SI-IM31E-001-03
Algemene veiligheidsinformatie
SI-IM31E-001
BR-IM31-R
BR-IM35-RF
Inter-M Rem
Technische montage-instructies
Installatie van de Inter-M Rem
Na het bevestigen van de naaf op het frame, monteer
1.
de remarm van de Inter-M rem aan de kettingsteun
met behulp van de remarmklem, draai de klemschroef
en de klemmoer provisorisch vast en draai vervolgens
de bevestigingsmoer van de remeenheid vast.
Opmerking:
Indien de remarm zich in de onjuiste positie bevindt
zoals aangegeven in de illustratie zodat deze niet
provisorisch bevestigd kan worden aan de kettingsteun,
de bevestigingsmoer van de remeenheid losdraaien
en de remarm draaien. Vervolgens na het provisorisch
vastzetten van de remarm aan de kettingsteun, de
bevestigingsmoer van de remeenheid vastdraaien.
Aantrekkoppel:
20 – 25 N·m {200 – 250 kgf·cm}
Remarmklem
Bevestigingsmoer van remeenheid
Remarm
Kettingsteun
Na het stevig bevestigen van de naaf aan het frame
2.
met de naafmoeren, bevestig de remarm van de
Inter-M rem stevig aan de kettingsteun met behulp van
de remarmklem.
Indien er overmatige kracht op de remarm wordt
uitgeoefend, zal het wiel moeilijk te draaien zijn.
Let er op dat u tijdens het monteren niet teveel
kracht uitoefent.
Remarmklem
Remarm
Kettingsteun
Opmerking:
Bij het monteren van de remarmklem, de
●
klemschroef stevig vastzetten terwijl u de klemmoer
met een 10 mm steeksleutel vasthoudt.
Aantrekkoppel:
2 – 3 N·m {20 – 30 kgf·cm}
Controleer na het monteren van de remarmklem of
●
de klemschroef ongeveer 4 mm vanaf de buitenkant
van de klemmoer uitsteekt.
Ongeveer 4 mm
Remarmklem
Klemmoer
Klemschroef
(M6 × 16mm)
Remarm
Monteren van de remkabel
Plaats de kabelafstelbout zodanig dat deze 15 – 17 mm
1.
van het uiteinde van de remarm vandaan is en voer
vervolgens de binnenkabel door de kabelafstelbout
van de remarm en tenslotte door het gat in de
bevestigingsbout van de binnenkabel.
Remarm
Kabelafstelbout
Gat in bevestigingsbout
van binnenkabel
Dient 15 – 17 mm
te zijn
Controleer of beide uiteinden van de buitenkabel goed
2.
in de kabelafstelbouten van zowel de remhendel als de
remarm gestoken zijn.
Beide uiteinden van de
buitenkabel dienen goed
naar binnen gestoken te zijn.
Kabelafstelbout
Trek de verbindingsstang terug totdat deze stopt.
3.
Trek vervolgens de binnenkabel zodanig aan
dat deze volledig strak komt te staan en draai de
bevestigingsmoer van de binnenkabel vast.
Aantrekkoppel:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
Trekken
Stevig aantrekken
Aantrekken
Verbindingsstang
Bevestigingsmoer
van binnenkabel
Opmerking:
Plaats de binnenkabel
zodanig dat deze onder de
verbindingsstang door loopt.
1
2
3
Afstellen van de remkabel
Controleer of tijdens het aantrekken van de remkabel
1.
het wiel niet gemakkelijk gedraaid kan worden en druk
vervolgens de remhendel ongeveer 10 maal volledig tot
aan de greep in om de remkabel in te laten lopen.
Ongeveer 10 maal
indrukken
Opmerking:
Indien de remkabel niet wordt ingelopen, zal deze
na slechts een korte periode van gebruik opnieuw
afgesteld moeten worden.
Draai de kabelafstelbout zodanig dat de remhendel
2.
ongeveer 15 mm speling heeft.
De mate van speling van de remhendel komt
overeen met de afstand tussen de rustpositie van
de remhendel en de positie waarbij plotseling
bij het aantrekken van de remhendel een druk
gevoeld wordt.
15 mm speling
Kabelafstelbout
Zet na het indrukken van de remhendel voor het
3.
controleren van de remwerking de kabelafstelbout vast
met behulp van de kabelafstelmoer.
Kabelafstelmoer
Aantrekkoppel:
1 – 2 N·m {10 – 20 kgf·cm}
WAARSCHUWING
– Ter voorkoming van ernstig letsel:
Het is van vitaal belang dat u de werking van het
●
remsysteem van uw fiets volledig begrijpt. Indien
het remsysteem niet op de juiste wijze gebruikt
wordt, kan dit tot gevolg hebben dat u de macht
over het stuur verliest of tot een ongeluk leiden
waarbij u ernstige verwondingen kunt oplopen.
Omdat de bediening van elke fiets verschillend
is, dient u de juiste remtechnieken te leren
(zoals de kracht waarmee de remhendel
ingedrukt dient te worden alsmede de overige
bedieningseigenschappen van uw fiets).
Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van uw
fiets en een professionele fietsenhandelaar en
oefen uw rij- en remtechniek.
Zorg ervoor dat de klemschroef en klemmoer
●
stevig vastgetrokken worden met het
voorgeschreven aantrekkoppel bij het bevestigen
van de remarm aan het frame.
Gebruik voor de klemmoer een borgmoer met
een nylon voering (zelfborgende moer). Het wordt
aanbevolen standaard Shimano onderdelen te
gebruiken voor de klemschroef, de klemmoer
en de remarmklem. Gebruik verder een
remarmklem die overeenkomt met de grootte
van de kettingsteun. Als de klemmoer van de
remarm losraakt of als de klemschroef of de
remarmklem beschadigd raakt, kan de remarm op
de kettingsteun gaan meedraaien, waardoor het
stuur plotseling naar één kant getrokken wordt, of
het fietswiel kan geblokkeerd raken en de fiets kan
omvallen, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter
●
beschikking heeft en lees deze nauwkeurig
alvorens de onderdelen te monteren.
Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen
kunnen de berijder ernstig letsel toebrengen.
Het wordt ten sterkste aanbevolen uitsluitend
originele Shimano vervangingsonderdelen te
gebruiken.
Lees deze technische montage-instructies
●
nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats
voor toekomstige referentie.
LET OP
– Ter voorkoming van ernstig letsel:
Het Shimano Inter-M remsysteem is niet geschikt
1.
voor gebruik met mountainbikes. Wanneer u het
probeert te gebruiken met mountainbikes zullen de
interne remonderdelen bij hard remmen bijzonder
heet worden, hetgeen een nadelig effect op de
remwerking heeft. Ook kan dit tot gevolg hebben
dat de hoeveelheid vet binnen in de rem vermindert,
hetgeen tot problemen zoals abnormaal plotseling
afremmen kan leiden.
Indien tijdens het gebruik van de remmen zich een
2.
van de volgende problemen voordoet, onmiddellijk
stoppen met fietsen en bij de plaats van aankoop
vragen om inspectie en reparatie.
1) Wanneer u tijdens het gebruik van de remmen
een abnormaal geluid hoort.
2) Als het remvermogen abnormaal krachtig is.
3) Als het remvermogen abnormaal zwak is.
In het geval van 1) en 2) kan de oorzaak een tekort
aan remvet zijn. Vraag daarom bij de plaats van
aankoop het mechanisme in te vetten met speciaal
trommelremvet.
Voor het verkrijgen van een optimale werking van de
3.
Shimano Inter-M rem, steeds Shimano remkabels en
remhendels als set gebruiken.
De hoeveelheid beweging van de binnenkabel
wanneer de remhendel wordt ingedrukt dient
14,5 mm of meer te zijn. Als dit minder is
dan 14,5 mm, zal dit een nadelig effect op de
remwerking hebben en bestaat de kans dat de
remmen niet zullen functioneren.
Controleer of de remarm stevig aan de kettingsteun
4.
bevestigd is met behulp van de remarmklem. Indien
de remarm niet correct gemonteerd is, zal dit een
nadelig effect op de remwerking hebben.
Indien er overmatige
kracht op de remarm
wordt uitgeoefend,
zal het wiel moeilijk te
draaien zijn.
Let er op dat u tijdens
het monteren niet
teveel kracht uitoefent.
Remarmklem
Kettingsteun
Remarm
Indien de rem veelvuldig gebruikt
5.
wordt, is het mogelijk dat het
gedeelte rondom de rem heet
wordt. Raak nadat u gestopt bent
met fietsen gedurende tenminste
30 minuten het gedeelte rondom
de rem niet aan.
Indien de remkabel roestig wordt, zal dit een nadelig
6.
effect op de remwerking hebben. Vernieuw in dat geval
de remkabel door een originele Shimano remkabel en
controleer de werking van de remmen nogmaals.
De achterste remunit hoeft
7.
nooit gedemonteerd te
worden. Na demontage
werken deze units mogelijk
niet goed meer.
OPMERKING:
De Inter-M rem is verschillend van conventionele
●
remmen doordat de binnenzijde van de remtrommel
met vet gevuld is. Dit kan tot gevolg hebben dat het
draaien van het wiel enigszins zwaarder verloopt dan
normaal, vooral bij koud weer.
Neem voor eventuele vragen betreffende de methoden
●
van behandeling of afstelling contact op met de plaats
van aankoop.
Gedeelte rondom
de rem
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op:
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving
gewijzigd worden. (Dutch)