Algemene veiligheidsinformatie
– Ter voorkoming
van ernstig letsel:
– Ter voorkoming van ernstig
letsel:
OPMERKING:
Vermijd continu gebruik van de remmen bij het afrijden
van lange hellingen, aangezien hierdoor de interne
remonderdelen bijzonder heet worden, hetgeen een
nadelig effect op de remwerking heeft. Ook kan dit tot
gevolg hebben dat de hoeveelheid vet binnen in de rem
vermindert, hetgeen tot problemen zoals abnormaal
plotseling afremmen kan leiden.
Draai het wiel en controleer of de
remkracht van de terugtraprem
correct is.
Indien de remmen veelvuldig
gebruikt worden, is het mogelijk
dat de remtrommel heet wordt.
Raak nadat u gestopt bent met
fietsen gedurende tenminste 30
minuten de remtrommel niet aan.
Het is van vitaal belang dat u de werking van het
remsysteem van uw fiets volledig begrijpt. lndien het
remsysteem niet op de juiste wijze gebruikt wordt, kan dit
tot gevolg hebben dat u de macht over het stuur verliest of
tot een ongeluk leiden waarbij u ernstige verwondingen
kunt oplopen. Omdat de bediening van elke fiets
verschillend is, dient u de juiste remtechnieken te leren
(zoals de bedieningseigenschappen van uw fiets).
Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van uw fiets en
een professionele fietsenhandelaar en oefen uw rij- en
remtechniek.
Maak bij het bevestigen van de remarm aan het frame
gebruik van een remarmklem die overeenkomt met de
grootte van de kettingsteun en trek deze stevig met de
klemschroef en de klemmoer met het voorgeschreven
aantrekkoppel aan. Gebruik voor de klemmoer een
borgmoer met een nylon voering (zelfborgende moer).
Het wordt aanbevolen standaard Shimano onderdelen te
gebruiken voor de klemschroef, de klemmoer en de
remarmklem. Gebruik verder een remarmklem die
overeenkomt met de grootte van de kettingsteun. Als de
klemmoer van de remarm losraakt of als de klemschroef
of de remarmklem beschadigd raakt, kan de remarm op
de kettingsteun gaan meedraaien, waardoor het stuur
plotseling naar één kant getrokken wordt, of het fietswiel
kan geblokkeerd raken en de fiets kan omvallen, hetgeen
ernstig letsel kan veroorzaken.
Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter
beschikking heeft en lees deze nauwkeurig alvorens
de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of
beschadigde onderdelen kunnen de berijder ernstig letsel
toebrengen. Het wordt ten sterkste aanbevolen uitsluitend
originele Shimano vervangingsonderdelen te gebruiken.
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met
de fiets te gaan rijden. Als de wielen op een of andere
manier loszitten, kunnen deze van de fiets losraken,
hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en
bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige referentie.
Gebruik een wiel met 3x of 4x spaakverdeling. Wielen
met een radiale spaakverdeling kunnen niet worden
gebruikt aangezien de spaken en het wiel bij het
gebruik van de remmen beschadigd kunnen worden en
remgeluiden kunnen voortbrengen.
U kunt tijdens het pedaling de versnellingen
overschakelen, echter in zeldzame gevallen kan het
voorkomen dat de pallen en de palplaat binnen in de
naaf daarna bij het normaal overschakelen van de
versnellingen geluid te horen geven.
Als het wiel stroef gaat en moeilijk te draaien wordt,
dient u de remblokken te vernieuwen of het wiel met
vet te smeren.
Breng geen smeermiddel aan op de binnenzijde van de
naaf, anders zal het vet naar buiten komen.
U dient de tandwielen regelmatig in een neutraal
reinigingsmiddel schoon te spoelen en deze
vervolgens opnieuw te smeren. Bovendien kan het
reinigen van de ketting met een neutraal
reinigingsmiddel en het smeren een effectieve manier
zijn om de gebruiksduur van de tandwielen en de
ketting te verlengen.
Als de ketting tijdens het fietsen van de tandwielen blijft
afglijden, de tandwielen en de ketting vernieuwen.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke
slijtage of veroudering dat het gevolg is van normaal
gebruik.
Neem voor eventuele vragen betreffende de methoden
van behandeling of afstelling contact op met de plaats
van aankoop.
Technische montage-instructies
WAARSCHUWING
LET OP
Remtrommel
SI-35U0C-001
SG-3C41
Inter-3 naaf
met terugtraprem
Monteren van de naaf aan het frame
Lees deze montage-instructies tesamen met de
montage-instructies voor de lnter-3 schakelhendel
voor gebruik zorgvuldig door.
Controleer of het rechter uiteinde van de naafas
ongeveer 8 – 12,5 mm vanaf het uiteinde van de
flensmoer uitsteekt.
Opmerking:
Aantrekkoppel:
30 – 45 N·m
{300 – 450 kgf·cm}
Tandwiel
Het uitstekende gedeelte dient zich aan
de kant van de achtervork te bevinden.
Monteer de niet-meedraaiende tussenring
zodanig dat het uitstekende gedeelte
stevig aan beide zijden van de naafas in
de groef van de achtervork past.
Plaats de niet-meedraaiende tussenring aan de
buitenzijde op de linkerzijde van de naafas. Draai op
dat moment de naafas zodanig dat het uitstekende
gedeelte van de niet-meedraaiende tussenring in de
groef van de achtervork past.
Flensmoer
Niet-meedraaiende tussenring
(kleur: geel)
Bevestig de remarm stevig aan de kettingsteun met
behulp van de remarmklem.
Bij het monteren van de remarmklem, de
klemschroef stevig vastzetten terwijl u de
klemmoer met een 10 mm steeksleutel
vasthoudt.
Opmerking:
Remarm
Klemmoer
Klemschroef
Remarmklem
Kettingsteun
Klemmoer
Remarm
Remarmklem
Klemschroef
(M6 16 mm)
Controleer alvorens de terugtraprem te gebruiken of de
rem correct functioneert en of het wiel soepel draait.
Controleer na het monteren van de remarmklem
of de klemschroef ongeveer 2 – 3 mm vanaf de
buitenkant van de klemmoer uitsteekt.
8 – 12,5 mm
Totale afmetingen van achtervork,
standaard en spatbordsteun
4 – 7,5 mm (aslengte 168 mm /175 mm)
9 – 12,5 mm (aslengte 178 mm)
2 – 3 mm
Schroef de flensmoeren op beide uiteinden van de
naafas. Span daarna de ketting en trek vervolgens de
flensmoeren aan om het wiel aan het frame vast te
zetten.
Aantrekkoppel:
2 – 3 N·m {20 – 30 kgf·cm}
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd
worden. (Dutch)
Naafas
Achtervork
1.
3.
2.
4.
5.
Naafas
Flensmoer
Achtervork
Monteer de ketting op
het tandwiel en plaats
vervolgens de naafas
in de achtervork.