Haba 6995 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
21
NEDERLANDS
Taxi Wildlife
... alleen de snelste komen aan!
Een spannend verzamelspel voor 2 tot 4 spelers van 5 tot 99 jaar.
Met extra variant voor 2 s
p
e
l
ers
.
Auteu
r: F
l
orian Rac
k
y
I
ll
ustratie:
M
ic
h
ae
l
Ba
y
e
r
S
peelduur: ca. 10 min.
Spelinhoud
48 route
k
aarten, 12
d
ue
lk
aarten, 4 start
k
aarten, 4 ron
d
e
k
aarten, 24
d
ieren, 2 textie
l
za
k
jes,
1
h
an
dl
ei
d
in
g
met spe
l
re
g
e
l
s
Wat is er toc
h
gaan
d
e in
d
e jung
l
e?! Sin
d
s een paar
d
agen wor
d
t
d
e tropisc
h
e sti
l
te stee
d
s weer
verstoor
d
d
oor
h
et
l
awaai van sc
h
ri
ll
e c
l
axons,
g
ieren
d
e
b
an
d
en en piepen
d
e remmen! Dat is
vast weer een wedstrijd van de jungletaxi’s: wie aan het einde van het seizoen de meeste passa-
giers heeft vervoerd, wordt de Tasmaanse taxikoning!
N
atuur
l
i
jk
wi
ll
en
j
u
ll
ie a
ll
emaa
l
d
ie tite
l
veroveren. Daarvoor moeten
j
u
ll
ie pro
b
eren om
h
ee
l
veel dieren te verzamelen en met de routekaarten een zo lang mogelijk traject voor jullie taxi te
l
eggen. Maar om
d
ie route
k
aarten te
k
unnen
b
emac
h
tigen, moeten ju
ll
ie spannen
d
e
d
ue
ll
en
u
itvec
h
ten met
j
u
ll
ie te
g
enspe
l
ers. De
g
ene
d
ie uitein
d
e
l
i
jk
d
e meeste route
k
aarten en
d
ieren
voor zich hee
f
t liggen, is de winnaar van het spel
.
r
oute
k
aa
r
te
n
h
a
l
te
ronde
kaarten
ronde kaarten
duelkaarten
duelka
ar
te
n
uitdager
g
er
startkaarten
startkaarten
2
2
NEDERLANDS
Spelvoorbereiding
S
top in elk van de beide zak
j
es twee dieren per soort, zodat zich in elk zak
j
e uiteindeli
j
k 12
d
ieren bevinden. Neem de 48 routekaarten en maak daarvan drie sta
p
els aan de hand van het
m
otief op de achterzi
j
de. Men
g
deze stapelt
j
es elk apart en le
g
ze om
g
ekeerd naast elkaar in
het midden op ta
f
el. De bovenste kaart wordt nu om
g
edraaid en komt open vóór de stapel te
liggen.
Le
g
d
e vier ron
d
e
k
aarten zo
d
ani
g
op e
lk
aar
d
at op
d
e
b
ovenste
k
aart a
l
s eerste
d
e “1“ te zien
is.
Er zijn vier startkaarten. Op elk staat een taxi in een andere kleur. Iedere speler neemt nu een
wi
ll
e
k
euri
g
e start
k
aart en
l
e
g
t
d
eze open voor zic
h
neer. Over
b
o
d
i
g
e
k
aarten wor
d
en opzi
j
g
elegd.
O
p de duelkaarten kunnen jullie zien, welke spelers later tegen elkaar moeten spelen. De du
-
e
lk
aarten met
d
e taxi
kl
eur
d
ie niet meespee
l
t, wor
d
en uit
h
et spe
l
g
enomen. Sc
h
u
d
d
e overi
g
e
d
uelkaarten en leg ze als verdekte stapel klaar
.
Spelverloop
Het spel telt vier rondes. Draai de bovenste duelkaart om en leg hem open in het midden op
tafel. De kleuren van de daarop af
g
ebeelde taxi’s
g
even de beide duellisten aan
.
De speler wiens taxi een poot op de motorkap heeft, is de uitdager. Zonder te kijken, neemt hij
een za
kj
e en
l
e
g
t
d
it voor zic
h
neer. De an
d
ere
d
ue
ll
ist neemt
h
et an
d
ere za
kj
e en
l
e
g
t
h
et oo
k
v
oor zich neer.
Bei
d
e spe
l
ers moeten
g
e
l
i
jk
ti
jd
i
g
pro
b
eren, een
d
ier uit
h
un za
kj
e te tre
kk
en
d
at
b
i
j
d
e
h
a
l
te op
een van de drie open routekaarten staat. De betre
ff
ende routekaart moet natuurli
j
k ook bi
j
de
eigen routekaarten passen
(
zie onder “Juiste routekaarten“
).
H
et duel
Beide spelers houden hun handen op de rug. De dueltegenstander geeft het startsein: “In
de
t
axi’s
,
klaar
,
af!“ Ju
ll
ie spe
l
en
g
e
l
i
jk
ti
jd
i
g
en ie
d
er pro
b
eert zo sne
l
mo
g
e
l
i
jk
een
d
ier uit
h
et
z
akje te halen dat bij de haltekaart op de ta
f
el past
.
(
spelopbouw voor 3 spelers
)
23
NEDERLANDS
c
orrec
t
correc
t
B
e
l
an
g
ri
jk
e “tastre
g
e
l
s“:
Jullie mogen maar met één hand in het zakje zoeken
.
Ti
jd
ens
h
et
d
ue
l
ma
g
j
e niet in
h
et za
kj
e
k
i
jk
en.
Zodra
j
e een dier uit het zak
j
e hebt
g
etrokken, ma
g
j
e het niet meer omruilen.
A
ls een speler een dier heeft uit
g
ezocht, le
g
t hi
j
het op de passende halte in het midden op tafel
en roept hardop
T
axi stop
!
Het duel is dan onmiddelli
j
k beëindi
g
d.
Control
e
Passen het dier en de omtrek op de halte bi
j
elkaar?
Ja. Geweldi
g
! Je ma
g
de betre
ff
ende routekaart nemen en bi
j
j
ou aanle
gg
en.
Als je de kaart niet kunt aanleggen, heb je pech gehad en moet je hem terugleggen. Het
d
ue
l
is voor
b
i
j.
Nee
?
J
ammer! Nu krijgt jouw dueltegenstander de kans om een dier uit zijn zakje trekken en
eventuee
l
een route
k
aart
b
i
j
zi
j
n ei
g
en
k
aart aan te
l
e
gg
en
.
Opgelet!
D
e getrokken dieren moeten altijd weer terug in het zakje, maar niet als op de gewonnen en
a
an
g
ele
g
de routekaart niet alleen de omtrek, maar ook het dier zelf te zien is. In dat
g
eval ma
g
j
e het dier
g
uurt
j
e houden en op de routekaart zetten o
f
le
gg
en.
Ju
i
ste
r
outekaa
r
ten
K
i
j
k eens
g
oed naar de drie openli
gg
ende routekaarten. Jullie moeten proberen om een kaart te
b
emachtigen die links of rechts aan jullie startkaart past. Je mag de kaart ook draaien. Daarbij
m
oet
d
e we
g
wor
d
en vervo
lgd
en mo
g
en
g
een
d
oo
dl
open
d
e we
g
en ontstaan.
Voorbeeld:
D
eze speler kan alle drie openliggende route
-
k
aarten aan zijn start
k
aart aan
l
eggen.
1
) De routekaart met de pin
g
uïn aan d
e
h
a
l
te
link
s
o
f r
ec
h
ts
24
NEDERLANDS
co
rr
ect
c
orrec
t
2
)
De routekaart met de kangoeroe aan de halte
a
ll
ee
n r
ec
h
ts
3)
De routekaart met de slang aan de halte alleen
r
ec
h
ts
4
)
Zo mag de routekaart niet worden aangelegd, want
in het midden zou een doodlo
p
ende straat ontstaan.
D
e speler kan dus kiezen of hi
j
de pin
g
uïn, de
k
an
g
oeroe of de slan
g
in het zak
j
e zoekt. Als hi
j
d
e s
l
ang
k
iest en
h
et
d
ue
l
wint, mag
h
ij
b
oven
d
ien
h
et slan
g
g
uurt
j
e houden omdat de slan
g
zelf ook
o
p
de routekaart staat.
fout
25
NEDERLANDS
H
et vo
l
gen
d
e
d
ue
l
N
u kan het vol
g
ende duel worden “uit
g
evochten“! Draai een nieuwe routekaart van de stapel
o
m, zodat vóór elke stapel weer een open kaart ligt. Als in een duel geen routekaart wordt
b
e
h
aa
ld
, wor
d
t
g
een nieuwe
k
aart om
g
e
d
raai
d
.
E
in
de
v
a
n
de
r
o
n
de
Al
s a
ll
e
d
ue
ll
en zi
j
n uit
g
evoc
h
ten, is
d
e ron
d
e ten ein
d
e. Sc
h
u
d
d
e
d
ue
lk
aarten weer en
l
e
g
ze
o
pnieuw als verdekte stapel klaar. Leg de volgende ronde kaart bovenop, zodat het ronde getal
t
e zien is en de nieuwe ronde kan beginnen.
Einde van het spel
Het spe
l
is onmi
dd
e
ll
ij
k
voor
b
ij a
l
s
in de vierde ronde alle duellen “uitgevochten“ zijn.
o
f
een van de drie stapels routekaarten is op
g
ebruikt
.
N
u telt iedere speler de routekaarten en dieren die hi
j
voor zich heeft li
gg
en. Voor elke kaart en
elk dier kri
jg
j
e één punt. De speler met de meeste punten hee
f
t de titel veroverd en ma
g
zich
“jungletaxikoning” noemen! Bij gelijkspel zijn er meerdere winnaars.
Extra variant voor 2 personen
De rege
l
s van
h
et
b
asisspe
l
ge
ld
en, met
d
e vo
l
gen
d
e veran
d
eringen
:
De duelkaarten zi
j
n niet nodi
g.
Jullie dagen elkaar om beurten uit voor het due
l
Het spel is uit, zodra een speler een tra
j
ect van zeven routekaarten voor zich heeft li
gg
en
.
Geachte ouders, lieve kinderen
via www.haba.de/Ersatzteile kunt u heel eenvoudig navragen of kwijtgeraakte
d
e
l
en van
h
et spe
l
materiaa
l
no
g
k
unnen wor
d
en na
b
este
ld
.

Documenttranscriptie

Taxi Wildlife ... alleen de snelste komen aan! Een spannend verzamelspel voor 2 tot 4 spelers van 5 tot 99 jaar. Met extra variant voor 2 spelers. Auteur: Florian Racky Illustratie: Michael Bayer Speelduur: ca. 10 min. Spelinhoud 48 routekaarten, 12 duelkaarten, 4 startkaarten, 4 ronde kaarten, 24 dieren, 2 textielzakjes, 1 handleiding met spelregels NEDERLANDS halte ronde kaarten routekaarten uitdager ger startkaarten duelkaarten Wat is er toch gaande in de jungle?! Sinds een paar dagen wordt de tropische stilte steeds weer verstoord door het lawaai van schrille claxons, gierende banden en piepende remmen! Dat is vast weer een wedstrijd van de jungletaxi’s: wie aan het einde van het seizoen de meeste passagiers heeft vervoerd, wordt de Tasmaanse taxikoning! Natuurlijk willen jullie allemaal die titel veroveren. Daarvoor moeten jullie proberen om heel veel dieren te verzamelen en met de routekaarten een zo lang mogelijk traject voor jullie taxi te leggen. Maar om die routekaarten te kunnen bemachtigen, moeten jullie spannende duellen uitvechten met jullie tegenspelers. Degene die uiteindelijk de meeste routekaarten en dieren voor zich heeft liggen, is de winnaar van het spel. 21 Spelvoorbereiding Stop in elk van de beide zakjes twee dieren per soort, zodat zich in elk zakje uiteindelijk 12 dieren bevinden. Neem de 48 routekaarten en maak daarvan drie stapels aan de hand van het motief op de achterzijde. Meng deze stapeltjes elk apart en leg ze omgekeerd naast elkaar in het midden op tafel. De bovenste kaart wordt nu omgedraaid en komt open vóór de stapel te liggen. Leg de vier ronde kaarten zodanig op elkaar dat op de bovenste kaart als eerste de “1“ te zien is. Er zijn vier startkaarten. Op elk staat een taxi in een andere kleur. Iedere speler neemt nu een willekeurige startkaart en legt deze open voor zich neer. Overbodige kaarten worden opzij gelegd. Op de duelkaarten kunnen jullie zien, welke spelers later tegen elkaar moeten spelen. De duelkaarten met de taxikleur die niet meespeelt, worden uit het spel genomen. Schud de overige duelkaarten en leg ze als verdekte stapel klaar. NEDERLANDS (spelopbouw voor 3 spelers) Spelverloop Het spel telt vier rondes. Draai de bovenste duelkaart om en leg hem open in het midden op tafel. De kleuren van de daarop afgebeelde taxi’s geven de beide duellisten aan. De speler wiens taxi een poot op de motorkap heeft, is de uitdager. Zonder te kijken, neemt hij een zakje en legt dit voor zich neer. De andere duellist neemt het andere zakje en legt het ook voor zich neer. Beide spelers moeten gelijktijdig proberen, een dier uit hun zakje te trekken dat bij de halte op een van de drie open routekaarten staat. De betreffende routekaart moet natuurlijk ook bij de eigen routekaarten passen (zie onder “Juiste routekaarten“). Het duel Beide spelers houden hun handen op de rug. De dueltegenstander geeft het startsein: “In de taxi’s, klaar, af!“ Jullie spelen gelijktijdig en ieder probeert zo snel mogelijk een dier uit het zakje te halen dat bij de haltekaart op de tafel past. 22 Belangrijke “tastregels“: • Jullie mogen maar met één hand in het zakje zoeken. • Tijdens het duel mag je niet in het zakje kijken. • Zodra je een dier uit het zakje hebt getrokken, mag je het niet meer omruilen. Als een speler een dier heeft uitgezocht, legt hij het op de passende halte in het midden op tafel en roept hardop “Taxi stop!“ Het duel is dan onmiddellijk beëindigd. Controle Passen het dier en de omtrek op de halte bij elkaar? • Ja. Geweldig! Je mag de betreffende routekaart nemen en bij jou aanleggen. Als je de kaart niet kunt aanleggen, heb je pech gehad en moet je hem terugleggen. Het duel is voorbij. • Nee? Jammer! Nu krijgt jouw dueltegenstander de kans om een dier uit zijn zakje trekken en eventueel een routekaart bij zijn eigen kaart aan te leggen. Juiste routekaarten Kijk eens goed naar de drie openliggende routekaarten. Jullie moeten proberen om een kaart te bemachtigen die links of rechts aan jullie startkaart past. Je mag de kaart ook draaien. Daarbij moet de weg worden vervolgd en mogen geen doodlopende wegen ontstaan. Voorbeeld: Deze speler kan alle drie openliggende routekaarten aan zijn startkaart aanleggen. NEDERLANDS Opgelet! De getrokken dieren moeten altijd weer terug in het zakje, maar niet als op de gewonnen en aangelegde routekaart niet alleen de omtrek, maar ook het dier zelf te zien is. In dat geval mag je het dierfiguurtje houden en op de routekaart zetten of leggen. 1) De routekaart met de pinguïn aan de halte links of rechts correct correct 23 2) De routekaart met de kangoeroe aan de halte alleen rechts correct 3) De routekaart met de slang aan de halte alleen rechts NEDERLANDS correct 4) Zo mag de routekaart niet worden aangelegd, want in het midden zou een doodlopende straat ontstaan. De speler kan dus kiezen of hij de pinguïn, de kangoeroe of de slang in het zakje zoekt. Als hij de slang kiest en het duel wint, mag hij bovendien het slangfiguurtje houden omdat de slang zelf ook op de routekaart staat. 24 fout Het volgende duel Nu kan het volgende duel worden “uitgevochten“! Draai een nieuwe routekaart van de stapel om, zodat vóór elke stapel weer een open kaart ligt. Als in een duel geen routekaart wordt behaald, wordt geen nieuwe kaart omgedraaid. Einde van de ronde Als alle duellen zijn uitgevochten, is de ronde ten einde. Schud de duelkaarten weer en leg ze opnieuw als verdekte stapel klaar. Leg de volgende ronde kaart bovenop, zodat het ronde getal te zien is en de nieuwe ronde kan beginnen. Einde van het spel Het spel is onmiddellijk voorbij als • in de vierde ronde alle duellen “uitgevochten“ zijn. of • een van de drie stapels routekaarten is opgebruikt. Nu telt iedere speler de routekaarten en dieren die hij voor zich heeft liggen. Voor elke kaart en elk dier krijg je één punt. De speler met de meeste punten heeft de titel veroverd en mag zich “jungletaxikoning” noemen! Bij gelijkspel zijn er meerdere winnaars. De regels van het basisspel gelden, met de volgende veranderingen: • De duelkaarten zijn niet nodig. • Jullie dagen elkaar om beurten uit voor het duel • Het spel is uit, zodra een speler een traject van zeven routekaarten voor zich heeft liggen. NEDERLANDS Extra variant voor 2 personen Geachte ouders, lieve kinderen via www.haba.de/Ersatzteile kunt u heel eenvoudig navragen of kwijtgeraakte delen van het spelmateriaal nog kunnen worden nabesteld. 25
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37

Haba 6995 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding