Problemen oplossen
Xerox WorkCentre 3315DN/3325DN/3325DNI
Handleiding voor de gebruiker
220
Opmerking: Raadpleeg de gebruikershandleiding van Linux die met uw computer is meegeleverd
voor meer informatie over foutmeldingen in Linux.
Kan niet scannen via Gimp
front-end.
• Controleer of de Gimp front-end Xsane: Device dialog. heeft in het
menu Acquire menu. Zo niet, dan moet u de Xsane plug-in voor Gimp
installeren op uw computer. Het Xsane plug-inpakket voor Gimp vindt u
op de Linux-distributie-cd of op de Gimp-homepage. Raadpleeg de
distributie-cd 'Help voor Linux' of de Gimp front-endapplicatie voor
uitgebreide informatie.
• Als u een ander soort scanapplicatie wilt gebruiken, raadpleegt u de
helpbestanden van de applicatie.
De foutmelding "Cannot open
port device file" (Kan
poortapparaatbestand niet
openen) verschijnt als ik een
document afdruk.
• Wijzig nooit de parameters van een afdruktaak (via LPR GUI
bijvoorbeeld) terwijl er een afdruktaak wordt uitgevoerd. Bekende
versies van CUPS-server breken de afdruktaak af als de afdrukopties
worden gewijzigd en proberen vervolgens de taak vanaf het begin
opnieuw uit te voeren. Aangezien Unified Linux Driver de poort tijdens
het afdrukken vergrendelt, blijft deze vergrendeld door het abrupte
afbreken van de driver zodat de poort niet beschikbaar is voor volgende
afdruktaken. Als deze situatie zich voordoet, probeert u de poort vrij te
geven door Release port (Poort vrijgeven) te selecteren in Port
configuration (Poortconfiguratie).
Het apparaat staat niet in de
lijst met scanners.
• Zorg dat uw apparaat op de juiste wijze via de USB-poort op uw
computer is aangesloten en is ingeschakeld.
• Zorg dat de scannerdriver voor uw apparaat op uw systeem is
geïnstalleerd. Open Unified Linux Driver Configurator, ga naar Scanners
configuration (Scannerconfiguratie) en druk vervolgens op Drivers.
Controleer of er een driver in de venster staat met een naam die
overeenkomt met de naam van uw apparaat.
• Zorg dat de poort niet bezet is. Aangezien de functionele onderdelen
van het apparaat (printer en scanner) dezelfde I/O-interface (poort)
delen, is het mogelijk dat verschillende applicaties gelijktijdig toegang
proberen te krijgen tot dezelfde poort. Om conflicten te voorkomen kan
slechts één applicatie tegelijk een taak uitvoeren op het apparaat. De
andere toepassing krijgt dan de melding "device busy" (apparaat bezet).
Dit gebeurt meestal als een scanprocedure wordt gestart. Er verschijnt
een bijbehorend berichtvak.
• Om de oorzaak van het probleem te vinden, opent u Ports
configuration (Poortconfiguratie) en selecteert u de poort die aan uw
scanner is toegewezen, poortsymbool /dev/mfp0 komt overeen met
LP:0-aanduiding weergegeven in de scanneropties, /dev/mfp1 is
gekoppeld aan LP:1, enzovoort. USB-poorten beginnen met /dev/mfp4,
dus de scanner op USB:0 is sequentieel gekoppeld aan /dev/mfp4
respectievelijk enzovoort. In het deelvenster Selected port
(Geselecteerde poort) kunt u bekijken of de poort door een andere
toepassing wordt gebruikt. In dat geval wacht u tot de huidige taak is
voltooid, of drukt u op de toets Release port (Poort vrijgeven).
Het apparaat scant niet. • Controleer of er een document in het apparaat is geplaatst en
controleer of het apparaat is aangesloten op de computer.
Probleem Voorgestelde oplossing