Simrad V3100 Class B Handleiding

Type
Handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

NEDERLANDS
V3100 Klasse B
AIS Transponder
Gebruik ershandleiding
bandg.com
simrad-yachting.com
| 3
Voorwoord | V3100 Gebruikershandleiding
Voorwoord
Aangezien Navico dit product voortdurend verbetert, behouden wij
ons het recht voor om te allen tijde wijzigingen in het product aan
te brengen die mogelijk niet met deze versie van de handleiding
overeenkomen. Neem contact op met de dichtstbijzijnde distribu-
teur als u eventueel hulp nodig hebt.
De eigenaar is er persoonlijk verantwoordelijk voor de V3100 AIS Klas-
se B Transponder dusdanig te installeren en te gebruiken, dat er geen
ongevallen, persoonlijk letsel of schade aan eigendommen veroor-
zaakt kan worden. De gebruiker van dit product is persoonlijk verant-
woordelijk voor het naleven van de regels voor goed zeemanschap.
NAVICO HOLDING EN HAAR DOCHTERMAATSCHAPPIJEN, VESTIGIN-
GEN EN FILIALEN WIJZEN ALLE AANSPRAKELIJKHEID AF VOOR ENIG
GEBRUIK VAN DIT PRODUCT DAT KAN LEIDEN TOT ONGEVALLEN,
SCHADE OF TOT WETSOVERTREDING.
Rechtsgeldige taal: deze verklaring, alle instructiehandleidingen, ge-
bruikershandleidingen en andere informatie met betrekking tot het
product (Documentatie) kunnen zijn vertaald in, of zijn vertaald uit
een andere taal (Vertaling). In het geval van enig conflict tussen een
Vertaling van de Documentatie, is de Engelstalige versie de officiële
versie van de Documentatie.
Deze handleiding beschrijft het product ten tijde van het ter perse
gaan. Navico Holding AS en haar dochtermaatschappijen, vesti-
gingen en filialen behouden zich het recht voor de specificaties te
wijzigen zonder voorafgaande kennisgeving.
Copyright
Copyright © 2018 Navico Holding AS.
Garantie
De garantiekaart wordt als separaat document verstrekt.
Over deze handleiding
Belangrijke tekst die speciale aandacht van de lezer behoeft, wordt
als volgt aangegeven:
¼ Opmerking: wordt gebruikt om de aandacht van de lezer te vesti-
gen op commentaar of belangrijke informatie.
Waarschuwing: Wordt gebruikt als het noodzakelijk is perso-
nen te waarschuwen voorzichtig te werk te gaan om letsel aan
personen en/of schade aan apparatuur te voorkomen.
4 |
Inhoud | V3100 Gebruikershandleiding
Inhoud
3 Voorwoord
5 Kennisgevingen
5 Veiligheidswaarschuwingen
5 Algemene opmerkingen
9 Over uw AIS klasse B transponder
9 Over AIS
9 Productbeschrijving
10 Statische en dynamische vaartuiggegevens
12 Belangrijke informatie voor klanten in de VS
12 Wat zit er in de doos?
13 Installatie
13 Installatieprocedures
21 Congureren van uw AIS transponder
21 Verbinding maken met uw AIS transponder
23 Het programmeren van uw vaartuiggegevens
24 Aan de slag
24 LED-indicatielampjes
25 Gegevens op micro SD-kaart loggen
26 Built-in integrity test (BIIT)
27 Specicaties
27 Productspecificaties
30 Afmetingen
31 NMEA 2000 PGN informatie
32 Ondersteunde NMEA 0183 zinnen
33 Problemen oplossen
35 Afkortingen
36 De seriële poort bepalen
| 5
Kennisgevingen | V3100 Gebruikershandleiding
Kennisgevingen
Besteed bij het lezen van deze handleiding extra aandacht aan
waarschuwingen die gemarkeerd zijn met een waarschuwingsdrie-
hoek. Dit zijn belangrijke meldingen voor veiligheid, installatie en
gebruik van het product.
Veiligheidswaarschuwingen
Waarschuwing: Deze apparatuur dient geïnstalleerd te wor-
den in overeenstemming met de instructies in deze handleiding.
Waarschuwing: Deze AIS transponder is een navigatiehulp-
middel; u mag niet blindelings vertrouwen dat het apparaat
nauwkeurige navigatie-informatie levert. AIS is geen vervanging
voor menselijke oplettendheid en andere navigatiehulpmiddelen
zoals RADAR. Houd er tevens rekening mee dat niet alle vaartui-
gen een AIS transponder (ingeschakeld) hebben. De prestaties
van de transponder kunnen ernstig nadelig beïnvloed worden
als deze niet volgens de instructies in de handleiding geïnstal-
leerd is, of door andere factoren zoals weer of zendende appara-
tuur in de nabijheid. Compatibiliteit met andere apparatuur kan
variëren en is ervan afhankelijk of systemen van andere merken
de standaarduitvoer van de transponder herkennen. De fabrikant
behoudt zich het recht voor deze specificaties op enig moment
en zonder voorafgaande kennisgeving te updaten en te wijzigen.
Waarschuwing: Installeer deze apparatuur niet in een brand-
gevaarlijke omgeving zoals een machinekamer of in de buurt
van brandstoftanks
Algemene opmerkingen
Positiebron
Alle maritieme Automatic Identification System (AIS) transponders
gebruiken een satelliet-gebaseerd locatiesysteem zoals het Global
Positioning Satellite (GPS) netwerk. De nauwkeurigheid van een
GPS-positiebepaling varieert en wordt beïnvloed door factoren zoals
de positionering van de antenne, het aantal satellieten dat gebruikt
wordt om de positie te bepalen en hoe lang de satellietinformatie
ontvangen is.
1
6 |
Kennisgevingen | V3100 Gebruikershandleiding
Veilige kompasafstand
De veilige kompasafstand van deze unit is 0,3 m of groter met een
afwijking van 0,3°.
Waarschuwing RF-emissie
¼ Opmerking: De AIS transponder straalt radiofrequente elektro-
magnetische energie uit. Deze apparatuur dient geïnstalleerd en
bediend te worden volgens de instructies in deze handleiding. Als
dit niet gebeurt, kan dit leiden tot slecht functioneren van de ont-
vanger of persoonlijk letsel.
¼ Opmerking: Bedien de AIS transponder alleen als deze is aangeslo-
ten op een VHF-antenne.
Om de prestaties te maximaliseren en de menselijke blootstelling
aan de radiofrequente elektromagnetische energie te minimalise-
ren, dient u te zorgen dat de antenne ten minste 1,5 m uit de buurt
van de AIS transponder gemonteerd wordt en op de AIS transpon-
der is aangesloten voor deze ingeschakeld wordt.
Het systeem heeft een maximaal toelaatbare blootstellingsradius
(MPE-radius) van 1,2 m. Dit is vastgesteld uitgaande van het maximale
vermogen van de AIS transponder en gebruik van antennes met een
maximale versterking van 3 db.
De antenne dient 3,5 m boven het dek gemonteerd te worden om
te voldoen aan de RF-blootstellingseisen. Antennes met een grotere
versterking vereisen een groteren MPE-radius. Bedien de unit niet
als zich iemand binnen de MPE-radius van de antenne bevindt
(tenzij zij zijn afgeschermd van het antenneveld door een geaarde
metalen barrière). Daarnaast mag de antenne niet worden geplaatst
of gebruikt samen met enige andere zendende antenne. De vereiste
antenne-impedantie is 50 Ohm.
Garantie
Dit product wordt geleverd met standaard garantie als gedefinieerd
in de bijgaande garantie-informatie.
Waarschuwing: Door pogingen om het product te manipu-
leren of te beschadigen vervalt het recht op garantie.
Verwijdering van dit product en de verpakking
Verwijder de AIS transponder volgens de Europese WEEE Richtlijn of
de van toepassing zijnde plaatselijke regelgeving met betrekking tot
| 7
Kennisgevingen | V3100 Gebruikershandleiding
het verwijderen van elektrische apparatuur.
Alle moeite is gedaan om te zorgen dat de verpakking van dit
product recyclebaar is. Verwijder de verpakking op een milieuvrien-
delijke manier.
Nauwkeurigheid van deze handleiding
De AIS transponder kan van tijd tot tijd geüpgraded worden en toe-
komstige versies van de AIS transponder komen wellicht niet exact
overeen met deze handleiding. Informatie in deze handleiding is
onderhevig aan wijzigingen zonder voorafgaande kennisgeving. De
fabrikant van dit product aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid
voor de gevolgen die voortvloeien uit omissies of onjuistheden in
deze handleiding en alle andere documentatie die bij dit product
Conformiteitsverklaring
De fabrikant van dit product verklaart dat dit product voldoet aan
de essentiële vereisten en overige bepalingen van de 2014/53/
EU-richtlijn. De conformiteitsverklaring wordt geleverd met de
productdocumentatie. Het product draagt de CE-markering, het
nummer van de aangemelde instantie en het waarschuwings-
symbool zoals vereist door de 2014/53/EU-richtlijn. Het product is
bedoeld voor verkoop in de landen die vermeld zijn in de paragraaf
Specificaties.
FCC-voorschriften
Deze apparatuur is getest en in overeenstemming bevonden met
de beperkingen voor een klasse B digitaal apparaat, conform deel
15 van de FCC-regels. Deze beperkingen zijn bedoeld om redelijke
bescherming te bieden tegen schadelijke storingen in een instal-
latie in een woonomgeving. Deze apparatuur genereert, gebruikt
en veroorzaakt mogelijke straling van radiofrequente energie en
kan, indien niet geïnstalleerd in overeenstemming met de instruc-
ties, schadelijke interferentie veroorzaken aan radiocommunicatie.
Deze apparatuur voldoet aan deel 15 van de FCC-regels. Gebruik is
onderworpen aan de volgende voorwaarden: (1) Dit toestel mag
geen schadelijke interferentie veroorzaken, en (2) dit toestel moet
alle ontvangen interferentie accepteren, ook als dat ten koste gaat
van de werking van het toestel. Wijzigingen of modificaties die niet
expliciet zijn goedgekeurd door de voor de naleving verantwoor-
delijke partij kunnen de bevoegdheid van de gebruikers voor het
bedienen van de apparatuur ongeldig maken.
8 |
Kennisgevingen | V3100 Gebruikershandleiding
Waarschuwing: Het is een schending van de regels van de
Federal Communications Commission om een MMSI in te voeren
die niet op de juiste manier is toegewezen aan de eindgebruiker,
of om op andere wijze eventuele onjuiste gegevens in dit appa-
raat in te voeren.
Industry Canada-voorschriften
Dit apparaat voldoet aan de vergunningsvrije RSS-norm(en) van
Industry Canada. De werking is onderhevig aan de volgende twee
condities:
1.
Dit apparaat mag geen interferentie veroorzaken, en
2. Dit apparaat dient eventuele ontvangen interferentie te accepteren, inclu-
sief interferentie welke ongewenste werking kan veroorzaken.
Dit klasse B apparaat voldoet aan de Canadese ICES-003.
Landen van beoogd gebruik in de EU
AT - Oostenrijk HU - Hongarije PL - Polen
BE - België IS - IJsland PT - Portugal
BG - Bulgarije IE - Ierland RO - Roemenië
CY - Cyprus IT - Italië SK - Slowakije
CZ - Tsjechië LI - Liechtenstein SL - Slovenië
DK - Denemarken LV - Letland ES - Spanje
EE - Estland LT - Litouwen SE - Zweden
FI - Finland LU - Luxemburg CH - Zwitserland
FR - Frankrijk MT - Malta TR - Turkije
DE - Duitsland NL - Nederland UK - Verenigd
Koninkrijk
GR - Griekenland NO - Noorwegen
| 9
Over uw AIS klasse B transponder | V3100 Gebruikershandleiding
Over uw AIS klasse B transponder
Over AIS
Het maritieme Automatic Identification System (AIS) is een sys-
teem voor het melden van locatie- en vaartuiginformatie. Hiermee
uitgeruste vaartuigen kunnen hun positie, snelheid, koers en andere
informatie zoals de vaartuigidentiteit automatisch en dynamisch
delen en regelmatig updaten met vaartuigen die ook AIS hebben.
De positie wordt afgeleid uit het Global Positioning System (GPS)
en de communicatie tussen vaartuigen loopt via digitale Very High
Frequency (VHF) transmissie.
Productbeschrijving
De V3100 is een SOTDMA AIS klasse B transponder, de volgende
versie van AIS technologie. Het zendvermogen van 5W, de hogere
meldingssnelheid en het professionele tijdverdelingsbeheer zorgen
ervoor dat de V3100 over de gehele linie een geavanceerder pro-
duct is in vergelijking met AIS klasse B gebaseerd op CSTDMA.
Dit wereldwijd goedgekeurde apparaat bevat 1 VHF zender, 2 AIS
ontvangers op 2 VHF kanalen en 1 MCU met geavanceerde soft-
wareradiotechnologie. De interne GNSS-ontvanger met 50 kanalen
kan signalen van GPS, Galileo, BeiDou en GLONASS met verschil-
lende capaciteit verwerken. Het systeem kan DSC ontvangen, in
time-sharing met AIS ontvangers.
De verbeterde behuizing is waterproof volgens IPX7 en bestand
tegen schokken en temperatuurschommelingen en hierdoor ideaal
voor gebruik onder zware omstandigheden op zee. Kaartplotter
en pc kunnen eenvoudig worden geïntegreerd via de NMEA 2000,
NMEA 0183 en waterdichte USB-poort. De ingebouwde gegevens-
logger kan AIS gegevens op de meest intuïtieve manier op een
micro SD-kaart vastleggen.
WideLink B600
Voorzijde Achterzijde
2
10 |
Over uw AIS klasse B transponder | V3100 Gebruikershandleiding
Klasse A vs. SOTDMA klasse B vs. CSTDMA klasse B
Een korte vergelijking tussen klasse A en klasse B AIS wordt in de vol-
gende tabel gegeven. V3100 is een SOTDMA klasse B AIS transponder.
Type AIS Klasse A AIS Klasse B
SOTDMA
Klasse B
CSTDMA
Primaire toegang SOTDMA (zelf
organiserend)
SOTDMA (zelf
organiserend)
CSTDMA
(carrier-detectie)
Standaard IEC 61993-2 IEC 62287-2 IEC 62287-1
Zendvermogen
en -bereik
12,5 W 5 W 2 W
IMO mandaat Verplicht voor
alle SOLAS
vaartuigen
Geen mandaat Geen mandaat
Dynamische
gegevens
meldings-
snelheid
Hoogste
(transmissie tot
elke 2 sec.)
Hoger
(transmissie tot
elke 5 sec.)
Laag
(transmissie tot
elke 30 sec.)
Gepresenteerde
AIS gegevens
Statisch,
dynamisch,
varen
Statische en
dynamische
gegevens
Statische en
dynamische
gegevens
Applicaties Commerciële
vaartuigen,
vissersboten en
werkvaartuigen,
passagiersboten
met meer dan
12 passagiers
Kleinere
commerciële
vaartuigen,
vissersboten en
werkvaartuigen,
recreatieve
vaartuigen
Recreatieve
vaartuigen
en kleine
vissersboten
Statische en dynamische vaartuiggegevens
V3100 wisselt de volgende navigatiegegevens uit met andere vaar-
tuigen met AIS binnen het VHF bereik om de veiligheid van uw reis
op zee te vergroten.
Er worden twee soorten informatie verzonden door een AIS trans-
ponder: statisch en dynamisch.
De dynamische gegevens van het vaartuig worden automatisch
berekend met behulp van de geïnstalleerde GPS-antenne.
Dit is o.a.:
Positie van het vaartuig
Grondsnelheid (SOG)
Grondkoers (COG)
Werkelijke richting
| 11
Over uw AIS klasse B transponder | V3100 Gebruikershandleiding
Statische informatie is informatie over het vaartuig die in de AIS
transponder geprogrammeerd moet worden.
Dit is o.a.:
Maritiem Mobiel Service Identificatienummer (MMSI)
Vaartuignaam
De Call Sign (radioroepnaam) van het vaartuig (indien beschikbaar)
Vaartuigtype
Locatie van GPS-antenne op het vaartuig
De transponder ontvangt ook veiligheidsgerelateerde softwarebe-
richten (SRM) van andere vaartuigen of personen die in nood zijn.
SOTDMA klasse B AIS verzendt de statische gegevens van het
vaartuig elke 6 minuten. De dynamische gegevens van het vaartuig
worden verzonden met het volgende meldingsinterval:
Snelheid van het vaartuig
Nominaal
meldingsinterval
Verhoogd
meldingsinterval
> 23 knopen Elke 5 seconden Elke 15 seconden
Tussen 14-23 knopen Elke 15 seconden Elke 30 seconden
Tussen 2-14 knopen Elke 30 seconden Elke 30 seconden
≤ 2 knopen of verankerd of
afgemeerd
Elke 3 minuten Elke 3 minuten
De Klasse B 'SO' AIS volgt de regels bepaald door ITU-R M.1371-5
en verhoogt het meldingsinterval naar 'Verhoogd meldingsinterval'
in overeenstemming met bovenstaande tabel wanneer er minder
dan 50 % van de sleuven van elk van de laatste vier opeenvolgende
frames vrij zijn. Wanneer meer dan 65 % van de sleuven van elk van
de laatste vier opeenvolgende frames vrij zijn, rapporteert de Klasse
B 'SO' AIS op het 'Nominale meldingsinterval'.
In de meeste landen valt de bediening van AIS apparatuur onder
de maritieme VHF-licentiebepalingen van het vaartuig. Het vaartuig
waarop de AIS unit geïnstalleerd zal worden, dient daarom een
actuele VHF-marifoonlicentie te hebben, die het AIS systeem, de call
sign van het vaartuig en het MMSI-nummer geeft.
Waarschuwing: De AIS transponder heeft een MMSI-num-
mer nodig om te kunnen werken. Raadpleeg de bevoegde
autoriteiten in uw land voor meer informatie.
12 |
Over uw AIS klasse B transponder | V3100 Gebruikershandleiding
Belangrijke informatie voor klanten in de VS
In de Verenigde Staten is specifieke wetgeving van kracht met be-
trekking tot de configuratie van AIS klasse B transponders. Als u een
Amerikaans ingezetene bent en voornemens bent uw AIS klasse B
transponder te gebruiken in de Amerikaanse wateren, dient u zich
ervan te overtuigen dat uw leverancier uw product geconfigureerd
heeft alvorens het aan u te leveren. Als uw AIS transponder niet
vooraf geconfigureerd is, neemt u dan contact op met uw leveran-
ciers om te informeren hoe de transponder geconfigureerd moet
worden.
Waarschuwing: In de Verenigde Staten van Amerika mogen
de MMSI en statische data alleen worden ingevoerd door een
competent installateur. De eindgebruiker van de apparatuur is
niet bevoegd om zijn eigen vaartuiggegevens in te voeren.
Wat zit er in de doos?
Controleer na ontvangst van het product de items in de doos. Als
een of meer onderdelen ontbreken, neemt u dan contact op met
uw leverancier.
V3100 AIS Klasse B Transponder
Gebruikershandleiding
12-pins datakabel
8-pins voedingskabel
Soware-cd: hulpprogramma voor
configurae, USB-stuurprogramma,
AIS viewer, gebruikershandleiding
TP3x3/4 schroeven
TNC-to-SMA adaptor
voor GPS antenne
Mini-USB naar USB-kabel
GPS-500 antenne
| 13
Installatie | V3100 Gebruikershandleiding
Installatie
Installatieprocedures
Onderstaande illustratie toont een typische configuratie voor de AIS
transponder. Neem de tijd om vertrouwd te raken met de systeeme-
lementen en aansluitingen voordat u begint met installeren.
Externe aansluiting
Gebruik, afhankelijk van uw hardwareconfiguratie, de volgende
aanbevolen stappen om het apparaat te installeren:
1.
Monteer het apparaat op een geschikte locatie.
2. Installeer de VHF-antenne.
3. Installeer de GPS-antenne.
4. Sluit een kaartplotter aan via NMEA 0183 en/of andere instrumenten.
5. Sluit een kaartplotter aan via NMEA 2000 en/of andere instrumenten.
3
Micro SD-kaartsleuf
PC of Laptop
USB 2.0
LED-indicaelampjes
Voedingsbron van
12V/24V
Alarmrelais
NMEA 2000
R
NMEA 0183 #2
VHF-antenne
Tx switchbox
GPS-500 antenne
Kaartploer
NMEA 0183 #1
Transpondereenheid
14 |
Installatie | V3100 Gebruikershandleiding
6. Maak verbinding met een Tx switchbox en/of extern alarmsysteem (optio-
neel).
7. Sluit het apparaat aan op een geschikte voedingsbron (12V / 24V DC, 2A).
V3100 transponder monteren
Neem bij het selecteren van een locatie voor uw AIS transponder de
volgende richtlijnen in acht:
Installeer het apparaat niet in een ontvlambare of gevaarlijke om-
geving zoals in een machine- of generatorkamer of in de buurt van
brandstoftanks
Installatie van het apparaat moet worden uitgevoerd in een veilige
omgeving zonder blootstelling aan opspattend water of regen
Rond het apparaat dient voldoende ruimte te zijn voor het leiden
van kabels. Zie onderstaande illustratie voor de afmetingen van het
apparaat
De veilige afstand van het apparaat tot een magnetisch kompas
moet ten minste 0,3 m zijn
De bedrijfstemperatuur moet tussen -15°C en +55°C liggen
Het apparaat kan op een plat oppervlak worden geïnstalleerd en
gemonteerd, of het kan met de vier meegeleverde zelftappende
schroeven aan de muur worden gemonteerd
Het apparaat dient te worden gemonteerd op een plaats waar de
indicatielampjes goed zichtbaar zijn, omdat deze belangrijke
informatie geven over de status van het apparaat.
Het apparaat monteren
VHF-antenne installeren
De kwaliteit en plaatsing van de antenne zijn de belangrijkste
factoren die de AIS prestaties bepalen. Het is raadzaam dat een
177.2mm
132mm
60mm
| 15
Installatie | V3100 Gebruikershandleiding
VHF-antenne met omnidirectionele verticale polarisatie speciaal
wordt afgestemd op de scheepsband. Aangezien het bereik van
VHF-signalen grotendeels wordt bepaald door de lijn van zichtaf-
stand, moet de VHF-antenne zo hoog mogelijk worden geplaatst en
op ten minste 5 meter afstand van constructies die zijn gemaakt van
geleidende materialen.
Locaties voor VHF-antennekabel
Het connectortype op de AIS transponder is SO239. Voor de aanslui-
ting hierop heeft uw VHF-antenne een PL259-connector nodig. Als
uw VHF-antenne dit type connector niet heeft, neemt u dan contact
op met uw leverancier voor informatie over beschikbare adapters.
GPS-antenne installeren
Installeer de GPS-antenne op een plek met onbelemmerd zicht op
de hemel, zodat deze met 360° graden vrije toegang tot de horizon
heeft.
Locaties voor GPS-antenne
Het is raadzaam om de GPS-antenne buiten de straal van zenders
met een hoog vermogen, zoals Inmarsat-apparaten en radars, te
houden.
Neem de volgende voorzorgsmaatregelen in acht bij het aansluiten
van de kabels.
Buigen van kabels kan leiden tot beschadiging van de binnenste
10 m
2 m
VHF-antenne
Andere VHF-antenne
Andere zendan-
tenne
De aanbevolen verticale afstand
tussen antennes is 2 m.
De aanbevolen horizontale
afstand tussen antennes bedraagt
10 m.
5˚
3 m
De aanbevolen horizontale afstand
tussen GPS-antennes en andere
antennes is 3 m.
Zorg ervoor dat er een
vrije horizon van 360° is
met een verticale obser-
vatie van 5°.
16 |
Installatie | V3100 Gebruikershandleiding
draden en kan de prestaties beperken
Elke coaxkabel moet afzonderlijk worden ingesteld en kan alleen
worden ingesteld in een enkele kabelbuis
Houd rekening met de isolatie op de aansluitpoort van de coaxka-
bel.
V3100 is getest en gecertificeerd met de GPS-500-antenne. Het
wordt aangeraden om GPS-500 te gebruiken voor een optimale
betrouwbaarheid van uw AIS systeem.
Om de externe GPS-antenne tegen een paal te kunnen monteren,
hebt u een 1-inch 14 TPI stang met schroefdraad nodig.
1.
Voer de kabel die bevestigd is aan de GPS-antenne door de paal.
2. Monteer de stang zoals hieronder afgebeeld.
3. Bevestig de GPS-antenne op de stangadapter met de 2 kleine schroeven.
GPS-antenne monteren
Voor oppervlaktemontage van de externe GPS-antenne, zoekt u
een vlakke, schone plaats met onbelemmerd zicht op de hemel.
Monteer de antenne met de meegeleverde pakking en de 2 kleine
schroeven.
1.
Markeer en boor de 2 bevestigingsgaten en nog een derde gat als u dat
nodig hebt voor de GPS-kabel.
2. Monteer de pakking door eerst de kabel door het midden van de pakking
te halen.
3. Schroef de GPS-antenne op het montageoppervlak.
4. Leid de kabel naar uw AIS transponder en gebruik eventueel verlengkabels.
5. Sluit de kabel vanaf de GPS-antenne aan op de GPS-connector van de AIS
transponder.
¼ Opmerking: Zorg dat het montagegebied schoon en vrij van vuil is,
zonder verfresten of gruis.
| 17
Installatie | V3100 Gebruikershandleiding
Aansluiten op NMEA 0183 apparaten
V3100 ondersteunt twee NMEA 0183 poorten en een externe stille
modus-schakelaar met 12-pins datakabel. De standaard NMEA
0183 baudrates zijn 38400 bps (hoge snelheid) en 4800 bps (lage
snelheid). De baudrate kan worden gewijzigd met de meegeleverde
configuratietool. Normaal gesproken is de hoge-snelheidsinstelling
hoofdzakelijk bedoeld voor kaartplotteraansluiting, en de lage-snel-
heidsinstelling kan worden gebruikt voor NMEA 0183 compatibele
instrumenten.
De NMEA 0183 poorten ondersteunen een multiplexer. Ontvangen
NMEA 0183 gegevens van beide poorten worden gemultiplext en
doorgestuurd naar alle uitgaande poorten evenals naar USB.
12pin 8pin
NMEA 0183 verbinding
Zenden +
Zenden -
Ontvangen +
Ontvangen -
Sl
Sl retour
Wit
Blauw
Oranje
Groen
Bruin
Paars
Slle schakelaar
NMEA 0183 #1
Baudrate 38400
Zenden +
Zenden -
Ontvangen +
Ontvangen -
Grijs
Geel
Zwart
NMEA 0183 #2
Baudrate 4800
Roze
Rood
Lichtgroen
Gereserveerd
Gereserveerd
18 |
Installatie | V3100 Gebruikershandleiding
Waarschuwing: Tijdens de installatie moet u mogelijk enkele
draden strippen om de juiste aansluitingen te maken. Bedek na
het voltooien van de installatie alle blootliggende draden met
rubberen tape om te voorkomen dat de apparaten een storing
of kortsluiting krijgen.
AIS stille modusverbinding
Wanneer de stille modus is vereist, is het mogelijk om tuimelschake-
laar V3100 aan te sluiten. Sluit de tuimelschakelaar aan tussen de
paarse en bruine draden om de stille modus in te schakelen, zoals
aangegeven in onderstaande afbeelding.
Stille schakelaarverbinding
Zenden +
Zenden -
Ontvangen +
Ontvangen -
Sl
Sl retour
Wit
Blauw
Oranje
Groen
Bruin
Paars
NMEA0183 #1
Baudrate 38400
Zenden +
Zenden -
Ontvangen +
Ontvangen -
Grijs
Geel
Zwart
NMEA0183 #2
Baudrate 4800
Roze
Rood
Lichtgroen
Gereserveerd
Gereserveerd
Tuimelschakelaar
| 19
Installatie | V3100 Gebruikershandleiding
Aansluiten op NMEA 2000 netwerk
De V3100 is uitgerust met een NMEA 2000 interface met LEN=1. Het
apparaat kan AIS gegevens versturen en ontvangen GPS-gegevens
(van NMEA 0183) doorsturen naar andere NMEA 2000 apparaten via
het NMEA 2000 netwerk. Voor overige toepassingen, zoals ver-
binding met een koerssensor, raadpleegt u Ondersteunde PGN in
“NMEA 2000 PGN informatie op pagina 31.
Een compatibele T-connector en netwerkkabel, verkrijgbaar bij uw
lokale servicepartner, zijn nodig om het apparaat op uw kaartplotter
met NMEA 2000 interface aan te sluiten:
NMEA 2000 netwerk
Ander
NMEA 2000
apparaat
T-connector
Backbone-kabel
Netwerkkabel
Afsluit-
weerstand
SOTDMA Klasse B Transponder
Kaartploer
20 |
Installatie | V3100 Gebruikershandleiding
Voedingskabel aansluiten
Sluit de V3100 aan op de voedingsbron van het vaartuig zoals hier-
onder afgebeeld.
Het apparaat heeft een stroomtoevoer van 12V of 24V DC (9,6 tot
31,2V) nodig die 2A piekstroom bij12V DC kan leveren. Gebruik altijd
een zekeringsdoos van minimaal 3A voordat u rechtstreeks op een
accu of voedingsbron aansluit. Wanneer de voedingsbron wordt
ingeschakeld, wordt het apparaat ook automatisch ingeschakeld.
De voedingskabels van de V3100 zijn gemarkeerd met bulletcon-
nectoren.
12pin 8pin
Voedings- en alarmaansluitingen
Algemeen
Aarding
Normaal open
Normaal gesloten
Aarding
DC 12/24V
Wit
Bruin
Blauw
Rood
Zwart
Geel
Voeding - zwarte
bulletconnector
Groen
Oranje
Extern alarm
DC 12/24V
Frame GND
Voeding + rode
bulletconnector
| 21
Congureren van uw AIS transponder | V3100 Gebruikershandleiding
Congureren van uw AIS transpon-
der
Uw V3100 wordt geleverd met de Navico AIS System Configurator
waarmee de gebruiker de transponder kan instellen en in real-time
diagnoses van eventuele problemen kan stellen. Een meer gedetail-
leerde gebruikershandleiding van de configuratietool is te vinden in
de Help van de software.
Verbinding maken met uw AIS transponder
Vereiste items
Controleer voordat u verdergaat met de configuratieprocedure of
de volgende items beschikbaar zijn:
USB-stuurprogramma (op de software-cd)
USB-kabel (meegeleverd in de doos)
Mac OS X 10.6 en hoger of Microsoft® Windows XP, Windows Vista®,
Windows 7, Windows 8, Windows 10 (inclusief 32-bits en 64-bits
versies)
Eén beschikbare USB-poort op een pc
Vrij cd-romstation op de pc.
¼ Opmerking: Voor configuratie en firmware-upgrades volstaat
stroomvoorziening van de V3100 via USB. Wanneer stroomvoorzie-
ning via USB in gebruik is, zal het apparaat geen gegevens zenden.
Navico AIS System Congurator installeren
De System Configurator moet worden geïnstalleerd voordat u de
transponder op uw pc of Mac aansluit.
De toepassing kan worden gevonden op de cd die bij uw AIS klasse
B transponder is meegeleverd. Plaats de cd in uw pc of Mac en
navigeer naar de map 'Windows' of 'Finder':
Windows: Dubbelklik op 'setup.exe' om het installatieprogramma
te starten en volg de instructies op het scherm.
Mac: Dubbelklik op het 'AISConfigurator.dmg-bestand. Er wordt een
nieuw Finder-venster geopend; sleep de Navico AIS Configurator
tool naar de map Applications om het installatieproces te voltooien.
¼ Opmerking: U kunt nu de applicatie starten vanaf het startmenu
van Windows® of de map Mac Applications.
4
22 |
Congureren van uw AIS transponder | V3100 Gebruikershandleiding
Drie stappen om de AIS transponder aan te sluiten
Stap 1: Sluit uw Klasse B AIS transponder op uw pc of Mac aan via
een USB-kabel. In de meeste gevallen wordt het USB-stuurprogram-
ma automatisch geïnstalleerd door het Windows-besturingssys-
teem. Wanneer het USB-stuurprogramma niet automatisch wordt
geïnstalleerd, kunt u dit vinden op de meegeleverde cd en kunt
u het handmatig installeren. Volg de instructies op het scherm en
wijs het juiste bestandspad van het USB-stuurprogramma toe om
de installatie te voltooien. U kunt ook het USB-stuurprogramma via
Apparaatbeheer in het Configuratiescherm installeren.
Stap 2: Selecteer de COM-poort die overeenkomt met uw AIS trans-
ponder uit het vervolgkeuzemenu in de linkerbovenhoek van het
applicatievenster; de COM-poort wordt normaal gesproken vermeld
als 'AIS Virtual Com'.
Stap 3: Klik op de knop 'Connect'. De knop wordt weergegeven als
'Disconnect' wanneer de verbinding tot stand is gebracht.
De homepage van de applicatie
De applicatie communiceert nu met uw AIS transponder en geeft
eventuele vooraf geconfigureerde vaartuiggegevens weer op de
pagina 'Home' zoals afgebeeld.
| 23
Congureren van uw AIS transponder | V3100 Gebruikershandleiding
Het programmeren van uw vaartuiggege-
vens
Klik nadat het apparaat is verbonden met de Configuration tool op
het tabblad 'Configuration'. Voor het configureren van het apparaat
hebt u de volgende informatie nodig:
Ship's Name: de vaartuignaam van maximaal 20 tekens
Call sign: beperkt tot 7 tekens
MMSI: voer uw MMSI-nummer (Maritime Mobile Service Identity) in
Vessel Type: kies uw vaartuigtype uit de vervolgkeuzelijst
Afmetingen van het vaartuig: voer de afmetingen van het vaartuig
ten opzichte van de positie van de GPS-antenne in
Configureer NMEA 0183 baudrate: Baudrate van NMEA 0183 # 1 en
NMEA 0183 # 2 kunnen hier worden geconfigureerd op 38400, 9600
of 4800.
Waarschuwing: Het MMSI-nummer kan slechts één keer
worden ingevoerd. Zorg ervoor dat u het juiste MMSI-nummer
invoert, want het kan niet worden gecorrigeerd als het onjuist
wordt ingevoerd.
Instelling statische gegevens
24 |
Aan de slag | V3100 Gebruikershandleiding
Aan de slag
Het apparaat start wanneer de aangesloten voedingsbron is inge-
schakeld. Deze functie werkt automatisch wanneer het apparaat
juist is geconfigureerd en de GPS/VHF-antennes goed zijn geïnstal-
leerd. Het apparaat verzendt zijn eigen vaartuigposities, afhankelijk
van de snelheid waarop het vaartuig zich verplaatst, en zou infor-
matie van andere vaartuigen in de nabijheid moeten ontvangen. De
bedrijfsstatus van het apparaat kan worden geobserveerd met de
LED-lampjes op de unit. Beschrijving van de LED-indicatielampjes
wordt gegeven in de volgende sectie.
LED-indicatielampjes
Indicatie-lampje
Beschrijving
Voeding Groen
brandend
Het apparaat is correct ingeschakeld.
Wanneer de voeding via USB komt, brandt
het voedingslampje niet, wat aangeeft
dat het apparaat in de modus voor laag
energieverbruik is.
Tx/stil Groen,
knipperend
Het apparaat verzendt AIS gegevens.
Het knipperende interval varieert
afhankelijk van de snelheid van het
vaartuig.
Oranje,
brandend
Het apparaat is in de stille modus, geen
AIS transmissie.
Rx Groen,
knipperend
Het apparaat ontvangt AIS gegevens.
SD Groen,
knipperend
SD-kaart wordt benaderd.
Groen
brandend
SD-kaart is niet toegankelijk vanwege een
storing.
Fout-
melding
Rood
brandend
MMSI is niet correct geprogrammeerd.
Rood
knipperend
Er is een BIIT-systeemfout gedetecteerd.
Raadpleeg het hoofdstuk 'Built-in integrity
test (BIIT)' pagina 26of gebruik USB-
voeding.
5
| 25
Aan de slag | V3100 Gebruikershandleiding
Gegevens op micro SD-kaart loggen
De V3100 legt vaargegevens in .txt-indeling vast op een micro SD-
kaart. De compatibele micro SD-kaarttypen zijn de volgende:
Standaard SD met maximaal 2 GB grootte
Standaard SDHC met maximaal 32 GB grootte
Ondersteunde gegevensindeling: FAT12/16 op SD, FAT32 op SDHC.
Plaats de micro SD-kaart in de sleuf zoals hieronder getoond en
gegevens loggen wordt meteen gestart. Wanneer het apparaat
begint met opnemen, knippert het groene SD LED-indicatielampje.
Wanneer de geregistreerde gegevens vol raken, worden de oudste
gegevens verwijderd en overschreven met nieuwe gegevens. Wan-
neer de micro SD-kaart uit het apparaat wordt verwijderd, wordt
gegevens loggen direct gestopt en gaat het SD LED-lampje uit.
De logbestanden hebben de naam AIS_xxxxxx.txt, genummerd van
000001 tot 999999. In het logbestand worden de GPS-zinnen van
het vaartuig vastgelegd in IEC61162-indeling. Het logbestand kan
worden gelezen met pc-software voor kaartplotters zoals Simrad AIS
viewer.
WideLink B600 Figure 11 Inserting SD Memory Card
Plaatsen van een SD-geheugenkaart
26 |
Aan de slag | V3100 Gebruikershandleiding
Built-in integrity test (BIIT)
Met de BIIT-functie (ingebouwde integriteitstest) bewaakt en test
de V3100 de integriteit van het AIS apparaat continu. Het fout-LED-
lampje gaat branden als er een abnormale toestand wordt gedetec-
teerd.
Fout-LED-lampje brandt continu
MMSI-nummer niet ingesteld.
Fout-LED-lampje knippert
Antenne VSWR overschrijdt het maximum toegestane niveau
Niveau van achtergrondgeluid overschrijdt de toegestane drempel-
waarde (-77 dBm)
Kan na een periode van 30 minuten geen GPS-lock (3D-positie)
verkrijgen
Ongebruikelijke voedingsingang (<9 V of > 36 V DC) of via USB-voe-
ding.
| 27
Specicaties | V3100 Gebruikershandleiding
Specicaties
Productspecicaties
TOEPASSELIJKE NORMEN
ISO MSC. 74(69) Bijlage IEC 60945 Ed. 4.0:2002
ITU-R M. 825-3:1998 IEC 61108-1 Ed. 2.0:2003
ITU-R M. 1084-5:2012 IEC61162-1 Ed. 5.0:2016
ITU-R M. 1371-5:2014 IEC61162-2 Ed. 1.0:1998
EN 300 440 V2.1.1 (definitief
ontwerp)
IEC 62287-2 Ed. 2.0:2017
EN 301 489-1 V2.1.0 (ontwerp) /
EN 301 489-3 V2.1.0 (ontwerp)
EN 62311:2008
EN 60950-1:2006 + A11:2009 +
A1:2010 + A12:2011 + A2:2013
VHF TRANSPONDER
Frequentiebereik 156,025 MHz ~ 162,025 MHz
Toegang SOTDMA
Bandbreedte kanaal 25 KHz
Modulatie GMSK / FM
Gegevenssnelheid 9.600 bps
Aantal AIS zenders 1
Aantal AIS ontvangers 2 (één in time-sharing tussen
AIS en DSC)
Aantal DSC ontvangers 1 (in time-sharing tussen AIS en
DSC)
AIS kanaal 1 CH 87B (161,975 MHz)
AIS kanaal 2 CH 88B (162,025 MHz)
Tx uitgangsvermogen 5 Watt (37 dBm ± 1,5 dB)
1 Watt (30 dBm ± 1,5 dB)
Rx gevoeligheid < -107 dBm bij 20% PER
Rx berichtindeling AIS Klasse A en B berichten
6
28 |
Specicaties | V3100 Gebruikershandleiding
DSC ONTVANGER
Modulatie 1.300 Hz / 2.100 Hz FSK
Nauwkeurigheid 1.200 bps ± 30 ppm
Kruismodulatie-onderdrukking 70 dB voor signaal bij -104
dBm; BER 1 %
Blokkeren 84 dB voor signaal bij -104
dBm; BER 1 %
GNSS ONTVANGER (GEÏNTEGREERD)
Ontvangende kanalen 50 kanalen
Nauwkeurigheid Conform IEC 61108-1
Uitvoersnelheid 1 Hz
Ondersteuning: GPS, Gallileo, Beidou, GLONASS
VOEDING
Voedingsspanning 12V / 24V DC, 3A
Stroomverbruik Gewoonlijk minder dan 3W
gemiddeld bij 12V DC
VERBINDINGSINTERFACE
GPS-antenneconnector Adapter naar SMA (geleverd in
de doos)
VHF-antenneconnector SO-239 (vrouwelijk)
NMEA 2000 Micro-C, standaard connector
NMEA 0183 (RS-422) Ondersteuning voor twee NMEA
0183 interfaces
Standaard baudrate 38.400 en
4.800 bps
Configureerbare en gescheiden
Tx/Rx baudrate
Standaard IEC 61162-1 / IEC
61162-2 zinnen
Instelling stille modus Ingesteld door speciale pinnen
in de 12-pins kabel of via NMEA
2000 vanaf Navico MFD
Instelling intern alarmrelais Ingesteld door speciale pinnen
in de 8-pins kabel
USB Mini-B type, waterdicht
| 29
Specicaties | V3100 Gebruikershandleiding
MILIEU
Bedrijfsomstandigheden IEC 60945 categorie 'Beschermd'
Bedrijfstemperatuur -15°C ~ +55°C (+5°F ~ +130°F)
Waterdicht IP67
FYSIEK
Breedte 177 mm (6,97 inch)
Hoogte 60 mm (2,36 inch)
Diepte 132 mm (5,20 inch) (zonder
connector)
Gewicht 500 g
SOFTWARETOOL
Navico AIS Configuration, AIS Viewer
VEILIGE KOMPASAFSTAND
Standaard magnetisch kompas 0,3 m
Magnetisch stuurkompas 0,3 m
GPS-500 ANTENNE
Kabel Integrale RG-174-kabel van 10
m plus montagesteun
Voedingsspanning 3,3V
30 |
Specicaties | V3100 Gebruikershandleiding
Afmetingen
177.2mm
60mm
132mm
WideLink B600 Dimension
| 31
Specicaties | V3100 Gebruikershandleiding
NMEA 2000 PGN informatie
ZENDEN
PGN Beschrijving
59392 ISO-bevestiging
59904 ISO-verzoek
60928 ISO-adresreservering
126464 PGN Lijst - PGN's groepfunctie verzenden
126996 Productinformatie
129025 Positie, snelle update
129026 COG en SOG, snelle update
129029 GNSS-positiegegevens
129038 AIS, klasse A, positierapport
129039 AIS, klasse B, positierapport
129040 AIS, klasse B, uitgebreid positierapport
129041 Rapport AIS navigatiehulpmiddelen (AtoN)
129539 GNSS-DOP's
129540 GNSS-satellieten in beeld
129792 AIS DGNSS binair bericht zenden
129793 AIS UTC en datumrapport
129794 AIS, klasse A, vaste gegevens en vaargegevens
129795 AIS binair geadresseerd bericht
129796 AIS bevestiging
129797 AIS binair uitgezonden bericht
129798 AIS, klasse A, positierapport
129800 AIS UTC/datum aanvraag
129801 AIS geadresseerd veiligheidsgerelateerd bericht
129802 AIS, veiligheidgerelateerd uitgezonden bericht
129803 AIS ondervraging
129804 AIS toewijzingsmoduscommando
129805 Bericht AIS datalinkbeheer
129806 AIS kanaalbeheer
129807 AIS groepstoewijzing
129808 DSC Call-informatie
129809 AIS, klasse B, “CS”, rapport met vaste gegevens, deel A
129810 AIS, klasse B, “CS”, rapport met vaste gegevens, deel B
32 |
Specicaties | V3100 Gebruikershandleiding
ONTVANGEN
PGN Beschrijving
59392 ISO-bevestiging
59904 ISO-verzoek
60928 ISO-adresreservering
127250 Voorliggende koers van vaartuig
127258 Magnetische variatie
Ondersteunde NMEA 0183 zinnen
ZENDEN
Zin Beschrijving
ABK AIS geadresseerd en binaire verzendbevestiging
ACA Bericht AIS kanaaltoewijzing
ALR Alarmstatus instellen
GGA Positiegegevens Global Positioning System (GPS)
GSA GNSS-DOP en actieve satellieten
GSV GNSS-satellieten in zicht
RMC Aanbevolen minimum specifieke GNSS-gegevens
TXT Teksttransmissie
VDM Bericht AIS VHF datalink
VDO Rapport AIS VHF datalink eigen vaartuig
ONTVANGEN
Zin Beschrijving
ABM AIS geadresseerd binair en veilgheidsgerelateerd bericht
ACK Alarm bevestigen
AIQ Query-zin
BBM AIS binair verzendbericht
EPV Commando of rapport eigenschapswaarde van
apparatuur
HDT Ware koers
| 33
Problemen oplossen | V3100 Gebruikershandleiding
Problemen oplossen
Probleem Mogelijke oorzaak en oplossing
Het LED-lampje
voor verzenden
(groen) brandt
niet
Voor het Klasse B apparaat is GPS-informatie van
de GPS-antenne vereist voordat u AIS transmissie
kunt uitvoeren. Controleer of de GPS-antenne
juist is aangesloten. Het Tx LED-lampje knippert
iedere 5 seconden oranje. Dit betekent dat het
apparaat nog steeds een GPS-positie aan het
verkrijgen is en daarom nog niet klaar is om een
transmissie uit te voeren.
Voor elke transmissie knippert het Tx LED-
lampje eenmaal kort. Het groene licht van het
Tx LED-lampje kan worden gemist als het niet
zorgvuldig in de gaten wordt gehouden.
V3100 ontvangt
gewoon AIS
signalen, maar
niemand in het
omliggende
gebied kan mij
zien
• Interferentie met VHF-antennes: Als u een
speciale AIS/VHF-antenne voor uw transponder
gebruikt, zorg er dan voor dat deze is geplaatst
volgens de instructies in sectie VHF-antenne
installeren op pagina 14. Verscheidene tests
tonen aan dat montage van twee VHF-antennes
naast elkaar gewoonlijk het zendbereik van beide
antennes met 50-70% vermindert.
• GPS is niet vastgesteld: Als uw GPS-antenne niet
is aangesloten of niet juist is ingesteld, zal uw
transponder andere vaartuigen wel zien, maar
verzendt u niet uw vaartuigpositie, zie sectie
“GPS-antenne installeren op pagina 15. Het Tx
LED-lampje knippert iedere 5 seconden oranje.
Dit betekent dat de transponder nog steeds een
GPS-positie aan het verkrijgen is en daarom nog
niet klaar is om een transmissie uit te voeren.
• De locatie van de VHF-antenne is direct
gerelateerd aan het AIS zendbereik. De VHF-
antenne moet zo hoog mogelijk op een mast
worden geplaatst.
De kaartplotter
ontvangt geen
data
• Controleer of de voeding correct is aangesloten
op de V3100.
• Controleer of de voeding 12V of 24V met
voldoende stroomcapaciteit (niet minder dan
2A) is.
• Zorg ervoor dat de verbindingen tussen V3100
en de kaartplotter correct zijn.
7
34 |
Problemen oplossen | V3100 Gebruikershandleiding
Mijn MMSI wordt
ontvangen
door andere
vaartuigen,
maar mijn
vaartuignaam
wordt niet
weergegeven op
hun kaartplotter
of pc
Oudere software en AIS displays zijn mogelijk
niet volledig compatibel met klasse B
transponders. In sommige gevallen tonen
oudere apparaten mogelijk alleen Klasse B
vaartuigen op de displays met slechts het
MMSI-nummer en zonder naam van het
vaartuig. Dit komt doorgaans doordat het
ontvangende apparaat niet weet hoe het de
statische gegevens uit bericht 24 van Klasse B
transponders moet verwerken. Neem contact
op met de producent van de kaartplotter en
vraag naar software-upgrades (voor deze oudere
kaartplotters) om dit probleem te verhelpen.
Het rode fout-
LED-lampje
brandt
• De unit heeft wellicht geen geldige MMSI.
Controleer of de AIS transponder correct is
ingevoerd en een geldig MMSI heeft.
• Zorg ervoor dat zowel de VHF-antenne als de
GPS-antenne en hun kabels goed werken en niet
beschadigd zijn.
• Breng de eenheid terug naar uw dealer/
servicepartner voor een technische controle.
| 35
Afkortingen | V3100 Gebruikershandleiding
Afkortingen
AIS Automatisch identificatiesysteem
COG Grondkoers
CPA Afstand tot dichtstbijzijnde naderingspunt
CSTDMA Carrier-Sense Time Division Multiple Access
SOTDMA Self-Organized Time Division Multiple Access
DSC Digital Selective Calling
ECS Elektronisch kaartsysteem
ETA Geschatte aankomsttijd
GPS Global Positioning System
IMO Internationale Maritieme Organisatie
MMSI Maritiem Mobiel Service Identificatienummer
SOG Grondsnelheid
TCPA Tijd tot dichtstbijzijnde naderingspunt
TDMA Time Division Multiple Access
UTC Coordinated Universal Time
VHF Zeer hoge frequentie
VTS Zeeverkeersbegeleiding
8
36 |
De seriële poort bepalen | V3100 Gebruikershandleiding
De seriële poort bepalen
Als uw pc/laptop geen beschikbare seriële poort heeft, kunt u een
RS232-naar-USB-adapter gebruiken. Ontdek de juiste seriële poort
voor aansluiting met de volgende instructies.
Windows 7 of VISTA:
Klik op 'Start' Selecteer 'Configuratiescherm' Selecteer 'Ap-
paraatbeheer' Klik op Poort (COM&LPT).
Windows 8 en 8.1:
Klik op (W)* + I en klik vervolgens op Configuratiescherm Selec-
teer Apparaatbeheer' Klik op Poort (COM&LPT).
Windows 10:
+ S type Apparaatbeheer in het zoekveld en selecteer Appa-
raatbeheer in de lijst met resultaten. Vouw de Poorten (COM&LPT)
uit en het poortnummer wordt met een numeriek nummer tussen
haakjes in de volgende indeling (COMXX) weergegeven.
* betekent de Windows-knop.
9
Nummer
seriële
poort
*988-12038-002*
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38

Simrad V3100 Class B Handleiding

Type
Handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor