Haba 4475 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Spielanleitung
Instructions
Règle du jeu
Spelregels
4475
Monkeys’ Dance
Le roi Zongo
Apendans
Copyright - Spiele Bad Rodach 2004
27
NEDELRLANDS
Habermaaß-spel Nr. 4475
Apendans
Een knotsgek zoek- en buigspel
voor 2 - 4 spelers van 5 - 99 jaar.
Spelidee: Roberto Fraga
Illustraties: Claus Danner
Speelduur: ca. 10 minuten
Zongo de grote apenkoning heeft tot
een apendans opgeroepen en
iedereen is gekomen. Wild
dansen de apen op de maat van
de jungletrommels.
Daarbij probeert iedereen, door
zich in de meest vreemde bochten te
wringen, indruk op koning Zongo te maken want er
kan er maar één zijn die zijn waardige opvolger kan worden.
Spelinhoud
4 rubberapen
4 houten apen (in vier kleuren)
25 zongokaarten
12 kokosnoten (kaarten in vier kleuren)
spelregels
26
29
NEDELRLANDS
Tips van koning Zongo:
Probeer om mijn dansbeweging zo precies mogelijk na te
buigen. Maar pas wel op dat de anderen er niet achter komen,
welke van mijn kaarten jullie hebben uitgekozen.
Is je aap klaar?
Als een speler klaar is, geeft hij dat aan, door zachtjes als een
aap te zingen: “uuh, uuh, uuh, aah, aah, aah, uuh, uuh, uuh, ...”.
De rubberaap houdt hij nog steeds onder de tafel verstopt. Als
iemand anders ook klaar is, doet hij met het zingen mee.
Als iedereen klaar is, roepen jullie met z’n allen: “op naar de
apendans!”
Leg jullie rubberfiguren tegelijk op tafel. Het is belangrijk dat
iedere speler alle andere apen goed kan zien. Nu moeten jullie
proberen om de bij de rubberapen horende zongokaarten te
vinden.
Wie denkt, dat hij een juiste bongokaart heeft ontdekt, legt er
snel een van zijn kokosnoten op.
Wie snel is, kan proberen om twee of zelfs alle drie z’n
kokosnoten op verschillende zongokaarten te leggen.
Koning Zongo’s kokosnotenregels:
Je mag geen kokosnoot leggen op de kaart die je zelf hebt
uitgekozen.
Als twee of meer spelers dezelfde bongokaart hebben
uitgekozen, mag niemand hier een kokosnoot op leggen.
Als een kokosnoot eenmaal is neergelegd, mag deze niet meer
van plaats worden veranderd.
28
Doel van het spel
Iedereen vormt zijn rubberapen naar de voorbeelden van de
zongokaarten. Degene die het snelst de zongokaarten ontdekt
die bij de andere rubberapen horen, verzamelt de meeste punten.
Spelvoorbereiding
De 25 zongokaarten worden open in een vierkant van 5 x 5
kaarten uitgelegd. Op elke kaart is koning Zongo te zien. Iedere
keer maakt hij een andere, vaak hele dwaze dansbeweging.
Iedere speler pakt een rubberaap, een houten aap en de overeen-
komstig gekleurde kokosnoten. De houten aap zetten jullie voor
je neer en geeft gedurende het spel je kleur aan.
Met de rubberapen kunnen jullie koning Zongo’s dansbewe-
gingen nabootsen. Probeer het voor het spel gewoon eerst ‘ns
een paar keer uit en verbuig armen en benen net als op een van
de zongokaarten.
Opgelet: Als er zich maar twee spelers aan een apendans
wagen, gelden er enkele bijzondere regels. Lees eerst de
gewone regels door en daarna “Koning Zongo’s twee per-
sonenvariant”.
Spelverloop
Iedereen kiest onopvallend een van de zongokaarten uit en
houdt zijn rubberaap onder tafel verstopt.
Nu proberen jullie allemaal tegelijk om jullie rubberapen zodanig
te verbuigen, dat ze dezelfde beweging als koning Zongo op de
uitgekozen kaart maken.
31
NEDELRLANDS
3. Er liggen een of meer kokosnoten op een bongokaart die
door meerdere spelers als voorbeeld is genomen.
Ieder van deze spelers moet voor straf één van zijn
gewonnen zongokaarten afgeven.
Hoort een rubberaap bij geen enkele bongokaart?
Als een rubberaap zodanig gebogen is, dat hij bij geen enkele
bongokaart past, moet de eigenaar voor straf één van zijn al
gewonnen zongokaarten afgeven.
Vervolgens krijgt iedere speler zijn kokosnoten terug. Er begint een
nieuwe dansronde en iedereen verbuigt opnieuw tegelijk z’n aap.
Koning Zongo’s tips:
•Het is helemaal niet zo eenvoudig om mijn dansbewegingen
met de rubberapen precies na te doen!
Jullie moeten daarom in de eerste ronden afzien van het best-
raffen van fouten, m.a.w. van het afgeven van een bongokaart.
•Als jullie al wat echtere “profs” zijn, kunnen jullie afspreken
dat er ook een bongokaart moet worden afgegeven als er een
kokosnoot verkeerd is neergelegd.
Einde van het spel
Zodra een van de spelers als eerste vier of meer zongokaarten
heeft verzameld, is de apendans voorbij. Deze speler heeft
gewonnen en de andere voeren als beloning een wilde apendans
uit.
Als er meerdere spelers vier of meer zongokaarten hebben, wint
degene met de meeste kaarten. Als het dan nog steeds gelijkspel
is, hebben deze spelers samen gewonnen.
30
Als alle bijbehorende zongokaarten gevonden zijn of ontdekt
niemand meer een bijbehorende kaart, dan is de apendans voorbij.
Nu zijn er punten!
Vergelijk met z’n allen de rubberapen en de zongokaarten waa-
rop een kokosnoot ligt; deze moeten precies met elkaar
overeenstemmen!
Goed gelegde kokosnoot?
Degene die zijn kokosnoot op de juiste bongokaart heeft
gelegd, ontvangt deze kaart als beloning.
Als er meerdere kokosnoten op een juiste bongokaart liggen,
krijgt alleen de eigenaar van de onderste kokosnoot de
beloning.
Verkeerd gelegde kokosnoten?
Er zijn drie mogelijkheden om een kokosnoot verkeerd neer te
leggen:
1. Er is geen aap die zo is gevormd:
Heb je een kokosnoot op een bongokaart gelegd, die voor
geen enkele aap als voorbeeld heeft gediend, krijg je
natuurlijk geen beloning. De bongokaart blijft liggen.
2. Je kokosnoot ligt op de bongokaart die je zelf als
voorbeeld hebt uitgekozen.
Dat is verboden: voor straf moet je een van je al gewonnen
zongokaarten afgeven en in de doos leggen.
Opgelet: als er bovenop jouw kokosnoot nog een
kokosnoot van een andere speler ligt, krijgt deze de
bongokaart als beloning.
33
NEDELRLANDS
Doe de apendans
Koning Zongo nodigt jullie uit voor zijn apendans:
Kies jullie favoriete zongokaarten uit en leg ze open op een rij.
De eerste keren moeten jullie niet te veel kaarten nemen – drie
tot vier zijn voldoende.
Probeer vervolgens om zonder muziek de afgebeelde
bewegingen na te doen.
Maak dan muziek en doe de bewegingen op de maat van de
muziek na. Herhaal de bewegingen steeds opnieuw in dezelfde
volgorde.
Probeer om de bewegingen tegelijk uit te voeren: pas dan wordt
het een echte apendans. Het wordt eenvoudiger als jullie ge-
zamenlijk de maat aangeven.
Later kunnen jullie ook meer of andere zongokaarten nemen.
Jullie kunnen ook een speler tot koning Zongo benoemen: hij
doet dan de danspassen voor en de anderen doen hem na.
Koning Zongo wenst jullie veel plezier bij het dansen ...
32
Koning Zongo’s twee personenvariant
De apendans voor twee verloopt hetzelfde als bij het basisspel
afgezien van de volgende veranderingen:
Iedere speler krijgt slechts twee kokosnoten.
Jullie moeten om te beginnen op zoek gaan naar de
bongokaart die bij de andere speler hoort. Vervolgens proberen
jullie om de bongokaart, die bij je eigen rubberaap hoort, te
bedekken voordat de medespeler daar in slaagt.
Degene die zijn rubberaap zodanig heeft gevormd, dat hij met
geen enkele bongokaart overeenkomt, mag in deze ronde ook
geen bongokaart pakken. In plaats hiervan mag de
medespeler een bongokaart naar keuze uit het midden van
tafel nemen.
Degene die als eerste acht zongokaarten heeft, heeft het
apendansduel gewonnen.
Eenvoudige variant
Voor 3 - 4 spelers.
Zo kan het spel vereenvoudigd worden:
Iedere speler krijgt slechts één kokosnoot.
Er wordt slechts met één rubberaap gespeeld. In elke ronde
verbuigt een andere speler de aap. De rubberaap wordt na
elke ronde kloksgewijs doorgegeven.
De speler die de aap verbuigt, mag tijdens deze ronde niet zijn
kokosnoot neerleggen.
Degene die als eerste zijn kokosnoot op de juiste bongokaart
heeft gelegd, krijgt deze als beloning.
Degene die als eerste vier zongokaarten heeft, heeft gewonnen.
TL 68017
Aufl. 2004/1
Anschrift aufbewahren! Retain address!
Adresse à conserver! Adres bewaren!
Habermaaß GmbH
August-Grosch-Straße 28 - 38
96476 Bad Rodach, Germany
www.haba.de
Made in Germany
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18

Haba 4475 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor