98
TUSSENTELLING:
Zodra in de eerste kolom binnen het waterkader de laatste vrije rotsspleet met een
edelsteen of waterdruppel bedekt is, vindt meteen de telling van die kolom plaats:
Punten van de rots
Eerst worden de punten die op de rots onder deze kolom staan toegekend
(zie het scorebord). Daarbij gaat het om de meeste edelstenen:
Bij 4 spelers geldt: De speler die de meeste edelstenen (in zijn kleur) in deze kolom
heeft geplaatst, krijgt het hoge puntenaantal van de rots, de speler met de op één na
meeste edelstenen het middelste aantal punten, die met de op twee na meeste
edelstenen het laagste aantal punten (▶ verplaats de puntenstenen overeenkomstig
op de puntenlijst). De vierde speler (en natuurlijk iedereen die in deze kolom helemaal
geen edelsteen heeft geplaatst) krijgt helemaal geen punten.
Bij drie of twee spelers geldt dezelfde volgorde, maar zijn er overeenkomstig minder
punten te verdelen. In ieder geval krijgt minimaal één speler geen punten.
Gelijkspel: Als er gelijke standen zijn bij het aantal edelstenen, krijgt de speler die een
edelsteen verder naar beneden heeft geplaatst (dichter bij de gevaarlijke waterslangen)
voorrang.
Verdeling van de bonuskaartjes
De bonuskaartjes worden op basis van de meeste edelstenen in de horizontale rijen
toegekend: De speler die de meeste edelstenen (van zijn kleur) op de betreffende rij van
het bonuskaartje heeft geplaatst, ontvangt het bonuskaartje en legt het (open of met
de afbeelding naar beneden) voor zich neer.
Gelijkspel: Bij een gelijkspel krijgt de speler van wie de edelsteen meer naar rechts
(dichter bij het bonuskaartje) ligt voorrang. Is er dan nog steeds een gelijke stand,
dan krijgt de speler van wie de edelsteen bij deze gelijke stand verder naar beneden ligt
het bonuskaartje.
Is er op een rij geen edelsteen, dan wordt het bonuskaartje uit het spel gehaald.
een tussentelling wordt alleen gedaan als alle rotsspleten van de eerste kolom binnen
het waterkader met edelstenen of waterdruppels zijn bedekt. Het kan gebeuren dat de
tweede, derde, vierde of vijfde kolom al vol is, terwijl er in de eerste kolom nog vrije
rotsspleten zijn. Ook in dat geval wordt net zo lang doorgespeeld tot de eerste kolom
vol is en daarmee de tussentelling van deze eerste kolom wordt uitgevoerd.
Niet vergeten: tot het einde van het spel wordt steeds de op dat moment eerste kolom
in het waterkader geteld.
NA DE TUSSENTELLING:
a) Neem de waterstrook helemaal rechts van de kunststof rails en schuif hem er aan
de linkerkant weer in. Daardoor wordt het waterkader een kolom verder geschoven.
De kolom die zojuist nog de tweede kolom was, wordt daardoor de eerste, etc.
b) Nu zijn er vijf nieuwe bonuskaartjes in het waterkader tevoorschijn gekomen.
Draai deze bonuskaartjes om.
c) De waterkist wordt linksom aan de volgende speler doorgegeven
(zie de pijl in de kist).
d) De waterkist wordt rechtsom doorgegeven aan de volgende speler
(zie de pijl in de kist). Deze speler is als volgende aan de beurt.
Tussen-
telling
1 van 2
Tussen-
telling
2 van 2
De eerste kolom binnen het waterkader is
vol en wordt geteld:
Punten van de rots
Speler groen heeft de meeste edelstenen
in deze kolom en krijgt 8 punten.
Speler geel en rood hebben evenveel
edelstenen. Speler rood krijgt 5 punten
omdat hij een edelsteen verder naar be-
neden heeft geplaatst. Speler geel krijgt
2 punten.
Omdat speler paars de minste edelstenen
van deze kolom heeft, krijgt hij geen
punten.
Verdeling van de bonuskaartjes
Eerste rij: speler geel, rood en paars heb-
ben evenveel edelstenen geplaatst. Speler
paars krijgt het bonuskaartje omdat zijn
edelsteen het verst naar rechts ligt.
Tweede rij: dit bonuskaartje wordt uit het
spel gehaald.
Derde rij: speler geel heeft de meeste
edelstenen en krijgt het bonuskaartje.
Vierde rij: speler groen heeft de meeste
edelstenen en krijgt het bonuskaartje.
Vijfde rij: speler groen en speler rood
hebben beide twee edelstenen op deze
rij. Ook bij de vraag „wie heeft een
edelsteen verder naar rechts geplaatst?“
heerst een gelijkspel. Daarom krijgt de
speler die bij deze gelijke stand verder
naar beneden ligt het bonuskaartje: in dit
geval dus speler groen.
rij 1
rij 2
rij 3
rij 4
rij 5
Uitzondering: Het kan gebeuren dat na a) (het doorschuiven van het
waterkader) de dan eerste kolom ook al vol is. In dat geval wordt
meteen weer geteld, voordat c) en d) worden uitgevoerd.
Uitzonderlijk geval: als de kolom door de speler die de waterkist bezit
met een edelsteen is vol gemaakt, dan legt hij geen waterdruppel meer
neer, maar geeft hij de waterkist zoals hier beschreven door na de telling.
Uitzonderlijk geval: de speler met de edelstenenkist wil nog één of meer
bonuskaartjes „Dubbele beurt“ inzetten. Daar heeft hij nu nog de kans
toe, voordat hij de edelstenenkist doorgeeft. De bonuskaartjes worden op
de volgende pagina uitgelegd.
Belangrijk:
kolom 1
voorbeeld
VERLOOP VAN HET SPEL