Shimano CB-E110 Service Instructions

Type
Service Instructions
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
Ter voorkoming van
ernstig letsel:
Het is van vitaal belang dat u de werking van het remsysteem
van uw fiets volledig begrijpt. lndien het remsysteem niet op de
juiste wijze gebruikt wordt, kan dit tot gevolg hebben dat u de
macht over het stuur verliest of tot een ongeluk leiden waarbij
u ernstige verwondingen kunt oplopen. Omdat de bediening
van elke fiets verschillend is, dient u de juiste remtechnieken
te leren (zoals de bedieningseigenschappen van uw fiets).
Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van uw fiets en een
professionele fietsenhandelaar en oefen uw rij- en remtechniek.
• Maak bij het bevestigen van de remarm aan het frame
gebruik van een remarmklem die overeenkomt met de
grootte van de kettingsteun en trek deze stevig met de
klemschroef en de klemmoer met het voorgeschreven
aantrekkoppel aan. Gebruik voor de klemmoer een borgmoer
met een nylon voering (zelfborgende moer). Het wordt
aanbevolen standaard SHIMANO onderdelen te gebruiken
voor de klemschroef, de klemmoer en de remarmklem.
Gebruik verder een remarmklem die overeenkomt met de
grootte van de kettingsteun. Als de klemmoer van de remarm
losraakt of als de klemschroef of de remarmklem beschadigd
raakt, kan de remarm op de kettingsteun gaan meedraaien,
waardoor het stuur plotseling naar één kant getrokken
wordt, of het fietswiel kan geblokkeerd raken en de fiets kan
omvallen, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
• Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter beschikking
heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te
monteren. Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen
kunnen de berijder ernstig letsel toebrengen. Het wordt
ten sterkste aanbevolen uitsluitend originele SHIMANO
vervangingsonderdelen te gebruiken.
• Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met
de fiets te gaan rijden. Als de wielen op een of andere
manier loszitten, kunnen deze van de fiets losraken,
hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig
en bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige
referentie.
LET OP
– Ter voorkoming van ernstig letsel:
• Draai het wiel en controleer of de remkracht van de
terugtraprem correct is.
• Indien de remmen veelvuldig gebruikt worden, is het
mogelijk dat het naafhuis heet wordt. Raak nadat u gestopt
bent met fietsen gedurende tenminste 30 minuten het
naafhuis niet aan.
Naafhuis
OPMERKING:
• Gebruik een wiel met 3x of 4x spaakverdeling. Wielen met
een radiale spaakverdeling kunnen niet worden gebruikt
aangezien de spaken en het wiel bij het gebruik van de
remmen beschadigd kunnen worden en remgeluiden
kunnen voortbrengen.
• De CB-E110 mag uitsluitend gebruikt worden samen met
tandwielen van 15T tot 23T.
• Als het wiel stroef gaat en moeilijk te draaien wordt, dient
u dit met vet te smeren.
• Breng geen smeermiddel aan op de binnenzijde van de
naaf, anders zal het vet naar buiten komen.
• U dient de tandwielen regelmatig in een neutraal
reinigingsmiddel schoon te spoelen en deze vervolgens
opnieuw te smeren. Bovendien kan het reinigen van de
ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren
een effectieve manier zijn om de gebruiksduur van de
tandwielen en de ketting te verlengen.
• Als de ketting tijdens het fietsen van de tandwielen blijft
afglijden, de tandwielen en de ketting vernieuwen.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage
of veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
• Neem voor eventuele vragen betreffende de methoden
van behandeling of afstelling contact op met de plaats van
aankoop.
SI-2860B-001
CB-E110
Terugtraprem
E-type
Technische montage-instructies
Monteren van het tandwiel op de naaf
Plaats het stofkapje op de aandrijfas aan de rechterzijde van het
naafhuis. Monteer vervolgens het tandwiel en zet het vast met de
borgring.
Borgring
Tandwiel
Stofkapje
Aandrijfeenheid
Let op de
richting
Opmerking:
Controleer of de borgring stevig in de groef van het naafhuis op
zijn plaats zit.
Borgring
Tandwiel
Groef van naafhuis
Monteren van de naaf aan het frame
1.
Monteer de ketting op het tandwiel en plaats vervolgens de naafas in
de achtervork.
Naafas
Achtervork
2.
Bevestig de remarm stevig aan de kettingsteun met behulp van de
remarmklem en draai vervolgens de klemschroef en de klemmoer
licht aan om de remarm provisorisch op zijn plaats vast te zetten.
CB-E110
JAPAN
Remarm
Klemmoer
Klemschroef
Remarmklem
Kettingsteun
3.
Schroef de flensmoeren of de getande tussenringen en naafmoeren
op beide uiteinden van de naafas. Span daarna de ketting en trek
vervolgens de flensmoeren of naafmoeren aan om het wiel aan het
frame vast te zetten.
Getande tussenring Flensmoer Naafmoer
Aantrekkoppel:
30 – 45 Nm
Flensmoer of getande tussenring en naafmoer
Opmerking:
Controleer of het rechter uiteinde van de naafas tenminste 2 mm
vanaf het uiteinde van de flensmoer of de naafmoer uitsteekt.
Schroefdraad moet zichtbaar zijn
Totale afmetingen van achtervork, standaard en
spatbordsteun (Verschilt afhankelijk van de fiets)
Naafas
Flensmoer
Achtervork
Tandwiel
4.
Bevestig de remarm stevig aan de kettingsteun met behulp van de
remarmklem.
Opmerking:
Bij het monteren van de remarmklem, de klemschroef stevig vastzetten
terwijl u de klemmoer met een 10 mm steeksleutel vasthoudt.
Aantrekkoppel:
2 – 3 Nm
• Controleer na het monteren van de remarmklem of de
klemschroef ongeveer 2 – 3 mm vanaf de buitenkant van de
klemmoer uitsteekt.
Klemschroef
(M6 16 mm)
Remarm
Klemmoer
Remarmklem
2 – 3 mm
5.
Controleer alvorens de terugtraprem te gebruiken of de rem correct
functioneert en of het wiel soepel draait.
Remblokken vervangen
De eenheid kan worden gedemonteerd zoals wordt getoond in de
afbeelding. Het vulstuk wordt mogelijk niet meegeleverd, afhankelijk
van de specificaties van het product.
Remblok Naafhuis
Lagerhouder A
Lagerhouder C Borgmoer
Vulstuk
Aandrijfeenheid
Conus
Remblok
1.
Maak het dubbel vergrendelde deel aan de rechterkant los en
verwijder de borgmoer, vulstuk, conus en lagerhouder A.
2.
Draai het aandrijfmechanisme linksom om het te verwijderen.
3.
Verwijder het naafhuis en vervang de remblokken. Smeer
terugtrapremvet (40412110000) op beide zijden van de nieuwe
remblokken (ongeveer 1 g per remblok).
Opmerking:
Monteer de remblokken zodat ze zijn uitgelijnd met het
groefgedeelte.
4.
Monteer het naafhuis.
Opmerking:
Zorg ervoor dat er geen tussenruimte is.
5.
Stel de lagerhouder C in positie en draai het aandrijfmechanisme
rechtsom om het te installeren.
6.
Stel de lagerhouder A in positie en vergrendel de conus, het vulstuk
en de borgmoer dubbel om alles stevig op zijn plaats te zetten.
Aantrekkoppel:
12 – 15 Nm
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd
worden. (Dutch)
  • Page 1 1

Shimano CB-E110 Service Instructions

Type
Service Instructions