Haba 2523 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Habermaaß-spel Nr. 2523
Piraten-Joe
Een snel spel
voor 2 tot 4 onbevreesde piraten
van 4 tot 99 jaar.
Spelidee: Markus Nikisch
Illustraties: Susanne Krinke
Spelduur: ca. 10 minuten
„GROOT PIRATENVERJAARDAGSFEEST” staat met hanenpoten op
een vergeeld papiertje geschreven dat je van een oude eenoogige
piraat in je hand gedrukt hebt gekregen. Opgewonden lees je verder:
Piraten-Joe heeft jou en je vrienden voor zijn beruchte piratenverjaar-
dagsfeest uitgenodigd. Dat is een geweldige eer want alleen de
belangrijkste en gevaarlijkste piraten mogen samen met hem feest
vieren. Hoogtepunt van het feest is het piratenspel. Wie dit spel wint,
mag zich een jaar lang „De grootste piraat der zeven wereldzeeën“
noemen.
Nu geldt: ooglapje op, zeilen bijzetten en op het zwarte eiland
afkoersen waar je het grootste avontuur van je leven staat te
wachten...
Spelinhoud
4 ooglapjes
4 gouden munten
1 grote piratendobbelsteen
1 schminkstift
spelregels
21
NEDERLANDS
Spelvoorbereiding
Amper zijn jullie op het eiland aangekomen of Piraten-Joe
begroet jullie:
Welkom stelletje landrotten en andere duistere figuren! Het is voor
mij een grote eer om met jullie feest te vieren en te spelen. Maar voor
we beginnen, moeten jullie de volgende zaken voorbereiden:
Leg het deksel van de doos in het midden van de tafel en
leg de piratendobbelsteen erin.
Iedereen krijgt een ooglapje en een gouden munt. Doe het
ooglapje voor en leg de gouden munt voor je neer.
De schminkstift leggen jullie naast het deksel van de doos.
Overgebleven ooglapjes en gouden munten gaan terug in
de doos.
Nog een tip:
Let erop dat iedereen de dobbelsteen in het deksel goed kan
zien. Bovendien heeft iedereen een beetje ruimte om zich heen
nodig want zo meteen gaat het er flink op z'n piraats aan toe!
Spelidee
Jullie hebben je vast en zeker al afgevraagd wat jullie bij dit spel te
wachten staat! Zodra de piratendobbelsteen is gegooid, moet
bliksemsnel met één oog worden herkend wat er gedaan moet
worden om als eerste te kunnen reageren. Wie langzaam is of een
fout begaat, krijgt een litteken geschminkt. Wie aan het eind de
minste littekens heeft, wordt: „De grootste piraat der zeven
wereldzeeën“. Zijn jullie bereid om deze uitdaging aan te nemen?
22
Spelverloop
Heel goed - jullie zijn allemaal dappere piraten en doen mee! Nu leg
ik jullie stap voor stap uit hoe het spel in elkaar steekt.
De jongste speler is de eerste piratenkapitein. Opdat iedereen
kan zien wie de kapitein is, krijgt hij/zij de schminkstift en legt
deze voor zich neer.Wees niet bang, jullie hoeven niet jaloers
te zijn. De rol van piratenkapitein wisselt gedurende het spel
steeds opnieuw.
De piratenkapitein neemt de dobbelsteen en werpt hem in het
deksel van de doos.
Welke afbeelding is er te zien?
Kanon (met of zonder kogel)?
Nu wordt er een kanon afgeschoten!
Hiervoor moeten jullie snel in je
handen klappen en „Boem!“ roepen.
De langzaamste krijgt voor straf met de schminkstift een
litteken op zijn/haar gezicht getekend.
Verrekijker (met of zonder
eiland)?
Jullie hebben een schateiland
ontdekt. Houd jullie handen als een
verrekijker voor je en roep: „Land in zicht!“.
Ook nu wordt bij de langzaamste een litteken getekend.
De piraat?
Piraten-Joe komt en jullie begroeten hem
volgens een oude piratentraditie. Hiervoor
moeten jullie opstaan, een hand tegen je
voorhoofd houden en „Ahoi!“ roepen.
Jullie hebben het vast al geraden: de langzaamste krijgt
een litteken op zijn/haar gezicht getekend.
23
NEDERLANDS
De piraat met het meest verse litteken wordt steeds de nieuwe
kapitein, neemt de schminkstift en mag gooien.
De munt?
Als deze afbeelding boven komt te liggen, kan
de piratenkapitein de vertrouwenskwestie
stellen. Hij wil van de piraten weten of ze bereid
zijn hem tot aan het eind van de wereld te
volgen.
Hij/zij pakt zijn/haar gouden munt, legt hem ongezien met
de doodshoofdzijde naar boven of naar beneden en bedekt
hem met zijn/haar hand.
Nu moeten de piraten raden welke zijde van de munt de
kapitein heeft uitgekozen.
Hiervoor nemen ze hun eigen gouden munten, leggen ze
eveneens ongezien met de geraden zijde omhoog voor zich
en bedekken ze met hun hand .
Als iedereen een keuze heeft gemaakt, roept de
piratenkapitein luid: „Zijn jullie voor of tegen mij?“.
Vervolgens haalt iedereen, ook de kapitein, tegelijk
zijn/haar hand van de munt.
Nu wordt het spannend:
Geluk voor iedereen wier gouden munt met dezelfde
zijde naar boven wijst als die van de piratenkapitein!
Pech voor iedereen wiens munt de andere zijde
vertoont. Zij krijgen voor straf een litteken op hun
gezicht getekend.
Nu beslist de piratenkapitein wie vervolgens mag gooien en de
nieuwe kapitein wordt.
24
Nog twee belangrijke piratenregels:
•Pas op dat jullie geen verkeerde beweging maken of iets
verkeerds roepen want wie als eerste een fout begaat,
krijgt een litteken op zijn/haar gezicht getekend en dan
heeft de langzaamste geluk gehad en wordt niet bestraft.
Mocht er onenigheid optreden, dan heeft de
piratenkapitein het laatste woord. Hij/zij mag beslissen wie
de langzaamste was of wie als eerste een fout heeft
begaan. En hierbij is geen discussie mogelijk want de
piratenkapitein heeft altijd gelijk!
Einde van het spel
Zodra één of meerdere spelers een vijfde litteken op het
gezicht hebben, is het spel afgelopen. De piraat met de
minste littekens heeft het spel gewonnen. Bij gelijkspel
hebben deze piraten gezamenlijk gewonnen.
Vanaf nu mag de winnaar zich de „De grootste piraat der
zeven wereldzeeën“ noemen, maar natuurlijk alleen tot het
moment dat er een nieuw spel van start gaat en hij/zij zijn/haar
titel moet verdedigen!
Zo, nu kennen jullie alle regels van mijn piratenspel. Ik wens jullie veel
plezier en moge de beste en snelste piraat zegevieren!
25
NEDERLANDS
Variant: „Grote piratenpech“
Deze variant is alleen voor meer ervaren piraten. De regels zijn
afgezien van de volgende aanvullingen gelijk aan die van het
basisspel.
Bekijk de afbeeldingen op de dobbelsteen met de „verrekijker“
en het „kanon“ eens wat beter. Natuurlijk is het jullie
opgevallen dat er kleine verschillen zijn:
Jullie mogen alleen in jullie handen klappen en
„Boem!“ roepen als de dobbelsteen het kanon
met de kanonskogel vertoont.
Jullie mogen alleen met jullie handen een
verrekijker nadoen en „Land in zicht!“ roepen
als de dobbelsteen de verrekijker met het eiland
vertoont.
Als er geen kanonskogel of eiland te zien is, mogen jullie niet
roepen noch de bijpassende beweging maken en wordt er
opnieuw gegooid.
Zijn jullie dapper genoeg om deze variant uit te proberen?
Overige tips
Alvorens met het spel te beginnen, moet iedereen de
verschillende bewegingen een paar keer oefenen.
Als iemand zich niet op zijn gemak voelt met het ooglapje,
kan deze ook op het voorhoofd worden geschoven of
helemaal worden verwijderd.
Als er kinderen van verschillende leeftijd meespelen, kan
worden afgesproken dat de oudste kinderen een ooglapje
moeten dragen en de jongere kinderen niet.
Jullie kunnen ook een ander aantal littekens afspreken
m.b.t. het einde van het spel.
26
TL 72245 1/07
Bitte alle Informationen aufbewahren!
Please keep all the information!
Veuillez conserver toutes les notices!
A.u.b. alle gegevens bewaren!
¡Por favor, conserve todo el material informativo!
Si prega di conservare tutto il materiale informativo!
Habermaaß GmbH
August-Grosch-Straße 28 - 38
96476 Bad Rodach, Germany
www.haba.de
Made in Germany
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38

Haba 2523 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor