Ravensburger 3.4 Klatsch 3.4 Pets de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Spielanleitung
Instructions
Règle du jeu
Spelregels
Instrucciones
Istruzioni 4538
Copyright - Spiele Bad Rodach 2008
3 Times 4=Swat!
Multimouches
3·4=Pets!
3·4=¡Zas!
3·4=Acchiappa!
3
·
4= Klatsch
15
Habermaaß-spel nr. 4538
3·4=Pets!
Een op de tafels van 1-10 gericht leerspel.
Voor 2 - 6 spelers van 8 - 99 jaar.
Spelidee: Antje Reiter
Illustraties: Martina Leykamm
Speelduur: 10 - 20 minuten
De tafels van 1-10 zijn saai? Vliegenkul!
Wanneer iedereen tegelijk probeert om op de vlieg met de juiste uitkomst
te meppen, gaat het er wild aan toe! En met een beetje geluk word je in
één klap tot meester in de tafels van 1-10 benoemd!
Spelinhoud
6 vliegenmeppers
42 vliegenkaarten
5 bloemenkaarten
45 houten vliegen
2 getallendobbelstenen met tien zijden
spelregels
NEDERLANDS
16
Spelidee
Jullie zoeken een bloem uit waarmee jullie een bepaalde tafel uit de
tafels van 1-10 uitkiezen. Daarna wordt gedobbeld. Nu moeten jullie het
gegooide getal met het getal op de bloem vermenigvuldigen. Wie het
snelst met zijn vliegenmepper op de vlieg met de juiste uitkomst slaat,
krijgt als beloning een houten vlieg. De bedoeling van het spel is om als
eerste acht houten vliegen te verzamelen.
De kaarten:
Het spel bevat twee soorten kaarten: bloemenkaarten en vliegenkaarten.
Op de vijf bloemenkaarten is op iedere zijde een bloem met een
gekleurd getal tussen 1 en 10 te zien. Dit getal geeft de tafel aan
waarmee jullie gaan spelen.
Op de voorkant van de vliegenkaarten staat een getal. Dit getal is de
uitkomst van een mogelijke vermenigvuldiging uit de tafels van 1-10,
zoals die op de achterzijde staan afgebeeld. De kleur van de verme-
nigvuldigingen geeft aan bij welk bloemengetal en dus ook bij welke
tafel ze horen.
Voorbereiding van het spel
Alvorens met het spel te beginnen, kiezen jullie een willekeurige tafel
van 1-10 uit en leggen jullie de bijbehorende bloem voor iedereen goed
zichtbaar in het midden van de tafel. Daarna zoeken jullie de tien vliegen
uit die op de achterkant een vermenigvuldiging met dezelfde kleur als
het getal van de bloem hebben staan. Leg deze vliegen in willekeurige
volgorde met de vliegenzijde omhoog rondom de bloem.
Iedere speler krijgt een vliegenmepper. Leg de houten vliegen en de rode
dobbelsteen klaar.
Het overige spelmateriaal wordt niet gebruikt en gaat terug in de doos.
doel: acht houten
vliegen verzamelen
bloem uitkiezen en
in het midden van de
tafel leggen, de tien
bijbehorende vliegen
uitzoeken en om
de bloem leggen,
vliegenmeppers
verdelen, houten
vliegen en de rode
dobbelsteen
klaarleggen
12
6 · 2 = 12
4 · 3 = 12
3 · 4 = 12
2 · 6 = 12
17
Spelverloop
Wie het best als een vlieg kan zoemen, mag beginnen. Als jullie het niet
eens kunnen worden, begint het jongste kind en gooit met de dobbelsteen.
Nu speelt iedereen tegelijk: vermenigvuldig het getal op de dobbelsteen
met het getal op de bloem en zoek de vlieg met de juiste uitkomst. Wie
hem ontdekt, slaat er snel met zijn/haar vliegenmepper op. Als een
andere speler van mening is dat de juiste vlieg nog niet ontdekt is,
mag hij/zij verder blijven zoeken.
Opgelet: Iedere speler mag per dobbelronde zijn/haar vliegenmepper
maar één keer gebruiken en moet hem op de vlieg laten liggen zodra
hij/zij hem heeft aangeraakt.
Als alle spelers een vlieg hebben gemept of van mening zijn dat de juiste
vlieg al is gevonden, wordt de uitkomst gecontroleerd.
De controle:
Draai alle vliegen om waarop een vliegenmepper ligt. Bekijk de afge-
beelde vermenigvuldigingen en zoek degene waarbij in de bijpassende
kleur zowel het bloemengetal als het gegooide getal voorkomen. Dit is
de vliegenkaart met de juiste uitkomst.
De speler die als eerste op de juiste vlieg heeft gemept, krijgt als
beloning een houten vlieg.
Als geen enkele speler op de juiste vlieg heeft gemept, krijgt ook
geen enkele speler een houten vlieg.
Daarna worden de vliegen weer omgekeerd en iedere speler pakt
zijn/haar vliegenmepper. De kloksgewijs volgende speler is aan de
beurt en gooit met de dobbelsteen. Er begint een nieuwe ronde.
Einde van het spel
Het spel is voorbij zodra één van de spelers zijn/haar achtste houten
vlieg krijgt. Hij/zij wint het spel en wordt tot meester in de tafels van
1-10 benoemd!
gooien
iedereen speelt
tegelijk:
dobbel- met
bloemengetal
vermenigvuldigen,
vlieg met de juiste
uitkomst zoeken,
er met de vliegen-
mepper op slaan
vliegen omdraaien,
afgebeelde verme-
nigvuldigsommen
met dobbel- en
bloemgetal
vergelijken,
als eerste goed
gemept = houten
vlieg, te laat of
verkeerd gemept =
geen houten vlieg,
nieuwe ronde
acht houten vliegen
= gewonnen
NEDERLANDS
18
Profvariant
Afgezien van de volgende aanvullingen wordt volgens de regels van
het basisspel gespeeld:
Verdeel alle 42 vliegen over het midden van de tafel. De bloemen
worden bij deze variant niet gebruikt en blijven in de doos.
Nu wordt met beide dobbelstenen gespeeld: jullie vermenigvuldigen
de twee gegooide getallen met elkaar!
Wie neemt deze uitdaging aan en gaat als klein vermenigvuldigingsgenie
de vliegengeschiedenis in?
TL 72105 1/09
Kinderzimmer
Children’s room
Chambre d’enfant
Kinderkamers
Kinderen begrijpen de wereld spelen-
derwijs. HABA begeleidt hen hierbij met
spellen en speelgoed dat nieuwsgierig maakt,
fantasie volle meubels, knusse accessoires,
sieraden, geschenken en nog veel meer. Want
kleine ontdekkers hebben grote ideeën nodig.
Children learn about the world
through play. HABA makes it easy for
them with games and toys which arouse
curiosity, with imaginative furniture,
delightful accessories, jewelry, gifts and
much more. HABA encourages big ideas
for our diminutive explorers.
Kinder begreifen spielend die Welt.
HABA begleitet sie dabei mit Spielen und
Spielzeug, das ihre Neugier weckt, mit
fantasievollen Möbeln, Accessoires zum
Wohl füh len, Schmuck, Geschenken und
vielem mehr. Denn kleine Entdecker
brauchen große Ideen.
Les enfants apprennent à comprendre
le monde en jouant. HABA les accompagne
sur ce chemin en leur offrant des jeux et des
jouets qui éveillent leur curiosité, des meubles
pleins d‘imagination, des accessoires pour se
sentir à l‘aise, des bijoux, des cadeaux et bien
plus encore. Car les petits explorateurs ont
besoin de grandes idées !
Erfinder für Kinder
Inventive Playthings for Inquisitive Minds
Créateur pour enfants joueurs · Uitvinders voor kinderen
Inventa juguetes para mentes curiosas · Inventori per bambini
Habermaaß GmbH
August-Grosch-Straße 28 - 38
96476 Bad Rodach, Germany
www.haba.de
Los niños comprenden el mundo
jugando. HABA les acompaña con juegos
y juguetes, que despiertan su interés, con
muebles llenos de fantasía, accesorios para
encontrarse bien, joyas, regalos y muchas
cosas más, pues, los pequeños aventureros
necesitan grandes ideas.
Decoración habitación
Geschenke
Gifts
Cadeaux
Geschenken
Regalos
Regali
Camera dei bambini
I bambini scoprono il mondo giocando.
La HABA li aiuta con giochi e giocattoli che
destano la loro curiosità, con mobili fantasiosi,
accessori che danno un senso di benessere,
bigiotteria, regali e altro ancora. Poiché i piccoli
scopritori hanno bisogno di grandi idee.
Baby & Kleinkind
Infant Toys
Jouets premier âge
Baby & kleuter
Bebé y niño pequeño
Bebè & bambino piccolo
Kinderschmuck
Children’s jewelry
Bijoux d’enfants
Kindersieraden
Joyería infantil
Bigiotteria per bambini
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25

Ravensburger 3.4 Klatsch 3.4 Pets de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor