Haba 302400 de handleiding

Type
de handleiding
P
i
c
a
s
s
i
m
o
Carlo A. Rossi
TL 55692 1/16
Een verdraaid gek tekenspel
voor 3 tot 6 spelers van
8 tot 99 jaar.
2
Bovendien is het volgende materiaal
nodig: per speler een papieren zak-
doekje, dat hij als afveegdoekje kan
gebruiken.
r heerst paniek in de kleine kunstgalerij in Valsersgem! Morgen vindt de opening
plaats van de grote tentoonstelling met tot nog toe onbekende meesterwerken van de
beroemde hedendaagse kunstenaars Paco Picassimo, Wasidy Kalninsky en Boy Lich-
tenberg. Maar vannacht zijn alle schilderijen verdwenen! De befaamdste kunstcritici uit
binnen- en buitenland zijn al in de stad om de vele, nog nooit getoonde kunstwerken te
aanschouwen.
Snel grijpen de museummedewerkers – stuk voor stuk ambitieuze amateurschilders – de
bordjes met de titels van de kunstwerken en schilderen er wild op los. Ze mogen echter niet
overmoedig worden: als de strenge critici zich geen raad weten als ze voor de schilderijen
staan, krijgen zowel de kunstwerken als de kunstenaars een negatieve beoordeling.
Wie bij dit spel wil winnen, moet niet alleen goed en snel kunnen tekenen, maar zich ook
bij het raden als een ware kunstkenner ontpoppen. Alleen zo kun je de volgende Paco
Picassimo worden!
E
INHOUD VAN HET SPEL
7 wisselkaarten
150 begripskaarten
6 uitwisbare stiften
6 afschermingen met insteekvakje
6 puntenkaarten
18 landkaarten
6 afwisbare
tekenborden
3
Voor het eerste spel
Voor je als grote kunstenaar aan het werk kunt, moet je de
afschermingen klaarmaken. Kleef de transparante vakjes
(met de opening naar boven) op de markering aan de bin-
nenkant van de afscherming.
Steek de landkaarten links in het vakje.
Haal de overtollige (hier rood gemarkeerde) delen uit de teken-
borden en gooi ze weg:
VOORBEREIDING VAN HET SPEL
Elke speler neemt een afscherming, een stift, een tekenbord, een afveeg-
doekje en een puntenkaart. Met je stift kun je boven op de puntenkaart je
naam schrijven.
De puntenkaarten leg je voor je afscherming zodat iedereen ze kan zien.
Alle andere benodigdheden leg je achter je afscherming.
Meng de 7 wisselkaarten en leg deze met de afbeelding naar onderen in het midden
van de tafel.
Orden de begripskaarten zo dat overal jullie taal zichtbaar is. Draai de stapel om, meng
deze goed en leg de kaarten met jullie taal naar beneden naast de wisselkaarten.
Overbodig spelmateriaal leg je weer in de doos.
Boom of Marylin? – Gemakkelijk? Moeilijk? Professionele schilder?
Bij Picassimo zijn er drie moeilijkheidsgraden. Voor het spel spreek je af op welk niveau
je gaat spelen.
Niveau 1: dit zijn eenvoudige begrippen, die vrij gemakkelijk te tekenen en
te herkennen zijn. Deze categorie is ook het best geschikt voor kinderen.
Niveau 2: deze categorie omvat veeleisende begrippen, die moeilijk te
tekenen en te raden zijn.
Niveau 3: hier wordt het uiterste van je kennis gevraagd! Deze categorie
omvat zowel bekende personen als karakters uit films en series, beroem-
de gebouwen, plaatsen, schilderijen, standbeelden, titels van boeken en
designvoorwerpen ... kortom: alles wat te tekenen is!
4
VERLOOP VAN HET SPEL
Er worden 7 rondes gespeeld. Elke ronde bestaat uit drie fases:
1. Laat de kunst ontstaan – de tekenfase
Ieder neemt om de beurt een begripskaart van de stapel,
draait die in het geheim om en steekt deze rechts in het vak-
je van zijn afscherming. De pijlen van je landkaart wijzen nu
op de begrippen in jullie taal. Bovendien tonen de pijlen tot
welke moeilijkheidsgraad de begrippen behoren.
In elk niveau kun je kiezen uit twee begrippen: het ene staat links, het andere rechts. In
stilte kiest ieder één van beide begrippen (van het afgesproken niveau) op zijn kaart.
Na het startsein ‘Aan de stiften, klaar, start!’ begin je het gekozen begrip op je tekenbord
te tekenen. Iedereen tekent dus gelijktijdig, maar iedereen tekent iets anders.
De regels van de kunst
Om een groot kunstenaar te worden, moet je een paar regels naleven:
Of je het tekenbord in de hoogte of dwars gebruikt, het HABA-logo moet altijd goed
leesbaar zijn, d.w.z. dat het niet omgekeerd mag staan.
Het voorwerp dat je moet tekenen, moet alle delen van het tekenbord bestrijken. Geen
enkel deel van het tekenbord mag leeg blijven.
Pijlen, letters en cijfers in je kunstwerk zijn verboden!
Als je met je meesterwerk klaar bent, roep je luid ‘Stop!’ en leg je je stift neer.
Bij 3 en 4 spelers is de tekenfase afgelopen als iedereen – op één na – ‘Stop!’ geroepen
heeft. Er wordt afgeteld: 3 – 2 – 1 ... en dan moet ook de laatste speler zijn stift neerleggen.
Bij 5 en 6 spelers is de tekenfase afgelopen als iedereen – op twee na – ‘Stop!’ geroepen
heeft.
Er wordt afgeteld: 3 – 2 – 1 ... nu moeten ook de twee laatste spelers hun stift neerleggen.
Belangrijk:
Wie ‘Stop!’ geroepen heeft, mag niets meer aanvullen. Roep daarom pas ‘Stop!’ als je
echt klaar bent.
In de kunst is niets
zo moeilijk als
voltooien ...
5
2. Moderne kunst maken – de wisselfase
Wie als eerste ‘Stop!’ heeft geroepen, mag de bovenste wisselkaart van de stapel
nemen, aan iedereen tonen en vermelden welke delen verwisseld moeten worden. Elke
kunstenaar wisselt nu achter zijn afscherming deze delen van zijn tekenbord zoals op de
wisselkaart zijn vermeld.
Tip:
Wees voorzichtig als je delen verwisselt, zodat je niet per ongeluk iets van je kunstwerk
wegveegt.
3. Grote kunst beoordelen – de criticusfase
Wie als eerste ‘Stop!’ heeft geroepen, mag ook als eerste zijn
kunstwerk aan de critici tonen. Draai je tekening zo dat de ande-
re medespelers deze meteen juist zien. Dan neem je de afscher-
ming weg en schuif je de tekening naar het midden van de tafel.
Je medespelers zijn de critici. Ze proberen het getekende begrip te herkennen. Wie denkt
het begrip te weten, mag het roepen. Was die gok ...
... fout?
Dan wordt verder geraden. Ook wie verkeerd gegokt heeft, mag nog mee raden.
... juist?
Als iemand het juiste begrip heeft geroepen, wordt dat door de kunstenaar bevestigd.
Zowel de kunstenaar als diegene die het begrip juist had, krijgt 3 punten. De punten
worden meteen op de puntenkaarten aangeduid door de getallen aan te kruisen.
Als twee of meer medespelers het gezochte begrip gelijktijdig roepen, krijgt ieder
van hen drie punten; de kunstenaar natuurlijk ook. Synoniemen van het gezochte begrip
(bijv. vergrootglas i.p.v. loep) zijn ook correct.
Tip:
Als je het moeilijk hebt om het begrip te raden, kun je een blik werpen op de wisselkaart.
Misschien lukt het je zo om het schilderij in je hoofd juist samen te stellen.
Daar kan ik van
meepraten!
6
Als geen enkele criticus het gezochte begrip raadt, kan het schilderij niet doorgaan als
groot, hedendaags kunstwerk’. De kunstenaar moet nu de wisselfase weer ongedaan
maken en de delen van het tekenbord op de juiste plaats leggen. Ondertussen mogen
de critici verder raden. Als een criticus het gezochte begrip toch nog vindt, krijgt hij 1
punt (ongeacht in hoeverre het kunstwerk al weer juist werd geplaatst). Ook de kunste-
naar krijgt voor zijn ‘klein kunstwerk’ nog maar 1 punt. Critici en kunstenaar kruisen hun
punten op de puntenkaarten aan.
Als geen enkele criticus het begrip raadt, krijgt niemand iets: er worden geen punten
toegekend.
Tip:
Als je met de 3e moeilijkheidsgraad speelt, kun je voor het spel afspreken of kleine tips
(bijvoorbeeld of het gaat om een filmtitel of om een acteur) toegelaten zijn.
Elk kunstwerk wordt nu om de beurt aan de critici overgeleverd.
Dan begint de volgende ronde. Leg je tekenbord weer achter je afscherming en maak
het met het afveegdoekje schoon. Leg de begripskaart uit je afscherming aan de kant en
neem om de beurt een nieuwe begripskaart.
Tip:
Als je 50 of 100 punten hebt, kleur je het bolletje met 50 of 100 op je
puntenkaart in en veeg je met het doekje de kruisjes weg. Je begint nu bij
het aankruisen weer bij 1, maar op het einde tel je er 50 of 100 punten bij.
EINDE VAN HET SPEL
Als je de laatste wisselkaart hebt omgedraaid, loopt het spel op zijn einde. Speel nog
de laatste wissel- en criticusfase en vergelijk dan de punten op jullie puntenkaarten. Wie
de meeste punten heeft, is de grootste kunstenaar en heeft alles in petto om de volgende
Paco Picassimo te worden! Bij een gelijke stand zijn er meerdere winnaars. Jullie zijn de
rijzende sterren aan de kunsthemel!
Tip:
Voor je het spel weer opruimt, veeg je alle tekenborden en puntenkaarten af. Als de inkt
opdroogt, is het veel moeilijker om deze af te vegen.
© HABA-Spiele Bad Rodach 2016, Art.-Nr. 302401
Auteur:
Illustraties:
Redactie:
Carlo A. Rossi
Christian Fiore
Miriam Koser
77
KORTE HANDLEIDING
DOEL VAN HET SPEL
Leuk tekenen, goed raden en de meeste punten verzamelen!
VOORBEREIDING VAN HET SPEL
Wisselkaarten met afbeelding naar beneden mengen, als stapel klaarleggen
Begripskaarten sorteren (= overal eigen taal naar boven); stapel omdraaien, mengen,
klaarleggen
Iedereen krijgt:
- 1 afscherming (met landkaart)
- 1 stift, 1 tekenbord en 1 papieren zakdoekje als afveegdoekje > alles achter de
afscherming leggen
- 1 puntenkaart (naam noteren en voor de afscherming leggen)
VERLOOP VAN HET SPEL
Voor je begint de moeilijkheidsgraad bepalen
Er worden 7 rondes gespeeld. Elke ronde bestaat uit drie fases:
1. Tekenfase
Alle spelers spelen gelijktijdig: begripskaart nemen, in het geheim omdraaien, in het
vakje van de afscherming steken, begrip kiezen. Na het startsein het begrip op het
tekenbord tekenen.
Regels: HABA-logo niet omgekeerd / op alle delen tekenen / zonder pijlen, letters,
getallen
Klaar? ‘Stop!’ roepen
Bij 3-4 spelers: iedereen behalve één klaar? Aftellen: 3 – 2 – 1: gedaan met tekenen
Bij 5-6 spelers: iedereen behalve twee klaar? Aftellen: 3 – 2 – 1: gedaan met tekenen
2. Wisselfase
Wisselkaart omdraaien
Iedereen tegelijk achter de afscherming: delen van het tekenbord verwisselen
3. Criticusfase
Elk om beurt: afscherming wegnemen en kunstwerk naar het midden van de tafel schui-
ven; alle medespelers raden tegelijk.
Geraden? +3 punten en +3 punten voor de kunstenaar.
Niemand een idee? Delen van het tekenbord weer op hun plaats leggen. Geraden?
+1 punt en +1 punt voor de kunstenaar.
Nog steeds geen idee? Geen punten.
Alle tekenborden schoonmaken, gebruikte begripskaarten aan de kant leggen, nieuwe
ronde starten.
EINDE VAN HET SPEL
Stapel met wisselkaarten op? Laatste wissel- en criticusfase spelen, dan einde van het spel;
meeste punten = winnaar
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7

Haba 302400 de handleiding

Type
de handleiding