt. Indien er zich een toegangspoort in het hek bevindt, mag de aandrijving niet starten of doorlopen wanneer deze poort niet goed is gesloten. Zorg ervoor dat deze instructies worden opgevolgd door personen die de aandrijving monteren, onderhouden of bedienen. Lichtgewicht porten moeten flink verstevigd worden om schade aan de porten te voorkomen. De beste oplossing is om bij uw portfabrikant te informeren naar een verstevigingsset voor opener- installatie. De port moet tijdens het functioneren niet uitsteken over de openbare weg. Activeer de opener alleen wanneer u de port vol in het zicht heeft, vrij van obstakels is en de opener juist is ingesteld. Sta kinderen niet toe om bij de deur te spelen. Om te voorkomen dat kinderen met de installatie spelen, mag u ze niet uit het oog verliezen. Deze installatie mag niet worden bediend door personen (incl. kinderen) met lichamelijke of geestelijke gebreken of met een gebrek aan omgangservaring met de installatie, zolang ze niet onder toezicht staan van of zijn opgeleid in de omgang met de installatie door een persoon die voor hun veiligheid verantwoordelijk is. Deze handleiding moet worden bewaard! nl-1 WAARSCHUWING / ATTENTIE TECHNISCHE GEGEVENS MOTORBESTURING 230V~+/- 10% 50Hz 230/24VAC, 150VA 24VDC max. 400W (in bedrijf) max. 4W (zonder toebehoren) 24VDC / 600mA max. -20ºC ÷ +55ºC standaard, automatisch 250x75mm (zonder behuizing) ca. 300x220x120mm IP45 2 x 2A max. 180 x rolling code 433MHz, 868MHz nl-2 Spanning: Transformator: Uitgang motor: Maximaal verbruik: Verbruik in stand-by: Voeding toebehoren: Bedrijfstemperatuur: Bedrijfsmodus: Afmetingen: Afmetingen behuizing: Beveiligingsklasse: Zekering: Afstandsbediening: Mogelijke frequenties: TYPISCHE CONSTRUCTIE VAN EEN INSTALLATIE: 1. Motor 2. Besturing 3. Fotcel (actief bij sluiten), hoogte max. 200 cm (eerste fotocel) 4. Fotocel (actief bij openen/sluiten), hoogte max. 200 cm (tweede fotocel (optioneel)) 5. Knipperlicht (optioneel) Belangrijk als optische waarschuwing dat het hek beweegt. 6. Sleutelschakelaar of codeslot (optioneel) Voor montage aan de buitenzijde. Het hek wordt geopend met behulp van een sleutel of door intoetsen van een nummer. 7. Contactstrip (optioneel) Beveiligt het hek bij aanraking. Contactstrips kunnen worden aangebracht aan het hek of aan de pijlers. Contactstrips moeten, indien noodzakelijk, aangebracht worden tot een hoogte van max. 2,5 m. MONTAGE VAN DE BESTURINGSBOX De besturing bestaat uit meerdere componenten. - Box - Deksel voor box - Besturing - Transformator - Bodemplaat (voorgemonteered) - Kabeldoorvoer groot - Kabeldoorvoer klein - Bevestigingsclips - Schroeven 3,5mm x 9,5mm - grote onderlegring - grote schroef - Kabeloog - Moer M8 - Onderlegring M8 - Scharnieren voor box 1 1 1 1 1 1 3 6 4 1 1 1 1 1 5 - Zakje met jumpers 1 VOORBEREIDEN VAN DE BESTURINGSBOX Openen van de 4 gaten in de bodem van de behuizing met behulp van schroevendraaier o.i.d. De grote kabeldoorvoer links bevestigen, dan de resterende zoals afgebeeld. Vocht en water beschadigen de besturing. Alle openingen en kabeldoorvoeren moeten waterdicht worden afgesloten. De besturingsbox met de motorbesturing dient met de kabeldoorvoeren naar beneden te worden gemonteerd. + 4 nl-3 AANBEVOLEN WERKWIJZE Onderste gedeelte van de behuizing aan de wand schroeven. Van tevoren de vereiste afstanden afmeten en passende boorgaten bepalen (bevestigingsmateriaal niet inbegrepen). De bodemplaat is al voorgemonteered. (A) Bevestigingsclips in voorgeboorde gaten drukken. (B) Besturing op de bevestigingsclips drukken. (C) Schroef de transformator met de grote schroef en de grote onderlegring op de montageplaat. (D) Steek de 4 grote afsluitschroeven van de box door het deksel van de box. Schroef 2 afsluitschroeven (links of rechts) ca. 2 cm in de box. U kunt het deksel daarna opzij klappen. Sluit de box bij wijze van proef af door de schroeven volledig in te draaien. Sluit het deksel niet goed, dan ligt de box niet vlak op de wand en trekt daardoor krom. Dit moet u corrigeren. Het is van groot belang dat de box later waterdicht afsluit. A B 6x C D E nl-4 BEDRADING VAN DE BESTURING / OVERZICHT: a. Begin met de nog spanningsloze 230Volt toevoerkabel aan de linker zijde van de box. b. Bevestig het kabeloog aan de aarding. Verbind de aardkabel aan de toevoer met de bodemplaat. Sluit alle andere kabels aan op de besturing. KABEL EN BEDRADING Wij raden aan om van motor naar de besturing afgeschermde kabel te gebruiken. Magnetische en inductieve invloed in de kabel kan een gezoem veroorzaken en de werking van de poort verstoren. Dit moet u vermijden: - de besturing te ver van de poort bevestigen; - leidingen voor 230Volt en laagspanning tezamen plaatsen; Is niet toegelaten volgens de voorschriften voor elektrische installaties; - de kabels voor foto-elektrische beveiligingen, schakelaars, knipperlichten en elektrisch slot samen met de motorkabel plaatsen; - telecommunikatiekabels of leidingen voor tuinverlichting eveneens samen met de motorkabel plaatsen; - stijve koperen kabel zijn vooral bij grotere diameter moeilijk om een installatie te bedraden. Gebruik liever soepele kabels. - Gebruik kabels die geschikt zijn voor buiten en in de grond te plaatsen of overeenkomstige kabelbuizen, of vraag advies aan uw elektricien. Wij raden het volgende toebehoren aan: - LA400-JB40E Kit Kit voor kabelverlenging voor een installatie. Deze kit bestaat uit 12 m 6-polige kabel met gelijke kleuren, zoals aandrijving, verdeeldoos IP65, kabelschroefkoppelingen en bevestigingsmateriaal. - 041ASWG-0482-50 50m Spoel met 50 m aansluitkabel, 6-polig om buiten te plaatsen. Kan zonder kabelbuis worden geplaatst. Met dezelfde kleuren als aan de aandrijving. Kabelmaten: De afmetingen in de tabel zijn de minimummaten. Een grotere diameter is altijd mogelijk. - 230Volt voedingsspanning voor de besturing: min. 0,75mm² 3-polig - 230Volt voeding voor transformator afzonderlijk geplaatst (bv. in de garage) en lage spanning naar de poort. Zie tabel. - Motorbekabeling: 2 kabels min. 1,0mm², 4 kabels min. 0,75mm² (of afgeschermde kabel) - Elektrisches Schloss: Zie tabel. - Schakelaars, foto-elektrische beveiligingen, knipperlicht: Zie tabel enz. min.0,5mm² Aandrijfmodel Afstand 0m - 6m Afstand 6m - 10m Afstand 10m - 12m Afstand 12m – xx LYN, SCS, ART Motorbekabeling 2 x 1,0mm² 4 x 0,75mm² 2 x 1,0mm² 4 x 0,75mm² Normal Wiring Max. 15m Gebruik afgeschermde kabel voor de 4 kleinere motorkabels SUB (ondergrondse aandrijving) Motorbekabeling 2 x 1,0mm² 4 x 0,75mm² 2 x 1,0mm² 4 x 0,75mm² Gebruik afgeschermde kabel voor de 4 kleinere motorkabels 0,75mm² 0,75mm² Gebruik afgeschermde kabel voor de 4 kleinere motorkabels 1,0mm² 0,75mm² 0,75mm² 1,0mm² Max. 30m; Min. 1,5mm² Externe Antenne (verwijder de originele antenne van de besturing) Schakelaars, knipperlicht, enz. Coaxiale kabel 50 or 75 Ohm Coaxiale kabel 50 or 75 Ohm Coaxiale kabel 50 or 75 Ohm Coaxiale kabel 50 or 75 Ohm (max. 25m) 0,5mm² 0,5mm² 0,75mm² Min. 0,75mm² Max. 30m Veiligiheidsensoren 0,5mm² 0,5mm² Afzonderlijk geplaatste transformator (in de garage) en laagspanningsvoeding van besturing Max. 30m; Min. 1,5mm² Poortgewicht maximaal 50% van het maximale motorvermogen Elektrisch slot (12 Volt) Bekabeling 0,75mm² Min. 0,75mm² Max. 20m FUNCTIE BESCHRIJVING VAN DE LEDS (LICHTDIODE) L N aansluiting L 230Volt toevoer aansluiting N 230Volt toevoer Beschrijving kleuren functie 30VDC aansluiting van een accukit + / 475E + 041ADBL-0115 STOP Groen Motor MASTER Motor SECOND Motor 1 (master, opent het eerst) Motor 2 (second, opent als tweede) Noodstop /Stop schakelaar AAN: Noodstop actief UIT: OK (Draadbrug indien geen schakelaar is aangesloten) EDGE Groen Contactstrip 8.2kOhm AAN: geactiveerd UIT: OK (overbruggen met weerstand 8,2kohm, indien geen contactstrip is aangesloten) Controle van de juiste polariteit: zie hoofdstuk „Basisinstelling“ en „Werking van druktoetsen P1,P2,P3”. 24V /150mA MASTER BRN GRN WHT YEL SECOND BRN GRN WHT YEL knipperlicht (toebehoren) Motor1 kabel kabel kabel kabel bruin groen wit geel „Sleutelsymbool” Rood kabel kabel kabel kabel bruin groen wit geel Sleutelschakelaar 2-vleugel AAN: Schakelaar ingedrukt UIT: Schakelaar niet ingedrukt PED Rood Sleutelschakelaar 1-vleugel AAN: Schakelaar gedrukt UIT: Schakelaar niet gedrukt PHO1 Rood fotocel 1 (sluiten) AAN: OK (actief) UIT: geen fotocel aangesloten PHO2 Rood fotocel 2 (openen en sluiten) AAN: OK (actief) UIT: geen fotocel aangesloten PHO1 Rood fotocel 1 (openen) AAN: OK (actief) UIT: geen fotocel aangesloten LEARN Geel leerprogramma status AAN: Leerprogramma actief UIT: Geen leerprogramma DGN Rood diagnoseprogramma (zie „Vaak gestelde vragen”) CH1 Rood Programmering afstandsbediening voor 2-vleugel AAN: Nieuwe afstandsbediening kan worden geprogrammeerd. UIT: Functie uit CH2 Rood Programmering afstandsbed. voor 1-vleugel (zie CH1). Motor2 Light Contact Bewaking poort/tuinverlichting PED COM STOP Aansluiting voor noodstop of Minpool Nodstop / Stop schakelaar „Sleutelsymbool” COM sleutelschakelaar Minpool PHOTO 3 PHOTO 1 PHOTO 2 COM fotocel 3 fotocel 2 fotocel 1 Minpool EDGE 8,2kOhm Contactstrip met 8,2 kOhm RADIO Aansluiting radiomodule Antennesymbool Aansluiting voor antenne 75Ohm „Symbol” E-slot Ingang elektrisch slot „Besturingsingang” INPUT 24VAC 24Volt ingangsspanning van de transformator. Kan met willekeurige polariteit worden aangesloten. Transformer 230VAC 230Volt toevoer naar transformator. Kan met willekeurige polariteit worden aangesloten. 250V/2A zekering 250V/2A (2x voorhanden) Functies druktoetsen P1, P2, P3 Toets P1+P2+P3 Functie Afzonderlijke bediening. De vleugels kunnen afzonderlijk worden bediend. Functie activeren: druk tegelijk op P1+P2+P3. De DGN-led knippert zolang de functie geactiveerd is. Toets P1 zet motor1 aan. Toets P2 zet motor2 aan. Functie uitzetten: wacht 20 seconden of verbinding naar besturing verbreken. Als de vleugels eerst sluiten, dienen de rode en blauwe kabel te worden verwisseld. P1 Programmeert automatische de eindposities van het traject. P1 + P2 Programmeert automatische de eindposities van het traject (evenals extra posities, bv. soft start en soft stop). P2 + P3 Vertragingstijd elektrisch slot P1 + P3 Instelling vleugelvertraging P2 Automatisch sluiten. Druk hiervoor op toets P3. P3 Software resetten naar fabrieksinstelling. Houd toets gedurende 10 seconden ingedrukt. Het radiogeheugen wordt niet gereset (zie Radio). Radiojumper +P1 Afstandsbedieningen voor kanaal 1 programmeren Signaal voor beide aandrijvingen (vleugels) Radiojumper + P2 Afstandsbedieningen voor kanaal 2 programmeren Signaal voor één aandrijving (motor 1). nl-6 BESCHRIJVING BATTERIJ (OPTIONEEL) Model CM475 (24V/AC) De aansluitingen dienen om een externe batterij op te laden. Bij stroompannes voorziet de batterij de aandrijving van stroom. Een volgeladen batterij kan energie voor meer dan 24h leveren. Batterijen zijn onderhevig aan veroudering en verliezen capaciteit. Vervang de batterij naargelang het gebruik elke 2-3 jaar. De CM475 is niet geschikt voor buiten en een passende behuizing nodig. KNIPPERLICHT (OPTIONEEL) Een knipperlicht kan worden aangesloten aan de besturing. Zo worden personen gewaarschuwd voor een bewegend hek. Het knipperlicht moet zo hoog mogelijk en duidelijk zichtbaar worden aangebracht. De besturing geeft een constant signaal dat door de lamp wordt veranderd in een knipperen. POORTBEWAKING OF VERLICHTING (OPTIE) De aansluitingen hebben twee functies naargelang de jumper Light / Spy al dan niet is ingedrukt. Zie ook onder “Jumpers” in deze handleiding. De uitgang heeft geen eigen stroomverzorging en mag enkel to 24V belast worden. Poortbewaking / stand van de poort (Spy): Een led kan aan de klemmen worden aangesloten om de stand van de poort aan te geven. Relais open = poort is gesloten Relais knippert = poort wordt geopend Relais gesloten = poort is open Relais knippert snel = poort wordt gesloten Verlichting (+ 120 seconden) (Light): Middels in de handel verkrijgbare relais, die extern worden geplaatst, kunnen andere toepassingen worden geschakeld. Poort gesloten = relais open Poort in beweging = relais gesloten Poort open = relais open LET OP: Uitgang enkel tot max. 24V belastbaar of er moet een relais tussen geschakeld worden. NOODSTOP / STOPSCHAKELAAR (OPTIE) MODEL: 600084 Aan deze uitgang kan een noodstopschakelaar worden aangesloten die de poort in beide richtingen doet stoppen. SLEUTELSCHAKELAAR (OPTIONEEL) Modell: 100010, 100027, 100034, 100041 De besturing / de aandrijving kunt u activeren via toetsenbord of sleutelschakelaar. U kunt met de steekbruggen instellen of 1 vleugel of 2 vleugels geopend worden. Aansluiting: Sleutelsymbool en COM CONTACTSTRIP (OPTIONEEL) Modell: 600046, 600053, 600077, 600060 (Jumper LOOP/EDGE muit uitgetrokken zijn) Aan de besturing kan een contactstrip worden aangesloten die volgens het 8,2K Ohm-principe functioneert, d.w.z. een 8,2K Ohm hogere testweerstand is aan het einde van de contactstrip bevestigd. Hierdoor kan het stroomcircuit voortdurend gecontroleerd worden. De besturing wordt geleverd met een geïntegreerde 8,2K Ohm weerstand. Meerdere contactstrips worden serieel aangesloten. Kabeldiameter: 0,5mm2 of groter. ANTENNE (OPTIONEEL) ANT4X-1LM De besturing is standaard met een draadantenne uitgerust. Op de contacten 27 en 28 kan een buitenantenne (toebehoren) worden aangesloten. Zo is de bereik groter. De antenne dient zo hoog mogelijk gemonteerd te worden. ELEKTRISCH SLOT (OPTIONEEL) De besturing biedt de mogelijkheid een 12V elektrisch slot te bedienen. (Handleiding inbegrepen bij het elektrisch slot). Hiervoor moet een aparte besturing voor het elektrisch slot aan de hoofdbesturing worden aangesloten. Als het elektrisch slot door te veel druk vande poort niet open gaat, kan een speciale functie worden geprogrammeerd: houd P2 en P3 tegelijk 5 seconden ingedrukt en tel het aantal klikken dat u hoort. 1 klik = ca. 4 seconden stroom naar het elektrisch slot (fabrieksinstelling) 2 klikken = poort sluit 1 seconde en gaat daarna open. Verder, na het bereiken van de positie poort gesloten, drukt de aandrijving kort om het inklikken van het electronisch slot te ondersteunen. Aanwijzing: De poort moet daarvoor met bodemsponningen uitgerust zijn. nl-7 TOEBEHOREN (zie ook Aansluitschema) nl-8 FOTOCELLEN (OPTIE) De fotocellen dienen ter beveiliging van het hek en moeten worden toegepast. De montageplaats is afhankelijk van de constructie van het hek. Conform EN12453 moet een fotocellenpaar buiten op een hoogte van 200mm actief op „Sluiten” geïnstalleerd worden. De fotocellen bestaan uit een zender en een ontvanger die tegenover elkaar gemonteerd moeten worden. De fotocel wordt met behulp van kleine schroeven en pluggen bevestigd aan de muur. Indien de functie „Automatisch sluiten” gewenst is, moet de Chamberlain – Failsafe fotocel geïnstalleerd zijn. Het Chamberlain – Failsafe systeem (2-kabelsysteem) bevat aan beide zijden een kleine, van buitenaf zichtbare LED (licht) om de status van de fotocel aan te geven. COM 3 PHOTO 2 1 COM EDGE 8.2KΩ + + + 8.2 Ω Fotocel programmeren: - Fotocel aansluiten - Programmeer het traject van de poortvleugels. Een foto-elektrische beveiliging uit de besturing wissen: om een aangesloten foto-elektrische beveiliging te wissen moet de besturing eerst de functie aan de desbetreffende aansluiting blokkeren. De foto-elektrische beveiliging uit het besturingsprogramma wissen: - verwijder de foto-elektrische beveiliging - zet de stroom even uit - Programmeer het traject van de poortvleugels. + + + + + + Diagnose aan de Chamberlain-Failsafe fotocel LED constant = OK LED knippert = fotocel blokkeert besturing LED uit = geen stroom, fout aangesloten of verkeerde pool Diagnose aan de besturing LED uit = OK geen fotocel aangesloten LED knippert = besturing blokkeert Aansluiting 1 & COM Actief, wanneer de poort sluit (keert de poort om) Aansluiting 2 & COM Actief, wanneer de poort sluit en opengaat Aansluiting 3 & COM Actief, wanneer de poort opengaat (de poort blijft staan tot de hindernis uit de infraroodstraal wordt verwijderd, daarna beweegt de poort verder) RADIOGRAFIE Het radio moduul op de voorgeschreven "pins" steken, als deze nog niet voorgemonteerd is. RADIO De ontvanger bezit twee kanalen CH1 en CH2. Met deze twee kanalen (CH1, CH2) kunt U het hek zowel één vleugelig als ook twee vleugelig gebruiken. Voorbeeld: Programmeerd U uw afstandsbediening op CH2 = P2 zal alleen maar één vleugel open gaan. Programeerd U een andere knop van uw afstandsbediening op de CH1=P1 dan zullen beide vleugels open gaan. LOOP/EDGE SPEED PROGRAMMEREN/WISSEN VAN DE AFSTANDSBEDIENINGEN STOP EDGE PROGRAMMEREN - brug op de opsteekplaats "RADIO" opsteken - om een afstandsbediening (signaal) te programmeren drukt U gelijktijdig de van U gewenste knop op de afstandsbediening en de leerknop P1 of P2 - Als U de leerknop P1 of P2 drukt zal een LED gaan branden en weer uitgaan als de afstandsbediening geprogrammeerd is. - herhaalt U bovengenoemde stappen om meerdere afstandsbedieningen te programmeren (maximaal 180 per kanaal (CH1/CH2) Belangrijk: Zorg er voor dat U NIET dezelfde drukknop van uw afstandsbediening programmeert op CH1 en CH2 anders werkt de besturing niet goed. - Om af te sluiten: de brug van de opsteekplaats RADIO weer verwijderen. DELETEN/ WISSEN - brug op de opsteekplaats RADIO opsteken - druk nu de leerknop P1 of P2 ongeveer 10 seconden totdat het controle led uitgaat. Alles wat op dat kanaal geprogrameerd was is nu uit het geheugen verwijderd - brug van opsteekplaats RADIO weer verwijderen. PED PHO 1 PHO 2 PHO 3 LEARN DGN CH1 CH2 STOP M COM 3 PHOTO 2 1 COM EDGE 8.2KΩ + LUSSENSOREN nl-9 (Jumper LOOP/EDGE moet ingeplugd zijn.) Lussensoren reageren op metaal en worden meestal gebruikt voor het herkennen van personen- en vrachtauto’s, niet van motorfietsen of voetgangers. A Uitgangslus C De uitgangslus bevindt zich achter de poort en opent de poort wanneer die gesloten is, houdt die open of doet ze opnieuw open. De jumper OPEN/STEP en LOOP/EDGE moet ingeplugd zijn. Foto-elektrische beveiligingen moeten aangesloten zijn en de functie „Automatisch sluiten“ moet geactiveerd zijn. Veiligheidslussensor en lussensor in draaibereik poort B C B Lussensoren dienen om voertuigen (personen-, vrachtwagens) te erkennen. Zij volstaan niet als enige veiligheidsmaatregel aangezien zij geen personen erkennen. De analysemodule van de lussensoren wordt als NO sensorschakelaar aan de klemmen van de contactstrip van 8,2kOhm aangesloten. Indien u ook gebruik wenst te maken van contactstrips: ga voor het installeren na welke bedrijfsmodus u verkiest. A Veiligheidslussensor => de jumper OPEN/STEP moet ingeplugd zijn. Lusdetector in het draaibereik van de poort => verwijder jumper OPEN/STEP Verdere opties voor schuurdetectoren kunnen bij onze service aangevraagd worden. 4V/150mA BRN GRN WHT YEL MASTER BRN GRN WHT YEL SECOND A STOP LIGHT PED COM CONTACT COM 3 PHOTO 2 1 NO RN GRN WHT YEL SECOND B STOP LIGHT PED COM CONTACT COM 3 PHOTO 2 1 COM EDGE 8.2KΩ C NO + OPEN/STEP LOOP/EDGE Model 203292 OPEN/STEP Model 203292 COM NC nl-10 VLEUGELVERTRAGING Houdt P3 en P1 samen gedurende een 5-tal seconden ingedrukt en tel het aantal klikken dat u hoort. Een relais (lichtrelais) veroorzaakt deze klikken. • 1 klik = fabrieksinsstelling • 2 klikken = 15% • 3 klikken = 50% • 4 klikken = 100% • 5 klikken = geen vertraging (vleugels starten gelijktijdig) P1 250V/2A Herhaal deze procedure indien nodig. WENK: Het traject programmeren (wijzigen) reset de vleugelvertraging naar de fabrieksinstelling. JUMPERS 250V/2A 1 / 2 MOTOR Zoekt uit of 1 of 2 motoren aan de besturing zijn aangesloten. VRIJ: 2 motoren aangesloten OVERBRUGD: 1 motor aangesloten P1 OPEN/STEP Verandert de programmering en reactie van de besturing op signalen. Voor gebruik met lussensoren dient u eerst de info onder „Lussensoren“ te lezen. P2 Stappenmodus: het eerste signaal opent de poort, het volgende stopt de poort, het volgende sluit, het volgende stopt, het volgende opent, enz. P3 Openen-modus: de poort reageert nie top besturingssignalen, zolang ze open is en de OPEN-stand heeft bereikt. VRIJ: Stappenmodus OVERBRUGD: Openen-modus LIGHT/SPY Alleen inpluggen wanneer de functie vereist is, anders vrij laten VRIJ: LIGHT OVERBRUGD: SPY 1/2 MOTOR OPEN/STEP LIGHT/SPY OBSTACLE LOOP/EDGE SPEED RADIO OBSTACLE: Volgens fabrieksinstelling met vaste draadbrug uitgerust. Doorsnijden verhoogt de werkkracht aan de besturing. LET OP: Als de draadbrug doorgesneden wordt, moet de poortinstallatie met bijkomende veiligheidsinrichtingen (contactstrip etc.) beveiligd worden. LOOP/EDGE Selecteer de gewenste functie: VRIJ: contactstrip OVERBRUGD: lussensor STOP EDGE ODU LE BELANGRIJK: Trek de jumper „RADIO“ altijd uit wanneer die niet in gebruik is. IO M RADIO Om de afstandsbedieningen te programmeren is de jumper “RADIO” vereist. De programmeringsprocedure vindt u in het desbetreffende hoofdstuk in deze handleiding. VRIJ: programmeren is niet mogelijk INGEPLUGD: programmeren is mogelijk RAD PED PHO 1 SPEED Selecteer het motortype dat u wenst te gebruiken. VRIJ: ART INGEPLUGD: LYN, SCS, ART, SUB P2 P3 1/2 MOTOR OPEN/STEP LIGHT/SPY OBSTACLE LOOP/EDGE SPEED RADIO Vleugelvertraging is nodig om de vleugels correct en veilig te kunnen openen en sluiten. In bepaalde installatieomstandigheden of bij bepaalde vleugellengten kan een langere vleugelvertraging noodzakelijk zijn. nl-11 EERSTE INGEBRUIKNEMING BASISINSTELLING Ga puntsgewijs te werk. Begin in geval van twijfel weer vooraan. Neem ruim de tijd voor deze instellingen. 1. Is alles aangesloten wat nodig is voor het gebruik? Motoren, lichtcellen, veiligheidscontactstrip, stopschakelaar. 2. Let erop dat er zich geen personen in de buurt van het hek (kunnen) bevinden. 3. Sluit het hek en hang de motoren in. Borg de motoren met de splitpen en draai de ontgrendelingshendel in de richting van de hekpijler. De aandrijvingen zijn nu vergrendeld. Closed position dicht Open position ART: - om het traject met succes te programmeren dient u de referentiepunten in te stellen. Hiertoe dient u de nokken onder de kap van de ART correct in te stellen. Eerst moet de bovenste nok de microschakelaar activeren en daarna de onderste. De microschakelaars mogen niet tegelijk worden geactiveerd en ook niet wanneer de poort een eindpunt heeft bereikt. Draai de nokken met een tang of een grote platte schroevendraaier uit elkaar. - ontgrendel de poort voor deze instellingen - controleer of corrigeer de positie van de schakelnokken voor poort OPEN en poort DICHT zoals in de handleiding staat aangegeven. - de jumpers instellen bij gebruik van ART: verwijder jumper “SPEED”. Als „SPEED" overbrugd is zal ART niet werken. Bij de levering zijn geen jumpers ingeplugd. open SUB (ondergrondse aandrijving): Jumpers instellen: Slot “SPEED” overbrugd voor een snellere beweging van de poort of vrij wanneer het een zeer zware poort is of wanneer een veilige werking primordiaal is. Kan op elk moment na inbedrijfstelling van de poort worden gewijzgd. LYN / SCS-aandrijvingen: Jumpers instellen: Slot “SPEED” overbrugd voor een snellere beweging van de poort of vrij wanneer het een zeer zware poort is of wanneer een veilige werking primordiaal is. Kan op elk moment na inbedrijfstelling van de poort worden gewijzgd. Sluit nu de besturing aan op het stroomnet. BASISINSTELLING: 1. Druk toetsen P1, P2 en P3 gedurende 2-3 seconden gelijktijdig in, totdat de gele LED knippert. 2. Kijk naar het hek. Druk toets P1 gedurende 1-2 seconden in. De vleugel met motor 1 moet daarbij in de richting OPEN bewegen. (Vleugel niet volledig openen, alleen korte bewegingen laten maken.) Als motor 1 sluit i.p.v. te openen, is hij foutief aangesloten en moeten de kabels rood/blauw aan de motor worden verwisseld. (Let op: besturing eerst stroomloos schakelen!) Opmerking: Algemene functie – als u de toets loslaat, blijft het hek staan. Als u nog een keer drukt, loopt het hek in de tegenovergestelde richting, totdat u de toets weer loslaat enz. 3. Druk P2 gedurende 1-2 seconden in. De vleugel met motor 2 moet daarbij in de richting OPEN bewegen. (Vleugel niet volledig openen, alleen korte bewegingen laten maken.) Als motor 2 sluit i.p.v. te openen, is hij foutief aangesloten en moeten de kabels rood/blauw aan de motor worden verwisseld. (Let op: besturing eerst stroomloos schakelen!) Opmerking: De besturing blijft gedurende 20 seconden in dit handmatige instelprogramma. Begin evt. weer vooraan met het gelijktijdig indrukken van de toetsen P1/P2/P3. Controleer het volgende: 1. Alleen voor SCS: Wanneer de vleugel opendraait, mag de voorste nok van de motor NIET in contact komen met de poort (stoten of schuren). Onderbreek het openen meermaals en controleer! In geval van contact dient u de afstand A/B te controleren en het poortbeslagwerk in te stellen op meer afstand. 2. Open beide vleugels volledig. Niet te ver draaien! Wanneer in de stand OPEN geen aanslag is voorzien, dient u het maximale openingspunt te markeren. 3. Alleen voor SUB (ondergrondse aandrijving): Stel nu de mechanische eindaanslagen in de behuizing in. Wacht totdat de leer-LED vanzelf uitgaat (20 seconden nadat u de toets voor het laatst heeft ingedrukt). 1. De vleugels moeten gesloten zijn. 2. Druk toets P1 zo lang in, totdat vleugel / motor 1 open begint te gaan. (LED „LEARN” knippert) Het automatic-programma begint (langzame beweging): Vleugel 1 loopt tot de aanslag OPEN. Vleugel 2 loopt tot de aanslag OPEN. Daarna loopt vleugel 2 tot aan de aanslag DICHT en vervolgens loopt vleugel 1 tot aan de aanslag DICHT. Zodra de LED „LEARN” uitgaat, is de programmering afgesloten. Opmerking: Als de vleugels sluiten i.p.v. te openen, zijn de motoren verkeerd aangesloten. Verwissel rood en blauw. PROGRAMMERING VAN TRAJECTEN EENVOUDIG II OPMERKING: Indien er geen eindaanslag in richting OPEN voorhanden is, moet de vleugel worden gestopt bij een openingshoek van ca. 90°. 1. De vleugels moeten gesloten zijn. 2. Druk toets P1 zo lang in, totdat vleugel / motor 1 open begint te gaan. 3. Druk toets P1 „lang drukken” 1x, zodra de vleugel / motor 1 positie hek OPEN heeft bereikt. Vleugel 2 start. 4. Druk toets P1 „lang drukken” 1x in, zodra de vleugel / motor 2 positie hek OPEN heeft bereikt. Vleugel 2 sluit dan weer automatisch. Vervolgens sluit vleugel 1 automatisch. 5. De aandrijving leert de positie hek DICHT automatisch. Desgewenst kunt u echter ook een individuele positie voor hek DICHT aanleren. Druk toets P1 „lang drukken” dan aan de gewenste hek DICHT positie in voor de desbetreffende vleugel. Zodra de LED „LEARN” uitgaat, is de programmering afgesloten. PROGRAMMERING VAN TRAJECT „ADVANCED” (INDIVIDUEEL) Opmerking: Toets P1 moet in dit programma in totaal 9x worden ingedrukt. Met iedere druk op de toets wordt een positie (tijd) opgeslagen. Daardoor is het mogelijk soft-stop (langzaam lopen) op te slaan om zo het hek of de toepassing aan uw individuele situatie aan te passen. Lange of korte soft-stop fasen zijn mogelijk. 1. De vleugels moeten gesloten zijn. 2. Druk gelijktijdig P1 en P2 gedurende enige tijd in (ca. 5-6 sec.), totdat vleugel 1 start (open gaat). Toetsen weer loslaten! 3. Druk P1 weer in; soft-stop in richting OPEN voor vleugel 1 begint vanaf deze positie. 4. Druk P1 weer in; eindaanslag OPEN bereikt. Vleugel 2 start nu automatisch. 5. Druk P1 weer in; soft-stop in richting OPEN voor vleugel 2 begint vanaf deze positie. 6. Druk P1 weer in; eindaanslag OPEN bereikt. Vleugel 2 start nu automatisch en sluit. 7. Druk P1 weer in; soft-stop in richting DICHT voor vleugel 2 begint vanaf deze positie. 8. Druk P1 weer in; eindaanslag in richting DICHT bereikt. Vleugel 1 start nu automatisch. 9. Druk P1 weer in; soft-stop in richting DICHT voor vleugel 1 begint vanaf deze positie. 10. Druk P1 weer in; eindaanslag in richting DICHT bereikt. -> klaar nl-12 PROGRAMMERING VAN TRAJECTEN EENVOUDIG I OPMERKING: Eindsponningen in DICHT en OPEN moeten voorhanden zijn. AFSLUITEN VAN DE INSTALLATIE/PROGRAMMERING: Zijn de trajecten geprogrammeerd, dan kunt u de handzenders aanleren (zie AANLEREN/WISSEN VAN DE HANDZENDERS) 1. Laat de poort nu door middel van een druk op de toets van de handzender of een aangesloten drukknop 2 volledige cycli doorlopen en kijk naar het werkproces. Sluit de poort weer ZONDER dat u een verdere instellingen hebt gemaakt. 2. Zodra alle instellingen zijn uitgevoerd, controleert u de functie van de fotocellen, sensoren, knipperlicht, handzenders, toebehoren etc. 3. Laat aan alle personen die het hek bedienen, zien hoe het hek beweegt, hoe de veiligheidsfuncties werken en hoe het hek handmatig kan worden ontgrendeld. Automatisch sluiten van het hek Opmerking: Alleen mogelijk bij aangesloten en functionerende fotocel (1+COM). U kunt een automatische sluittijd tussen de 2 en 120 seconden kiezen. Instellen 1. Druk P2 in totdat de gele LED begint te knipperen. 2. Zodra de gele LED knippert, telt u de openingstijd die u wilt programmeren. 3. Na afloop van de gewenste tijd drukt u P2 nogmaals in. -> klaar Uitschakelen 1. Druk P2 in totdat de gele LED begint te knipperen. 2. Druk P3 in. De gele LED gaat uit. -> klaar WERKVERMOGEN VAN DE AANDRIJVING Het werkvermogen van de aandrijving wordt automatisch ingesteld terwijl de trajecten geprogrammeerd worden. Een wijziging (automatisch) is alleen mogelijk met een hernieuwde programmering van het traject. Indient het hek klemt ten gevolge van weersomstandigheden of wijzigingen aan de installatie (bijv. door roest of onvoldoende smering), moet het evt. gerepareerd worden. De besturing is conform de nieuwste EN-richtlijnen. Een van deze richtlijnen schrijft voor dat de sluitkrachten aan de hekzijde binnen de laatste 500 mm voor deur DICHT niet hoger mogen zijn dan 400 N (40 kg). Verder dan 500 mm mag de maximale kracht aan de kant van het hek 1400 N (140 kg) bedragen. Indien dit niet kan worden gewaarborgd, dient in ieder geval een contactstrip evt. tot een hoogte van 2,5 m aan het hek of aan de tegenover liggende pijler te worden aangebracht (EN12453) BATTERIJVERWIJDERING 12 Batterijen en accu’s mogen niet met het huisvuil worden meegegeven. U kunt de batterijen na gebruik in de directe omgeving (bijv. in de handel of gemeentelijke inzamelpunten) kosteloos terugbrengen. Batterijen en accu’s zijn gemarkeerd met een doorkruiste vuilnisbak alsook het chemische symbool van de schadelijke stof, namelijk “Cd” voor cadmium, “Hg” voor kwik en “Pb” voor lood. Pb Cd VD C Hg nl-13 Opmerking: Bereikt een vleugel een eindaanslag en toets L1 wordt NIET ingedrukt, dan loopt de aandrijving naar de aanslag en leert deze positie zelfstandig. De diagnose-led geeft de fout aan die zich eerst heeft voorgedaan. Indien zich nog meer fouten voordoen, is het mogelijk dat deze niet worden aangegeven. Weergave Beschrijving Oplossing 1x knipperen Aandrijving 1 contactfout van een besturingskabel naar besturing. Kabel geel of wit heeft geen of slecht contact.Aansluitingen nauwkeurig controleren. Let op de lengte van de leidingen. 2x knipperen Zoals 1x knipperen voor aandrijving 2 Zie 1x knipperen. 3x knipperen Eindpunten aandrijving 2 werden niet geaccepteerd. A: Na of in leertraject: Aandrijving 1 werd niet ver genoeg geopend en heeft de ingebouwde referentieschakelaar die zich in het midden van de aandrijving onder de spindel bevindt, niet gepasseerd. B: Contactfout van een besturingskabel naar besturing. Kabel geel of wit heeft geen of een zeer slecht contact. Bij A: Hek in leertraject verder openen. Meer dan 50% van de maximale afstand. 4x knipperen Eindpunten aandrijving 1 werden niet geaccepteerd. Zie 3x knipperen. 5x knipperen Niet-geprogrammeerd traject in de besturing. Leertraject van de eindpunten herhalen. 6x knipperen Benodigd vermogen om vleugels te bewegen is te hoog. A: Hek is defect. B: Hek loopt stroef. C: Hek is bij wind stil blijven staan. A: Hek repareren B: Let erop dat het hek goed loopt. C: Hek bij sterke wind niet openen/sluiten. D: Leertraject van de eindpunten herhalen zodat het nodige vermogen opnieuw geleerd wordt. 7x knipperen Fotocel 1 blokkeert functie. A: Object blokkeert de fotocel. B: Instelling van de lenzen naar elkaar is niet exact. C: Spanningsvoeding naar fotocellen niet voldoende A: Verwijderen B: Controleren C: Controleer de diameters van de kabels en de aansluitingen 8x knipperen Fotocel 2 blokkeert functie. Zie 7x knipperen. 9x knipperen Fotocel 3 blokkeert functie. Zie 7x knipperen. 10x knipperen Nood-Uit schakelaar blokkeert de installatie. Bij B: Aansluitingen nauwkeurig controleren. Let op de lengte van de leidingen. A: Kabels en bedrading controleren. B: Basisinstelling van de besturing controleren (steekbruggen). 11x knipperen Contactstrip blokkeert de installatie. A: Object drukt tegen contactstrip. B: Contactstrip defect C: Spanningsvoeding te laag of kabelbreuk in toevoer. 12x knipperen Stroomtoevoer van de besturing te laag. A: Toevoer 230Volt defect of slecht contact. B: Kabelbreuk in toevoer (starre koperkabel). C: De batterij (verkrijgbaar als toebehoren) voor bedrijf bij stroomuitval is leeg. 13x knipperen EEPROM fout Starten van de besturing lukt niet. A: Besturing vervangen. 14x knipperen Alleen LYN/SCS Motor nog ontgrendeld Motor vergrendelen 15x knipperen Defect aan een relais of aan een andere belangrijke elektronische component A: overspanning B: slechte bedrading (fout) D: te hoge vochtigheid in de foto-elektrische beveiliging (slecht geïnstalleerd) E: er werd een foto-elektrische beveiliging aangesloten, maar die is niet verwijderd (afgeklemd). A: Verwijderen B: Kabels en bedrading controleren. 8.2 KOhm weerstand controleren. C: Basisinstelling van de besturing controleren (steekbruggen). A: Aansluitingen controleren. B: Controle (erkend monteur) C: Accu 24 uur laden. Besturing vervangen Controleer de bedrading Het traject vanaf de positie poort volledig gesloten moet opnieuw worden geïnstrueerd. nl-14 DIAGNOSE VAN LEDS Geen reactie wanneer P1, P2, P3 wordt ingedrukt Zumper RADIO muit uitgetrokken zijn Controleer of de radiomodule correct aangebracht is. Aandrijving reageer niet, LED doet het niet. Evt. stroomuitval 1. geleider en nulgeleider controleren. 2. Zekering in huis controleren Meteen nadat het hek begint te bewegen, stopt het en loopt terug. Hindernis bij het hek. Controleer of er hindernissen bij het hek staan of liggen. Aandrijving opent het hek niet volledig. 1. Zijn de pijlerafmetingen A + B juist? 2. Is de looptijd van de besturing juist geprogrammeerd? 1. A + B afmetingen controleren. 2. Evt. opnieuw programmeren. Hek kan alleen geopend worden. Fotocel blokkeert 1. Controle van de functie en de aansluiting nodig. „Automatisch sluiten” functioneert niet. Functioneert alleen met de 2-kabelfotocel 770E(ML) of 771E(ML). Besturing functioneert niet meer met handzender, alleen nog met schakelaar en zelf alleen dan, wanneer een toets (blijvend) wordt ingedrukt. Een veiligheid-fotocel, contactstrip of de stop blokkeren de besturing. Er is slechts een fotocel voor OPEN aangesloten. Er moet ten minste een fotocel actief in DICHT of OPEN zijn aangesloten. De aandrijving reageert niet, terwijl de besturing wel is aangesloten. (LEDs zijn aan) 1. Handzender niet geprogrammeerd 2. LEDs melden fout. 3. Fotocel verkeerd aangesloten 4. Klem voor motoren evt. niet juist opgestoken. 1. Handzender aanleren 2. Zie beschrijving „Diagnostic” LED 3. Aansluiting/programmering fotocel controleren. 4. Klem en aansluitingen controleren. Besturing functioneert niet met handzender. 1. Handzender niet geprogrammeerd. 2. Een fotocel blokkeert. 1. Handzender programmeren. 2. Fotocellen controleren. De besturing functioneert niet. Geen traject geleerd. Traject leren. Zie eerste ingebruikneming. Zie diangose LED De vleugels gaan niet volledig open. 1. Vermogen te gering bij hoge windlast (volledig dichte hekken) 2. Hek loopt stroef/moeilijk. 1. Beweeglijkheid van het hek verbeteren. 2. Besturing opnieuw programmeren. Reikwijdte van de zender is te gering. Het installeren van een buitenantenne is aan te bevelen omdat de besturing met de korte kabelantenne zich meestal achter de pijler of bij de bodem bevindt. De optimale antennepositie is altijd zo hoog mogelijk. Chamberlain biedt optioneel ook een antenne met montageset aan met de omschrijving ANT4X-LM. Het hek moet een stijgende weg volgen. Niet aan te bevelen! Hek wijzigen! Het hek kan ongecontroleerd (gevaarlijk) bewegen, wanneer de aandrijving ontgrendeld is. In de richting van de stijging is een groter vermogen nodig; in tegenovergestelde richting heeft de aandrijving dan teveel vermogen. De pijler is zo dik dat de A+B maten niet kunnen worden aangehouden. Uitsparing in de pijler maken of hek verplaatsen. Het traject kan niet worden geïnstrueerd 1. De jumpers zijn niet correct ingeplugd 2. Motorbekabeling niet juist of defecte kabel 3. Zie diagnose-led 4. Gezoem in de bekabeling 5. Tijdens het programmeren beweegt de poort slechts gedurende 1 seconde en blijft dan staan zonder achteruit te lopen 6. Alleen ART: referentiepunten zijn niet correct ingesteld 7. Alleen ART: motor is nog ontgrendeld 1. Raadpleeg punt “1/2 motor” in de handleiding 2. Wanneer de motor beweegt: controleer de bruine, groene, witte en gele kabel. Ga met een andere kabel na of een eventuele fout in de in de grond geplaatste kabel kan worden uitgesloten, of sluit hiervoor bij wijze van test de uit de motor komende kabel rechtstreeks aan op de besturing. 3. Controleer de diagnose-led voor de foutbepaling. 4. Zie oplossing 2. Vevang de kabel indien nodig. Zie ook punt “Kabelmaten“ 5. Niet voldoende voeding of slechte bekabeling. Zie oplossing 2 6. Stel de nokken op de motor juist in. Zie de ART-handleiding. 7. De aandrijving vergrendelen. Zie de ART-handleiding. De aandrijving loopt kortstondig langzaam Stroomstoring Normale procedure. Na een stroomstoring voert de aandrijving een werkingstest uit. Naargelang het model kan dit slechts enkele seconden duren maar het kan ook een volledige cyclus in beslag nemen (SUB). Tijdens deze werkingstest mag de aandrijving niet met de afstandsbediening of een schakelaar worden onderbroken: daardoor kunnen de eindpunten worden verschoven. En dan dient u het traject met P1 opnieuw te programmeren. Voorkom onnodige stroomstoringen. nl-15 FAQ
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178
  • Page 179 179
  • Page 180 180
  • Page 181 181
  • Page 182 182
  • Page 183 183
  • Page 184 184
  • Page 185 185
  • Page 186 186
  • Page 187 187
  • Page 188 188
  • Page 189 189
  • Page 190 190
  • Page 191 191
  • Page 192 192
  • Page 193 193
  • Page 194 194
  • Page 195 195
  • Page 196 196
  • Page 197 197
  • Page 198 198

Chamberlain LiftMaster CB124 de handleiding

Type
de handleiding