VEILIGHEID VOOROP
66
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Lees eerst de dealerhandleiding aandachtig door
voordat u de onderdelen aanbrengt.
Door loszittende, versleten of beschadigde onderdelen
kan de fiets omvallen, waardoor de berijder ernstig
letsel kan oplopen. Wij raden u sterk aan om
uitsluitend originele reserveonderdelen van SHIMANO
te gebruiken.
Voor schijfrem
Is de remschijf gebarsten of verbogen, vervang hem
dan door een nieuwe remschijf.
Als de remschijf is afgesleten tot een dikte van 1,5 mm
of zover dat het aluminium oppervlak zichtbaar is,
vervang hem dan door een nieuwe remschijf.
Als er olie of vet op de remblokken komt, moet u de
remblokken vervangen. Als er olie of vet op de
remschijf komt, moet u de remschijf schoonvegen.
Anders zullen de remmen mogelijk niet correct
functioneren.
Als er tijdens het remmen geluiden te horen zijn, is het
mogelijk dat de remblokken tot aan de slijtagelimiet
zijn versleten. Ga na of het remsysteem voldoende is
afgekoeld en controleer de dikte van het remblok. Is
het remblok 0,5 mm of dunner, dan moet het door een
nieuw blok worden vervangen. Neem contact op met
een dealer of een agent.
De remklauwen en remschijf worden heet wanneer er
wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of direct na
het afstappen dus niet aan. Anders kunt u
brandwonden oplopen. Controleer of de
remonderdelen voldoende zijn afgekoeld voordat u de
remmen afstelt.
Voor hydraulische schijfrem
Gebruik alleen originele SHIMANO minerale olie. Als
andere typen olie worden gebruikt, kan dit problemen
veroorzaken met de remwerking en kan het systeem
onbruikbaar worden.
Gebruik uitsluitend olie uit een juist geopende
container. Olie die uit de ontluchtingsnippel is
verwijderd, mag niet opnieuw worden gebruikt. Oude
of reeds gebruikte olie kan water bevatten. Dit kan
dampbelvorming ('vapor lock') in het remsysteem
veroorzaken.
Pas op dat u geen water of luchtbellen in het
remsysteem laat komen. Anders kan dampbelvorming
('vapor lock') optreden. Wees vooral voorzichtig bij het
verwijderen van de ontluchtingsschroeven.
Bij het doorsnijden van de remleiding om de lengte
van de leiding aan te passen of bij het verwisselen van
de remleiding van links naar rechts of andersom, moet
u zorgen dat u de lucht uit de leiding laat lopen
volgens de stappen (4) en (8) t/m (12) in “Minerale olie
toevoegen en ontluchten”.
De remschijf is er niet op gemaakt om te werken als de
fiets ondersteboven staat. Wordt de fiets op zijn kop
gezet of op de zijkant gelegd, dan is het mogelijk dat
de rem niet correct werkt en kan er een ernstig
ongeluk gebeuren. Voordat u gaat fietsen, moet u de
remgreep een paar keer bedienen om te controleren
of de remmen correct werken. Werken de remmen niet
naar behoren, gebruik het remsysteem dan niet meer
en neem contact op met een dealer of agentschap.
Als de remwerking traag is wanneer de greep wordt
aangetrokken
Trek de remgreep voorzichtig enkele malen aan en
wacht totdat de luchtbellen terugstromen naar de
reservoirtank. Er wordt aanbevolen dat u vervolgens
de ontluchtingsschroeven verwijdert en de
reservoirtank vult met minerale olie totdat er geen
luchtbellen meer zijn achtergebleven.
Als de remmen nog steeds traag werken, moet u het
remsysteem ontluchten. (Raadpleeg “Minerale olie
toevoegen en ontluchten”.)
Bevindt de quick release-hendel zich aan dezelfde kant
als de remschijf, dan bestaat het gevaar dat deze de
werking van de remschijf kan hinderen. Let er dus op
dat deze hendel de remschijf niet raakt.
Schijfremsystemen van SHIMANO zijn niet geschikt
voor tandems. Omdat tandems zwaarder zijn, wordt
het remsysteem sterker belast tijdens het remmen. Als
hydraulische schijfremmen gebruikt worden op een
tandem, zal de olietemperatuur te hoog oplopen en
kunnen dampbelvorming ('vapor locks') of scheuren in
de remleidingen ontstaan, waardoor de remmen niet
meer functioneren.