Shimano HB-IM40 Service Instructions

Type
Service Instructions

Deze handleiding is ook geschikt voor

GREASE
JAPAN
GREASE
JAPAN
GREASE
GREASE
JAPAN
GREASE
JAPAN
GREASE
Draai de kabelafstelbout of moer van de
remeenheid of remhendel zodanig dat de remhendel
een speling van ongeveer 15 mm heeft.
Kabelafstelbout of moer
Kabelafstelmoer
Kabelafstelbout
Stevig
aantrekken
Kabelafstelbout
GREASE
JAPAN
Aantrekken
Bevestigingsmoer
van binnenkabel
3
1
2
Neem contact op met de plaats van aankoop voor
nadere informatie betreffende het uitbouwen en
inbouwen van de voorremeenheid.
Voor het verkrijgen van de beste prestaties van het Shimano
Inter-M voorremsysteem, wordt het aanbevolen gebruik te
maken van de volgende combinatie.
Gebruik de BR-IM41-F voorremeenheid in combinatie met een
moer-type naaf.
*
Maakt
contact
1 mm of
meer
Dopmoer
Naafas
Gesoldeerde steun
Remkabekset
Uiteinde van
binnenkabel
Geleidergroef
Plaats de buitenkabelhouder in
de geleidergroef in de remarm
door de houder langs de groef
te schuiven.
JAPAN
Steun
Kabelhaak
Buitenkabelhouder
Remarm
Dient 20 – 22
mm te zijn
GREASE
GREASE
GREASE
JAPAN
Gat in bevestigingsbout
van binnenkabel
Buitenkabelhouder
Bevestigingsbout van binnenkabel
Stevig
aantrekken
Kabelafstelbout
Verbindingsstang
vasthouden
1
2
Voorremeenheid
Bevestigingsmoer
van remeenheid
Remtrommel
Kabelafstelbout
GREASE
JAPAN
Houd de verbindingsstang zodanig vast dat deze
niet beweegt en monteer de bevestigingsbout van
de binnenkabel door deze langs de geleideropening
te schuiven.
Geleideropening
Bevestigingsbout
van binnenkabel
Remarm
Bevestigingsbout van
binnenkabel
Geleideropening
Geleidergroef
Buitenkabelhouder
Kabelafstelbout
JAPAN
Voor het opnieuw monteren van de remarm,
bovenstaande procedure in omgekeerde
volgorde uitvoeren.
Kijk aan de achterkant van de verbindings-
stang en controleer of de bevestigingsbout
van de binnenkabel stevig vastzit op de
plaats aangegeven in bovenstaande
afbeelding.
Druk de remhendel in om de remwerking te
controleren. Als de remwerking niet
voldoende is, de remkabel nogmaals
afstellen volgens de procedure aangegeven
onder "Afstellen van de remkabel".
2
Opmerking:
Schuif de buitenkabelhouder langs de
geleidergroef in de remarm en verwijder deze
uit de groef.
Geleideropening
Ongeveer 10 maal
indrukken
Losmaken van de remkabel
van de voorremeenheid
Druk de verbindingsstang terug totdat deze
stopt. Schuif vervolgens de bevestigingsbout
van de binnenkabel langs de geleideropening
en verwijder deze uit de opening. Als de
bevestigingsbout van de binnenkabel moeilijk
te verwijderen is, de kabelafstelbout rechtsom
draaien om de kabel te ontspannen en
vervolgens de bevestigingsbout van de binnen-
kabel verwijderen.
Opmerking:
Kijk aan de achterkant van de verbindingsstang en
controleer of de bevestigingsbout van de binnen-
kabel stevig vastzit op de plaats aangegeven in
bovenstaande afbeelding.
Bij het
indrukken
van de
verbindings-
stang
1
V
C R
C
R
V
Het is van vitaal belang dat u de werking van het
remsysteem van uw fiets volledig begrijpt. Indien
het remsysteem niet op de juiste wijze gebruikt
wordt, kan dit tot gevolg hebben dat u de macht
over het stuur verliest of tot een ongeluk leiden
waarbij u ernstige verwondingen kunt oplopen.
Omdat de bediening van elke fiets verschillend is,
dient u de juiste remtechnieken te leren (zoals de
kracht waarmee de remhendel ingedrukt dient te
worden alsmede de overige
bedieningseigenschappen van uw fiets).
Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van uw
fiets en een professionele fietsenhandelaar en
oefen uw rij- en remtechniek.
De SB-7S45/BL-IM45 remhendels zijn uitgerust
met een functieschakelmechanisme. Bij gebruik
van de BR-IM41-F dient het mechanisme in de
C.R functiestand gezet te worden.
Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter
beschikking heeft en lees deze nauwkeurig
alvorens de onderdelen te monteren. Loszittende,
versleten of beschadigde onderdelen kunnen de
berijder ernstig letsel toebrengen. Het wordt ten
sterkste aanbevolen uitsluitend originele Shimano
vervangingsonderdelen te gebruiken.
C.R functiestand
Trek de bevestigingsmoer van de
binnenkabel aan en bevestig
vervolgens het opsluitkapje van de
binnenkabel op het uiteinde van de
binnenkabel. Stel het opsluitkapje
van de binnenkabel zodanig af dat
dit de verbindingsstang en de
spaken niet raakt.
Opmerking:
Controleer of de naafas contact maakt met de
achterkant van het vorkuiteinde en of het uiteinde
van de remarm 1 mm of meer vanaf de
gesoldeerde steun van de voorvork uitsteekt.
Controleer ook of het wiel stevig met behulp van
de dopmoer aan het frame bevestigd is. Als het
wiel niet voldoende stevig bevestigd is, kan dit uit
frame losraken, hetgeen tijdens het rijden tot
ernstige ongelukken kan leiden.
Bevestigingsbout van
binnenkabel
HI-POWER CABLE
HI-POWER CABLE
Rem
BR-IM41-F
Naaf Hendel Remkabel
SB-7S45
BL-IM45
SB-4S35
BL-IM33
SB-3S30
BL-IM32
SB-4S30
BL-IM30
HB-NX50-NT
HB-IM40
BL-IM36
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving
gewijzigd worden. (Dutch)
15 mm speling
SI-22V0G
MONTAGE-INSTRUCTIES
Alvorens dit onderdeel te monteren de instructies zorgvuldig
doorlezen en nauwgezet opvolgen.
Inter-M
voorremsysteem
Aantrekkoppel:
6 – 8 Nm {60 – 80 kgfcm}
Plaats de kabelafstelbout zodanig dat deze 20 – 22
mm van het uiteinde van de buitenkabelhouder
vandaan is en voer vervolgens de binnenkabel door
de kabelafstelbout en tenslotte door het gat in de
bevestigingsbout van de binnenkabel.
Beide uiteinden van de buitenkabel dienen
goed naar binnen gestoken te zijn.
Controleer of beide uiteinden van de buitenkabel
goed in de kabelafstelbouten van zowel de
remhendel als de remarm gestoken zijn.
Druk de verbindingsstang in totdat deze stopt. Trek
vervolgens de binnenkabel zodanig aan dat deze
volledig strak komt te staan en draai de
bevestigingsmoer van de binnenkabel vast.
Zet na het indrukken van de remhendel voor het
controleren van de remwerking de kabelafstelbout
vast met behulp van de kabelafstelmoer.
WAARSCHUWING
De C geeft de functiestand voor het
gebruik met vrijdragende remmen aan.
De R geeft de functiestand voor het
gebruik met trommelremmen aan.
LET OP
Het Shimano Inter-M remsysteem is niet geschikt
voor gebruik met mountainbikes. Wanneer dit
remsysteem verder bij andere soorten fietsen
wordt gebruikt, bij het afrijden van lange hellingen
continu gebruik van de remmen vermijden,
aangezien hierdoor de interne remonderdelen
bijzonder heet worden, hetgeen een nadelig effect
op de remwerking heeft. Ook kan dit tot gevolg
hebben dat de hoeveelheid vet binnen in de rem
vermindert, hetgeen tot problemen zoals
abnormaal plotseling afremmen kan leiden.
De constructie van het Shimano Inter-M
remsysteem is tot stand gekomen op basis van
standaarden zoals ISO 4210 en DIN 79100-2.
Deze standaarden bepalen de prestatie voor een
totaal gewicht van 100 kg. Als het totaal gewicht
meer is dan 100 kg, bestaat de kans dat het
remvermogen dat door het systeem wordt
geleverd voor een juist afremmen onvoldoende is
en dat ook de gebruiksduur van het systeem
verminderd wordt.
Voor het verkrijgen van een optimale werking van
de Shimano Inter-M voorrem, steeds Shimano
remkabels en remhendels als set gebruiken. (Zie
de onderdelenlijst.)
De hoeveelheid beweging van de binnenkabel
wanneer de remhendel wordt ingedrukt dient
14,5 mm of meer te zijn. Als dit minder is dan
14,5 mm, zal dit een nadelig effect op de
remwerking hebben en bestaat de kans dat de
remmen niet zullen functioneren.
Het Inter-M voorremsysteem dient uitsluitend
gemonteerd te worden aan de linkerkant op een
fiets van 26" of groter. Als het systeem gebruikt
wordt op een fiets die kleiner is dan 26", bestaat
de kans dat de remkracht te groot is, hetgeen
ongelukken kan veroorzaken.
Controleer of de voorremeenheid stevig met
behulp van de bevestigingsmoer van de
remeenheid aan het naafhuis bevestigd is.
Aantrekkoppel:
15 – 20 Nm {150 – 200 kgfcm}
Aantrekkoppel:
30 – 45 Nm {300 – 450 kgfcm}
Indien tijdens het gebruik van de remmen zich een
van de volgende problemen voordoet, onmiddellijk
stoppen met fietsen en bij de plaats van aankoop
vragen om inspectie en reparatie.
1) Wanneer u tijdens het gebruik van de
remmen een abnormaal geluid hoort.
2) Als het remvermogen abnormaal krachtig is.
3) Als het remvermogen abnormaal zwak is.
In het geval van 1) en 2) kan de oorzaak een
tekort aan remvet zijn. Vraag daarom bij de plaats
van aankoop het mechanisme in te vetten met
speciaal trommelremvet.
Indien de remmen veelvuldig
gebruikt worden, is het mogelijk
dat de remtrommel heet wordt.
Raak nadat u gestopt bent met
fietsen gedurende tenminste
30 minuten de remtrommel
niet aan.
De BR-IM41-F voorremeenheid en de HB-NX50-
NT/HB-IM40 voorwielnaafeenheid mogen nooit
gedemonteerd worden. Als deze gedemonteerd
worden, kan dit defecten en beschadiging van de
voorremeenheid en de voorwielnaafeenheid tot
gevolg hebben.
Indien de remkabel roestig wordt, zal dit een
nadelig effect op de remwerking hebben.
Vernieuw in dat geval de remkabel door een
originele Shimano remkabel en controleer de
werking van de remmen nogmaals.
OPMERKING:
Gebruik een wiel met 3x of 4x spaakverdeling. Wielen
met een radiale spaakverdeling kunnen niet worden
gebruikt aangezien de spaken en het wiel bij het
gebruik van de remmen beschadigd kunnen worden
en remgeluiden kunnen voortbrengen.
De Inter-M rem is verschillend van conventionele
remmen doordat de binnenzijde van de remtrommel
met vet gevuld is. Dit kan tot gevolg hebben dat het
draaien van het wiel enigszins zwaarder verloopt dan
normaal, vooral bij koud weer.
De Inter-M voorrem is voorzien van een ingebouwde
remkrachtmodulator welke de remkracht regelt die op
de naaf wordt overgebracht. Wanneer tijdens het
gebruik van de rem de remkrachtmodulator in
werking treedt, zullen er geluiden voortgebracht
worden, hetgeen echter niet op een defect duidt.
Als u de Inter-M voorrem krachtig aantrekt wanneer
de fiets stil staat en vervolgens het wiel heen en weer
beweegt, zult u bemerken dat de remmen een
geringe mate van speling hebben. Dit is normaal en
zal tijdens het rijden absoluut geen problemen
opleveren.
Voor het controleren van de mate van speling van de
balhoofdonderdelen, het midden van het stuur en een
van de voorvorken zoals aangegeven in de illustratie
vastpakken en vervolgens de balhoofdonderdelen
heen en weer bewegen in de richting aangegeven
door de pijlen. Aangezien de remmen een geringe
mate van speling hebben wanneer deze op de
manier zoals hierboven aangegeven krachtig
aangetrokken worden en het wiel vervolgens heen en
weer bewogen wordt, zal het controleren van de
speling van de balhoofdonderdelen daardoor
bemoeilijkt worden.
Druk de remhendel in en voer de remkabelset door
het gat in de steun.
Monteren van de remkabel
Lijn het uiteinde van de binnenkabel uit met het gat
in de kabelhaak en draai vervolgens de kabelhaak
zoals aangegeven in de illustratie en steek het
uiteinde van de binnenkabel in het gat.
Stevig
aantrekken
Geleideropening
Bij het
indrukken van de
verbindingsstang
Controleer of tijdens het aantrekken van de
remkabel het wiel niet gemakkelijk gedraaid kan
worden en druk vervolgens de remhendel ongeveer
10 maal volledig tot aan de greep in om de
remkabel in te laten lopen.
Afstellen van de remkabel
Indien de remkabel niet wordt ingelopen, dient
deze na slechts een korte periode van gebruik
opnieuw afgesteld te worden.
Opmerking:
De mate van speling van de remhendel komt
overeen met de afstand tussen de rustpositie
van de remhendel en de positie waarbij
plotseling bij het aantrekken van de remhendel
een druk gevoeld wordt.
Aantrekkoppel:
1 – 2 Nm
{10 – 20 kgfcm}
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
1.
2.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
1.
2.
3.
  • Page 1 1

Shimano HB-IM40 Service Instructions

Type
Service Instructions
Deze handleiding is ook geschikt voor

in andere talen