19
Steeds als je of A) gesprongen hebt of B) de Xtra dobbelsteen hebt ingezet, beslis
je vervolgens of je verder gaat of vrijwillig stopt.
• Ga je door, dan gooi je alle nog niet gebruikte dobbelstenen opnieuw. Het
risico om neer te storten, wordt natuurlijk groter …
• Stop je vrijwillig, dan blijft je Doodler op het bereikte platform staan.
De is aan de beurt, gooit met alle dobbelstenen enz.
C)
Kun je na het gooien niet volgens de regels springen of de Xtra dobbelsteen
inzetten, dan heb je pech gehad en stort je neer. Dat betekent, je Doodler valt in
rechte lijn naar beneden op het volgende lege platform (leeg = geen andere
Doodler, powerkaartje, zie afbeelding rechts.) Is daar geen leeg platform, dan
moet de speler met z’n Doodler weer van voren af aan beginnen.
Na het neerstorten is de aan de beurt, gooit met alle
dobbelstenen enz.
Bijzonderheden!
1. Duwen:
Maakt je Doodler een sprong op het platform van een andere Doodler, dan duw
je die daardoor van het platform (zie afbeelding). De andere Doodler valt zoals bij
het neerstorten (zie boven) naar beneden.
2. Powerkaartje:
Kom je op een powerkaartje, dan pak je het, je draait het om en …
• gebruikt het direct, als er een bliksemschicht op staat.
• gebruikt het een keer in het spel (als je aan de beurt bent),
als er een Doodler op staat.
Steeds als je een powerkaartje gebruikt, leg je het daarna naast de
doos. Het is uit het spel. Tot dan kun je je Doodler met het kaartje
uitrusten: leg het gewoon op je Doodler-bord op de juiste plaats.
Opmerking: je mag meerdere en ook dezelfde kaartjes per beurt bezitten en gebruiken.
De achterkant verraadt, wat op het kaartje staat:
Steeds als je op een powerkaartje komt, pak dan meteen zonder te kijken een
nieuwe uit de doos. Leg het op de onderste lege verdieping (= geen Doodler, geen
kaartje). Daar komt het op het lege platform met het hoogste getal (voorkant
zichtbaar).
En de winnaar is …
Wie als eerste de bovenste verdieping bereikt, heeft
gewonnen en mag zijn Doodler de kroon opzetten!
Zwarte pijl: sprong op een Doodler =
duwen. Rode pijl: neerstortende Doodler =
duwen niet mogelijk.
kaartje komt op de onderste lege
verdieping op het lege platform met het
hoogste getal.
Je mag direct op een bereikbaar
platform van de volgende
verdieping springen, die op
het kaartje met een pijl
gemarkeerd is.
In plaats van neer te storten
geef je gewoon het scherm
af. Daarna is de volgende
speler aan de beurt. Tegen
duwers
helpt het scherm
helaas niet …
Spring op een bereikbaar
platform van dezelfde
verdieping, die op het
kaartje met een pijl
gemarkeerd is.
Spring op een bereikbaar
platform van de volgende
verdieping, die op het
kaartje met een pijl
gemarkeerd is.
Spring op een bereikbaar
platform van de volgende
verdieping, die op het
kaartje met een pijl
gemarkeerd is.
Blauw valt helemaal naar beneden, geel
op 9 en rood op 8.
Neerstorten ...
VoorAchter
Springveer & trampoline Scherm Springschoenen Propellerhoed Raket
Duwen ...
Powerkaartje toevoegen
bv.: bv.:
bv.:
bv.: