Keystone K-Lok Series 38 de handleiding

Type
de handleiding
ALGEMEEN
De voorgestelde installatierichting is met de
klepas horizontaal of schuin ten opzichte van
verticaal. Tenzij Emerson anders adviseert,
monteert u de klep in de gewenste richting
met de richtingspijl naar de onderste drukzijde
gericht, zodat het voorvlak van de schijf
stroomopwaarts gericht is wanneer de klep zich
in de gesloten stand bevindt.
Thermische isolatie van de behuizing is
verplicht
bij bedrijfstemperaturen boven 200 °C
(392 °F).
K-LOK biedt de volgende behuizingsstijlen:
Ringtype - serie 38 W
Monoflenstype - serie 38L
INSPECTIE
1. Haal de klep voorzichtig uit de
transportverpakking (doos of pallet)
om schade aan de klep en, in het geval
van geautomatiseerde kleppen, aan de
elektrische of pneumatische/hydraulische
actuator of instrumentatie te vermijden.
2. Reinig vóór installatie de binnenkant van
de klep. Zorg ervoor dat er geen vaste
voorwerpen zoals stukken hout, kunststof
ofverpakkingsmaterialen in de klep of op
deklepzitting zitten.
3. Inspecteer de zitting en de rand van de schijf
om te controleren of ze tijdens het transport
niet beschadigd zijn. Dit is vooral belangrijk
voor kleppen met "fail-open" actuators.
Voorafgaand aan installatie moeten deze instructies volledig worden gelezen en begrepen.
KEYSTONE KLOK®VLINDERKLEP MET HOGE PRESTATIES VAN SERIE 38
INSTALLATIE, BEDIENING, ONDERHOUD EN PROBLEEMOPLOSSING
© 2023 Emerson. All Rights Reserved.Emerson.com/FinalControl VCIOM-17070-NL 23/10
4. Vergewis u ervan dat de
constructiematerialen op het naamplaatje
van de klep geschikt zijn voor de beoogde
service en als gespecificeerd zijn.
5. Zoek de richtingspijl op de behuizing die de
gewenste montagerichting met betrekking
tot de druk bepaalt. In de meeste gevallen
is de klep correct geïnstalleerd wanneer de
feitelijke vloeistofstroom of hoge druk werkt
op de voorkant van de schijf wanneer de
klep gesloten is.
6. Zorg dat de boutmoeren van de
pakkingwartel stevig vastzitten.
OPGELET
De klep moet in de gesloten stand worden
geïnstalleerd om er zeker van te zijn dat de
zitting en de schijf niet worden beschadigd tijdens
de installatie. Let er vooral op dat de kleppen
uitgerust zijn met "fail open" actuators. Het
niet zorgen voor juist transport kan leiden tot
schade aan de klep. Als de leiding gevoerd is,
moet u bevestigen dat de rotatie van de schijf
niet in contact komt met de voering tijdens de
openingsslag. Het niet bevestigen dat de rotatie
van de schijf geen contact maakt met de voering
kan leiden tot schade aan de klep.
BELANGRIJK
Installeer de klep zo mogelijk met de schacht
in horizontale positie en, indien mogelijk, met
de gegoten schijfstop aan de bovenzijde van
de leiding. Als de schacht niet horizontaal
kan worden geplaatst, moet u de schacht zo
positioneren dat hij zich niet op de verticale
middellijn in een stuk horizontale pijp bevindt.
Ditbeperkt enige afzetting van vaste deeltjes in de
vloeistof in het onderste lager tot een minimum.
INSTALLATIE
De kleppen worden geleverd met
oppervlaktebescherming voor de flenspakking.
Voordat u de klep installeert, verwijdert u de
bescherming en reinigt en ontvet u voorzichtig
beide oppervlakken met een oplosmiddel.
Serie Monoflenstype - serie 38L
1. Richt de klep met de richtingsflowpijl
(gewenste richting) in de juiste richting.
2. Plaats de klep tussen de flenzen totdat de
twee onderste gaten in de klep zijn uitgelijnd
met de twee onderste flensgaten.
3. Steek een bout of tapeind door de flens
en schroef het in de gaten in het klephuis.
Hierdoor kan de klep zichzelf goed centreren
voor de installatie van de flenspakkingen.
4. Installeer de flenspakkingen en de
resterende flensbouten.
5. Gebruik de crossover-methode om alle
flensbouten aan te halen.
2
KEYSTONE KLOK®VLINDERKLEP MET HOGE PRESTATIES VAN SERIE 38
INSTALLATIE, BEDIENING, ONDERHOUD EN PROBLEEMOPLOSSING
DEMONTAGE
Om te beginnen met de demontage raadpleegt
u de onderdelenlijst (zie afbeelding 2) en gaat
uals volgt te werk:
WAARSCHUWING
Haal voorafgaand aan demontage de druk van de
klep en de bijbehorende leidingen. Dit niet doen
kan leiden tot ernstig lichamelijk letsel en/of
schade aan apparatuur.
1. Haal de klep uit de leiding. Reinig de klep op
de juiste wijze.
2. Verwijder de aandrijving. Noteer de stand
van de aandrijving ten opzichte van de klep.
OPGELET
Tijdens demontage en montage moet u altijd
vulplaten van karton of messing gebruiken
om het klephuis, de schijf, de flens en de
afdichtingsoppervlakken te beschermen tegen
beschadiging. Als u dit niet doet, kan de klep
ernstig beschadigd raken.
De afgeschuinde penaansluitingen tussen
schijf en as verwijderen
1. Open de klepschijf (5) naar zijn volledig
geopende stand.
Opmerking: bij klepmaten DN 250 en groter
wordt aanbevolen dat twee werknemers de
afgeschuinde schijfpen (8) verwijderen.
2. Plaats de schijf in een bankschroef.
3. Gebruik een stalen pons om de pons op
het kleine uiteinde van de afgeschuinde
schijfpen (8) te zoeken en sla vervolgens
met een zware hamer op de pons (zie
afbeelding 1).
Opmerking: enkele van de lasverbindingen op
de drie afgeschuinde schijfpennen (8) moeten
wellicht worden verwijderd door slijpen.
WAARSCHUWING
Wanneer u de klep in de bankschroef plaatst,
moet u zich ervan verzekeren dat het kleine
uiteinde van de afgeschuinde schijfpen (8) gericht
is naar de monteur.
Houd de pons vast met een ponshouder of een
paar bankschroefgrepen. Anders kan ernstig
letsel optreden.
Het onderste deksel verwijderen
Om het onderste deksel te demonteren,
verwijdert u de volgende componenten van het
onderste deksel:
• Onderste afdekplaat (14)
• Drukring (11)
• Pakking onderste deksel (21)
• Schroef (25)
AFBEELDING 1
Toont de klep goed op zijn plaats geklemd door
de schijf in de bankschroef te houden.
Ringtype serie - serie 38W
1. Richt de klep met de richtingsflowpijl
(gewenste richting) in de juiste richting.
2. Plaats de klep tussen de flenzen totdat de
uitlijningsgaten aan beide zijden van de klep
overeenkomen met de bijbehorende gaten in
de flenzen.
3. Steek een lange bout of tapeind door de
flens en voer het door het uitlijningsgat.
Hierdoor kan de klep zichzelf goed centreren
voor de installatie van de flenspakkingen.
4. Installeer de flenspakkingen en de
resterende flensbouten.
5. Verwijder de lange bouten/tapeinden uit de
onderste uitlijningsgaten en vervang deze
door bouten van de juiste maat.
6. Gebruik de crossover-methode om alle
flensbouten aan te halen.
CONTROLE VAN DE KLEP
1. Haal de bouten van de pakkingwartel aan
volgens tabel 2. Te strak aandraaien verkort
de levensduur van de pakking en verhoogt
de operationele koppelvereisten.
2. Controleer de werking van de klep door het
een slag te laten maken naar "volledig open"
en "volledig gesloten". Om de kleprichting
van de schijf te bepalen, zijn de dubbele D's
uitgelijnd met de schijf. De klepschijf draait
rechtsom om te sluiten.
3. Stel bij geautomatiseerde kleppen
de luchtdruk/elektrische spanning in
voor ten minste het minimum gegeven
voor het bedienen van de aandrijving.
Breng bij pneumatische aandrijvingen
niet meer koppel aan dan 3,45 keer het
gepubliceerde koppel.
Opmerking: bij aandrijvingen met
terugdrukveren met klepstandstellers
veroorzaakt overdruk een te grote
tijdsvertraging bij de veerbeweging zodat
deklepschijf uit de zitting kan bewegen.
WERKING
De K-LOK is ontworpen voor minimaal
onderhoud. Over het algemeen is alleen
onderhoud aan de pakkingdoos vereist.
ONDERHOUD
Als lekkage van de schacht door de
pakkingbus wordt waargenomen, draait u de
wartelmoeren aan.
Opmerking: draai de wartelmoeren van de
pakkingbus niet te strak aan. Door te strak
aandraaien wordt het koppel dat nodig is voor
het bedienen van de klep verhoogd. Gebruik bij
het vastdraaien van de wartelmoeren stappen
van een halve slag tot de lekkage is gestopt.
3
16
26
17
7
5
2
15
6
20
14
25
21
24
18
12
13
23
27
1
24
22
32
29
28
9
10
33
B
22
19
8
8
24
1
6
5
DETAIL B
24
20 4
2
3
8
11
19
REV.
ECN
01
ECN-00960
Sheet:
2 OF 5
3
2
420
19
22
1
8
5
6B
6
32
2
5
7
1
8
24
26
19
17
23
18
12
20
15
24
29
10
24
11
21
14
25
28
22
33
24
13
16
8
9
27
Detail B
KEYSTONE KLOK®VLINDERKLEP MET HOGE PRESTATIES VAN SERIE 38
INSTALLATIE, BEDIENING, ONDERHOUD EN PROBLEEMOPLOSSING
AFBEELDING 2A  RINGTYPE
Itemnr. Beschrijving
1Behuizing
2Zitting
3Draadstructuur
4Zittingborgring
5Schijf
6Onderste as
7Bovenste as
8Conische pen
9Klemmof
10 Schroef, HD-inbuskop
11 Drukring
12 Aspakking
13 Anti-extrusiering
14 Onderste deksel
15 Borgring zitting
16 Gland
17 Wartelbrug
18 Tapeind
19 Belleville-sluitring
20 Borgringpakking zitting
21 Pakking onderste deksel
22 Naamplaatje
23 Ring, asretentie
24 Aslager
25 Schroef, inbuskop
26 Zeskantmoer
27 Nagel
28 Flowtag
29 Platte verzonken schroef
32 Klemplaat / clip
33 Elektrische continuïteitsschroef
Itemnr. Beschrijving
4
16
26
17
19
7
5
2
15
6
20
14
25
21
1
31
30
29
10
24
18
12
13
23
8
27
22
11
28
9
10
B
19
8
8
24
6
5
24
22
1
DETAIL B
4
2
3
24
20
ITEM NO.
DESCRIPTION
1
BODY
2
SEAT
3
WIRE STRUCTURE
4
SEAT BACKING RING
5
DISC
6
LOWER STEM
7
UPPER STEM
8
TAPER PIN
9
CLAMPING SLEEVE
10
SCREW, SOCKET HEX HD CAP
11
THRUST WASHER
12
STEM PACKING
13
ANTI EXTRUSION RING
14
BOTTOM COVER
15
SEAT RETAINING RING
16
GLAND
17
GLAND BRIDGE
18
STUD
19
BELLEVILLE WASHER
20
GASKET, SEAT RETAINING RING
21
BOTTOM COVER GASKET
22
NAME PLATE
23
RING, STEM RETENTION
24
BEARING
25
HEXAGONAL BOLT
26
HEXAGONAL NUT
27
RIVET
28
FLOW TAG
29
SCREW
30
COVER PLATE
31
COVER PLATE GASKET
4 3 25678
5
87623
4
B
A
1
1
C
D
F
E
B
E
F
D
C
A
00
PUNE
Checked By:
mm
Latest
Issue:
A2
Approved By:
Drawn By:
Units:
Size:
Drawing Release Location:
Rev.
Drawing No.
Scale:
Sheet:
CONFIDENTIALITY NOTE
:This document/program, including the content, is property
of Emerson and must be held in strict confidence and properly safeguarded by the
recipient at all times. It may not be copied or reproduced, or provided or revealed to
any other party, except with prior written authorization of an appropriate officer of
Emerson, and any authorized copy or reproduction must include this admonition. The
recipient may use the same only for the purpose for which Emerson has provided it to
the recipient. The document must be returned to Emerson upon request. By accepting
this document/program, the recipient agrees to the foregoing.
First
Issue:
2 OF 5
NTS
GA-XXX-38L-500-ISO
KEYSTONE K-LOK S38
DN50-400 NPS 2-16
FOR EN-558 SERIES-20
EN PN10-25 ISO LUG
RKN
SG
TD
06-JUL-2023
3
2
420
19
22
1
8
5
6
B
6
2
5
7
8
24
26
19
17
23
18
12
20
15
24
28
10
24
11
21
14
25
30
22
27
24
13
16
8
29
31
10
1
9
Detail B
KEYSTONE KLOK®VLINDERKLEP MET HOGE PRESTATIES VAN SERIE 38
INSTALLATIE, BEDIENING, ONDERHOUD EN PROBLEEMOPLOSSING
AFBEELDING 2B  MONOFLENSTYPE
Itemnr. Beschrijving
1Behuizing
2Zitting
3Draadstructuur
4Zittingborgring
5Schijf
6Onderste as
7Bovenste as
8Conische pen
9Klemmof
10 Schroef, HD-inbuskop
11 Drukring
12 Aspakking
13 Anti-extrusiering
14 Onderste deksel
15 Borgring zitting
16 Gland
17 Wartelbrug
18 Tapeind
19 Belleville-sluitring
20 Borgringpakking zitting
21 Pakking onderste deksel
22 Naamplaatje
23 Ring, asretentie
24 Aslager
25 Schroef, inbuskop
26 Zeskantmoer
27 Nagel
28 Flowtag
29 Platte verzonken schroef
30 Afdekplaat
31 Pakking afdekplaat
Itemnr. Beschrijving
5
KEYSTONE KLOK®VLINDERKLEP MET HOGE PRESTATIES VAN SERIE 38
INSTALLATIE, BEDIENING, ONDERHOUD EN PROBLEEMOPLOSSING
AFBEELDING 4
Toont hoe de bovenste as van de naaf van de
bovenste schijf wordt verwijderd
OPGELET
Houd de schijf fysiek vast om te voorkomen dat
de schijf valt en beschadigd raakt tijdens het
verwijderen. Wanneer zowel de bovenste as (7) als
de onderste as (6) van de schijf (5) zijn verwijderd,
is de schijf wordt niet ondersteund.
WAARSCHUWING
Kleinere schijven kunnen met de hand worden
verwijderd (DN 50 tot 200). Verwijder de grotere
schijven met het juiste hijsgereedschap. Dit niet
doen kan leiden tot lichamelijk letsel of schade
aan de apparatuur.
De onderste asmontage verwijderen
OPGELET
Zorg er tijdens deze bewerking voor dat de randen
van de schijf beschermd blijven tegen contact
met de behuizing door op alle gebieden van de
schijfnaaf karton te installeren. Dit niet doen kan
leiden tot schade aan de afdichtrand van de schijf.
1. Spuit doordringende olie in de schijfnaaf
waar het samenkomt met de asaansluiting.
2. Plaats een wigvormige beitel/pons tussen
de positie van de klemmof (9) en het
onderste oppervlak van de behuizing (1).
(Zie afbeelding 3)
3. Druk de beitel/pons om de klemmof (9)
weg van het oppervlak van het klephuis (1)
te forceren.
4. Blijf de onderste asmontage met behulp van
de klemmof (9) uit elkaar spannen tot de
onderste as (6) vrij is van de schijf (5).
5. Sla lichtjes tegen de achterkant van het
naafgebied van de schijf met een hamer als
de as weerstand geeft tegen verwijdering.
De pakkingswartelmontage verwijderen
1. Schroef de moeren (26) los van de tapbouten
van de pakkingbrug (18).
2. Verwijder de belleville-sluitringen (19).
3. Verwijder de pakkingwartelbrug (17).
De bovenste as en schijf verwijderen
OPGELET
Zorg er tijdens deze bewerking voor dat de randen
van de schijf beschermd blijven tegen contact
met de behuizing door op alle gebieden van
deschijfnaaf karton te installeren. Dit niet doen
kan leiden tot schade aan de afdichtrand van
de schijf. Bescherm de as tegen de tanden van
debankschroef om schade te voorkomen en om
mogelijke pakkinglekken weg te nemen.
1. Wanneer u de bovenste as (7) van de
schijf (5) verwijdert, klemt u de bekken
van de bankschroef op het gebied van de
bovenste as (7) boven de bovenste plaat van
het klephuis.
2. Nadat de bekken van de bankschroef tegen
de bovenste as (7) zijn vastgezet, moet u de
wigvormige beitel/pons tussen de bovenste
plaat van het klephuis (1) en de bankschroef
voeren. (Zie afbeelding 4)
3. Terwijl het klephuis (1) weg van de
bankschroef beweegt, wordt de bovenste
as (7) van de naaf van de bovenste
schijf (5) verwijderd.
4. Ga door met het herpositioneren van het
klephuis (1) met de bankschroef zodat de
bovenste as (7) kan worden verwijderd.
AFBEELDING 3
Toont de juiste plaatsing van de klemmof en het
onderste oppervlak van de behuizing
6
KEYSTONE KLOK®VLINDERKLEP MET HOGE PRESTATIES VAN SERIE 38
INSTALLATIE, BEDIENING, ONDERHOUD EN PROBLEEMOPLOSSING
Het aslager verwijderen
1. Plaats het verwijdergereedschap in het
gebied van de bovenste plaat van het
klephuis (1) en in de bovenste astap tot
het gereedschap contact maakt met de
bovenste aslager (24).
Opmerking: voor het verwijderen of installeren
van de aslager (24) is een speciaal gereedschap
voor verwijderen/installeren van lagers nodig.
De buitendiameter van het gereedschap moet
zo dicht mogelijk liggen bij de binnendiameter
van de klepas en ze moeten nauwsluitend bij
elkaar passen. Elk machinistenhandboek kan
goede toleranties bieden.
2. Verwijder het bovenste aslager (24) door
meteen hamer te slaan op het instrument.
3. Plaats het verwijdergereedschap in het
gebied van de onderste plaat van het
klephuis (1) en in de onderste astap tot
het gereedschap contact maakt met de
onderste aslager.
4. Sla op het gereedschap tot de onderste
aslager (24) vrij staat van de onderste astap
van de behuizing.
De onderdelen van de klep inspecteren
1. Inspecteer na demontage de borgring van
de zitting (15) en de onderste afdekplaat (14).
2. Zorg ervoor dat alle afdichtoppervlakken van
de behuizing:
• vlak zijn
• vrij zijn van schade door corrosie
• een glad oppervlak hebben
• vrij zijn van bramen.
Verwijder enige bramen met
fijn schuurpapier.
3. Inspecteer op krassen rondom de randen
van de schijf:
Indien gekrast, maakt u de rand glad
met fijn schuurpapier (220/400 nat/droog
schuurpapier)
Verwijder de kras met een mengbeweging
en door het glad gemaakte gebied ten
minste twee inch boven, onder en rond
deoriginele kras uit te breiden
Gebruik een elektrische staalborstel om
de rand van de schijf te polijsten.
Werk indien nodig het schuren of polijsten
van de rand af op een draaibank.
4. Controleer of de bovenste en onderste (6,7)
contactlocaties tussen as en lager (24) vrij
zijn van beschadiging.
5. Controleer of het bovenste contactgebied (7)
tussen as en pakking (12) vrij is van krassen.
De borgring van de zitting verwijderen
Serie Monoflenstype - serie 38L
1. Verwijder de afdekplaat (30) door het
verwijderen van kolomschroeven (29).
2. Verwijder de pakking van de afdekplaat (31).
Gebruik een elektrische staalborstel om
het pakkingmateriaal te verwijderen dat
vastgehecht kan zijn aan de bijbehorende
behuizingsoppervlakken.
3. Verwijder de borgring van de zitting (15) door
de schroeven (10) te verwijderen.
Ringtype serie - serie 38W
1. Verwijder de positieplaat (32) door het
verwijderen van kolomschroeven (29).
(Zieafbeelding 5).
2. Verwijder bij DN 400 zowel de clips als
depositieplaat (32) door de schroeven (29)
teverwijderen.
3. Verwijder de borgring van de zitting (15).
De borgpakking van de zitting verwijderen
Verwijder de borgpakking van de zitting
(20). Gebruik een elektrische staalborstel
om het pakkingmateriaal te verwijderen dat
vastgehecht kan zijn aan de bijbehorende
behuizingsoppervlakken.
De zittingmontage verwijderen
Voor het verwijderen van de zittingmontage
behandelt u de zitting (2) en de bijbehorende
onderdelen als één geheel door het volgende
teverwijderen:
• Zitting (2)
• Draadstructuur (3)
• Zittingborgring (4)
De pakkingmontage verwijderen
Methode 1: voor pakkingvervanging met as
inbehuizing
Opmerking: om de pakkingset (12) te
verwijderen met de bovenste as (7) nog in het
klephuis (1), zijn twee lange, slanke schroeven
nodig. De schroeven mogen geen diameter
van groter dan 6 mm hebben en moeten ten
minste 150 mm lang zijn. De meest gebruikte
schroeven zijn 'gipsplaatschroeven'.
Gebruik de schroeven om elke pakkingring
éénvoor één vast te pakken en te verwijderen.
Methode 2: pakking verwijderen met as
verwijderd uit behuizing
Om de pakkingset (12) te verwijderen met
de bovenste as verwijderd, gebruikt u een
haakgereedschap om één pakkingring tegelijk
naar buiten te trekken.
AFBEELDING 5
Borgring zitting en onderdelen
7
KEYSTONE KLOK®VLINDERKLEP MET HOGE PRESTATIES VAN SERIE 38
INSTALLATIE, BEDIENING, ONDERHOUD EN PROBLEEMOPLOSSING
MONTAGE
Opmerking: als ze gekrast of beschadigd zijn,
moeten deze oppervlakken worden gepolijst of
moeten ze gedeeltelijk worden vervangen.
Aslager installeren
1. Om beschadiging van het aslager (24) te
vermijden, drukt u het lager voorzichtig in de
astap van de asbehuizing door licht te tikken
op het lager (24) met een rubberen hamer.
2. Zodra het aslager (24) gedeeltelijk in de
astap van het klephuis is ingebracht, plaatst
u het installatie-/verwijdergereedschap
tegen het bovenste aslager
(zie afbeelding 6).
3. Sla met een hamer op het gereedschap
om het aslager verder in te brengen
tot deze vlak staat met het oppervlak
van het stroompad van de behuizing
(zie afbeelding 7)
4. Plaats het 2de bovenste aslager gelijk met
de onderkant van de pakkingbus.
5. Voeg bij maat DN 250 en hoger het 2de
onderste aslager gelijk met het uiteinde van
het 1ste aslager toe (zie afbeelding 8).
De montage van schijf/as installeren
OPGELET
Om schade aan de schijf te voorkomen, mogen
de randen van de schijf niet in aanraking komen
met het oppervlak van het stroompad van
de behuizing.
1. Installeer de bovenste as (7) en de onderste
as (6) in de astappen van het klephuis met
de positie van de pengroeven bovenop het
zijaanzicht van de as.
Opmerking: de bovenste en onderste assen
zijn juist geïnstalleerd wanneer de onderste
uiteinden van de assen gelijk staan met het
oppervlak van het stroompad van de behuizing.
2. Terwijl u de schijf (5) vasthoudt met de
achterkant van de schijf naar boven gericht
en de dubbele pennaaf naar de bovenste
astap van de behuizing (1) gericht, plaatst
ude schijf (5) in de behuizing (1).
3. Druk de assen (7 en 6) in de gaten van
denaafas van de schijf (5).
4. Draai de assen indien nodig tot de
afgeschuinde pengaten van de as zijn
uitgelijnd met de afgeschuinde pengaten
vande naaf van de schijf (5).
5. Druk handmatig op de afgeschuinde
schijfpennen (8) om ze door de afgeschuinde
pengaten van de schijfnaaf te installeren.
AFBEELDING 7
Toont het aslager gelijk met het oppervlak van
het stroompad
TABEL 2: DEFINITIEVE MOMENTWAARDE
VOOR WARTELBOUTEN
PN 10 / PN 16 / PN 25
Klep (DN) Tapeind Draaimoment (Nm)
50 M10 x 1,5 16
65 M10 x 1,5 16
80 M10 x 1,5 17,5
100 M12 x 1,75 24
125 M12 x 1,75 24
150 M12 x 1,75 27
200 M14 x 2 38
250 M14 x 2 45
300 M14 x 2 49
350 M16 x 2 59
400 M16 x 2 63
AFBEELDING 6
Toont gedeeltelijke plaatsing van het aslager
AFBEELDING 8
Derde lager
Eerste lager
Tweede lager
Vierde lager
(Alleen voor
klepmaten
DN 250 tot
DN 400)
TABEL 1: PRECOMPRESSIE
WARTELPAKKING
Klep
(DN)
Pakkingbelasting
(kg)
Draaimoment
(Nm)
50/65 2899 30
80 3116 32
100/125 3561 43
150 4006 49
200 4896 70
250 5786 82
300 6231 89
350 6676 108
400 7121 115
6. Installeer de pakkingset (zie De
pakkingset installeren).
7. Schuif de afgeschuinde pennen (8)
voorzichtig stevig in de aansluiting met
eenpons en hamer.
Opmerking: originele montage van schijf/as
kan
de klemmofmontage (9, 10 en 11)
geïnstalleerd met de onderste as (6)
gebruiken. In dit geval dient de montage van
schijf/as al gecentreerd te zijn en mag geen
centreeraanpassing vereisen.
8
1
1
4
4
2
2
3
3
KEYSTONE KLOK®VLINDERKLEP MET HOGE PRESTATIES VAN SERIE 38
INSTALLATIE, BEDIENING, ONDERHOUD EN PROBLEEMOPLOSSING
AFBEELDING 11
DN 50 - DN 80
AFBEELDING 12
DN 100 - DN 300
AFBEELDING 13
DN 350 - DN 400
TABEL 3
Maat Aantal
DN 50 - DN 80 8
DN 100 - DN 300 6
DN 350 - DN 400 4
Het onderste deksel installeren
1. Plaats de pakking van het onderste deksel (21)
om de klemmof (9).
2. Plaats een drukring (11) in de onderste
afdekplaat (14). Als de drukring (11) aan één
kant PTFE-stof heeft, installeer de drukring dan
met de PTFE-stof naar buiten gericht van de
onderste afdekplaat (14).
3. Lijn de onderste afdekplaat (14) uit met het
onderste oppervlak van de behuizing (1),
zorg ervoor dat de pakking van de onderste
afdekking (21) uitgelijnd blijft met de onderste
afdekplaat (14).
4. Installeer bouten (25) volgens de waarden in
Tabel 4. Voor aanhaalvolgorde, zie Afbeelding 14.
AFBEELDING 14
Aanhaalvolgorde bouten
TABEL 4: SCHROEFMOMENTEN PAKKING ONDERSTE DEKSEL
PN 10 / PN 16 / PN 25
Klepmaat Metrische boutmaat in-lb. ft-lb N-m N-cm
DN 50 tot DN 80 M6 44,25 3,7 5500
DN 100 tot DN 200 M8 101,8 8,5 11,5 1150
DN 250 tot DN 400 M10 199,1 16,6 22,5 2250
AFBEELDING 9
Toont hoe de afstand tussen de binnendiameter van de
ruimte van de behuizingszitting en de buitendiameter
van de schijf te meten
AFBEELDING 10
Toont hoe de klemmof (9) in positie moet
worden vergrendeld
TABEL 5: SCHROEFMOMENTEN VAN DE KLEMMOF
PN 10 / PN 16 / PN 25
Klep (in) 22,5 34568 10 12 14 16
Schroef M3 x 0,5 M4 x 0,7 M5 x 0,8 M6 x 1
Draaimoment (Nm) 2 4 7,5 13
De pakkingset installeren
1. Installeer de anti-extrusiering (13), de pakkingset
(12) en de tweede anti-extrusiering (13) in de
bovenste astap van het klephuis (1).
2. Houd de schijfmontage in de gesloten stand en
nauwkeurig gecentreerd in de binnendiameter
van de behuizing en comprimeer de pakking van
te voren tot debelastingen in tabel 1.
Opmerking: compressie kan worden bereikt viaeen
plunjer of moer aanhalen.
Voor compressie met aanhalen van moeren:
1. Installeer de pakkingwartel (12) boven de tweede
anti-extrusiering (13).
2. Plaats de wartelbrug (17) boven de pakkinggland
(12) over de 2 wartelbouten (18).
3. Installeer de pakkingmoer (26) over de
wartelbrug (17) en pas het draaimoment
toevolgens Tabel 1.
4. Zorg er bij het uitvoeren van pakkingscompressie
met draaimoment voor dat de
Belleville-sluitring (19) niet isgemonteerd.
3. Installeer de ring, asretentie (23) en
pakkingwartel (12) boven de tweede anti-
extrusiering (13). Plaats de wartelbrug
(17) boven de pakkinggland (12) en over de
2 wartelbouten (18).
4. Installeer belleville-sluitringen (19)
over de wartelbouten (18) volgens
tabel 3 en afbeelding 11, 12 en 13.
Installeer de pakkingmoeren (26) over de
belleville-sluitringen (19).
5. Houd de schijfmontage in de gesloten stand en
nauwkeurig gecentreerd in de binnendiameter
van de behuizing en draai de pakkingmoeren (26)
vast tot het draaimoment van de bouten vermeld
in tabel 2.
De klemmofmontage installeren
1. Zorg ervoor dat de schijf (5) in de gesloten stand
staat, en centreer de schijf met de ruimte voor de
zitting van de behuizing.
2. Meet de afstand tussen de binnendiameter
van de ruimte van de behuizingszitting en de
buitendiameter van de schijf voordat u de schijf
op zijn plaats vergrendelt. Deze metingen moeten
worden verricht bij de gedeeltes van de schijfnaaf.
De afstandsmetingen moeten binnen 0,002 inch
of 0,05 mm van elkaar liggen. (Zie afbeelding 9)
3. Terwijl u de schijf (5) gecentreerd houdt, plaatst u
de bovenste drukring (11) over deonderste as (6).
4. Breng de klemmof (9) aan op de onderste as
(6). De klemmof (9) moet goed tegen het vlak
van de drukring (11) worden gedrukt. Draai de
schroef van de klemmof (10) vast met de in tabel
5 opgegeven momentwaarden om de positie te
bevestigen (zie Afbeelding 10).
9
KEYSTONE KLOK®VLINDERKLEP MET HOGE PRESTATIES VAN SERIE 38
INSTALLATIE, BEDIENING, ONDERHOUD EN PROBLEEMOPLOSSING
OPGELET
Om schade aan de klep te voorkomen tijdens het
klemmen, moet u de flensoppervlakken van de behuizing
beschermen tegen de klemoppervlakken van de
bankschroef met vulplaten van karton of messing.
AFBEELDING 15
Toont de juiste plaatsing van de borgpakking van
de zitting
De zittingmontage installeren
1. Controleer of de schijf (5) in de gesloten
stand staat.
2. Zorg dat de schijf gecentreerd is ten opzichte van
de ruimte voor de zitting van debehuizing.
3. Plaats de borgringpakking van de zitting
(20) op het pakkingvlak van het klephuis (1).
(Zie afbeelding 15)
4. Zorg ervoor dat de schijf (5) is gesloten tegen de
schijfstop van de behuizing (1).
5. Installeer PTFE- en RTFE-zittingen
a. Plaats de steunring van de zitting (4) in
de zitting (2).
b. Druk de steunring in de zitting (2) totdat er geen
openingen meer zijn tussen de steunsplitsingen.
c. Draai de zitting tot de splitsingen van de steunring
van de zitting (4) zijn uitgelijnd met de astappen van
de behuizing.
d. Plaats de zittingmontage in de ruimte van
de zitting van het klephuis (1). De zitting is juist
geplaatst wanneer de V-groef aan de zijkant van de
zitting (2) naar de monteur is gericht.
Serie Monoflenstype - serie 38L
a. Plaats de borgring van de zitting (15) bovenop
de borgringpakking van de zitting (20) en
zittingmontage (2, 3 en 4).
b. Steek schroeven (10) in de schroefgaten in
de behuizing en draai ze aanvankelijk aan tot
draaimomenten die overeenkomen met 50% van
tabel 8 op basis van de schroefmaat om de zitting
vooraf te plaatsen en de zittingring voor te bereiden
op het belasten envastdraaien.
c. Druk met hydraulische pers de borgring van de
zitting in de zitting (2, 3 en 4) en behuizing (1) met
behulp van een *speciale stervormige armatuur
waarmee de schroeven kunnen worden aangehaald.
De belasting die door de stervormige armatuur
wordt uitgeoefend, moet volgens tabel 6 zijn.
Zet elke schroef (10) vast met de belasting op de
borgring van de zitting tot de in tabel 8 weergegeven
momentwaarde. Na het vastdraaien verwijdert u de
belasting en verwijdert u de stervormige armatuur.
d. Plaats de pakking van de afdekplaat (31) ophet
pakkingvlak van het klephuis (1).
e. Plaats de afdekplaat (30) bovenop de pakking van
de afdekplaat (31).
f. Draai de schroeven (29) aan.
Disclaimer:
* Speciale stervormige armatuur is nodig. Neem
contact op met Emerson voor advies.
Ringtype serie - serie 38W
a. Plaats de borgring van de zitting (15) bovenop
de borgringpakking van de zitting (20) en
zittingmontage (2, 3 en 4).
b. Plaats de positieplaat (32) bovenop de borgring
van de zitting (15).
c. Plaats voor DN 400 zowel de clips als
depositieplaat (32) bovenop de borgring
vande zitting (15).
TABEL 6: BELASTING DIE MOET WORDEN AANGEBRACHT TIJDENS HET VASTDRAAIEN VAN DE
BORGRINGSCHROEF VAN DE ZITTING
PN 10 / PN 16 / PN 25
Klepmaat (DN)
Pond belasting Kilogram belasting
Min. Max. Min. Max.
50 40680 43392 18491 19724
65 40680 43392 18491 19724
80 40680 43392 18491 19724
100 81360 86784 36982 39447
125 120240 128256 54655 58298
150 120240 128256 54655 58298
200 120240 128256 54655 58298
250 249480 266112 113400 120960
300 249480 266112 113400 120960
350 327240 349056 148745 158662
400 436320 465408 198327 211549
TABEL 7: SCHROEFMOMENTEN POSITIEPLAAT VOOR RINGTYPE KLEPPEN
Klepmaat Metrische schroefmaat Schroefmoment +/-10%
DN NPS PN 10 | PN 16 | PN 25 lb.in Nm lb.ft
50 2M5 x 0,8 35,4 4Gebruik lb.in
65 2½ M5 x 0,8 35,4 4Gebruik lb.in
80 3M5 x 0,8 35,4 4Gebruik lb.in
100 4M6 x 1 53 6Gebruik lb.in
125 5M6 x 1 53 6Gebruik lb.in
150 6M6 x 1 53 6Gebruik lb.in
200 8M8 x 1,25 144 16,25 12
250 10 M8 x 1,25 144 16,25 12
300 12 M10 x 1,5 243,5 27,5 20,3
350 14 M8 x 1,25 | M10 x 1,5 | M10 x 1,5 120 | 256,5 | 256,5 13,5 | 29 | 29 10 | 21,4 | 21,4
400 16 M10 x 1,5 309,75 35 25,8
d. Druk de borgring van de zitting in de zitting.
(2, 3 en 4] en behuizing (1) met behulp van twee
klemmen voor de vereiste compressiebelasting.
Om de borgring van de zitting met de C-klemmen
in te drukken, plaatst u de C-klemmen op de
klepmontage zodat er rondom de borgring van de
zitting (15) een gelijkmatige belasting kan worden
uitgeoefend en draai vast tot de borgpakking van de
zitting (20) is gecomprimeerd.
e. Druk met de C-klemmen de borgring van de
zitting (15) in de pakking (20). Draai de schroeven
(29) vast met een aanhaalmoment dat overeenkomt
met 50% van de maat van tabel 7.
OPGELET
Voor Ringtype serie - serie 38W:
De standaard borgschroeven van de zitting bieden
slechts voldoende kracht om de borgring van de zitting
(15) vast te houden voor verzending en installatie. Als
vóór installatie een klepaandrijving vereist is, drukt
u de borgring van de zitting in de zitting om schade
aan de zitting van de klep te voorkomen voorafgaand
aan aandrijving.
10
KEYSTONE KLOK®VLINDERKLEP MET HOGE PRESTATIES VAN SERIE 38
INSTALLATIE, BEDIENING, ONDERHOUD EN PROBLEEMOPLOSSING
GIDS VOOR PROBLEEMOPLOSSING
Symptoom Mogelijke oorzaak Oplossing
Klep draait niet 1. Actuator is defect 1. Repareren of vervangen
2. Klep vol met vuil 2. Spoel of reinig de klep om vuil te verwijderen
Lekkende aspakking 1. Flensbouten van gland los 1. Haal flensbouten van gland aan
2. Pakking beschadigd 2. Haal de druk van de klep en vervang de pakking
Lekkende pakking
onderste deksel
1. Bouten onderste deksel los 1. Draai de bouten van het onderste deksel aan
2. Schade aan pakking 2. Stel de klep buiten gebruik en vervang de pakking
Lekkende klep 1. Klep niet volledig gesloten 1. Sluit de klep
2. Vuil opgesloten in de klep 2. Voer een cyclus uit en spoel om vuil te verwijderen
3. Zitting- of schijfrand beschadigd 3. Stel de klep buiten gebruik en plaats de zitting terug en/of repareer of vervang de schijf
4. Mechanische afsluitstop aandrijving onjuist 4. Pas de stop aan om verdere sluiting mogelijk te maken
Schokkende werking 1. As/lager beschadigd 1. Demonteer de klep en inspecteer op schade, repareer of vervang beschadigde
onderdelen, zet alles opnieuw in elkaar
2. Aandrijving/asadapter verkeerd uitgelijnd 2. Verwijder de actuatormontage en lijn opnieuw uit
3. Te strak aangedraaide pakking 3. Draai de pakking los tot vingervast, voer een cyclus van de klep uit, en maak weer vast
4. Luchttoevoer onvoldoende 4. Verhoog de luchttoevoerdruk
TABEL 9
As- en penmateriaal Vulstang
EN 10088-3 (1.4542) Cond. +P960 EN ISO 14343-A, W29 9
TIGLASSEN VAN DE AFGESCHUINDE SCHIJFPENNEN
1. Na het monteren en testen van de klep, vergrendelt u de drie afgeschuinde schijf-/aspennen
(8) door de afgeschuinde pennen met kracht op hun plaats te drukken met een hamer en een
stalen pons.
2. TIG-las van de afgeschuinde schijfpennen (8). Las met behulp van de vulstang waarnaar wordt
verwezen in tabel 9.
VCIOM-17070-NL © 2022, 2023 Emerson Electric Co. All rights reserved 10/23. Keystone is een merk in eigendom van een van de bedrijven in de business unit Emerson
Automation Solutions van Emerson Electric Co. Het Emerson-logo is een handelsmerk en dienstmerk van Emerson Electric Co. Alle overige merken zijn eigendom van de
respectieve eigenaars.
De inhoud van deze publicatie is alleen bedoeld ter informatie en hoewel alles in het werk is gesteld om de juistheid ervan te kunnen garanderen, mag de informatie niet
worden opgevat als waarborg of garantie, expliciet of impliciet, ten aanzien van de producten of diensten die hierin zijn beschreven of hun gebruik of toepasbaarheid. Alle
verkopen vinden plaats conform onze leveringsvoorwaarden, die op verzoek verkrijgbaar zijn. Wij behouden ons het recht voor de ontwerpen of specificaties van deze
producten op elk moment en zonder voorafgaande kennisgeving aan te passen of te verbeteren.
Emerson Electric Co. aanvaardt geen aansprakelijkheid voor selectie, gebruik of onderhoud van producten. De koper is als enige verantwoordelijk voor een correcte keuze
en correct gebruik en onderhoud van de producten van Emerson Electric Co.
Emerson.com/FinalControl
TABEL 8: SCHROEFMOMENTEN VAN DE BORGRING VAN DE ZITTING VOOR
KABELSCHOENKLEPPEN
Klepmaat Metrische schroefmaat Schroefmoment +/-10%
DN NPS PN 10 | PN 16 | PN 25 lb.in Nm lb.ft
50 2M5 x 0,8 26,5 3Gebruik lb.in
65 2½ M5 x 0,8 26,5 3Gebruik lb.in
80 3M6 x 1 35,4 5Gebruik lb.in
100 4M6 x 1 53 6Gebruik lb.in
125 5M6 x 1 44,25 5Gebruik lb.in
150 6M6 x 1 53 6Gebruik lb.in
200 8M8 x 1,25 132,75 15 11
250 10 M8 x 1,25 144 16,25 12
300 12 M10 x 1,5 243,5 27,5 20,3
350 14 M8 x 1,25 | M8 x 1,25 | M10 x 1,5 120 | 120 | 256,5 13,5 | 13,5 | 29 10 | 10 | 21,4
400 16 M10 x 1,5 | M10 x 1,5 | M12 x 1,75 177 | 177 | 371,7 20 | 20 | 42 14,75 | 14,75 | 31
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10

Keystone K-Lok Series 38 de handleiding

Type
de handleiding