ACR Electronics EPIRB1 Pro Handleiding

Type
Handleiding
Gebruikershandleiding
NEDERLANDS
Categorie 1 EPIRB
www.oceansignal.com
EPIRB1 Pro
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
2 912S-03403-01.00 12/02/2020
© 2020 Ocean Signal Ltd
De technische gegevens, informatie en illustraties in deze handleiding werden op
het moment van publicatie als juist geacht. Ocean Signal Ltd behoudt zich het recht
voor om als onderdeel van ons voortdurende verbeteringsproces specificaties en
andere informatie in deze handleiding te wijzigen.
Niets uit deze handleiding mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een retrie-
valsysteem of worden verzonden op enigerlei wijze, elektronisch of anderszins,
zonder de voorafgaande toestemming van Ocean Signal Ltd.
Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor eventuele onnauwkeurigheden of
weglatingen in deze handleiding.
Ocean Signal® en SafeSea® zijn geregistreerde handelsmerken van Ocean Signal
Ltd.
Noteer hier de details van uw EPIRB1 Pro voor eenvoudige toegang.
Naam eigenaar: .......................................................
Naam vaartuig: .......................................................
Baken HEX ID (UIN): .......................................................
12/02/2020 912S-03403-01.00 3
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
BIJ NOODGEVALLEN
GEBRUIK ALLEEN IN SITUATIES
VAN ERNSTIG OF ONMIDDELLIJK
GEVAAR
HANDMATIGE ACTIVERING
1 2
3
4
5
6
7
8
Trek de pin er uit
Laat de pal los Draai aan de knop
Verwijder de
afdekking
Laat de EPIRB los
Breek het lipje
Til de klep op Druk op de knop
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
4 912S-03403-01.00 12/02/2020
1. ALGEMEEN 5
1.1 Inleiding 5
1.2 Blootstelling aan RF elektromagnetische energie 5
1.3 Waarschuwingen 5
1.4 Bedrijfsmodus 6
1.4.1 Automatische vrijgave 6
1.4.2 Handmatige activering op het dek 6
1.4.3 Handmatige activering in een reddingsvlot 6
2. EPIRB1 PRO OVERZICHT 7
3. INSTALLATIE 8
3.1 Locatie 8
3.1.1 Vlottervrije behuizing 8
3.1.2 Retro-fi t adapterbeugel 9
3.2 Montageafmetingen 9
4. LADEN VAN DE EPIRB1 PRO 10
5. WERKING 12
BIJ NOODGEVALLEN 12
5.1 Handmatige activering 13
5.1.1 Verwijderen uit de behuizing 13
5.1.2 EPIRB1 Pro handmatige activering 14
5.1.3 EPIRB1 Pro Automatische werking 15
5.2 Deactivering 15
5.2.1 Deactivering indien handmatig geactiveerd 15
5.2.2 Deactivering indien automatisch geactiveerd 15
6. VALSE WAARSCHUWINGEN 16
7. TESTEN 16
7.1 Test van het baken 17
7.2 GPS-test 18
8. COSPAS/SARSASYSTEEM 19
9. BIJLAGE 20
9.1 Onderhoud en probleemoplossing 20
9.2 Batterijen 20
9.3 Transport 20
9.4 Verwijdering 20
9.5 Specifi caties 21
9.6 Goedkeuringen 22
9.7 Registratie 22
9.8 Optionele accessoires 22
9.9 Beperkte garantie 23
12/02/2020 912S-03403-01.00 5
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
1. ALGEMEEN
1.1 Inleiding
Deze handleiding biedt waardevolle informatie voor de installatie, bediening en routineon-
derhoud van de EPIRB1 Pro compleet met de vlottervrije behuizing.
Lees deze handleiding volledig door voordat u uw EPIRB1 Pro gebruikt.
1.2 Blootstelling aan RF elektromagnetische energie
Dit product voldoet aan EN62479 (EU) en RSS-102 (Canada).
1.3 Waarschuwingen
! Het is een wettelijke vereiste om uw EPIRB1 Pro te registreren bij uw nationale
autoriteit.
! Gebruik uw EPIRB1 Pro alleen in een situatie van ernstig en onmiddellijk gevaar.
! Het opzettelijk misbruiken van uw EPIRB1 Pro of het per ongeluk activeren kan
leiden tot vervolging en een boete.
! Uw EPIRB1 Pro bevat kleine lithiumbatterijen.
! Zie paragraaf 9.3 voor informatie over veilig transport.
! De batterij in uw EPIRB1 Pro moet onmiddellijk worden vervangen als deze is
geactiveerd, of als de testindicator de batterij aangeeft als "gebruikt", of als de op
het apparaat aangegeven vervaldatum is overschreden.
! De EPIRB1 Pro wordt alleen geleverd met een automatische ontgrendelingsbe-
huizing voor externe installatie. Zie de installatierichtlijnen in paragraaf 2 voor
meer informatie.
! Lees deze instructies aandachtig door. Als u de aanwijzingen in deze handleiding
niet opvolgt, kan de garantie verloren gaan.
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
6 912S-03403-01.00 12/02/2020
1.4 Bedrijfsmodus
Uw EPIRB1 Pro kan in verschillende modi worden gebruikt.
1.4.1 Automatische vrijgave
Als het vaartuig zinkt, wordt de EPIRB1 Pro automatisch uit zijn
behuizing vrijgegeven en drijft hij naar de oppervlakte. Contact
met het water zal de EPIRB1 Pro automatisch activeren.
1.4.2 Handmatige activering op het dek
Wanneer u de EPIRB1 Pro op een dek inzet, moet u ervoor zorgen
dat deze verticaal staat en vrij is van obstakels die een helder
zicht op de lucht kunnen belemmeren. Als de eenheid in het water
wordt gegooid dan zal deze automatisch worden geactiveerd.
1.4.3 Handmatige activering in een reddingsvlot
De EPIRB1 Pro kan worden ingezet in een reddingsvlot, waar
het in een verticale positie moet worden gehouden, zodat er een
duidelijk zicht op de lucht is, bij voorkeur buiten de overkapping.
12/02/2020 912S-03403-01.00 7
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
! De koord wordt geleverd om de EPIRB1 Pro aan het reddingsvlot of uw persoon te
bevestigen, zodra deze is geactiveerd. Gebruik deze niet om deze aan het schip
te bevestigen, omdat dit kan leiden tot verlies van de EPIRB1 Pro als het vaartuig
zinkt.
! Het is belangrijk dat de vaartuigdetails op de EPIRB1 Pro worden gemarkeerd.
Gebruik een UV-bestendige onuitwisbare pen met een jne punt om het MMSI, de
naam van het vaartuig en de roepnaam in de daarvoor bestemde vakken duidelijk
te markeren. Bedek dit label met het doorzichtige beschermende label om de
tekst tegen slijtage te beschermen.
1
2
3
4
5
6
7
1) AAN-sleutel (onder de klep)
2) LED-indicator
3) Afbreeklipje
4) Antenne
5) Stroboscooplamp
6) TEST-sleutel
7) Koord onder rubberen band
2. EPIRB1 PRO OVERZICHT
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
8 912S-03403-01.00 12/02/2020
3. INSTALLATIE
! Het niet naleven van de volgende installatierichtlijnen kan ertoe leiden dat de
EPIRB1 Pro niet goed werkt.
! Monteer de EPIRB1 Pro niet dichter dan 1,0 meter van een stuurkompas, omdat
dit de nauwkeurigheid van het kompas kan beïnvloeden.
! Houd de EPIRB1 Pro uit de buurt van sterke magnetische bronnen zoals
luidsprekers, kompas compensatiemagneten, enz.
3.1 Locatie
De gekozen locatie moet voldoende robuust zijn om het gewicht van de gehele eenheid te
dragen. Bij het kiezen van de locatie moet ook rekening worden gehouden met blootstelling
aan de elementen en gevaren in de omgeving, samen met trillingen. Zorg ervoor dat de
montagelocatie gemakkelijke toegang tot de EPIRB1 Pro biedt voor onderhoud en service.
Om ervoor te zorgen dat de EPIRB1 Pro altijd vrij van het zinkende vaartuig blijft drijven,
moet u ervoor zorgen dat de vlottervrije behuizing zich hoog op de bovenbouw bevindt, vrij
van obstakels en zich bevindt in een positie die niet wordt opgesloten, ongeacht de hoek
waarin het zinkende vaartuig zich mogelijk in bevindt. Laat altijd minstens 150 mm (6”)
rond de vlottervrije behuizing om te zorgen dat de kap betrouwbaar loslaat.
3.1.1 Vlottervrije behuizing
Gebruik de getoonde afmetingen en gebruik de vier meegeleverde schroeven van nr. 10 x
1” om de vlottervrije behuizing aan de gekozen structuur te bevestigen met behulp van de
gaten gemarkeerd met "O" in het diagram . Gebruik voor het monteren van oppervlakken
die zijn gemaakt van een materiaal dat niet geschikt is voor deze schroeven geschikte
bevestigingen (niet meegeleverd). Bevestigingsgaten "E" worden meegeleverd om de Ocean
Signal E100/E100G aan te passen als dit product wordt gebruikt om deze oudere modellen
te vervangen.
12/02/2020 912S-03403-01.00 9
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
3.1.2 Retro-fi t adapterbeugel
De EPIRB1 Pro vlottervrije behuizing wordt geleverd met een adapterbeugel die eenvoudige
installatie mogelijk maakt waar oudere EPIRB's van andere fabrikanten zijn gemonteerd.
Bevestig de adapterbeugel aan de vlottervrije behuizing met behulp van de twee gaten "A"
en de meegeleverde zelftappende schroeven.
De adapterbeugel biedt bevestigingsgaten die geschikt zijn voor:
J - Jotron Tron 60S
M - McMurdo E5/G5
3.2 Montageafmetingen
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
10 912S-03403-01.00 12/02/2020
4. LADEN VAN DE EPIRB1 PRO
! Zorg er bij het vervangen van de EPIRB1 Pro in de vlottervrije behuizing voor dat
het apparaat schoon en droog is. Het gebied rond de bedieningsknoppen en de
koord moet vrij zijn van water en vuil om een betrouwbare werking te garanderen.
De EPIRB1 Pro wordt op zijn plaats gehouden in de vlottervrije behuizing door de hydrosta-
tische openers (Hydrostatic Release Unit, HRU) die op hun plaats worden vergrendeld met
behulp van een veer.
Als het nodig is om de EPIRB1 Pro te vervangen in de vlottervrije behuizing (na onderhoud
of testen enz.):
1. Trek de HRU terug
2. Laad de EPIRB1 Pro met de bedieningsknoppen naar boven in de zitplaats en
zorg ervoor dat u de antenne voorzichtig achter de EPIRB1 Pro plooit.
3. Breng de HRU voorzichtig terug naar de vergrendelde positie - dit houdt de
EPIRB1 Pro veilig op zijn plaats.
12/02/2020 912S-03403-01.00 11
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
4. Plaats het behuizingsdeksel over de achterkant, door de pasgaten (aan de
zijkant van de behuizing) over de clips te plaatsen.
5. Duw en draai de ontgrendelknop van de behuizing in de vergrendelde positie
(rechts).
6. Plooi de vergrendeling omhoog over de ontgrendelknop
7. Steek de pen erin om de vergrendeling vast te houden
Vul het meegeleverde identifi catielabel in met een UV-stabiele onuitwisbare pen. Breng het
label aan op de voorkant van de afdekking van de vlottervrije behuizing in de meegeleverde
rechthoekige uitsparing en gebruik het transparante beschermlabel
om het te bedekken.
Er wordt een activeringsinstructielabel meegeleverd dat dicht bij de
installatie moet worden geplaatst om elk lid van de bemanning of
passagiers te helpen bij de activeringsprocedure als ze de EPIRB1 Pro
handmatig moeten verwijderen en activeren.
5 6
7
Duw & draai aan de
knop
Sluit de pal Steek de pin erin
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
12 912S-03403-01.00 12/02/2020
5. WERKING
De EPIRB1 Pro is ontworpen voor de beste werking terwijl hij in water drijft. Bij gebruik
in andere situaties moet u ervoor zorgen dat de EPIRB1 Pro open en vrij van afdekkingen
wordt geplaatst en rechtop wordt gehouden. Plaats de EPIRB1 Pro niet in de buurt van
grote constructies of onder een afdekking.
In het geval dat het vaartuig zinkt, wordt de EPIRB1 Pro automatisch uit de behuizing
vrijgegeven en zal deze worden geactiveerd bij contact met het water.
In het geval van het verlaten van het schip, indien mogelijk, de EPIRB1 Pro ophalen en
vastbinden aan het reddingsvlot of de persoon door gebruik te maken van de koord. Voor
een optimale werking is het aanbevolen dat de EPIRB1 Pro met de koord aan het vlot wordt
gebonden en in zee drijft.
BIJ NOODGEVALLEN
GEBRUIK ALLEEN IN SITUATIES
VAN ERNSTIG OF ONMIDDELLIJK
GEVAAR
12/02/2020 912S-03403-01.00 13
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
5.1 Handmatige activering
5.1.1 Verwijderen uit de behuizing
Verwijder de pin
Ontgrendel de veiligheidspal van de ontgrendelknop
Draai de knop tegen de klok in om het deksel te ontgrendelen
Trek het deksel los en verwijder het.
Til de hydrostatische clip op en verwijder de EPIRB1 Pro uit de houder
1 2 3
4 5
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
14 912S-03403-01.00 12/02/2020
5.1.2 EPIRB1 Pro handmatige activering
1. Breek het rode beschermlipje van de bovenkant van de EPIRB1 Pro af.
2. Til de gele ap omhoog om de rode AAN-/UIT-knop zichtbaar te maken.
Houd de rode knop 1 seconde ingedrukt om te activeren.
(Tot de groene LED begint te knipperen)
De EPIRB1 Pro zal nu operationeel zijn. De stroboscooplampen beginnen om de 2,5
seconden te knipperen zodra het apparaat wordt geactiveerd.
Voor de beste prestaties is het belangrijk dat de EPIRB1 Pro in een rechte positie staat met
een duidelijk zicht op de lucht en zo ver mogelijk verwijderd van metalen structuren.
De EPIRB1 Pro bevat een GPS-ontvanger, zorg ervoor dat de GPS-antenne niet wordt
geblokkeerd en een volledig, onbelemmerd zicht op de lucht heeft - zoals aangegeven op
de bovenkant van de EPIRB1 Pro.
Een koord wordt meegeleverd om de EPIRB1 Pro aan de reddingsboot of reddingsvlot
vast te binden om ervoor te zorgen dat deze niet wegdrijft. Zorg ervoor dat deze stevig is
bevestigd.
1 2 3
12/02/2020 912S-03403-01.00 15
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
5.1.3 EPIRB1 Pro Automatische werking
De EPIRB1 Pro zal voelen wanneer deze in water wordt geplaatst en begint automatisch na
een korte vertraging op dezelfde manier als hierboven beschreven, te werken.
! Als de EPIRB1 Pro in de vlottervrije behuizing is gemonteerd, wordt deze functie
uitgeschakeld totdat de EPIRB1 Pro is vrijgegeven.
Als de EPIRB1 Pro in de vlottervrije behuizing wordt gemonteerd in het geval dat het
vaartuig zinkt, wordt de EPIRB1 Pro automatisch uit de behuizing uitgeworpen zodat deze
naar de oppervlakte kan drijven en met de overdracht kan beginnen.
Let op: De eerste waarschuwing wordt na 50 seconden verzonden om de tijd te geven
om de eenheid te deactiveren als deze per ongeluk wordt ingeschakeld. Het
startbaken wordt pas geactiveerd nadat de eerste 406MHz-waarschuwing is
verzonden.
5.2 Deactivering
5.2.1 Deactivering indien handmatig geactiveerd
Als de EPIRB1 Pro per ongeluk is geactiveerd of de noodsituatie is verstreken, kan deze
worden uitgeschakeld door gewoon de toets TEST 2 seconden ingedrukt te houden. Het
is niet mogelijk voor de gebruiker om de rode beschermkap te vervangen. Retourneer de
EPIRB1 Pro naar een door Ocean Signal geautoriseerd servicecentrum voor controle en
vervanging.
5.2.2 Deactivering indien automatisch geactiveerd
Als de EPIRB1 Pro automatisch werd geactiveerd door hem in water te plaatsen, haal
hem dan uit het water en laat hem drogen. De EPIRB1 Pro zal na ongeveer 30 seconden
automatisch worden uitgeschakeld.
Als de EPIRB1 Pro niet deactiveert, buig dan de antenne naar beneden en wikkel deze
volledig in meerdere lagen aluminiumfolie, of plaats hem in een metalen container met een
goed passend deksel.
EPIRB-modus Groene indicator Rode indicator
Eerste EPIRB-activering Aan gedurende 1 seconde
GPS-positie verwerven 1 fl its om de 5 seconden
GPS-positie verworven * 3 snelle fl itsen
121,5 MHz Tx 1 fl its, met
stroboscooplamp,
om de 2,5
seconden
406 MHz Tx, met GPS-po-
sitie
5 snelle fl itsen
406 MHz Tx, zonder geldige
GPS-positie
5 snelle fl itsen
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
16 912S-03403-01.00 12/02/2020
6. VALSE WAARSCHUWINGEN
Valse waarschuwingen zijn een serieus probleem - ze zorgen ervoor dat waardevolle
middelen worden afgeleid van echte noodsituaties. Als er op welke manier dan ook een
valse waarschuwing wordt gegeven, is het belangrijk om contact op te nemen met de
dichtstbijzijnde zoek- en reddingsautoriteit en hen op de hoogte te brengen van de valse
waarschuwing.
Meld de volgende informatie:
1. EPIRB1 Pro UIN.
2. Datum, tijd en duur.
3. Oorzaak van activering.
4. Locatie wanneer de waarschuwing werd geactiveerd.
5. Locatie ten tijde van deactivering.
Als de EPIRB1 Pro per ongeluk is geactiveerd, schakel deze dan uit. De eerste noodtrans-
missie zal niet plaatsvinden gedurende ongeveer 50 seconden, als de eenheid binnen deze
tijd wordt uitgeschakeld, dan zal de EPIRB1 Pro geen noodgeval hebben verzonden.
De EPIRB1 Pro is uitgerust met contacten voor wateractivering. Hoewel de vlottervrije
behuizing is ontworpen om onbedoelde activering in ruwe zeeën en ongunstige weers-
omstandigheden te voorkomen, is het mogelijk dat als de EPIRB1 Pro niet correct in de
behuizing is gemonteerd, dit een valse waarschuwingssituatie kan veroorzaken
Als de eenheid in het water is gevallen, haal deze dan uit het water en droog de behuizing
af, wacht ongeveer 30 seconden tot de watercontacten zijn gedeactiveerd. Als de eenheid
na deze periode nog steeds knippert, controleer dan of de eenheid niet handmatig is
geactiveerd; volg in dat geval de procedure om de EPIRB1 Pro handmatig uit te schakelen.
Zodra de EPIRB1 Pro is uitgeschakeld, is het raadzaam om een zelftest uit te voeren
voordat u de EPIRB1 Pro in de vlottervrije behuizing vervangt.
Als de EPIRB1 Pro niet deactiveert, buig dan de antenne naar beneden en wikkel deze
volledig in meerdere lagen aluminiumfolie, of plaats hem in een metalen container met een
goed passend deksel.
7. TESTEN
Het routinematig testen van uw EPIRB1 Pro wordt aanbevolen om ervoor te zorgen dat
deze in een noodgeval in goede werkende staat verkeert. Maandelijkse testen worden
aanbevolen, maar onthoud dat elke test de batterijcapaciteit enigszins zal verminderen en
de bedrijfstijd van uw EPIRB1 Pro tijdens een noodsituatie zal verminderen.
12/02/2020 912S-03403-01.00 17
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
7.1 Test van het baken
! Zorg dat de antenne vrij is en boven de EPIRB1 Pro staat voordat u met de
test begint. Vouw de antenne terug achter de EPIRB1 Pro terwijl u deze in de
behuizing vervangt.
! Omdat de test een korte stoot op de noodfrequentie van het vliegtuig van 121,5
MHz uitzendt, mag u deze test alleen in de eerste vijf minuten van elk uur
uitvoeren.
! Het wordt aanbevolen om uw EPIRB1 Pro eenmaal per maand te testen.
! Het amber testresultaat geeft aan dat de batterij langer dan een uur is gebruikt
of dat het aanbevolen aantal tests is overschreden. De EPIRB1 Pro zal nog
altijd normaal werken in nood, maar de batterij moet worden vervangen om de
volledige levensduur te garanderen wanneer uw EPIRB1 Pro nodig is.
Om te testen of uw EPIRB1 Pro correct werkt, houdt u de toets TEST minstens één seconde
ingedrukt. De rode LED gaat branden om aan te geven dat de schakelaar is ingedrukt,
gevolgd door de rode LED die snel knippert om aan te geven dat de testmodus is geacti-
veerd. De schakelaar kan nu worden losgelaten. De stroboscooplamp zal eenmaal
knipperen (wat aangeeft dat het signaal 406 en 121,5 MHz is verzonden).
Na een korte pauze zal de indicator-LED een fl itsvolgorde produceren:
! Deze fl itsvolgorde wordt na een korte vertraging een tweede keer herhaald en
vervolgens zal de EPIRB1 Pro automatisch worden uitgeschakeld.
Het aantal groen/amber itsen in elke groep geeft het aantal uren aan dat de batterij is
gebruikt, zoals weergegeven in de tabel.
Groen/amber
indicator
Rode indica-
torstatus
Aantal
itsen
Test geslaagd
Aantal gebruikte
uren
Storingstype
1 fl its
0 tot 1 uur (groen)
121,5 MHz homer
1 tot 2 uur (amber)
2 fl itsen 2 tot 4 uur (amber) 406 MHz generatie
3 fl itsen 4 tot 6 uur (amber) 406 MHz vermogen
4 fl itsen 6 tot 8 uur (amber) Defecte batterij
5 fl itsen 8 tot 10 uur (amber) Ander defect
6 fl itsen
Meer dan 10 uur
(amber)
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
18 912S-03403-01.00 12/02/2020
7.2 GPS-test
! Aangezien het testen van de GPS-ontvanger aanzienlijke hoeveelheden batte-
rij-energie verbruikt, moet u de GPS-werking niet vaker dan eenmaal per jaar
testen. Het testen van de GPS-ontvanger is beperkt tot 12 testen gedurende de
levensduur van de batterij, daarna kan de GPS-test niet worden geactiveerd.
! Deze test mag alleen worden uitgevoerd als de EPIRB1 Pro een duidelijk en vrij
zicht op de lucht heeft. Dit is vereist om de GPS-ontvanger in staat te stellen een
signaal van voldoende satellieten te ontvangen om het in staat te stellen om een
positie te kunnen bepalen. Zorg ervoor dat het gebied gemarkeerd met "GPS-an-
tenne" niet wordt geblokkeerd.
Houd de toets TEST ingedrukt. De LED zal rood oplichten om aan te geven dat de toets
is ingedrukt en begint te knipperen. Na ongeveer tien seconden zal de LED stoppen met
knipperen en wordt het permanent een rood licht.
De toets TEST kan nu worden losgelaten.
Let op: Als de toets TEST binnen de tien seconden wordt losgelaten, zal de
EPIRB1 Pro naar de testmodus van het baken gaan.
Tijdens de GPS-test zal de LED een lange rode fl its gevolgd door een korte groene fl its
herhalen totdat een positiebepaling is verkregen of de GPS-test mislukt.
Een succesvolle test zal worden aangegeven door het knipperen van de stroboscoop en
de groene LED die knippert. Het aantal groene fl itsen geeft één meer aan dan het aantal
resterende GPS-tests (bijv. 8 fl itsen = 7 resterende testen). De eenheid wordt automatisch
uitgeschakeld na de testindicatie.
Als de GPS-ontvanger na vijf minuten geen positie heeft ontvangen, zal er een storing
worden aangegeven door het knipperen van de rode LED waarna de eenheid zal worden
uitgeschakeld.
De test kan op elk moment worden beëindigd door de toets AAN één seconde ingedrukt te
houden of door de toets TEST vijf seconden ingedrukt te houden
12/02/2020 912S-03403-01.00 19
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
8. COSPAS/SARSASYSTEEM
Het COSPAS/SARSAT-systeem maakt gebruik van twee satellietbereiken om noodsignalen
en locatiegegevens te verstrekken aan opsporings- en reddingsautoriteiten:
Het GEOSAR-systeem kan vrijwel onmid-
dellijk alarmeren binnen het bereik van
de ontvangende satelliet.
Het LEOSAR-systeem biedt dekking van het
poolgebied buiten het bereik van het
GEOSAR-systeem.
Het kan de locatie van noodsituaties berekenen met behulp van Doppler-verwerkings-
technieken en is minder gevoelig voor obstructies die een signaal in een bepaalde richting
kunnen blokkeren. Het systeem is samengesteld uit instrumenten aan boord van de
satellieten die de signalen van de noodbakens detecteren. Grondontvangststations, ook
wel lokale gebruikerterminals (Local User Terminals, LUT's) genoemd, ontvangen en
verwerken het satellietdownlink-signaal om de noodwaarschuwingen te genereren. De
noodsignalen, gegenereerd door de LUT's, worden vervolgens ontvangen door vluchtlei-
dingcentra (Mission Control Centres, MCC's) die de waarschuwing vervolgens doorsturen
naar het reddingscoördinatiecentrum (Rescue Coördination Centres, RCC's), zoek- en
reddingspunten van contact (Search and Rescue Points of Contacts, SPOC's) en andere
MCC's.
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
20 912S-03403-01.00 12/02/2020
9. BIJLAGE
9.1 Onderhoud en probleemoplossing
Uw EPIRB1 Pro zal weinig onderhoud nodig hebben, behalve periodiek reinigen, indien
nodig. Gebruik altijd een vochtige doek om de behuizing te reinigen en droog hem grondig
af. Gebruik geen oplosmiddelen of andere reinigingsvloeistoffen, want dit kan ervoor
zorgen dat de kunststof verslechtert. Zorg ervoor dat de antenne vrij is om te ontspannen.
! Er zijn in de EPIRB1 Pro geen onderdelen die door de gebruiker kunnen worden
onderhouden
9.2 Batterijen
De EPIRB1 Pro bevat lithiumbatterijen voor een lange levensduur. Uw batterij moet worden
vervangen, hetzij na de vervaldatum of nadat de EPIRB1 Pro is geactiveerd, zelfs al is het
maar voor een korte periode. Het vervangen van de batterij moet gebeuren in een door
Ocean Signal geautoriseerd centrum voor het vervangen van batterijen.
Alle lithiumbatterijen ontladen zichzelf langzaam in de tijd met een snelheid die gerela-
teerd is aan de temperatuur. Maximale prestaties van de batterij worden bereikt bij
langdurige opslag bij een gemiddelde temperatuur van niet meer dan 20 °C.
9.3 Transport
Wanneer u uw EPIRB1 Pro verzendt, moeten de volgende richtlijnen en voorschriften
worden gevolgd, maar u wordt geadviseerd om vóór verzending contact op te nemen met
het dichtstbijzijnde centrum voor het vervangen van batterijen of Ocean Signal omdat de
voorschriften mogelijk zijn gewijzigd.
Verpak uw EPIRB1 Pro altijd veilig in een stevige kartonnen doos. Ocean
Signal adviseert dat u de originele verpakking bewaart in geval van retour-
nering voor service.
Voor oppervlaktetransport kan de EPIRB1 Pro worden verzonden onder de
speciale bepaling 188.
Voor luchttransport moet de EPIRB1 Pro worden verzonden als categorie
UN3091 en worden verpakt onder de IATA-verpakkingsinstructie 970 sectie
II. Als u uw EPIRB1 Pro in een vliegtuig handmatig meedraagt, neem dan
contact op met uw luchtvaartmaatschappij voor advies
9.4 Verwijdering
Wees voorzichtig bij het weggooien van uw EPIRB1 Pro wanneer deze niet langer nodig
is. Het wordt aanbevolen om de batterij uit de EPIRB te verwijderen door het deksel van
de behuizing te verwijderen. De schroeven van de behuizing zijn bedekt met het bovenste
label. Gooi de batterij weg in overeenstemming met de plaatselijke afvalvoorschriften.
Houd er rekening mee dat de EPIRB1 Pro niet door de gebruiker kan worden onderhouden
en dat het verwijderen van het deksel de garantie ongeldig zal maken.
12/02/2020 912S-03403-01.00 21
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
9.5 Specifi caties
406 MHz zender
Frequentie 406,040 MHz ±1 KHz
Uitgangsvermogen 12W EIRP
Modulatie Fase ±1,1 Radians Pk (16K0G1D)
Codering Bifase L
Snelheid
400 bps
121,5MHz zender
Frequentie 121,5 MHz
Uitgangsvermogen 40 mW±2 dB
Modulatie Swept Tone AM (3K20A3X)
Modulatiediepte ~97%
Frequentiestabiliteit ±50ppm
Bedrijfscyclus ~35%
Lage bedrijfscyclus stroboscoop
Lamptype Dubbele hoge intensiteit LED
Flitssnelheid 20-30 per minuut
Batterij
Type Lithium-mangaandioxide (LiMnO2)
Bedrijfstijd >48 uur @ -20 °C
Vervangingsperiode batterij 10 jaar
GPS-ontvanger
Satellietkanalen 66 (acquisitie)
Gevoeligheid -148dBm
Koude start re-acquisitie -163dBm
GPS-antenne Microstrip Patch
Algemeen
Afmetingen van de vlottervrije behuizing 205 mm x 191 mm x 121 mm
(7.3” x 7.5” x 4.8”)
Gewicht
422 gram (14,9 oz)
IEC60945-categorie Draagbaar
Bedrijfstemperatuur Klasse 2 -20 C tot +55 C
Opslagtemperatuur Klasse 2 -30 C tot +70 C
Waterproef (EPIRB) 10 m diepte gedurende 1 uur
Diepte automatische ontgrendeling 4 m maximum
Goedkeuringen
Cospas Sarsat-normen T.001, T.007
Testnormen IEC61097-2, RTCM SC11000-2
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
22 912S-03403-01.00 12/02/2020
9.6 Goedkeuringen
9.6.1 Richtlijn Uitrusting Zeevaartuigen
De EPIRB1 Pro is krachtens de EU-richtlijn voor uitrusting van zeevaartuigen onder bijlage
A,1/5.6 van de huidige uitvoeringsverordening alleen goedgekeurd voor uitvoering. De
conformiteitsverklaring kan worden gedownload van:
www.oceansignal.com/products/epirb1pro.
9.6.2 Goedkeuring Industry Canada
Dit apparaat voldoet aan de licentievrije RSS-norm(en) van Industry Canada. Het gebruik is
onderworpen aan de volgende twee voorwaarden: (1) dit apparaat mag geen interferentie
veroorzaken, en (2) dit apparaat moet elke interferentie accepteren, inclusief interferentie
die een ongewenste werking van het apparaat kan veroorzaken.
9.7 Registratie
Het is een wettelijke vereiste om uw EPIRB1 Pro te registreren bij uw nationale autoriteit.
Als u dit niet doet, kan dit tot vervolging leiden. Nauwkeurige registratie zal de autoriteiten
helpen als uw EPIRB1 Pro is geactiveerd en kan uw redding versnellen.
Neem voor registratie van uw baken contact op met uw nationale registratieautoriteit via
post, e-mail of online. Verstrek uw 15-cijferige HEX ID (UIN), 5-cijferige controlesom indien
nodig, uw contactgegevens en contactgegevens voor noodgevallen. Sommige landen
hebben ook aanvullende informatie nodig, zoals boottype en identifi catie of alternatieve
noodcontacten.
Voor registraties ga naar: www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/marifoons-en-overi-
ge-maritieme-communicatieapparatuur/noodradiobakens
Voor Britse registraties ga naar: www.gov.uk/406beacon
Voor Amerikaanse registraties ga naar: www.beaconregistration.noaa.gov
Details van andere autoriteiten zijn te vinden op
www.406registration.com/countriessupported.aspx
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat registratiegegevens actueel worden gehouden
en dat de autoriteit op de hoogte wordt gebracht van verandering van eigendom of verwij-
dering van uw EPIRB1 Pro.
9.8 Optionele accessoires
ARH1 Pro vervangende automatische ontgrendelingsbehuizing 703S-03414
HR1E Vervangende hydrostatische ontgrendelingseenheid 701S-00608
12/02/2020 912S-03403-01.00 23
EPIRB1 Pro GEBRUIKERSHANDLEIDING
9.9 Beperkte garantie
Uw Ocean Signal EPIRB1 Pro heeft een garantie tegen fabricagefouten in materialen
en afwerking voor een periode van vijf jaar vanaf de datum van aankoop en in overeen-
stemming met de volgende voorwaarden.
Ocean Signal zal naar eigen inzicht kosteloos het defecte product repareren of vervangen,
exclusief de verzendkosten. Een aankoopbewijs is vereist om een garantieclaim geldig te
laten zijn bij de oorspronkelijke koper. Alle claims moeten schriftelijk worden ingediend bij
Ocean Signal of een erkende servicedealer.
Ocean Signal is niet aansprakelijk jegens de koper onder de bovenstaande garantie:
wanneer er reparaties of wijzigingen zijn uitgevoerd aan de EPIRB1 Pro met
onderdelen die niet zijn geleverd of goedgekeurd door de fabrikant Ocean
Signal inclusief batterijen en bij overige werkzaamheden die niet door Ocean
Signal of erkende servicedealers zijn uitgevoerd,
wanneer er gebruik wordt gemaakt van onderdelen, materialen of acces-
soires die niet door Ocean Signal zijn vervaardigd. De klant kan dan
een beroep doen op de garantie die door de fabrikant van een dergelijk
bestanddeel aan Ocean Signal is aangeboden,
wanneer er niet volledig is betaald voor het product,
voor elk product geleverd door Ocean Signal aan een klant onder een alter-
natieve garantieovereenkomst,
voor de kosten van de retourzending van het product van de klant.
De batterij heeft alleen een garantie tot de vervaldatum en op voorwaarde dat het apparaat
wordt getest in overeenstemming met de informatie in de gebruikershandleiding. Deze
garantie is niet van toepassing op een gebruikte batterij zoals aangegeven door de elektro-
nische getuige (zie pagina 17).
Deze garantie heeft geen invloed op uw wettelijke rechten. Deze garantie dient te worden
geïnterpreteerd onder de Engelse wetgeving.
Ga naar www.oceansignal.com/tandc om de volledige voorwaarden te bekijken voor de
verkoop van goederen en levering van diensten.
Neem voor verdere assistentie contact op met onze technische serviceafdeling.
E-mail: info@oceansignal.com
Ocean Signal Ltd.
Unit 4, Ocivan Way,
Margate
CT9 4NN
Verenigd Koninkrijk
info@oceansignal.com
www.oceanginal.com
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24

ACR Electronics EPIRB1 Pro Handleiding

Type
Handleiding