Algemene veiligheidsinformatie
Voorlamp Achterlamp
Technische montage-instructies
Monteer het wiel zodanig dat de zijde met het aansluitpunt van de naafdynamo zich
aan de rechterzijde bevindt wanneer u naar de voorzijde van de fiets kijkt en zo dat
het aansluitpunt van de naafdynamo uitgelijnd is met de voorvork of met de
mandhouder. Monteer vervolgens aan de hand van de procedure aangegeven in
onderstaande afbeelding zodanig dat het aansluitpunt van de naafdynamo boven
komt te staan. Het aansluitpunt van de naafdynamo na het vastdraaien van de
snelontgrendelhendel niet door forceren proberen te draaien.
Monteren van het voorwiel
Voorvork
Spatbordsteun
Spatbordsteun
Snelontgrendelmoer
Aansluitpunt
van naafdynamo
Aansluitpunt van naafdynamo
Voorvork
Draai het voorwiel en controleer of de lamp brandt.
Controleren van de verlichting
Aansluiting van de kabels
Opmerking:
Schuur bij het aansluiten van de kabels de lak af van het
lamp-aansluitpunt aan het frame en van het aansluitpunt
aan de lamp.
Ongeveer 16 mm
Ongeveer
16 mm
Aansluitpunt
aan lamp
Draad
Aansluitpunt aan lamp
Lampkabel
Stekkerkapje (grijs)
Stekkerafdekking (zwart)
Aansluitpunt aan frame
Aansluitpunt aan frame
Framekabel
Gleuf
Buigen
Insteken
Aansluiten
Verwijderen
Stekkerafdekking
Stekkerafdekking
Kabel
Voorvork
De framekabel en de lampkabel niet per ongeluk met
elkaar verwisselen. Als de kabels verkeerd worden
aangesloten, zal de lamp niet branden.
De draden alvorens aan te sluiten in elkaar vlechten,
zodat deze bij elkaar blijven zitten.
Aanbevolen draadspecificaties
Opmerking:
Buig de draden leid deze langs de
gleuven.
Type
Gevlochten
Diameter 1,8 – 2 mm
Maat (AWG) 22
Diameter ongeveer 0,8 mm
Draad
Isolatie
Opmerking:
Zo instellen dat deze
in de juiste richting
wijst.
Opmerking:
Maak de kabel aan de voorvork of aan de mandhouder vast om
te voorkomen dat deze tijdens het fietsen tussen de spaken of
overige onderdelen beklemd raakt.
Als de kans bestaat dat de stand van de naafdynamo ten
opzichte van de lamp tijdens het rijden verandert, bijvoorbeeld
bij het gebruik van een voorvork met vering, ervoor zorgen dat
de kabel zodanig wordt aangesloten dat deze op geen enkel
punt binnen het bereik van de beweging te los of te strak komt
te zitten.
Sluit zodanig aan dat de stroom van de naafdynamo door de
kabel vloeit vanaf het aansluitpunt voor de lamp van de
naafdynamo naar het aansluitpunt aan het frame.
Om de lamp van de naafdynamo los te maken, de
stekkerafdekking verwijderen.
Wanneer de stekkerafdekking verwijderd is, niet met de fiets rijden, aangezien de kabel
dan in het fietswiel verward kan raken.
Bij het verwijderen van het fietswiel, eerst de stekkerafdekking verwijderen. Als er te
hard aan de kabels getrokken wordt, kunnen de draden breken of kan dit slecht contact
veroorzaken. Tenslotte bij het monteren van het wiel, eerst het wiel aan de voorvork
bevestigen en vervolgens de stekkerafdekking aansluiten.
Opmerking:
Indrukken totdat u
een klik hoort.
Zorg ervoor dat de draden elkaar
niet raken.
Sluit de kabels aan zoals aangegeven in onderstaande afbeelding.
Isolatie
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
Aansluitpunt van naafdynamo
Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter beschikking heeft en lees deze
nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of
beschadigde onderdelen kunnen de berijder ernstig letsel toebrengen. Het wordt ten
sterkste aanbevolen uitsluitend originele Shimano vervangingsonderdelen te gebruiken.
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met de fiets te gaan rijden.
Als de wielen op een of andere manier loszitten, kunnen deze van de fiets losraken,
hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
Controleer bij het fietsen in het donker of de lamp normaal brandt.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige
plaats voor toekomstige referentie.
Door de naafdynamo wordt een buitengewoon hoge spanning opgewekt.
Het aansluitpunt van de naafdynamo nooit tijdens het fietsen of tijdens het draaien
van het wiel rechtstreeks aanraken. Aanraken van de dynamo-aansluiting kan een
elektrische schok tot gevolg hebben.
Overeenkomstig de Duitse voorschriften (StVZO), is er voor een naafdynamo in
Duitsland een overspanningsbeveiliging vereist. Deze naafdynamo heeft geen
overspanningsbeveiliging binnen in de naaf zelf. Gebruik een externe
overspanningsbeveiliging met een symbool dat aangeeft dat deze voldoet aan de
Duitse voorschriften (Shimano SM-DH10 overspanningsbeveiliging of soortgelijk
product).
Controleer de mate van evenwijdigheid van de voorvork. Als de voorvork in hoge mate
niet evenwijdig is, bestaat de kans dat door de vervorming van de naafas de
naafdynamo gaat aanlopen en bijgeluiden gaat voortbrengen.
Monteer de naafdynamo zodanig aan de voorvork dat de zijde met de aansluitpunt van
de naafdynamo zich aan de rechterzijde bevindt wanneer u naar de voorzijde van de
fiets kijkt. Als het aansluitpunt van de naafdynamo zich aan de linkerzijde bevindt,
bestaat de kans dat de naafdynamo tijdens het rijden niet goed draait.
Controleer of het aansluitpunt van de naafdynamo stevig aangesloten is alvorens de
naafdynamo te gebruiken.
Te gebruiken gloeilampen
Als de gloeilamp van hetzij de voorlamp of de achterlamp doorbrandt, zal er een te
grote spanning naar de overblijvende lamp vloeien, waardoor de gebruiksduur van de
gloeilamp verkort wordt. Doorgebrande gloeilampen dienen dus zo spoedig mogelijk
vernieuwd te worden.
Lampen met elektrische circuits zoals bijvoorbeeld automatische lampen kunnen
beschadigd worden als er met hoge snelheden met de fiets gereden wordt.
Als de lamp tijdens het rijden met hoge snelheden veelvuldig wordt ingeschakeld, zal
de gebruiksduur van de gloeilampen verkort worden.
Het interne mechanisme van de naaf niet demonteren.
Breng geen smeermiddel aan op de binnenzijde van de naaf, anders zal het vet naar
buiten komen, hetgeen problemen met de geleidbaarheid kan veroorzaken.
Na het monteren van de naafdynamo zal het draaien van het wiel enigszins zwaarder
verlopen als gevolg van de magneet binnen in de naaf.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering dat het
gevolg is van normaal gebruik.
LET OP
OPMERKING:
WAARSCHUWING
– Ter voorkoming van ernstig letsel:
De getande tussenring is niet noodzakelijk
bij een type met snelontgrendeling.
Sluit de twee draden aan en zorg ervoor
dat deze goed contact maken.
Opmerking:
6,0 V/ 2,4 W 6,0 V/ 0,6 W
6,0 V/ 3,0 W
Snelontgrendelmoer
Schroefveer
SI-2ZR0B-002
DH-T660-3N
DH-3N80
DH-3N72
Naafdynamo