Shimano DH-T708 Service Instructions

Type
Service Instructions
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
Ter voorkoming van ernstig letsel:
Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter beschikking heeft
en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren.
Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen kunnen de berijder
ernstig letsel toebrengen.
Het wordt ten sterkste aanbevolen uitsluitend originele Shimano
vervangingsonderdelen te gebruiken.
De DH-T708/SM-AX60 kan gebruikt worden in combinatie met een
speciale voorvork. Als deze gebruikt wordt tezamen met een andere
voorvork, kan dit er toe leiden dat tijdens het rijden het wiel van de ets
losraakt en dat ernstig lichamelijk letsel veroorzaakt wordt.
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met de ets te
gaan rijden. Als de wielen op een of andere manier loszitten, kunnen
deze van de ets losraken, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
Controleer bij het etsen in het donker of de lamp normaal brandt.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op
een veilige plaats voor toekomstige referentie.
Let er op de montage-instructies voor de schijfremmen en de SM-AX60
eveneens zorgvuldig door te lezen.
LET OP
– Ter voorkoming van ernstig letsel:
Door de naafdynamo wordt een buitengewoon hoge spanning opgewekt.
Het aansluitpunt van de naafdynamo nooit tijdens het etsen of tijdens het
draaien van het wiel rechtstreeks aanraken. Aanraken van de dynamo-
aansluiting kan een elektrische schok tot gevolg hebben.
OPMERKING:
Lees deze montage-instructies tezamen met de montage-instructies
voor het schijfremsysteem.
Overeenkomstig de Duitse voorschriften (StVZO), is er voor een
naafdynamo (3,0 W) in Duitsland een overspanningsbeveiliging vereist.
Deze naafdynamo heeft geen overspanningsbeveiliging binnen in
de naaf zelf. Gebruik een externe overspanningsbeveiliging met een
symbool dat aangeeft dat deze voldoet aan de Duitse voorschriften
(Shimano SM-DH10 overspanningsbeveiliging of soortgelijk product).
Controleer de mate van evenwijdigheid van de voorvork. Als de
voorvork in hoge mate niet evenwijdig is, bestaat de kans dat door de
vervorming van de naafas de naafdynamo gaat aanlopen en bijgeluiden
gaat voortbrengen.
Let er op de naafdynamo aan de voorvork te monteren, zodat de zijde
met de aansluitpunt van de naafdynamo zich aan de rechterzijde
bevindt wanneer u naar de voorzijde van de ets kijkt. Als het
aansluitpunt van de naafdynamo zich aan de linkerzijde bevindt, bestaat
de kans dat de naafdynamo tijdens het rijden niet goed draait.
Controleer of het aansluitpunt van de naafdynamo stevig aangesloten is
alvorens de naafdynamo te gebruiken.
Te gebruiken gloeilampen
<3,0 W naafdynamo>
Voorlamp Achterlamp
6,0 V/2,4 W 6,0 V/0,6 W
6,0 V/3,0 W ------
Als de gloeilamp van hetzij de voorlamp of de achterlamp doorbrandt,
zal er een te grote spanning naar de overblijvende lamp vloeien,
waardoor de gebruiksduur van de gloeilamp verkort wordt.
Doorgebrande gloeilampen dienen dus zo spoedig mogelijk vernieuwd
te worden.
Lampen met elektrische circuits zoals bijvoorbeeld automatische
lampen kunnen beschadigd worden als er met hoge snelheden met de
ets gereden wordt.
Als de lamp tijdens het rijden met hoge snelheden veelvuldig wordt
ingeschakeld, zal de gebruiksduur van de gloeilampen verkort worden.
Het interne mechanisme van de naaf niet demonteren.
Breng geen smeermiddel aan op de binnenzijde van de naaf, anders zal
het vet naar buiten komen, hetgeen problemen met de geleidbaarheid
kan veroorzaken.
Na het monteren van de naafdynamo zal het draaien van het wiel
enigszins zwaarder verlopen als gevolg van de magneet binnen in de
naaf.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of
veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
SI-2YJ0A-001
Naafdynamo
(Schijfrem specicaties)
Technische montage-instructies
■Specicaties
Model nr. DH-T708
Compatibele
maat
Buitendiameter van band 646 - 716 mm
Wiel 26 - 28 inch
Spanning / Uitgangsvermogen 6 V - 3,0 W
Monteren van de rotor
Rotor
Rotormontagering
TL-LR15
Type met middenvergrendeling
Aantrekkoppel:
40 - 50 N·m {400 - 500 kgf·cm}
Monteren van het voorwiel
Monteer het wiel zodanig dat de zijde met het aansluitpunt van
de naafdynamo zich aan de rechterzijde bevindt wanneer u naar
de voorzijde van de ets kijkt en zo dat het aansluitpunt van de
naafdynamo uitgelijnd is met de voorvork of met de mandhouder.
Monteer vervolgens aan de hand van de procedure aangegeven
in onderstaande afbeelding zodanig dat het aansluitpunt van de
naafdynamo boven komt te staan.
Verdraai de aansluiting van de naafdynamo niet nadat de E-Thru-hendel
vastgezet is. Als u de aansluiting daarna probeert te verdraaien, kan de
aansluiting zelf of de bedrading erin beschadigen.
E-Thru-hendel
Type met E-Thru-hendel
E-Thru-hendel
Voorvork
Aansluitpunt
van naafdynamo
Aansluitpunt van
naafdynamo
Voorvork
Opmerking:
Gebruik geen getande vulring in combinatie met een type met E-Thru-
hendel.
Sluit de twee draden aan en zorg ervoor dat deze goed contact maken.
Aansluiting van de kabels
Sluit de kabels aan zoals aangegeven in onderstaande afbeelding.
Opmerking:
Schuur bij het aansluiten van de kabels de lak af van het lamp-
aansluitpunt aan het frame en van het aansluitpunt aan de lamp.
Ongeveer 16 mm
Ongeveer
16 mm
Aansluitpunt
aan lamp
Aansluitpunt aan lamp
Lampkabel
Stekkerkapje (grijs)
Stekkerafdekking (zwart)
Aansluitpunt aan frame
Aansluitpunt aan frame
Framekabel
Aansluitpunt van naafdynamo
Draad
De framekabel en de lampkabel niet per
ongeluk met elkaar verwisselen. Als de kabels
verkeerd worden aangesloten, zal de lamp
niet branden.
De draden alvorens aan te sluiten in elkaar
vlechten, zodat deze bij elkaar blijven zitten.
Aanbevolen draadspecificaties
Opmerking:
Type
Gevlochten
Diameter 1,8 – 2 mm
Maat (AWG) 22
Diameter ongeveer 0,8 mm
Draad
Isolatie
Isolatie
Gleuf
Buigen
Insteken
Buig de draden leid deze
langs de gleuven.
Opmerking:
Zorg ervoor dat de draden
elkaar niet raken.
Zo instellen dat deze
in de juiste richting
wijst.
Opmerking:
Indrukken totdat u een
klik hoort.
©
Opmerking:
Maak de kabel aan de voorvork of aan de
mandhouder vast om te voorkomen dat deze
tijdens het etsen tussen de spaken of overige
onderdelen beklemd raakt.
Als de kans bestaat dat de stand van de
naafdynamo ten opzichte van de lamp tijdens
het rijden verandert, bijvoorbeeld bij het gebruik
van een voorvork met vering, ervoor zorgen dat
de kabel zodanig wordt aangesloten dat deze
op geen enkel punt binnen het bereik van de
beweging te los of te strak komt te zitten.
Om de lamp van de naafdynamo los te maken, de stekkerafdekking
verwijderen.
Wanneer de stekkerafdekking verwijderd is, niet met de ets rijden,
aangezien de kabel dan in het etswiel verward kan raken.
Bij het verwijderen van het etswiel, eerst de stekkerafdekking
verwijderen. Als er te hard aan de kabels getrokken wordt, kunnen de
draden breken of kan dit slecht contact veroorzaken.
Tenslotte bij het monteren van het wiel, eerst het wiel aan de voorvork
bevestigen en vervolgens de stekkerafdekking aansluiten.
Aansluiten
Stekkerafdekking
Kabel
Voorvork
Controleren van de verlichting
Draai het voorwiel en controleer of de lamp brandt.
Verwijderen
Stekkerafdekking
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op:
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specicaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1

Shimano DH-T708 Service Instructions

Type
Service Instructions