Ravensburger Doodle Jump de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Met:
Met:
Waar gaat het om?
Waar gaat het om?
De winnaar is de speler die het als eerste lukt met zijn Doodler helemaal
bovenaan te komen! Daarvoor heb je dobbelgeluk nodig en je moet risico durven nemen …
De countdown …
De countdown …
Voor 2 tot 4 springkampioenen vanaf 8 jaar
Auteur: Max Kirps
Design: Ideenfabrik
Redactie: Philipp Sprick
Leg de powerkaartjes in het vak van de doos. De
kroon, het reservekaartje en de kaartjes voor
gevorderden laat je uit de doos.
Tip! Laat bij het allereerste spel alle kaartjes weg.
Steek de uiteinden van het spelbord in de doos,
zodat je het vak goed kunt bereiken.
Haal de verdiepingen uit het karton en verwijder de
afdekking (zie afbeelding). Leg de 8 verdiepingen in
het midden op het spelbord. De volgorde bepaal
je zelf.
Leg op iedere 2
e
verdieping vanaf beneden
telkens een toevallig gepakt powerkaartje neer:
steeds op het platform met het hoogste getal en
natuurlijk zo, dat je de voorkant kunt zien …
Pak per speler een Doodler-bord en de daarbij
horende Doodler. Leg hem vervolgens voor
de doos.
Spelbord
8 verdiepingen met
groene platformen
4 Doodlers en
Doodler-borden
powerkaartjes
(voorkant)
1 kaartje met kroon en
1 reservekaartje
7 kaartjes voor gevorderden
(ufo’s, monsters, zwart gat)
5 dobbelstenen met getal + 1 Xtra dobbelsteen
Afbeelding
Nu kan de wedstrijd beginnen!
afdekking
verdieping
Het bordspel
Het bordspel
NL
17
17
18
18
18
Het gaat beginnen!
Het gaat beginnen!
Wie het hoogste getal gooit, mag beginnen. Daarna gaat het spel
verder met de wijzers van de klok mee. Wie aan de beurt is gooit alle
dobbelstenen. (Laat als je met z’n tweeën speelt, een gewone dobbel-
steen weg.) Wat je daarmee in het spel kunt doen, zie je in het overzicht:
Je worp is dus succesvol, als je of
A) een sprong op een platform kunt maken of
B) de Xtra dobbelsteen kunt inzetten.
Is geen van beide mogelijk, dan heb je pech gehad en val je naar beneden C)!
En zo gaat dat:
A)
In het begin zijn alle platforms op de onderste verdieping bereikbaar. Later zijn alleen
alle platforms bereikbaar die direct aan de Doodlers grenzen (zie afbeelding rechts).
Naar beneden of op de plaats springt een Doodler nooit…
Voor een sprong tel je een willekeurig aantal dobbelsteenpunten op tot een getal dat
op een bereikbaar platform staat:
Zet vervolgens de Doodler op het bereikte platform en leg de dobbelstenen die je voor de sprong nodig had weg.
Let op: je kunt nooit met dezelfde dobbelsteen meerdere sprongen maken.
B)
De Xtra dobbelsteen laat verschillende symbolen zien. Leg hem weg, nadat je hem gebruikt hebt.
Voorbeeld:
De speler kan met de 6 op platform 6
springen, met 4+1 op de 5 of met 1+4+4
op platform 9.
voorbeeld:
voorbeeld:
zwarte pijlen: bereikbaar
rode kruizen: niet bereikbaar
1
of
2 o
gen
:
Geldt als een normale
dobbelsteen met getal.
Nog een keer proberen:
alle nog
niet gebruikte dobbelstenen nog
een keer gooien.
Tip! als je met deze worp niet kunt
springen, mag je hiermee bij wijze
van uitzondering, toch nog een
keer je dobbelgeluk proberen!
Verschuiven:
een willekeurige verdieping
1 positie naar links of rechts verschuiven.
Houd daarbij de erboven en eronder liggende
verdieping vast. De verdieping mag daarna
hoogstens 1 positie rechts of links over het
spelbord uitsteken.
Tip! Verschuiven helpt platforms in het eigen
bereik te brengen.
Eruit halen:
een willekeurige verdieping, waar
geen Doodler op staat, er voorzichtig met bei-
de handen uit halen. (De bovenste verdieping
mag er niet uit gehaald worden.) Alle andere
verdiepingen schuiven er 1 naar beneden. De
verdieping dan weer helemaal bovenaan op
het spelbord leggen.
Tip! eruit halen kan de andere spelers hinderen
de overwinning te halen.
toegestaan!
verboden!
eruit halen ... ... en bovenaan invoegen
bereikbare platforms
Los geht‘s!
2
19
19
Steeds als je of A) gesprongen hebt of B) de Xtra dobbelsteen hebt ingezet, beslis
je vervolgens of je verder gaat of vrijwillig stopt.
Ga je door, dan gooi je alle nog niet gebruikte dobbelstenen opnieuw. Het
risico om neer te storten, wordt natuurlijk groter …
Stop je vrijwillig, dan blijft je Doodler op het bereikte platform staan.
De is aan de beurt, gooit met alle dobbelstenen enz.
C)
Kun je na het gooien niet volgens de regels springen of de Xtra dobbelsteen
inzetten, dan heb je pech gehad en stort je neer. Dat betekent, je Doodler valt in
rechte lijn naar beneden op het volgende lege platform (leeg = geen andere
Doodler, powerkaartje, zie afbeelding rechts.) Is daar geen leeg platform, dan
moet de speler met z’n Doodler weer van voren af aan beginnen.
Na het neerstorten is de aan de beurt, gooit met alle
dobbelstenen enz.
Bijzonderheden!
1. Duwen:
Maakt je Doodler een sprong op het platform van een andere Doodler, dan duw
je die daardoor van het platform (zie afbeelding). De andere Doodler valt zoals bij
het neerstorten (zie boven) naar beneden.
2. Powerkaartje:
Kom je op een powerkaartje, dan pak je het, je draait het om en …
gebruikt het direct, als er een bliksemschicht op staat.
• gebruikt het een keer in het spel (als je aan de beurt bent),
als er een Doodler op staat.
Steeds als je een powerkaartje gebruikt, leg je het daarna naast de
doos. Het is uit het spel. Tot dan kun je je Doodler met het kaartje
uitrusten: leg het gewoon op je Doodler-bord op de juiste plaats.
Opmerking: je mag meerdere en ook dezelfde kaartjes per beurt bezitten en gebruiken.
De achterkant verraadt, wat op het kaartje staat:
Steeds als je op een powerkaartje komt, pak dan meteen zonder te kijken een
nieuwe uit de doos. Leg het op de onderste lege verdieping (= geen Doodler, geen
kaartje). Daar komt het op het lege platform met het hoogste getal (voorkant
zichtbaar).
En de winnaar is …
En de winnaar is …
Wie als eerste de bovenste verdieping bereikt, heeft
gewonnen en mag zijn Doodler de kroon opzetten!
Zwarte pijl: sprong op een Doodler =
duwen. Rode pijl: neerstortende Doodler =
duwen niet mogelijk.
kaartje komt op de onderste lege
verdieping op het lege platform met het
hoogste getal.
Je mag direct op een bereikbaar
platform van de volgende
verdieping springen, die op
het kaartje met een pijl
gemarkeerd is.
In plaats van neer te storten
geef je gewoon het scherm
af. Daarna is de volgende
speler aan de beurt. Tegen
duwers
helpt het scherm
helaas niet …
Spring op een bereikbaar
platform van dezelfde
verdieping, die op het
kaartje met een pijl
gemarkeerd is.
Spring op een bereikbaar
platform van de volgende
verdieping, die op het
kaartje met een pijl
gemarkeerd is.
Spring op een bereikbaar
platform van de volgende
verdieping, die op het
kaartje met een pijl
gemarkeerd is.
Blauw valt helemaal naar beneden, geel
op 9 en rood op 8.
Neerstorten ...
VoorAchter
Springveer & trampoline Scherm Springschoenen Propellerhoed Raket
Duwen ...
Powerkaartje toevoegen
bv.: bv.:
bv.:
bv.:
Variant voor ervaren Doodlers!
Variant voor ervaren Doodlers!
Countdown en afloop
Countdown en afloop
Leg voordat het spel begint de kaartjes voor gevorderden en de
power-kaartjes samen in de doos.
Leg dan de kaartjes zoals in de spelregels beschreven neer. Steeds als je
een kaartje voor gevorderden pakt, komt het op de bovenste lege
verdieping (= geen Doodler, geen kaartje), en wel zoals altijd op het
platform met het hoogste getal.
In plaats van
A)
A) en
B)
B) is er nu
nog een derde mogelijkheid…
Uit de weg ruimen!
Uit de weg ruimen!
En dat gaat zo: je moet in rechte lijn onder de ufo of het monster staan en
1 dobbelsteen inzetten, die precies het aantal verdiepingen tot de ufo of het
monster verwijderd is. De dobbelsteen is daarna natuurlijk weg …
Is het gelukt, dan krijg je als beloning het kaartje. Leg zoals gebruikelijk een
nieuwe neer. Je kunt je kaartje direct of een keer tijdens het spel gebruiken
(als je aan de beurt bent). Leg het daarna naast de doos.
Hetzelfde geldt, als je met de actie
A)
A) op de ufo of het monster
komt. Maar pas op: wie precies van onderen ertegen aan springt, die stort vanaf
zijn uitgangspunt neer!
Na de zet kun je verder gaan of stoppen.
© 2013 Lima Sky LLC.
The character Doodle® and Doodle Jump® are registered trademarks
of Lima Sky LLC and used under license. All Rights Reserved.
© 2013 Ravensburger Spieleverlag GmbH
Ravensburger Spieleverlag
Postfach 24 60
D-88194 Ravensburg
Distr. CH: Carlit + Ravensburger AG
Grundstraße 9
CH-5436 Würenlos
www.ravensburger.com
Zwarte pijl: van hieruit kun je op een
monster springen.
Rode pijl: van hieruit niet.
Monsters & ufo’s
Of opnieuw gooien
of
verdieping
verschuiven of
verdieping eruit
halen
Hier helpt maar één ding:
uitwijken! Want wie erin springt
of valt wordt opgeslokt en moet
met z’n Doodler weer helemaal
opnieuw beginnen.
Zwart gat
20
20
Uit de weg ruimen
Monstersprong
Kaartjes voor gevorderden
Voor Achter
Voorbeeld: het monster is 2 verdiepingen verwijderd.
Dus heb je voor het uit de weg ruimen een 2 nodig.
222999

Documenttranscriptie

NL Het bordspel Voor 2 tot 4 springkampioenen vanaf 8 jaar Auteur: Max Kirps Design: Ideenfabrik Redactie: Philipp Sprick Met: 18 powerkaartjes (voorkant) 4 Doodlers en Doodler-borden 1 kaartje met kroon en 1 reservekaartje Spelbord Waar gaat het om? g kkin afde 7 kaartjes voor gevorderden (ufo’s, monsters, zwart gat) verdie ping 5 dobbelstenen met getal + 1 Xtra dobbelsteen De winnaar is de speler die het als eerste lukt met zijn Doodler helemaal bovenaan te komen! Daarvoor heb je dobbelgeluk nodig en je moet risico durven nemen … 8 verdiepingen met groene platformen De countdown … Afbeelding Leg de powerkaartjes in het vak van de doos. De kroon, het reservekaartje en de kaartjes voor gevorderden laat je uit de doos. Tip! Laat bij het allereerste spel alle kaartjes weg. Steek de uiteinden van het spelbord in de doos, zodat je het vak goed kunt bereiken. Haal de verdiepingen uit het karton en verwijder de afdekking (zie afbeelding). Leg de 8 verdiepingen in het midden op het spelbord. De volgorde bepaal je zelf. Leg op iedere 2e verdieping vanaf beneden telkens een toevallig gepakt powerkaartje neer: steeds op het platform met het hoogste getal en natuurlijk zo, dat je de voorkant kunt zien … Pak per speler een Doodler-bord en de daarbij horende Doodler. Leg hem vervolgens voor de doos. Nu kan de wedstrijd beginnen! 17 Het gaat beginnen! Wie het hoogste getal gooit, mag beginnen. Daarna gaat het spel verder met de wijzers van de klok mee. Wie aan de beurt is gooit alle dobbelstenen. (Laat als je met z’n tweeën speelt, een gewone dobbelsteen weg.) Wat je daarmee in het spel kunt doen, zie je in het overzicht: Je worp is dus succesvol, als je of … A) een sprong op een platform kunt maken of B) de Xtra dobbelsteen kunt inzetten. Is geen van beide mogelijk, dan heb je pech gehad en val je naar beneden C)! En zo gaat dat: A) bereikbare platforms In het begin zijn alle platforms op de onderste verdieping bereikbaar. Later zijn alleen alle platforms bereikbaar die direct aan de Doodlers grenzen (zie afbeelding rechts). Naar beneden of op de plaats springt een Doodler nooit… Voor een sprong tel je een willekeurig aantal dobbelsteenpunten op tot een getal dat op een bereikbaar platform staat: zwarte pijlen: bereikbaar rode kruizen: niet bereikbaar Voorbeeld: De speler kan met de 6 op platform 6 springen, met 4+1 op de 5 of met 1+4+4 op platform 9. Zet vervolgens de Doodler op het bereikte platform en leg de dobbelstenen die je voor de sprong nodig had weg. Let op: je kunt nooit met dezelfde dobbelsteen meerdere sprongen maken. B) De Xtra dobbelsteen laat verschillende symbolen zien. Leg hem weg, nadat je hem gebruikt hebt. 1 of 2 ogen: Geldt als een normale dobbelsteen met getal. Verschuiven: een willekeurige verdieping 1 positie naar links of rechts verschuiven. Houd daarbij de erboven en eronder liggende verdieping vast. De verdieping mag daarna hoogstens 1 positie rechts of links over het spelbord uitsteken. Tip! Verschuiven helpt platforms in het eigen bereik te brengen. verboden! eruit halen ... voorbeeld: voorbeeld: toegestaan! Eruit halen: een willekeurige verdieping, waar geen Doodler op staat, er voorzichtig met beide handen uit halen. (De bovenste verdieping mag er niet uit gehaald worden.) Alle andere verdiepingen schuiven er 1 naar beneden. De verdieping dan weer helemaal bovenaan op het spelbord leggen. Tip! eruit halen kan de andere spelers hinderen de overwinning te halen. 18 Nog een keer proberen: alle nog niet gebruikte dobbelstenen nog een keer gooien. Tip! als je met deze worp niet kunt springen, mag je hiermee bij wijze van uitzondering, toch nog een keer je dobbelgeluk proberen! ... en bovenaan invoegen Steeds als je of A) gesprongen hebt of B) de Xtra dobbelsteen hebt ingezet, beslis je vervolgens of je verder gaat of vrijwillig stopt. • Ga je door, dan gooi je alle nog niet gebruikte dobbelstenen opnieuw. Het risico om neer te storten, wordt natuurlijk groter … • Stop je vrijwillig, dan blijft je Doodler op het bereikte platform staan. De is aan de beurt, gooit met alle dobbelstenen enz. Neerstorten ... C) Kun je na het gooien niet volgens de regels springen of de Xtra dobbelsteen inzetten, dan heb je pech gehad en stort je neer. Dat betekent, je Doodler valt in rechte lijn naar beneden op het volgende lege platform (leeg = geen andere Doodler, powerkaartje, zie afbeelding rechts.) Is daar geen leeg platform, dan moet de speler met z’n Doodler weer van voren af aan beginnen. Na het neerstorten is de dobbelstenen enz. Blauw valt helemaal naar beneden, geel op 9 en rood op 8. aan de beurt, gooit met alle Duwen ... Bijzonderheden! 1. Duwen: Maakt je Doodler een sprong op het platform van een andere Doodler, dan duw je die daardoor van het platform (zie afbeelding). De andere Doodler valt zoals bij het neerstorten (zie boven) naar beneden. 2. Powerkaartje: Kom je op een powerkaartje, dan pak je het, je draait het om en … • gebruikt het direct, als er een bliksemschicht op staat. • gebruikt het een keer in het spel (als je aan de beurt bent), als er een Doodler op staat. Steeds als je een powerkaartje gebruikt, leg je het daarna naast de doos. Het is uit het spel. Tot dan kun je je Doodler met het kaartje uitrusten: leg het gewoon op je Doodler-bord op de juiste plaats. Zwarte pijl: sprong op een Doodler = duwen. Rode pijl: neerstortende Doodler = duwen niet mogelijk. Opmerking: je mag meerdere en ook dezelfde kaartjes per beurt bezitten en gebruiken. De achterkant verraadt, wat op het kaartje staat: Scherm Springschoenen Propellerhoed Raket Voor Springveer & trampoline Achter bv.: Je mag direct op een bereikbaar platform van de volgende verdieping springen, die op het kaartje met een pijl gemarkeerd is. In plaats van neer te storten geef je gewoon het scherm af. Daarna is de volgende speler aan de beurt. Tegen duwers helpt het scherm helaas niet … bv.: bv.: bv.: Spring op een bereikbaar platform van dezelfde verdieping, die op het kaartje met een pijl gemarkeerd is. Spring op een bereikbaar platform van de volgende verdieping, die op het kaartje met een pijl gemarkeerd is. Spring op een bereikbaar platform van de volgende verdieping, die op het kaartje met een pijl gemarkeerd is. Steeds als je op een powerkaartje komt, pak dan meteen zonder te kijken een nieuwe uit de doos. Leg het op de onderste lege verdieping (= geen Doodler, geen kaartje). Daar komt het op het lege platform met het hoogste getal (voorkant zichtbaar). Powerkaartje toevoegen En de winnaar is … kaartje komt op de onderste lege verdieping op het lege platform met het hoogste getal. Wie als eerste de bovenste verdieping bereikt, heeft gewonnen en mag zijn Doodler de kroon opzetten! 19 Variant voor ervaren Doodlers! Countdown en afloop Kaartjes voor gevorderden Voor Leg voordat het spel begint de kaartjes voor gevorderden en de power-kaartjes samen in de doos. Achter Monsters & ufo’s Of opnieuw gooien of Leg dan de kaartjes zoals in de spelregels beschreven neer. Steeds als je een kaartje voor gevorderden pakt, komt het op de bovenste lege verdieping (= geen Doodler, geen kaartje), en wel zoals altijd op het platform met het hoogste getal. In plaats van A) nog een derde mogelijkheid… en B) verdieping verschuiven of verdieping eruit halen is er nu Zwart gat Hier helpt maar één ding: uitwijken! Want wie erin springt of valt wordt opgeslokt en moet met z’n Doodler weer helemaal opnieuw beginnen. Uit de weg ruimen! En dat gaat zo: je moet in rechte lijn onder de ufo of het monster staan en 1 dobbelsteen inzetten, die precies het aantal verdiepingen tot de ufo of het monster verwijderd is. De dobbelsteen is daarna natuurlijk weg … Uit de weg ruimen Is het gelukt, dan krijg je als beloning het kaartje. Leg zoals gebruikelijk een nieuwe neer. Je kunt je kaartje direct of een keer tijdens het spel gebruiken (als je aan de beurt bent). Leg het daarna naast de doos. Hetzelfde geldt, als je met de actie A) op de ufo of het monster komt. Maar pas op: wie precies van onderen ertegen aan springt, die stort vanaf zijn uitgangspunt neer! Voorbeeld: het monster is 2 verdiepingen verwijderd. Dus heb je voor het uit de weg ruimen een 2 nodig. Monstersprong Na de zet kun je verder gaan of stoppen. Zwarte pijl: van hieruit kun je op een monster springen. Rode pijl: van hieruit niet. © 2013 Lima Sky LLC. The character Doodle® and Doodle Jump® are registered trademarks of Lima Sky LLC and used under license. All Rights Reserved. © 2013 Ravensburger Spieleverlag GmbH 222999 Ravensburger Spieleverlag Postfach 24 60 D-88194 Ravensburg Distr. CH: Carlit + Ravensburger AG Grundstraße 9 CH-5436 Würenlos www.ravensburger.com 20
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20

Ravensburger Doodle Jump de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor