Shimano BR-IM70 Service Instructions

Type
Service Instructions
Druk de nokoverbrengingsplaat in totdat deze stopt. Trek
5.
vervolgens de binnenkabel zodanig aan dat deze volledig
strak komt te staan en draai de bevestigingsmoer van de
binnenkabel vast.
1
2
3
Bevestigingsmoer van
binnenkabel
Aantrekkoppel:
6 - 8 N·m
{60 - 80 kgf·cm}
Aantrekken
Stevig aantrekken
Bij het indrukken van de
nokoverbrengingsplaat
Opmerking:
Trek de bevestigingsmoer van
de binnenkabel aan en bevestig
vervolgens het opsluitkapje van de
binnenkabel op het uiteinde van de
binnenkabel. Stel het opsluitkapje
van de binnenkabel zodanig af dat
dit de verbindingsstang en de spaken
niet raakt.
Afstellen van de remkabel
Controleer of tijdens het aantrekken van de remkabel
1.
het wiel niet gemakkelijk gedraaid kan worden en druk
vervolgens de remhendel ongeveer 10 maal volledig tot
aan de greep in om de remkabel in te laten lopen.
Ongeveer 10 maal
indrukken
Opmerking:
Indien de remkabel niet wordt ingelopen, dient deze na
slechts een korte periode van gebruik opnieuw afgesteld
te worden.
Draai de kabelafstelbout van de remeenheid of remhendel
2.
zodanig dat de remhendel een speling van ongeveer
15 mm heeft.
De mate van speling van de remhendel komt overeen
met de afstand tussen de rustpositie van de remhendel
en de positie waarbij plotseling bij het aantrekken van
de remhendel een druk gevoeld wordt.
K
a
b
e
l
a
f
ste
lb
out
15 mm speling
Kabelafstelbout
Zet na het indrukken van de remhendel voor het
3.
controleren van de remwerking de kabelafstelbout vast
met behulp van de kabelafstelmoer.
Kabelafstelmoer
Aantrekkoppel:
1 - 2 N·m
{10 - 20 kgf·cm}
Algemene veiligheidsinformatie
SI-75F0B-001
Inter-M
voorremsysteem
Technische montage-instructies
Voor het verkrijgen van de beste prestaties van het Shimano
Inter-M voorremsysteem, wordt het aanbevolen gebruik te
maken van de volgende combinatie.
Rem BR-IM70-F
Naaf HB-IM70
Hendel
ST-C503
BL-R440
Remkabel
SI-75F0B-001-03
WAARSCHUWING
– Ter voorkoming van ernstig letsel:
Het is van vitaal belang dat u de werking van het
remsysteem van uw fi ets volledig begrijpt. Indien het
remsysteem niet op de juiste wijze gebruikt wordt, kan dit
tot gevolg hebben dat u de macht over het stuur verliest
of tot een ongeluk leiden waarbij u ernstige verwondingen
kunt oplopen. Omdat de bediening van elke fi ets
verschillend is, dient u de juiste remtechnieken te leren
(zoals de kracht waarmee de remhendel ingedrukt dient
te worden alsmede de overige bedieningseigenschappen
van uw fi ets). Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van
uw fi ets en een professionele fi etsenhandelaar en oefen
uw rijen remtechniek.
Als de voorrem te krachtig wordt aangetrokken, bestaat
de kans dat het wiel blokkeert en dat de fi ets over de kop
slaat wat ernstig letsel kan veroorzaken.
Als de BR-IM70-F gebruikt wordt in combinatie met een
veervork, er op letten welke veervork er gebruikt gaat
worden. Raadpleeg de plaats van aankoop of de fabrikant
van de fi ets. Als het verkeerde type veervork wordt
gekozen, kan dit tot gevolg hebben dat de veervork niet
correct functioneert doordat deze tijdens het remmen
oververhit raakt of doordat de vork geen voldoende
stevigheid heeft. Dit kan ongelukken veroorzaken.
De ST-C503 remhendels zijn uitgerust met een
functieschakelmechanisme. Bij gebruik van de BR-IM70-F
dient het mechanisme in de C.R functiestand gezet te
worden.
C.R functiestand
De C geeft de functiestand voor het
gebruik met vrijdragende remmen aan.
De R geeft de functiestand voor het
gebruik met trommelremmen.
Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter
beschikking heeft en lees deze nauwkeurig alvorens
de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of
beschadigde onderdelen kunnen de berijder ernstig letsel
toebrengen. Het wordt ten sterkste aanbevolen uitsluitend
originele Shimano vervangingsonderdelen te gebruiken.
Controleer steeds alvorens u met de fi ets gaat rijden of de
voor- en achterremmen correct functioneren.
Als het wegdek nat is, zullen de banden gemakkelijker
slippen. Als de banden slippen, bestaat de kans dat
u van de fi ets valt. Om dit te voorkomen, uw snelheid
verminderen en de remmen tijdig en voorzichtig
aantrekken.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig
en bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige
referentie.
LET OP
– Ter voorkoming van ernstig letsel:
Bij gebruik van het Shimano Inter-M remsysteem, bij
1.
het afrijden van lange hellingen continu gebruik van
de remmen vermijden, aangezien hierdoor de interne
remonderdelen bijzonder heet worden, hetgeen een
nadelig effect op de remwerking heeft. Ook kan dit tot
gevolg hebben dat de hoeveelheid vet binnen in de rem
vermindert, hetgeen tot problemen zoals abnormaal
plotseling afremmen kan leiden. De constructie van het
Shimano Inter-M remsysteem is tot stand gekomen op
basis van standaarden zoals ISO 4210 en DIN 79100-2.
Deze standaarden bepalen de prestatie voor een totaal
gewicht van 100 kg. Als het totaal gewicht meer is dan
100 kg, bestaat de kans dat het remvermogen dat door
het systeem wordt geleverd voor een juist afremmen
onvoldoende is en dat ook de gebruiksduur van het
systeem verminderd wordt.
Het Inter-M voorremsysteem dient uitsluitend
2.
gemonteerd te worden aan de linkerkant op een fi ets van
26” of groter. Als het systeem gebruikt wordt op een fi ets
die kleiner is dan 26”, bestaat de kans dat de remkracht
te groot is, hetgeen ongelukken kan veroorzaken.
Voor het verkrijgen van een optimale werking van de
3.
Shimano Inter-M voorrem, steeds Shimano remkabels en
remhendels als set gebruiken. (Zie de onderdelenlijst.)
De hoeveelheid beweging van de binnenkabel
wanneer de remhendel wordt ingedrukt dient
14,5 mm of meer te zijn. Als dit minder is
dan 14,5 mm, zal dit een nadelig effect op de
remwerking hebben en bestaat de kans dat de
remmen niet zullen functioneren.
Controleer of de voorremeenheid stevig met behulp
4.
van de bevestigingsmoer van de remeenheid aan het
naafhuis bevestigd is.
Voorremeenheid
Bevestigingsmoer van remeenheid
Met de gegleufde zijde naar
buiten gericht monteren
(
(
Aantrekkoppel:
15 - 20 N·m {150 - 200 kgf·cm}
Controleer of de naafas contact maakt met de achterkant
5.
van het vorkuiteinde en of het uiteinde van de remarm
1 mm of meer vanaf de gesoldeerde steun van de
voorvork uitsteekt. Controleer ook of het wiel stevig
met behulp van de snelontgrendelhendel aan het frame
bevestigd is. Als het wiel niet voldoende stevig bevestigd
is, kan dit uit frame losraken, hetgeen tijdens het rijden
tot ernstige ongelukken kan leiden.
Gesoldeerde
steun
1 mm of
meer
Maakt
contact
Zet de
snelontgrendelhendel
stevig vast.
Naafas
Aantrekkoppel:
5 - 7,5 N·m {50 - 75 kgf·cm}
Indien tijdens het gebruik van de remmen zich een van
6.
de volgende problemen voordoet, onmiddellijk stoppen
met fi etsen en bij de plaats van aankoop vragen om
inspectie en reparatie.
1) Wanneer u tijdens het gebruik van de remmen een
abnormaal geluid hoort.
2) Als het remvermogen abnormaal krachtig is.
3) Als het remvermogen abnormaal zwak is.
In het geval van 1) en 2) kan de oorzaak eentekort aan
remvet zijn. Vraag daarom bij de plaats van aankoop het
mechanisme in te vetten met speciaal trommelremvet.
Indien de remmen
7.
veelvuldig gebruikt worden,
is het mogelijk dat de
remtrommel heet wordt.
Raak nadat u gestopt bent
met fi etsen gedurende
tenminste 30 minuten de
remtrommel niet aan.
Remtrommel
Indien de remkabel roestig wordt, zal dit een nadelig
8.
effect op de remwerking hebben. Vernieuw in dat geval
de remkabel door een originele Shimano remkabel en
controleer de werking van de remmen nogmaals.
De BR-IM70-F voorremeenheid en de HB-IM70
9.
voorwielnaafeenheid mogen nooit gedemonteerd
worden. Als deze gedemonteerd worden, kan dit
defecten en beschadiging van de voorremeenheid en de
voorwielnaafeenheid tot gevolg hebben.
Neem contact op met de plaats van aankoop voor
10.
nadere informatie betreffende het uitbouwen en
inbouwen van de voorremeenheid.
OPMERKING:
Gebruik een wiel met 3x of 4x spaakverdeling. Wielen met
een radiale spaakverdeling kunnen niet worden gebruikt
aangezien de spaken en het wiel bij het gebruik van de
remmen beschadigd kunnen worden en remgeluiden
kunnen voortbrengen.
De Inter-M rem is verschillend van conventionele remmen
doordat de binnenzijde van de remtrommel met vet gevuld
is. Dit kan tot gevolg hebben dat het draaien van het wiel
enigszins zwaarder verloopt dan normaal, vooral bij koud
weer.
De Inter-M voorrem is voorzien van een ingebouwde
remkrachtmodulator welke de remkracht regelt die op de
naaf wordt overgebracht. Wanneer tijdens het gebruik van
de rem de remkrachtmodulator in werking treedt, zullen
er geluiden voortgebracht worden, hetgeen echter niet op
een defect duidt.
Als u de Inter-M voorrem krachtig aantrekt wanneer de
ets stil staat en vervolgens het wiel heen en weer
beweegt, zult u bemerken dat de remmen een geringe
mate van speling hebben. Dit is normaal en zal tijdens het
rijden absoluut geen problemen opleveren.
Voor het controleren van de mate van speling van de
balhoofdonderdelen, het midden van het stuur en een
van de voorvorken zoals aangegeven in de illustratie
vastpakken en vervolgens de balhoofdonderdelen heen
en weer bewegen in de richting aangegeven door de
pijlen. Aangezien de
remmen een geringe
mate van speling
hebben wanneer
deze op de manier
zoals hierboven
aangegeven krachtig
aangetrokken
worden en het wiel
vervolgens heen en
weer bewogen wordt,
zal het controleren
van de speling van de
balhoofdonderdelen
daardoor bemoeilijkt
worden.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke
slijtage of veroudering dat het gevolg is van normaal
gebruik.
Houd voor het monteren van de verbindingseenheid
2.
de nokoverbrengingsplaat met uw hand vast en schuif
de verbindingseenheid langs de geleidergroef in de
nokoverbrengingsplaat.
2
1
Geleidergroef
Verbindingseenheid
In de geleidergroef
plaatsen
Houd de nokover-
brengingsplaat
vast
3
Geleidergroef
Verbindingseenheid
Stevig en zo ver mogelijk
langs de geleidergroef
schuiven
Opmerking:
Bij het monteren van de verbindingseenheid aan de
nokoverbrengingsplaat, de verbindingseenheid indrukken
totdat deze klikt en controleren of deze zich stevig in de
positie bevindt welke is aangegeven in de illustratie.
Gedeelte A van nokoverbrengingsplaat
Klinknagel van verbindingseenheid
De klinknagel dient
in het midden van
gedeelte A van de
nokoverbrengingsplaat
gemonteerd te worden.
Plaats de kabelafstelbout zodanig dat deze 20 - 22 mm
3.
van het uiteinde van de buitenkabelhouder vandaan is en
voer vervolgens de binnenkabel door de kabelafstelbout
en tenslotte door het gat in de bevestigingsbout van de
binnenkabel.
Gat in bevestigingsbout
van binnenkabel
Kabelafstelbout
Buitenkabelhouder
Dient
20 - 22 mm
te zijn
Controleer of beide uiteinden van de buitenkabel goed
4.
in de kabelafstelbouten van zowel de remhendel als de
remarm gestoken zijn.
Kabelafstelbout
Kabelafstelbout
Beide uiteinden van de buitenkabel
dienen goed naar binnen gestoken te zijn.
Monteren van de remkabel
Plaats de buitenkabelhouder op de gesoldeerde
1.
steun en trek vervolgens de bevestigingsmoer van de
buitenkabelhouder aan.
Buitenkabelhouder
Gesoldeerde steun
Bevestigingsmoer van buitenkabelhouder
Aantrekkoppel:
2 - 3 N·m {20 - 30 kgf·cm}
Druk de nokoverbrengingsplaat in totdat deze stopt.
Schuif vervolgens de verbindingseenheid langs de
geleidergroef in de nokoverbrengingsplaat om de
verbindingseenheid te verwijderen.
Als de verbindingseenheid moeilijk te verwijderen is, de
kabelafstelbout rechtsom draaien om de kabel eerst te
ontspannen.
2
1
Geleidergroef
Verbindingseenheid
Opzij schuiven
Druk de nokover-
brengingsplaat
omhoog
3
Geleidergroef
Verbindingseenheid
Stevig omlaag
trekken
Voor het opnieuw monteren van de remarm,
bovenstaande procedure in omgekeerde volgorde
uitvoeren.
Opmerking:
Bij het monteren van de verbindingseenheid aan
de nokoverbrengingsplaat, de verbindingseenheid
indrukken totdat deze klikt en controleren of
deze zich stevig in de positie bevindt welke is
aangegeven in de illustratie.
Klinknagel van
verbindingseenheid
Gedeelte A van
nokoverbrengingsplaat
De klinknagel dient in het
midden van gedeelte A van
de nokoverbrengingsplaat
g
emonteerd te worden.
Druk de remhendel in om de remwerking te
controleren. Als de remwerking niet voldoende is, de
remkabel nogmaals afstellen volgens de procedure
aangegeven onder “Afstellen van de remkabel”.
Losmaken van de remkabel
van de voorremeenheid
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op:
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specifi caties kunnen zonder voorafgaande
kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1

Shimano BR-IM70 Service Instructions

Type
Service Instructions