Shimano BR-IM41 Service Instructions

Type
Service Instructions

Deze handleiding is ook geschikt voor

Gedeelte rondom de rem
GREASE
BR-IM50-R
MIN.2Nm
JAPAN
GREASE
BR-IM50-R
MIN.2Nm
JAPAN
Kabelafstelbout
Aantrekken
3
Kabelafstelbout
Dient 20 – 22
mm te zijn
Kettingsteun
Remarm
Naafmoer
Klemmoer
Remarm
Remarmklem
Bij het monteren van de klemschroef, de
klemmoer tijdens het aantrekken van de
klemschroef stevig vasthouden met een 10
mm steeksleutel. Controleer na het
aantrekken van de klemschroef dat deze
ongeveer 2 – 3 mm vanaf de buitenkant van
de klemmoer uitsteekt.
Klemschroef
(M6 16 mm)
2 – 3 mm
V
C
R
C
R
V
Het Shimano Inter-M remsysteem is niet geschikt
voor gebruik met mountainbikes. Wanneer dit
remsysteem verder bij andere soorten fietsen wordt
gebruikt, bij het afrijden van lange hellingen continu
gebruik van de remmen vermijden, aangezien hierdoor
de interne remonderdelen bijzonder heet worden,
hetgeen een nadelig effect op de remwerking heeft.
Ook kan dit tot gevolg hebben dat de hoeveelheid vet
binnen in de rem vermindert, hetgeen tot problemen
zoals abnormaal plotseling afremmen kan leiden.
De constructie van het Shimano Inter-M remsysteem
is tot stand gekomen op basis van standaarden zoals
ISO 4210 en DIN 79100-2. Deze standaarden
bepalen de prestatie voor een totaal gewicht van 100
kg. Als het totaal gewicht meer is dan 100 kg, bestaat
de kans dat het remvermogen dat door het systeem
wordt geleverd voor een juist afremmen onvoldoende
is en dat ook de gebruiksduur van het systeem
verminderd wordt.
Indien tijdens het gebruik van de remmen zich een
van de volgende problemen voordoet, onmiddellijk
stoppen met fietsen en bij de plaats van aankoop
vragen om inspectie en reparatie.
1) Wanneer u tijdens het gebruik van de
remmen een abnormaal geluid hoort.
2) Als het remvermogen abnormaal krachtig is.
3) Als het remvermogen abnormaal zwak is.
In het geval van 1) en 2) kan de oorzaak een tekort
aan remvet zijn. Vraag daarom bij de plaats van
aankoop het mechanisme in te vetten met speciaal
trommelremvet.
Indien de rem veelvuldig
gebruikt wordt, is het
mogelijk dat het gedeelte
rondom de rem heet wordt.
Raak nadat u gestopt bent
met fietsen gedurende
tenminste 30 minuten het
gedeelte rondom de rem niet
aan.
De BR-IM50-R /BR-IM41-R /BR-IM53-R
remeenheden mogen nooit gedemonteerd worden.
Indien deze remeenheden gedemonteerd worden,
zullen deze niet meer goed functioneren.
OPMERKING:
Het is van vitaal belang dat u de werking van het
remsysteem van uw fiets volledig begrijpt. Indien het
remsysteem niet op de juiste wijze gebruikt wordt, kan
dit tot gevolg hebben dat u de macht over het stuur
verliest of tot een ongeluk leiden waarbij u ernstige
verwondingen kunt oplopen. Omdat de bediening van
elke fiets verschillend is, dient u de juiste
remtechnieken te leren (zoals de kracht waarmee de
remhendel ingedrukt dient te worden alsmede de
overige bedieningseigenschappen van uw fiets).
Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van uw fiets
en een professionele fietsenhandelaar en oefen uw rij-
en remtechniek.
De BL-IM45 /BL-IM60 /SB-7S45 /SB-8S20 remhendels
zijn uitgerust met een functieschakelmechanisme. Bij
gebruik van de BR-IM50-R /BR-IM41-R /BR-IM53-R
dient het mechanisme in de C.R functiestand gezet te
worden.
Controleer of de remarm stevig aan de
kettingsteun bevestigd is met behulp van de
remarmklem. Indien de remarm niet correct
gemonteerd is, zal dit een nadelig effect op de
remwerking hebben.
Algemene veiligheidsinformatie
Technische montage-instructies
– Ter voorkoming van ernstig letsel:
– Ter voorkoming van ernstig letsel:
WAA RSCHUWING
LET OP
Controleer of beide uiteinden van de buitenkabel
goed in de kabelafstelbouten van zowel de
remhendel als de remarm gestoken zijn.
Draai de kabelafstelbout van de remeenheid of
remhendel zodanig dat de remhendel een speling
van ongeveer 15 mm heeft.
Houd de verbindingsstang zodanig vast dat deze
niet beweegt en monteer de bevestigingsbout van
de binnenkabel door deze langs de geleideropening
te schuiven.
Druk de verbindingsstang in totdat deze stopt. Trek
vervolgens de binnenkabel zodanig aan dat deze
volledig strak komt te staan en draai de
bevestigingsmoer van de binnenkabel vast.
Afstellen van de remkabel
Controleer of tijdens het aantrekken van de
remkabel het wiel niet gemakkelijk gedraaid kan
worden en druk vervolgens de remhendel ongeveer
10 maal volledig tot aan de greep in om de
remkabel in te laten lopen.
Opmerking:
Indien de remkabel niet wordt ingelopen, dient
deze na slechts een korte periode van gebruik
opnieuw afgesteld te worden.
C.R functiestand
Zet na het indrukken van de remhendel voor het
controleren van de remwerking de kabelafstelbout
vast met behulp van de kabelafstelmoer.
De C geeft de functiestand voor het
gebruik met vrijdragende remmen aan.
De R geeft de functiestand voor het
gebruik met trommelremmen.
1.
Voor het verkrijgen van een optimale werking van de
Shimano Inter-M rem, steeds Shimano remkabels en
remhendels als set gebruiken.
2.
8.
7.
2.
5.
1.
3.
2.
3.
4.
9.
10.
3.
4.
5.
6.
Remeenheid
Bevestigingsmoer van remeenheid
Indien de naafmoeren dopmoeren zijn, gebruik dan
een frame met vorkuiteinden van tenminste 7 mm
dikte.
Remarmklem
Maak bij het bevestigen van de remarm aan het frame
gebruik van een remarmklem die overeenkomt met de
grootte van de kettingsteun en trek deze stevig met de
klemschroef en de klemmoer met het voorgeschreven
aantrekkoppel aan. Gebruik voor de klemmoer een
borgmoer met een nylon voering (zelfborgende moer).
Het wordt aanbevolen standaard Shimano onderdelen
te gebruiken voor de klemschroef, de klemmoer en de
remarmklem. Gebruik verder een remarmklem die
overeenkomt met de grootte van de kettingsteun. Als
de klemmoer van de remarm losraakt of als de
klemschroef of de remarmklem beschadigd raakt, kan
de remarm op de kettingsteun gaan meedraaien,
waardoor het stuur plotseling naar één kant getrokken
wordt, of het fietswiel kan geblokkeerd raken en de
fiets kan omvallen, hetgeen ernstig letsel kan
veroorzaken.
Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter
beschikking heeft en lees deze nauwkeurig alvorens
de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of
beschadigde onderdelen kunnen de berijder ernstig
letsel toebrengen. Het wordt ten sterkste aanbevolen
uitsluitend originele Shimano vervangingsonderdelen
te gebruiken.
Controleer steeds alvorens u met de fiets gaat rijden
of de voor- en achterremmen correct functioneren.
Als het wegdek nat is, zullen de banden gemakkelijker
slippen. Als de banden slippen, bestaat de kans dat u
van de fiets valt. Om dit te voorkomen, uw snelheid
verminderen en de remmen tijdig en voorzichtig
aantrekken.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig
en bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige
referentie.
Indien er bij het
bevestigen
overmatige kracht
op de remarm
wordt uitgeoefend,
zal het wiel
bijgeluiden maken
en moeilijk te
draaien zijn. Let
er op dat u tijdens
het monteren niet
teveel kracht
uitoefent.
Gebruik een wiel met 3x of 4x spaakverdeling. Wielen
met een radiale spaakverdeling kunnen niet worden
gebruikt aangezien de spaken en het wiel bij het
gebruik van de remmen beschadigd kunnen worden
en remgeluiden kunnen voortbrengen.
De Inter-M rem is verschillend van conventionele
remmen doordat de binnenzijde van de remtrommel
met vet gevuld is. Dit kan tot gevolg hebben dat het
draaien van het wiel enigszins zwaarder verloopt dan
normaal, vooral bij koud weer.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke
slijtage of veroudering dat het gevolg is van normaal
gebruik.
Neem voor eventuele vragen betreffende de
methoden van behandeling of afstelling contact op
met de plaats van aankoop.
Kabelafstelbout
Kabelafstelmoer
Indien de remkabel roestig wordt, zal dit een nadelig
effect op de remwerking hebben. Vernieuw in dat
geval de remkabel door een originele Shimano
remkabel en controleer de werking van de remmen
nogmaals.
Voor het verkrijgen van de beste prestaties van de Inter-M
rem, wordt het aanbevolen gebruik te maken van de
volgende combinaties.
2
Opmerking:
Kijk aan de achterkant van de verbindingsstang
en controleer of de bevestigingsbout van de
binnenkabel stevig vastzit op de plaats
aangegeven in bovenstaande afbeelding.
Bevestigingsbout van
binnenkabel
Geleideropening
1
Stevig aantrekken
Bevestigingsbout van
binnenkabel
Geleideropening
Buitenkabel-
houder
Kabelafstelbout
1
Stevig aantrekken
2
Bevestigingsmoer
van binnenkabel
Verbindingsstang
vasthouden
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving
gewijzigd worden. (Dutch)
Controleer of het wiel stevig is vastgezet aan het
frame met behulp van de naafmoeren.
Gat in bevestigingsbout
van binnenkabel
Plaats de kabelafstelbout zodanig dat deze 20 – 22
mm van het uiteinde van de buitenkabelhouder
vandaan is en voer vervolgens de binnenkabel door
de kabelafstelbout en tenslotte door het gat in de
bevestigingsbout van de
binnenkabel.
Aantrekkoppel:
1 – 2 N·m {10 – 20 kgf·cm}
De hoeveelheid beweging van de binnenkabel
wanneer de remhendel wordt ingedrukt dient
14,5 mm of meer te zijn. Als dit minder is dan
14,5 mm, zal dit een nadelig effect op de
remwerking hebben en bestaat de kans dat de
remmen niet zullen functioneren.
Aantrekkoppel:
20 – 25 N·m {200 – 250 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
30 – 45 N·m {300 – 450 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
2 – 3 N·m {20 – 30 kgf·cm}
De mate van speling van de remhendel komt
overeen met de afstand tussen de rustpositie
van de remhendel en de positie waarbij
plotseling bij het aantrekken van de remhendel
een druk gevoeld wordt.
Beide uiteinden van de
buitenkabel dienen goed naar
binnen gestoken te zijn.
Aantrekkoppel:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
Bij het
indrukken van
de verbindings-
stang
Opmerking:
Plaats de binnenkabel
zodanig dat deze onder de
verbindingsstang door loopt.
BR-IM50-R
BR-IM41-R
BR-IM53-R
Inter-M Rem
SI-75J0H
BR-IM50-R /BR-IM41-R /
BR-IM53-R
BL-IM45 /BL-IM60 /
SB-7S45 /SB-8S20
FH-IM50 /FH-IM45 /FH-IM40 /
SG-7R46 /SG-8R20
Rem
Naaf
Hendel
Remkabel
Ongeveer 10 maal
indrukken
Kabelafstelbout
15 mm speling
Monteren van de remkabel
Losmaken van de remkabel
van de remeenheid
Schuif de buitenkabelhouder langs de
geleidergroef in de remarm en verwijder deze
uit de groef.
Plaats de buitenkabelhouder in de geleidergroef in
de remarm door de houder langs de groef te
schuiven.
Verbindingsstang
2
Stevig aantrekken
Bevestigingsbout van
binnenkabel
Bij het
indrukken
van de
verbindings-
stang
Geleideropening
Remarm
Buitenkabelhouder
Kabelafstelbout
Opmerking:
Voor het opnieuw monteren van de remarm,
bovenstaande procedure in omgekeerde
volgorde uitvoeren.
Druk de remhendel in om de remwerking
te controleren. Als de remwerking niet
voldoende is, de remkabel nogmaals
afstellen volgens de procedure aangegeven
onder "Afstellen van de remkabel".
Bevestigingsbout van
binnenkabel
Geleideropening
Kijk aan de achterkant van de
verbindingsstang en controleer of de
bevestigingsbout van de binnenkabel
stevig vastzit op de plaats aangegeven in
bovenstaande afbeelding.
1
Remarm
Geleidergroef
Buitenkabelhouder
Geleidergroef
2.
1.
1.
Druk de verbindingsstang terug totdat deze
stopt. Schuif vervolgens de bevestigingsbout
van de binnenkabel langs de geleideropening
en verwijder deze uit de opening. Als de
bevestigingsbout van de binnenkabel moeilijk
te verwijderen is, de kabelafstelbout rechtsom
draaien om de kabel te ontspannen en vervolgens
de bevestigingsbout van de binnenkabel
verwijderen.
Controleer of de remeenheid stevig met behulp van
de bevestigingsmoer van de remeenheid aan het
naafhuis bevestigd is.
  • Page 1 1

Shimano BR-IM41 Service Instructions

Type
Service Instructions
Deze handleiding is ook geschikt voor