Algemene veiligheidsinformatie
■ Bij het reinigen met een compressor
• Als u bij het demonteren van het huis van de remblokhouder voor het reinigen
van de interne onderdelen gebruik maakt van een compressor, er rekening mee
houden dat vocht van de perslucht op de onderdelen van de remblokhouder
achterblijft. Laat de onderdelen van de remblokhouder voldoende drogen
alvorens de remblokhouder te monteren.
Opmerking
• De 203 mm en 180 mm rotors hebben een grotere diameter dan de 160 mm en
140 mm rotors voor cross-country fietsen en dus hebben deze rotors een grotere
flexibiliteit. Als gevolg kunnen deze met de remblokken in aanraking komen.
• Als het montageuitsteeksel van de remklauw en de vork niet parallel zijn, bestaat
de kans dat de rotor en de remklauw elkaar raken.
•
Het wordt aanbevolen de remblokafstandstukken te monteren wanneer het fietswiel
verwijderd wordt. De remblokafstandstukken voorkomen dat de zuiger naar buiten
komt als de remhendel wordt ingedrukt wanneer het wiel verwijderd is.
• Als de remhendel wordt ingedrukt zonder dat de remblokafstandstukken
gemonteerd zijn, zullen de zuigers verder dan naar normaal naar buiten gedrukt
worden. Gebruik een platte schroevendraaier of een soortgelijk gereedschap om
de remblokken terug te duwen. Let er op daarbij de buitenzijden van de
remblokken niet te beschadigen. (Als de remblokken niet gemonteerd zijn, de
zuigers recht naar binnen drukken en er op letten ze daarbij niet te
beschadigen.)
Als het moeilijk is de remblokken of de zuigers terug te duwen, de dop van de
reservoirtank verwijderen en vervolgens nogmaals proberen. (Het is mogelijk dat
er dan enige olie uit de reservoirtank lekt.)
• Gebruik isopropyl alcohol, zeepwater of een droge doek bij het reinigen of het
uitvoeren van onderhoud aan het remsysteem. Gebruik geen in de handel
verkrijgbare remreinigingsmiddelen of smeermiddelen, aangezien deze
beschadiging van onderdelen als afdichtingen kunnen veroorzaken.
• Bij het demonteren van de remblokhouder de zuigers niet verwijderen.
• Als de rotor versleten, gescheurd of kromgetrokken is, dient deze vernieuwd te
worden.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering dat
het gevolg is van normaal gebruik.
•
De 203 mm en 180 mm rotors leveren een groter remvermogen dan de 160 mm rotors. Zorg ervoor
dat u volledig vertrouwd bent met de remeigenschappen alvorens u de remmen gaat gebruiken.
• Neem extra voorzichtigheid in acht en houd uw vingers uit de buurt van de
draaiende schijfremrotor tijdens montage of onderhoud aan het wiel. De rotor
is bijzonder scherp en kan ernstig letsel aan uw vingers toebrengen als deze
in de openingen van de draaiende rotor beklemd raken.
• De remblokhouder en de rotor zullen tijdens het gebruik van de remmen heet worden, dus raak
deze onderdelen tijdens het fietsen of onmiddellijk na het afstappen van de fiets niet aan, omdat
anders de kans bestaat dat u brandwonden oploopt. Controleer alvorens te proberen de
remmen af te stellen of de remonderdelen voldoende afgekoeld zijn.
• De benodigde remafstand zal langer zijn bij nat weer.
Verminder uw snelheid en trek de remmen tijdig en voorzichtig aan.
• Als het wegdek nat is, zullen de banden gemakkelijker slippen. Als de banden slippen, bestaat
de kans dat u van de fiets valt. Om dit te voorkomen, uw snelheid verminderen en de remmen
tijdig en voorzichtig aantrekken.
• Controleer steeds alvorens u met de fiets gaat rijden of de voor- en achterremmen correct
functioneren.
• Wees voorzichtig en laat geen olie of vet in aanraking komen met de rotor en de remblokken,
anders bestaat de kans dat de remmen niet correct functioneren.
• Als er per ongeluk olie of vet op de remblokken terechtkomt, dient u de remblokken te
vernieuwen. Als er olie of vet op de rotor terechtkomt, dient u de rotor te reinigen. Als dit niet
gebeurt, bestaat de kans dat de remmen niet correct functioneren.
• Dampstremming kan zich voordoen wanneer de remmen continu worden gebruikt. Om deze
toestand te verhelpen, de remhendel kortstondig loslaten.
•
Gebruik uitsluitend originele Shimano minerale olie. Als andere soorten olie worden gebruikt, kan
dit problemen met de remwerking opleveren en er toe leiden dat het systeem onbruikbaar wordt.
• Gebruik uitsluitend olie uit een pas geopend blik en gebruik olie die afgetapt is van de
ontluchtingsnippel niet opnieuw. Oude olie of reeds gebruikte olie kan water bevatten dat
dampstremming in het remsysteem kan veroorzaken.
• Zorg er voor dat er geen water of luchtbellen in het remsysteem terechtkomen, omdat anders
de kans op dampstremming bestaat. Wees speciaal voorzichtig tijdens het verwijderen van de
dop van de reservoirtank.
• Bij het ondersteboven of op zijn kant plaatsen van de fiets, is het mogelijk dat er wat luchtbellen
in de reservoirtank van het remsysteem achterblijven wanneer de dop van de reservoirtank
wordt aangebracht of dat deze zich in verschillende onderdelen van het remsysteem
verzamelen nadat dit gedurende langere tijd gebruikt is. Het T605 schijfremsysteem is niet
geschikt om ondersteboven te worden geplaatst. Als de fiets ondersteboven of op zijn kant
wordt geplaatst, bestaat de kans dat de luchtbellen in de reservoirtank in de richting van de
remblokhouder verplaatst worden. Als er in deze toestand met de fiets wordt gereden, bestaat
de kans dat de remmen niet functioneren en dat er een ernstig ongeluk veroorzaakt wordt.
Als de fiets ondersteboven of op zijn kant is geplaatst, de remhendel enkele malen indrukken
om te controleren of de remmen normaal functioneren alvorens met de fiets te gaan rijden. Als
de remmen niet normaal functioneren, deze aan de hand van de volgende procedure afstellen.
• Als zich olielekkages voordoen, het gebruik van de remmen onmiddellijk stoppen en de juiste
reparaties uitvoeren. Als u blijft doorgaan met fietsen terwijl olie lekt, bestaat het gevaar dat de
remmen plotseling niet meer functioneren.
• Als de quick release hendel zich aan dezelfde zijde als de rotor bevindt, bestaat het gevaar dat
deze de rotor hindert, dus controleer of er geen hinder is.
• Het is van vitaal belang dat u de werking van het remsysteem van uw fiets volledig begrijpt.
Indien het remsysteem niet op de juiste wijze gebruikt wordt, kan dit tot gevolg hebben dat u de
macht over het stuur verliest of tot een ongeluk leiden waarbij u ernstige verwondingen kunt
oplopen. Omdat de bediening van elke fiets verschillend is, dient u de juiste remtechnieken te
leren (zoals de kracht waarmee de remhendel ingedrukt dient te worden alsmede de overige
bedieningseigenschappen van uw fiets). Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van uw fiets
en een professionele fietsenhandelaar en oefen uw rij- en remtechniek.
• Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de
onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen kunnen tot gevolg
hebben dat u met de fiets komt te vallen en ernstig letsel oploopt. Het wordt ten zeerste
aanbevolen uitsluitend gebruik te maken van originele Shimano vervangingsonderdelen.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats voor
toekomstige referentie.
• A01S remblokken zijn ontworpen ter vermindering van bijgeluiden die tijdens
het gebruik van de remmen door de remblokken en de rotor worden
geproduceerd. Voor dit type remblok echter is een langere inloopperiode
vereist in vergelijking tot M06 remblokken.
■ Behandeling van de minerale olie
• Gebruik bij de behandeling een veiligheidsbril en vermijd aanraking met de ogen. Aanraking met
de ogen kan irritatie veroorzaken.
In het geval van aanraking met de ogen, deze met schoon water uitspoelen en onmiddellijk
medische hulp inroepen.
• Gebruik bij de behandeling handschoenen. Aanraking met de huid kan huiduitslag en irritatie
veroorzaken.
In het geval van aanraking met de huid, deze goed met water en zeep wassen.
• Het inademen van olienevel of dampen kan braken veroorzaken. Bedek neus en mond met een
stofmasker en werk op een goed geventileerde plaats.
Als u olienevel of damp heeft ingeademd, onmiddellijk naar een plaats met frisse lucht gaan.
Doe een deken om. Houd uzelf warm en stabiel en roep deskundige medische hulp in.
• Niet drinken. Dit kan braken of diarree veroorzaken.
• Buiten het bereik van kinderen houden.
• Het olieblik niet inknippen, lassen of onder druk brengen, aangezien dit ontploffing of brand kan
veroorzaken.
• Opruimen van afgewerkte olie : Houd u bij het opruimen aan de landelijk geldende
milieuwetgeving. Neem bij het gereedmaken van de olie voor
het opruimen de nodige voorzichtigheid in acht.
• Aanwijzingen :
Houd het blik gesloten om binnendringen van vuil en vocht te voorkomen en bewaar
dit op een koele, donkere plaats buiten het bereik van direct zonlicht of hitte.
■ Inloopperiode
• Schijfremmen hebben een inloopperiode en de remkracht zal geleidelijk aan met het verloop
van de inloopperiode toenemen. Zorg er voor dat u op de toename van de remkracht voorbereid
bent wanneer u de remmen tijdens de inloopperiode gebruikt. Hetzelfde doet zich voor wanneer
de remblokken of de rotor vernieuwd worden.
Dampstremming is een verschijnsel waarbij de olie binnen in het remsysteem verhit raakt,
waardoor water of luchtbellen die in het remsysteem aanwezig zijn gaan uitzetten. Dit kan
vervolgens een plotselinge toename in de remhendelslag veroorzaken.
< Als de remwerking traag is wanneer de hendel wordt ingedrukt >
Druk de remhendel voorzichtig enkele malen in en wacht totdat de luchtbellen naar de
reservoirtank terugkeren. Het wordt aanbevolen vervolgens de dop van de reservoirtank te
verwijderen en de reservoirtank met minerale olie te vullen totdat er geen luchtbellen meer
over zijn.
Als de remmen nog steeds traag werken, het remsysteem ontluchten. (Zie "Bijvullen van
minerale olie en ontluchten".)
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
Technische montage-instructies SI-8A60A-001
Schijfremsysteem
Remblokhouder
Slang
Rotor
Remhendel
Kabelsteun
Minerale Olie
Remblokeenheid
Kunststof remblokken
Metalen remblokken
SM-HANG
SM-DB-OIL
A01S
M06
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt het aanbevolen gebruik te maken
van de onderstaande combinatie.
Gebruik bij C-vormige geleiders
en kabelaanslagen van het
normale type voor het
bevestigen de speciale Shimano
kraag (afzonderlijk verkrijgbare
onderdelen), zoals aangegeven
in de illustratie.
Druk de remhendel enkele malen in en controleer of de remmen al dan niet normaal
functioneren. Controleer ook of er geen zichtbare tekenen zijn van olielekkage.
Aantrekkoppel:
0,3 - 0,5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
< C-vormige geleider > < Normaal type kabelaanslag >
■ Remblokken vernieuwen
Onderhoud
Opmerking: Het T605 remsysteem is zodanig geconstrueerd dat wanneer de
remblokken versleten raken, de zuigers geleidelijk aan naar buiten
schuiven waardoor de speling tussen de rotor en de remblokken
automatisch wordt afgesteld. Bij het vernieuwen van de remblokken dienen
daarom de zuigers in hun oorspronkelijke posities teruggeduwd te worden.
Vernieuw de remblokken als na het olie bijvullen olie op
de remblokken is terechtgekomen, of als de remblokken
afgesleten zijn tot een dikte van 0,5 mm of als de
remblokdrukveren met de rotor in aanraking komen.
1. Verwijder het wiel uit het frame en verwijder de
remblokken zoals aangegeven in de illustratie.
2. Reinig de zuigers en de directe omgeving daarvan.
3. Verwijder de dop van de reservoirtank aan de hand van
stap (1) in “Bijvullen van minerale olie”.
4. Duw de zuiger volledig naar binnen
en let er op deze daarbij niet te
verdraaien. (Het is echter mogelijk
dat er dan wat olie uit de
reservoirtank vloeit.)
5. Monteer de nieuwe remblokken
en monteer vervolgens de
remblokafstandstukken (rood).
Buig daarna de splitpen open.
6. Druk de remhendel enkele malen in om te controleren of de werking stroef wordt.
7. Verwijder de remblokafstandstukken, monteer het wiel en controleer vervolgens of de
rotor en remblokhouder elkaar niet raken. Als deze elkaar raken, afstellen aan de hand
van de instructies onder "Monteren van de remblokhouder".
8. Breng na het controleren van het oliepeil de dop van de reservoirtank aan.
9. Zet de remhendel in de uitgangspositie terug.
■ Afstelling wanneer de zuigers niet correct werken
Het mechanisme van de remblokhouder omvat twee zuigers. Als deze zuigers niet goed
werken of ongelijkmatig uitsteken of als de remblokken in contact blijven met de rotor, de
zuigers aan de hand van de volgende procedure afstellen.
1. Verwijder het wiel en de remblokken.
Reinig de zuigers en hun directe omgeving en verwijder de dop van de reservoirtank.
2. Duw de zuiger recht naar binnen, zonder deze te verdraaien. Het is echter mogelijk dat
er dan wat olie uit de reservoirtank vloeit.
3. Monteer de remblokken en de remblokafstandstukken (rood).
4. Druk de remhendel volledig in en druk deze daarna nog enkele malen in zodat de twee
zuigers alle naar hun uitgangsposities terugkeren.
5. Verwijder de remblokafstandstukken, monteer het wiel en controleer vervolgens of de
rotor en de remblokhouder elkaar niet raken. Als deze elkaar raken, afstellen met behulp
van vulringen.
6. Breng na het controleren van het oliepeil de dop van de reservoirtank aan.
■ Minerale olie vernieuwen
Het wordt aanbevolen de olie in de reservoirtank te vernieuwen als deze ernstig verkleurd
raakt.
Bevestig een slang met een zak aan de ontluchtingsnippel, open vervolgens de
ontluchtingsnippel en tap de olie af. U kunt daarbij de remhendel indrukken om het
aftappen van de olie te bespoedigen. Na het aftappen van de olie, het systeem met nieuwe
minerale olie vullen. Zie "Bijvullen van minerale olie en ontluchten". Gebruik uitsluitend
originele Shimano minerale olie.
Ruim de afgewerkte olie op overeenkomstig de landelijk geldende milieuwetgeving.
WAARSCHUWING
LET OP
Lees de montage-instructies voor het “Bijvullen van minerale olie en
ontluchten” tesamen met deze montage-instructies.
• Verwijder het afstandsstuk voor ontluchten (geel) en plaats vervolgens het wiel met de rotor er
aan in het frame.
• Monteer de remblokken. Buig daarna de splitpen open.
■ Monteren van de remblokhouder (BR-T605) en bevestigen van de slang
< Voorzijde >
< Voorzijde >
< Achterzijde >
Aantrekkoppel:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Remblokhouder
Rotor
Adapter
Bevestigingsbouten
van remblokhouder
Bevestigingsbouten
van remblokhouder
Bevestigingsbouten
van adapter
Bevestigingsbouten
van adapter
Monteer bij internationale standaard bevestigingen adapters aan de remblokhouders voor
post-type bevestigingen.
(Er zijn afzonderlijke voor en achter adapters beschikbaar.)
1. Draai de bevestigingsbouten van de remblokhouder los zodat de remblokhouder zijdelings
verplaatst kan worden en monteer vervolgens de adapter aan het frame.
2. Druk de remhendel zodanig in dat de rotor door de remblokken vastgeklemd wordt en draai
vervolgens de bevestigingsbouten van de remblokhouder vast.
● Internationale standaard montagetype ● Stang-gemonteerde montagetype
Monteer provisorisch de
remblokhouder aan het frame (zodat
de remblokhouder zijdelings verplaatst
kan worden), druk de remhendel
zodanig in dat de rotor door de
remblokken vastgeklemd wordt en
draai vervolgens de bevestigingsbouten
van de remblokhouder vast.
BR-T605
SM-BH59
SM-RT64/M/L
BL-T605
■ Monteren van de slang
Zie de montage-instructies voor de SM-BH59 remslang (SI-8H20) voor bijzonderheden over het
monteren van de slang. Zorg ervoor tijdens het monteren de slang niet te verdraaien. Let erop dat
de remblokhouder en de hendels in de posities zijn zoals aangegeven in de illustraties.
Afstandsstuk
voor ontluchten
(geel)
Remblokken
Splitpen
Om te voorkomen dat de bouten losraken kan er gebruik worden gemaakt van een dopmethode
of een draadringmethode. Gebruik de methode die het meest geschikt is voor de voorvork en het
frame.
< Voorzijde > < Achterzijde >
Kapjes
Kapje
Kapjes
Stang-gemonteerd type
Dopmethode
Draadringmethode
< Achterzijde >
Draad
< Voorzijde >
Draad
Remblokafstandstuk
(rood)
Splitpen
Remblokken
Zuiger
Splitpen
■ Monteren van de rotor
(SM-RT64)
SM-RT64 (160mm)
SM-RT64M (180mm)
SM-RT64L (203mm)
Voor de montage van dit product zijn de volgende gereedschappen
vereist.
Plaats van gebruik
Borgring van rotorbevestiging
Bevestigingsbout van remhendel
Bevestigingsbout van remblokhouder
Bevestigingsas van remblok
Dop van reservoirtank
Kabelsteun
Bevestigingsbout van remslang
Ontluchtingsnippel
TL-LR15
Inbussleutel 5 mm
Inbussleutel 5 mm
Bevestigingsbout van adapter (stang-gemonteerde type)
Inbussleutel 5 mm
Radiotang
Phillips schroevendraaier #1
Phillips schroevendraaier #2
8 mm steeksleutel
Steeksleutel 7 mm
Gereedschap
Aantrekkoppel:
40 N·m {400 kgf·cm}
Borgring van
rotorbevestiging
TL-LR15
Montage
■ Inrijgen van de wielspaken
Controleer of de spaken zijn ingeregen zoals aangegeven in de illustratie.
Radiaalmontage mag niet worden toegepast.
Rijg de spaken in zoals aangegeven in Afbeelding 1 hieronder voor de
linkerzijde van het voorwiel (de zijde waar de rotor gemonteerd is) en de linker
en rechter zijden van het achterwiel en zoals aangegeven in Afbeelding 2
hieronder voor de rechterzijde van het voorwiel.
Draairichting
van wiel
Linksvoor Linksachter Rechtsachter Rechtsvoor
Afb. 2Afb. 1
■ Monteren van de remhendel
Bevestig de remhendel zoals aangegeven in de illustratie. (Controleer of de
remhendel tijdens de bediening de schakelhendel niet hindert. Zie ook de
montage-instructies voor de schakelhendel. Bij bepaalde typen kan het
noodzakelijk zijn dat de schakelhendel
als eerste gemonteerd wordt als gevolg
van de positie van de
schakelhendelbevestigingsbouten.)
Controleer in het geval van het monteren van onderdelen aan een koolstof
frame/stuurdelen de aanbeveling van de fabrikant van het koolstof frame/delen
omtrent het aantrekkoppel om beschadiging van het koolstof materiaal door een
te hoog aantrekkoppel en/of het losraken van onderdelen als gevolg van een te
laag aantrekkoppel te voorkomen.
Aantrekkoppel van remhendel:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
< Voor rechter hendel >
BL-T605
BR-T605
< Voor linker hendel >
SI-8A60A-001-03
03
8A60_03_Fi 08.10.22 2:32 PM Page 1