2K WWE '13 de handleiding

Type
de handleiding
XBOX 360 CONTROLLER ...................................................................2
INLEIDING .............................................................................................3
BESTURING ...........................................................................................3
SPEELSCHERM ................................................................................... 15
SUPERSTAR SELECTEREN ................................................................ 15
HOOFDMENU ...................................................................................... 15
WWE UNIVERSE — NIEUW............................................................... 16
“ATTITUDE ERA” — NIEUW! ............................................................ 16
WWE-CREATIES ................................................................................ 17
OMG! MOMENTEN — NIEUW! ........................................................... 18
RICHTEN OP LEDEMATEN ................................................................ 19
SPECIAL REFEREE BESTURING — NIEUW! .................................... 21
“I QUIT” BESTURING — NIEUW! ......................................................22
BESTURING VOOR EXTREME RULES ..............................................23
BRAWL BESTURING — NIEUW! .......................................................24
BESTURING VOOR TLC .....................................................................25
BESTURING VOOR EEN STEEL CAGE MATCH ...............................28
BESTURING VOOR HELL IN A CELL-WEDSTRIJD .........................29
BESTURING VOOR ELIMINATION CHAMBER ................................ 30
BESTURING VOOR TAG TEAM-WEDSTRIJDEN ............................. 31
BESTURING VOOR INFERNO-WEDSTRIJD ....................................32
BESTURING VOOR ROYAL RUMBLE ...............................................33
XBOX LIVE ..........................................................................................34
SUPERSTAR-VAARDIGHEDEN .........................................................35
WIST JE DAT...? .................................................................................36
BEPERKTE GARANTIE .......................................................................37
KLANTENSERVICE .............................................................................39
INHOUDSOPGAVE
WAARSCHUWING Lees de instructies van de Xbox 360
®
-console, de
handleiding van de Kinect
®
-sensor en de handleidingen van overige accessoires voor
belangrijke informatie in verband met veiligheid en gezondheid voordat je deze game
gaat spelen. www.xbox.com/support.
Belangrijke gezondheidswaarschuwing: lichtgevoelige aanvallen
Bij een zeer klein percentage personen kan een aanval optreden wanneer zij
worden blootgesteld aan bepaalde visuele beelden, waaronder lichtitsen of
bepaalde patronen die in videogames kunnen voorkomen. Ook bij mensen die geen
ziektegeschiedenis hebben van dergelijke aandoeningen of van epilepsie kan een
lichte aandoening optreden waardoor zij “lichtgevoelige epileptische aanvallen”
ervaren bij het bekijken van videogames. Deze aanvallen kunnen gepaard gaan met
een licht gevoel in het hoofd, verminderend gezichtsvermogen, zenuwtrekken in het
gezicht of de ogen, trillen van armen of benen, desoriëntatie, verwarring, tijdelijk
verlies van bewustzijn en bewusteloosheid of stuiptrekkingen waarvan verwondingen
als gevolg van vallen of het in aanraking komen met nabije objecten het gevolg
kunnen zijn. Bij het ondervinden van een van deze symptomen, moet de game
onmiddelijk worden gestopt en een arts worden geraadpleegd. Ouders moeten
letten op deze symptomen of hun kinderen ernaar vragen - deze aanvallen treden
vaker op bij kinderen en tieners. Het risico kan worden verminderd door verder van
het scherm af te gaan zitten; een kleiner scherm te gebruiken; in een goed verlichte
kamer te spelen en niet te spelen indien slaperig of moe. Wanneer bij uzelf of een van
uw familieleden een ziektegeschiedenis van epilepsie bestaat, dient voor het spelen
een arts te worden geraadpleegd.
Superstar bewegen
L
duwen
Ga naar rand ring vanuit ring Duw
L
naar buitenkant ring + tik op
_
Om de paal heen van de ene rand van
de ring naar de andere gaan Duw
L
in de richting van de hoekpaal
Buiten ring stappen vanuit ring Duw
L
naar buitenkant ring + houd
_
ingedrukt
Afdalen van rand ring naar buiten ring Duw
L
naar buitenkant ring + druk op
_
Afdalen naar rand ring van buiten ring Duw
L
naar ring + tik op
_
Ring betreden van buiten ring Duw
L
naar ring + houd
_
ingedrukt
Ring betreden vanaf rand ring Duw
L
naar ring + druk op
_
Rennen Houd
]
ingedrukt + duw tegen
L
Turnbuckle beklimmen Houd
_
ingedrukt + duw
L
naar de hoekpaal of ren naar
de hoekpaal
Tegen turnbuckle oplopen
Naar turnbuckle sprinten
Hoek beklimmen van buiten ring
Ren van buiten de ring naar de stalen paal
Superstar besturen,
Grijpaanval (met
A
),
Andere tegenstander
aanvallen
L
:
indrukken) wanneer
Manual Targeting
(handmatig richten)
ON (AAN) staat
Pesten
]
+
x
vasthouden + L: duwen: Tegenstander slepen
Tegenstander in
nieuwe positie brengen/
Greephouding veranderen
Voorwerpen
oppakken
L
+
_
Naar touwen/
rand ring - Ring in/uit,
voorwerp oppakken
(Ingedrukt houden)
+
L
- Rennen Aanval omkeren/blokkeren
(ingedrukt houden) met
ABXY
Limb Targeting
System (Richten op ledematen)
Signature (ken-
merkende aanval)/
finisher (afmaker)
Slaan/Hard slaan
(ingedrukt houden)
Irish Whip (staand)/
Vastpinnen (bij
tegenstander op de
grond)
Grijpaanval
Pauzeren
L
Naar de touwen/
rand ring +
_
:
indrukken: Op rand
ring stappen
xbOx 360 cONtrOllEr INlEIDING
bEStUrING
Ooit de neiging gehad je tegenstander - en de ring - aan barrels te slaan met een
bottenkrakende Superplex vanaf de bovenste turnbuckle? Of wat vind je ervan terug te
gaan naar WWE’s “Attitude Era” of het goud van een kampioen omhoog te houden na
afloop van het hoofdevent bij Wrestlemania?
Als het antwoord daarop ja is, dan ben je hier op de juiste plek! Want als je het in WWE
gezien hebt, dan kun je het in WWE ‘13 ook meemaken!
Met het gloednieuwe speltype “Attitude Era” kun je een aantal van de grootste
momenten in de WWE uit de jaren 90 opnieuw beleven met Stone Cold Steve Austin,
The Rock, Hunter Hearst-Helmsley en andere WWE Legendes. Nieuwe en opnieuw
verbeelde Spectaculaire Momenten geven je de kans niet alleen de arena aan flarden te
scheuren maar ook je tegenstander. En in het speltype WWE Universe heb je zelfs nog
veel meer mogelijkheden om je WWE-ervaring aan je eigen voorkeuren aan te passen.
Nieuwe wedstrijdtypes zoals King of the Ring, “I Quit” en Special Referee bieden je nog
meer manieren om te bewijzen dat jij in de WWE Eregalerij thuishoort.
Dus waar wacht je nog op? Rijg je laarzen dicht en draai de entreemuziek voluit - WWE-
onsterfelijkheid wacht je!
BEWEGEN
Of je nu naar je tegenstander wilt lopen om de
smaak uit zijn mond te slaan, de ring uit wilt
glippen om het op de arenavloer uit te vechten of
op een turnbuckle wilt klimmen om je hulpeloze
slachtoffer een vliegende elleboogstoot te
verkopen - het begint allemaal met bewegen.
Meestal kun je je door de omgeving bewegen
door gewoon
L
in de gewenste richting te duwen
en op
_
te drukken als je ergens over, onder of
op wilt klimmen.
Opmerking: Dit zijn de commando’s voor besturingstype A, het standaardbesturingstype. In het spel
is ook besturingstype B beschikbaar, waarbij de commando’s voor en
L
zijn omgekeerd.
2 3
Slaan Druk op
X
Alternatieve slagaanvallen
(4 verschillende manieren) Druk op
X + L
/
ñ
/
µ
/
Hard slaan ingedrukt houden
X
Alternatief hard slaan (1 manier) Houd
X ingedrukt + L
/
ñ
/
µ
/
Dubbele slagcombinatie
X
tijdens slaan
Driedubbele slagcombinatie
X
tijdens dubbele slagcombinatie
Vierdubbele slagcombinatie
X
tijdens driedubbele slagcombinatie
Gut Kick
X
+
L
˙
of
˚
HARD SLAAN EN AANVALSCOMBINATIES
Slaan is de snelste manier om je tegenstander te laten zien wie er de baas is. Druk op X
voor een snelle aanval op je tegenstander. Als je X ingedrukt houdt, sla je harder, maar
ook langzamer (en dus makkelijker te stoppen). De combinatie van X met een in een
richting geduwde L levert verschillende slagaanvallen op.
Wanneer je op X drukt wanneer de slag contact maakt, ontstaat er een
aanvalscombinatie waardoor je tegenstander duizelig wordt en je snel impuls opbouwt.
GREEPHOUDINGEN
Alle grijpaanvallen in WWE ‘13 beginnen met een van de vier grijpstaten. Om in een
grijpstaat te komen, benader je een staande tegenstander en druk je op A terwijl je L in
een richting duwt.
Als je je tegenstanders eenmaal vast hebt, zijn ze aan je overgeleverd. Gebruik de
volgende commando’s om ze te grazen te nemen of in positie te brengen voor nog erger:
Waist Lock:
A + L
met je gezicht naar de tegenstander of A als je achter
hem staat
Wrist Lock:
A + L
ñ
met je gezicht naar de tegenstander
Front Face Lock:
A + L
µ
met je gezicht naar de tegenstander of alleen A
Side Head Lock:
A + L
met je gezicht naar de tegenstander
Opmerking: Na een succesvolle slagcombinatie (alle vier raak) staat je tegenstander duizelig
overeind en is hij kwetsbaar voor een grijpaanval, duikaanvallen van het bovenste touw en andere
vernietigende aanvallen.
Grijpaanval (5 verschillende soorten)
A
+
L
/
ñ
/
µ
/
of alleen
A
zonder
L
Breaking Point-onderwerping
A
ingedrukt houden
Slaan Druk op
X
Hard slaan
X
ingedrukt houden
Irish Whip
B
Overgang naar Front Face Lock
C
µ
Overgang naar Wrist Lock
C
ñ
Overgang naar Rear Waist Lock
C
Overgang naar Side Head Lock
C
Met tegenstander door ring lopen
]
+
x
ingedrukt houden en
L
in richting duwen
Greep loslaten
_
4 5
Grijpaanval van voren (5 verschillende
soorten)
A
, of
A
+
L
/
ñ
/
µ
/
met je gezicht naar de
tegenstander
Grijpaanval van achteren
(5 verschillende soorten)
A
, of
A
+
L
/
ñ
/
µ
/
achter staande tegenstander
Breaking Point-onderwerping van
voren
A
ingedrukt houden met je gezicht naar de tegenstander
Breaking Point-onderwerping van
achteren
A
ingedrukt houden terwijl je achter een staande
tegenstander staat
Overschakelen naar Front Face Lock/
slepen Houd
]
+
x
ingedrukt en duw
L
Irish Whip uitdelen aan tegenstander
B
(duw
L
om tegenstander te richten)
Tegenaanval
X
als de tegenstander op je af rent
Greep afweren
A
als de tegenstander op je af rent
Greep afweren (alternatief)
A
ingedrukt houden als de tegenstander op je af rent
Duiken of over rennende tegenstander
springen (Leap Frog)
_
als de tegenstander op je af rent
Terugtrekgreep Druk op A tijdens een Irish Whip (voordat tegenstander
los is)
Terugtrekaanval Druk op X tijdens een Irish Whip (voordat tegenstander
los is)
GREPEN BIJ DUIZELIGHEID
Er gaat niets boven je tegenstander grijpen als die
van voren niet meer weet dat hij van achteren leeft.
Om een greep bij duizeligheid te proberen, benader
je de tegenstander van voren of achteren wanneer
deze duizelig is en druk je op A of druk op A en
duw L
/
ñ
/
µ
/
in een willekeurige richting voor
een krachtige grijpaanval.
Om je tegenstander duizelig te krijgen kun je een vierdubbele aanvalscombinatie
gebruiken, een gevallen tegenstander optillen of de aanval van een zwaar gehavende
tegenstander omkeren. Je kunt ook het Limb Targeting System (richten op ledematen)
gebruiken (hieronder meer over richten op ledematen).
IRISH WHIP
Je tegenstander met een Irish Whip buiten zinnen
te krijgen is een goede manier om de leiding over
de wedstrijd over te nemen. Druk op B om je
tegenstander met een Irish Whip in de touwen te
laten rennen in de richting die je aangeeft met L.
Pak hem wanneer hij terugstuitert door hem te
slaan (X) of te grijpen (A).
OMKEREN
Als een of andere vechtersbaas jou een klap verkoopt, hoef je dat niet zomaar te nemen.
Druk op x op het moment dat je tegenstander begint te slaan om deze aanval om te
keren of te blokkeren.
Als je een slag of trap omkeert, pak je de tegenstander bij zijn arm of been en kun je kort
een tegenaanval doen!
Let op: Als jij de aanvaller bent en je tegenstander probeert je klap of greep om te keren, dan kun je
hun omkering omkeren met x en een goede timing!
Vanuit slagen
omkeren
Vanuit trappen
omkeren
Slag
X
Greep
A
Afmaker
Y
als het afmakerpictogram zichtbaar
is en je Superstar een afmaker (van
voren of achteren) heeft
Breaking Point-onderwerping
A
ingedrukt houden
Omkeringen omkeren
x
zodra de tegenstander probeert je
aanval om te keren
Slag
X
Greep
C
Omkeergreep trappen
A
Afmaker
Y
als het afmakerpictogram zichtbaar
is en je Superstar een afmaker (van
voren of achteren) heeft
Breaking Point-onderwerping
A
ingedrukt houden
Omkeringen omkeren x zodra de tegenstander probeert je
aanval om te keren
6 7
Front Facelock
C
µ
Side Headlock
C
Waist Lock
C
Wrist Lock
C
ñ
Wisselen naar Front Facelock/Slepen Houd
]
+
x
ingedrukt en duw
L
Tegenstander optillen
C
µ
Tegenstander omdraaien
C
ñ
Tegenstander optillen en achter hem
staan
C
Tegenstander omdraaien
C
ñ
Optillen naar bovenkant turnbuckle
C
µ
In Tree of Woe plaatsen
(ondersteboven hangend in hoek)
C
Zet je tegenstander op z’n gat in de
hoek Raak hem met een Gut Kick (
X
+
L
˙
of
˚
)
Wisselen naar Front Facelock/Slepen Houd
]
+
x
ingedrukt en duw
L
Tegenstander omdraaien
C
Tegenstander op middelste touw
plaatsen
C
POSITIONERING
Vanaf nu biedt WWE ‘13 de mogelijkheid om
je tegenstander precies daar te krijgen waar
je hem hebben wilt. Als je tegenstander aan je
overgeleverd is, omdat je hem gegrepen hebt, hij
op het canvas ligt of duizelig is, kun je hem met C
strategisch positioneren en met je meest krachtige
aanval aanvallen.
Vanuit greephouding:
Als tegenstander neer is:
Tegenstander duizelig in de hoek:
Staand voor of achter een duizelige tegenstander:
Tegenstander duizelig tegen de touwen:
LOCATIESPECIFIEKE AANVALLEN
Als je tegenstander ergens in de arena aan je is overgeleverd, kun je nu nieuwe
aanvallen gebruiken. In de meeste gevallen is X een slagaanval en A een grijpaanval,
maar vergeet niet om deze speciale aanvallen voor bepaalde locaties aan je arsenaal
toe te voegen.
Tegenstander
op de grond
Tegenstander duizelig
tegen de touwen
Poging tot vastpinnen met
een val
B
Grondaanval
X
Alternatieve grondaanval
L
+
X
Rennende grondaanval
X
terwijl je naar een gevallen
tegenstander rent
Tegenstander verslepen Houd
]
+
x
ingedrukt en duw
L
Gesleepte tegenstander
loslaten ] + x loslaten
Optillen C
µ
Optillen en erachter gaan
staan C
Tegenstander omdraaien C
ñ
Breaking Point-onderwerping A ingedrukt houden
Grijpen op de grond A
Voor hoofd gevallen
tegenstander gaan
Houd ` ingedrukt + druk op A terwijl
je bij het hoofd van je tegenstander
staat
Voor arm gevallen
tegenstander gaan Houd ` ingedrukt + druk op A terwijl
je terzijde van je tegenstander staat
Voor benen gevallen
tegenstander gaan
Houd ` ingedrukt + druk op A terwijl
je bij de benen van je tegenstander
staat
Tegenstander grijpen
A
Tegenstander de ring uitslaan
X
Irish Whip
B
Let op: Grijpen op de grond is afhankelijk van of de tegenstander op zijn buik of op zijn rug ligt, en
of je naast zijn hoofd, zij of benen staat. Gebruik het systeem voor richten op ledematen (`+A) om
delen van het lichaam van je tegenstander te isoleren en ze onder handen te nemen. Zie Richten op
ledematen voor meer informatie.
8 9
Tegenover
tegenstander
duizelig in de hoek
(staand)
Achter
tegenstander
duizelig in de hoek
(staand)
Tegenover
neergeslagen
(zittende) tegenstander
in de hoek
Tree of Woe
Versus tegenstander
die op de bovenste
turnbuckle staat
te niksen
Hoekaanval van voren
X
Rennende hoekaanval van
voren
X
terwijl je naar een hoek rent
Tegenstander in zittende
hoekpositie brengen Raken met Gut Kick (
L
˙
of
˚
+
X
)
Duizelige tegenstander naar
bovenste touw tillen
C
µ
Tegenstander in Tree of Woe
plaatsen
C
Hoekgreep van voren A
Alternatieve hoekgreep van
voren L + A
Irish Whip B
Tegenstander omdraaien C
ñ
Hoekaanval van achteren
X
Rennende hoekaanval van
achteren
X
terwijl je naar een hoek rent
Duizelige tegenstander naar
bovenste touw tillen
C
µ
Tegenstander in Tree of Woe
plaatsen
C
Hoekgrijpaanval van achteren
A
Alternatieve hoekgrijpaanval
van achteren L + A
Irish Whip B
Tegenstander omdraaien C
ñ
Naar beneden gerichte
hoekaanval van voren
X
Rennende naar beneden
gerichte hoekaanval van
voren
X
terwijl je naar een hoek rent
Naar beneden gerichte
hoekgrijpaanval van voren
A
Tree of Woe-aanval
X
Rennende Tree of Woe-aanval
X
terwijl je naar een hoek rent
Tree of Woe-grijpaanval
A
Rennen en bovenste touw
grijpen
Ren naar de turnbuckle toe en druk
vlak voordat je die bereikt op
A
Naar tegenstander rennen Houd
]
ingedrukt en duw
L
in de richting van de
tegenstander
Rennende aanval Druk op
X
terwijl je naar een staande tegenstander rent
Alternatieve rennende aanval Houd
X
ingedrukt terwijl je naar een staande
tegenstander rent
Grijpaanval van voren Druk op
A
terwijl je naar de voorkant van een staande
tegenstander rent
Alternatieve grijpaanval van voren Houd
A
ingedrukt terwijl je naar de voorkant van een
staande tegenstander rent
Grijpen van achteren Druk op A terwijl je naar de achterkant van een staande
tegenstander rent
Alternatieve grijpaanval van achteren Houd A ingedrukt terwijl je naar de achterkant van een
staande tegenstander rent
RENNEND AANVALLEN
Wat is er nou leuker dan naar je tegenstander
lopen en die alle hoeken van de ring laten zien?
Ren op ze af en knal tegen ze aan! Je rent naar je
tegenstander door ] ingedrukt te houden, L in zijn
richting te duwen en dan X of A te gebruiken om
hem slaand of grijpend aan te vallen.
10 11
Duikaanval op gevallen tegenstander
X
als tegenstander ligt
Alternatieve duikaanval op gevallen
tegenstander
L
+
X
als tegenstander ligt
Duikaanval op staande tegenstander
X
als tegenstander staat
Alternatieve duikaanval op staande
tegenstander
L
+
X
als tegenstander staat
Duikbeweging buiten ring
X
als tegenstander buiten de ring staat
Van paal in ring afdalen _
Van paal naar rand ring afdalen _ + L in richting van rand ring
Pesterijen (4 verschillende manieren)
/
ñ
/
µ
/
Wekpesterij
µ
als de tegenstander op de grond ligt en je een
afmakerpictogram hebt
Kenmerkende aanval
Y
als de impulsmeter vol is
Afmaker/Superafmaker
Y
als je een opgeslagen afmaker-/
superafmakerpictogram hebt
DUIKAANVALLEN
De palen staan er niet alleen voor de touwen:
je kunt er ook op klimmen om een onoplettende
tegenstander vernietigend aan te vallen vanuit de
lucht. Je kunt duikaanvallen gebruiken tegen zowel
staande als gevallen tegenstanders, maar pas op
dat ze niet tegen je worden gebruikt. Het is een heel
end naar beneden!
PESTEN
Maak de zaak nog een beetje erger door je
tegenstander tijdens de wedstrijd te treiteren.
Goed pesten bouwt je impuls op en doet het
publiek uit zijn dak gaan. Druk in een willekeurige
richting op om je tegenstander te jennen, maar
kijk uit! Een snelle tegenstander kan je pesterij
onderbreken met een klap of een greep en zo
toch nog triomferen.
Als je een afmakerpictogram hebt, kun je een tegenstander op de grond met een
wekpesterij dwingen overeind te komen. De tegenstander komt struikelend overeind -
raak hem snel met je afmaker anders ga je eraan!
Je moet je op de juiste positie bevinden voor de afmaker van je Superstar. Voor elke
Superstar gelden andere voorwaarden, die je kunt bekijken in het menu Superstar Select
(Superstar selecteren) of in de Create-modus (Zelf maken).
FINISHERS (AFMAKERS)
EN SIGNATURE MOVES
(KENMERKENDE
AANVALLEN)
De beste manier om het publiek wild te krijgen
en je tegenstander te vloeren is om hem te raken
met een afmaker, zoals John Cena’s Attitude
Adjustment of CM Punk’s GTS.
Om te beginnen moet je je impulsmeter geheel vullen door succesvol aan te vallen en
je tegenstander te pesten. Zodra deze vol is, heb je 20 seconden om de kenmerkende
aanval van je Superstar uit te voeren.
Als je dit goed doet, krijg je een pictogram voor een superafmaker (ziet eruit als een rode
“F”). Als het je niet lukt de kenmerkende aanval binnen de gegeven tijd uit te voeren, dan
krijg je een gewoon afmakerpictogram (een witte “F”).
Van voren Jij en je tegenstander staan allebei, met de gezichten naar
elkaar toe
Van achteren Je staat achter een staande tegenstander
Terugverende Irish Whip De tegenstander komt na een Irish Whip van de touwen
op je af
Rennend Je rent op een staande tegenstander af
Van de zijkant Je staat naast de torso van een gevallen tegenstander
Onderlijf Je staat naast de benen van een gevallen tegenstander
Bovenlijf Je staat naast het hoofd van een gevallen tegenstander
Hoek versus tegenstander op de grond Je staat bij een hoek en je tegenstander ligt op de mat
Duik versus tegenstander op de grond Je staat op de bovenste turnbuckle, binnen duikafstand
van een gevallen tegenstander
Duik versus staande tegenstander Je staat op de bovenste turnbuckle, binnen duikafstand
van een staande tegenstander
Bovenste touw, van voren
De tegenstander staat duizelig op de bovenste turnbuckle
en jij staat voor hem
Bovenste touw, van achteren
De tegenstander staat duizelig op de bovenste turnbuckle
met zijn gezicht van de ring en jij staat in de ring achter hem
Turnbuckle, van voren Je staat tegenover een tegenstander die weliswaar staat,
maar tegen de turnbuckle in de hoek leunt
Turnbuckle, zittend Je staat tegenover een tegenstander die tegen de
turnbuckle zit
Touw naar beneden De tegenstander hangt over het middelste touw van de
ring
Opmerking: Je kunt een wekpesterij gebruiken in drie situaties: staand naast een gevallen
tegenstander, staand op de rand van de ring vlakbij een gevallen tegenstander of staand op de
bovenste turnbuckle boven een gevallen tegenstander.
12 13
Vastpinnen proberen
B
als tegenstander ligt
Ontsnappen bij vastpinnen Druk
A
in om de uitvalmeter op te vullen en laat
A
los
wanneer deze in het doelgebied komt
Vastpinnen beëindigen (alleen
aanvaller)
_
Breaking Point-onderwerping A
ingedrukt houden als de tegenstander gegrepen,
gevallen of duizelig is
Druk verhogen (aanvaller) A
/
B
/
X
/
Y
herhaaldelijk
Onderwerping beëindigen (aanvaller) _
Losbreken (verdediger) A/B/X/Y herhaaldelijk
Naar touwen kruipen (verdediger) Duw L in de richting van de touwen om te kruipen en een
rope break te beginnen (wanneer je wordt gevraagd)
EEN TEGENSTANDER
VASTPINNEN
Als je zeker weet dat je tegenstander genoeg heeft,
is het tijd om hem pootje te lichten en het tellen te
laten beginnen.
Als je tegenstander op de mat ligt, kun je hem
naderen en op B drukken om hem vast te pinnen.
Om zich los te werken moet de tegenstander
A ingedrukt houden om de meter op te vullen en A weer loslaten zodra deze het
doelgebied bereikt.
Als jij de vastpinnende Superstar bent en nog even met je tegenstander wilt spelen, kun
je het vastpinnen altijd opheffen door op _ te drukken.
Druk op het titelscherm op om het hoofdmenu
te openen, waar je de volgende opties vindt:
PLAY (SPELEN)
Creëer een eenmalig demonstratiegevecht
met gebruik van alle beschikbare wedstrijdtypes
en Superstars. Selecteer een wedstrijdtype
gevolgd door een subtype, en selecteer dan de
Superstars die meedoen. WWE ‘13 heeft meer
dan 80 verschillende soorten wedstrijdtypes waaraan je Superstars kunnen deelnemen.
In het scherm Superstar Selection kun je met L of een Superstar selecteren. Druk
op _ of ` om de afmakers en kenmerken van de Superstar te bekijken. Druk op A
om je keuze te bevestigen. De kleding van je Superstar verander je met
_
/
`
, nadat je
eerst een Superstar of Diva gekozen hebt. Uiteraard moeten ze wel over andere kleding
beschikken.
Standaard zijn op het scherm Superstar Selection alle WWE Superstars te zien die je
hebt ontgrendeld. Om gemaakte Superstars en Diva’s of Superstars en Diva’s die je bij
Xbox LIVE Marketplace gekocht hebt te bekijken, selecteer je de betreffende knop op
het scherm.
BREAKING POINT-
ONDERWERPING
Houd A ingedrukt om een gevallen, duizelige of
gegrepen tegenstander tot een Breaking Point-
onderwerping te dwingen. De tegenstander moet
zich snel loswerken uit deze greep, anders tikt hij af
en verliest hij de wedstrijd.
Je moet herhaaldelijk op A/B/X/Y drukken om de
druk op te voeren. Je tegenstander moet hetzelfde doen om te ontsnappen. Maar kijk uit:
als je een te sterke tegenstander tot aftikken wilt dwingen, kun je jezelf uitputten. Om de
onderwerping te onderbreken voordat dat gebeurt, druk je op _. Dat kost je echter wel
een grote hoeveelheid impuls.
BEDIENING VAN HET MENU
Gebruik L of om door de menu’s in het spel te gaan. Druk op A om je keuze te
bevestigen. Druk op B om terug te keren naar het voorgaande scherm.
HEt SPEElScHErM
SUPErStAr SElEctION
(SUPErStAr SElEctErEN)
MAIN MENU (HOOFDMENU)
OMG!-pictogram
14 15
Heb je je ooit afgevraagd hoe het is om Mr. McMahon, Triple H en de hoge heren
bij de WWE te zijn? Kijk dan eens bij WWE Universe, een continue speltype dat een
daadwerkelijke, dynamische WWE-kalender voor je genereert en waar je volop van
kunt genieten. Pas de schema’s van de Superstars aan voor verschillend merken,
stel tag teams op en ontbind ze, wijs kampioenschappen en bondgenoten toe aan
Superstars en nog heel veel meer!
WWE Universe genereert automatisch wedstrijden om te spelen, maar je kunt ook je
eigen aangepaste matches toevoegen. Je kunt de Universe-modus altijd bereiken via
het Main Menu (hoofdmenu) van het spel.
WWE Universe voor WWE ‘13 heeft de volgende nieuwe mogelijkheden:
•Zet een show op: Je bent niet langer beperkt tot de Raw, SmackDown en
Superstars-schema’s - je kunt op elke dag van de week (maandag t/m zaterdag)
een grote of kleine show opzetten!
•Zet Pay-Per-View op: Je kunt op zondag elke PPV die je maar wilt opzetten, die
gehost wordt door de belangrijkste show van jouw keuze.
•Statistieken: Volg je WWE Universe statistieken voor kampioenschappen,
Money In the Bank, Royal Rumble en WrestleMania.
•Verhaallijnen: Net als in de echte WWE wereld zullen je Superstars ruzie met
elkaar maken. Dan gaat het meestal om hun onderlinge rivaliteit of als ze het
tegen elkaar opnemen voor een kampioenschap.
Er wacht een universum aan mogelijkheden op je!
WWE UNIVErSE - NIEUW WWE-crEAtIES
AttItUDE ErA” — NIEUW!
weet je nog dat de broer van de Undertaker voor
het eerst meedeed aan WWE? Of dat Mankind
een verjaardagsfeestje gaf voor The Rock?
Weet je de “twee woorden” nog die DX zijn
tegenstanders toevoegde?
Zelfs als je er was in de “Attitude Era”, zoals dit
heb je het nog nooit meegemaakt! In de “Attitude
Era” stap je in de laarzen van je favoriete WWE
Superstars uit de jaren 90 terwijl je de meest
decadente periode uit de geschiedenis van de WWE opnieuw meemaakt.
Elke match waar je aan meedoet heeft een aantal bonusdoelen die je op elk moment
kunt bekijken met . Haal de bonussen om “Attitude Era” Superstars te ontgrendelen
die je vervolgens in elk ander speltype kunt gebruiken. Confronteer het heden
rechtstreeks met het verleden!
XBOX LIVE
Ga online via Xbox LIVE en ga de strijd aan met de
besten van de besten: doe mee aan klassement
matches om prestige en roem te vergaren of doe
een profiel match voor een vriendschappelijk potje!
Met Xbox LIVE kun je ook alles wat je met
de Create-modi (zelf maken) gemaakt hebt
met anderen delen door dit te uploaden naar
Community Creations (creaties van de community). Je kunt de creaties van duizenden
spelers uit de hele wereld doorbladeren, bekijken, beoordelen, van commentaar voorzien
en downloaden om aan je spel toe te voegen. Je kunt zelf ook je eigen creaties uploaden
om die te delen.
En als dat nog niet genoeg voor je is, kijk dan eens in de WWE Shop voor de nieuwste
aanbiedingen voor premium downloadbare content voor WWE ‘13!
OPTIONS (OPTIES)
Vanaf hier kun je de in-game manual (handleiding in het spel) lezen, de opties voor
Match Creator (wedstrijden maken) instellen, settings (instellingen) voor het spel instellen
(zoals het besturingstype en de visual presentation (visuele presentatie)), bepalen hoe
gegevens worden opgeslagen en geladen, de credits (makers) bekijken en zien welke
vrijspeelbare voorwerpen er in WWE ‘13 te vinden zijn.
Met de acht Create-modi (om zelf dingen te maken ) van WWE ‘13 kun je vrijwel elk
aspect van je WWE ervaring aanpassen!
•Superstar: Bepaal het uiterlijk van een nieuwe Superstar.
•Entrance (opkomst): Geef een Superstar een unieke en indrukwekkende manier
om de arena te betreden
•Move-Set (bewegingenset): Stel uit honderden bewegingen het arsenaal van je
zelfgemaakte Superstar samen
•Special Move (speciale aanval): Ontwerp een unieke afmaker voor je Superstar
•Story (verhaal): Maak je eigen WWE-verhaallijn
•Arena: Pas het WWE-strijdperk naar keuze aan
•Logo: Ontwerp een grafisch element voor gebruik in je eigen creaties
•WWE Highlight Reel (hoogtepunten): Verzamel de mooiste momenten uit de
spannendste wedstrijden
16 17
Sommige momenten in de geschiedenis van de WWE zullen nooit vergeten worden,
zoals toen Brock Lesnar Big Show met een Superplex van jetje gaf en de hele ring in
elkaar stortte. Of toen Undertaker Mankind van het dak van Hell in a Cell afpleurde.
In WWE ‘13 krijg je de kans dit soort OMG momenten te maken in je eigen wedstrijden
en zo voor altijd een plaats te veroveren in de hoogtepuntenoverzichten.
Elke nieuweling kan tussen de touwen een potje wild om zich heen slaan, maar de beste
WWE Superstars stappen de ring in met een plan, waarmee ze hun tegenstander aan
stukken kunnen scheuren en dwingen tot genade smeken.
Met WWE ‘13 kun je je nu speciaal richten op specifieke ledematen en daarop losgaan,
totdat de tegenstander alleen nog maar hulpeloos toe kan zien hoe de scheidsrechter je
tot winnaar uitroept.
Je kunt de ledematen van een staande duizelige, gegrepen of gevallen tegenstander
aanvallen.
OMG! MOMENtEN — NIEUW! lIMb tArGEt SYStEM
(rIcHtEN OP lEDEMAtEN)
BARRICADE BREAK
Is 1 opgeslagen afmakerpictogram voor nodig.
Smijt je tegenstander met een Irish Whip in één van de vier
hoeken van de ringbarricade die de arena omsluit. Ga op de
tegenstander af en het OMG!-pictogram verschijnt. Druk op
Y om je tegenstander - afhankelijk van de gewichtsklasse
van je Superstar - door de barricade te spietsen of hem
erdoorheen te dreunen.
RING BREAK
Zijn 3 opgeslagen afmakerpictogrammen voor nodig;
aanvaller moet een Super Heavyweight zijn
Smijt je tegenstander met een Irish Whip in één van de vier
hoeken van de ring. Terwijl ze duizelig in de hoek hangen, ga
je op ze af en druk je op Y als het OMG!-pictogram verschijnt.
Je voert dan een Superplex op het bovenste touw uit waardoor de ring instort en je
onmiddellijk wint door KO! Ring Breaks kunnen alleen gedaan worden in de volgende
1-On-1 matches: Normale match, Extreme Rules, Last Man Standing en Submission.
ULTRAPLEX
Zijn 3 opgeslagen afmakerpictogrammen voor nodig;
aanvaller mag geen Super Heavyweight zijn
De Ultraplex is eigenlijk gelijk aan de Ring Break - alleen
is dit wat er gebeurt als een Superstar die geen Super
Heavyweight is, de aanval uitvoert. In plaats van dat je de
tegenstander met een Superplex in de ring smijt, smijt je
hem met de Ultraplex juist de ring uit. De verdedigende Superstar moet dan de getoonde
knoppen op het scherm gebruiken om weer overeind te komen of hij wordt uitgeteld (als
tenminste de match kan eindigen in diskwalificatie door uittellen).
VANGENDE AFMAKER
Is 1 opgeslagen afmakerpictogram voor nodig plus
bepaalde afmakers
Als jouw Superstar de RKO, Go 2 Sleep, Chokeslam,
Superkick, World’s Strongest Slam, Attitude Adjustment of
Tombstone Piledriver als afmaker heeft, dan kun je een op
je afduikende tegenstander opvangen met de afmaker door
op Y te drukken als de OMG! op het scherm verschijnt. Dit is een uitstekende manier om
hoogvliegende tegenstanders aan te pakken; ze zullen hun vaardigheden in de lucht niet
durven gebruiken zolang jij een opgeslagen pictogram hebt.
PRESENTATORTAFEL-AFMAKER
Is 1 opgeslagen afmakerpictogram voor nodig
Druk op _ om de bedekking van de presentatortafel te
verwijderen. Smijt je tegenstander met een Irish Whip tegen
de tafel en druk op A om hem er bovenop te rollen. Als het
OMG!-pictogram verschijnt, druk je op Y om bovenop de
presentatortafel te klimmen en een afmaker te doen die je
tegenstander er dwars doorheen beukt.
Richten op hoofd staande duizelige/
gegrepen tegenstander Houd
`
ingedrukt + druk op
Y
Richten op arm staande duizelige/
gegrepen tegenstander Houd
`
ingedrukt + druk op
B
of
X
Richten op been staande duizelige/
gegrepen tegenstander Houd
`
ingedrukt + druk op
A
Richten op hoofd van gevallen
tegenstander Houd
`
ingedrukt + druk op
A
als je bij het hoofd van de
tegenstander staat
Richten op arm van gevallen
tegenstander Houd
`
ingedrukt + druk op
A
als je bij de zij van de
tegenstander staat
Richten op benen van gevallen
tegenstander Houd
`
ingedrukt + druk op
A
als je bij de benen van de
tegenstander staat
18 19
Hoofd:
•Iemands hoofd slaan of grijpen leidt vaker tot duizelig staan.
•Een onderwerping op het hoofd richten leidt vaker tot aftikken
Arm:
•De kracht van de tegenstander tijdens een Breaking Point-
onderwerping wordt minder
•Een onderwerping op de armen richten leidt vaker tot aftikken
Been:
•De loopsnelheid van de tegenstander wordt verlaagd
•Rennen gaat niet meer en de tegenstander kan tijdens het
rennen ineenzakken
•Een onderwerping op de benen richten leidt vaker tot aftikken
Torso:
•De adrenalinemeter van de tegenstander wordt verlaagd
Grijpaanvallen op staande duizelige tegenstanders kunnen
nu worden uitgevoerd na een Gut Kick (L
˙
of
˚
+ X).
Duw terwijl de tegenstander gebogen staat door de
trap L
/
ñ
/
µ
/
+ A om een van de vier grijpaanvallen
bij duizeligheid uit te voeren.
•Een onderwerping op de torso richten leidt vaker tot aftikken
Je ziet dat je aanvallen succes hebben als je tegenstander dat lichaamsdeel beetpakt
van de pijn. Als je dat ziet, is de overwinning nabij!
Verschillende lichaamsdelen aanvallen heeft verschillende effecten op je tegenstander:
SPEcIAl rEFErEE bEStUrING
— NIEUW!
In een Special Referee Match heb je de mogelijkheid om beide vechters fair te
behandelen - of niet! Je kunt net zo snel of langzaam tellen als je wilt bij buiten de ring
zijn en vastpinnen, je kunt een onderwerpingscontrole doen (of niet!) als een Superstar
vastzit in een Breaking Point-onderwerping en je kunt zelfs de beruchte Screw Job-
afmaker uit de kast halen om een wedstrijd voortijdig te beëindigen!
Om een Screw Job te kunnen doen, moet je de Special Referee-meter vol laten lopen
door de wedstrijd eerlijk te scheidsrechteren, valsspelende Superstars te waarschuwen
en te treiteren. Als je Superstars aanvalt of te langzaam of te snel telt, dan loopt de meter
leeg. Als de meter helemaal gevuld is en je favoriete Superstar heeft zijn tegenstander in
een onderwerpingsgreep, dan kun je op Y drukken als dat aangegeven wordt om de bel
te laten gaan en overwinning door overgave te beslissen. Vervolgens kun je maar beter
maken dat je uit de ring komt, want anders krijg je er geheid spijt van!
Tellen Vastpinnen/Buiten de ring
A
Onderwerpingscontrole
A
Overgave aankondigen
A
tijdens onderwerpingscontrole
Screw Job
Y
als de Special Referee-meter gevuld is en de Superstar
vastzit in een Breaking Point-onderwerping
Aantal overtredingen
A
Let op: Dat je de scheidsrechter bent, betekent nog niet dat je je alles kunt veroorloven. Als je je
Special Referee-meter helemaal leegmaakt omdat je iemand duidelijk bevoordeelt en je je werk
niet goed doet, dan komt John Laurinaitis naar de ring en vervangt hij je door een meer onpartijdige
scheidsrechter!
20 21
Bij een wedstrijd met Extreme Rules is de enige regel dat er geen regels zijn! Vecht
buiten de ring, verkoop je tegenstander een dreun met een metalen stoel en vecht totdat
jullie allebei onder het bloed zitten.
Al deze bewegingen zijn van toepassing op wedstrijden waar je voorwerpen tegen
je tegenstander kunt gebruiken. Maar als je ze gebruikt tijdens een wedstrijd zonder
Extreme Rules, kun je gediskwalificeerd worden.
Slaan met voorwerp
X
terwijl je een voorwerp vasthoudt
Grijpen met voorwerp
A
terwijl je een voorwerp vasthoudt
Voorwerp grijpen
_
Tafel in brand steken
Y
wanneer je naast een tafel staat en een opgeslagen
afmakerpictogram hebt (alleen Extreme Rules Match of
Fire Table Match (tafel in brand))
Rennend slaan met voorwerp
X
terwijl je een voorwerp vasthoudt en naar je
tegenstander rent
Voorwerp naar gevallen tegenstander
gooien Duw L in de richting van de tegenstander en druk op _
Voorwerp laten vallen B of _
Voorwerp ring in schuiven Duw van buiten de ring L in de richting van de ring en
druk op _
Ring in rennen met voorwerp Ren de ring in terwijl je een voorwerp vasthoudt
Voorwerp ring uit schuiven Duw van binnen de ring L in de richting van het ringtouw
en druk op _
Met voorwerp ring uit rennen Ren in de richting van het ringtouw wanneer je bij het
ringtouw staat met een voorwerp in handen
Onder ring naar voorwerp zoeken _ terwijl je buiten de ring staat, bij het midden van de
rand van de ring in de buurt
Let op: Een tegenstander intimideren kan hem net over het randje duwen en hem dwingen te
stoppen, maar probeer het niet tegen iemand die nog steeds sterk is, want elke keer dat je het doet
kost het je impuls.
Wil je dat iedereen zeker weet wie de beste Superstar is? Daag ze dan uit voor een
“I Quit” match, waar twee Superstars op elkaar losgaan totdat één van de twee te kennen
geeft dat hij ermee stopt.
In een “I Quit” match kun je je tegenstander op elke manier aanpakken die je wilt -
voorwerpen zijn toegestaan in deze matches. Als je denkt dat hij genoeg gehad heeft,
kun je hem of in een Breaking Point-onderwerping vastzetten (houd A ingedrukt) of je
drukt op B vlak bij hem als hij op de grond ligt alsof je voor een vastpinpoging gaat.
Op dat moment moet je tegenstander de cursor in de “I Quit”-meter binnen het
doelgebied stoppen om te voorkomen dat hij de match verliest. Je kunt een intimiderende
pesterij ( ) doen om de meter door elkaar te schudden en het moeilijker te maken voor
je tegenstander om door te gaan. Als onderin het scherm duidelijk de woorden “I QUIT”
(ik stop ermee) verschijnen, dan is de match afgelopen!
“I QUIt” bEStUrING — NIEUW!
Pogen om de tegenstander op te laten
geven
B
bij een gevallen tegenstander of doe een Breaking
Point-onderwerping
Tegenstander intimideren tijdens “I Quit” minigame
Ontsnappen aan poging tot opgeven
A
op het juiste moment
Onmiddellijk ontsnappen aan poging
tot opgeven
Y
(kost 1 opgeslagen afmakerpictogram)
bEStUrING VOOr ExtrEME
rUlES
22 23
TLC staat voor “tables, ladders and chairs” (tafels, ladders en stoelen) en daar zijn deze
bewegingen dan ook voor bedoeld. Ze kunnen in elk type wedstrijd worden gebruikt
waarin tafels, ladders en stoelen voorkomen.
Aanval met tafel
X
terwijl je een tafel vasthoudt
Tafel klaarzetten
_
terwijl je een tafel vasthoudt
Tafel slepen Houd
_
ingedrukt terwijl je bij tafel staat + duw tegen
L
Tafel in hoek neerzetten
L
in richting van hoek +
B
terwijl je bij een hoek in de
buurt een tafel vasthoudt
Tafel steunen tegen touwen, barricade,
rand ring, etc.
L
in richting van voorwerp +
B
terwijl je tafel vasthoudt
Grijpen met tafel Druk op A terwijl je een tafel vasthoudt om de verdediger
duizelig tegen de tafel te zetten
Leg tegenstander bovenop tafel
Druk op A met je gezicht naar een tafel met een
duizelige tegenstander er tegenaan geleund om die
bovenop de tafel te leggen of sleep je tegenstander
naar een tafel.
Soms wordt het nog extremer dan een match met Extreme Rules - en soms is het niet
eens een match! Denk eraan dat als je in een gevecht achter de coulissen terechtkomt,
de volgende aanvallen een paar van je standaard aanvallen vervangen.
brAWl bEStUrING — NIEUW! bEStUrING VOOr tlc
Tegenstander gooien (Irish Whip
zonder terugveren)
B
Brawl - Specifieke snelle greep
A
Omgevingsgreep
A
als tegenstander op een interactief omgevingsvoorwerp
leunt
Omgevingsafmaker
Y
met 1 opgeslagen afmakerspictogram als tegenstander
op een interactief omgevingsvoorwerp leunt
24 25
Ladder oppakken
_
Ladder neerzetten (tijdens vasthouden
ladder)
_
Staande ladder of tafel verplaatsen Houd
_
ingedrukt terwijl je naast een ladder of tafel staat
Ladder loslaten Laat
_
los tijdens het slepen met de ladder
Ladder beklimmen (zonder
tegenstanders op ladder)
L
in richting van ladder + druk op
_
Ladder beklimmen (met één
tegenstander op ladder) _ in buurt van ladder
Ladder tegen hoek, touwen, rand van
de ring of barricade leunen L in richting van hoek, etc. + B
Leunende ladder op rennen ] ingedrukt houden + L in richting steunende ladder
Ladder op rennen & slaan ] ingedrukt houden + L in richting ladder + X
Ladder op rennen & grijpen ] ingedrukt houden +L in richting ladder + A
Ladder op rennen & naar andere
ladder springen ] ingedrukt houden + L in richting ladder + bovenaan
ladder op _ drukken
Mep ladder en duw hem omver X in buurt van ladder
Grijp ladder en sla hem omver A als je bij de ladder bent
Van ladder af klimmen B terwijl je op de ladder staat
Van de bovenkant van de ladder
afklimmen _ bovenop de ladder
Hangend voorwerp grijpen Houd C
µ
ingedrukt om het voorwerp te grijpen en
beweeg vervolgens C
wanneer de aanduiding op het
scherm verschijnt
Zwakke slagaanval Druk op X wanneer je samen met een tegenstander op
een ladder staat
Hard slaan Houd X ingedrukt wanneer je samen met een
tegenstander op een ladder staat
Grijpen op ladder Druk op A wanneer je samen met een tegenstander op
een ladder staat
Grijpen op ladder bij duizeligheid Druk op A wanneer je tegenover een duizelige
tegenstander op een ladder staat
Afmaker op ladder Druk op Y als je met een tegenstander op een ladder
staat (afmakerpictogram moet beschikbaar zijn)
Hoekaanval met stoel bij gevallen
tegenstander
Ren terwijl je een stoel vasthoudt naar de gevallen
(zittende) tegenstander in een hoek en druk op
X
Duw stoel in de hoek Duw
L
in richting van hoek terwijl je een stoel vasthoudt
en druk op
B
Om een Ladder-wedstrijd, TLC-wedstrijd of Money In the Bank-wedstrijd te winnen,
moet je op een ladder klimmen om bij een voorwerp te komen dat boven de ring hangt
(meestal tijdens een kampioenschap). Gebruik de schaduw onder het hangende
voorwerp om de ladder goed te zetten en klim dan helemaal naar boven.
Als je bovenaan bent, houd je C
µ
ingedrukt om het voorwerp te grijpen. Als de Superstar
het voorwerp vast heeft, word je gevraagd om aan het voorwerp te trekken (“PULL”) met
C
. Als je goed timet, krijg je nog een kans om het voorwerp naar beneden te trekken.
Maar pas op: als je timing niet goed is, moet je opnieuw beginnen.
Opmerking: Om een ladder omver te gooien zonder deze op te pakken is een klap (X) meestal het
snelst. Maar als er één of meer Superstars op staan, is het sneller en effectiever om hem inclusief
tegenstanders om te gooien door er naartoe te lopen en op A te drukken.
Opmerking: Tijdens Table-, Ladder- en TLC-wedstrijden worden de bewegingen voor een Breaking
Point-onderwerping vervangen met bewegingen voor een gerichte grijpaanval waarmee je je
tegenstander door en tegen voorwerpen kunt rammen. Veel plezier!
Klim op de ladder en druk op C
µ
om het hangende voorwerp
boven de ring te grijpen.
Als je wordt gevraagd om het voorwerp te verwijderen, druk je
op C
om het naar beneden te trekken.
Bewegingen met ladder
Bewegingen met stoelen
Alternatieve afmaker op ladder Druk op L + Y als je met een tegenstander op een
ladder staat (afmakerpictogram moet beschikbaar zijn)
Aanval op ladder van tegenstander
ontwijken L
als tegenstander je op ladder aanvalt
Hangende duikaanval X als je op de bovenste turnbuckle staat en je
tegenstander aan het hangende voorwerp hangt
Hangende grijpaanval A als je bij een tegenstander bent die aan het hangende
voorwerp hangt
Hangende katapultaanval L in de richting van de tegenstander + X als je op
de rand van de ring staat en je tegenstander aan het
hangende voorwerp hangt
26 27
Steel Cage Matches zijn al gevaarlijk, maar Hell in a Cell-wedstrijden kunnen het
einde voor je carrière betekenen! Alle bewegingen voor Steel Cage Matches zijn van
toepassing op Hell in a Cell, maar bepaalde supergemene aanvallen kun je alleen
gebruiken in deze gevaarlijkste soort wedstrijden binnen WWE.
Tegenstander van bovenkant cel af
gooien
A
vlak bij tegenstander aan rand van cel
Omgevingsgrijpaanval
A
in de buurt van de celmuur
Plafond cel breken Mep tegenstander tegen midden van het plafond van de cel
Door kapotte plafond van cel
in ring vallen
L
in de richting van het gat +
_
Celvernietigende afmaker
Y
bij de hoeken van de cel aan dezelfde kant als de
presentatortafels, afmakerpictogram vereist
Steel Cage Matches behoren tot de wreedste wedstrijden binnen WWE ‘13. De
Superstars worden omringd door vier genadeloze stalen hekken. De kooi houdt
niet alleen de actie binnen de ring, maar kan ook als wapen tegen een Superstar
worden gebruikt.
bEStUrING VOOr EEN StEEl
cAGE MAtcH
bEStUrING VOOr HEll IN A
cEll—WEDStrIJD
Kooi beklimmen
L
in richting van hek +
_
(start een
ontsnappingsminigame op)
Uit kooi ontsnappen
A
bovenaan de kooi
Duikaanval vanaf bovenkant kooi
X
bovenaan de kooi bij staande of gevallen tegenstander
Tegenstander van kooi af trekken
A
of
X
onder tegenstander die probeert kooi te
beklimmen
Stoppen met klimpoging _
Superplex die leidt tot een
ontsnapping door de deur Druk op A in de buurt van een duizelige tegenstander in
de linker benedenhoek van de ring
Tegenstander tegen kooiwand
aan knallen Houd B ingedrukt en duw L in de richting van de kooi
(het vermogen om hamer te werpen is vereist)
Tegenstander tegen kooiwand gooien A in de buurt van tegenstander die duizelig tegen de
touwen leunt
28 29
Zorg voor twee keer zoveel actie als een gewone tag wedstrijd door met een partner in
teamverband twee tegenstanders te bevechten! Bij gewone Tag Team-wedstrijden en
Tornado Tag Team-wedstrijden is het doel om te winnen door tegenstanders vast te
pinnen of te onderwerpen.
Bij een gewone wedstrijd moet elk teamlid steeds aftikken (“tag”) en moet het geldige teamlid
van de tegenstander door de geldige speler worden verslagen. Bij een Tornado-wedstrijd zijn
alle Superstars tegelijk in de ring en kan elk teamlid elk ander vijandelijk teamlid verslaan.
Illegale bewegingen met tag-partner
Een tag-partner die op een tag wacht, kan zich vrij langs
de rand van de ring bewegen of stiekem tegenstanders
aanvallen die te dichtbij komen.
Tag (tikken)
L
in richting van partner +
_
Dubbele teamgrijpaanval bij hoek
Breng een tegenstander met een Irish Whip naar jouw
hoek en duw
L
/
ñ
/
µ
/
+
A
; je wachtende partner
moet bij de turnbuckle staan, waar normaal gesproken een
tag zou plaatsvinden.
Staande dubbele teamgrijpaanval Ga naar je partner wanneer deze een tegenstander grijpt
en duw
L
/
ñ
/
µ
/
+
A
Tag Team-afmaker
Als je een afmakerpictogram hebt opgeslagen, breng je
een tegenstander met een Irish Whip naar jouw hoek (en
wachtende partner), ga je naar de tegenstander en druk
je op
Y
Tag-partner inroepen
`
+
µ
/
Wisselen naar besturen illegale partner (CPU bestuurt dan legale partner)
Vuistslag vlak bij tegenstander
X
Touw naar beneden trekken (zodat
tegenstander na Irish Whip uit de ring valt)
B
Om tag roepen
_
Tegenstander vlakbij in ring grijpen
A
Ring binnengaan
L
+
_
Turnbuckle beklimmen ] + L in richting van hoek
Wisselen naar besturen legale partner (CPU bestuurt dan illegale partner)
bEStUrING VOOr
ElIMINAtION cHAMbEr
bEStUrING VOOr
tAG tEAM-WEDStrIJDEN
Zes Superstars betreden de Elimination Chamber, maar slechts één zal als overwinnaar
het strijdperk verlaten! Twee Superstars beginnen de wedstrijd en één voor één komen er
meer binnen. Als een Superstar wordt vastgepind, liggen ze uit de wedstrijd, die doorgaat
totdat er nog eentje over is.
Naast de bewegingen voor Steel Cage Matches kun je in de Elimination Chamber de
volgende speciale acties gebruiken:
Op bovenkant kamer klimmen
L
+
_
als je op de turnbuckle staat
Naar beneden vanaf bovenkant kamer
_
Tegenstander tegen kamerwand
dreunen
Smijt tegenstander met een Irish Whip tegen de
kamerwand
Muur van kamer beklimmen
L
in richting van muur +
_
30 31
De Royal Rumble-eliminatiewedstrijd, waarbij 30 man elkaar over de touwen probeert te
krijgen, is een van de beroemdste jaarlijkse WWE-evenementen. Alles mag, zolang je
maar in de ring blijft!
Royal Rumble-afmaker
Y
als een tegenstander duizelig tegen de touwen of een
hoek hangt, onder de touwen of over de rand van de ring
ligt
Tegenstander elimineren
A
als de tegenstander duizelig tegen de touwen, onder de
touwen of in de hoek hangt; volg daarna de meldingen op
het scherm op
Personage wijzigen (na eliminatie) Druk omhoog of omlaag of op
A
om door de Superstars
te lopen, en druk op
A
om er een te selecteren.
Eliminatiepoging annuleren
(bij overtreding)
_
Direct ontsnappen aan eliminatie
_
met afmakerpictogram
Tijdens een Inferno-wedstrijd is de ring omringd door vlammen en kun je alleen winnen
door je tegenstander in de fik te zetten! Als je tegenstander op de grond ligt, druk je op B
om hem naar de brandende rand van de ring te rollen.
Zodra je tegenstander bij de vlammen is, moet je op A drukken als de cursor op de
meter het doelgebied bereikt. Je tegenstander moet herhaaldelijk A/B/X/Y indrukken
om aan de helse temperatuur te ontkomen.
Let op: Als je in vlammen dreigt op te gaan, moet je een van je opgeslagen afmakerpictogrammen
gebruiken (Y) om meteen aan het vuur te ontsnappen. Elke Superstar die ooit een Inferno-wedstrijd
verloren heeft, zal je vertellen dat dat een geringe prijs is om te betalen!
bEStUrING INFErNO-
WEDStrIJD
bEStUrING VOOr rOYAl
rUMblE
32 33
Dirty Pin (vals vastpinnen)
Ga als je tegenstander bij de touwen gevallen is bij de touwen staan en pin
hem vast met je beide benen op de touwen, zodat je een oneerlijk voordeel
hebt en meer kans maakt om te winnen.
Move Thief (beweging stelen)
Steel de afmaker van je tegenstander en gebruik die tegen hem door `
ingedrukt te houden en op
µ
te drukken om een beweging te proberen te
stelen. Als je dit wilt proberen, moet de verdediger op de grond liggen en de
aanvaller moet naast hem staan. Je krijgt vervolgens 20 seconden om de
afmaker uit te voeren.
Comeback
Als je deze vaardigheid hebt, word je gevraagd om op Y te drukken als je
Superstar forse schade aan lichaamsdelen heeft opgelopen. Als je op tijd op
de op het scherm getoonde knoppen drukt, kun je een dramatische comeback
maken. Dit is niet mogelijk als je een afmaker beschikbaar hebt en je kunt het
maar één keer per wedstrijd doen.
Hammer Throw (hamer werpen)
Houd B ingedrukt nadat je een tegenstander een Irish Whip hebt gegeven om
deze tegen een turnbuckle en dan eroverheen of over de touwen op de vloer
van de arena te gooien.
Resiliency (weerstand)
Superstars die deze vaardigheid hebben, kunnen daar één keer per wedstrijd
gebruik van maken om de kans om aan een vastpinpoging te ontsnappen te
vergroten. Druk wanneer je vastgepind wordt op _ om de doelzone op de
vastpinmeter te vergroten.
Outside Dives (naar buiten duiken)
Druk op X wanneer je de touwen in beweegt, of ren door de ring en druk
vlakbij de touwen op X om een duikaanval of rennende duikaanval uit te
voeren tegen een tegenstander buiten de ring.
Springboard Dives (katapultduik)
Houd L in de richting van de touwen en druk op X als je vlakbij de touwen
bent of daar naartoe rent om een katapultaanval uit te voeren vanaf de rand
van de ring. Als je een gevallen tegenstander op een presentatortafel hebt
liggen, ga dan vlak bij de tafel op de rand van de ring staan. Houd L ingedrukt
en druk op X om een vernietigende katapultduik op de tafel uit te voeren.
Leverage Pin (hefboomvastpinaanval)
Superstars met deze vaardigheid kunnen rennende aanvallen en
grijpaanvallen bij duizeligheid van een zwaar gehavende tegenstander
omzetten in een zogenaamde “hefboomvastpinaanval”. Ze kunnen met
C
µ
/
bij een duizelige tegenstander ook zo’n aanval beginnen. Bij een
dergelijke aanval kan de verdedigende Superstar proberen om normaal te
ontsnappen door het blauwe gebied van de ontsnappingsmeter te bereiken.
Als de verdedigende Superstar ook deze vaardigheid heeft, kan hij de
hefboomaanval omzetten in een eigen vastpinaanval door het gele deel van
de meter te bereiken.
Ring Escape (ontsnapping uit de ring)
Druk vlakbij de onderkant van de touwen op _ om er onderdoor de ring uit
te glijden en aan je tegenstander te ontsnappen. Je kunt deze vaardigheid
maximaal drie keer per wedstrijd gebruiken.
RANKED MATCH (KLASSEMENT MATCHES)
Tijdens een klassement match kun je het opnemen tegen een tegenstander op Xbox
LIVE. Je prestaties hebben gevolgen voor je gegevens en rang op Xbox LIVE. Zorg
ervoor dat je in topvorm bent voordat je de ring in stapt voor een van deze superfelle
wedstrijden. Met elke wedstrijd waaraan je meedoet verdien je prestige, waarmee je in
rang en titel stijgt.
PLAYER MATCHES (PROFIEL MATCH)
Deze lijken op klassement matches en laten je het opnemen tegen een tegenstander
online, maar de resultaten hebben geen gevolgen voor je rang op Xbox LIVE. Je kunt
meedoen aan een aangepaste match (waarbij je zelf het type wedstrijd selecteert) of een
sessie opzetten waarin je steeds tegen dezelfde tegenstander strijdt.
ROYAL RUMBLE
Doe mee aan een Royal Rumble klassement of profiel match om het op te nemen tegen
vijf andere spelers en te ontdekken wie het meeste doorzettingsvermogen heeft! Elke
speler selecteert de Superstar waarmee hij of zij de wedstrijd begint. Als de wedstrijd
voor het eerst wordt geladen, krijgt elke speler een willekeurig deelnamenummer
toegewezen, afhankelijk van het aantal deelnemers aan de wedstrijd.
Bij Royal Rumble klassement matches verdien je prestigepunten op basis van het aantal
Superstars dat je elimineert, hoe lang het duurt voordat je zelf wordt geëlimineerd, het
aantal achter elkaar geëlimineerde Superstars, ontsnappingen en meer. Het aantal
spelers in een klassement match bepaalt de hoeveelheid prestige voor je Xbox LIVE rang
die elke speler kan verdienen door aan een wedstrijd mee te doen: hoe meer spelers er
meedoen, hoe meer punten elke speler kan verdienen. Royal Rumble Profiel Matches
hebben geen gevolgen voor je prestige of je rang op Xbox LIVE.
COMMUNITY CREATIONS
(CREATIES VAN DE COMMUNITY)
Deze functie geeft toegang tot door spelers uit de hele wereld gemaakte en geüploade
content. Je kunt ook in de Create-modi zelfgemaakte creaties uploaden om aan de
wereld te laten zien. Met de speciale browser voor creaties van de community kun je de
content sorteren op meest recente bijdrage, meest gedownload en beste beoordeling.
Je kunt geüploade content door middel van filters sorteren op type. Als je iets leuks
tegenkomt, kun je daar commentaar bij plaatsen en een beoordeling aan geven. Je kunt
het zelfs toevoegen aan je lijst met favoriete geüploade content.
MY INFO (MIJN GEGEVENS)
Hier kun je statistieken, prestige en gegevens van klassement matches voor Xbox LIVE
bekijken, gesorteerd op type wedstrijd.
LEADERBOARDS (KLASSEMENTEN)
Kijk hoe je het doet in vergelijking met andere Xbox LIVE-spelers in de ranglijst van
Xbox LIVE. Hoe meer klassement matches je wint, hoe hoger je stijgt. Heb jij het in je
om de top van de WWE-berg te bereiken? Test hoe goed je bent op Xbox LIVE om
daar achter te komen!
xbOx lIVE
SUPErStAr-VAArDIGHEDEN
34 35
…als je tegenstander je probeert te grijpen, je op A kunt drukken om hem in de
houdgreep (collar-and-elbow tie-up) te nemen? Druk meerdere keren op A om de strijd
te winnen en je voordeel te doen!
…je de kussens van de turnbuckles op de hoeken van de ring kunt halen? Beweeg L in
de richting van de turnbuckle en druk op A.
…de schade van slag- en grijpaanvallen wordt vermeerderd als je van de touwen komt
gelopen voordat je toeslaat?
…je kunt kiezen in welke richting je een tegenstander wil laten rennen door L in die
richting te duwen als je hem een Irish Whip geeft?
…je sneller van duizeligheid herstelt door meerdere keren op de knoppen te drukken?
…er maar één manier is om te ontsnappen uit het bouwsel van Hell in a Cell? Je moet
met een speciale beweging een muurpaneel kapotmaken aan dezelfde kant als de
tafels van de presentatoren.
…je hard kunt slaan vanuit een naar voren gerichte grijphouding (front facelock, side
headlock en wrist lock) en na het blokkeren van een slag of trap?
…dat de presentatorstafel eerst moet worden leeggemaakt voordat je er een
tegenstander doorheen kunt gooien? Ga naar de presentatortafel, duw L in de richting
ervan en druk op _ om de bedekking te verwijderen. Breng daarna je tegenstander
met een Irish Whip naar de tafel en grijp hem vervolgens om hem bovenop de tafel te
leggen. Ga bij de tafel staan en druk op A (of L+A) om deze aanval uit te voeren.
…dat je een speciale presentatortafelafmaker kunt gebruiken als je een opgeslagen
afmakerpictogram hebt en er een tegenstandeer op de tafel ligt? Druk op Y als je bij of
op de tafel staat om deze afmaker uit te voeren.
…dat bepaalde aanvallen veranderen in een vastpinpoging als je op B drukt zodra die
op het scherm te zien is? Houd je ogen open hiervoor!
WISt JE DAt...?
BEPERKTE GARANTIE OP SOFTWARE; LICENTIEOVEREENKOMST, EN GEBRUIK EN OPENBAARMAKING
VAN INFORMATIE
Dit document kan van tijd tot tijd worden bijgewerkt. De actuele versie wordt geplaatst op www.taketwogames.com/eula. Als je deze Software 30
dagen na publicatie van de herziene versie nog gebruikt, geef je aan akkoord te gaan met de gewijzigde bepalingen.
DEZE SOFTWARE WORDT ONDER LICENTIE AAN JE VERSTREKT EN NIET AAN JE VERKOCHT. DOOR DEZE SOFTWARE TE INSTALLEREN,
KOPIËREN OF OP ANDERE WIJZE (HIERONDER NADER BEPAALD) TE GEBRUIKEN, ACCEPTEER JE DE BEPALINGEN VAN DEZE BEPERKTE
SOFTWAREGARANTIE, DE LICENTIEOVEREENKOMST (DE “OVEREENKOMST”) EN DE ONDERSTAANDE BEPALINGEN. DE “SOFTWARE” OMVAT
ALLE SOFTWARE DIE BIJ DEZE OVEREENKOMST IS GELEVERD, DE BIJBEHORENDE HANDLEIDING(EN), VERPAKKING, BESTANDEN EN ANDERE
SCHRIFTELIJKE, ELEKTRONISCHE OF ONLINE MATERIALEN OF DOCUMENTATIE, EN ALLE KOPIEËN VAN DERGELIJKE SOFTWARE EN DE
BIJBEHORENDE MATERIALEN. DOOR DE VERPAKKING TE OPENEN, DE SOFTWARE TE INSTALLEREN EN/OF TE GEBRUIKEN EN DOOR ANDERE
MATERIALEN TE GEBRUIKEN DIE WORDEN GELEVERD BIJ DE SOFTWARE, ACCEPTEER JE DE BEPALINGEN VAN DEZE OVEREENKOMST MET
TAKE-TWO INTERACTIVE SOFTWARE, INC. (“LICENTIEGEVER”). ALS JE DE BEPALINGEN VAN DEZE OVEREENKOMST NIET ACCEPTEERT, MAG JE
DE SOFTWARE NIET INSTALLEREN, KOPIËREN OF GEBRUIKEN.
I. LICENTIE
LICENTIE. Conform deze Overeenkomst en haar bepalingen verleent Licentiegever je hierbij het niet-exclusieve, niet-overdraagbare, beperkte
recht en de licentie om één exemplaar van de Software te gebruiken voor persoonlijk, niet-commercieel gebruik van het spel op één computer of
speleenheid, tenzij anders is vastgelegd in de documentatie van de Software. Je verkregen rechten zijn onderworpen aan je naleving van deze
Overeenkomst. De looptijd van je licentie onder deze Overeenkomst gaat in op de dag dat je de Software installeert of anderszins gebruikt, en loopt
af op de dag dat je afstand doet van de Software, of op de dag dat de Licentiegever deze Overeenkomst beëindigt als dat eerder is. De Licentie
wordt onmiddellijk ingetrokken als je probeert een van de technische maatregelen ter beveiliging van de Software te omzeilen. De Software wordt
in licentie gegeven aan jou en je erkent hierbij dat er geen eigendomsrecht of eigendom van de Software wordt overgedragen of toegekend en dat
deze Overeenkomst niet moet worden opgevat als de verkoop van enig recht op de Software. Alle rechten die niet specifiek worden verleend onder
deze Overeenkomst, zijn voorbehouden aan Licentiegever en, waar van toepassing, aan haar licentiegevers.
EIGENDOM. Licentiegever behoudt alle rechten op en belangen in de Software, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, alle auteursrechten,
handelsmerken, handelsgeheimen, handelsnamen, eigendomsrechten, patenten, titels, computercodes, audiovisuele effecten, thema’s, personages,
namen van personages, verhalen, dialogen, omgevingen, illustraties, geluidseffecten, muzikale werken en morele rechten. De Software wordt
beschermd door de wetgeving van de Verenigde Staten op het gebied van auteursrecht en handelsmerken en wereldwijd door toepasselijke
wetgeving en verdragen. Het is niet toegestaan de Software te vermenigvuldigen, reproduceren of distribueren, op enige wijze of op enig medium,
geheel of gedeeltelijk, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Licentiegever. Iedereen die de Software geheel of gedeeltelijk, op enige
wijze of op enig medium, vermenigvuldigt, reproduceert of distribueert, schendt willens en wetens de auteursrechtwetten en kan civielrechtelijk en
strafrechtelijk worden vervolgd in de Verenigde Staten of eigen land. Overtredingen van het Amerikaanse auteursrecht kunnen worden bestraft met
boetes van maximaal $ 150.000 per overtreding. De Software bevat in licentie gegeven materiaal en ook de licentiegevers van Licentiegever kunnen
aanspraak maken op hun rechten in het geval van schending van deze Overeenkomst. Alle rechten die in deze Overeenkomst niet nadrukkelijk aan
jou worden verleend, blijven voorbehouden aan Licentiegever.
VOORWAARDEN VAN DE LICENTIE.
Je stemt ermee in het volgende niet te doen: (a) De Software commercieel exploiteren; (b) De Software, of kopieën van de Software, distribueren,
leasen, in licentie geven, verkopen, verhuren of anderszins overdragen of toewijzen, zonder de uitdrukkelijke, voorafgaande schriftelijke
toestemming van Licentiegever, of zoals uiteengezet in deze Overeenkomst; (c) Een kopie maken van de Software of van enig deel van de Software
(anders dan hierin uiteengezet); (d) Een kopie van deze Software beschikbaar stellen via een netwerk voor het gebruik of het downloaden ervan door
meerdere gebruikers; (e) Behalve waar dit door de Software of in deze Overeenkomst expliciet anders wordt aangegeven, de Software gebruiken
of installeren (of anderen hiertoe toestemming verlenen) op een netwerk, voor online gebruik, of op meer dan één computer of speleenheid
tegelijkertijd; (f) De Software kopiëren naar een vaste schijf of ander opslagapparaat ter omzeiling van de vereiste dat de Software wordt uitgevoerd
vanaf de meegeleverde cd-rom of dvd-rom (dit verbod is niet van toepassing op kopieën, geheel of gedeeltelijk, die door de Software tijdens de
installatie zelf zijn gemaakt om de prestaties te verbeteren); (g) De Software gebruiken op of kopiëren naar een centrum of een andere commerciële
locatie voor het spelen van games; met dien verstande dat Licentiegever je een aparte licentieovereenkomst kan aanbieden voor het beschikbaar
stellen van de Software voor commercieel gebruik; (h) De Software geheel of gedeeltelijk reverse-engineeren, decompileren, demonteren, afgeleide
werken vervaardigen op basis van de gehele of gedeeltelijke Software, of de Software anderszins geheel of gedeeltelijk wijzigen; (i) Kennisgevingen
betreffende eigendomsrechten, merken of labels die zich op of in de Software bevinden, verwijderen of wijzigen; en (j) De Software vervoeren,
exporteren of herexporteren (direct of indirect) naar enig land dat dergelijke Software niet mag ontvangen volgens Amerikaanse exportwetten of
begeleidende regelgeving, of op andere wijze dergelijke wetten of regelgeving (onderhevig aan wijzigingen) schenden.
TOEGANG TOT SPECIALE FUNCTIES EN/OF ANDERE DIENSTEN, INCLUSIEF DIGITALE KOPIEËN. Softwaredownload, gebruik van unieke codes, registratie
van de Software, lidmaatschap bij diensten van derden en/of lidmaatschap bij een dienst van de Licentiegever (inclusief acceptatie van de bijbehorende
voorwaarden en beleidsbepalingen) zijn mogelijk vereist om toegang te krijgen tot digitale exemplaren van de Software of bepaalde vrij te spelen,
downloadbare, online of andere speciale content, diensten, en/of functies (gezamenlijk de “Speciale functies”). Toegang tot Speciale functies is beperkt tot een
enkele gebruikersaccount per code. De toegang tot Speciale functies is niet overdraagbaar, verkoopbaar of opnieuw te registeren door een andere gebruiker,
tenzij dit expliciet wordt vermeld. In geval van conflict met andere bepalingen in deze Overeenkomst, zijn de voorwaarden in deze paragraaf bindend.
OVERDRACHT VAN EXEMPLAREN OP SCHIJF. Je hebt het recht het volledige fysieke exemplaar van de Software en begeleidende documentatie
blijvend over te dragen aan een andere persoon, zolang je geen kopieën behoudt (met inbegrip van archiverings- en reservekopieën) van de Software,
begeleidende documentatie, of enig deel of enige component van de documentatie bij de Software, en zolang de ontvanger instemt met de bepalingen
van deze Overeenkomst. Speciale functies, inclusief content die uitsluitend beschikbaar is met een code voor een enkele gebruiker, kunnen onder geen
enkele voorwaarde worden overgedragen aan een andere persoon. Het is mogelijk dat Speciale functies niet meer functioneren als de oorspronkelijke
installatie van de Software is verwijderd of het exemplaar op schijf niet meer beschikbaar is voor de gebruiker. De Software is alleen bestemd voor
privégebruik. NIETTEGENSTAANDE HET VOORAFGAANDE, IS HET NIET TOEGESTAAN PRE-RELEASE VERSIES VAN DE SOFTWARE OVER TE DRAGEN.
TECHNISCHE BEVEILIGING. De Software kan zijn voorzien van maatregelen die de toegang tot de Software controleren, de toegang tot bepaalde
functies of content controleren, het maken van onrechtmatige kopieën verhinderen of anderszins proberen te voorkomen dat iemand de beperkte
rechten en licenties overschrijdt die worden toegekend onder de Overeenkomst. Als de Software toegang geeft tot Speciale functies, mag per keer
slechts één exemplaar van de Software deze functies benaderen. Mogelijk zijn aanvullende bepalingen van toepassing en moet je je registreren om
toegang te krijgen tot de online services en om Software-updates en patches te downloaden. Alleen Software met een geldige licentie kan worden
gebruikt voor het gebruik van online services, waaronder het downloaden van updates en patches. Het is niet toegestaan dergelijke maatregelen
voor toegangscontrole te belemmeren of om te proberen dergelijke beveiligingsfuncties uit te schakelen of te omzeilen. Als je de technische
beveiligingsmaatregelen uitschakelt of anderszins omzeilt, functioneert de Software niet correct.
DOOR DE GEBRUIKER GEMAAKTE INHOUD: Met de Software kun je mogelijk inhoud maken, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, een plattegrond,
een scenario, een screenshot van een auto-ontwerp of een video van de game die je speelt. In ruil voor het gebruik van de Software, en voor zover
je bijdragen via gebruik van de Software aanleiding geven tot enig auteursrechtelijk belang, verleen je hierbij aan Licentiegever een exclusief,
permanent, onherroepelijk, volledig overdraagbaar en in sublicentie te geven wereldwijd recht op en licentie voor het gebruik van je bijdragen op
enige wijze en voor enig doeleinde met betrekking tot de Software en verwante zaken en diensten, met inbegrip van de rechten om je bijdragen te
reproduceren, te vermenigvuldigen, aan te passen, te wijzigen, uit te voeren, te vertonen, te publiceren, uit te zenden, te verzenden of anderszins te
communiceren aan het publiek op enige bekende of nog onbekende wijze, en te distribueren zonder enige voorafgaande kennisgeving of vergoeding
aan jou van enige aard voor de volledige duur van de bescherming die wordt toegekend aan intellectuele eigendomsrechten door toepasselijke
wetten en internationale verdragen. Je doet hierbij afstand van enige morele rechten op auteurschap, publicatie, reputatie of toeschrijving met
betrekking tot het gebruik en de beschikking van Licentiegever of andere spelers van dergelijke zaken in relatie met de Software en verwante
goederen en diensten onder de toepasselijke wetten. Deze aan Licentiegever verleende licentie en de bovengenoemde verklaring van afstand van
enige toepasselijke morele rechten blijven van kracht na beëindiging van deze Licentie.
36 37
INTERNETVERBINDING. Mogelijk heb je een internetverbinding nodig om online functies te benaderen, de Software te verifiëren of andere
functies uit te voeren. Bepaalde functies van de Software werken alleen goed als je beschikt over en blijft beschikken over (a) een adequate
internetverbinding en/of (b) een geldig en actief account met een online service zoals uiteengezet in de documentatie van de Software, met inbegrip
van, maar niet tot beperkt tot gameplatforms van derden, Licentiegever of een dochteronderneming van Licentiegever. Als je dergelijke accounts niet
hebt, werken bepaalde functies van de Software geheel of gedeeltelijk niet, of niet meer, correct.
II. VERZAMELING EN GEBRUIK VAN INFORMATIE.
Door deze Software te installeren en te gebruiken, stem je in met de bepalingen voor het verzamelen en gebruiken van informatie, inclusief (waar
van toepassing) overdracht van gegevens aan Licentiegever en dochterondernemingen naar een land buiten de Europese Unie en de Europese
Economische Ruimte. Als je bij het gebruik van de Software verbinding maakt met internet, via een gameplatformnetwerk of een andere methode,
kan Licentiegever informatie ontvangen van hardwareproducenten of gameplatformhosts en automatisch bepaalde informatie verzamelen van je
computer of speleenheid. Deze informatie kan bestaat uit, maar is niet beperkt tot, gebruikers-ID’s (zoals gamertags en schermnamen), gamescores,
resultaten en prestaties van gamers, bezochte locaties, vriendenlijsten, MAC-adres van de hardware, IP-adres en je gebruik van verschillende
functies van de game. Alle informatie die wordt verzameld door Licentiegever, is anonieme informatie die je identiteit niet onthult of persoonlijke
gegevens bevat, maar als je persoonlijke gegevens (zoals je echte naam) opneemt in je gebruikers-ID, worden dergelijke persoonlijke gegevens
automatisch verzonden naar Licentiegever en gebruikt zoals uiteengezet in deze Overeenkomst.
De informatie die wordt verzameld door Licentiegever, kan door Licentiegever worden geplaatst op algemeen toegankelijke websites, gedeeld met
hardwareproducenten, platformhosts en marketingpartners van Licentiegever of gebruikt door Licentiegever voor enig ander wettelijk toegestaan
doeleinde. Door het gebruik van deze Software stem je in met het gebruik door Licentiegever van verwante gegevens, met inbegrip van de openbare
weergave van je gegevens zoals de identificatie van je zelfgemaakte inhoud of de weergave van je scores, klassering, prestaties en andere
spelgegevens. Als je niet wilt dat je gegevens op deze wijze worden gedeeld, moet je de Software niet gebruiken.
III. GARANTIE
BEPERKTE GARANTIE: Licentiegever garandeert je (als je de eerste en oorspronkelijke koper van de Software bent) dat het originele opslagmedium
dat de Software bevat, bij normaal gebruik en onderhoud vrij is van defecten in materiaal of werking tot negentig (90) dagen na de aanschafdatum.
Licentiegever garandeert je dat deze Software compatibel is met een personal computer die voldoet aan de minimale systeemvereisten die worden
aangegeven in de documentatie van de Software, of dat de Software door de producent van de speleenheid is gecertificeerd als compatibel met de
speleenheid waarvoor de Software is gepubliceerd, maar, vanwege variaties in hardware, software, internetverbindingen en individueel gebruik,
staat Licentiegever niet garant voor de prestaties van deze Software op jouw specifieke computer of speleenheid. Licentiegever geeft geen garantie
dat je de software ongestoord kunt gebruiken, dat de Software voldoet aan je vereisten, dat de werking van de software ononderbroken en foutvrij
zal zijn, dat de Software compatibel is met software of hardware van derden of dat eventuele gebreken in de software zullen worden gecorrigeerd.
Geen enkele mondelinge of schriftelijke mededeling die wordt gedaan door Licentiegever of enige geautoriseerde vertegenwoordiger, kan worden
opgevat als een garantie. Omdat bepaalde rechtsgebieden de uitsluiting of beperking van impliciete garanties of de beperking van de toepasselijke
wettelijke rechten van een consument niet toestaan, zijn sommige of alle bovengenoemde uitsluitingen en beperkingen mogelijk niet op jou van
toepassing.
Als je tijdens de garantieperiode om enige reden een defect vindt in het opslagmedium of de Software, zal Licentiegever alle Software die tijdens de
garantieperiode defect blijkt te zijn, kosteloos vervangen, zolang de Software wordt geproduceerd door Licentiegever. Als de Software niet langer
beschikbaar is, behoudt Licentiegever het recht de Software te vervangen door Software van gelijke of grotere waarde. Deze garantie is beperkt
tot het opslagmedium en de Software zoals deze oorspronkelijk is geleverd door Licentiegever, en geldt niet voor normale slijtage. Deze garantie
is niet van toepassing en is nietig als het defect voortvloeit uit misbruik, slechte behandeling of nalatigheid. Impliciete garanties die bij wet zijn
voorgeschreven, worden uitdrukkelijk beperkt tot de periode van 90 dagen die hierboven is beschreven.
Met uitzondering van wat hierboven is uiteengezet, treedt deze garantie in plaats van alle andere garanties, mondeling of schriftelijk, uitdrukkelijk
of impliciet, met inbegrip van enige andere garantie van verkoopbaarheid, geschiktheid voor een bepaald doel of niet-inbreuk. Geen enkele andere
verklaring of garantie van welke aard dan ook zal bindend zijn voor Licentiegever.
Als je de Software volgens de hierboven beschreven beperkte garantie retourneert, zend de originele Software dan alleen aan het adres van
Licentiegever dat hieronder wordt vermeld. Vermeld je naam en retouradres, voeg een kopie bij van je gedateerde aankoopbewijs en beschrijf kort
het defect en het systeem waarop je de Software uitvoert.
IN GEEN GEVAL IS LICENTIEGEVER AANSPRAKELIJK VOOR BIJZONDERE OF INCIDENTELE SCHADE OF GEVOLGSCHADE DIE VOORTVLOEIT UIT
EIGENDOM, GEBRUIK OF STORING VAN DE SOFTWARE, MET INGEBRIP VAN, MAAR NIET BEPERKT TOT, SCHADE AAN EIGENDOM, VERLIES VAN
GOODWILL, COMPUTERFOUTEN OF –STORING EN, VOOR ZOVER WETTELIJK IS TOEGESTAAN, SCHADE DOOR PERSOONLIJK LETSEL, SCHADE
AAN EIGENDOMMEN, WINSTDERVING OF SCHADELOOSSTELLING VAN ENIG BEROEP DAT HET GEVOLG IS OF VERBAND HOUDT MET DEZE
OVEREENKOMST OF DE SOFTWARE, VOORTVLOEIEND UIT EEN ONRECHTMATIGE DAAD (WAARONDER NALATIGHEID), EEN CONTRACT, STRIKTE
AANSPRAKELIJKHEID OF ANDERSZINS, ONGEACHT OF LICENTIEGEVER OP DE HOOGTE IS GESTELD VAN DE MOGELIJKHEID VAN DERGELIJKE
SCHADE. IN GEEN GEVAL ZAL DE AANSPRAKELIJKHEID VAN LICENTIEGEVER VOOR ALLE SCHADE (BEHALVE ALS DIT IS VEREIST DOOR
TOEPASSELIJKE WETGEVING) DE PRIJS OVERSCHRIJDEN DIE JE HEBT BETAALD VOOR HET GEBRUIK VAN DE SOFTWARE.
OMDAT IN SOMMIGE STATEN/LANDEN BEPERKINGEN VAN DE DUUR VAN IMPLICIETE GARANTIES EN/OF DE UITSLUITING OF BEPERKING
VAN INCIDENTELE SCHADE OF GEVOLGSCHADE NIET ZIJN TOEGESTAAN, ZIJN DE BOVENSTAANDE BEPERKINGEN EN/OF UITSLUITING OF
BEPERKING VAN AANSPRAKELIJKHEID MOGELIJK NIET OP JOU VAN TOEPASSING. ALS ENIGE BEPALING VAN DEZE GARANTIE IN STRIJD
IS MET NATIONALE, FEDERALE OF GEMEENTELIJKE WETGEVING EN NIET KAN WORDEN TOEGEPAST, BLIJVEN DE OVERIGE BEPALINGEN
ONVERMINDERD VAN KRACHT. DEZE GARANTIE GEEFT JE SPECIFIEKE WETTELIJKE RECHTEN, EN JE KUNT DAARNAAST ANDERE RECHTEN
HEBBEN DIE VAN RECHTSGEBIED TOT RECHTSGEBIED KUNNEN VERSCHILLEN.
BEËINDIGING: Deze Overeenkomst is van kracht totdat deze door jou of door de Licentieverstrekker wordt beëindigd en wordt automatisch
beëindigd als jij niet voldoet aan de voorwaarden ervan. Wanneer de Overeenkomst wordt beëindigd, dien je het fysieke exemplaar van de Software
te vernietigen of te retourneren en alle kopieën van de Software met bijbehorende materialen en onderdelen in jouw bezit definitief te vernietigen. Je
dient ook de Software permanent te verwijderen van elke clientserver of computer waarop de Software is geïnstalleerd.
BEPERKTE RECHTEN AMERIKAANSE REGERING: De ontwikkeling van de Software en documentatie is uitsluitend gefinancierd met particuliere
middelen en de Software en documentatie worden geleverd als “Commercial Computer Software” (commerciële computersoftware) of “restricted
computer software” (beperkte computersoftware). Gebruik, vermenigvuldiging of openbaarmaking door de Amerikaanse regering of een
onderaannemer van de Amerikaanse regering is onderworpen aan de beperkingen die zijn uiteengezet in subparagraaf (c)(1)(ii) van de bepalingen
betreffende Rights in Technical Data and Computer Software (rechten op technische data en computersoftware) in DFARS 252.227-7013, of zoals
uiteengezet in subparagraaf (c)(1) en (2) van de bepalingen betreffende Commercial Computer Software Restricted Rights (beperkte rechten op
computersoftware) in FAR 52.227-19, voor zover van toepassing. De Aannemer / Producent is de Licentiegever op de locatie die hieronder wordt
vermeld.
VERHAALSMOGELIJKHEDEN: Je stemt er hierbij mee in dat Licentiegever onherstelbare schade oploopt als niet specifiek wordt toegezien op
de naleving van de bepalingen van deze Overeenkomst, en derhalve stem je ermee in dat Licentiegever recht heeft, zonder borgstelling, andere
waarborg of bewijs van schade, op een passende schadeloosstelling met betrekking tot deze Overeenkomst, naast enige andere beschikbare
verhaalsmogelijkheden.
VRIJWARING: Je gaat ermee akkoord Licentiegever, haar partners, licentiegevers, dochterondernemingen, aannemers, staf, directeuren,
medewerkers en vertegenwoordigers te vrijwaren, te behoeden en schadeloos te stellen voor alle schade, verliezen en kosten die direct of indirect
voortvloeien uit je handelingen of het nalaten te handelen bij het gebruik van de Software conform de bepalingen van de Overeenkomst.
OVERIGE: Deze Overeenkomst vormt de volledige overeenkomst inzake deze licentie tussen de partijen en treedt in de plaats van alle voorgaande
overeenkomsten en verklaringen tussen hen. De Overeenkomst kan alleen worden gewijzigd door een schriftelijke verklaring die door beide partijen
is ondertekend. Als enige bepaling in deze Overeenkomst om enige reden niet kan worden toegepast, zal een dergelijke bepaling worden bijgesteld,
maar alleen voor zover nodig is om de bepaling uitvoerbaar te maken. Alle overige bepalingen van deze Overeenkomst blijven onverminderd van
kracht.
TOEPASSELIJK RECHT. Deze Overeenkomst is onderworpen aan en opgesteld (zonder inachtneming van wettelijke bepalingen die hiermee strijdig
zijn) volgens de wetgeving van de Staat New York, zoals deze wetgeving wordt toegepast op overeenkomsten tussen inwoners van New York die
worden ondertekend en uitgevoerd in New York, met uitzondering van gevallen waarop federale wetgeving van toepassing is. Zonder nadrukkelijke
schriftelijke verklaring van afstand van Licentiegever voor een specifiek geval of tenzij in strijd met lokale wetgeving, zal het enige en exclusieve
rechtsgebied en de enige en exclusieve plaats van handeling met betrekking tot de inhoud hiervan de rechtbanken en de federale rechtbanken van
de staat zijn binnen wier jurisdictie de hoofdvestiging van Licentiegever valt (New York County, New York, U.S.A.). Beide partijen gaan akkoord met de
bevoegdheid van deze rechtbanken en komen overeen dat een exploot mag worden betekend op de wijze zoals in deze Overeenkomt is uiteengezet
voor het doen van aanzeggingen of anderszins zoals toegestaan krachtens de wetgeving van de staat New York of de federale wetgeving van de V.S.
Partijen gaan ermee akkoord dat de Internationale Conventie van de VN over contracten voor de internationale verkoop van goederen (Wenen, 1980)
niet van toepassing zal zijn op deze Overeenkomst of op geschillen of transacties die voortvloeien uit deze Overeenkomst.
ALS JE VRAGEN HEBT OVER DEZE LICENTIE, KUN JE SCHRIFTELIJK CONTACT OPNEMEN MET TAKE-TWO INTERACTIVE SOFTWARE, INC. 622
BROADWAY, NEW YORK, NY 10012..
© 2005-2013 Take-Two Interactive Software, Inc. en zijn dochtermaatschappijen. Alle rechten voorbehouden. 2K Sports, het 2K Sports-logo en Take-Two
Interactive Software zijn allen handelsmerken en/of gedeponeerde handelsmerken van Take-Two Interactive Software, Inc. Alle WWE-programmering,
-talentnamen, -afbeeldingen, -gelijkenissen, -worstelmoves, -handelsmerken, -logo’s en -auteursrechten zijn exclusief eigendom van WWE en haar
dochtermaatschappijen. Alle overige handelsmerken, logo’s en auteursrechten zijn eigendom van de betreffende eigenaren. © 2013 WWE. Alle rechten
voorbehouden. Developed by YUKE’S Co., Ltd. YUKE’S Co., Ltd. en zijn logo zijn handelsmerken en/of gedeponeerde handelsmerken van YUKE’S Co., Ltd.
Dolby en het DD-symbool zijn handelsmerken van Dolby Laboratories. Copyright © 1997-2013 RAD Game Tools, Inc. Wwise ©2006-2013 Audiokinetic Inc.
Alle rechten voorbehouden. Alle overige handelsmerken zijn eigendom van de betreffende eigenaars. Alle rechten voorbehouden.
PRODUCT SUPPORT
TECHNICAL SUPPORT
If you are experiencing problems with the running of one of our titles, you may contact our Technical Support staff in one of several ways:
Before contacting Technical Support, please be prepared. In order to assist you as efficiently as possible, please describe the
circumstances, including any error messages, of your problem as clearly as possible.
TECHNICAL SUPPORT CONTACT DETAILS
United Kingdom
Telephone (0870) 1242222 / calls charged at the national rate
Monday to Saturday 13:00 to 07:00 (GMT) excluding bank holidays
Website http://support.2k.com
Nederland / Belgie
Nederland 0900-2040404 (EUR 0,80ct p/m)
Belgie 0902-88078 (EUR 0,80 ct p/m)
38 39
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21

2K WWE '13 de handleiding

Type
de handleiding