Shimano BR-IM75 Service Instructions

Type
Service Instructions
RELEASE
GREASE
GREASE
RELEASE
GREASE
RELEASE
RELEASE
GREASE
GREASE
RELEASE
15-20Nm
Het merkteken
dient zich binnen
het merkteken
te bevinden.
RELEASE
GREASE
RELEASE
RELEASE
RELEASE
RELEASE
RELEASE
RELEASE
SI-75C0A-002
Inter-M
voorremsysteem
Voor het verkrijgen van de beste prestaties van het
Shimano Inter-M voorremsysteem, wordt het aanbevolen
gebruik te maken van de volgende combinatie.
Technische montage-instructies
BR-IM75-F
HB-IM70
ST-C503
BL-R440
Rem
Naaf
Hendel
Remkabel
Gedeelte A van
nokoverbrengingsplaat
Klinknagel van
verbindingseenheid
3
Stevig omlaag trekken
1
2
Opzij schuiven
Verbindingseenheid
Geleidergroef
Voor het opnieuw monteren van de remarm,
bovenstaande procedure in omgekeerde
volgorde uitvoeren.
Bij het monteren van de verbindingseenheid
aan de nokoverbrengingsplaat, de
verbindingseenheid indrukken totdat deze klikt
en controleren of deze zich stevig in de positie
bevindt welke is aangegeven in de illustratie.
Druk de remhendel in om de remwerking te
controleren. Als de remwerking niet voldoende
is, de remkabel nogmaals afstellen volgens de
procedure aangegeven onder "Afstellen van
de remkabel".
Opmerking:
Losmaken van de remkabel
van de voorremeenheid
Druk de nokoverbrengingsplaat in totdat deze stopt.
Schuif vervolgens de verbindingseenheid langs de
geleidergroef in de nokoverbrengingsplaat om de
verbindingseenheid te verwijderen.
Als de verbindingseenheid moeilijk te verwijderen is,
de kabelafstelbout rechtsom draaien om de kabel
eerst te ontspannen.
Verbindingseenheid
Geleidergroef
15 mm speling
Draai de kabelafstelbout van de remeenheid of
remhendel zodanig dat de remhendel een speling van
ongeveer 15 mm heeft.
De mate van speling van de remhendel komt
overeen met de afstand tussen de rustpositie
van de remhendel en de positie waarbij
plotseling bij het aantrekken van de remhendel
een druk gevoeld wordt.
Kabelafstelbout
Kabelafstelbout
Afstellen van de remkabel
Controleer of tijdens het aantrekken van de remkabel
het wiel niet gemakkelijk gedraaid kan worden en druk
vervolgens de remhendel ongeveer 10 maal volledig
tot aan de greep in om de remkabel in te laten lopen.
Ongeveer
10 maal
indrukken
Opmerking:
Indien de remkabel niet wordt ingelopen, dient
deze na slechts een korte periode van gebruik
opnieuw afgesteld te worden.
Trek de bevestigingsmoer van
de binnenkabel aan en
bevestig vervolgens het
opsluitkapje van de
binnenkabel op het uiteinde
van de binnenkabel. Stel het
opsluitkapje van de
binnenkabel zodanig af dat dit
de verbindingsstang en de
spaken niet raakt.
Opmerking:
Kabelafstelmoer
1
2
Gat in
bevestigingsbout
van binnenkabel
Kabelafstelbout
Dient 20 22 mm te zijn
Gedeelte A van nokoverbrengingsplaat
Klinknagel van
verbindingseenheid
Geleidergroef
2
3
1
In de geleidergroef
plaatsen
Stevig en zo ver mogelijk langs
de geleidergroef schuiven
Opmerking:
Verbindingseenheid
Verbindingseenheid
Controleer of beide uiteinden van de buitenkabel goed
in de kabelafstelbouten van zowel de remhendel als de
remarm gestoken zijn.
Kabelafstelbout
De klinknagel dient
in het midden van
gedeelte A van de
nokoverbrengingsplaat
gemonteerd te worden.
Kabelafstelbout
Geleidergroef
Houd voor het monteren van de verbindingseenheid de
nokoverbrengingsplaat met uw hand vast en schuif de
verbindingseenheid langs de geleidergroef in de
nokoverbrengingsplaat.
Houd de noko-
verbrengings-
plaat vast
Plaats de kabelafstelbout zo dat deze 20 – 22 mm van
het uiteinde van de afstelsteun verwijderd is en voer
vervolgens de binnenkabel door de kabelafstelbout en
vervolgens door het gat in de bevestigingsbout van de
binnenkabel.
Bevestigingsmoer van
binnenkabel
Stevig aantrekken
Bij het indrukken van de
nokoverbrengingsplaat
Druk de nokoverbrengingsplaat in totdat deze stopt.
Trek vervolgens de binnenkabel zodanig aan dat deze
volledig strak komt te staan en draai de
bevestigingsmoer van de binnenkabel vast.
Beide uiteinden van de buitenkabel dienen
goed naar binnen gestoken te zijn.
Bij het monteren van de verbindingseenheid aan
de nokoverbrengingsplaat, de verbindingseenheid
indrukken totdat deze klikt en controleren of deze
zich stevig in de positie
bevindt welke is aangegeven
in de illustratie.
Aantrekkoppel:
6 – 8 N·m
{60 – 80 kgf·cm}
Aantrekken
3
Controleer of de voorremeenheid stevig met behulp
van de bevestigingsmoer van de remeenheid aan het
naafhuis bevestigd is.
Plaats het wiel met de voorremeenheid gemonteerd tot
volledig achteraan in het vorkuiteinde en draai de
remarm zodanig dat deze de holte van de adapter
raakt. Zet vervolgens de hendel van de
snelontgrendelhendel stevig vast.
Adapter
Bevestigingsbout
Bevestigingsbout
5 mm inbussleutel
Vergrendelring
Vergrendelring
Monteren van de remkabel
Monteer de adapter aan de voorvork.
Monteren van de rem aan het
frame
Maakt contact
Maakt contact
De klinknagel dient in het midden van
gedeelte A van de nokoverbrengings-
plaat gemonteerd te worden.
V
C R
C R
V
Bij gebruik van het Shimano Inter-M remsysteem, bij het
afrijden van lange hellingen continu gebruik van de
remmen vermijden, aangezien hierdoor de interne
remonderdelen bijzonder heet worden, hetgeen een
nadelig effect op de remwerking heeft. Ook kan dit tot
gevolg hebben dat de hoeveelheid vet binnen in de rem
vermindert, hetgeen tot problemen zoals abnormaal
plotseling afremmen kan leiden.
De constructie van het Shimano Inter-M remsysteem is
tot stand gekomen op basis van standaarden zoals ISO
4210 en DIN 79100-2. Deze standaarden bepalen de
prestatie voor een totaal gewicht van 100 kg. Als het
totaal gewicht meer is dan 100 kg, bestaat de kans dat
het remvermogen dat door het systeem wordt geleverd
voor een juist afremmen onvoldoende is en dat ook de
gebruiksduur van het systeem verminderd wordt.
Indien tijdens het gebruik van de remmen zich een van
de volgende problemen voordoet, onmiddellijk stoppen
met fietsen en bij de plaats van aankoop vragen om
inspectie en reparatie.
1) Wanneer u tijdens het gebruik van de remmen een
abnormaal geluid hoort.
2) Als het remvermogen abnormaal krachtig is.
3) Als het remvermogen abnormaal zwak is.
In het geval van 1) en 2) kan de oorzaak een tekort aan
remvet zijn. Vraag daarom bij de plaats van aankoop het
mechanisme in te vetten met speciaal trommelremvet.
Voor het verkrijgen van een optimale werking van de
Shimano Inter-M voorrem, steeds Shimano remkabels
en remhendels als set gebruiken.
(Zie de onderdelenlijst.)
Indien de rem veelvuldig gebruikt wordt, is het mogelijk
dat het gedeelte rondom de rem heet wordt. Raak nadat
u gestopt bent met fietsen gedurende tenminste 30
minuten het gedeelte rondom de rem niet aan.
De BR-IM75-F voorremeenheid en de HB-IM70
voorwielnaafeenheid mogen nooit gedemonteerd
worden. Als deze gedemonteerd worden, kan dit
defecten en beschadiging van de voorremeenheid en de
voorwielnaafeenheid tot gevolg hebben.
Neem contact op met de plaats van aankoop voor
nadere informatie betreffende het uitbouwen en
inbouwen van de voorremeenheid.
LET OP
De hoeveelheid beweging van de binnenkabel wanneer
de remhendel wordt ingedrukt dient 14,5 mm of meer te
zijn. Als dit minder is dan 14,5 mm, zal dit een nadelig
effect op de remwerking hebben en bestaat de kans dat
de remmen niet zullen functioneren.
OPMERKING:
Het Inter-M voorremsysteem dient uitsluitend
gemonteerd te worden aan de linkerkant op een fiets
van 26" of groter. Als het systeem gebruikt wordt op een
fiets die kleiner is dan 26", bestaat de kans dat de
remkracht te groot is, hetgeen ongelukken kan
veroorzaken.
Gebruik een wiel met 3x of 4x spaakverdeling. Wielen
met een radiale spaakverdeling kunnen niet worden
gebruikt aangezien de spaken en het wiel bij het gebruik
van de remmen beschadigd kunnen worden en
remgeluiden kunnen voortbrengen.
De Inter-M rem is verschillend van conventionele remmen
doordat de binnenzijde van de remtrommel met vet
gevuld is. Dit kan tot gevolg hebben dat het draaien van
het wiel enigszins zwaarder verloopt dan normaal, vooral
bij koud weer.
De Inter-M voorrem is voorzien van een ingebouwde
remkrachtmodulator welke de remkracht regelt die op de
naaf wordt overgebracht. Wanneer tijdens het gebruik
van de rem de remkrachtmodulator in werking treedt,
zullen er geluiden voortgebracht worden, hetgeen echter
niet op een defect duidt.
Als u de Inter-M voorrem krachtig aantrekt wanneer de
fiets stil staat en vervolgens het wiel heen en weer
beweegt, zult u bemerken dat de remmen een geringe
mate van speling hebben. Dit is normaal en zal tijdens
het rijden absoluut geen problemen opleveren.
Voor het controleren van de mate van speling van de
balhoofdonderdelen, het midden van het stuur en een
van de voorvorken zoals aangegeven in de illustratie
vastpakken en vervolgens de balhoofdonderdelen heen
en weer bewegen in de richting aangegeven door de
pijlen. Aangezien de remmen een geringe mate van
speling hebben wanneer deze op de manier zoals
hierboven aangegeven krachtig aangetrokken worden en
het wiel vervolgens heen en weer bewogen wordt, zal het
controleren van de speling van de balhoofdonderdelen
daardoor bemoeilijkt worden.
Het is van vitaal belang dat u de werking van het
remsysteem van uw fiets volledig begrijpt. Indien het
remsysteem niet op de juiste wijze gebruikt wordt, kan dit
tot gevolg hebben dat u de macht over het stuur verliest of
tot een ongeluk leiden waarbij u ernstige verwondingen
kunt oplopen. Omdat de bediening van elke fiets
verschillend is, dient u de juiste remtechnieken te leren
(zoals de kracht waarmee de remhendel ingedrukt dient te
worden alsmede de overige bedieningseigenschappen
van uw fiets). Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van
uw fiets en een professionele fietsenhandelaar en oefen
uw rij- en remtechniek.
Als de BR-IM75-F gebruikt wordt in combinatie met een
veervork, er op letten welke veervork er gebruikt gaat
worden. Raadpleeg de plaats van aankoop of de fabrikant
van de fiets. Als het verkeerde type veervork wordt
gekozen, kan dit tot gevolg hebben dat de veervork niet
correct functioneert doordat deze tijdens het remmen
oververhit raakt of doordat de vork geen voldoende
stevigheid heeft. Dit kan ongelukken veroorzaken.
De ST-C503 remhendels zijn uitgerust met een
functieschakelmechanisme. Bij gebruik van de BR-IM75-F
dient het mechanisme in de C.R functiestand gezet te
worden.
Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter
beschikking heeft en lees deze nauwkeurig alvorens
de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of
beschadigde onderdelen kunnen de berijder ernstig letsel
toebrengen. Het wordt ten sterkste aanbevolen uitsluitend
originele Shimano vervangingsonderdelen te gebruiken.
Controleer steeds alvorens u met de fiets gaat rijden of de
voor- en achterremmen correct functioneren.
Als het wegdek nat is, zullen de banden gemakkelijker
slippen. Als de banden slippen, bestaat de kans dat u van
de fiets valt. Om dit te voorkomen, uw snelheid
verminderen en de remmen tijdig en voorzichtig
aantrekken.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en
bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige
referentie.
De C geeft de functiestand voor het
gebruik met vrijdragende remmen aan.
De R geeft de functiestand voor het
gebruik met de trommelremmen aan.
WAARSCHUWING
Controleer of de voorremeenheid stevig met behulp van
de bevestigingsmoer van de remeenheid aan het
naafhuis bevestigd is.
Controleer of de naafas contact maakt met de
achterkant van het vorkuiteinde en of het wiel stevig met
behulp van de snelontgrendeling aan het frame
gemonteerd is. Als het wiel niet correct gemonteerd
wordt, kan dit uit het frame losraken waardoor tijdens
het fietsen zich ernstige ongelukken kunnen voordoen.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke
slijtage of veroudering dat het gevolg is van normaal
gebruik.
Algemene veiligheidsinformatie
– Ter voorkoming van ernstig letsel:
– Ter voorkoming van ernstig letsel:
Indien de remkabel roestig wordt, zal dit een nadelig
effect op de remwerking hebben. Vernieuw in dat geval
de remkabel door een originele Shimano remkabel en
controleer de werking van de remmen nogmaals.
Zet na het indrukken van de remhendel voor het
controleren van de remwerking de kabelafstelbout vast
met behulp van de kabelafstelmoer.
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving
gewijzigd worden. (Dutch)
Aantrekkoppel:
6 – 8 N·m
{60 – 80 kgf·cm}
Maakt
contact
Naafas
Zet de snelontgrendelhendel
stevig vast.
Voorremeenheid
Adapter
Remarm
Bevestigingsmoer
van remeenheid
Aantrekkoppel:
15 – 20 N·m
{150 – 200 kgf·cm}
Maakt
contact
C.R functiestand
Met de gegleufde
zijde naar buiten
gericht monteren
Aantrekkoppel:
5 – 7,5 N·m
{50 – 75 kgf·cm}
Afstelsteun
Aantrekkoppel:
1 – 2 N·m
{10 – 20 kgf·cm}
1.
9.
8.
7.
6.
5.
4.
2.
3.
10.
4.
3.
2.
1.
1.
2.
3.
3.
2.
5.
1.
4.
GREASE
Adapter
Afstelsteun
Monteer de afstelsteun aan de adapter. Steek de
afstelsteun daarbij zodanig naar binnen totdat deze de
remarm raakt en controleer vervolgens of het
merkteken op de adapter zich binnen het
merkteken op de afstelsteun
bevindt.
Remarm
Maakt contact
Plaats de vergrendelringen op de bevestigingsbouten.
De uitsteeksels van de vergrendelringen dienen daarbij
tegen de voorvork gedrukt te zitten.
Druk de nokoverbrengingsplaat
omhoog
  • Page 1 1

Shimano BR-IM75 Service Instructions

Type
Service Instructions